Vad händer om Gudfadern kommer till en svensk förort? Runt om i svenska städer (och givetvis i många andra länder) bor det människor präglade av krig och övergrepp, våldsskadade invandrare som vill kriga mot allt och alla. I en värld av institutionaliserad diskriminering och utanförskap, i synnerhet i en tid av sociala nedskärningar, drivs de utsatta på klassiskt vis till självförsvar och sociala nätverk för stöd och beskydd. Dessa är klanbaserade, hänvisar till ”heder” och ”respekt”, sysslar med kriminalitet, och vi kallar dem maffia.
Polariseringen i samhället leder lätt till radikalisering, och det finns unga människor som tilltalas av den militanta enigheten och kollektiva styrkan och hängivenheten som fundamentalismen kan erbjuda. I den nya omgivningen, en märklig kombination av blind disciplin och kärlek, kan man känna sig utvald, och får möjlighet att utföra något som är på samma gång enkelt, konkret och destruktivt.
Klangbotten i Aneröds roman är diskoteksbranden i Backa då över 60 ungdomar fick sätta livet till. Vildsvinet rör sig över en bred skala av samhällsproblem, inte minst kvinnornas situation i mansdominerade hederskulturer. Här hymlas det inte om någon kulturrelativism, det här är förtryck av värsta slaget, och att vara tolerant mot det är att delta i förtrycket.
Aneröds ambitioner leder honom stundtals till att greppa alltför mycket, en del situationer känns lite konstruerade, ungefär som att vissa saker helt enkelt borde vara med. Det kompenseras mer än väl av den råa styrkan i Aneröds realistiska prosa, och framför allt av hans lyhörda och nyanserade personskildringar, och förmågan att sätta dem i ett socialt och historiskt sammanhang.
Det är en hård värld där det finns lite att vinna men mycket att förlora. Männen är historiens fångar, och det är ingen tillfällighet att det är en kvinna, huvudpersonens syster, som genom sin personliga styrka och insikt om ”kärlekens heder” står för en öppning.
En fullträff för Renzo Aneröd, och den samhällsengagerade litteraturen.