Tesco, världens tredje största detaljhandelskedja, meddelade nyligen att de planerar att köpa in mer kläder från Etiopien. H&M, världens näst största modekedja, har också meddelat att klädföretaget ska etablera sig i Etiopien.
Textiltillverkaren Salems ligger ett stenkast från en hårt trafikerad väg i Etiopiens huvudstad Addis Abeba. Här arbetar 14 vävare med tillverkning av sjalar och väskor som säljs både i en lokal butik och långt utanför landets gränser.
I Asien ökar kostnaderna
– Det är en tid av förändring, helt klart, säger Salem Kassahun, fabrikens ägare.
– I förra veckan skickade hon iväg 700 sjalar till London för försäljning i en butik som säljer designersjalar och accessoarer. Hon berättar att för fem år sedan var intresset för landets textilindustri inte särskilt stort. Men de senaste tre åren har förfrågningarna från utlandet ökat stadigt.
Trender och händelser på den globala arenan påverkar var stora internationella textilföretag etablerar sig. De dåliga förhållandena i många asiatiska fabriker har uppmärksammats det senaste året, särskilt efter raset vid textilfabriken Rana Plaza i Bangladesh i april förra året där 1 100 människor förlorade sina liv. Samtidigt ökar produktionskostnaderna i Asien och löneökningarna överstiger inflationen. Våldet som präglat valet i Bangladesh under de senaste månaderna har påverkat textilindustrin, som är den näst största i världen efter Kina. Dessutom har strejker bland textilarbetare påverkat leverantörer i Kambodja.
Låga löner
Etiopien har idag 60 klädfabriker och 15 textilfabriker i bruk och landet försöker skaffa sig en viktig position för världens klädindustri, enligt Tadesse Haile, landets industriminister. Etiopien har ett överflöd av bomull och miljontals hektar mark som ännu inte utnyttjats och som skulle lämpa sig för bomullsodling.
Internationella företag visar intresse för Etiopien för att inte enbart vara beroende av de asiatiska leverantörerna. Tesco uppger att de beräknar att år 2014 och 2015 kunna köpa produkter från Etiopien till ett värde av mellan 1,5 och 2 miljoner dollar och 2016 och 2017 till ett värde av elva miljoner dollar. Samtidigt uppger utländska företag att de vill försäkra sig om att problem inte upprepas i Etiopien och att man tar hänsyn till etiska riktlinjer i produktionen. Anna Eriksson, som arbetar på H&M:s pressavdelning, säger till IPS att en fördel med Etiopien är att det finns etablerade fackföreningar hos många leverantörer. Hon säger att det säkerställer en effektiv dialog mellan arbetstagare och arbetsgivare.
Samson Sesete som arbetar som vävare för Salem’s, berättar att arbetet är svårt och fysiskt krävande. 21-åriga Teshome Onke berättar att de får betalt per plagg vilket gör att inkomsten varierar. En snabb vävare kan tjäna motsvarande 660 kronor i månaden medan en som arbetar långsammare tjänar 500 kronor i månaden. Men att produkten sedan säljs för minst det dubbla är en källa till frustration.