I skrivande stund strejkar runt 700 av Norwegians piloter. Kärnfrågan rör anställningstrygghet och villkor för piloter som flyttats över till Norwegians nystartade dotterbolag.
– Vi har inte pratat med våra norska kolleger sedan i lördags. De är i slutfasen av förhandlingarna, säger Martin Lindgren, ordförande i Svensk Pilotförening, när Flamman intervjuar honom måndag kväll.
Konflikten har varit infekterad. Norwegian har tagit in strejkbrytare, samt anklagat facket för att sprida desinformation. Något som facken slår ifrån sig.
Samtidigt pågår en konflikt i Danmark. SAS har suspenderat 27 anställda ur kabinpersonalen. Detta efter en icke avtalsenlig fyra dagar lång strejk. Arbetsgivaren anklagar de anställda för att ha utövat påtryckningar mot kolleger att delta i strejken.
– Vi tycker att SAS missbrukar sin ställning som arbetsgivare. De behandlar de här personerna som ett kollektiv och inte som individer. Vi har sagt att om de har bevis på anklagelserna mot dem så får de lägga fram dem. Det har inte skett, säger Jean Pierre Schomburg, vice ordförande för danska facket CAU, till Flamman.
Upprinnelsen till strejken i Danmark är samma som i fallet Norwegian: 147 anställda ska flyttas över till SAS nya dotterbolag Cimber. Flytten innebär sämre villkor för personal som redan gått upp i arbetstid och ner i lön, menar facket. Cimber har kollektivavtal i dag, men det ska omförhandlas inom ett par år och då befarar de anställda att villkoren försämras. Dessutom finns kritik mot att de 147 valts ut godtyckligt.
SAS har slagit ifrån sig de anställdas oro.
– Vi menar att när vi har lagt en del rätt attraktiva förslag på bordet, är vi helt oförstående till varför det kan uppstå så mycket oro, säger SAS presschef Trine Kromann-Mikkelsen, till danska Takeoff.
Säkerheten kan drabbas
Anställda på flygbolag har de senaste åren utsatts för hård press. För ett par år sedan tvingades SAS personal att acceptera försämringar. I samma veva gick debattörer ut med att SAS-anställda tjänar ”alldeles för bra”, jämfört med exempelvis Ryanair.
Både CAU och Svensk Pilotförening är kritiska till utvecklingen. I första hand drabbar den deras medlemmar genom otrygga och försämrade villkor. I nästa steg kan flygsäkerheten hotas.
– Rapporter som man ska skriva kanske inte blir skrivna om man har en lös anställningsform. Man kanske drar sig för att rapportera om incidenter eftersom det kan ses som illojalt, säger Martin Lindgren.
Lagstifta om anställda
En hel del skulle kunna förbättras lagstiftningsvägen.
– Bekymret som vi har är att EU-lagstiftningen inte har hängt med när avregleringen skett. De hålen måste täppas igen, säger Martin Lindgren.
Ett första steg kan vara att kräva att piloter ska vara anställda i det bolag de flyger för.
– Man ska inte behöva oroa sig för att förlora jobbet om man ställer in en flygning, fortsätter han.
Både Martin Lindgren och Jean Pierre Schomburg vill se lagstiftning om att minst hälften av de anställda måste vara anställda direkt av det flygbolag de arbetar för.
– I USA finns redan en liknande lagstiftning sedan flera år tillbaka, säger Jean Pierre Shomburg.
Så USA är bättre i det här fallet än Europa?
– Ja, så är det.
Analys: Så blev flyget lågprisbolagens paradis
Det dröjde fram till 1980-talet innan det kom en EU-lagstiftning om luftfarten. Den allmänna uppfattningen bland medlemsländerna var innan dess att flyget var olämpligt att konkurrensutsätta. Många stora europeiska flygbolag var knutna till stater, som SAS eller British Airways. På så sätt fanns också möjlighet till politisk styrning av luftfarten, vad gäller exempelvis samhällsnytta.
Efter ett utslag i dåvarande EG-domstolen kom samma konkurrensregler som för sjöfarten att gälla även luftfarten. Luftfarten i EU avreglerades 1997. Det var i spåren av avregleringen som lågprisbolaget Ryanair, ökänt för sin hårdföra personalpolitik och union busting, kunde expandera kraftigt. Anne-Li Lehnberg