Okategoriserade 04 februari, 2010

Närbild Peter Carlsson

Det svänger omåttligt med Gök-Anders från Gagnef när Peter Carlsson och de blå grodorna rockar loss loss i en Statoil madrigal från de grå stugornas land. Gunnar Ohrlander träffar mannen som blivit föremål för en närmast okrossbar kärlek av sin publik.

Han är nog vår mest kände okändis. Den där Carlsson? Och hur gör man för att få tag i biljetter? Det var sexton år sen han slog igenom med de blå grodorna. Sen dess har uppåt en halv miljon sett honom och befinner sig i en sorts okrossbar kärlek till honom och hans värld.
Publiken har honom inom sig. Han är uppstigen ur landet som ligger därute, som fanns en gång och som ju faktiskt fortfarande finns om man tittar noga. De grå stugornas land. Fast med bredband och Facebook.
Jag hittar Peter i soffan i Scalateaterns artistfoaje i Stockholm. Han väntar ut publiken. Det är fullt. Det är alltid fullt där Peter drar fram och det räcker nästan med en radannons så fyller Peter Carlsson typ tre jättesalonger i Umeå.
Blixtsnabbt. Tyvärr, biljetterna är slut.
Varifrån kommer den okuvliga kärleken till Peter?

Soffan är Peters gömställe. Den har följt med sen Fria Proteaterns tid och fungerar som ett minne och en försäkran. Ena armstödet är nerslitet som om nån hade bitit i det, vilket man mycket väl kan tänka sig med tanke på hur vi inom vänstern pucklade på varann en gång i tiden i sökandet efter den rätta linjen.
Peter delar soffan med teaterhunden Simson, en Saluki som sägs vara en iransk jakthund.
Sen är det dags. Peter tar plats på scenen, en resa där väggen mellan scen och salong vägrar att infinna sig.
Han har rutig skjorta och keps och sjunker ner framför oss – vi är 464 stycken i salongen – och säger att han tänker skapa publikkontakt. Vi försätts i en sorts dröm, jag tycker det känns som en dröm och den handlar om något som kan liknas vid en absolut sanning. Hans framtoning är den evige luffarens, Woodie Guthries, Pete Seegers eller bluesens gamla mästare med sina bomullssånger från hembygden. Ja, och så spelmännen från Dalarna förstås.
– Samma gubbar, säger han.

När Peter pratar med oss i publiken är det som om han kom från en annan tid och ett annat liv där dialekten, dalmålet, borgar för dygder som ärlighet och medkänsla. Där han bor medger man inte samtiden. Man ligger före den. Som om ena foten vilade stadigt i dalabygdens märkliga människoöden – det är Spik-Emil, Hjort-Anders och Gösta från fäboden – och den andra foten i framtiden med moderniteten susande runt öronen.
En korsväg där våra synder blir förlåtna. Plötsligt sitter vi fast utan att veta hur det gick till.
Musiken är golvet som showen utspelas på. Det svänger omåttligt med Gök-Anders från Gagnef när Peter Carlsson och de blå grodorna rockar loss i en Statoil madrigal på oljekannor och dunkar från Castrol, rena stjärnfallet med tonslingor där de fem musikerna briljerar och där plötsligt Evert Taube – balladen om Ernst Georg Johansson – dyker upp som en erinran om något som gått förlorat.
Det är barndom och oskuld.
Peters pappa var i flottningen och jobbade också på Ryck och slit, Svenska järnvägsverkstäderna. Familjen flyttade med säsongerna och Peter fick ofta bo hos farfar och farmor som var småbönder i Stora Skedvi. Det var gammaldags och fortfarande var det som om 1800-talet levde kvar i byn.
– Dom kom hem från skogen och så satte dom igång med att ljuga för varann, säger Peter. Det var skrock och det tyckte jag var så jävla spännande.

Peter kröp in under köksbordet och minns fortfarande lukten av gubbarnas sura strumpor där han låg och lyssnade. De berättade om folk som hade försvunnit i skogen och blivit tagna. De pratade om att stämma blod. En skogsgubbe hade sågat sig i benet och då sprang man och hämtade Klok-Finnen.
– Han satt där och läste en ramsa och då stannade blodet.
Sen hade de kåd-plåster med sig i skogen. Det var kåda och bivax som var bra om man hade skrapat sig. Bullerbyn? Nja, det fanns förstås elände och fylla i byarna. Med Peters pappa och mamma var det tivoli mest hela tiden medan farmor och farfar stod för den lugna hamnen.
Jag undrar om Peter var kul redan som liten.
– Snarare klassens clown, säger han. Men samtidigt blyg. Vågade ingenting.
Han fick en gitarr och en sköldpadda av en sjöman. Han började spela. Men hemma hade de inte råd med strängar, så när strängarna efterhand gick av så knöt Peter ihop dem. Plektrum hade man inte heller råd med, så han använde nålar som kvinnorna använde i papiljotter på den tiden.
Här började en ny karriär. Peter började med barnteater men det fanns ingen synt så han uppfann instrument ur vardagen. En äggstrimlare kan sålunda förvandlas till ett fantastiskt instrument, hävdar han.
– Det finns inga färdiga associationer utan man kan använda ljuden precis hur som helst. En gitarr vet man ju hur den låter, men hur låter en äggstrimlare? Man fäller ner de små strängarna, sätter in en mick och knäpper på strängarna med morsans hårnål. Det blir så bra.
Pekingoperan jobbar på samma sätt. Det blir akustiska ljud och succen är given.

Peter jobbade några år på EPA som dekoratör. Parallellt for han runt med ABF och uppträdde som trubadur. Men han ville bort. Långt bort. Så en dag köpte han en Volvo PV för 146 kronor. Han hade bestämt sig för att åka runt hela jorden. För att försörja sig lastade han in gitarren och fönsterputsmedel i bilen. Dessutom fyllde han bilen med dalahästar, eller rättare sagt träämnen till dalahästar.
Tanken var genial. När pengarna var slut var det bara att tälja till en dalahäst och måla och sälja den.
– Jag kom till Nordafrika, berättar han.
Under vägen hade han hittat nya vänner och där satt de en kväll vid kanten av öknen fast beslutna att korsa Sahara med PV:n. Men så dök det upp en Landrover med poliser. De var mycket vänliga och sa:
– Vi fattar att ni tänker ge er ut i öknen och då vill vi bara tala om för er att ni kommer att dö.
Sen for dom.
Och Peter återvände till Dalarna, fick jobb på Dalateatern, bildade familj och bosatte sig till slut i Grycksbo. Här har han sitt laboratorium där han skapar sin sceniska figur och tillägnar sig konsten att upprätta en känsla av överlägset samförstånd mellan scen och salong. Det var under tusentals framträdande med ABF som arrangör som han vann sitt sätt att tilltala publiken. Han uppträdde inför fackliga möten, konsumstämmor, de blindas förening…
– Jag älskade ABF, säger han. Det var helt jävla otroligt.
Han liknar framträdandena vid ett stort fikabord. Det spelar ingen roll om det är fyra tusen på Dalhalla eller ett tiotal på Hyresgästföreningens möte för det gäller att inom sig behålla känslan av att vara tio personer vid det där fikabordet.
– För att nå dit måste man ha självförtroende, säger han. Man känner sig okrossbar när man går in. Man får inte tveka det minsta. Om jag känner att dom inte gillar mig så spricker det.
– Man måste frigöra sig från texten. Problemet är att man ibland lyckas för bra.

Hur då?
– Det blir tomt i huvet, säger Peter. Jag måste vända mig till mina medspelare och fråga. Var är jag nu?
Nostalgifaktorn är hög under Peters föreställningar. Jag vill veta varför han inte jobbar med politisk satir?
– Med partipolitik förstör man för sig själv, säger Peter. Det blir två läger i publiken. Jag vill inte tänka politik utan jobba mer allmänmänskligt.
Han gillar inte den underhållning som går ut på att vara elak, rösta bort folk och ta reda på vilka som är sämst. Nej, att vara lustig på andras bekostnad fungerar inte i Peter Carlsson värld.
Och humor? Folk har jättekul under Peters föreställningar men samtidigt lurar han in publiken i bakhåll.
I den nya föreställningen berättar han en historia om en finsk pojke och hela publiken är med och skrattar och förvandlas oavsiktigt till mobbare. Det är en fantastis
k berättelse och liksom en krock mellan gott och ont som slutar med försoning.
– Så ont det gör, så hemskt det är. Och så kul det blir!
Ingen risk för att idyllen blir mesig?
– Nej, vi har haft föreställningar med långa sjok där man får bejaka vemod. Det är på gränsen till gråt och jag tycker det är viktigt.

PORTRÄTTET:

Peter Carlsson, född 1952 i Leksand, Västannor i Häradsbygden.

Bor: i Grycksbo.

Familj? Tre barn i tidigare äktenskap: Linus 35 år, Frej 18 och Kersti 10.

Ägare av Land Rover, Morgan, Jaguar, Matchless och Velocett. Samt höns och katter.

Bandet bildades 1993, Peter Carlsson och de blå grodorna.

Varför detta namn?
– Det var Sören som kom på namnet.

Vad svarar du?
– Det var ledigt.

Bandet: Staffan Wikandler, bas, Kristin Stenerhag, piano, Pär Grebacken/Victor Sand, blås och Ola Norrman/Kjell Gustavsson, trummor.

Sextonårsjubileet spelas våren och nästa höst. Teatern lovar att inom kort släppa höstens biljetter.

Flammans veckobrev

Låt Flamman sammanfatta veckan som gått. Prenumerera på vårt nyhetsbrev och häng med i vad som händer.

Genom att fylla i och skicka detta formulär godkänner du Flammans personuppgiftspolicy.

Utrikes 19 april, 2024

EU:s budgetregler kan omöjliggöra klimat- och välfärdsmål

Europaparlamentet kommer att rösta om huruvida de nya reglerna ska träda i kraft eller inte. Foto: Jean-Francois Badias/AP.

Efter tre års paus ska EU:s nyliberala budgetregler återinföras. Trots krav på att de borde förändras har lite hänt – nu kan de omöjliggöra satsningar på såväl välfärden som klimatet.

I italienska tidningar skrivs det om det, på fransk radio debatterar man det, och på belgiska löpsedlar varnar man för det: i början av nästa vecka beslutar Europaparlamentet om huruvida EU-länderna ska ha rätt att finansiera sin välfärd och nå sina klimatåtaganden eller inte. Efter över tre års paus kommer nämligen de hårda budgetreglerna som medlemsländerna har tvingats efterleva sedan slutet av 1990-talet att träda i kraft igen – såvida parlamentet inte röstar nej.

Reglerna i Stabilitets- och tillväxtpakten om att statsskulden och budgetunderskottet inte får överstiga 60 procent respektive 3 procent av BNP, kom först till stånd som inträdeskriterier för medlemmarna i EMU. Men eftersom alla länder var tänkta att införa euron gäller de för samtliga EU-medlemmar, inklusive dem som inte använder den gemensamma valutan.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Jonas Elvander
Utrikesredaktör och doktorand vid European University Institute i Florens.[email protected]
Rörelsen 19 april, 2024

Klimatkampen är förlorad, länge leve klimatkampen!

Klimataktivister från organisationen Extinction Rebellion har upprättat en vägspärr vid Slussen i Stockholm som en manifestation för klimatet inför valet 2022. Foto: Christine Olsson/TT.

Är klimatkampen förlorad? Det tycker Tadzio Müller, medgrundare till Ende Gelände i en intervju med Flamman (nr 14/2024). Efter många år med stora proteströrelser är vi fortfarande på väg mot en framtid med allt fler klimatkatastrofer, död och lidande. ”Folk eldar hellre upp planeten och mår skit, än agerar”, säger han.

För mig som klimataktivist är det sorgsen läsning, eftersom Müller har rätt i att världen är på väg åt helvete. Hans känslor är legitima. Samtidigt pekar hans uttalande på ett problem för klimatrörelsen: oförmågan att skilja på målen vi sätter upp i kampen och värdet av kampen själv. I det senare fallet bör vi alltid ha blicken vänd mot att rädda människor och skapa en bättre värld, vad som än händer.

Klimatrörelsen kämpar mot ett av världens mäktigaste intressen, fossilindustrin. På längre sikt kämpar klimatrörelsen även mot kapitalismen i sin helhet, det mäktigaste produktionssystem som världen skådat. Att stoppa fossilindustrin vore en enorm bedrift. Att störta kapitalismen är en ännu större, men inte omöjlig uppgift. Det är därför inte konstigt att vi misslyckas ibland.

Klimatrörelsen kämpar för en bättre värld, och det är en kamp som aldrig kan urholkas.

Det är lätt att relatera till Tadzio Müllers sorg över att mål har förlorats. Det han anser ”har gett våra liv mening i likhet med hur religiösa människor uppfattar världen, det som strukturerar allt vi gör, och våra idéer om vem som är god och ond” gäller inte längre. ”Vi har stött emot de planetära gränserna, och lärt oss att det moraliska universumets båge är kort och böjd mot fascismen”, fortsätter han.

Samtidigt har Tadzio i denna förlust kommit till en nyvunnen insikt: ”att det inte handlar om segerns sannolikhet”, utan ”om de relationer som du bygger medan du försöker uppnå den segern”.

Läs mer

Jag tror precis som Tadzio Müller att dessa relationer är källan till all uthållig klimatkamp, speciellt i tider av motgång. Om den enda anledningen till kampen är vinsterna så är det enkelt att gå hem efter en förlust, dra ned persiennerna och aldrig återvända till rörelsen. Men om kampen får ett värde i sig kan de kämpande gå hem efter förlusten, gråta, festa och tänka om tillsammans – för att snart därefter envist återvända med nya mål.

Såklart är inte kampen en hobby med vänner – väl uttänkta strategier och slagkraftiga mål måste vi alltid ha med oss. Men som Mathias Wåg i en bokrecension skriver här i Flamman blir ”allt eller inget” oftast inget. Det krävs uthålliga organisationer som kan förvalta både kampen genom förlusten, och makten efter vinsten. Och oavsett om vi når 1,5 eller 3 graders uppvärmning kommer klimatkampen aldrig att vara förgäves – inte så länge planeten är beboelig.

Både jag och Müller tror på relationernas vikt. Samtidigt tror jag inte att klimatkampen är körd bara för att framtiden just nu ser mörk ut. Ju starkare vi organiserar oss och ju fler vi blir, desto bättre framtid får vi. Klimatrörelsen kämpar för en bättre värld, och det är en kamp som aldrig kan urholkas. Även i en brinnande värld finns det mycket att kämpa för, och många att rädda som annars skulle dö. Sörj målen, och organisera er.

Noah Björelius Hort
Aktiv i Ta Tillbaka Framtiden
Nyheter/Utrikes 19 april, 2024

Efter inreseförbudet: Jannis Varoufakis tänker inte hålla käften

Jannis Varoufakis talar i Atenförorten Nikea inför det grekiska valet 2019. Foto: Petros Giannakouris/AP.

Efter att Berlinpolisen upplöste den palestinska kongressen förbjöds den grekiska politikern Jannis Varoufakis att arbeta i Tyskland. Nu förklarar han varför de vill tysta honom.

Den tre dagar långa palestinska kongressen i Berlin förra helgen var tänkt att sända en signal om solidaritet med folket i Gaza. Under mottot ”Vi anklagar” ville palestinska, judiska, tyska och andra internationella aktivister samlas för att tala om den fruktansvärda situationen i Gaza och sätta press på den tyska regeringen att kräva en vapenvila. Men bara två timmar efter att den inleddes fredagen den 12 april tog sig polisen in i byggnaden, stängde av strömmen och tvingade hundratals deltagare att lämna evenemanget. Därefter upplöstes konferensen.

En av de planerade talarna var Greklands förre finansminister Jannis Varoufakis. Polisen ställde inte bara in hans tal – han meddelade också att han hade belagts med ett allmänt förbud mot att verka i Tyskland och att han inte ens fick tala via videoöverföring. Tysk media rapporterar nu att detta straff nu har reducerats till ett inreseförbud.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Loren Balhorn
Chefredaktör för Jacobin i Tyskland.
Nyheter/Utrikes 18 april, 2024

Bosättare fördrev palestinier med hjälp av Israels armé

En israelisk soldat iförd kostym vid ett högtidsfirande organiserat av bosättare på Västbanken. Foto: AP Photo/Leo Correa.

Israelisk militär och bosättare kritiseras av Human Rights Watch för sin behandling av palestinier på Västbanken. Organisationen rapporterar att palestinier har fördrivits från sina hem, och många vågar inte återvända.

– Bosättare och soldater har fördrivit hela palestinska samhällen. De har förstört varje hem, med uppenbart stöd från styrande israeliska myndigheter, säger Bill Van Esveld, biträdande barnrättschef på Human Rights Watch (HRW), i ett uttalande på organisationens hemsida. Han fortsätter: 

– Medan världen fokuserar på Gaza så ökar övergreppen på Västbanken, underblåst av årtionden av straffrihet och likgiltighet bland Israels allierade.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Saga Grande
Student i litteraturvetenskap och praktikant på Flamman.[email protected]
Inrikes 18 april, 2024

Borta med vinden

Vattenfall har investerat miljarder i tre stora vindkraftparker runt Fredrika. Produktionen täcker ungefär en procent av hela landets elbehov, men intäkterna för byn och för Åsele kommun är små. Foto: Robert Henriksson / DN / SCANPIX.

Vind- och vattenkraften i trakterna kring Fredrika producerar en procent av Sveriges el. Samtidigt stängs bibliotek och äldreboenden i närområdet. Med de regler som finns i Sverige stannar vinsterna sällan kvar i bygden.

Skylten som visar vägen mot biblioteket sitter kvar i Fredrikas centrum, men i början av februari slog det igen dörrarna för gott.

Bibliotekarien Britt-Marie Arvidsson har kört de två milen in till Fredrika för att visa oss biblioteket. Det ryms i ett enda, lite större rum i den låga röda skolbyggnaden. Trots det begränsade utrymmet finns allt som man kan vänta sig: skönlitteratur, deckare, fakta, och en avdelning om bygden och landets norra delar. Barnen har ett eget hörn med en kåta där man kan krypa in för att läsa i lugn och ro.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Arne Müller
Journalist i Umeå, som har skrivit boken "Norrsken: Drömmen om den gröna industrin", som granskar industriprojekten i norra Sverige.
Nyheter/Utrikes 18 april, 2024

Google-arbetare avskedas efter protest: ”AI-drivet folkmord”

Teknikarbetare protesterar utanför Googles huvudkontor i San Francisco i december 2023. Foto: Santiago Mejia/San Francisco Chronicle/AP.

28 anställda sägs upp efter att ha kritiserat teknikbolagets samarbete med israelisk militär.

Minst nio anställda på teknikjätten Google greps i tisdags under en tio timmar lång sittprotest inne på företagets kontor i New York City och Sunnyvale. Under onsdagen meddelade Google i ett internt meddelande att 28 anställda har avskedats för medverkan i protesterna, rapporterar The Verge.

– Allt fler är villiga att riskera sina jobb för att stå upp mot medverkan till folkmord, säger organisatören och Google-arbetaren Ray Westrick till Democracy Now!.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Peter Eriksson
Student i litteraturvetenskap och praktikant på Flamman.[email protected]
Utrikes 18 april, 2024

Putin trappar upp jakten på socialister: ”Värre än någonsin”

Georgier protesterar mot den ”ryska lagen” om utländska agenter den 9 april 2024, som har spridit sig i regionen. Foto: Shakh Aivazov/AP.

Ryska socialistiska rörelsen är senast i raden att klassas som utländska agenter och förbjudas att verka i landet. ”Jag räknar inte med att överleva kriget”, säger den svartlistade statsvetaren Greg Judin till Flamman.

Varje fredag håller Rysslands oppositionella andan. Då presenterar nämligen det ryska justitiedepartementet de senaste tillskotten till sin lista med ”utländska agenter”, där både individer, organisationer och medier kan hamna.

Fredagen den 5 april utökades listan med ett nytt namn: Ryska socialistiska rörelsen (RSR), en vänstergrupp med rötter i trotskismen. Flamman ringer upp Ilya Budraitskis (bilden), en av organisationens medgrundare, som sedan krigets början befinner sig i exil i USA.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Leonidas Aretakis
Chefredaktör på Flamman.[email protected]
Kultur 18 april, 2024

”Smärtpunkten” hyllar den hårda vården

Tony Olsson, spelad av Martin Nick Alexandersson och Riksteaterns producent Isa Stenberg (Maria Sid). David Dencik spelar Lars Norén. Foto: Nicklas Elmrin /SVT.

SVT:s serie om dubbelmordet i Malexander gestaltar en kriminalpolitik i förändring, men är okritisk till dagens trender. Kriminologen Hanna Tenenbaum har sett ”Smärtpunkten”.

Den 28 maj 1999 sköts poliserna Olle Borén och Robert Karlström ihjäl i Malexander av tre nynazister. Händelsen skakade Sverige. Själv var jag bara tre år, och berättelser om de sår som dåden lämnade fick jag ta del av långt senare.

SVT:s Smärtpunkten tar avstamp några månader tidigare, och gestaltar arbetet med Noréns pjäs 7:3, med tre fångar varav två nynazister i rollerna. Pjäsen spelades på scener utanför anstalter och efter den sista föreställningen rymde skådespelarna. Jakten på dem slutade med morden i Malexander.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Hanna Tenenbaum
Kriminolog.
Veckobrev 17 april, 2024

Jag älskar Sverige mer än Ivar Arpi

Till Sveriges försvar mot nationalisterna! Foto: Privat.

Jag skriver detta på väg hem från en föreläsning om Sveriges psykedeliska historia i Skövde, som jag måste säga är en fantastisk plats. Det första man möts av vid stationen är nämligen ett jättelikt kulturhus. Att det ser ut som en tegelborg från Super Mario Bros gör inte saken sämre.

Kulturhuset byggdes 1964 efter en ritning av Hans-Erland Heineman och sägs vara Sveriges första. Innanför tegelväggarna finns konsthall, biograf, danssalonger, restaurang, konferensrum, en teater med 500 stolar, samt ett bibliotek som pryds av ett praktfullt betongverk av Siri Derkert, ”Senapsträdet och himlens fåglar”.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Leonidas Aretakis
Chefredaktör på Flamman.[email protected]
Nyheter/Utrikes 17 april, 2024

Högerextrema norrmän återskapar Hamsuns röst med AI: ”Groteskt”

Författaren Knut Hamsuns signatur. Foto: Cornelius Poppe / NTB

Författarens ättlingar är skeptiska till projektet – men det högernationalistiska förlaget har inga planer på att stoppa det.

Det norska högerextrema förlaget Legatum Publishing har planer på att använda AI för att återskapa den nazistiska nationalikonen Knut Hamsuns röst. Syftet är att den konstgjorda rösten ska läsa in Hamsuns bok ”Svält” på engelska. 

Då det gått mer än 70 år efter författarens död så tappar förlaget Gyldendal rättigheterna till verket, som därmed får användas av vem som helst. Frågan om upphovsrätten även gäller någons röst är dock inget lagen har beslutat om än.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Saga Grande
Student i litteraturvetenskap och praktikant på Flamman.[email protected]