Det är illa när liberaler överger principen om den allmänna, sammanhållna medborgarskolan. Värre är om socialdemokratin anpassar sig åt samma håll.
Och värst är att det hela strider mot modern vetenskap.
Missbruket av ordet ”kunskap” har fått dölja vad all skolning bör handla om: lärande, vetande, förståelse. Att lära är inte att ”plugga”. Att lära är att förstå ett sammanhang. Utifrån detta ges detaljfakta innebörd och mening. Vi vet exempelvis att 3-4-åringar kan lära sig läsa via ord utan att först lära sig bokstäver. Bokstäverna får sin mening via orden, inte tvärtom. Isolerade saknar de mening. Barn minns ord, därför att orden säger något.
Betyg i de lägre klasserna är förkastliga. Vi vet genom forskning, att barn kommer till skolan med skilda, klassrelaterade utgångspunkter. Denna klassificering konserveras i en på individualism, hemläxor och konkurrens grundad skola. Resultatet är en förlust av samlat vetande och utveckling.
Vetandet stimuleras däremot via gruppkontakter.
Betyg förutsätter ”prov”. Prov består mestadels av detaljpunkter, isolerade från sitt sammanhang och från varandra. I förening med den konstlade situation som skapas kring ”provet” blir kunskapsmätningen ensidig och abstrakt, förutom att den stimulerar till en taktiskt betingad hållning inför provet. Effektivare är att i en grupp arbeta mer resonemangsvis och med konkreta hjälpmedel. På det sättet når man en allsidigare och sannare bild av varje barns förmåga. Man sprider kunskapen inom gruppen. Man lär elever sökandets dialektiska teknik.
Den nuvarande trenden i skolundervisningen förstärker lärandets abstrakta och fragmentiserade karaktär. Man bortser bland annat från konkret arbete som hjälpmedel till förståelse och lärande. Barn som i undervisningen bygger saker med händerna – som ren lek eller som konstruktion – utvecklar sinnet för proportioner och spontant skapande. Det gör abstraktioner lättare att förstå. Det man gjort och känt med sina händer – det har man också lärt.
Det är hög tid för alla progressiva krafter inom vänstern såväl som inom liberal borgerlighet att vända sig mot den nykonservativa och vetenskapsfientliga kaserngårdsfilosofi som gör sig bred i skolpolitiken.