George W Reinfeldt – Konsten att göra en politisk extreme makeover (Karnival förlag) av Brian Palmer och Per-Anders Forstorp, är en beskrivning av Fredrik Reinfelts ompositionering. Den man som en gång ansåg att folk i Sverige är ”hjärntvättade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd” tycker nu att ”en skattefinansierad välfärd har stora fördelar”.
Mysteriet är trots allt inte Reinfeldt, utan de som gärna återberättar historien om ”de nya moderaterna” och aldrig ens försöker ställa Reinfeldt mot väggen för hans tidigare uttalanden. Skälet till att de historiska citaten förföljer Lars Ohly och inte Fredrik Reinfeldt är mycket konkret. I arbetet med att förändra en image krävs många aktörer. ”Utan en stark PR-apparat och ett gynnsamt medieklimat är det inte ens lönt att försöka”, skriver Palmer och Forstorp. Enligt tidningen Resumé röstar 75 procent av reklammakarna borgerligt.
En liten inblick i kretsen kring m-toppen berättas av Reinfeldts rival under Muf-åren, Ulf Kristofferson:
”Perspektivet är affärsmässigt och ovanligt rakt på sak när hon berättar hur lättmanipulerade medierna är. Ulrika Schenström talar om politik som en produkt. Och målet är att, som för alla företag, får ut produkten till så många som möjligt.”
Mycket av det svenska innehållet i George W Reinfelt är redan publicerat på svenska. Men det amerikanska delarna är inte lika kända, och de, tillsammans med några teorier om masskommunikation, gör denna korta bok läsvärd.