Okategoriserade 03 november, 2005

C H – inte till salu

Efter två självbiografier och en nyutkommen politisk biografi signerad Werner Schmidt: finns det något allmänheten inte fått reda på om C H Hermansson? <br /> Jo, det finns faktiskt åtminstone en sak.

Utomhus övergår hösten långsamt i vinter. Hemma hos C H Hermansson, vid Gärdet i utkanten av Stockholms innerstad, är det långt ifrån stilla. Husets pensionärsförening överlämnar ekonomipapper, blommorna skall hämtas in så att nattfrosten inte tar kål på dem, systern kommer över med tunnbröd och getost. Dagens Nyheter var här förra veckan och intervjuade. Nu ringer Lars Werner och frågar hur det är.
– Jorå, säger C H. Jag har varit hos nålgubben igen.
Efter dagens akupunktur och andra bestyr arbetar sig C H igenom Theo Angelopolous filmtriologi om Greklands moderna historia. Bokhyllorna dominerar hemmet och ändå ligger tjocka boktravar lite överallt. De skall läsas. Det är inget fel på hjärnan.
Men kroppen börjar bli gammal. C H föddes revolutionsåret 1917 och fyller nu 88 år. Vi räknar ut att C H kan fira 71 år som föreningsaktiv. Han tog sitt första föreningsuppdrag 1934. Och här finns åtminstone en sak som omvärlden tidigare inte vetat om C H: att han skrev schlagers. Det beror på att de inte finns bevarade någonstans.
Schmidts bok bygger enbart på skriftliga källor, alltså inga intervjuer. Det är det enda C H har att invända emot denna politiska biografi.
– Det politiska livet består av så mycket annat som man inte får med med den metoden: samtal, tal som inte skrivits ned. Men visst – om man muntligt skall återberätta det förflutna finns risk att nutiden får färga det på ett sätt som är oriktigt.
Skrattande säger han: Det är ungefär som om man var nedgrävd redan och så skriver någon en biografi. Men han tycker den är både korrekt och välskriven.
– Och det är mycket nytt material som kommer fram om den faktiska samhällsutvecklingen i Sverige, om samarbetet med Hitlertyskland till exempel. Många blir förvånade när de läser: Det här har jag aldrig hört talas om.

Men hur kom du in i föreningslivet?
– Jag höll mitt första politiska föredrag för Sveriges Studerande Ungdoms Helnykterhetsförbund. Ja, så var jag klubbmästare för idrottsföreningen, bokade orkestrar och ordnade fester. Skrev schlagers. De skulle alltid ha en egen melodi festerna. Jag skrev texterna och sålde till dem.
Snart blev det mer politiska uppdrag. 1935 gick C H med i SSU. Och på den vägen har det varit. Nu är han revisor i husets pensionärsförening och i partiföreningen Östermalm/Värtan.
– Folkrörelsen har fyllt mitt liv. Det är inget jag klagar över, det har gett livet ett innehåll. Och så tror jag många partimedlemmar eller folk som läser Flamman känner.

Varför?
– Dels kamratskapen. Sedan att ständigt brottas med alla problem. Jag har fått impulser att följa med utvecklingen i Sverige och utlandet. Jag känner gemenskap med dem som i andra länder kämpar för demokrati och socialism. Det är något jag önskar många.
Men det var inte säkert att C H skulle ägna sitt liv åt politik. 1939 var han på väg till USA för en akademisk bana i sociologi eller ekonomi. Faktum är att planen för en doktorsavhandling var färdig: den skulle handla om de svenska partiernas valrörelser.
Sedan kom andra världskriget och C H blev inkallad.
Men ännu mindre sannolikt var det att C H skulle bli partiledare. Och han är glad att han fick chansen i en tid när politiken inte dominerades av skandaler.
– Det politiska livet och debatten har förfallit oerhört. När man läser tidningarnas kommentarer… ja vad är det dom tar upp alltså? Det är ju inte huvudlinjerna i politiken utan sånt man kan hacka på och små skandaler.
– Det gäller ju inte bara politiker, utan också tv-kändisarna som kvällstidningarna upptas av. Förut hade man partiernas dagstidningar och lite program i radion. Det var sakliga referat och sakliga intervjuer. Tidigare fanns sånt som riksdagskrönikornas sakliga redogörelse för vad som har hänt i riksdagen. Var hittar du det idag? Det finns inte.
I det medieklimat som råder är det dessutom vänstern som skall ta stryk för historiska misstag, medan högern och socialdemokratin aldrig tvingas göra upp med sina lik i garderoben. Men hur rättvist är det egentligen? Andra svenska partier, organisationer och företag hade minst lika omfattande kontakter. Vpk var betydligt mindre intressant än regeringspartier ur rysk synvinkel.
– Socialdemokraterna hade kontakt med SUKP. De ansåg att Sovjetunionen spelade en viktig roll i arbetet för fred och i solidariteten med tredje världen. Och det var ju rätt att ha det. Jag har funderat mycket på vad som var rätt och fel. Jag tycker det var ett misstag att skicka de här telegrammen till kongresser. Men att bryta alla kontakter? Det hade varit fel. Vi hade kontakter med alla strömningar. Här hemma har jag ätit middag med fjärde internationalens ledare Ernest Mandel till exempel.

Har du någonsin sett en motsvarande historisk granskning av ett annat parti än vänsterpartiet?
– Tja… Man har väl försökt attackera folkpartiet för den liberala internationalen. Det var med en del konstiga partier där. Men det har ju aldrig fått något genomslag, det har det inte.
Just historiskt komprometterande saker på den borgerliga sidan finns det gott om i Werner Schmidts bok. Att kronprinsessan Louise och prinsessan Ingeborg tillsammans med socialdemokraten Richard Sandler medverkade i en tillställning 18 februari 1937 för att samla in pengar till Franco, vars trupper avancerade för att göra slut på den spanska demokratin. Och historien om hur Jakob Wallenberg, näringslivets toppar och den svenska militären in i det sista – fem dagar före krigsslutet 1945 – höll i militärt samarbete med Hitlertyskland.
I Schmidts bok framträder också ett mycket tydligt mönster: de svenska kommunisterna anklagas tidigt för att gå främmande makters ärenden och för att vara demokratifientliga. Dessa argument används sedan för att lämna information till främmande makter – Gestapo såväl som CIA – och inskränka demokratin. Och förstås att motarbeta varje försök för kommunisterna att arbeta brett. Ett absurt exempel på det är att socialdemokraterna grundligt saboterade den antifascistiska front som byggdes upp 1939 – med argumentet att de som ställde sig mot fascismen stod för en totalitär ideologi. När Hitler annekterade Europa valde regeringen att bekämpa kommunister.
Men demoniseringen av kommunisterna tillät också staten att utsätta dem för den mest systematiska kränkning av demokratiska rättigheter i svensk historia. Säpo och senare IB registrerade 500 000 människor på vänsterkanten med början på 1930-talet. C H:s egen mapp omfattar 1940-1975.

Har socialdemokratin gjort upp med detta? På sjuttiotalet kom ju det mesta i ljuset?
– Nej, de ruskade på sig bara. När Guillou och Peter Bratt skrev sin bok stötte jag på Olof Palme ute på stan av en slump. ”Jag vill varna dig för att ta upp de här frågorna”, sa han. Han var ju oerhört inblandad, liksom också Sten Andersson. Och det är något makalöst med deras avlyssning av partistyrelsemöten. Och offentliga lokaler, HSB-lokalen på Fleminggatan, ABF. Tänk om vi hade gjort något sånt! Va? Nej, det har inte blivit någon uppgörelse med det. Vi har ju alla volymer från säkerhetstjänsten, men det har inte hänt något. Det har ju inte varit som i Norge.

Varför?
– Ja, varför? Socialdemokratin är så pass involverad i den borgerliga statsapparaten.

Men vad har man uppnått genom all avlyssning och bevakning?
– Ja… en del har ju blivit av med jobbet. Sedan har de haft full insyn i allt vi gjort. Säpo hade till exempel spioner på Kungsgatan 84, det har jag kunnat se i säkerhetstjänstkommissionens rapport. Folk som arbetade där.

Har du någonsin konfronterat dem?
– Nej. Jag vet ju inte vilka de var. De har kodnamn i Säpos papper.
C H har alltså stått under permanent bevakning från 1930-talet och framåt och ofta demoniserats i socialdemokratisk press. Samtidigt har han fått erbjudande om att bli socialdemokrat.
– Ja, det var efter vårt valnederlag 1968. Det var i andra kammaren. Ingemund Bengtsson, socialdemokraternas ordförande i andrakammargruppen, sedermera statsråd, som ville ha ett samtal med mig. Beklagade valutgången. Och föreslog att jag skulle gå över till det socialdemokratiska partiet. ”Och efter ett år så förstår du, så blir du statsråd”. Så var det.

Skulle du fått ha kvar dina åsikter?
– Det sa de ingenting om. Det gällde partiboken bara.
Det är nu inte bara C H som fått sådana erbjudanden. Många fackligt aktiva och andra företrädare har lockats över med piska och morot – kommunisthets och höga poster. Med tanke på att den socialdemokratiska ledningen också haft tillgång till Säpos och IB:s information har intressant information för värvningar av denna typ kunnat användas.
Eftersom Sverige styrts större delen av seklet av socialdemokratin, skulle borgerligheten ha kunnat agerat för att rensa upp dessa historier. Skälet till att det inte skett är att borgerliga partier i princip alltid också varit delaktiga. Hur trovärdiga de är som demokrater kan sedan var och en fundera på.
Att C H skulle ha sålt sig till socialdemokratin verkar i historiens ljus otänkbart. När han 1964 blev partiledare i SKP innehöll hans politiska projekt två tydliga linjer: att göra sig av med Sovjetberoendet och agera mer självständigt mot socialdemokratin.
– Ja, jag ansåg att vi måste föra en systemkritisk diskussion eftersom socialdemokratin i regeringsställning slår vakt om det kapitalistiska systemet medan vi ville skapa ett annat samhälle. Och då måste vi vara kritiska på en rad punkter. Det handlade bland annat om biståndet och det internationella samarbetet, miljöfrågorna. Kvinnornas ställning i samhället som vi var tidiga med att ta upp. Det kallades ju inte feminism, men i sak var det ju precis samma.
– Sedan var det att överhuvudtaget föra en kamp mot storfinansen. Skall man ta upp maktfrågorna måste man ta i frågan om storfinansens makt. Är den kvar eller utvecklas ännu mera, då går det ju inte att skapa något socialistiskt samhälle, det är en självklarhet.
De medel som C H själv alltid tar upp, den ekonomiska demokratin, har återkommit till agendan först på senare tid.
– Om man skall skapa någon form av socialistiska samhällen, bryta storfinansens makt, så måste det ske genom aktioner och med stöd från de breda massorna. På arbetsplatserna och lokalt. Vi har ju ingen socialdemokratisk statsapparat, trots det långa regeringsinnehavet. De som idag inte talar om det blundar för realiteterna. Erfarenheterna visar att statligt ägande inte i och för sig innebär socialism. Jag menar ju inte att vi skall privatisera. Jag är motståndare till den privatisering som skett och den som förebereds, men det räcker inte att bara kräva att de och de verksamheterna skall övergå i statlig regi. Statligt ägande får aldrig stöd om det inte finns ett folkligt inflytande över det. Det verkligt avgörande är de arbetandes inflytande inom företagen. Men säger man det idag drar folk på mun.
Det, om något är en indikation på att utvecklingen i samhället i stort inte gått C H:s väg.
– Jag tycker man skulle ha låtit bli att ge EU så mycket makt. Att släppa kapitalregleringen också. Det sägs att man skall gilla läget. Men jag gör inte det.

Essä 18 juni, 2025

Birgitta Eds existentiella herrgård ger mig mardrömmar

Bild: Jaana-Kristiina Alakoski: ”Beste”, blandat material 2025.

Den nya folkhälsosatsningen på existentiell hälsa vill få oss att sluta grubbla – och gå tillbaka till jobbet.

Livet är meningslöst.

Så känner åtminstone var fjärde svensk, enligt en rapport från 2023. Ångest må vara vår arvedel, men så ensamma, uttråkade, sömnlösa och deprimerade som vi är i dag har vi inte varit på 50 år. Andelen som upplever livet som meningslöst har fyrdubblats på bara två decennier.

Så, vadå? Ska alla in i psykvården? Nej, åtminstone inte enligt socialminister Jakob Forssmed. Han har hittat ett nytt favoritbegrepp: existentiell hälsa. På Forssmeds initiativ har regeringen gett i uppdrag till Folkhälsomyndigheten att utreda hur arbetet kan komma i gång. ”Existentiell hälsa”, står det i regeringens pressmeddelande, ”kan beskrivas som förmågan att tro på, ta vara på, förhålla sig till och känna mening med livet.”

Första gången jag hörde begreppet skrattade jag rakt ut. Jag kunde för mitt liv inte förstå hur de två orden hängde ihop. Jovisst, man måste väl ha en smula hälsa för att fortsätta existera, men utöver det? Handlar det om att minska rökningen bland franska existentialister? De dog ju av sina lungproblem för femtio år sedan.

Nu har jag läst på, och jag skrattar inte längre. Jag är faktiskt jävligt oroad. När man tränger in bakom de suddiga myndighetsflosklerna, och granskar implikationerna av begreppet, framträder bilden av ett sjukt samhälle.


Existentiell hälsa är en sekulär översättning av spiritual health (ett forskningsområde som bland annat påstår sig ha visat att man röker mindre om man tror på Gud, så Sartre hade kanske kunnat få lite hjälp där). Andlig hälsa handlar om att känna att ens liv står i relation till ”något större”, en aspekt som fått hänga med till det vagare svenska begreppet. I rapporterna från Folkhälsomyndigheten, som publicerades i december förra året och i mars i år, framgår framför allt att man inte riktigt kan slå fast vad som menas med existentiell hälsa.

Men ”det kanske inte heller är önskvärt med en definition”, säger utredaren Emma Lindholm i en intervju. ”Då är risken att man också väljer bort vissa aspekter. Det är subjektivt och kan ändras under livets gång.” Existentiell hälsa ska alltså vara… allt man vill att det ska vara? ”Vårt arbete”, skriver de sfinxaktigt i rapporten, ”visar både att existentiell hälsa kan mätas och att existentiell hälsa är något omätbart.”

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes 18 juni, 2025

Efter Gaza måste frikyrkorna välja väg

Jesus överblickar flanken av Sankt Porfyrios-kyrkan i Gaza, där stadens kristna samlas för mässa trots de israeliska attackerna. Foto: Omar Ashtawy/APA/Zuma/TT.

I min barndoms pingstkyrka var det självklart: Gud hade utvalt Israel, och vi skulle stötta staten. Men när bomberna faller över Gaza och lidandet växer, är det dags att avslöja den kristna sionismen för vad den är – en farlig irrlära som får människor att blunda för krigsbrott.

Den 5 april 2024 talar den kristna SD-profilen Alexander Christiansson inför hundratals delegater på Jerusalem Prayer Breakfast, en lobbyorganisation som vill föra samman mäktiga politiker och kristna ledare i stöd för Israel.

Mötet hålls på Elite Hotel Marina Tower i Nacka, och Christiansson berättar att det är en speciell samling för honom. Israel har, börjar han, varit ”en del av mig, det har varit i min dna sedan min ungdom.” Det var inte självklart att sonen till den frikyrkliga rockikonen Ulf Christiansson, sångare i bandet Jerusalem, skulle hitta in i politiken. Men när han gjorde det var syftet klart: ”Den första motion jag lade fram i riksdagen var att flytta [svenska] ambassaden från Tel Aviv till Jerusalem,” berättar han på frukosten.

Rummet fylls av applåder.

Förutom Christiansson deltar Svante Rumar, tidigare pastor från Livets Ord, och Lars Enarson. Enarson har en stor följarskara på Youtube, och är en av Sveriges mest kända kristna sionister.

Det hela slutar i ett bönemöte, där stödet för Israel vävs samman med kristet lärjungaskap och en kamp mot världens ondska. Rumar leder slutbönen: ”Vi ber för den israeliska armén. Vi ber för flygvapnet och alla andra försvarsgrenar. Låt din vilja ske i Gaza.”


Att Israels folk är utvalt av Gud, och att kristna därför bör stötta staten Israel var en vanlig talepunkt även i pingstförsamlingen där jag växte upp. För Lewi Pethrus, som ledde både Pingströrelsen och det politiska partiet Kristdemokraterna, var det självklart att grundandet av Israel år 1948 var Guds verk.

Inom den svenska frikyrkligheten lever föreställningen om att staten Israel är en del av Guds plan kvar – ibland som en aktiv kraft, andra gånger som ett mer oreflekterat arv.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Essä 18 juni, 2025

Birgitta Eds existentiella herrgård ger mig mardrömmar

Bild: Jaana-Kristiina Alakoski: ”Beste”, blandat material 2025.

Den nya folkhälsosatsningen på existentiell hälsa vill få oss att sluta grubbla – och gå tillbaka till jobbet.

Livet är meningslöst.

Så känner åtminstone var fjärde svensk, enligt en rapport från 2023. Ångest må vara vår arvedel, men så ensamma, uttråkade, sömnlösa och deprimerade som vi är i dag har vi inte varit på 50 år. Andelen som upplever livet som meningslöst har fyrdubblats på bara två decennier.

Så, vadå? Ska alla in i psykvården? Nej, åtminstone inte enligt socialminister Jakob Forssmed. Han har hittat ett nytt favoritbegrepp: existentiell hälsa. På Forssmeds initiativ har regeringen gett i uppdrag till Folkhälsomyndigheten att utreda hur arbetet kan komma i gång. ”Existentiell hälsa”, står det i regeringens pressmeddelande, ”kan beskrivas som förmågan att tro på, ta vara på, förhålla sig till och känna mening med livet.”

Första gången jag hörde begreppet skrattade jag rakt ut. Jag kunde för mitt liv inte förstå hur de två orden hängde ihop. Jovisst, man måste väl ha en smula hälsa för att fortsätta existera, men utöver det? Handlar det om att minska rökningen bland franska existentialister? De dog ju av sina lungproblem för femtio år sedan.

Nu har jag läst på, och jag skrattar inte längre. Jag är faktiskt jävligt oroad. När man tränger in bakom de suddiga myndighetsflosklerna, och granskar implikationerna av begreppet, framträder bilden av ett sjukt samhälle.


Existentiell hälsa är en sekulär översättning av spiritual health (ett forskningsområde som bland annat påstår sig ha visat att man röker mindre om man tror på Gud, så Sartre hade kanske kunnat få lite hjälp där). Andlig hälsa handlar om att känna att ens liv står i relation till ”något större”, en aspekt som fått hänga med till det vagare svenska begreppet. I rapporterna från Folkhälsomyndigheten, som publicerades i december förra året och i mars i år, framgår framför allt att man inte riktigt kan slå fast vad som menas med existentiell hälsa.

Men ”det kanske inte heller är önskvärt med en definition”, säger utredaren Emma Lindholm i en intervju. ”Då är risken att man också väljer bort vissa aspekter. Det är subjektivt och kan ändras under livets gång.” Existentiell hälsa ska alltså vara… allt man vill att det ska vara? ”Vårt arbete”, skriver de sfinxaktigt i rapporten, ”visar både att existentiell hälsa kan mätas och att existentiell hälsa är något omätbart.”

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Kommentar/Kultur 17 juni, 2025

Paulina Sokolow: Irans kvinnor befrias inte av rosa bomber

Bilder av Israel som ett land för frigjorda kvinnor är en seglivad nationell myt. Foto: Skärmdump, Ronen Zvulun/AP.

”Kvinna, liv, frihet”, dundrade Netanyahu till det iranska folket samma morgon som bomberna regnade över Teheran i fredags. Men med tanke på fascistpacket han styr med är han knappast någon kvinnornas beskyddare.

En grupp unga, välväxta kvinnor i höga stövlar, tajts och hårsvall står i formation och struttar runt i en synkroniserad bensparkardans à la Beyoncé. Jag fattar att det mobilen visar är AI-slask, generisk mjukporr. Ändå stannar jag upp och kollar klart. Den som delat filmen är en gammal bekant som på instagram de senaste 20 månaderna varvat bilder från familjehögtider och karriärframgångar med klipp av morska IDF-soldater, hejarop till Israels eurovision-sångerska och kampanjer om att släppa gisslan.

Undertexten till dansvideon som fångar min uppmärksamhet. ”Befria Iran. Kvinna, liv, frihet. Rädda Israel.” Det kurdiska slagordet jin, jiyan, azadi blev känt för världen som ett feministiskt stridsrop från de förtryckta kvinnorna i Iran efter mordet på 22-åriga Mahsa Amini 2022. Bombningarna sker alltså inte bara av egenintresse, utan är en räddningsaktion av iranska kvinnor, som de stora starka israelerna ska befria från religiöst förtryck.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes 17 juni, 2025

Friskola bytte böcker mot USA-tema – hotas av miljonsmäll

”Fortitudo” betyder mod eller tapperhet på latin. Foto: Liz Fällman.

Amerikanska gymnasiet, ”en svensk skola med amerikanskt mindset”, är en av Sveriges snabbast växande friskolekoncerner. Men lärare vittnar om ohållbar arbetsmiljö – och nu åker bolaget på en miljonsmäll från Skolinspektionen.

Friskolekoncernen Amerikanska gymnasiet kan behöva betala två miljoner kronor i vite till Skolinspektionen, efter en granskning av koncernens skola i Uppsala.

För att undvika miljonvitet måste man innan den 14 november ”se till att samtliga elevers läsår omfattar minst 178 skoldagar” och rätt antal undervisningstimmar – samt att eleverna har ordentlig tillgång till specialpedagog och läroböcker, och att de digitala läromedel man har använt i stället för läroböcker faktiskt fungerar.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes 16 juni, 2025

Palmecentret förlorar miljonbelopp: ”Orbanisering”

Biståndsminister Benjamin Dousa (M) och Jakob Granit, generaldirektör på Sida, besöker ett svenskt biståndsprojekt i Uganda. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman/SVD/TT.

Efter en ändring i sista sekunden stoppas bidrag på 68 miljoner kronor till Palmecentret. ”Svårt att tänka att det inte är riktat mot oss”, säger generalsekreteraren Oscar Ernerot, som beskriver stödet som bortskuret med ”kirurgisk precision”.

– Tråkigast är beskedet såklart för alla våra partners och verksamheter ute i världen, som kommer drabbas hårdast av det här, säger Oscar Ernerot, generalsekreterare för Palmecentret.

– Inte minst i Palestina, vilket är särskilt allvarligt just nu, där vi stödjer fackföreningar, kvinno- och ungdomsorganisationer. Men även i södra Afrika och Colombia.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Kultur 14 juni, 2025

Folket som den israeliska litteraturen vill glömma

Tvångsförflyttningarna av palestinierna skildras på olika sätt i i den israeliska litteraturen. Foto: AP.

Om Israel ska göra upp med sin historia måste glömskan först konfronteras på allvar. Theo Vareman reflekterar över hur 1948 skildrats i palestinsk och israelisk skönlitteratur.

Nyinflyttad i London stod jag en dag vid hylla O i bokhandeln på Gower street och hade framför mig merparten av Amos Oz författarskap. Det var som att träffa en gammal vän. Oz – fram till sin död Israels mest erkända författare – är en av dem jag ständigt återvänder till. Dels tilltalas jag av melankolin hos de ofta sökande, förvirrade huvudpersonerna, dels är han en mästare på att skildra barnets perspektiv, även under dramatiska historiska skeenden. Jag lämnade bokhandeln med kortromanen Panter i källaren från 1995.

Läsaren får följa Proffy, en tolvårig pojke i Jerusalem under året som leder fram till Israels grundande. Kampen för ett eget land letar sig in i Proffys och hans vänners lekar, något som kompliceras av att Proffy samtidigt blir vän med en brittisk soldat som vill bättra på sin rostiga hebreiska. I slutet av boken blir leken allvar, när FN meddelar sin delningsplan för Palestina och drömmen om en judisk stat plötsligt tycks inom räckhåll.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Kultur 14 juni, 2025

Kvinnor som skrattar är inte kannibaler

Paris Hilton talade med en mörk alt som del av sin varumärkesförflyttning. Foto: Chris Pizzello/AP.

Anne Carson rannsakar synen på ljusa röster genom historien. Skojigt, tycker Hanna Johansson om den nyutgivna essän ”The gender of sound”.

Mot slutet av The gender of sound, en essä som första gången publicerades i en samling 1992 och som tidigare i år kom i en tunn, snygg nyutgåva av Silver press, håller Anne Carson ett tal till naivitetens lov. Eller, så här: hon förutspår att hon kommer att få kritik för sitt spretiga sätt att besvara den fråga som essän uppehåller sig vid: ”Hur påverkar våra föreställningar om kön hur vi uppfattar ljud?”

Carson är professorn i klassiska språk som blivit berömd för sitt säregna, poetiska sätt att förhålla sig till antikens källor. I The gender of sound vänder hon sig också dit. Aristoteles föreslog att kvinnors ljusa röster är ett bevis på deras inneboende ondska, eftersom modiga varelser – som lejon, eller tjurar – gör djupa, mörka läten. Ju tyngre testiklar, fortsätter han, desto djupare röst; de fungerar som ett slags lod för stämbanden. I litteraturen är kvinnors ljud okontrollerade och kaotiska: högljudda skrik, vilda skratt, ylanden, gäll klagosång, utrop av smärta eller njutning. De är verbalt inkontinenta, fjolliga, skvallriga. Ofta påtalas likheten mellan kvinnans mun och kvinnans kön, vars läppar bör hållas slutna. I Odyssén ber Telemachos vid ett tillfälle sin mamma Penelope att hålla käften. Under hellenismen hände det att röstövningar ordinerades för att bota fysiska och psykiska besvär hos män, medan en kvinna som använde sin röst för mycket ansågs kunna drabbas av menstruationsrubbningar.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes 13 juni, 2025

V-profilen om Järvaveckan: ”Lobbyister har tagit över”

Magdalena Andersson talar först till folket i Gaza och sedan till de församlade under Socialdemokraternas dag på Järvaveckan. Foto: Liz Fällman.

Årets Järvavecka är den tionde i ordningen. Mohamed Nuur, lokal V-profil, ser skeptiskt på utvecklingen för både veckan och politiken i stort.

– Jag får lite av en tvångstanke att skriva ”Kuken” på den, säger Ung vänster-medlemmen vid klistermärkesbordet om Sverigeflaggan på den USA-Sverige-pin hon hittat på marken. Troligen har någon från Amerikanska Handelskammarens granntält tappat den.

Utöver dem är Vänsterpartiets monter på Järvaveckan omringade av Tibble Gymnasium, samt läkemedelsföretagen Astra Zeneca och Chiesi Pharma. Överallt syns loggorna för huvudsponsorerna: Axel Johnson-gruppen och Gålöstiftelsen. Väderprognosen över Spånga IP är polisdrönare och spridda regnskurar.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes 13 juni, 2025

Allan är homosexuell – ska utvisas till Ryssland

Allan, 41, har förts till förvar – i väntan på att utvisas till det homofoba Ryssland. Foto: Privat / Mikhail Metzel/AP

41-årige Allan flydde till Sverige för att slippa kriga för Putins hbtq-fientliga regim. Nu skickas han tillbaka, då Migrationsverket menar att han motsatt sig deras arbete. ”Medan jag sitter inspärrad är de som hanterat mitt fall lyckliga, fria, och förbereder sig antagligen för midsommar”, skriver han till Flamman.

– Jag är väldigt förvirrad, superstressad nu, säger Allan, 41.

Han kan inte prata länge, men tackar för samtalet. Uppkopplingen är sprakig, och mobilen är lånad. Hans egen blev tagen när han fördes till Migrationsverkets förvar. 

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)