Okategoriserade 11 maj, 2005

Borgerligheten slagen i Venezuela

Finns det något annat land där borgerligheten är besegrad? Hur reagerar borgerligheten när den tvingas på defensiven? Aron Etzler träffar, i Flammans tredje reportagedel från Venezuela, representanter för en närapå besegrad opposition som gradvis tvingats ändra taktik.

Venezuela borde officiellt deklareras som schizofrent. På dagarna ett land som ser normalt ut. Utefter gatorna står kommunalarbetare i regeringens politiska färg, rött, och sopar gatan. Här och var finns plakat om revolutionens landvinningar. Det betyder inte att allt är politiserat. På söndagen gäller fritid. Ett rockband i tjugoårsåldern spelar någon form av grunge, jonglörer och flanörer lyssnar med ett öra. Ett par som ser ut som hippies säljer kooperativets chokladkakor. En promenad i parken är, som man säger i USA, som en promenad i parken.
Men nästan överallt där det finns folk, finns det politiska klottret, en ständig tävling som Chávez vinner nästan överallt. Regeringen har ett stabilt stöd nästan överallt i detta Venezuela: i 22 av 23 regioner. I huvudstaden Caracas är det ett fåtal mindre distrikt, som Baruta och Chacao, där det borgerliga missnöjet med regeringen vinner varje val. Men det Venezuela som är i minoritet på dagen dominerar kvällarna.
När mörkret lägger sig och folk samlas vid tv:n, ser vi ett annat Venezuela: katastrof-landet som rör sig närmare diktatur för var dag. Fyra-fem privata kanaler kör en ständig kampanj mot regeringen. Globovisión. RCTV. Spanska CNN. Just ikväll ser kampanjen ut så här: Nyhetsankaret läser upp en syrlig redogörelse om att Chávez börjat använda ordet ”socialism”. Nyhetsankaret vänder sig till en skärm där en liberal partiledare, en ekonom och en advokat uttalar sig. Fidel Castro nämns. Därefter en kommentator i studion.
Budskapet är klart: Detta innebär en ekonomisk katastrof för landet. Det finns en dramaturgi. Regeringen refereras, oppositionen uttalar sig. Sällan Chávez. Alltid om Chávez. Sedan blir det reklam för lotterier, kylvaror och artistgalor. Fyra kvällar zappar jag mellan de kanalerna. Det är sig likt.

Skillnaden är total gentemot V-tv, regeringens egen kanal. Här är alla experter folk från regeringen. Resten är mannen och kvinnan på gatan. Men lika mycket succérapporter från nybildade kooperativ, räddningsaktioner efter översvämningen denna vecka. Detta interfolierat med regeringens reklamsnuttar om möjligheten att få lån, hur mycket som byggs och löften om att landsbygden skall utvecklas.
Ett inslag sticker definitivt ut: om marinens satsningar. Nya patrullbåtar, helikoptrar och samordningen av truppslag. Hur många ser regerings-tv? Säkert fler nuförtiden. Marta Harnecker skriver att oppositionens roll, ju fler val de borgerliga partierna förlorade, övertogs av massmedia. Det är i vart fall inte långt från sanningen. De privata kanalerna förlorade mycket av sin trovärdighet under militärkuppen. Samtliga kanaler struntade i att rapportera om kuppens icke-konstitutionella karaktär, och att Chávez snart var tillbaka vid makten. Under tiden visades tecknade filmer. Först att rapportera om det hela var istället CNN.

Men mediakriget är kanske en värld i sig. Paul-Émil Dupret har besökt Caracas många gånger de senaste åren. Det är mer normalt nu, säger han.
– Förut kunde du inte gå ut i vissa delar av stan med en röd skjorta på dig. Folk med Chávez-märken kunde åka på stryk i fel kvarter.
Paul-Émil berättar om sammanstötningarna i juli–augusti 2002, några månader efter kuppförsöket. Hur demonstranterna mot regeringen byggde barrikader av brinnande däck och beväpnade sig.
En gång mottog han 40 gummikulor från stadens poliskårs gevärspipor, för att ha sett gatustriderna från chavisternas sida. Polisen var då, så sent som 2002, på oppositionens sida i Caracas. 11 000 kriminella i uniform, säger en del.
Men ännu farligare var oppositionen själv. Den körde inte med gummikulor. Vid en annan förvirrad sammanstötning på en bro gjorde polisen chock mot chavisterna. Folk hoppade från bron och oppositionen sköt efter dem. Paul-Émil nedanför bron höjde händerna och skrek att han var utlänning. Kanske räddade han sitt liv så, för polis och opposition tvekade att skjuta. Men den uppretade massan av borgare skrek.
– De skrek. ”Jävla vänsterextremist”. ”Jävla CNN”. De hatade CNN efter kuppen.
Jag kan knappt föreställa mig en borgerlig opposition som anordnar kravaller. Men nu har jag sett bilderna från Plan Guarimba, 27 februari–2 mars 2004, fem dagar av barrikadbyggande kvaraller i den rika stadsdelen Chacao i östra Caracas. De ser ut som bättre klädda maskerade demonstranter i Göteborg. Det vill säga om Göteborgskravallerna hade startat i Örgryte. Detta är Venezuela, inte Sverige. Folk i de rika kvarteren bär vapen. Hur kunde det bli så?

Före 1980-talet var Venezuela ett av de länder i Latinamerika där det var minst sannolikt att ett revolution skulle inträffa. Ekonomin var, tack vare oljan, med latinamerikanska mått god, parlamentarismen var stabil, militären var inte i närheten av att ingripa i ordningen. Socialdemokraten Carlos Andrez Pérez, president under oljeboomen, hade ambitiösa mål för att ”så oljan”, att använda profiterna från den redan då statsägda oljan i andra sektorer.
Det visade sig inte speciellt lätt. Hela landets ekonomiska och politiska liv är uppbyggt kring oljepengarna. Men planen raserades definitivt genom att oljepriset sjönk dramatiskt på världsmarknaden under de följande två decennierna. Från ett pris på nära 16 dollar per fat 1982, hade priset sjunkit till 3,19 US-dollar år 1998.
När priset sjönk blottades problemen med en ensidigt inriktad ekonomi. Under tiden hade Venezuelas befolkning nära nog dubblats.
Till en början kunde en buffert av lån lösa vissa av problemen. Venezuela lånade pengar motsvarande nio procent av BNP 1970. År 1994 motsvarade lånesumman 53 procent. Men pengarna kunde få statsbudgeten att gå ihop, inte klyftorna i landet.
I samma grad som oljepriset sjönk blev befolkningen fattigare. Arton procent räknades som fattiga 1980, 65 procent 1996. En folkvandring började. Folk emigrerade från landsbygden till städernas slum.

Droppen som fick bägaren att rinna över var när regeringen 1989 började implementera ett ekonomiskt program som höjde priset på drivmedel och mat. La Caracazo, kravaller som varade i dagar, bröt ut den 27 februari 1989. Enligt de mest moderata beräkningarna sköts 300 demonstranter till döds. Men det hela inträffade samtidigt som den kinesiska regeringen utförde massakern på Himmelska fridens torg, något som i betydligt högre grad intresserade medierna.
La Caracazo var upptakten till ett årtionde av bankkris, utdragna rättsprocesser mot tidigare presidenter för borgerligheten. Och av missnöje, revolt och organisering från vänster. Att Hugo Chávez vann presidentvalet 1998 var komplett överraskande för eliten i Caracas. Inte för människorna i slumstäderna och på landet. Det var Venezuelas EMU-folkomröstning.
Först var också detta fridfullt. Men Chávez höll sig inte inom de acceptabla ramarna. Det började när regeringen tvingade företagen att betala skatt och började förbereda jordreform. Konfliktnivån ökade kontinuerligt till militärkuppen den 11 april 2002, då arbetsgivarföreningen Fedecamaras’ ordförande under två dagar upplöste parlamentet och upphävde konstitutionen. Det visade sig att den konstitutionella processen satt djupare spår än kuppmakarna trott. Utanför presidentpalatset stod hundratusentals människor, många av dem med konstitutionen i sin hand, väl medvetna om på vems sida den demokratiska legitimiteten stod.
Militären var till 80 procent lojal mot konstitutionen och Chávez, en stor skillnad mot militärkuppen i Chile 1973. Säkert spelade det roll att Chávez själv är militär. När ordern om att avrätta honom eller flyga honom ut ur landet kom, vägrade de militärer som höll honom fången.
Att borgerligheten inte klarade att få militären på sin sida berodde på militärens sociala sammansättning i Venezuela. ”Tack och lov är störtandet av en regering som ett förtjusande party på ett femstjärnigt hotell för de flesta i oppositionen”, skriver Roberto Hernández Montoya, venezuelansk författare. ”Det är en borgerlighet som är så lat på grund av dess rentier-natur, att den inte ens behärskade det övre militära skiktet, som den chilenska borgerligheten gjorde. Där kontrollerade de till och med brandmännen”.
Det finns uppgifter om att den våldsamma borgerligheten har att göra med CIA:s underjordiska organisering för att destabilisera landet. Men det räcker inte för att förklara kravaller och beväpning.
– Du måste förstå hur oppositionen tänker, säger Paul-Émil. För dem existerade inte de här människorna tidigare, annat än som städare hemma hos dem eller sophämtare. De var icke-människor. Att de skulle komma och ta den politiska makten ifrån var helt osannolikt. Först var de förvånade. Sedan blev de bestörta.
Och hur är de nu? Borgerligheten är politiskt slagen. Det är spännande. I vilken annan del av världen kan man se en slagen borgerlighet?
– Det är helt fascinerande. Om du tittar på tv nu kan du se att de tittar neråt eller åt sidan. De tittar inte in i kameran. De har tappat sin överlägsenhet.
Jag tittar på tv med hans påstående i bakhuvudet. Det stämmer, men det stämmer ännu bättre på många av de vanliga människor V-tv visar. De är blyga för kameran.
Om detta är måttet på hur det går med arbetarklassens maktövertagande, har de fortfarande en bit kvar.

Jag är i Caracas, inbjuden till det Latinamerikanska parlamentets toppmöte om den sociala skulden. Min biljett, och hotellrummet på Hilton Caracas, är betald av detta parlament, men högst förmodligen i slutändan av venezuelanska skattepengar. Folk kommer att säga att jag är köpt. Jag skall svara dem att jag redan är såld på den bolivarianska revolutionen sedan länge. Det har jag papper på. Men jag är också ärligt nyfiken på hur en borgerlighet som förlorar makten reagerar.

Stegvis har oppositionen tappat sitt demokratiska anseende i stora delar av omvärlden. Nu har de reformerat sina styrkor. Framtidens opposition är inte sådan som pratar om att regeringen måste krossas militärt. Den typen av opposition, som den förre presidenten Carlos Andres Pérez, befinner sig i Miami.
Den nya partipolitiska oppositionen är som Primero Justicia, partier som värnar mycket om rättsäkerhet och demokratiska val och inte hoppas att allt kan ändras med en kula i Chávez. Åtminstone i retoriken.
Under ”politiska partier” i Caracas står bara fem namn och adresser. Chávez’ parti, MVR är ett av dem. Bredvid står oppositionens partier.
Jag letar upp Primero Justicia i telefonkatalogen, ringer kontoret och talar med en ung kille som kan engelska. När jag frågar efter adressen förklarar han att den ligger på bottenvåningen i ett köpcentrum. Finns det någon skylt?
– Nej, svarar han kryptiskt. Gallerians ägare låter oss inte sätta upp någon skylt.
– Varför?
– De är rädda för våld.
Först åker jag till MVR, Chávez’ parti. Det finns många som inte betraktar det som ett riktigt parti. På sätt och vis verkar Chávez också tycka det. På hans eget tv-program, Aló Presidente, denna 27 februari talar han om en process som skall leda till att MVR blir ett fungerande och demokratiskt parti.
Emellertid konstaterar han också att MVR just passerat en medlemssiffra på 1 200 000, vilket gör det till Latinamerikas största parti. 1 200 000 medlemmar i Venezuela med 25 miljoner invånare. Det skulle i Sverige, med nio miljoner, motsvara 432 000 medlemmar för ett parti.
Nu åker jag till MVR:s kontor i Caracas. Det ligger vid Plaza Venezuela precis bredvid en bred väg, men inte alls speciellt centralt ändå. Det är ingen hedersplacering för landets största parti. Det är ett ställe där bilarna åker förbi fort. Och det är ett litet tvåvåningshus med brutet tak, målat i gult. På verandan utanför står män och hänger på muren mot gatan. Jag fattar inte vad de gör där. De kanske pratar politik eller väntar på ett möte. Behöver kontoret försvaras?

Det är ett välkänt faktum att arbetarpartier är mer svåråtkomliga för utländska journalister. Internetsajterna är sällan lättorienterade, material finns bara på originalspråket. På tusen högerbloggare går det möjligen tio från vänster. De borgerliga partierna verkar inte bara vända mot en internationell publik, de är också strömlinjeformade efter den internationella agenda som gäller. Skall jag begripa mig på MVR får jag alltså lära mig spanska och dessutom sätta mig in i deras specifika tradition. Ingen av alla dem jag vill intervjua, inte heller utvecklingsministern eller den högste direktören för utvecklingsbanken Bandes, kan engelska. Och här på MVR-kontoret i Caracas är det helt omöjligt. Jag får köra min knaggliga spanska än en gång.
Efter tio minuters väntan släpps jag en trappa upp till Aurora Morales, nationell koordinatör för ideologiska studier. Hon förklarar att MVR bara är en del av hela vänstern i Venezuela. Dels finns de andra partierna, men framför allt finns den sociala organisationen. Alltså lokala kommittéer, bondeorganisationer, fackföreningar, kvinnoorganisationer, studentsammanslutningar. Men allt detta är också samordnat i kommandon inför varje val och kraftansträngning.
Inför valkampanjen 1998: Polo Patriótica. När kupphoten började komma 2001: Commando de la Revolución. I striderna om oljan och kontrollen över landet efter kuppen 2003: Commando Ayacucho. Inför folkomröstningen 2004: Commando Maisanta. Det finns ett strategiskt kommando och olika taktiska kommandon efter militärt mönster. Chávez militären har lyckats ena den venezuelanska vänstern med militär organisation. MVR är också ett parti som består uttryckligen av civila, men också av pensionerade militärer.

MVR:s rykte som låtsasparti handlar också om att det inte riktigt är ett traditionellt marxistiskt parti. Vi kallar oss inte heller socialister, säger Aurora Morales.
– Vad betyder det? Är Tony Blair socialist? Är de partier som suttit vid makten i Europa socialistiska? Det är skillnad på den typen och riktig socialism.
Hon säger just så, ”socialismo de verdad”.
– Vi står för en demokratisk och social stat. Rättvisa och rättigheter. Men det är sant att vi oftare talar om socialism nu. Vi studerar socialismen. Vi måste konstruera en socialism för det 20:e seklet.
Morales säger att situationen har lugnat sig, men att ingen vet om oppositionen kommer hålla sig till spelreglerna.
– Det är människor som har deltagit i militärkupper och sabotage. Just nu förekommer inte mycket våld här i Caracas, men det var inte länge sedan.
Gallerna på fönstren säger samma sak med visst eftertryck.
Jag är på väg till MVR:s framtida motpol: talesmän för en moderniserad opposition.
Primero Justicia är från början en organisation mot rättsröta, med unga medlemmar. Det påstås att finansieringen kom från oljebolaget PDSVA innan Chávez kontrollerade det. Det är litet, finns egentligen bara i tre kommuner, men ett allt viktigare parti för högern, där partierna som deltagit i sabotage och kuppförberedelser tappat i inflytande. Många av dess nya medlemmar kommer från i kristdemokratiska Copei.
Chacaito ligger fem minuter med taxi från Plaza Venezuela. Det ligger i Chacao, det överklassområde med 70 000 invånare där oppositionen har starkast stöd i Caracas, kanske i hela Venezuela. Men förutom att det faktiskt finns en bänk där män sitter och får sina skor putsade, ser folk medelklassiga, inte överklassiga ut.
Förmodligen hittar man de rikaste någon annanstans. Det är svårt att uppamma indignation när överklassens högborg ser ut som Farsta centrum.
En trappa ned från planet med affärer, mellan en turistbyrå, ett garage och andra kontor, ligger Primero Justicias kontor, precis som de sa, utan skylt. Här sitter tre män i en svart lädersoffa framför en receptionist. En av dem, en pumpad kille i crewcut, flirtar med receptionisten. Här finns bara en liten affisch för partiet, men flera av personerna har något – en slips, en tröja eller en keps – i Primero Justicias färg, maskrosgult.

Efter en timme släpps vi in i pressrummet. Det går upp för mig att jag sett det här rummet nästan varje dag, på tv. Snart kommer personerna som filmar det jag sett varje dag, robusta kameramän och några kvinnor. Sedan Julio Borges, partiledare för Primero Justicia. Kameraljuset går på, Borges inleder rappt med en kommentar till dagens regeringsinitiativ, att satsa på byggsektorn med offentliga medel.
– Först måste man säga att det är ett bra initiativ från regeringen. Byggnadssektorn är en av de bästa för att skapa jobb. Men det skall inte kontrolleras byråkratiskt.
Borges påminner faktiskt om Fredrik Reinfeldt. Lite till utseendet och mycket till budskapet. Han talar mycket om sociala teman, medger att regeringen gör bra ifrån sig ibland, men påstår att det finns faror med Chávez politik – regeringen politiserar och är makthungrig, korruptionen är omfattande och offentligt ägande är farligt. Primero Justicia kan på det hela taget bättre.
Jag har lovats en fyrtiominuters intervju med en politisk rådgivare. När han kommer, en man i kostym med slokande mustascher, säger han:
– OK, du får tio minuter.
Jag frågar en öppen fråga om vad Primero Justicia anser om landets allmänna utveckling.
– Vi lever i en ekonomisk bubbla. Regeringen fördelar pengar, och tvingar bankerna låna ut pengar. Vi är oroliga för att det kan leda till en kris för bankerna. Å andra sidan gör regeringen ansträngningar för att folk skall få mat och bostäder. Just nu är alla glada. Problemet är fortsättningen, att fortsätta expansionen och samtidigt undvika korruption.
Är Venezuela på väg mot socialism?
– Helt klart. Chávez utesluter vissa sektorer från beslutsfattandet. Om du har ett viktigt arbete, hög lön eller en fin bil, då utgör du en måltavla för deras attacker.
– Chávez gör också direkta attacker mot privategendomen. Det senaste är att jordägarna inte längre kan vara säkra på vad de äger. Nu kräver regeringen att varje jordägare skall kunna bevisa att de äger jorden. Det är omöjligt! För en del är det dokument som skulle vara hundra år gamla. Jag förstå att regeringen vill mycket, men den typen av åtgärder ger effekter…

Som partinamnet antyder, är Primero Justicias politiska profil centrerad kring rättvisa i juridisk bemärkelse. Också här finns ett klassikt borgerligt tema, tanken att juridiken och statsapparaten är neutral och att förändringar är ”politisering”, osunda ingrepp i en naturlig ordning. Chávez har ambitionen att grundligt förändra denna statsapparat så att den blir representativ för befolkningen etniskt, klassmässigt och efter kön.
– Vi är oroade över vad Chavez gör med de offentliga institutionerna. Det finns ingen stark opposition och det finns alltså inget motstånd mot att de politiserar domstolarna. Att höra på de kandidater de har placerat i Högsta domstolen är som att lyssna på någon agitator från Chávez’ parti. Också valprocesserna är i fara. Situationen för den nationella valkommissionen är inte den bästa. Många är också rädda för att rösta, eftersom deras röster kan kopplas ihop med deras ID, de är rädda för att utestängas från jobb och utbildning.

Jag frågar om det förekommit fall där folk blivit av med jobbet.
– Ja, det finns många fall, men folk säger ju inte ”jag avskedades för att jag krävde Chávez’ avgång”. Men ta de 20 000 som avskedades från PDSVA, det var politiska avskedanden.
Vi närmar oss kärnan i konflikten, den punkt där den nya oppositionen har länkar till den gamla. Först genom Symbolfrågan är högsta domstolen. Högsta domstolen friade alla misstänkta efter militärkuppen. Primero Justicia betraktar inte detta som en politisk dom. Sedan oljekonflikten. Regeringens argument för att de PDSVA-anställda avskedades var att de förhindrade oljeproduktionen och lamslog landet. Också Primero Justicia ser den 11 april 2002 som något centralt i dagens politiska debatt.
– Det är precis här man ser om någon tillhör revolutionärerna eller inte. Det som hände var att militären ställde sig mot Chávez’ order, precis som hänt tidigare i landets historia. Den här gången skedde allt inom militären. Ingen använde vapen. Det märkliga är att medan militärerna friats, skall man nu gå på politikerna. Vi hade inget att göra med kuppen. Men nu är vi mitt uppe i en juridisk process. Jag tror att Chávez kommer att öka trycket och jag är orolig eftersom det är valår.
Mina frågor om kuppen besvärar rådgivaren med de slokande mustascherna. Jag frågar om jag får ta en bild. Han frågar vilken tidning jag kommer ifrån. Jag förklarar att det är en vänstertidning.
– OK. Du kan inte ta någon bild. Jag vill inte att du publicerar mitt namn. Jag sitter bland annat i förhandlingar med OAS.
Han ändrar sig snart.
– Om du skriver följande kan du publicera mitt namn: Det enda sätt som Venezuela kan förändras på är via röstsedeln. Skriver du det?
– Visst.
Det slutar i vilket fall med att jag varken får bild eller namn.
Jag åker via hotellet till flygplatsen. Det sista jag ser av Venezuela den här gången är första sidan av en affärstidning: Arbetsgivarföreningen Fedecamaras i samtal med regeringen. Ordföranden deklarerar att man anpassar sig till det nya politiska läget. Det är då det slår mig. Det är så här det ser ut i ett land där vänstern har vunnit folks förtroende och majoriteten. Vad skall högern göra? Först kan den obstruera, men förr eller senare måste den anpassa sig och påstå att den är bättre på att föra vänsterpolitik. Förr eller senare kommer dagen då en högerman låter som Fredrik Reinfeldt.

Kommentar 17 september, 2025

Paulina Sokolow: Är församlingen till för oss judar – eller för Israel?

Utrikesminister Maria Malmer Stenergard (M) och Aron Verständig, ordförande judiska centralrådet vid en minnesstund för 7 oktober-attacken i Israel. Foto: Fredrik Sandberg / TT.

Judar mot judar. Så kan man beskriva det som hände i måndags, när aktionsgruppen Judisk antisionistisk allians genomförde en manifestation framför det judiska kulturcentret Bajit. Detta i protest mot att man bjudit in en tidigare IDF-officer till ett föredrag i samma hus där barn några timmar tidigare suttit vid sina bänkar. Kan man tänka sig en tydligare bild av den avgrundsdjupa sprickan som uppstått inom en av Sveriges minsta minoriteter? 

Hur kunde det bli så här? Det är inget vackert firande av jubileumsåret, då det uppmärksammas att det är 250 år sedan juden Aaron Isaac fick kungens tillåtelse att grunda en judisk församling. Det var så landet blev en – om än inte välkomnande famn – så definitivt en fruktsam jordmån för de första invandrarna att starta affärsrörelser, varav vissa skulle blomstra till dessa dagar och forma svenskt kulturliv. Vill man få en känsla av en sådan mötesplats så går det att besöka Judiska museet i Gamla stan, en undanskymd men interiört vacker byggnad som vittnar om en bit svensk, mångkulturell kosmopolitisk historia. 

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Rörelsen 17 september, 2025

Hur kan Sverige kasta iranska feminister rakt in i döden?

Mordet på Mahsa Jina Amini uppmärksammas i Oslo, september 2023. Foto: Javad Parsa/NTB/TT.

Detta är en insändare. Skribenten ansvarar själv för alla åsikter som uttrycks.

Vill du svara på texten? Skicka en replik på högst 3 000 tecken till [email protected].

I dag tänder jag ett ljus för den unga iransk-kurdiskan Jina Mahsa Amini. Det är nämligen tre år sedan hon miste livet efter att ha misshandlats av Irans så kallade moralpoliser i Teheran.

Med all rätt väckte mordet ramaskri i hela landet. Hur kan en ung kvinna dödas bara för att hon inte dolt sitt hår tillräckligt väl under slöjan?

Tusentals kvinnor har under årtionden mördats av ayatollornas förtrycksapparat bara för att de velat leva fria liv eller deltagit i protester. Men mordet på Jina tände en unik gnista av motstånd.

Miljontals kvinnor och män gick ut på gatorna i Iran och ropade ”Kvinna, liv, frihet”. Unga kvinnor ryckte av mullornas turbaner. Bilder av Jina bars på demonstrationer från Teheran till Stockholm.

Att hon blev en sådan symbol beror till stor del på de två modiga journalisterna Nilufar Hamedi och Elaheh Mohammedi. 

Utvisningarna av Fereshteh och Narges illustrerar att Sverige inte menar allvar med sina fördömanden av kvinnoförtryck runt om i världen.

De avslöjade vad som hänt och vakade över henne på sjukhuset innan hon dog. En av de sista bilderna, där Jina ligger inför döden under en rutig filt med slangar i munnen och näsan, är outhärdlig.

Och ayatollorna, som i vanliga fall kontrollerar alla medier, blev ursinniga. Strax efter att bilderna på Jina på sjukhussängen spridits över hela världen frihetsberövades de två journalisterna. Hamedi och Mohammedi anklagades för att ha ”spridit propaganda och konspirera mot rikets säkerhet”. Först efter sjutton månader i fängelse och omfattande protester från omvärlden frigavs de.

När jag i dag sörjer Jinas orättfärdiga död är jag ledsen över något annat också. Sverige, en gång känt som en humanitär stormakt, utvisar kvinnorättsaktivister till Iran. Kvinnor som jagas av ayatollorna bara för att de kämpar för sina medsystrars rätt till att välja framtid, kärlekspartner och bestämma över sina kroppar. Det är oacceptabelt.

Låt mig nämna två av dem.

Fereshteh Javani (bilden) kom till Sverige för sex år sedan efter att ha kämpat för kvinnors rättigheter i Iran. Här organiserar hon ”Kvinna, liv, frihet”-manifestationer runt om i landet, samtidigt som hon arbetar och försörjer sig. Hennes kamp mot ayatollorna i Iran är ingen hemlighet eftersom hon också framträtt i bland annat Flamman. Men trots att hon riskerar avrättning i Iran har Migrationsverket beslutat att utvisa henne dit.

En annan kvinna som fortsatt sitt engagemang för både kvinnors och kurders rättigheter i Sverige är Narges Hashemi, som flyttade hit för ett decennium sedan med sin bror Edris. Även hon har organiserat ”Kvinna, liv, frihet”-manifestationer och finns med säkerhet på Teheran-regimens lista över dem som ska straffas.

Läs mer

Ändå insisterar Migrationsverket, på direktiv av Tidö-regeringen, på att hon måste lämna Sverige omedelbart. Och som en kriminell måste hon två gånger i veckan anmäla sig till Migrationsverket i Märsta.

Utvisningarna av Fereshteh och Narges illustrerar att Sverige inte menar allvar med sina fördömanden av kvinnoförtryck runt om i världen. Hur kan vi kasta kvinnorättsaktivister som sökt skydd hos oss tillbaka till sina förtryckare? Har skamlösheten inga gränser?

Nu är jag rädd att jag snart behöver tända fler ljus. För de kvinnorättsaktivister som Sverige utvisar till Iran.

Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes/Nyheter 17 september, 2025

Bjöd in IDF-soldat till Stockholm – detta är Miff

Miff firar Israels självständighetsdag i Oslo – medan demonstranter protesterar mot Miff. Foto: Amanda Pedersen Giske / NTB.

Föreningen Med Israel för fred (Miff) växer snabbt, och har goda kontakter inom skandinavisk politik. Vilka står bakom den norska organisationen, som bjuder in israeliska soldater och extremistiska bosättare till Stockholm?

”Djupt skamligt att demonstrera mot Israel utanför en judisk skola i Sverige. Många judiska barn och familjer känner stor oro och lever med polisbevakning varje dag,” skrev finansminister Elisabeth Svantesson på X om gruppen Judisk antisionistisk allians protest mot den israeliska soldaten Eldar Maiders föreläsning i Stockholm. 

Föredraget hölls på det judiska kulturcentret Bajit, granne med Hillelskolan. Enligt ministern visade demonstranterna ”ingen solidaritet” utan ”passerade ytterligare en skamlös gräns”.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Ledare 17 september, 2025

Vi känner med Karl-Oskar – men skiter i våra barn

I norska Lofoten snuddar Golfströmmen vid kusten. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman/SVD/TT.

Samma politiker som diskuterar om perser och kurder kan vara svenskar, rycker på axlarna åt att Norden snart kan vara obeboeligt. Var är solidariteten med nästa generations svenskar?

När min son var fem år gammal kom han ut i köket en sen kväll efter nattning och frågade upprört: ”Men vem var apan?!” Jag förstod ingenting. Han förklarade: ”Pappa är människa, farfar är människa och hans pappa var nog också människa. Så vem var apan egentligen?”

Då förstod jag. Han hade sett den klassiska bildserien av evolutionen, från krum apa till rakryggad homo sapiens. Nu undrade han, helt logiskt, hur långt tillbaka i släkten man måste gå för att hitta den där supercoola apan. Kunde det vara farfars farfar? Han famlade klumpigt efter gränserna för ett biologiskt ”vi”. Var börjar det – och var tar det slut?

Det är en rimlig fråga från ett barn. Mindre rimligt är att svenska makthavare tycks vara lika uppslukade av var vi:et börjar och slutar. Det märks inte minst på diskussionerna om kulturkanon, eller Jessica Stegruds påpekande av det ”talande” i att den diskuterades av en perser och en kurd – det vill säga kulturminister Parisa Liljestrand och socialdemokraten Lawen Redar.

Det svenska historiska vi:et tycks sträcka sig till mitten av 1800-talet, tiden för Utvandrarna-sviten. Karl-Oskars och Kristinas lidande och hopp kan vi än i dag solidarisera oss med. Längre tillbaka än så förvandlas historiska människor till platta figurer som vikingar och trälar, svåra att identifiera sig med. Det påstås att kineser har en levande vi-känsla som når 5 000 år tillbaka i tiden. Här klarar vi 150.

Nog är det märkligt att vi kan känna med Karl-Oskar och Kristina, men inte med svenskar två generationer framåt i tiden.

Men det verkliga mysteriet är inte hur långt tillbaka vi kan känna gemenskap. Det är varför vi inte tycks kunna sträcka vårt vi framåt i tiden mer än till nästa val. I slutet av augusti publicerades en studie (van Westen et al, JGR Oceans, 24/8) som är talande för detta ointresse. Där forskningen tidigare har trott att risken för Golfströmmens kollaps var relativt låg, kanske fem procent, visar nya beräkningarna på 25 procent i ett låg-utsläppsscenario – och hela 70 procent i värsta fall. Kollapsen beräknas i så fall inträffa från år 2063 och under de följande årtiondena.

Ja, det är modeller. Risker och sannolikheter. Men vi pratar heller inte om Motala ström utan om Golfströmmen – den makalösa pumpen i Atlanten som drivs av salt och värme och som gör Norden beboeligt. Den som låter oss odla potatis på sommaren och överleva vintern.

Läs mer

De gastkramande risktalen borde ha toppat varje nyhetssändning. Partiledarna som ständigt ropar om ett hotat ”vi” borde ha stått i kö för att kommentera. Här talar forskare om en 50–50-risk att själva den mäktiga pump som upprätthåller livet i Norden och möjliggjort både vikingar och Gustav Vasa riskerar att upphöra inom livstiden för dagens svenska skolbarn! Och de som får tåpirrningar av fortissimon i ”Ja, jag vill leva, jag vill dö i Norden”, just de, kunde inte bry sig mindre.

Nog är det märkligt att vi kan känna med Karl-Oskar och Kristina, men inte med svenskar två generationer framåt i tiden. Kanske borde man ha skrivit in Golfströmmen i kulturkanon?

Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes 17 september, 2025

Palestinarörelsen och trollens nya gigekonomi

Sverigedemokratiska riksdagspolitikern Jessica Stegrud anländer till Jimmie Åkessons bröllop med högerextrema nätaktivisten Nick Alinia. Expo avslöjade nyligen att de hängt ut ett ungdomsgäng tillsammans. Foto: Jens Christian/Expressen/TT.

SD-politikern Jessica Stegruds filmaktion visar hur täta banden är mellan moderpartiet och de högerextrema nätaktivisterna. När trollfabriken lade ned tog frilansarna vid – för att skapa en alternativ medievärld där aktivister förlöjligas och blir dokusåpor på nätet.

Det har gått några timmar sedan Riksmötet öppnades med blåsorkestrar och kungatal. Politikerna har lämnat Riksdagen efter öppningscermonin den 9 september. Nu tas Mynttorget över av ett myller av vänstergrupper. Arrangörerna från Septemberuppropet, en allians bestående av Rebellmammor, Feministerna, Tillsammans mot rasism, Fridays for future, och 71 andra grupper, riggar högtalare och rullar ut banderoller, med krav på allt från stopp till folkmord till klimaträttvisa.

Men en grupp med tio fotografer som samlats bredvid bryr sig inte om den växande manifestationen. De flockas kring en ensam gråhårig pensionär med Palestinaflaggor och följer honom vart han än går på torget.

Gholamreza Harati deltog i revolutionen i Iran och flydde till Sverige i mitten av 80-talet. Han är en välkänd profil i Palestinarörelsen, alltid längst fram med flaggor i båda händerna. Högljudd, orädd och ständigt på plats, trots polisens återkommande avvisningar. I ytterhögerns alternativmedier har han blivit en följetong.

De hotar mig, de ringer mig sent på kvällen och natten. De ljuger om mig på sociala medier.

”Kryckmannen” kallar de honom. När den Sverigedemokraterna närstående mediekanalen Riks publicerar videor från manifestationen handlar de bara om honom. Korta klipp som paketeras för Facebook, Youtube och Tiktok.

I en av filmerna hör man Gholamreza upprört svara Riks reporter, fotomodellen Melina Hebelius, att han känner sig förföljd och tänker polisanmäla dem.

– De hotar mig, de ringer mig sent på kvällen och natten. De ljuger om mig på sociala medier, säger Gholamreza in i kameran och pekar på fotograferna.

”Kryckmannen: Jag kommer anmäla dig!” blir Riks rubrik för sin tionde film om honom.

Riks är inte ensamma om sin fixering vid Harati. På sociala mediet X har någon skapat ett falskt konto i hans namn, där filmerna om honom sprids. Hans namn och hemadress har lagts ut på sajten Invandrarkollen. Någon har smygfilmat honom utanför hans hem i den förort han bor.

– Jag hotar aldrig någon tillbaka. Det är för att ur min mun kommer bara politiska slagord, berättar Gholamreza Harati för Flamman.

– Men de tjänar pengar på att skriva om mig.


En av dem som skapar filmer om Gholemreza är den frilansande högeraktivisten Christian Peterson. Trots sin bakgrund i nazistiska Nordiska motståndsrörelsen är Peterson en återkommande gäst i Riks intervjusoffa. Men han säljer även egenproducerade inslag till kanalen. Ett sådant inslag var hans film från Återvandringskonferensen i Milano i våras, som Flamman rapporterade från.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Ledare 16 september, 2025

Kära regering – kalla inte demonstranter för ”odjur”

Den moderata utrikesministern Maria Malmer Stenergard delade ett inlägg som kallar Palestinademonstranter för ”odjur”. Foto: Stefan Jerrevång/TT.

Medan FN förklarar att Israel begår folkmord riktar politikerna inte sin ilska mot förövarna – utan mot demonstranterna för barns lika värde.

”Sverige är under en värderingsattack.”

Så skrev kristdemokraterna Ebba Busch och hennes nya toppnamn Alice Teodorescu Måwe i en debattartikel i helgen. Där uppmanade de till ”hårdare tag mot Palestinarörelsen”, som de menar har stått för en ”tsunami av hat mot judar”, samt ett ”dominans­beteende och krav på under­kastelse”.

Åtgärdslistan är lång: fler ska lagföras, demonstrationer ska flyttas, arrangörer svartlistas, och personer med dubbla medborgarskap – som jag själv – ska kunna fråntas sitt svenska pass. ”Den som agerar våldsamt eller uttrycker hat, hot eller stöd till terrorism uppvisar inte god vandel”, konstaterar de.

Nog är rätten att demonstrera mot den israeliska krigsmaskinen en fråga om yttrandefrihet, Maria Malmer Stenergard?

I går kväll fick vi en uppvisning i vad som kallas bristande vandel. Ett tiotal personer demonstrerade på Östermalm utanför Bajit, det judiska kulturcentrumet. Anledningen var att föreningen Med Israel för fred hade bjudit in en soldat från Israels armé att föreläsa. På scenen stod alltså företrädaren för en krigsmakt som just nu anklagas av FN för att begå folkmord. På plakaten stod ”IDF-soldater = krigsförbrytare” och ”Alla barn är lika värda”.

Ändå var det demonstranterna som politikerna gick till storms mot. Först spred Judiska ungdomsförbundet (JUS) en bild på demonstranterna med texten: ”Det spelar ingen roll vem avsändaren är, och det spelar all roll vad kontexten är. Att ställa sig med detta framför den judiska skolan när barn går hem är rakt av antisemitiskt.”

Utrikesministern Maria Malmer Stenergard (bilden) delade inlägget med texten: ”Det här handlar inte om yttrandefrihet, utan om att skapa skräck och rädsla hos barn som bor i Sverige. Vars familjer i generationer har blivit förföljda. Jag känner bara avsky mot dem som gör detta.” Inlägget delas av Ebba Busch, som även kallat helgens demonstrationer för en ”lynchmobb” i TV4 Nyhetsmorgon.

Gruppledaren för den moderata riksdagsgruppen Mattias Karlsson (bilden) tar i ännu hårdare: ”Det är terror i vardagen. Det är antisemitism i sin renaste form. De som gör detta är inte aktivister, de är odjur.” Inlägget delas av Maria Malmer Stenergard. Oppositionsledaren Magdalena Andersson stämmer in och kallar demonstrationen ”djupt olämplig”.

Men demonstrationen ägde rum efter att barnen redan gått hem. Och nog är rätten att demonstrera mot den israeliska krigsmaskinen en fråga om yttrandefrihet, Maria Malmer Stenergard?

I dag släppte FN en rapport som hävdar att Israel begår folkmord i Gaza. Kommissionen menar att fyra av fem folkmordshandlingar har utförts – massdödande, svårt fysiskt och psykiskt våld, skapande av livsvillkor som leder till förintelse, samt åtgärder som förhindrar födslar – och pekar på både israeliska ledares uttalanden och arméns agerande som bevis på folkmordsavsikt.

Dessa handlingar stöds av den orwellskt benämnda organisationen Med Israel för fred. Flamman har tidigare uppmärksammat att de bjudit in bosättarlobbyisten Eugene Kontorovich, som dessutom har gästat riksdagen på Kristdemokraternas inbjudan. Nu en IDF-soldat.

Den senaste veckan har Sverige diskuterat mordet på högerdebattören Charlie Kirk och förföljelsen av civilförsvarsminister Carl-Oskar Bohlin i en mörk gränd, och många har kallat till besinning. När ledande politiker kallar demonstranter för ”odjur” och får backning av utrikesministern är det uppenbart att man inte alls värnar det demokratiska samtalet, utan försöker få sina motståndare att hålla käften.

Läs mer

Så vem är det som ”uttrycker hat, hot eller stöd till terrorism”? I går var det ni: Ebba Busch, Alice Teodorescu Måwe, Maria Malmer Stenergard, Mattias Karlsson, Magdalena Andersson, Med Israel för fred.

Det är ni som brister i vandel.  Skyltar med ”Alla barn är lika värda” gör det däremot inte.

Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes/Nyheter 16 september, 2025

Protesterade mot IDF-föredrag – kallas ”odjur”

IDF-soldaten Eldar Maider (t.v.) och Hillelskolan i Stockholm (t.h.). Foto: Privat / Judiska ungdomförbundet.

Såväl utrikesministern som flera riksdagsledamöter har kritiserat gårdagens demonstration utanför det judiska kulturcentret Bajit och Hillelskolan. Nu kan Flamman berätta att en föreläsning med en israelisk soldat ägde rum samtidigt – och att demonstrationen ägde rum efter skoltid.

På måndagskvällen samlades ett tiotal personer på Nybrogatan på Östermalm i Stockholm. Två bar på en banderoll med texten ”IDF-soldater = krigsförbrytare”, och organisationsnamnet Judisk antisionistisk allians. En äldre man höll i ett plakat med texten ”Alla barn är lika värda”.

Strax därpå gick Judiska ungdomsförbundet (JUS) ut med kritik mot manifestationen:

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes 15 september, 2025

Sades upp från hamnen – tar fallet till domstol

Erik Helgeson håller ett kort tal utanför Arbetsdomstolen på måndagen den 15 september. Foto: Jacob Lundberg.

Erik Helgeson både polisanmäldes och sparkades efter Hamnarbetarförbundets blockad mot israelisk vapenhandel. Men polisanmälan lades ned – och nu är det i stället hans arbetsgivare i Göteborgs hamn som står inför rätta.

Utanför Arbetsdomstolen i Gamla stan har ett trettiotal personer samlats. Vissa bär på skyltar med fackliga budskap, andra på Palestinaflaggor. Vissa kombinerar båda.

Vid entrén står Erik Helgeson, vice ordförande i Hamnarbetarförbundet. I handen håller han en lånad megafon prydd med klistermärken från vänsterorganisationer från de senaste femton åren. Han råkar först slå på en ambulansliknande siren, innan han lyfter den mot munnen. 

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Rörelsen 15 september, 2025

Svensk judisk vänster: Hamnarbetarna gör vad regeringen borde

Erik Helgeson, vice ordförande i Hamnarbetarförbundet. Foto: Henrik Montgomery/TT.

Detta är en insändare. Skribenten ansvarar själv för alla åsikter som uttrycks.

Vill du svara på texten? Skicka en replik på högst 3 000 tecken till [email protected].

I dag den 15 september förhandlar Gothenburg Roro Terminal (GRT) och Hamnarbetarförbundet i Arbetsdomstolen om uppsägningen av förbundets vice ordförande Erik Helgeson som skedde efter att förbundet gemensamt beslutat om en blockad mot vapenleveranser till och från Israel, med hänvisning till misstankarna om krigsbrott och brott mot mänskliga rättigheter.

Moderna krigsbrott sker aldrig som isolerade fenomen. De sker alltid i en kedja av leverantörer och andra möjliggörare. Därför är arbetarkollektiv som fackförbund en mycket viktig part i förhindrandet av krigsbrott. Oavsett vad man tycker om Hamnarbetarförbundets stridsåtgärd måste vi försvara rätten för fackförbund att demokratiskt sätta ner foten när krigsbrott sker. 

Att, som GRT, försöka straffa fackliga företrädare som Erik Helgeson personligen i stället för att föra sin talan mot förbundet är ett sätt att försöka skrämma fackligt aktiva till tystnad. Erik Helgeson har som vice ordförande inte fattat beslut om strejken själv. Den hade tydligt stöd i medlemsomröstning.

Oavsett vad man tycker om Hamnarbetarförbundets stridsåtgärd måste vi försvara rätten för fackförbund att demokratiskt sätta ner foten när krigsbrott sker. 

Mycket tyder dessutom på att Hamnarbetarförbundet, trots kostnaden för dem, gör vad svenska staten troligtvis är skyldiga till. Internationella brottmålsdomstolen, ICC, har en pågående arresteringsorder för krigsbrott mot israeliska ledare. Internationella Domstolen i Haag utreder Israel för brott mot folkmordskonventionen. I stället för en veckas vapenblockad från Hamnarbetarförbundets sida borde vi ha ett totalt stopp för vapenhandel från statligt håll. Men riksdagen vägrar agera.

Det samhälle GRT försöker bygga är ett samhälle där arbetare inte vågar stötta varandra eller skydda allmänheten från brott som möjliggörs av företagen de jobbar för. Det är inte bara ett samhälle som skeppar vapen till krigsbrott. Det är också ett samhälle som där folk tittar bort vid mutor och vid diskriminering. 

Läs mer

Det är ett samhälle vi alla förlorar på, men särskilt de mest utsatta. Vi behöver arbetare med civilkurage. Men vi kan bara ha arbetare med civilkurage om vår föreningsrätt värnas och om fackligt förtroendevalda skyddas från personliga hämndåtgärder från motparten. Den uppgiften ligger i dag hos Arbetsdomstolen. 

Därför har Hamnarbetarförbundet kallat folk att komma och visa sitt stöd vid Arbetsdomstolen, Stora Nygatan 1 i Stockholm i dag vid 12:30. Vi hoppas att vi ses där!

Diskutera på forumet (0 svar)
Rörelsen 15 september, 2025

Antisemitismen är inte en rasism

Synagogan i Göteborg. Foto: Adam Ihse/TT.

Detta är en insändare. Skribenten ansvarar själv för alla åsikter som uttrycks.

Vill du svara på texten? Skicka en replik på högst 3 000 tecken till [email protected].

En konstig diskussion förs om huruvida antisemitism finns. I en välvillig tolkning skulle tesen vara att antisemitismen inte är något egenartat, bara en form av vanlig rasism. Jag tror detta är ett missförstånd. Antisemitismen finns, men det är inte någon vanlig rasism.

Låt oss bruka uttrycket ”rasism” snävt. Det handlar då om föreställningar om att människor genetiskt sett tillhör olika grupper (raser) med gemensamma (statistiska, åtminstone) kännetecken. Den grövsta och enklaste indelningen är den i svarta, gula och vita människor, förknippade med en föreställning om olika värde hos dessa grupper. Filosofen Heidegger uttryckte denna fördom i skriften ”På väg mot språket”, men den fanns redan utförligt presenterad av Hitler i Mein Kampf.

De vita är mest värda då de hyser en överlägsen intelligens. De svarta är minst värda, då de uppvisar lägre begåvning. De gula hamnar någonstans mitt emellan de svarta och de vita. De är mer intelligenta än de svarta men inte lika intelligenta som de vita. I synnerhet äger de gula inte samma slags talang för originellt tänkande, som de vita. De imiterar duktigt vita upptäckter, men ger inga banbrytande bidrag till mänsklighetens utveckling.  

Rasismen var tämligen allmänt omfattad inom västvärlden och den fick legitimera kolonialismens övervåld mot svarta liksom förtrycket av svarta ättlingar till slavar i väst. Endast Sovjet förkastade principiellt rasismen tillsammans med eugeniken med hänvisning till biologen Lysenko. 

Rasismen hade en kvasivetenskaplig underbyggnad. Olika försök med rasblandning skulle ha utvisat att intelligensskillnaderna var reella och att vita som fick barn med svarta skulle få barn med lägre intelligens än vita som fick barn med vita. Eugen Fischer var en forskare djupt fascinerad av Mendels genetik, som just återupptäckts. Han genomförde 1908 en studie i nuvarande Namibia där han undersökte svarta och vita och individer av blandade och ansåg sig finna att de vita var intelligentast, de svarta dummast och de av blandade (bastarderna) föll någonstans mitt emellan de renodlade grupperna. Resultatet publicerades i boken Die Rehoboter Bastarde und das Bastardisierungsproblem beim Menschen (Jena: Gustav Fischer, 1913). Dessa tankar samexisterade med rashygienens föreställningar om att de olika rasgemenskaperna var instabila. De hotades av ”rasblandning”, men också av en välfärdsstat, som såg till att mindervärdiga människor kunde överleva och reproducera sig. Ett sent uttryck för ramtänkandet är Hernstein och Murrays famösa bok The Bell Curve (1994).

Rasismen var tämligen allmänt omfattad inom västvärlden och den fick legitimera kolonialismens övervåld mot svarta liksom förtrycket av svarta ättlingar till slavar i väst.

Nazisterna var förstås också rasister. Hitler och Churchill var överens på den punkten — men oense med Stalin. De delade också en utbredd antisemitism, även om den hos nazisterna kom att ta sig ofattbart extrema uttryck. Men var denna antisemitism en rasism?

Hitlers resonemang kring judarna är inte glasklara. Han börjar i Mein Kampf med att konstatera att han aldrig personligen haft något problem med judarna. Länge tänkte han på judarna, skriver han, som en särskild religiös grupp, och hans principiella hållning är att man i politiken bör låta religionerna vara. Han finner antisemitismen vulgär. Så drabbas han av en insikt, vill han få oss att tro. Judarnas religion är bara en förklädnad. Men en förklädnad för vad?

Han talar förvisso i Mein Kampf om judarna som en särskild ras. Han varnar för att judiska män ska förföra ariska kvinnor, göra dem med barn, och därför skada den ariska folkstammen. Men vi vet från hans bordssamtal att han inte själv trodde på denna tes. Judarna utgör inte, enligt Hitler, någon ras i analogi med svarta och arier. Han säger: Vi använder för enkelhetens skull begreppet ”judisk ras”. I verkligheten och ur genetisk synpunkt finns ingenting sådant som ”den judiska rasen”. 

Han beskriver i stället i Mein Kampf judarna som en mäktig konspiratorisk grupp (inte en ras och inte en religion), som står i begrepp att erövra världen. Det är ingen gräns för denna människogrupps slughet, de kontrollerar både arbetarrörelsen (såväl bolsjevismen som den reformistiska rörelsen) och det internationella finanskapitalet. Genom en kniptångsmanöver kommer judarna att lägga världen under sig. Här får till sist Tyskland en mission att fylla. Tyskland ska besegra judendomen. 

Varje antydan till antisemitism inom solidaritetsrörelsen med folket i Gaza och på Västbanken undergräver, ja motverkar rörelsens syfte.

Det som är extremt med nazismen är med vilket ursinne man tar itu med den förmenta judiska faran. Först vill man bli av med judarna och man samarbetar till den änden med sionistiska organisationer. Till sist sätts det fullständiga folkmordet i verket.

Fördomarna mot judar, som nazisterna nyttjar politiskt, är utbredda i västvärlden med rötter i den kristna religionen, uttryckt av både den heliga Birgitta och Martin Luther. Jag läste nyss av en händelser Karl Gerhards memoarer, Med mitt goda minne. Karl Gerhard var en modig centralgestalt inom den antinazistiska rörelsen i vårt land. Hur häpnadsväckande är det därför inte att notera all den undertryckta antisemitism som så ofta gör sig påmind under läsningen. Om någon person är jude så kommenteras detta. Om personen inte är snål görs affär av detta. Om en judisk affärsman inte gestikulerar på ett för judar ”typiskt” vis — med handflatorna uppåt — så måste det redovisas. Allt ligger kanske på samma nivå som skämt om norrmän eller smålänningar i vardagligt tal. Ändå finns här en obehaglig påminnelse om hur svåra att bli av med dessa antisemitiska föreställningar har varit — och är.

Antisemitismen har främst frodats inom den politiska högern, men då den inte är någon egentlig rasism har också antirasister och vänsterpolitiker ibland hemfallit åt den. Stalin hade sin paranoida antisemitiska period efter andra världskriget, då ”kosmopoliter” förföljdes, Gomulka angrep judarna i Polen på sextiotalet, då de beskylldes för att sabotera tanken om en särskild polsk socialism (de utmålades bl.a. som sovjetiska agenter), Arthur Engberg var den främste svenske socialdemokratiska antisemiten, Lars Hillersbergs satirer var under 68-rörelsen öppet antisemitiska och inom rörelsen mot Israels ockupation och krig riktade mot palestinier har i sen tid antirasister spritt antisemitiska bilder. En välvillig tolkning är att de inte känt igen dem som sådana, vilket är oacceptabelt då det handlar om ledande personer med plats i riksdagen.

Denna antisemitism är potentiellt livsfarlig. Vi vet det då vi sett hur den kunnat utnyttjas politiskt i olika sammanhang. Ändå är den inte en rasism. Om det alls finns ett bevis för denna hållning beträffande rasismen, så borde det utgöras av apartheids Sydafrika. Där skilde man skarpt mellan svarta, färgade och vita. Var hamnade judarna? Bland de vita! 

Läs mer

Man kan tycka att då ett folkmord utspelas framför våra ögon så är det småsint att leta efter antisemitiska uttryck bland de berättigade protesterna mot Israels politik. Men det är inte småsint, det är nödvändigt. Varje antydan till antisemitism inom solidaritetsrörelsen med folket i Gaza och på Västbanken undergräver, ja motverkar rörelsens syfte.

Diskutera på forumet (0 svar)