Okategoriserade 20 oktober, 2004

Mer effektivitet och färre ritualer – Rörelsen för global rättvisa utvärderar sina framgångar och ser framåt i Europa

European Social Forum i London avslutades med en stora demonstration mot kriget i Irak. ”Bush Out, Troops Out” var parollen som enade 100 000, enligt arrangörerna. Men forumet handlade till större del än tidigare om privatiseringar och EU:s antisociala politik. Fackföreningarna, som länge varit observatörer och inbjudna, är på väg in i forumen. Men hur väl mår rörelsen och vad händer inom forumen nu?

Min egen prioriteringslista skulle inkludera internationell beskattning och omfördelning, stryka tredje världens skulder, skrota genetiskt manipulerade organismer och rädda allmänhetens hälsovård och utbildning från världshandelsorganisationerna. Det skriver Susan George, ledare för Transnational Institute och författare bland annat till boken Another World Is Possible If…

LONDON När jag kom till Storbritannien i onsdags morse handlade alla tidningsrubriker om det bedrövliga skick de brittiska pensionerna befann sig i. Framåt kvällen började jag inse att inte alltför många britter ens verkade vara medvetna om, att tiotusentals tänkare och aktivister från hela Europa och ännu mer långväga gäster samlats i London just denna vecka för ett tredje Europeiskt socialt forum (ESF). Dessa två iakttagelser föreföll hänga ihop. Nyliberalismen, som officiellt började här med Mrs Thatcher, har ännu inte avslutat sitt smutsiga värv. Som onsdagens rubriker visade är den alltjämt satt att förstöra med svett och blod surt förvärvade rättigheter – ursäkta, ”privilegier”. Många människor förefaller ta dessa för givna och anser allt motstånd meningslöst.

När Socialt Forum-konceptet först sjösattes, i Brasiliens Porto Alegre år 2000, var grundtanken att detta skulle tjäna som motvikt till den nyliberala, årliga festivalen World Economic Forum i Davos. Idén bar frukt och mångfaldigades som sig bör, och ett helt gäng avbilder av sig själva skapades och förenades i olika städer, regioner och kontinenter. Under resans gång föreföll Davosgänget falla i glömska och i vissa fall bemötta som irrelevanta, med en axelryckning, av dem som proklamerat att ”en annan värld är möjlig”.
Men Davos, människorna där som kliar varandras ryggar och de institutioner de representerar, har inte försvunnit. Deras ideologi, pengar och regler dominerar alltjämt världen och skapar ännu större sociala olikheter, förstör demokratin och leder oss mot en planeterisk kollaps. ”Globalisering”, ett ord uppfunnet för att förmedla ett falskt hopp om en integrerad värld där vi alla räknas, har i själva verket betytt det motsatta: Förskjutning och exkludering av hundratals miljoner människor som bidrar lite eller inte alls till produktion och konsumtion, och är därför att betrakta som värdelösa i det 21: a århundradets kapitalism.

ESF: s deltagare har en totalt motsatt syn på begreppet ”globalisering” än Davos. Den utmaning de möter är på dödligt allvar.
Hittills har Socialt forum lyckats nå målet att skapa ett rum för diskussion och konfrontation av åsikter. Det har försett medborgarrättsrörelserna med övertygande lägesanalyser och kommit med en betydande mängd konkreta förslag. Utan det första ESF, i Florens i november 2002, och World Social Forum i Porto Alegre två månader senare, skulle den spektakulära, utan motstycke i historien, världsomspännande massmobiliseringen mot Bush och Blairs krig i Irak aldrig ägt rum. Även om denna massrörelse inte lyckades stoppa kriget (inget hade kunnat stoppa det), hyllades och lovordades den i New York Times och kallades ”den andra supermakten”. Det i sig är en prestation för en knappt fem år gammal rörelse, om man räknar från Seattle 1999.

Vi behöver nu tillämpa samma passion och bestämdhet i de slag vi faktiskt kan vinna – på intet sätt likt slaget mot kriget i Irak där vi bara kunde förlora. Varje deltagare har sin egen prioriteringslista. Min egen skulle inkludera internationell beskattning och omfördelning, stryka tredje världens statsskulder, skrota genetiskt manipulerade organismer och rädda allmänhetens serviceinrättningar, hälsovård och utbildning från världshandelsorganisationernas grepp. Listan är lång men går att genomföra.
Vad vi inte längre behöver är rituella fördömanden och konstanta påminnelser från den plattform där vi är för vissa saker (social rättvisa, mänskliga rättigheter, demokrati, ekologiskt ansvar…) och mot andra (krig, fattigdom, rasism, växthuseffekten…) Upprepningar av dessa teman har kommit att bli den primära funktionen av ordöversvämmande plenamöten. Jag kan inte tänka mig att Davos’ härskare av universum direkt skakar av rädsla till följd av dessa ceremoniella aktiviteter.

World Social Forum i Porto Alegre år 2005 kommer att ta ett välkommet steg mot detta, genom att eliminera plenaformen helt och hållet för att fullt ut kunna fokusera på seminarier och workshops. Ett socialt forums främsta roll borde vara att identifiera grupper från hela världen som arbetar med liknande frågor och sätta sig i kontakt med dessa långt innan mötet går av stapeln, så att de kan skapa sin egen agenda och, när de landar, göra det springande för att vinna tid. Det är på det sättet man vinner.
Människor från hela världen har bjudits in till London, men vi får inte glömma bort att detta i första hand är ett europeiskt socialt forum och att Europa just nu har mycket på agendan.
Hur många européer, inklusive dem som besöker ESF, har någonsin hört talas om Bolkensteindirektivet? Ett fördärvligt förslag som passande nog hittar på en hel armada av nya juridiska koncept som ”ursprungsland”. Ett företag som tillhandahåller vilken tjänst som helst, måste bara sätta upp sitt högkvarter i ett av de 25 medlemsländerna. Låt oss säga Slovenien och hokus pokus tillåter Sloveniens sociallagstiftning och arbetslagstiftning det företagets aktiviteter i hela EU. Det ”mottagande” landet kommer inte längre att ha rätten att få veta vilka företag som satt igång på dess eget territorium. Ansvaret för övervakning ligger exklusivt hos Slovenien och det påstådda företaget kan också ”importera” arbetskraft från var som helst så länge de har uppehållstillstånd i, just det, Slovenien.

Själv är jag övertygad europé men jag kan inte rösta för den föreslagna konstitutionen vilken skulle bevara en konkurrenskraftig fri marknad som hjärtat i den europeiska identiteten, utesluta allt som har att göra med solidaritet och kooperation, underkasta sig Natos mandatärmakt och oåterkalleligt se till att vi försörjs militärt i decennier framöver.
EU: s handelskommissionär har givit sitt helhjärtade stöd till Världshandelsorganisationen (WTO) vilket även innefattar en serviceöverenskommelse (Gats) vars slutliga mål är att vända alla mänskliga behov och aktiviteter till handelsvaror.
Jag fruktar att ESF-deltagarna lär sig lite om dylika skandalösa ting, uppsåtligt komplicerat av makthavarna för att försvåra opposition och de flesta lämnar London lika illa rustade att bekämpa dem som när de kom.

Vi behöver därför ta ”E” I ”ESF” på djupaste allvar, förbättra våra allianser och bestämma sätt att kombinera våra krafter. Medan södern har genomgått decennier av ”strukturell anpassning”, bättre känt som åtstramning med hårdhandskarna och ödeläggelse av all social service, börjar det nu sakta gå upp för nordborna att denna nyliberala politik gäller även dem. Angreppet mot Europas medborgare, mot välfärdsstaten, till och med mot sociala sammanhang är mycket långt framskriden. Allt som uppnåtts av människors hårda arbete de senaste 100 åren ligger än en gång framme för vem som helst att roffa åt sig. ESF har inte den lyx som tid innebär.
Det nyliberala idealet lägger stor vikt vid individuellt ansvar, frihet för business och marknadslösningar. Det nyliberala idealet försäkrar att privata lösningar alltid och utan undantag är bättre än alternativet. Att folket ”får vad de förtjänar”. Vi föreslår istället en regel som lagvägen skall tygla det omättliga begär som visas upp av transnationella korporationer och finansmarknaden. Vi föreslår social solidaritet med de svaga och fattiga var de än må finnas och delta i den demokratiska processen som ett medel att försvara och förbättra ”välfärdsmodellen”.

På ESF, som på varje annat socialt forum, borde vi sluta ritualisera, upprepa samma gamla klagomål om allt som är fel i världen och hellre ta oss tid att makten rent krasst, bestämma dess strategiska svagheter och bestämma, tillsammans, hur vi skall knuffa våra nyliberala motståndare bakåt tills de faller över kanten till den politiska klippan.

Susan George
Artikeln är tidigare publicerad i The Guardian.
Övers. Rikard Gustafson

Lär sig rörelsen?

Frågar man dem som åkt till ett socialt forum finns inte bara glada saker att meddela. Bristfällig översättning, trånga lokaler, för artiga debatter eller för mycket grälsjuka.
Inför forumet i London har flera konflikter funnits: mellan ”horisontalister” – NGO:s, oberoende organisationer, och så kallade frihetliga socialister och ”vertikalister” – facken, vänsterpartierna och Londons borgmästare Ken Livingstone. Dessutom finns de som anklagat Livingstone och det trotskistiska Socialist Workers Party för att har styrt för mycket. Och till råga på allt startade arbetet väldigt sent.
– NGO:erna säger att SWP har manipulerat folk. Och SWP tycker att NGO:erna bara kräver saker och inte bidrar med folk, säger Helena Tagesson från svenska Attac.
Hon är en av dem som varit och planerat alla tre europeiska forumen. Hon säger till Flamman att det, precis som inför forumen i Florens och Paris, har varit mycket konflikter inför Londonforumet, men att det finns ett strukturellt problem.
– Huvudproblemet är att de som planerar inte ser sig som underlättare till rörelsen, utan som rörelsen själv! Ibland har vi suttit i timmar och diskuterat om en panel skall vara ”för fred” eller ”mot krig”. Eller vem som skall vara huvudtalare. Och det beror på att folk tror att det är där rörelsen diskuterar.
Tagesson menar att man ganska snabbt skulle kunna komma överens om paneler och seminarier och sedan ägna tiden åt verkliga problem.
– Folk inom rörelsen vet att vi har problem. Därför säger alla att vi skall bli mer praktiskt inriktade. Frågan är hur. Jag tror att det vi skall ägna oss åt är att identifiera sociala krafter för förändring och erbjuda dem meningsfulla diskussioner på forumen. Det är de sociala forumens roll.
Ett annat problem är att rörelsen tenderar att bli för diffus. Nu planeras en stor manifestation den 19 mars 2005. Europafacket vill protestera mot EU:s arbetsmarknadspolitik, andra vill uppmärksamma tvåårsdagen av Irakinvasionen. Och troligtvis kommer det resultera i att protestdagen 19 mars handlar om allt på en gång.
– Vi blir en rörelse som är för allt bra och mot allt dåligt. Men rörelsen behöver snarare sätta sig ner och göra riktiga strategier.
Speciellt viktigt blir det när facken kommer in på allvar i processen. Det finns ett problem med att de som styr processen inom European Social Forum ligger så långt till vänster att facken får svårt att hänga med. Det är lätt att svänga sig med ”en radikal diskurs”. Men när det kommer till kritan handlar det om hur många människor organisationerna kan mobilisera.
Nu har man beslutat att nästa europeiska forum skall hållas i Aten 2006.
– Det är bra. Det innebär att vi har tid till politiskt arbete och att vi har tid att utvärdera arbetet hitills. Skall vi kunna arbeta ihop måste processerna få ta lite tid.
Aron Etzler

Den nordiska välfärdsmodellen – finns den?

– Gemensamt för de nordiska väldfärdsstaterna är starka arbetarrörelser som utformat samhället, snarare än egna unika idéer.
Det sade lektorn vid Birminghams universitet, Magnus Ryner, i en av de mest intressanta diskussionerna på forumet.
Av de 20 000 som under fyra dagar minglade på sociala forumet i London, samlades runt 60 personer på ett av de mer intressanta inslagen. Det var paneldiskussionen ”Den nordiska välfärdsmodellen – relik eller alternativ?”
Magnus Ryner ifrågasatte om det överhuvudtaget finns någon nordisk modell.
– En gemensam faktor är starka arbetarrörelser som kunnat utforma samhället, snarare än egna unika idéer. Även i andra europeiska länder har man haft liknande tankar, men arbetarrörelsen har aldrig kunnat förverkliga dem.
Magnus Ryner är lektor i samhällskunskap och internationella studier på Birminghams universitet. I panelen satt också Peter Gustavsson från Handels, Heikki Patomäki, professor i internationella relationer på Helsingfors universitet samt Asbjörn Wahl från den norska organisationen For Velferdsstaten.
En central del i välfärdsbygget, menar Ryner, är att bygga en offentlig sektor vilket flyttar reproduktionen från den patriarkala familjen till offentliga institutioner.
Handels Peter Gustavsson menade att det systemskiftet kom i början av 1990-talet, när man helt bytte ekonomisk doktrin, från full sysselsättning som främsta mål till låg inflation och prisstabilitet.
– Detta gör välfärdsstaten omöjlig.

Asbjörn Wahl pekade på tre pelare för välfärdsstaten.
– Den första är aktiv socialpolitik, att samhället har en skyldighet att hjälpa de svaga. Den andra är aktiv klasskamp i starka fackföreningar och stor organisering underifrån.
– Den sista pelaren handlar om Sovjetunionen. Borgarklassen gick med på förstärkning av arbetarnas rättigheter inför hotet om revolution av rysk modell.
Heikki Patomäki menade att en av de viktigaste välfärdsfrågorna handlar om hur man kan demokratisera de globala ekonomiska institutionerna.

Jonas Lindberg

Kultur 11 maj, 2025

Venedig var världens första ”House of Glow”

Nicole Kidman tog smalhetsidealet till nivå på Golden globegalan tidigare i år Foto: Jordan Strauss/AP.

Utställningen ”Corpi moderni” ser dagens kroppsmaximering genom den italienska renässansens mästerverk.

Den skimrande huden smiter tajt om skelettet under den vita klänningen. Hon ser övermänskligt transparent ut, nästan som att hon svävar. När Bianca Ingrosso låter sig fotograferas på Ellegalan förstår jag att Sveriges främsta nepobaby har tagit sig till nästa nivå av humanoid. Den enda reklamtavlan som behövs för öppningen av varuhuset House of Glow som ska äga rum några dagar senare.

Idealet för dagen, en kombination av helgonlik anorexi och excesser av hudvård och avancerade kirurgiska ingrepp, är oemotståndligt eftersom vi tycks programmerade att förväxla skönhet med godhet. På denna olymp tävlar inte bara de unga som Ariana Grande eller de koreanska stjärnorna i Blackpink, utan medelålders kvinnor som 62-åriga Demi Moore som syntes på en gala med repsmala armar och Nicole Kidman (56) syns nästan inte längre när hon står i profil.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Kultur 11 maj, 2025

Supa, ligga, dö i 30-talets Berlin

Irmgard Keun (1905–1982) var både alkoholiserad och hemlös under perioder. Skrivandet var allt för henne. Foto: Lind & co.

Med en blick för barnperspektivet lyckades Irmgard Keun beskriva erfarenhet av att vara ung på flykt.

I en lägenhet i Berlin sitter en blind man i väntan på att placeras på ett hem för krigsinvalider. Det han vet om världen utanför får han reda på genom sin unga granne Doris. I Konstsilkesflickan från 1932 befinner vi oss i skarven mellan 1920- och 30-tal och Berlin har genomgått drastiska förändringar sedan krigets slut. Jäms med ständiga politiska gatustrider, inflation och fattigdom har staden växt till en glittrande metropol, ett Berlin som den blinde mannen själv aldrig kunnat ta del av. Här finns nu hundratals biografer och storslagna danspalats. Kabaréformatet har förvandlat staden till världens queera centrum, bara för lesbiska finns uppåt 90 barer att välja mellan. På Institutet för sexualvetenskap studerar sexologen Magnus Hirschfeldt människans sexuella liv och genomför den första könsbekröftande operationen. På Romanisches Café trängs författarna, kulturarbetarna och skådespelarna. Det är till den gemenskapen 18-åriga Doris söker sig och tar sig fram med ambitioner och självförtroende. Hon går in på caféet och sveper med blicken, berättar sedan för grannen vad hon sett:

”Den litterära eliten är något enormt flitig med kaffe och schack och prat och en massa andlighet och så, eftersom den inte vill låta sig själv märka att den är lat. Och där är en del flickor som är jättesäkra på sig själva […] de flesta av eliten är alldeles vilda på att få komma ut i tryck.”

På senare tid har många texter återkommit till den här tiden. Nyligen återutgav Modernista Hans Falladas Hur ska det gå för Pinnebergs från 1932 om ett strävsamt par och deras kamp för att behålla värdigheten i en tid av ekonomiskt kaos och Uwe Wittstock satte ljuset på de intellektuellas öden under republikens sista dagar i Februari 33, litteraturens vinter. I ambitionen att fånga det säregna i Berlins beryktade 1920- och tidiga 30-tal i sin samtid har nog ingen kommit närmare än Irmgard Keun. I Konstsilkesflickan från 1931 skriver hon Doris som kommer till Berlin från Köln med drömmen om att slå sig fram inom teatern. Hon är trött på att slita, hon ska bli en stjärna och hon skriver:

”Fast jag tänker inte skriva dagbok, alltså – sånt är ju barnsligt för en ung dam som är arton år fyllda och hur vuxen som helst i alla avseenden. Så jag tänker skriva som om jag beskrev en film, för det är så mitt liv är och kommer att bli mer och mer.”

Doris är urtypen för ”den nya kvinnan”– ung, frigjord och självmedveten, hon jobbar på kontor på dagarna och dansar på nätterna. Men Keun klär också av en Weimarrepublikens vanligaste mytbildningar och beskriver hur kvinnornas frihet begränsas även i den nya tiden: steget till fattigdom är en utebliven lön bort och det säkraste alternativet till hungern är prostitutionen.

Konstsilkesflickan är fortfarande 95 år senare den roman som bäst beskriver livet i Berlin för unga kvinnor under Weimarrepublikens sista år. De stora idéerna och det politiska kaoset anas men Keun släpper aldrig fokuset på huvudpersonen. Drömmarna, slitet, fattigdomen och glamouren lever sida vid sida i Doris värld – i pälsen hon stjäl från en berömd skådespelerska kan arbetarflickan i alla fall klä sig i en känsla av framgång. När pengarna inte räcker till klänningar av silke räcker de i alla fall till konstsilke, en känsla av lyx så god som någon. 

Keun placerar läsaren mitt i Doris virvlande ström av tankar, hennes fasa inför lönearbete och sexuella förbindelser som slutar lika snabbt som de påbörjas. Allt i en för sin tid unik stil som fick kritiker att kalla boken  naiv. Andra, som den briljanta författaren och publicisten Kurt Tucholsky, såg något nytt i Keuns sätt att beskriva sina karaktärers känsloliv och menade att hon skrev på ett ”kvinnligt Heinrich Mann-sätt”.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Kultur 10 maj, 2025

Solidarisk dikt som tappar och fångar

Äpplen har fem rum i sitt kärnhus, precis som antalet delar i Erik Lindman Matas nya bok. Foto: Carla Lomakka.

Erik Lindman Mata föreslår ett möjligheternas skrivande som snarare säger ja än nej och som refererar fritt, nästan utan restriktion.

Hur mycket kan en text kräva av sin läsare? I Erik Lindman Matas nya diktbok Mullvadens kärlek till buffeln stannar jag ofta upp vid den frågan. Första gången det sker är ungefär då dikten relativt okommenterat övergår till att vara ett slags experimentellt klipp- och klistra-, överstryknings-, språkmaterialistisk-, found-poesi av (får man veta i slutet av boken) den marxistiska teoretikern och aktivisten Rosa Luxemburgs fängelsebrev. Låter det svårt? Det var i alla fall just det jag försökte illustrera.

Men textens bortvändhet från läsaren gäller bara för vissa aspekter av boken. När det gäller det som är brännande akut är utsagan glasklar: I slutet av Mullvadens kärlek till buffeln står det att boken är tillägnad Karmel Alaa Walid Hamdan, ett av de tusentals barn som dödats i Gaza sedan den 7 oktober. På ett litterärt plan är dedikationen överflödig. Denna solidaritet står redan inskriven i dikten. För tillsammans med Lindman Matas språkliga driv utgör solidariteten med världens förtryckta bokens fundament.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Rörelsen 10 maj, 2025

Alla förlorar på pajkastning

Under den senaste veckan har flera profilerade vänsterpartister riktat kritik mot partiledningen. Foto: Anders Wiklund/TT.

Detta är en insändare. Skribenten ansvarar själv för alla åsikter som uttrycks.

Vill du svara på texten? Skicka en replik på högst 3 000 tecken till [email protected].

Mycket har sagts från många håll om de senaste dagarnas händelser inom Vänsterpartiet, där Lorena Delgado Varas uppmanades av partistyrelsen att lämna sina uppdrag.

Vissa anser att man blåser upp en fråga om en individ till orimliga proportioner. Andra anser att partiledningens agerande är symboliskt för ett mer långsiktigt mönster kring hur man förhåller sig till partiets medlemmar och mål.

Jag anser att händelserna de senaste dagarna bevisar att det finns en stor och högst problematisk motsättning inom partiet.

Enligt mig är de som tror att splittring är en lösning att betrakta som svikare, som inte har rätt inställning till Vänsterpartiet. Men jag anser också att partistyrelsen gör sig skyldiga till ett svek när de vägrar att förhålla sig konstruktivt till motsättningen och att ha en kamratlig dialog.

Motsättningen handlar i grunden om en bristfällig förståelse för vad makt är och för vad partiarbete är.

Där har både Vänsterpartiets ledning och den interna oppositionen fel.

Makt leder inte automatiskt till mer socialism och feminism, men makt leder inte heller automatiskt till korruption. Vad makt leder till beror på hur den används.

Vi är arbetarklassens parti. Socialismens och feminismens parti. De flesta i Vänsterpartiet är med på detta, både partiledningen och oppositionen. Ändå fastnar diskussionen ofta här, och de ena misstror de andra. I stället för en givande diskussion gör man ogrundade beskyllningar. Diskussioner blir ofta till en tävling i att skjuta över målet.

Mer ödmjukhet, mer diskussion och mer arbete är vägen framåt.

Detta är destruktivt för vårt parti. En korrekt hantering av reella politiska motsättningar inom ett arbetarparti kräver en levande och kamratlig diskussion om de viktiga frågorna. Alla förlorar på pajkastning.

Partiets grundläggande problem är vår nuvarande syn på hur förändring går till. Från partiledningens sida har man en övertro på den parlamentariska vägen och från oppositionens sida har man en övertro på den utomparlamentariska vägen, men vi behöver båda. I dag saknas en helhet. En samstämmighet mellan kortsiktiga och långsiktiga mål.

Vi har kring 30 000 medlemmar, men enbart en liten andel av dessa är organiserade på riktigt. Vänsterpartiets styrka ligger i hur mycket arbete som nedläggs på partiet. En betydligt större andel av våra medlemmar hade kunnat sättas i arbete för partiet om vi hade sett till att skapa förutsättningar för det. Men då måste partiet vara mer än en valkampanjorganisation. Då måste vi finnas i bostadsområdena och på arbetsplatserna i mycket högre grad än i dag.

Vänstern har varit på ideologisk och organisatorisk tillbakagång under lång tid på grund av en pågående identitetskris. Det är dags att börja anamma vår identitet igen. Vi är arbetarklassens parti som kämpar för vår frigörelse från klassamhället och könsmaktsordningen.

Detta innebär att vi går emot den borgerliga hegemonin. För att inte gå under behöver vi ha en strategisk inställning. Vi kan inte, som partiledningen, enbart följa efter svängningar i opinionen och media. Då kommer vi förflytta vår position för långt till slut. Ibland måste vi följa med i svängningarna, men vi måste också kunna stå starka tillsammans när vinden blåser hårt. Det är så man leder. Man kan både lyssna och vara modig.

Samtidigt misslyckas även oppositionen att hitta rätt. Man drar slutsatsen att varje reträtt är ett brott mot den rena läran. Med den inställningen kan man inte heller leda. Om vi verkligen ska vinna måste vi börja prata med varandra och vår klass. Mer ödmjukhet, mer diskussion och mer arbete är vägen framåt.

Läs mer

Vill partiledningen bevisa sina linjer måste de sluta beskriva dem som den enda vägens politik. Vänsterpolitik kan genomföras på andra sätt än i regeringar med centerpartister.

Vill oppositionen bevisa sin linje får man sluta demonisera, börja kompromissa och föra fram ett trovärdigt alternativ som på ett bättre sätt inkluderar både parlamentarismen och utomparlamentarismen än vad partiledningens linje gör.

Kultur 10 maj, 2025

Vi svenskar är mer sekteristiska än vi tror

En spricka uppstår mellan det tornedalska paret när Korpelarörelsen slår ner i byn. Foto: Mimmo Hildén/Iris film.

I den första filmen på minoritetsspråket meänkieli skildras den vidlyftiga Korpelarörelsen, väckelsen som ville göra upp med den laestadianska puritanismen. Såklart spårade det ut.

När krigsflygplanens dån ljuder över Tornedalen, där Jon Blåheds Rörelser utspelar sig, känns platsen fortfarande långt bort från de maktpolitiska händelser som ledde fram till andra världskriget. Ändå vet vi hur decenniet slutade. Inte som byinvånarna trodde, att en gudasänd silverark kommit för att hämta dem på domens dag. Men var det så orimligt att tro att krafter bortom ens egen makt kan susa in över jordelivet?

I Rörelser skildras den ökända Korpelarörelsen, en domedagsprofetisk sexsekt som var verksam under 1930-talet och fortfarande omgärdades av skamfylld tystnad under Jon Blåheds uppväxt 60 år senare. Filmen gestaltar också samma återkommande sekteristiska kännetecken – tungomålstalande och handviftande extatiska predikningar – som fyller en utomstående med stark sekundärskam. Men här placeras det in i en historisk och språklig kontext som ger de gudomliga ingivelserna en mer jordisk förankring. Detta är den första svenska långa spelfilmen som gjorts på meänkieli, som klassas som ett minoritetsspråk i Sverige.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Kommentar/Utrikes 09 maj, 2025

En femårig pojke vårdas för undernäring på ett sjukhus i Khan Younis den 1 maj. Foto: Abdel Kareem Hana/AP/TT.

Allt fler västerländska politiker och medier kräver att kriget upphör, och vissa öppnar till och med för att erkänna den palestinska staten. Men de med mest makt håller fortfarande tyst medan Israels regering börjar bygga ”Gazarivieran”.

”Gazaremsan kommer att helt förstöras”. ”Israeler bör inte skämmas för att använda ordet ockupation.” ”Gazas invånare kommer att börja utvandra i stora antal till andra länder.”

Det är ett axplock av citat från en presskonferens som Israels högerextrema finansminister Bezalel Smotrich gav förra tisdagen. Talet hölls strax efter att regeringen hade meddelat att den kommer intensifiera sin offensiv i Gaza och etablera en permanent närvaro i området. I klartext betyder det att de har köpt Donald Trumps förslag på att själva återuppbygga remsan till ett ockuperat turistparadis. Den slutgiltiga lösningen är en AI-genererad bild på en strandriviera i guldskimmer.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Inrikes/Nyheter 09 maj, 2025

Israelbojkott föreslås inom IF Metall – men ledningen säger nej

Demonstration mot Aimpoint i Malmö – ett av de svenska företag som bedriver handel med Israel. Ett stenkast bort ligger bolaget Nordisk, där verkstadsklubben motionerat om Israelbojkott. Foto: Johan Nilsson / TT

I dagarna beslutade norska LO om ekonomisk bojkott av Israel. En verkstadsklubb i Malmö vill att IF Metall gör detsamma, men fackstyrelsen säger nej – trots att dess internationella samarbetsorgan gett grönt ljus.

”Om inte ockupationen upphör innan september 2025, som FN:s generalförsamling krävt, kommer LO arbeta för att Norge tar initiativ till en internationell ekonomisk bojkott.”

Det beslutet kom i dag från Norska LO, efter förslag om att fackförbundet ska verka för en fullskalig Israelbojkott

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Ledare 09 maj, 2025

Vetenskapen är högerns nästa måltavla

Livsmedelsverkets rekommendationer om maximalt 350 gram rött kött i veckan har fått högern att se rött. Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT.

Lobbyisten Johan Ingerös attacker mot Klimatpolitiska och Finanspolitiska råden handlar knappast om att stärka folket mot experterstyret. Utan om att politiker ska kunna stoppa huvudet i sanden.

Det händer att motstånd presenterar sig i form av pyttesmå, odramatiska händelser, ja nästan vad man kunde kalla för icke-händelser.

En sådan inträffade i förra veckan, när Livsmedelsverket rådde svenskar att äta maximalt 350 gram rött kött i veckan. I sak inga konstigheter; grunden för råden är hälsoeffekterna och kopplingen mellan köttätande och (bland annat) tarmcancer är väletablerad.

Rekommendationen kom redan i höstas, men Livsmedelsverket fick då omedelbart bakläxa av en purken landsbygdsminister, kristdemokraten Peter Kullgren. Han menade att Livsmedelsverket behövde göra om kalkylen med hänsyn tagen till svensk livsmedelsberedskap.

Det gjorde Livsmedelsverket, och återkom häromveckan med exakt samma kostråd. Ministern är uppfriskande ärlig om sin besvikelse: ”Jag noterar att uppdragen inte har fått den effekt som jag hade hoppats på.”

Varje person som doppat en tå i sociala medier förstår att besvikelsen inte främst handlar om beredskap eller köttbönders väl och ve; köttätandet har intagit en central roll i kulturkriget och högerradikaler fyller flödet med närbilder på jättebiffar flankerade av bacon och anekdotiska berättelser om otroliga hälsolyft.

Med tydlig inspiration från USA bereder Ingerö marken för en svensk trumpism.

Samtidigt pågår striden om vetenskapens roll i politiken för fullt. Från USA kommer dagligen nyheter om motorsågsmassakrer mot snart sagt alla myndigheter och aktörer som arbetar med datainsamling och vetenskaplig metod för att hantera möjliga hot mot människan och samhället. Det handlar om både retoriska och ekonomiska attacker, ofta präglade av en illa dold skadeglädje.

En gång i tiden skrattade alla, även svensk höger, när Trump i ett animerat ögonblick spekulerade kring möjligheten att bota covid genom att dricka klorin.

I dag plockar den svenska högern snarare fram anteckningsboken.

Nu formerar den sig för ett angrepp mot de irriterande siffernördarna. Landsbygdsministerns bakläxa är ett exempel. Att klimatminister Pourmokhtari skolkade från Klimatpolitiska rådets senaste presentation, utan att ens bry sig om att hitta på ett svepskäl, är ett annat exempel. Kanske blev hon inspirerad av Sverigedemokraternas klimatpolitiska talesperson Martin Kinnunen, trendsättaren som redan för ett år sedan beskrev Klimatpolitiska rådets rapport som ”mycket gnäll” och öppnade för att, som det heter, ”se över rådets uppdrag”.

Som härförare för den svenska vetenskapsfientligheten rider nu Johan Ingerö in på scenen. Den tidigare folkpartisten, kristdemokraten (som brådstörtat tvingades lämna partisekreterarposten) och numera lobbyisten argumenterar i en ledartext i Göteborgs-Posten (3/5) skickligt för att vetenskapen bör placeras i baksätet. Den som kräver att politiken böjer sig efter vetenskapen, förklarar han, har missat själva poängen med demokratin. Det är de folkvalda som fattar besluten, inte experterna.

Det har han helt rätt i. I demokratin ingår att de folkvalda kan ta experternas rapport, spola ned den i toaletten och göra raka motsatsen. Det är lika självklart som att svenskarna lugnt kan äta tio kilo plankstek i veckan oavsett kostråden.

Läs mer

Kruxet är bara att Ingerö pläderar för en nedläggning av såväl Klimatpolitiska som Finanspolitiska rådet, och mullrar hotfullt mot myndigheter i allmänhet. Texten argumenterar inte främst för de folkvaldas rätt att gå emot experter, utan för något radikalt annat, nämligen de folkvaldas rätt att slippa veta. Det – att makten hävdar sin rätt till okunskap – är en milstolpe i svensk politik. Med tydlig inspiration från USA bereder Ingerö marken för en svensk trumpism, något som skulle kunna marknadsföras som ”Doge – men med förnuft”.

Den svenska trumpismens banérförare säger sig vara rädda för aktivistiska och olydiga tjänstemän. Det är struntprat. De vet mycket väl att det är de tjänstemän som samvetsgrant, petnoga och befriande tondövt fortsätter att komma fram till att mer än 350 gram rött kött riskerar att skada hälsan, oavsett vilka signaler som kommer från Rosenbad – eller för den delen Mar-a-Lago.

Utrikes 09 maj, 2025

Tillbaka till bikupan

På eftermiddagen samlas Kipsélis invånare utanför kaféerna i den svala vårluften. Foto: Elton Wååg.

En gång i tiden kunde man höra Frank Sinatra spela piano på kaféerna i Atens stadsdel Kipséli. Sedan föll området i glömska och förslummades – för att sedan segla upp som ett kreativt område. Nu fruktar invånarna att tunnelbanan kommer föra med sig mer kapital – och högre hyror.

– Vad gör ni här? utbrister den gamle mannen och ser på oss skeptiskt.

– Aten är en så smutsig stad! Vad finns det att se här i Kipséli?

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Inrikes/Nyheter 08 maj, 2025

Ökänd antisemit döms för hatbrott: ”Behövs en ny Hitler”

Ahmed Rami föreläser för Radio Cui Bono. Skärmavbild.

Ahmed Rami har spridit antisemitisk propaganda sedan 1980-talet. Nu döms han ännu en gång för hets mot folkgrupp.

Ahmed Rami, 78, döms för hets mot folkgrupp, efter uttalanden om att ”Tyskland behöver en ny Hitler” och jämförelser av judar med bakterier.

Enligt tingsrätten var uttalandena avhumaniserande, och hade som syfte att skapa förakt och hat mot judar som grupp. Påföljden blir villkorlig dom och dagsböter om sammanlagt 6 000 kronor, och åläggs dessutom att betala 10 000 kronor i advokatkostnader.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr