Utrikes 02 september, 2004

Bakom israeliska galler

– Anwar har suttit fängslad i Israel i sexton år, och allt jag vill är att få tillbaka honom. <br /> Reporterns röst var fylld av vördnad inför den gamla kvinnan, medan hennes ton var saklig och respektingivande. Några månader senare, i januari 2004, såg jag samma kvinna på tv, i glädjetårar över att hennes son äntligen var fri.

Första gången jag hörde talas om Anwar Yassin var under den tidiga hösten 2003.
Jag bodde och arbetade i Palestina, och tillvaron bland korrumperade och genombyråkratiska palestinska myndigheter, israeliska ockupationsstyrkor och total förnedring hade börjat tära på mitt mod.
Bläddrande bland de arabiska satellitkanalerna, på jakt efter färska nyheter om Palestina, hamnade jag på nyhetskanalen al Jazeera där en för mig okänd kvinna intervjuades. Just som jag skulle bläddra vidare, fastnade jag för den gamla kvinnan – Jamila Nasser, eller Um Ali, som hon kallades, och hon var mor till Anwar Yassin.
Hennes kropp var liten och späd, och hon var klädd i ett långt och brokigt fotsida linne, medan huvudet täcktes av en enkel vit sjal. Ansiktet var smalt och litet, och miljoner av rynkor strålade ut över det.
Um Ali vek aldrig undan med blicken, hennes röst var varm och förvånansvärt stark, men när hon berättade om sin sons öde kunde man se hur ögonen blixtrade och bänkte av tårar.
Det kändes som om man någon gång kunde ha träffat den späda kvinnan på någon gata i Mellanöstern utan att vetat om den sällsamma styrka som fanns innanför det anspråkslösa skalet.
Anwar Yassin är 37 år gammal, men ansiktet skvallrar inte om vare sig hans ålder eller om de umbäranden han genomlevt under sina år i fängelse i Israel.
Hans hår är korpsvart, det korta skägget är välansat, och rösten är ungdomlig.
När jag för hans ålder på tal säger han skämtsamt att han inte räknar de åren som han satt i fängelset, och att han vägrar betrakta sig som äldre än 20.

Anwar Yassin är medlem i det libanesiska kommunistpartiet, och var aktiv i den väpnade kampen mot Israels ockupation av södra Libanon, som pågick fram till hösten 2000.
Anwar Yassins politiska aktivism började i och med befrielsen av Saida från de Israeliska styrkorna 1985.
– Jag bestämde mig tidigt för att jag ville kämpa för mitt lands frihet, och gick in i kommunistpartiet 1985, vid 17 års ålder.
– Jag kommer ifrån en familj och en miljö som var djupt politiserad, och min äldre bror var aktiv i PFLP, (Peoples front for the liberation of Palestine). Dessutom var kommunistpartiet en naturlig del av den miljön som jag växte upp i.
Anwar Yassin flyttade till Beirut för att studera, och 1987 anslöt han sig till motståndsrörelsen, för att gå i direkt konfrontation med ockupationsstyrkorna.
Inbördeskriget som rasat i Libanon sedan 1976 hade kastat in landet i en spiral av förödelse, tumult och kaos, vilket förvärrades ytterligare i och med Israels intåg, under sensommaren 1982.

Den 15 september 1987 angreps Sheikh-berget, beläget i gränslandet mellan Syrien, Israel och sydöstra Libanon, av en israelisk kommandostyrka. Snart var Anwar Yassin indragen i en eldstrid som varade i nästan tio timmar.
Fem israeliska soldater sårades, tre dog, varav två officerare.
Inga motståndsmän dog i striderna, men Anwar Yassin sårades i sin högra axel och låg orörlig i väntan på att israelerna skulle dra sig tillbaka.
I gryningen den 16 september upptäcktes hans gömställe av armén.
– De förde mig i helikopter till ett förhörscenter i norra Israel, som heter Saratand. Ingen visste vart jag var, och inget annat existerade i hela världen förutom jag, det där rummet, och förhörsledaren.
I över 100 dagar förhördes han, fick utstå svår tortyr.
– Jag fick stå naken och kedjad upp till åtta timmar om dagen. Jag fick kokhett vatten slängt över mig, följt av iskallt vatten, och stod på en öppen yta i kylan. Jag blev slagen på armarna och benen, och när Röda Korset-representanten såg mig efter en av tortyrsessionerna var han nära att gråta.
– Efter det fördes jag till ett nytt förhörscenter, i al Ramle i Israel, och där tillbringade jag sex månader.

Anwar Yassin dömdes till 30 års fängelse, för att ha varit med i ett förbjudet politiskt parti, för att ha innehaft illegala vapen, och för att ha försatt civila israeliska liv i fara.
De första tolv åren tillbringade han i fängelset Ashkelon, och år 2000 flyttades han till Nafha, i Negev-öknen nära den egyptiska gränsen.
Två år senare flyttades han än en gång, den här gången till Shatta, och den sista tiden tillbringade han i Hadarein, ett fängelse nära den jordanska gränsen.
Det är förbjudet att ringa från Libanon till Israel, och vice versa, och samma sak gäller besök mellan de två länderna. Anwar Yassin var alltså, i likhet med sina arabiska medfångar, berövad alla personliga besök från anhöriga.
Under de första åren i fängelset höll Anwar Yassin kontakt med sin familj genom Röda Korsets brevutväxlingsprogram.
Men eftersom varje brev passerade Röda Korset, de israeliska myndigheterna, och slutligen de libanesiska myndigheterna, tog det ungefär tre månader att nå adressaten.
Senare flyttade en av Anwars bröder till Brasilien, vilket förenklade posthanteringen, eftersom Anwar kunde skicka breven till Libanon via Brasilien. I stället för tre månader kom dessa fram på ungefär tre veckor.

Den 29 januari 2004 var Anwar Yassin en fri man. Efter 16 år och fyra månader som krigsfånge i Israel skulle han och 21 andra arabiska fångar, och ytterligare drygt 300 palestinska administrativa fångar släppas, och utväxlas mot kropparna av tre israeliska soldater, och den israeliska affärsmannen Eliyahu Tennenbaum.
Utväxlingen kom efter år av förhandlingar mellan den libanesiska regeringen, Hizbollah, och den israeliska regeringen.
I fängelset hade Anwar Yassin snabbt blivit ett välkänt namn bland de andra fångarna, och nyheten om hans frisläppande spreds snabbt.
När han släpptes fick Yassin äntligen lämna Israel bakom sig. Han flögs från Tel Aviv via Frankfurt till Beirut, där han togs emot som en folkets hjälte.
Historien hade kunnat se ut så, och sluta just där.
Men eftersom Anwar Yassins politiska övertygelse inte försvann under åren av fångenskap utan tvärtom ökade, förvandlade åren i fängelset den 19-årige gerillakämpen till en politisk ledargestalt. En ledargestalt vars politiska aktivitet inte avtagit under de sju månader som gått sedan han kommit ut.
Anwar Yassin har återgått till att vara aktiv i det libanesiska Kommmunistpartiet, samtidigt som han blivit en stark talesman för de politiska fångarnas kamp för rättigheter i de israeliska fängelserna.

Sedan den 15 augusti hungerstrejkar praktiskt taget varenda politisk fånge i varenda israeliskt fängelse.
Hungerstrejken lyfter krav om att Israel skall tillåta fångarna att ta emot besök, man kräver att myndigheterna ska avlägsna gallren som skiljer besökaren från fången, för att tillåta kroppskontakt mellan fångar och besökare, man kräver att få studera på arabiska istället för hebreiska och så vidare.
Myndigheterna har svarat med att skruva upp graden av repression. De rättigheter som tidigare fångprotester tillkämpat sig har dragits in, och myndigheterna har gjort allt ifrån att grilla kött vid fångarnas celler, till att inställa alla besök i alla fängelser. Man förnekar de hungerstrejkande läkarvård, och operationer har inställts.
Under två dagar avbröts hungerstrejken i ett av fängelserna, Ashkelon, för att återupptas på måndagen igen.
Men Anwar Yassin anser inte att denna massiva hungerstrejk är ett misslyckande.
– Vad man ska komma ihåg är att alla dessa rättigheter – som israelerna ser som privilegier, så som rätten till läkarvård, eller till en rastplats – är något som tidigare fånguppror kämpat sig till.
– 1962 genomfördes ett tiotal hungerstrejker innan de israeliska myndigheterna gav med sig. Politiska fångar i Israel har aldrig någonsin fått någonting gratis, och det är alla mycket medvetna om när de går ut i strejk.
Hur ser Yassin på sitt eget bidrag under den tid som han satt fängslad?
– Jag är en mycket social varelse. Jag har mina överygelser, och mina politiska åsikter, men har alltid varit lyhörd och öppen inför andras åsikter och sanningar. Jag hatar sekterism, och jag har alltid varit beredd att omvärdera mina ståndpunkter, vilket kanske gjort att jag kunnat överföra en del av mina tankar på andra, och tvärtom.
– Tiden i fängelset var en tid av lärdom. Den politiska aktivitet och verksamhet som jag och kamraterna var engagerade i innan vi tillfångatogs ökade under fängelsetiden.

Jag påpekar att hans dialekt inte är påtagligt libanesisk, och Anwar Yassin skrattar till, men övergår snabbt tillbaka till allvar.
– Jag har fått höra att jag tagit en palestinsk dialekt, och det är naturligt, med tanke på att jag var omgiven av palestinier i nästan 17 år. Samtidigt ser jag det som att vi faktiskt är ett folk; palestinier, jordanier, syrier, libaneser och så vidare.
Innan den israeliska ockupationen var vi ockuperade och styrda av fransmän, amerikaner, turkar och britter.
Jag förkastar idén om gränser mellan de här länderna, och det kommer innan förkastandet av den sionistiska idén om en egen stat.
Hur kändes det att äntligen vara fri?
– Det var som ett uppvaknande till medvetande, ungefär som barnet i magen som äntligen får komma till världen.
– Det var nästan samma känsla som vid befrielsen av södra Libanon hösten 2000. Men samtidigt som jag erfor en obeskrivlig lycka, satt samtidigt en stor del av mina vänner kvar i fängelset, och därför var min lycka inte total.
– Min kamrat Samir al Kantar, som jag delade cell med under flera år sitter fortfarande fången i Israel.
Du dömdes till 30 års fångenskap. Trodde du att du någonsin skulle bli fri?
– Ja, jag trodde alltid att den dagen skulle komma, men om du ber mig beskriva de förhoppningarna, så går det inte, eftersom sanningen överträffade alla föreställningarna.
– Hur vackert en poet än kan beskriva en känsla eller en situation, så överträffas dikten alltid av verkligheten. Jag är fortfarande euforisk över min frihet, och det har ändå gått sju månader sedan jag blev fri.
– Om jag förlorat hoppet för en sekund, hade jag blivit tvungen att begå självmord. Så beviset för att hoppet aldrig övergav mig är att jag fortfarande lever.
Är du inte bitter över allt du förlorat, alla år som du blev berövad?
– Jag känner inte så. Jag känner inte att jag förlorat någon tid, eftersom det är ett litet offer i jämförelse med vad vi i vår kamp försöker bygga.
– Jag känner det mer som att vi överräckt våra liv i händerna på folket som vi försöker tjäna, och i händerna på den rörelse som fostrat oss till att kämpa för frihet och solidaritet och mänskliga värden.
– Det hopp vi odlar, de saker vi bygger, är inte för vår egen vinning. Saken är större än så, och vi som gett år av våra liv i fängelset har inte offrat någonting i jämförelse med de kamrater som gett sina liv för vår sak.
– Det var de som fostrade oss till att bli förebilder för den nation av jämlikar som vi försöker bygga. Fienden dödar det vackra, förslavar och förtrycker, och kampen mot den fienden gör att allt annat bleknar i jämförelse.

I den europeiska vänstern pågår det en diskussion om huruvida det är försvarbart att villkorslöst stödja motståndet i länder som Irak eller Libanon eller Palestina, även när det motståndet är islamistiskt.
Vad tycker du om det?
– Jag tycker att det viktigaste är att den europeiska vänstern framförallt koncentrerar sig på att stödja, och samarbeta med, den arabiska vänstern. Den arabiska vänstern måste stärkas, och det viktiga är att förhindra den från att isolera sig, eller hänfalla åt sekterism. Där har den europeiska vänstern ett enormt ansvar.
– Samarbetet med de islamiska krafterna får inte heller isolera vår vänsterrörelse, eftersom våra tankar inte bygger på samma grund som deras. Vi eftersträvar en frihet som är lika för alla, som är sekulär, som är fri från köns-, ras-, religions- eller klassförtryck.
– Där måste vi se att även om de kan vara partners i kampen mot ockupation, vare sig det är i Irak, Libanon, eller i Palestina, kan vi inte tro att vi är ideologiskt sammanvävda.
– Deras tankegods är religionen, och det är den främsta drivkraften för dem. Deras makt grundar sig på religion, och det går stick i stäv mot vad vi som kommunister eftersträvar.
– Däremot måste vi, som de facto motståndare mot ockupationen av Irak och Palestina, kunna vara allierade.
– Det får inte bli så att vi står till islamisternas tjänst, eftersom de ideologiskt kommer vara våra fiender, och också kan utgöra ett reellt hot mot oss som kommunister.
– Men jag tycker att det är viktigt att den europeiska vänstern samarbetade mer med det irakiska folket, om så med rörelser som är politiskt obundna. Det är viktigt att samla det irakiska folket, oavsett vilka det är som faktiskt utför striderna.
– Det är ett samarbete som bara fungerar om det byggs från båda hållen. n

Inrikes/Nyheter 03 september, 2025

Högerextremister häktade för misshandel – kopplas till Aktivklubb

Medlemmar i Aktivklubb poserar framför Uppsala domkyrka. Foto: Polisen.

Tre unga män sitter häktade efter att två personer misshandlades i centrala Stockholm i slutet av augusti. Nu berättar åklagaren att man utreder ett hatmotiv.

I slutet av augusti misshandlades två personer på Birger Jarlsgatan och Kungsgatan, strax efter midnatt i centrala Stockholm. Snart därefter greps två personer, och en tredje några timmar senare.

Nu har tre personer häktats för brotten – varav ett bedöms som grovt. Något som Dagens ETC var först med att rapportera om.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Utrikes 03 september, 2025

”Gaza är inte en politisk fråga”

Ola Söderholm från svenska Stormens utveckling möter Alex Hochuli från Bungacast i São Paulo. Foto: Privat.

Den brittisk-brasilianska politikpodden Bungacast har passerat 500 avsnitt. Sveriges poddnestor Ola Söderholm träffar Axel Hochuli i São Paulo för att äta matbanan och prata om att vara marxist utan att vara vänster.

– Det är ju bokstavligt talat rösterna i ditt huvud, säger Alex Hochuli.

Jag har på min Stig Helmer-engelska försökt beskriva varför relationen till poddare blir så intim. Även i fallet med Hochulis podd Bungacast, där ingen pratar om sitt äktenskap eller sin semester utan snarare diskuterar den tyska sociologen Wolfgang Streecks senaste bok om eurozonens utveckling.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Kultur 03 september, 2025

90-talet var hopp och liberalism

Det räcker inte att låta smart, man måste tro på det också, anser Mattias Svensson om ”Förbannelsen”. Foto: Märta Thisner.

I sin fixering vid marknadiseringen undviker Karin Petterssons decenniets demokrativåg. Mattias Svensson har läst "Förbannelsen".

På ett plan är Karin Petterssons bok Förbannelsen (Albert Bonniers förlag, 2025) en rätt misslyckad bok.

Tesen är att Sverige skulle vara ”fast i 90-talet”. Men mycket av det jag läser om 90-talet känns tvärtom väldigt avlägset, som heilande skinheads som gjorde gatorna osäkra. Eller klimatförnekare inom högern för den delen. De är sällsynta i dag – tro mig, jag var en av dem. Dessutom var tron på framtiden närmast definierande för 1990-talet. Nu dominerar längtan efter det förflutna.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Kommentar/Kultur 02 september, 2025

Paulina Sokolow: En Ikeakatalog för kulturen

Lars Trädgårdh och kulturminister Parisa Liljestrand presenterar kulturkanon på Uppsala universitet den 2 september. Foto: Paulina Sokolow.

Kullager, minoritetshistoria och tryckfrihetsförordningen. De Tidöpolitiker som förväntade sig en storsvensk uppläxning måste ha blivit besviken – listan känns nästan sossig, lite som en Ikeakatalog.

Gustavianum, Uppsala minsann. Det blev platsen för den presskonferens som emotsetts sedan slutet av 2023 då regeringen aviserade att en kulturkanon skulle fram. 

Vi som ska bevaka, av vilka de flesta tagit tåget från Stockholm, leds in i 1600-talsbyggnaden till en museisal med beteckningen ”Vetenskapshistoria”. På vägen dit går vi genom en mörk korridor där någon ställt fram en skål med Ahlgrens bilar utblandat med olika lakritsbitar. Symboliskt? Mjuk, pastellig kultur blandat med hårda uppfinningar och folkhemskt framförhandlade ekonomiska reformer? 

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Kommentar 02 september, 2025

Petter Hellström: Är Förintelsen inte heller ett folkmord enligt regeringen?

Palestinier i Gaza bär på sällsynta nödförsändelser från World Food Program. Foto: Abdel Kareem Hana/AP.

Gång på gång har regeringspartierna krävt att Sverige ska erkänna eller förhindra pågående folkmord. Men när det gäller Palestina vägrar man att ta ordet ”folkmord” i sin mun. Vad får det för konsekvenser?

Israels agerande i Gaza uppfyller den juridiska definitionen av folkmord så som brottet definieras i FN:s folkmordskonvention. Det fastslår en resolution från International Association of Genocide Scholars (IAGS), som samlar världens ledande forskare inom fältet. Resolutionen ligger i linje med tidigare bedömningar från folkmordsforskare, FN-experter och människorättsorganisationer som Amnesty International, Human Rights Watch och israeliska B’Tselem.

Men trots en framväxande internationell konsensus vill Sveriges regering inte använda ordet ”folkmord” för att beskriva Israels agerande i Gaza. Utrikesminister Maria Malmer Stenergard (M) kommenterar uttalandet från IAGS med att ”folkmord är en juridisk term med ett tydligt definierat innehåll. […] Därför har svenska regeringar haft som princip att inte rättsligt kategorisera händelser som folkmord med mindre än att en internationell domstol eller tribunal först har prövat frågan”. Samma besked har tidigare givits av statsminister Ulf Kristersson (M).

Det finns två problem med regeringens linje. Det första problemet är att man enligt regeringens definition varken kan kalla Armeniska folkmordet eller Förintelsen för folkmord, eftersom 1948 års konvention om förebyggande och bestraffning av folkmordsbrott inte trädde i kraft förrän 1951. Folkmordet på det osmanska rikets kristna minoriteter må ha legat till grund för konceptet folkmord och Förintelsen må ha skapat den politiska viljan att genomdriva lagstiftning, men i båda fallen dömdes de skyldiga för andra brott.

Det andra problemet är att svenska regeringar inte alls har ”haft som princip att inte rättsligt kategorisera händelser som folkmord med mindre än att en internationell domstol eller tribunal först har prövat frågan”. De mest uppenbara exemplen är återigen det Armeniska folkmordet och Förintelsen, som ofta har beskrivits som folkmord av svenska politiker och myndigheter. Exempelvis karaktäriserades Förintelsen som ett folkmord under det toppmöte i Stockholm år 2000 som Sveriges dåvarande statsminister Göran Persson (S) tog initiativ till, och som ledde fram till bildandet av International Holocaust Remembrance Alliance (IHRA).

Trots en framväxande internationell konsensus vill Sveriges regering inte använda ordet ”folkmord” för att beskriva Israels agerande i Gaza.

En ny granskning från Aktuellt i politiken (1/9) visar dessutom att representanter från M, KD, SD och L vid återkommande tillfällen har krävt att Sverige ska erkänna eller förhindra andra påstådda folkmord, utan att invänta utslag i domstol. Vi kan ta tre exempel:

2021 krävde Moderaternas dåvarande utrikespolitiska talesperson Hans Wallmark att den socialdemokratiska regeringen skulle verka för att EU skulle ”definiera” Kinas behandling av uigurerna i Xinjiang som ett folkmord (Skriftlig fråga 2020/21:1422) – som stöd för kravet nöjde sig Wallmark med att hänvisa till det ”breda stöd” som enligt honom fanns inom den amerikanska kongressen. Samma krav framfördes några månader senare av Kristdemokraternas Lars Adaktusson (Interpellation 2020/21:658).

Så sent som förra året krävde Sveriges vice statsminister Ebba Busch (KD) att den regering som hon själv ingick i skulle erkänna 1915 års folkmord på kristna minoriteter i Osmanska riket. Kravet har också framförts av en rad andra kristdemokrater, bland annat Robert Halef (Skriftlig fråga 2017/18:1418), liksom av Sverigedemokraterna genom Björn Söder (Motion 2020/21:96). Söder tillägger att ”Sverige bör gå i bräschen som ett föredöme för mänskliga rättigheter, även om det rent politiskt inte alltid är accepterat.”

I en annan sverigedemokratisk motion, som bland annat undertecknades av partiets utrikespolitiska talesperson Aron Emilsson, krävde man att Sverige skulle erkänna Holodomor, svälten som dödade flera miljoner människor i Ukraina 1932–33, som ett folkmord (Motion 2022/23:1748). Kravet har framförts flera gånger, senast av Erik Hellsborn (SD) förra året (Motion 2024/25:328). Som Hellsborn skriver orsakades nämligen svälten av politiska beslut.

Läs mer

Att regeringen eller regeringspartierna skulle ha några principer mot att använda ordet folkmord utan att ha en juridisk dom att luta sig emot stämmer alltså inte. Om de trots detta inte vill använda ordet för att beskriva Israels agerande i Gaza så behöver man söka någon annan och mer principlös förklaring. Exempelvis att man inte vill stöta sig med USA. Eller att man vill skydda Israel, ett land med vilket Sverige har nära ekonomiska och politiska band.

Diskutera på forumet (0 svar)
Utrikes 02 september, 2025

Konsten att skapa en ikon

Den tidigare presidenten Cristina Fernandez de Kirchner vinkar till sina anhängare från husarresten, 11 juni 2025. Foto: Luis Robayo/AFP/TT.

En kvinna på en balkong. En ifrågasatt dom utan bevis. Ett land i kris. I Argentina är en ny politisk martyr på väg att formas – den korruptionsdömda peronisten Cristina Kirchner.

Korsningen mellan San José och Humberto, i Constitución strax söder om Buenos Aires historiska centrum, har förvandlats till ett permanent protestläger. Folksamlingens storlek har skiftat mellan några hundra till flera tusen, beroende på nyhetsläget, men den har aldrig helt skingrats.

För den nyanlände finns en magnetisk fixpunkt, en osynlig mittpunkt för hela det politiska dramat: balkongen på tredje våningen i huset San José 1111. Däruppe – bakom slutna glasdörrar – bor möjligen, eller kanske inte, ex-presidenten Cristina Fernández de Kirchner. Hon har vid upprepade tillfällen klivit ut för att hälsa sina anhängare, som Evita en gång gjorde från Casa Rosadas rosafärgade altan. Nu är dörrarna stängda. Men närvaron är lika stark för det.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Ledare 02 september, 2025

Varför vill SD lägga Sverige under Mohammed bin Salman?

I värmländska Årjäng är friheten bilburen. Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT.

Jag älskar den bilburna friheten kring värmländska Årjäng – men utsläppen växer för varje motorvarv. I stället för att fylla despoternas fickor borde vi investera i ett grönt Sverige.

När man svänger av E6:an vid Uddevalla in norrut på landsväg 172 öppnar sig en av Sveriges vackraste landsändar. Först rullar fälten fram som mjuka vågor, med en och annan ko som sorglöst idisslar i värmen. Och när skogen tätnar bryts den ständigt av med lockande badplatser. Vid Billingsfors pappersbruk måste man dock stänga av luftkonditioneringen för att undvika svavelstanken.

Efter länsgränsen till Värmland når man en höjd där den blåskimrande Västra Silen breder ut sig. Här ligger Årjängs kommun, mitt i E18-land. Gränsorten Töcksfors stoltserar med två jättelika handelscenter för att betjäna alla snålrika norrmän som gärna kör långt för att spara några kronor. De törstiga gör även en avstickare till Årjängs Systembolag. Kulturen är motorburen, och man hamnar ofta bakom en epatraktor, som dånar av sin säregna blandning av dansband, techno och metal.

Här har jag tillbringat ännu en sommar, och det går inte att undgå Sveriges beroende av fossil energi. Här kör man till jobbet, affären, krogen, bilträffen och folkracet. I skogen hörs skogsmaskiner, fyrhjulingar och timmerbilar. På fälten traktorer och lantbruksmaskiner.

Vi som lockas hit söker samma frihet. Möjligheten att försvinna på en slingrande landsväg eller in i skogen. Vad man dock inte ser genom vindrutan är att varje motorvarv kräver förbränning av diesel eller bensin. Denna har pumpats upp ur undergrunden, bearbetats i ett raffinaderi och skeppats till bensinstationen. Ändå är det bara 25–40 procent av bränslet som gör nytta i motorn, resten försvinner som spillvärme. En elbil använder 90 procent av energin.

Putin, Trump, eller Saudiarabiens Mohammed bin Salman kan utpressa oss genom att stänga kranen och driva upp priserna på världsmarknaderna.

I Sverige är det här ett särskilt dyrt problem. Medan länder som USA, Norge och Storbritannien har egen produktion av fossila bränslen måste vi importera allt. Enligt MIT:s Observatorium för ekonomisk komplexitet importerade Sverige olja, gas och kol för 216 miljarder kronor 2023 – 11 procent av vår totala import. Trots Ulf Kristerssons vallöfte 2022 om ”ett helt fossilfritt energisystem” har kostnaderna för fossilimporterna skenat under hans tid vid makten. 2021, före Rysslands invasion av Ukraina, låg den på 134 miljarder.

Större konsumtion förklarar inte allt – ökade priser och en svag krona står för det mesta. Men det visar att den fyrhjulsdrivna friheten kring Årjäng är beroende av en marknad som kontrolleras av despoter. Putin, Trump, eller Saudiarabiens Mohammed bin Salman kan utpressa oss genom att stänga kranen och driva upp priserna på världsmarknaderna. Under pristopparna var det rimligt att sänka skatten på bensin och diesel, men långsiktigt är det inte rimligt att Sverige skickar hundratals miljarder till auktoritära länder – och Norge! – för rätten att bränna deras olja, gas och kol.

Detta är ironin. Genom globala energimarknader skapar kapitalismen en känsla av frihet hos trafikanterna, samtidigt som fossildespoterna – och norrmännen! – har fått mer makt över oss. Inför Rysslands invasion av Ukraina ströp Putin gasleveranserna till EU, och skapade kaos genom att pressa upp energipriserna. Qatar har hotat att stoppa gasleveranser om EU går vidare med krav på miljöskydd och arbetsförhållanden. Och Trump har nu tvingat EU att öka vårt fossilberoende i ett nytt ”handelsavtal”.

I Årjäng blev Sverigedemokraterna största parti med 31 procent av rösterna. Deras riksdagsledamot Jessica Stegrud vill att Sverige ska fördjupa beroendet genom att börja med gaskraft, något Sverige inte har haft tidigare.

Läs mer

I stället för att göda fossildespoterna – och norrmännen! – kan vi investera i vår egen framtid. Det brittiska klimatpolitiska rådet visar i en aktuell rapport hur elektrifieringen dämpar fossilberoendet, genom att investeringar i ett starkare elnät, förnybar energi, kollektivtrafik och laddinfrastruktur minskar behovet av olja, gas och kol. Redan från 2041 blir omställningen en nettobesparing som sedan växer för varje år.

I stället för att göra som Sverigedemokraterna vill och lägga vårt öde i Mohammed bin Salmans händer, borde vi alltså investera i vår egen ekonomi. Det borde oppositionen kunna göra till ett vallöfte.

Diskutera på forumet (0 svar)
Ledare 01 september, 2025

Kulturkanon är inte nationalistisk nog

Lars Trägårdh poserar framför sitt frilanskontor – där även Flamman har sin redaktion. Foto: Magnus Lejhall/TT.

Lars Trägårdh hoppas att hans kulturkanon ska ena landet. Samtidigt slår regeringen sönder kulturens infrastruktur, och använder den som vapen för att skapa polarisering. Det här är ingen kanon: det är en dödsruna.

I morgon är det äntligen dags.

Skådeplatsen Uppsala är väl vald, lärdomsstaden där både Carl von Linné och Erik Gustaf Geijer står staty, giganterna som avtäckt både naturens och samhällets hemligheter. Eller så slipper man näsvisa journalister som inte orkar med den kaosartade tågsträckan från Stockholm.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (1 svar)
Kommentar/Kultur 01 september, 2025

Alex Olofsson: Efter folkfesten kom nådastöten

”Säg mig, åh, säg mig” sjöng Carola häromveckan. Svaret tycks allt mer oklart. Foto: Fredrik Sandberg/TT.

Så skrivs slutligen det sista kapitlet för staden som nu tycks utom räddning. Beskedet om de slutgiltiga rivningarna liknar en nådastöt.

Drygt två veckor väntade man,  tills massmedia, turister och hemvändare, som lockats upp för flytten av Kiruna kyrka, hade åkt hem. Ett spektakel som presenterades som en ”historisk händelse” och en ”folkfest”. Gruvbolaget, kommunen och turistnäringen hade gjort sitt yttersta för att gemensamt få maximalt medialt genomslag för spektaklet. Idag är det nog få som kan förneka att det var något annat än en ren maktuppvisning från gruvbolaget. För samtidigt som företaget bjöd på bröd och skådespel till Kirunaborna, slipade de på kniven – redo att med kirurgisk precision utdela det sista hugget mot samhället. De Kirunabor som lydigt köade för att få en gratis kaffe och en kycklingwrap påminner nu mest om lamm som ovetande fördes till slakt.

Dammet hade knappt lagt sig när gruvbolaget hastigt under torsdagen kallade till  presskonferens. De kommande tio åren kommer ytterligare 2 700 bostäder att rivas, och 6 000 Kirunabor kommer att förlora sina hem. Ett måste för att säkra vår ”gemensamma framtid”, enligt bolaget.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Kultur 30 augusti, 2025

Maunchbachs roman är som en aladåb: skånsk, slemmig och dekadent

Huvupersonen är besatt av en man i Maria Maunsbachs nya roman. Foto: Studio Irika.

Den magiska mannen är behagsjuk och egoistisk, men avnjuts och dyrkas i en historia där skurkarna är kvinnor.

Maria Maunsbach är född 1990 i den skånska orten Höör. Alla hennes romaner är väldigt skånska. Det är ”räligt” och ”klydd”. Den förra boken, Lucky Lada och jag, är till och med en pastisch på den skånska skalden Fritiof Nilsson Piraten. En magisk man, hennes senaste, utspelar sig i Malmö och Thailand. Skånskan hänger kvar, fast nu mest som krydda. Den Maunsbachska humorn har heller ingen framträdande roll. I stället är En magisk man en relationsroman.

Trots att halva boken skildras av ett jag, som vi sent omsider lär oss heter Jenny, så handlar den om Mikael. Kvinnor älskar Mikael och han dem. Men mest älskar han thaiboxning. Han har alltid velat fightas, men hans mamma avskyr våld. I gymnasiet börjar han dock boxas, och efter studenten flyr han Malmö för ett gym i Thailand. Där slår han följe med mästaren Håkon och blir proffs i kampsport, innan han förförs av Caroline, förlorar sig själv i fester och knark och återvänder hem med svansen mellan benen.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)