Okategoriserade 20 maj, 2004

Särartsfeminism på jämställd skola

”Vi vill att flickor ska vara flickor och pojkar ska vara pojkar, könen är olika men lika mycket värda.” Så står det i projektbeskrivningen. Projektet är visserligen avslutat, men verksamheten vid Tittmyrans och Björntomtens förskola i Gävle, inrättas fortfarande efter denna så kallade jämställdhetspedagogik. Det handlar om att bryta könsroller, men framför allt att se individen, menar personalen. Flammans reporter Emma Berg har tittat närmare på den verksamhet som fått så mycket beröm, vid Tittmyran och Trödje skola.

Hösten 1996 kom Länsstyrelsen i Gävleborgs län ut med en projektidé om att studera jämställdheten i förskolan. I Gävle kommun anslöt sig Tittmyrans förskola till projektet. Förskolan ligger i byn Trödje, cirka två mil norr om Gävle. 22 barn i åldrarna ett till fem går på dagiset. I samma lilla by ligger Trödjeskolan. Även här arbetar personalen sedan 1999 efter den så kallade jämställdhetspedagogik som införlivades på Tittmyran 1996.
”Vi vill ge könen samma erfarenheter, kunskaper och möjligheter till utforskande, social kompetens och färdigheter för att berika samvaron. Men detta måste ske på olika sätt, eftersom pojkar och flickor är olika.”

Även dessa rader är hämtade ur den projektbeskrivning som jag får av förskoleläraren Eva Sundqvist, efter det att min intervju med henne är avslutad. Men varför måste man skilja på flickor och pojkar för att tänja på gränser? Hur överordnad får tanken om individen vara? Var kommer frågan om makt in? Är det så att Tittmyrans pedagogik trots allt tillskriver pojkar och flickor vissa egenskaper?
Sundqvist har arbetat på Tittmyran i 16 år. När projektidén om jämställdhet presenterades för åtta år sedan, var personalen på förskolan skeptisk. De ansåg att de redan arbetade tillräckligt jämställt. Flickorna snickrade och pojkarna vävde. Varför skulle de behöva ingå i något projekt?
– Hela personalgruppen gick trots detta på ett möte med dåvarande förskolenämnden. En förskolepsykolog som var med på mötet hävdade att förskolebarn är mer könsrollbundna än hemmabarn, berättar Sundqvist.
Detta kunde personalen på Tittmyran inte hålla med om. För att överbevisa uttalandet valde de att ansluta sig till projektet. Beslutet skulle ge samtliga lärare på förskolan en ”aha-upplevelse”, som Sundqvist uttrycker det.

Förskolan valde att med hjälp av videokamera, bandspelare och observationskontroller, studera sitt arbete. Så småningom upptäckte de att jämställdhet inte handlar om vad barnen gör, utan om hur de vuxna förhåller sig till barnen. Vem får mest uppmärksamhet, vem får hjälp med vad, vem pratar personalen mest med, vem kommenderar personalen? Sundqvist tar exemplet om att väva. Pojkarna fick välja färg, men inte själv trä garnet på nålen. Fröknarna påbörjade alltid vävningen, så att det bara var för pojkarna att ta vid. Flickorna däremot, fick försöka att trä nålen minst tre gånger innan någon vuxen hjälpte till, de fick själva välja längd på garntråden och de fick själva påbörja vävningen.
Efter denna upptäkt gick personalen igenom sina egna föreställningar om hur flickor respektive pojkar ska vara.
– Då började funderingarna kring att det är personalen som snävar in barnen i sina roller, säger Sundqvist.

Det är också nu som de mer fasta riktlinjerna läggs. Det handlar om att se till individen. Varje flicka och varje pojke är unik, men låst till en förväntad könsroll. Därför måste varje barn ges utrymme att vidga sina vyer och tänja på gränser.

Pojkar ska inte bli flickor, men de ska lära sig vara emotionella, vänta på sin tur, samarbeta, våga använda sig av mera kroppskontakt och framför allt utnyttja språket. Flickorna ska inte bli pojkar, men de ska lära sig att se olikheter positivt, våga tävla och ta för sig, kunna säga ifrån, erövra självförtroende och våga misslyckas.

Personalen på Tittmyran observerade barnens egenskaper, tog de egenskaper hos respektive kön som de ansåg som positiva och började sedan arbeta för att båda könen skulle lära sig det som motsatt kön är bättre på.
– De dåliga egenskaperna brydde vi oss inte om. Det var ju inte dessa sidor vi ville förstärka, säger Sundqvist.
Hon är övertygad om att detta är ett arbete som både killarna och tjejerna vinner på.
– Det är inte ett arbetsätt för att ge tjejerna mer makt. Vi anser att pojkarna tjänar lika mycket på det här. Det är fördelen och vinsten med det här jobbet. I början handlade det om att tjejerna skulle få sin chans, men vår upptäkt under resans gång är att killarna vinner lika mycket på vårt arbete.

Personalen videofilmar fortfarande sig själva, framför allt för att studera sitt eget agerande.
Hela dagiset är uppdelat efter kön. När barnen kommer på morgonen hänger de av sig i höger del av hallen om de är pojkar och i vänster del av hallen om de är flickor. Därefter sätter de upp ett foto på sig själv, som de hämtar ur en korg, märkt med kvinnotecknet respektive manstecknet. Varje barn som kommer får ett personligt mottagande.
– Vi försöker hitta barnet där det är.

Frukost serveras vid halv nio. Flickorna sitter vid ett bord, pojkarna vid ett annat.
Kort sagt; det handlar om kön. Så varför har man då valt denna tydliga uppdelning i hallen, vilorummet och på korgarna? Dels handlar det om pedagogiken. Men Sundqvist berättar även att det är för att människor utifrån har påpekat att det ”inte märks” att dagiset arbetar med jämställdhet. Därför valde personalen att makera detta tydligare, för att åskådare, som till exempel Flamman, ska förstå att man tänker på att det finns två olika kön.
– Från början ville vi inte dela upp barnen i pojk- och flickgrupper. För att inte ge barnen dubbla budskap bestämde vi oss för att göra en uppdelning, under vissa delar av dagen, säger Sundqvist. Vi är ute efter att de ska kunna umgås tillsammans, men på lika villkor.
Resultatet vid matbordet blev att pojkarna lärde sig att be om maten och be om hjälp. Flickorna som tidigare agerat hjälpreda åt pojkarna kom av sig helt.
– Det började prata jättemycket. De hade ingen att ta ansvar för och serva.
Sundqvist tar även ett målande exempel på hur de kunde låta vid matbordet innan uppdelningen. När en pojke tar en ljus macka säger han: ”Jag tog en vit för att den är godast”. När en flicka tar en ljus macka säger hon: ”Och jag fick en vit macka.”
– Den bara kom till flickan, utan att hon själv stod för valet. Detta vill vi komma ifrån. Flickorna måste kunna stå för sina egna val och åsikter. Detta lär de sig bäst om de får äta utan pojkarna.
Att inte motsatt kön ska närvara när barnen övar traditionella ”tjej- och kill-grejer”, handlar även om att barnen inte ska sätta sig över varandra.
– Pojkarna kan gärna förlöjliga flickorna i lekar de inte behärskar lika bra. På samma sätt bemästrar flickorna pojkarna i till exempel docklek.
Personalen anstänger sig för att hitta litteratur som återspeglar båda könen. Men det är inte alltid så lätt. För det mesta väljer personalen att läsa boken som den är, och inte byta kön på huvudrollsinnehavaren. Efter läsningen pratar de om innehållet med barnen.
– Vi frågar om de tror att även en flicka hade kunnat göra som pojken i boken gjorde. Det är ofta pojkarna som är på äventyr i böckerna.

Vad får du för respons från barnen vid sådana frågor?
– Våra barn vet att flickor kan göra samma ska som pojkar. Men de tycker fortfarande att det låter bättre att det är en kille som är hjälten.
Här kommer vi in på en vana som barnen har med sig utifrån. Det är svårt att komma ifrån yttre påverkningar, menar Sundqvist.
– Ingen ska behöva avstå från en lek, för att de inte klarar av tekniken. Men sen kan det bli så att flickor väljer att leka typiska tjejlekar. De intresserar sig för olika saker i längden, i alla fall. Men vi i personalen vet att hon också klarar av att klättra upp i ett träd, om hon vill det.

Är det lättare att få flickorna att klä sig till pirat och leka kill-lekar, än vad det är att få pojkar att klä sig i klänning?
– Om vi använder sådana traditionella kläder brukar vi ha disco. Då svänger de bättre med en kjol. Men att killarna självmant skulle klä sig till prinssessa, det tror jag inte. Killarna väljer mest att klä ut sig till djur.
Men visst har det funnit pojkar som direkt har valt att sätta på sig klänning.

– Det finns hundra olika pojkar och hundra olika roller i pojkrollen, säger Sundqvist. Alla barn är individer. Vi vill ge dem alla möjligheter att välja vilken person de vill vara. I slutändan är det upp till dom, men de ska inte bli insnävade i en roll, bara för att jag förutsätter hur de ska vara.
Både flickor och pojkar får lära sig att stå i centrum. En övning på Tittmyran går ut på att tala inför grupp.

– Tjejerna måste tränas i att komma till skott. De får ofta ha händerna på ryggen och håret uppsatt för att inte gömma sig. Pojkarna får öva på att brodera ut sin berättelse.

Hur involverade är föräldrarna i er verksamhet?
– Vi ser oss som ett komplement till hemmet. Vi informerar om hur vi jobbar. Förhoppningsvis tar de med sig lite hem.
– Många är trots allt mer än nöjda. Jag har inte hört någon som valt bort Tittmyran. Och de vill gärna delta i större sammanhang.

Hur mycket tänker ni på era egna könsroller?
– Bara för att det skulle komma in en man till förskolan, blir vi inte jämställda. Alla måste börja våga titta på sig själv. Själv har jag till exempel vidgat mitt samvete. Genom att vi delar på ansvar, känner jag att jag inte behöver skuldbelägga mig själv lika mycket som förr.

Varför är det så viktigt att arbeta så tidigt arbeta med könsroller?
– Det är nu de fostras in i könsroller. Blir vi själva som vuxna medvetna om att det är vi vuxna som snävar in dem i sina roller, har vi också chansen att vidga barnens vyer.

”VI LÅTER INTE MANLIG PERSONAL VIDRÖRA BARNEN”

Som lärare bör du vara förebild för dina elever. Att arbeta jämställt, måste också innebära att agera jämställt. Hur stor roll spelar det egentligen att det är hon och inte han som ansvarar för kopiatorn? När Flamman ställer frågan om lärarens egen könsidentitet blir svaren vaga. Det är till exempel uteslutet att en man skulle kunna beröra och ta i eleverna, såsom de kvinnliga lärarna gör.

Mimmi Olsson har arbetat på Trödjeskolan sedan 1997. 1999 hoppade skolan på det jämställdhetsprojekt som förskolorna Tittmyran och Björntomten arbetat efter. Olsson är grundskolelärare för årskurs ett till sju, med matte/no-inriktning. På Trödjeskolan går eleverna upp till sjätte klass.

Under Olssons första år på Trödjeskolan hade hon fyra flickor i klassen som kom direkt från förskolan Tittmyran. Övriga elever kom från andra byar i närheten.
– Väldigt starka tjejer som jag inte riktigt förstod mig på. De hade en tydlig självbild och ett bra självförtroende. De tog väldigt mycket utrymme. För mig var det en aha-upplevelse, berättar Olsson.
Det var nu tanken om att arbeta på samma sätt som Tittmyran och Björntomten föddes. 1999 tackade skolan ja till att ingå i Länsstyrelsen i Gävleborgs jämställdhetsprojekt. På skolan arbetar man mycket individinriktat. Idag menar Olsson att hon inte längre skiljer på vilka barn som kommer från Tittmyran eller någon annan förskola.
– I vår pedagogik ska vi se till att inte prioritera fel saker. Vi ska träna barnen på saker de inte kan och försöka sudda ut gränserna mellan vad som är manligt och kvinnligt.
Varför tycker du att det är viktigt att bryta könsrollen i tidig ålder?
– Människan får inte begränsas. Vill jag bli polis ska jag kunna bli det. Vill jag jobba med sömnad, ska jag våga det. Könsrollen ska inte stoppa mig.

Hur återspeglas då detta bland lärarna? På skolan finns både män och kvinnor bland lärarpersonalen. Flamman undrar om lärarna har reflekterat över sina egna könsroller och vilka signaler de sänder ut till eleverna. Olsson berättar att man diskuterat detta.
– Jag är till exempel ansvarig för datorer och kopiatorn.
Men i förhållande till eleverna?
– Jag tror så här: Det är inte tillåtet för män att lägga händerna på barn. Det här med pedofildebatten har färgat av sig. Männen rör varken flickor eller pojkar.
Beröring har Olsson lagt sig till med ”som kvinna”. Får de beröring, slåss de inte, resonerar hon.
Men är det inte underligt att pojkarna ska lära sig utnyttja kroppskontakt, samtidigt som männen på skolan undviker detta? Olsson är benägen att hålla med till viss del, men tycker trots detta att det finns gränser som måste dras. Gränser satta av samhällsdebatten.
Idag kan lärarna på skolan se att barnens attityder till vad som är typiskt manligt och typiskt kvinnligt har förändrats. Kvinnor kan vara snickare och män kan vara omhändertagande.
För att pojkar och flickor ska våga testa nya saker, måste de få träning. Pojkarna får träna på att hoppa hopprep, med syftet att det inte längre ska klassas som ”tjejigt”. Själv arbetar Olsson mycket med teknik, fysik och kemi. I sina klasser delar hon upp grupperna i könshomogena grupper.
– Skillnaderna mellan individen är mycket större, än mellan de olika könen.
Varför väljer du att dela upp barnen?
– Rollen ska inte spela någon roll i vad du tror att du kan göra eller inte göra. Det pågår ju ständigt ett spel mellen killar och tjejer.

Om hon introducerar något nytt inom till exempel kemin, skulle hon aldrig sätta en flicka och pojke tillsammans, oavsett om hon anser att de är lika starka inom ämnet. Då skulle pojken ta över, eller ”vinna”, som Olsson uttrycker det. Risken att tjejens självkänsla inte skulle kunna mäta sig mot pojkens, vill hon inte ta.
– Tjejerna får stärka varandra och killarna får stärka varandra. Jag vill inte att någon ska misslyckas. Jag vill skapa en så bra grund som möjligt för att de ska lyckas.
Trots sin tro på jämställdhetspedagogiken kan inte Olsson svara på hur förhållandet mellan pojkar och flickor i sjätte klass faktiskt ser ut.
– För mig har de mer blivit individer. Det finns nog ingen pojke i sexan som skakar av sig en kram. Och det finns ingen tjej som inte kan stampa ifrån och säga nej.
När man som tolvåring slutar på Trödjeskolan, ska man enligt målen vara en stärkt individ som vågar göra saker som anses traditionellt könsbunda. Poängen är att bli stärkt i könsidentiteten. Våga göra ”killgrejer” och ändå vara tjej.
För det handlar faktiskt om just detta: könen ska bestå, men pojkar ska bli bättre på att uttrycka sig i språk och kunna hoppa rep. Flickorna ska våga säga ifrån och tro på sig själva.
Trödjeskolan tillskriver pojkar och flickor vissa egenskaper som de menar ska appliceras på eller förstärkas hos det motsatta könet.
Frågan är om detta inte är egenskaper som egentligen är allmänmänskliga?

KRITISK LÄRARE: ”FEL ATT UNDVIKA KROPPSKONTAKT MED BARNEN”

– Kroppskontakt är ett bra sätt att visa att barnen blir sedda, säger Franz Larsson, mellanstadielärare på Västbodaskolan i Farsta i Stockholm.
Franz Larsson har arbetat som lärare på Västbodaskolan i 35 år. Han tycker att det är farligt att pedofildebatten får starkt inflytande över manliga lärares beteende.
– Det är viktigt med kroppskontakt. För det mesta är det barnen själva som söker kontakten, säger han.
Larsson vågar röra vid sina elever när de sitter och arbetar. Det är ett sätt att ge dem uppmärksamhet och visa uppskattning.
– Jag har aldrig hört att någon skulle tycka det var fel eller tokigt. Varken bland personalen eller föräldrarna.
Vanlig mänsklighet måste man visa, tycker Franz Larsson. Han tycker nästan att det skulle vara ett krav på mer beröring och kontakt.
– Jag upplever att jag får en bättre kontakt med barnen och de vågar även berätta mer för mig.

Flammans veckobrev

Låt Flamman sammanfatta veckan som gått. Prenumerera på vårt nyhetsbrev och häng med i vad som händer.

Genom att fylla i och skicka detta formulär godkänner du Flammans personuppgiftspolicy.

Inrikes/Nyheter 27 april, 2024

Stockholm samlas mot rasismen

Ett tusental stockholmare samlades på Gubbängens torg under lördagen för att protestera mot rasismen. Foto: Oscar Olsson/TT.

I dag samlades ett tusental människor i Gubbängen för att protestera mot rasismen, med tal från tre rödgröna partiledare. Manifestationen var tänkt att inkludera talare även från den utomparlamentariska vänstern, en inbjudan som snart drogs tillbaka. En missad chans att kroka arm, säger Victoria Rixer från Linje 17.

”Inga rasister på våra gator.”

Slagorden ekade över Gubbängens torg under lördagen, där ett tusental människor samlats för att protestera mot rasismen. Detta med anledning av attacken mot ett antifascistiskt samtal på teater Moment i onsdags, när en handfull maskerade högerextremister kastade en rökbomb, stormade in och utdelade ett tiotal slag mot journalisten Mathias Wåg.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Kultur 26 april, 2024

”Lili och jag förde samtal i mina drömmar”

Lili Brik i Moskva 1973. Ännu levnadsglad och chic. Foto: Bengt Jangfeldt.

Lili Brik var Majakovskijs älskarinna, judinna och en sexuellt utlevande borgarflicka som behövde städas undan i ett allt mer auktoritärt Sovjet. I sin debutroman ”Framtidens hjärta” gör Malin Hasselblad henne levande igen.

Det finns en berömd bild av den ryska avantgardepoeten Vladimir Majakovskij (1893–1930) där han står lutad mot ett träd. Det ser ut som att han tar stöd från trädstammen för att inte ramla. Samma bild finns i en tidigare version, som förklarar den märkliga kroppsställningen. Den utsträckta armen sträcker sig runt en kvinna som bär hatt och tittar rakt in i kameran. Det är Lili Brik som under några omvälvande år runt Ryska revolutionen var Majakovskijs älskarinna, välgörare och marknadsförare. 

Som vi vet går historien extra hårt fram mot vissa. Särskilt om de är kvinnor, tar för sig av livet och framför allt om de stör bilden av en nationalikon. Men inte ens Sovjetunionens propagandaapparat har lyckats radera Lili Brik. För hur skulle det kunna vara möjligt, då Majakovskij levde och dog för kvinnan som fick omöjliga böcker att ges ut, en svältmåltid att framstå som en fest och människor runt omkring henne att utföra stordåd? Framför allt lever hon vidare i rader som ”kunde du inte komma på nåt / som gör att vi utan att plågas / kunde kyssas och kyssas och kyssas?”

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Paulina Sokolow
Kulturredaktör och konstvetare.[email protected]
Ledare 25 april, 2024

Nu kan väl ingen blunda för fascismen

Räddningstjänst, ambulans och polis är på plats i Gubbängen efter attacken. Foto: Fredrik Sandberg/TT.

De senaste åren har många till höger tonat ned det fascistiska våldet, för att ursäkta alliansen med Sverigedemokraterna. Attacken i Gubbängen visar än en gång att hotet inte får ignoreras.

I går kväll arrangerade Vänsterpartiet ett panelsamtal om antifascismen på teatern Moment i Gubbängen. Efter en föreläsning av Klara Ljungberg från Expo skulle ett panelsamtal hållas med miljöpartisten Mariana Moreira Duarte, Vänsterpartiets gruppledare Samuel Gonzalez Westling och frilansjournalisten Mathias Wåg.

I stället stormade en handfull svartklädda, maskerade personer in och utdelade ett tiotal slag mot Mathias Wåg, samt kastade en rökbomb. Enligt Expo rör det sig om nazister, som även ska ha filmat evenemanget för att lägga ut i sina kanaler. Mötet kunde dock fullföljas och även om några fick åka till sjukhus skadades ingen allvarligt.

Det är tack och lov lagligt att kalla nazister för nazister i Sverige

Bara några dagar tidigare hade maskerade nazister patrullerat Göteborgs gator. Och i Järfälla gick maskerade nazister från NMR till attack mot ett migrantläger, efter en uppmaning till ”vårstädning” av högerextremisten Christian Peterson, komplett med koordinater till platsen.

De senaste åren har vi dessutom tvingat vänja oss vid högerextrema provokatörer som dyker upp med kamera för att skapa ”innehåll” till sina kanaler. När Flamman arrangerade Socialistiskt forum för 1,5 år sedan dök en högerextremist upp för att filma och bete sig hotfullt, även då riktat mot just Mathias Wåg.

Man har också försökt sig på strategiska stämningar (”slaps”) som ett sätt att attackera pressfriheten (Flamman, 29/5 2023). Under namnet ”Förtalsombudsmannen” har Christian Peterson stämt komikern Bianca Meyer för att ha kallat högerextremisten Nick Alinia för ”nazistpyssling”, samt drivit ett liknande fall mot Mathias Wåg, för att dyka upp med kamera och provocera på rättegången.

Läs mer

Men Förtalsombudsmannen förlorade alla dessa fall. Det är tack och lov lagligt att kalla nazister för nazister i Sverige, oavsett hur kränkta de blir. Kanske är det därför vi ser en stegrad våldsamhet. Inte konstigt då att Säkerhetspolisen skriver att terrorhotet i dag framför allt kommer från två våldsbejakande rörelser – islamismen och högerextremismen.

Under 2017 placerade nazister bomber på flera flyktingboenden i Göteborg samt en syndikalistlokal, under hösten 2021 ägde två skolattacker rum med högerextrema motiv, och i mars avslöjade Expo hur en nazistisk chattgrupp planerade våldsdåd mot minoriteter som judar och homosexuella. Knivmordet på psykiatrisamordnaren Ing-Marie Wieselgren på Almedalsveckan i Visby 2022 utfördes av en man med bakgrund i NMR, efter flera år av hotfulla aktioner. Den gången var det Johan Hakelius som skämtade bort våldshotet.

Blundar högern nu har den bekänt färg en gång för alla.

Men från höger är impulsen att tona ned hotet. I DN fördömer Erik Helmerson dådet, men kan inte låta bli att lyfta in Palestinaaktionen mot Ebba Busch och klimatungdomarna som protesterade framför riksdagen – som om det att jämställa med maskerad misshandel.

Ulf Kristersson relativiserade nyligen det våldsamma högerextrema hotet själv när han skrev: ”Nynazisterna och den autonoma vänstern har länge hotat judar.” (SvD, 8/11 2023) Några autonoma våldsdåd mot judar kunde han dock inte nämna.

Syftet med sådana relativiseringar är förstås att tona ned sin allians med ett parti som springer ur den nynazistiska rörelsen, och som den fortfarande har banden kvar till. Sverigedemokraternas framgångar bygger på just denna dubbelhet – att framställa sig som städad konservatism, samtidigt som man hela tiden blinkar mot rörelsens mest radikala delar. Flera sverigedemokrater har exempelvis öppet backat Petersons kampanj mot Tobias Hübinette på Karlstads universitet.

I den bästa av världar skulle högern ha förstått allvaret för länge sedan, men efter Gubbängen är det fascistiska hotet hotet omöjligt att förneka. Blundar högern nu har den bekänt färg en gång för alla.

Leonidas Aretakis
Chefredaktör på Flamman.[email protected]
Nyheter/Utrikes 25 april, 2024

Facklig organiseringsvåg i amerikanska södern

Shawn Fain, ordförande för UAW. Foto: Alex Brandon / TT

Det amerikanska fackförbundet United Auto Workers (UAW) har medvind. Volkswagen-arbetare i Tennessee anslöt sig till facket den 19 april, och nästa månad ska även arbetare på Mercedes Benz fabrik i Alabama rösta om att gå med.

Efter förra årets framgångsrika strejker i USA:s nordliga stater, där UAW tog sig an storbolagen Ford Motor Company, General Motors och Stellantis, tändes en gnista i den amerikanska södern.

– Vi röstar för en säkrare arbetsplats, säger Moesha Chandler, arbetare på Mercedes i ett uttalande som delas på UAW:s hemsida, och fortsätter:

– När människor i 20 års ålder känner hur jobben förstör deras kroppar, då är något fel. Genom att gå med i fackföreningen tar vi oss makten att ändra arbetsplatsen till något säkrare och hållbarare.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Saga Grande
Student i litteraturvetenskap och praktikant på Flamman.[email protected]
Inrikes/Nyheter 24 april, 2024

Nazister attackerade antifascistiskt möte: ”Stärker behovet av antifascism”

Moment Teater i Gubbängen efter attacken. Foto: Fredrik Sandberg/TT.

Flera personer har förts till sjukhus efter att maskerade personer attackerade ett möte i södra Stockholm. Nu kallar Vänsterpartiet till manifestation mot attacken.

På onsdagskvällen attackerades ett möte på Moment Teater i Gubbängen av 3-5 svartklädda och maskerade personer. Enligt tidningen Expo ska det röra sig om nazister, som misshandlade flera personer, vandaliserade teaterlokalen och lämnade platsen innan polisen hann fram till platsen.

Evenemanget gick under titeln Antifascistiskt möte, och var tänkt att bestå av en föreläsning med Klara Ljungberg från Expo och ett efterföljande panelsamtal med miljöpartisten Mariana Moreira Duarte, Vänsterpartiets gruppledare Samuel Gonzalez Westling och frilansjournalisten Mathias Wåg.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Jacob Lundberg
Nyhetsredaktör och marknadsansvarig på Flamman. Tipsa om nyheter på 072-9218737 (sms/Signal).[email protected]
Rörelsen 24 april, 2024

Bosättarkolonialism är inte ett perfekt begrepp – men förklarar Israels politik

Israeler firar Jerusalemdagen, en nationell högtidsdag till minne av landets ockupation av östra Jerusalem 1967. Foto: Ohad Zwigenberg/AP.

Under vintern har begreppet bosättarkolonialism debatterats i svensk vänstermedia i relation till Israel och Palestina. I Brand beskrevs Israel av pseudonymen Rolf Skoglund som en ”europeisk-amerikansk bosättarsättarstat”, medan Mirjam Katzin i ett svar kallade det magstarkt att referera till förintelseöverlevare och deras ättlingar för europeiska kolonisatörer.

I en parallell debatt i ETC uppmanade medieforskaren Helena Hägglund vänsterns ledarsidor att använda bosättarkolonialism som teoretiskt ramverk för konflikten, medan Leonidas Aretakis i ett svar beskrev begreppet som ett ”amerikanskt modeord”. Nyligen har termen försvarats av både Kalle Hedström Gustafsson i ETC och Per Sicking i Flamman. Liknande diskussioner har utspelat sig även utomlands, bland annat i tidskriften Jacobin.

Läs mer

Som forskare som använt just det här begreppet i Israel och Palestina känner jag inte igen mig i debatten. Både själva begreppet och poängen med dess användning är ofta ospecifikt beskrivet. Men för att förstå hur och varför det israeliska systemet systematiskt omfördelar resurser från palestinska medborgare i Israel till judiska dito är begreppet användbart.

Nästan all mark i Israel ägs av staten och hyrs ut på kontrakt om 49 eller 99 år genom Israeliska landmyndigheten. Vidden av hur riggat systemet är för de palestinska medborgarna kan vara svår att ta in för den som inte själv hört tjänstemän oförblommerat tala om det.

För att förstå den israeliska nationella skapelseberättelsen med dess vurm för pionjärer är perspektivet också bra, och likaså för att förstå förhållandet mellan de extrema bosättarna och samhället i stort. Begreppet vänder spegeln mot bosättarna: deras självbild, relationen med det nya landet och till de ursprungliga invånarna.

Men man behöver vara specifik. Vad är det till exempel som säger att bosättarkolonialism nödvändigar ett europeiskt förled? Och vilken period pratar vi om när vi säger kolonisatörer? Sionistisk strategi och idé har vidare ändrats över tid och plats. Från sent 1800-tal till 1948 pågick judisk invandring till regionen Palestina under sionistisk flagg. Efter 1948 fortsatte invandringen, bland annat med förintelseöverlevare, men i en helt annan politisk kontext. Inkluderar vi politiken som förs i relation till palestinierna på Västbanken och Gaza eller avgränsar vi oss till Israels erkända gränser? De två systemen är sammanlänkade men olika.

Läs mer

Till saken hör att det inte finns någon sammanhållen förklaringsmodell som heter bosättarkolonial teori. Det finns däremot något som kallas bosättarkoloniala studier. Detta fält arbetar ofta jämförande och rör sig till övervägande del mellan samtidens Australien, Sydafrika, USA, Kanada och Israel och Palestina. Fältet tog form under 1990-talet i Australien som en reaktion mot brister i det postkoloniala perspektivet. Kolonialismen, menade man, är en pågående och allestädes närvarande process. Att det är ett amerikanskt modeord är därför inte en helt rättvis beskrivning.

Begreppet vänder spegeln mot bosättarna: deras självbild, relationen med det nya landet och till de ursprungliga invånarna.

Det bosättarkoloniala perspektivet har många brister: det innebär ofta en klumpig och odynamisk tudelning mellan kolonialism inriktad mot resurser inklusive människor och kolonialism inriktad mot land (bosättarkolonialism är det senare). Där tenderar man att glömma andra grupper utanför binären bosättare-ursprunglig, till exempel andra invandrargrupper.

Kritiker av perspektivet har även lyft fram att den mycket strukturella synen på världen leder till en konceptualisering där bosättningen alltid ”slutförs”. De menar att även de som använder det för att belysa den israeliska statens övergrepp indirekt skriver en historia där palestinierna (snart) är ett minne blott. Från det perspektivet är det alltså inte antisemitiskt utan anti-palestinskt, om palestinskt här betyder en levande palestinsk framtid i regionen.

I slutändan är det dock framför allt ett akademiskt begrepp. Det kan anpassas till praktik och aktivism, men är i grund och botten en förenkling, som kan hjälpa oss att se vissa toner i en situation – som inte förklarar alla processer, men några.

Med det sagt kan det vara till stor hjälp för att föreställa sig en väg framåt. Det innebär ett nödvändigt erkännande och möjliggör en nödvändig uppgörelse. Vem kan förespråka något annat?

Läs mer
Brända bilar i Huwara den 27 februari 2023, efter en våldsam bosättarräd som svarade på att två bosättare sköts ihjäl av en palestinier. Foto: Majdi Mohammed/AP.
Utrikes 12 januari, 2024

Dagen efter Gaza

Johanna Adolfsson
Kulturgeograf och forskare.
Nyheter/Utrikes 24 april, 2024

Gigbolag försökte påverka europeisk arbetspolitik

En taxi från gigföretaget Bolt kör i centrala Stockholm. Foto: Fredrik Sandberg / TT.

Taxibolaget Bolt skrev utkast till brev i den estniska regeringens namn, visar en ny granskning.

Tyskland, Frankrike, Grekland och Estland. Under de senaste åren har de fyra länderna varit starka krafter inom EU för att motarbeta det förslag på ny lagstiftning som unionen tagit fram i syfte att förbättra gigarbetares rättigheter.

Nu meddelar Euractiv att organisationen Corporate Europe Observatory (CEO), som bevakar lobbyism i EU, fått tag i mejl som visar hur det estniska apptaxi- och budföretaget Bolt använt sig av intensiv lobbyism för att påverka landets inställning.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Jacob Lundberg
Nyhetsredaktör och marknadsansvarig på Flamman. Tipsa om nyheter på 072-9218737 (sms/Signal).[email protected]
Kultur 24 april, 2024

Maskerad samhällskritik legitimerar ojämlikhet

Jennifer Coolidge som Tanya i ”White lotus” personifierar rik skörhet. Foto: HBO.

Rötäggen skymmer verklig maktkritik när de superrika skildras i media, enligt medievetaren Axel Vikströms nya avhandling.

Svensk nyhetsmedias skildringar av den ekonomiska eliten vältrar sig i rikedomsporr, och lämnar oss med föreställningen om att det bästa vi kan hoppas på är lite ”bättre” miljardärer – sådana som verkligen har förtjänat sin förmögenhet och förvaltar den med nationens bästa för ögonen. Det menar Axel Vikström i en ny avhandling i media- och kommunikationsvetenskap, med titeln The mediated representation of the super-rich.

Rikedomsporren känns igen från de senaste årens våg av tv- och filmdraman om superrika – Succession, White Lotus, Exit, Triangle of Sadness – listan kan göra lång. När superrika skildras i dessa dramer är det oftast i form av psykologiska undersökningar av förmögenhetens korrumperade krafter, lätt maskerat som samhällskritik.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Inrikes 23 april, 2024

Nya bankregler försvårar för föreningar

Det har blivit allt svårare för ideella föreningar att öppna bankkonton, inklusive för politiska förbund. Foto: Marcus Ericsson/TT.

Det blir allt svårare att starta bankkonton för ideella föreningar, bland annat på grund av en ny anslutningsavgift från bankerna. Nu hoppas föreningslivet på förändring.

I januari 2022 infördes nya direktiv för Sveriges banker. Byråkratin komplicerades, avgiften till bankerna höjdes och att öppna ett bankkonto kostar nu 5 000 kronor eller mer.

Reglerna blev ett hinder för många ideella föreningar, som behöver en ekonomi för att kunna driva verksamhet. En av de drabbade föreningarna är SGC, som samlar runt 375 spelintresserade ungdomar. Trots större ambitioner är de i dagsläget begränsade till digitala möten via plattformen Discord och en gemensam Minecraftvärld. I sommar skulle de vilja anordna ett läger för sina medlemmar med mat, boende och aktiviteter. Men utan bankkonto är det krångligt att få till.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Saga Grande
Student i litteraturvetenskap och praktikant på Flamman.[email protected]
Krönika/Kultur 23 april, 2024

Yael Bartanas ”Farewell” (2024) är som en ondskefull ”Aniara”.

De politiska spänningarna är påfallande närvarande på Venedigbiennalen. Ändå är det handens lust som får känneteckna världens största konstutställning.

När 60:e biennalen i Venedig öppnar en kylslagen dag i april 2024 är stämningen inte den vanliga, euforiska. Världens mest anrika konsthändelse, som inträffar vartannat år sedan snart 130 år, kan med sina nationella paviljonger, ihopträngda i en inhägnad park, Giardini, liknas med en frusen bild av Förenta Nationerna, en spegling av världen av idag. Följaktligen är Ryska paviljongen stängd i år – också. Efter ett beslut av Israels utvalda konstnär själv stod landets modernistiska glas-betong-byggnad  också stängd och nedsläckt. 

I presskön in till området på öppningsdagens morgon hör jag bakom mig två tjejer tala lågmält på hebreiska. Vi börjar prata och är överens om att Ruth Patir tog rätt beslut när hon stängde sin utställning i sista stund utan att stämma av med Israels  kulturminister Miki Zohar. Nu står där utanför i stället tre biffiga ”carabinieri” och blänger på förbipasserande, som inte tycks ta någon större notis. Alltför mycket drar uppmärksamheten till sig och utbudet är överväldigande, deadlines väntar och alla kritiker håller sina sinnen vidöppna för att kunna leverera en färsk spaning. Konsten sägs ju ha de mest finkalibrerade tentaklerna för vart världen är på väg. I tider som dessa är det förstås hårdvaluta och Venedigbiennalen, med sin prestige och koncentration, är den rätta platsen. 

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Paulina Sokolow
Kulturredaktör och konstvetare.[email protected]