Integrationsverket har följt upp den bostadsinformation som ges till nyanlända personer i Sverige. Resultatet visar att dessa människors faktiska möjlighet att välja bostadsort är mycket begränsad. Migrationsverket är den myndighet som ger bosättningsinformation till nyanlända.
Rapporten visar att det informationsmaterial om introduktion och bostadsort som finns tillgängligt används i alldeles för liten omfattning.
Materialet är sammanställt av Integrationsverket i samarbete med Migrationsverket, men få nyanlända känner till att det finns information att använda sig av.
Rapporten visar också att asylsökanden i stort sätt inte alls informeras om boende och introduktion i Sverige.
– Resultaten som presenteras är knappast uppmuntrande. Materialet uppfattas inte som felaktigt men det tycks helt enkelt som att man inte ser något behov av det. Det kan förklaras med de nyanländas ointresse eftersom de redan har bestämt sin framtida bostadsort när informationen ges. En annan förklaring är handläggarens uppfattning att de inte har möjlighet att påverka, säger Jonas Doll, bosättningshandläggare på Integrationsverkets introduktionsavdelning och författare till rapporten, i ett pressmeddelande.
Rapporten har gjorts genom en intervjuundersökning på sju av Migrationsverkets enheter.
Endast två av de sju intervjuade handläggarna som kände till materialet har systematiskt använt det. Av de 21 nyanlända som intervjuades har 18 aldrig sett materialet. Tidsbristen är en förklaring som handläggarna hänvisar till.
För att förbättra arbete med bosättningsinformation till både asylsökande och de nyanlända som fått uppehållstillstånd krävs enligt rapporten ett tydligare ansvar.
– Det kan handla om ansvar att implementera informationsmaterialet och ett tydligare uppdrag till myndigheter som Migrationsverket, fortsätter Doll i pressmeddelandet från Integrationsverket.