Sanmina-SCI lägger ner och flyttar sin produktion ännu en gång. Tidigare var det Motala och Bengtsfors. Nu är det Sundsvall och ytterligare produktion i Bengtsfors. 260 respektive 119 arbetstillfällen försvinner. Ägarna Sanmina-SCI har länge haft planer på att samla tillverkningen av detaljer till bilindustrin från Bengtsfors till en fabrik i Eskilstuna.
Vid Sundsvallsfabriken Essex tillverkas elektronikutrustning till olika industriföretag, den största kunden är elektronikjätten Ericsson. För tre år sedan köptes Essex upp av Sanmina. Företaget hade då 290 anställda. Förra året flyttades produktion från Motala till Sundsvall och då nyanställdes närmare hundra personer. Men produktionsökningen gav inte önskad effekt. Beskedet om nedläggning kom inte som en chock för facken.
– Att det behövdes åtgärder har vi vetat men att vi ska slå igen helt kom plötsligt, säger Olle Åkerlund ombudsman för Metall på Sanmina i Sundsvall. Han berättar att folk är mycket besvikna och om en känsla av otrygghet på fabriken.
När Sanmina-SCI lade ner i Motala upplevde facket starka och obehagliga påtryckningar av ledningen. Hur är situationen i Sunds-vall?
– Vi är mitt inne i de inledande förhandlingarna, så det är svårt att avgöra. Vi för se vad vi får för bemötande när vi presenterar våra krav, säger Åkerlund.
Främsta kravet nu är anställningsfrämjande åtgärder för både Metalls och Sif:s medlemmar.
Hur många nya jobb det blir i Örnsköldsvik och Jönköping och hur stor del av produktionen som flyttas utomlands vet ledningen inte än.
– Vi kommer att diskutera läget med våra kunder och för vissa gäller att produktionen ska ske till lägsta möjliga kostnad och där ligger produktion utomlands närmast till, säger platschefen Peter Nilsson i Östersundsposten.
Det amerikanska företaget Sanmina-SCI har drygt hundra fabriker i 23 länder och under förra året förlorade 620 personer i Motala sina jobb då Sanmina SCI lade ner sin tillverkning av digitalboxar för att dels flytta den inom landet med också till andra länder i Europa. Enligt Bernt Dahlbäck på länsstyrelsen i Östergötland har man inte utrett huruvida det fanns några EU-bidrag bakom flyttningarna, som vid Continentals flytt från Gislaved.