LO-tidningens undersökning visar att hela 60 procent av ledningarna för de 16 LO-förbunden förespråkar ett ja till EMU. Av 58 personer säger 34 ja, tolv säger nej, nio är osäkra och tre svarar inte offentligt. Detta trots att en stor del av medlemmarna inom LO-förbunden säger nej. Enligt den senaste Temo-undersökningen är 59 procent av medlemmarna mot ett medlemskap i EMU och endast 29 procent är för.
Hans Tilly, Byggnads; Stig Larsson, Elektrikerna; Leif Ohlsson, Industrifacket; Åke Södergren, Livs; Göran Johnsson, Metall; Jan Granvik, Musikerna; Lars-Åke Lundin, Målarna; Sune Ekbåge, Pappers och Kjell Dahlström, Skogs- och trä är de nio av 16 som röstar för EMU.
Ninel Jansson, Handels; John Herrström, Hotell- och restaurang; Per Winberg, Transport är de tre av 16 som säger nej till EMU.
Ylva Thörn, Kommunal och Janne Rudén, Seko, vill inte uppge hur de ska rösta. Hans Öhlund, Fastighets och Jan Österlind, Grafikerna, är båda osäkra. Enligt en SCB-undersökning i maj sade 52,1 procent av LO:s medlemmar nej till EMU och 26,4 ja. Enligt Monika Arvidsson, LO-ekonom, gjordes SCB:s undersökning mycket grundligt, och hon anser därför att den är en utav de mest pålitliga opinionsmätningarna. Temos mätning bekräftar den tidigare SCB-undersökningen. Förespråkarna tillhör toppen och motståndarna består av fotfolket.
– Detta är en stor fråga. Jag efterlyser fler rejäla debatter och mötes-verksamhet inom förbunden, säger Per Winberg, förbundsordförande för Transport, till Flamman.
Han tror att skillnaden i åsikter mellan ledning och medlemmar i de olika fackförbunden inte hade varit så övergripande om ledningarna lyssnat och diskuterat mer med sina medlemmar.
– Detta är beklagligt för trovärdigheten. En diskussion med medlemmarna skulle få effekt och kanske hade i alla fall ledningarna varit mer försiktiga i sina uttalanden om vad som är det enda rätta för Sverige.
Inom Transport är, enligt Winberg, en överväldigande majoritet av medlemmarna mot EMU. Inför folkomröstningen om EU valde transport att ha en egen omröstning. Resultatet då var ett klart nej.