Okategoriserade 20 juni, 2012

Vänstern ökar stort i Grekland

Vänsteralliansen Syriza blev en av segrarna i det grekiska valet och fick 26,9 procent av rösterna, en ökning med hela 10,1 procent sedan valet i maj.

Även det konservativa partiet Ny Demokrati gick starkt framåt och blev landets största parti med 29,7 procent. Det har stor betydelse för regeringsbildningen, eftersom största partiet får 50 extra platser av totalt 300 i det grekiska parlamentet. Ny Demokrati får 129 ledamöter mot Syrizas 71.
I Syrizas högkvarter i Aten veckan före valet, rådet det febril aktivitet. Överallt är det mediafolk, som vill ha intervjuer. Vänsteralliansen Syriza, som för några år sedan hade fem procent, är nu Greklands största vänsterparti. I hissen upp till Jannis Bournous trängs jag med ett franskt tv-team, en italiensk journalist och en representant från det styrande partiet i Venezuela.
– Vi tror, att det går att omförhandla lånevillkoren. Det finns två skäl till detta. Dels håller Europa på att förändras. Vänstern går framåt, se på Frankrike, Holland och oss. Högerregimen i Rumänien har fallit. Om EU skulle ställa in betalningarna skulle de grekiska bankerna tvingas att stänga. Det skulle leda till att minst tre franska banker gick i konkurs och det skulle i sin tur drabba Tyskland. Det skulle vara slutet för eurozonen.
– När spanska banker måste låna ställdes inte samma åtstramningskrav som för Grekland. Tysklands politiska linje förlorar i förtroende inom EU, säger Jannis Bournous.
Visst märks det att Syriza har vind i seglen. På deras avslutande valmöte på Omoniatorget i Aten är det packat med folk. Alla är segervissa.
– Äntligen finns det ett parti som kan skapa rättvisa i Grekland. Jag har arbetat som lärare i sex år och min lön har sänkts från 1 460 euro till 640 euro. Den räcker inte att leva på. En lägenhet på 50 kvadrat kostar 400 euro i Aten, säger Sasa Hasapi.
– Jag blev pensionär för två år sedan, nu är min pension halverad, inflikar George Roditakis.

Dags för förändring

Kyriakos Theodosiou, som tillsammans med sin bror driver en restaurang, är bekymrad över framtiden
– Branschen har tappat halva omsättningen de sista åren. Den ekonomiska krisen är huvudorsaken, men också att restaurangmomsen har höjts från elva till 23 procent. Folk har inte längre råd att gå ut och äta, säger han.
Flyktingar utan uppehållstillstånd är den mest utsatta gruppen. De har inte tillgång till sjukvård, utbildning eller socialvård. De få som lyckas skaffa ett jobb, arbetar svart till svältlöner. Många lever i misär. Jran Markis och Mousto Games från Guinea försöker livnära sig på att sälja klockor.
– Vi är glada om vi överlever. En bra dag kan vi tjäna tio euro, vissa dagar ingenting, trots att vi börjar tidigt på morgon och slutar vid midnatt. Vi sover ändå ute på gatan.
Deras livssituation kommer knappast att förändras om Grekland får en borgerlig regering.

Utrikes 14 augusti, 2025

Sluta lajva medeltid – det här är kapitalism

Adobe stock.

Det är lockande att kalla teknikjättarna för feodalherrar. Men det är samma kapitalistiska utsugning – nu beväpnad med molnservrar och AI.

Från Paris till Madrid, från Rom till Berlin hemsöks Europas vänster av ett medeltida spöke – iförd en Silicon Valley-hoodie: ”teknikfeodalismen”.

Jean-Luc Mélenchon, de facto-ledare för det franska vänsterpartiet La France Insoumise, har krävt en skatt på vinsterna från vad han kallar våra nya ”digitala herrar”. Samtidigt twittrar samme Mélenchon att ”AI är inte något externt till den kapitalistiska verkligheten: den skriver in sig i en teknikfeodalism där några få aktörer fångar upp räntan.”

Vinst eller ränta? Kapitalism eller feodalism? Som en lösdrivande Schrödingers katt som strövar runt på Palo Altos gator existerar Mélenchons ekonomi i två tillstånd samtidigt – död och levande, kapitalistisk och feodal – beroende på vilket retoriskt syfte han har när han öppnar lådan.

I Spanien går vice premiärminister Yolanda Díaz till angrepp mot ”teknikfeodalismen hos magnaten Elon Musk” och varnar för att teknikmiljardärer vill förvandla ”demokratier till företagsmonarkier”. Italiens gröna ledare Angelo Bonelli anklagar samma miljardär för att ha skapat ”en autokratisk nyfeodalism” och uppmanar landet att välja mellan ”Musk eller demokratin”.

Denna våg av teknikfeodal teater är komiskt dåligt tajmad – den blossar upp mitt i den mest obscena, AI-drivna kapitalistiska backanalen sedan Guldruschen. Under Trumps Gulfturné i maj 2025 säkrade han enorma investeringar till USA, där det mesta öronmärks för AI-infrastruktur – 5,8 biljoner kronor från Saudiarabien, 11,6 biljoner från Qatar och 13,5 biljoner från Förenade Arabemiraten. Japan har redan utlovat 11 biljoner.

När OpenAI:s Sam Altman i fjol äskade ytterligare 77 biljoner ”för mänsklighetens skull”, kändes det som performancekonst. Nu framstår det snarare som bristande ambition.

När så mycket kapital – och framtida profit – står på spel är ingenting heligt. Datalager, algoritmfästningar och patent ger inte längre skydd. Gårdagens monopolist är morgondagens affärsanka. Wall Street-analytiker kräver nu att Apple sparkar sin vd Tim Cook, för att han enligt dem misskött bolagets AI-strategi.

Priskriget inom AI visar vilket kaos som konkurrensen kan skapa. Musks xAI kastade första granaten genom att pressa priserna, och sedan hävdade kinesiska Deep Seek att de utvecklat en överlägsen AI till en bråkdel av kostnaden – och orsakade den största endagsförlusten i amerikansk börshistoria: chipjätten Nvidia tappade 6,6 biljoner kronor på bara några timmar (även om det återhämtades inom några dagar). Blodbadet blev spektakulärt: OpenAI började rea ut sina modeller – först 26 procent rabatt på GPT-4.1, sedan hela 80 procent på flaggskeppet o3 – vilket drog med sig hela branschen ned i en deflationär virvelvind.

Monopolkapitalist. Jeff Bezos firade bröllop i Venedig – men är för den skull ingen feodalherre. Foto: Luca Bruno/AP.

Varför använder europeiska politiker medeltida metaforer för att beskriva något som uppenbart är en kapitalistisk paradgren – kreativ förstörelse?

Trots sin kommentarsfältsaura har idén om att teknikindustrin dödar kapitalismen blivit vänsterns mest älskade godnattsaga. Tesen har bildat bokgenre, med apokalyptiska profetior som dyker upp snabbare än startups i Silicon Valley. Teoretikern McKenzie Wark inledde ritualen 2019 med Capital is dead: Is this something worse?, där hon undrade om informationsekonomin kvävt kapitalet. Hon kallade våra nya härskare för ”vektoralister” – mästare över vektorerna där information flödar, och som förvandlar varje smarttelefon till en ”mineralsmörgås” fylld med vår data.

Wark öppnade dörren på glänt, och domedagsprofeterna strömmade in. Cédric Durands Techno-féodalisme från 2020 följde hur krisstöden efter 2008 turbomatade gamla mönster av expropriering och parasitism. Hans diagnos: immateriella tillgångar fastnade i värdekedjornas flaskhalsar och födde nya former av ”ränta” – där teknikjättarna sög upp mervärde utan att smutsa ned sig med produktion.

Genrens senaste tillskott är Jodi Deans Capital’s grave, publicerad i år. Hon menar att kapitalismens lagar blivit kannibalistiska. Investering, konkurrens och förbättring har förvandlats till hamstring, rovdrift och förstörelse. Vi har gått från att sälja oss själva till att betala för att få bli exploaterade.

Varoufakis verkar säga något djupsinnigt om den moderna kapitalismen, men beskriver egentligen hur den alltid har fungerat.

Men den som mest högljutt trummar teknikfeodalismens evangelium är Janis Varoufakis. Den före detta grekiska finansministerns budskap är hugget i sten: kapitalismen dog 2008 – vi missade bara liket då vi var upptagna med att scrolla. För Varoufakis är detta ingen dialektisk hicka eller strukturell justering – det är ett oåterkalleligt regimskifte, resultatet av en digital statskupp som gått oss förbi.

Där Wark letar efter puls, Durand kartlägger symptomen och Dean fångar kapitalismens självgrävda grav, kommer Varoufakis med den redan påskrivna dödsattesten. Systemet är inte döende eller muterande – det är redan dött, mördat av sin egen oäkting: ”molnkapitalet” – den digitala infrastruktur där data lagras och processas.

Varoufakis teori är briljant i sin klarhet. För honom handlar kapitalism om företag som tävlar på smidiga, flytande och decentraliserade marknader för att göra vinst genom att producera varor. Ju effektivare, desto högre vinster – och allt annat lika: desto större samhällsnytta. Det är därför prylarna vi beställer hem ständigt blir både billigare och bättre.

Den digitala ekonomin, hävdar Varoufakis, har krossat kapitalismens två grundpelare: marknaderna och vinsterna. Vinsten har ersatts av ränta, som uppstår genom kontroll och monopol. I stället för att tillverka saker tjänar de digitala furstarna pengar på att kontrollera digitala resurser: tänk Amazon, Ebay, Alibaba – eller annonsmarknaderna som drivs av Facebook och Google. Dessa plattformar, menar Varoufakis, koncentrerar ”makten att matcha köpare och säljare – vilket är raka motsatsen till vad en marknad ska vara: decentraliserad.” De är ”molnförläningar” – digitala handelszoner där feodal utpressning ersätter marknadens konkurrens.

Här gör Varoufakis sin mest berömda språkliga innovation: ”molnisterna” (cloudalists) – våra teknikhärskare, som reducerat kapitalisterna till ”molnvasaller” som bönar om tillgång till plattformarna. Borta är den feodala råstyrkan; nu råder vad han kallar ”uppstädad teknoterror”. Med en enkel borttagning av en länk i Googles sökresultat kan ett företag försvinna helt från den digitala världen.

Gigekonomins arbetsmyror blir till ”molnproletärer”, som springer i algoritmiska hjul – varje rörelse ”styrd och accelererad av molnkapitalet”. Och medan kapitalisterna pressade sina egna anställda, har molnisterna uppnått ”universell exploatering”. Resten av oss är ”molnträlar” – digitala bönder som gratis brukar Zuckerbergs fält.

Varningens finger. Den grekiska ekonomen och politikern Janis Varoufakis menar att kapitalismen har lämnat plats för ett nytt ekonomiskt system – teknikfeodalismen. Foto: Alberto Pezzali/AP.

Kärnan är att molnisterna inte säljer varor. Sökresultat säljs inte, Alexa svarar gratis, sociala medier kostar inget för användarna. Tjänsterna finns till för att ”fånga och omforma vår uppmärksamhet”. Och även när teknikjättarna tar betalt (som ChatGPT-abonnemang) eller säljer prylar (som Alexa), handlar det inte om försäljning – utan om att få tillgång till våra hem, och via dem, till ännu mer av vår uppmärksamhet. Det är så molnisterna kan ta ränta av de gamla kapitalisterna, som fortfarande måste sälja prylar.

För att förstå hur teknikjättarna förvandlat kapitalismen, går Varoufakis tillbaka i historien. Traditionellt kapital hade två uppgifter: att bygga fabriker och maskiner – och, viktigare, att krama maximal nytta ur arbetarna, som vatten ur en disktrasa.

Men även denna press hade gränser. Efter andra världskriget blev kapitalismen smartare och uppfann två nya utsugningsmaskiner.

Först kom de administrativa arméerna, effektivitetsexperter med stoppur och skrivplatta, som förvandlade arbetsplatser – från fabriker till börsrum – till löpande band. Samtidigt byggde reklamvärldens ”mad men” på Madison Avenue sitt eget imperium: de skördade tv-tittarnas uppmärksamhet och sålde till högstbjudande. Dessa begärets alkemister sålde inte bara produkter – de framställde behov, och förvandlade villaområdets ångest till inköpslistor. Dessa två branscher gav företagen oöverträffad makt: de kontrollerade arbetarna på jobbet mellan 9 och 17 – och som konsumenter mellan 17 och 21.

Men Silicon Valleys algoritmer är långt mer ambitiösa. Det som tidigare krävde arméer av mellanchefer och reklamguruer med martiniglas görs i dag med tyst kod. En algoritm spårar produktiviteten både bättre och billigare än arbetsledarna – och utan att behöva gå hem och sova. Don Drapers charm slås med lätthet av rekommendationsmotorerna – utan specialkonto att bokföra whiskyn på.

Men algoritmerna nöjer sig inte där – de gör oss även till obetalda övervakningsarbetare. Varje sökning, klick och uppladdning stärker banden till det system som kontrollerar oss. En evighetsmaskin för exploatering – där vi är både bränsle och produkt.

Allt detta leder fram till vår tids stora ironi: att kapitalismen segrar ihjäl sig. Genom sin hyperaktiva affärslogik och ständiga disruption har kapitalismen fött sin feodala efterträdare. För hundra år sedan trodde socialistiska tänkare som Rudolf Hilferding att kapitalismen banade väg för arbetarnas paradis. Varoufakis vänder på det: kapitalismens slutprodukt är inte socialism, utan något långt mörkare.

Vad ska vi då göra av hans provokativa påståenden? Vid första anblick ser teorin ogenomtränglig ut – komplett med ett imponerande appendix som akademiker använder för att avskräcka kritiker. Den påminner om Shoshana Zuboffs Övervakningskapitalismen (Ordfront, 2021). Båda författarna tycks övertygade om att de skrivit 2000-talets Kapitalet.

Övertygad. Författaren Shoshana Zuboff pratar med reportrar i mars 2019 i samband med att hennes bok Övervakningskapitalismen kom ut på engelska. Foto: Robert F. Bukaty/AP.

Men trots försöken att efterlikna Marx hamnar både Varoufakis och Zuboff närmare Dickens. Vad som börjar som en abstrakt men empiriskt underbyggd teori om kapitalism förvandlas till ett känsloladdat porträtt av ett omänskligt system som maler ned användare, konsumenter och gigarbetare. Sådana böcker är mer Oliver Twist än Kapitalet – viktorianskt melodrama förklätt till samhällsteori. Men tusen sorgliga historier räcker inte för att skapa en hållbar teori.

Strävan att göra böckerna lättillgängliga har också format deras stil och struktur: Zuboff ägnar långa avsnitt åt udda fall som Pokemon Go, medan Varoufakis skriver hela sin bok som ett brev till sin far. Båda författarna utelämnar tråkiga teknikaliteter, som analyser av stats- och företagsrelationer, eller ännu tristare delar av ekonomin som produktion och transaktioner mellan företag (B2B).

Det gör det lättare att dra slutsatsen att teknikjättarna finns där för att smörja konsumtionsmaskinen – genom att hjälpa andra företag sälja saker: direkt (Amazon) eller indirekt (Google, Facebook).

Men siffrorna säger något annat.

Teknikjättarna hjälper inte bara företag att sälja – de hjälper dem också att producera. Amazon Web Services (AWS) passerade 958 miljarder kronor i årlig omsättning 2024, och tjänar över två miljoner organisationer. När Netflix betalar sin årliga nota på 9,6 miljarder till AWS är det inte en feodal tribut. Det är betalning för den digitala infrastruktur som gör strömning möjlig.

Byggde Amazon sitt AWS-imperium genom att suga in persondata från Alexa-enheter, som Varoufakis antyder? Knappast. Det gjordes på gammaldags kapitalistiskt vis – genom massiva investeringar. Sedan 2014 har Amazon plöjt ned hundratals miljarder dollar i molninfrastruktur. I dag utgör AWS visserligen bara 17 procent av Amazons totala intäkter, men står för hela 58 procent av dess rörelsevinst. Det är alltså inte Amazons marknadsplatsavgifter – som Varoufakis fastnar vid – utan molnverksamheten som är företagets kassako.

Det här är inte lat ränteutsugning. Det är en av historiens mest aggressiva kapitalinvesteringar. Amazon planerar att spendera 958 miljarder kronor år 2025 – nästan allt på AI-infrastruktur. Denna skala trotsar varje feodal logik. Vi skulle knappast kalla det feodalism om ett företag investerade miljarder i en traktor som bönder kunde använda för att effektivisera skörden.

Visst livnär sig AI på sociala medier, men datan kommer inte från din kusins kattbilder – den kommer främst från böcker skrivna av verkliga människor under faktiska kontrakt med riktiga förlag. Och här avslöjar Silicon Valley sitt rätta ansikte: de stal dem. Meta laddade ned 82 terabyte piratkopierade böcker från Library Genesis. OpenAI tränade GPT-3 på en databas kallad ”Books2”, troligen också stulen från internets skuggarkiv.

Det som gör teorin om teknikfeodalism så lockande – och farlig – är att den ger oss superskurkar och serietidningslösningar.

Det var först när förlagens advokater började agera som checkarna började skickas ut: News Corp fick 2,4 miljarder kronor från OpenAI, Wiley fick 422 miljoner, Harper Collins 48 000 kronor per kapad titel. Förlag världen över väntar fortfarande på rättsdomar medan teknikbolagen mumlar om ”skäligt bruk” – samtidigt som författare upptäcker sina livsverk i AI-träningsdatan. Meta har fortfarande inte betalat ett öre för den litterära buffén de laddade ned via Bittorrent.

Det var väntat. Det finns en begränsad mängd visdom att hämta från att scrolla på sociala medier. Den riktiga näringen kommer från professionellt innehåll – vilket förklarar varför teknikföretagen blev pirater och sedan motvilliga mecenater. Google var pionjären: när de lanserade sin sökmotor fotokopierade de i princip hela internet utan att be någon om lov. Mönstret är ren kapitalism: expropriera först, förhandla när du tvingas till det, hitta på en förklaring i efterhand.

Skrapar man på ytan visar sig även de ”teknikfeodala” aktiviteterna ha en kapitalistisk kärna. Visst är Amazons algoritmer manipulativa och arbetarna pressas hårt – men de är långt ifrån en digital hyresvärd som bara samlar in avgifter. Det är en industriell koloss som investerar bedövande summor i fysisk infrastruktur som det gör ont att sparka tån i.

Amazon driver över 600 ”uppfyllnadscentraler” (fulfilment centres) bara i USA, och ytterligare över 185 internationellt. Under 2024 hyrde företaget nästan 1,5 miljoner kvadratmeter ny lageryta. De har 170 nya distributionsanläggningar på gång och planerar att investera 144 miljarder kronor i lagerexpansion. Fram till 2026 väntas de lägga 38 miljarder bara på infrastruktur för leveranser till glesbygden i USA – med 210 nya stationer för att nå de mest avlägsna områdena. Helt vanlig kapitalism.

Och ja – säljare som använder Amazons distributionsnätverk får hosta upp 15 procent i provision plus lagring och frakt, där så mycket som 40 procent av intäkterna går till Amazon. Men vad köper de? Tillgång till en infrastruktur som skulle kosta hundratals miljarder att återskapa: automatiserade lager där robotar gör grovjobbet, ett leveransnätverk större än många nationella posttjänster, möjligheten till samma-dag-leverans som för ett decennium sedan lät som science fiction – och ett distributionssystem som når 60 procent av Prime-kunder i storstadsregioner inom 24 timmar.

Var Amazons makt kommer från spelar stor roll. Om den bygger på investeringar, stordrift och nätverkseffekter är det fortfarande kapitalism: ett företag som gör vinst genom kapitalackumulation. Om den kommer från feodala ränteintäkter baserat på datamonopol, är det något annat – en improduktiv herreman som samlar tribut. Men när Amazon lägger en knapp biljon kronor på investeringar under ett år, för att erbjuda tjänster som inte ens bygger på insamling av användardata – då är svaret tydligt.

Väsen. Konstnären Refik Anadol föreläser om sin AI-modell under det världsekonomiska forumet i Davos, januari 2024. Foto: Markus Schreiber/AP.

Varoufakis beskriver sig själv som en ”excentrisk marxist” med libertarianska drag, men hans faktiska skolning ligger i den neoklassiska ekonomi som ser företagande som en serie ekvationer snarare än en blodsport. Det kan förklara hans rörande tilltro till ”decentraliserade marknader” och den gamla eliten – ”Edison, Ford och Westinghouse” – som en gentlemannaklubb i en värld där bästa produkt vinner, medan molnisterna däremot krossar fackföreningar och bildar karteller.

Varoufakis är inte ensam om denna nostalgiska blindhet. Shoshana Zuboff begår samma misstag, även om hon tackar kloka företagsledare för den fördigitala kapitalismens guldålder. Varken hon eller Varoufakis tycks kunna föreställa sig att amerikanska företag faktiskt nådde framgång genom Pentagonkontrakt, CIA-operationer och Wall Streets globala räckvidd.

Genom hela boken återkommer han till denna skillnad mellan gårdagens samhällsnyttiga konkurrens och dagens rovgirighet hos teknikjättarna. När han ska förklara varför Tiktok inte är verklig konkurrens för Facebook skriver han: ”Tiktok skapade en ny molnförläning för molnslavar som letade efter en annan internetupplevelse att migrera till.” På samma sätt erbjöd Disney Plus ”inte Netflix-filmer och -serier till lägre pris eller i högre upplösning – de erbjöd filmer och serier som inte fanns på Netflix.” Walmarts utmaning mot Amazon? ”Walmart sänkte inte Amazons priser eller förbättrade kvaliteten på dess varor – de använde sin egen databas för att locka fler användare till sin nyetablerade molnförläning.”

Varoufakis verkar säga något djupsinnigt om den moderna kapitalismen, men beskriver egentligen hur den alltid har fungerat. Företag har aldrig enbart konkurrerat på pris och kvalitet. De har alltid försökt låsa in kunder, skapa exklusiva produkter, bygga egna nätverk och utnyttja varje fördel de kunnat hitta. Den enda skillnaden i dag är att fördelarna är digitala i stället för fysiska. Varoufakis tar normalt kapitalistiskt beteende för en ny sorts feodalism bara för att det inte stämmer med den nationalekonomiska grundkursversion han verkar tro på – där kapitalistiska företag konkurrerar enbart genom effektivitet och innovation.

Vi besegrar inte kapitalismen genom att klä ut den i ringbrynja och plymhjälm.

Det här är vad libertarianen Varoufakis inte ser: kapitalistisk konkurrens är en form av maktutövning. Han medger gärna (som den gode marxist han är) att kapitalister utövar tvång mot arbetare. Men han missar hur marknaden utövar tvång mot kapitalisterna – och inte alltid för att få dem att göra saker billigare och bättre. Marx förstod det Varoufakis inte gör: kapital strömmar dit avkastningen är högst, vare sig det sker genom innovation eller brutalitet. Denna dialektik av rovdrift och innovation har funnits sedan kapitalismens födelse. Det är denna eviga rörelse av kapital som tvingar kapitalisterna in i allas krig mot alla. De kan inte ta sig ur det, lika lite som fiskar kan lämna vattnet.

Inte ens Apples påstått feodala domän står över den högsta herren av alla: det globala kapitalet självt. Ja, Apple tar ut sin 15–30-procentiga App Store-tull som en vägvakt med hillebard. Men när bolaget är slött med att hoppa på AI – och redan ådragit Wall Streets ogillande – kan inget monopol rädda det. Hotet om att användare ska fly till Android eller Huaweis Harmony OS – som redan passerat iOS i användare i Kina – skapar ett existentiellt tryck. När Apple nyligen petade sitt andranamn Jeff Williams för att blidka kritikerna uppenbarade man den sorgliga sanningen: det auktoritära grepp man har över apputvecklare är ingenting jämfört med kapitalmarknadens brutala påbud.

Här är ironin Varoufakis missar: feodalherren är kapitalet självt – som tvingar även världens mest värdefulla bolag att dansa för Wall Streets junioranalytiker. Det är därför vänstern ser ”demokratisk kapitalism” som en självmotsägelse: du kan reglera Apple hur mycket du vill, men kapitalismens enda parlament är fortfarande armén av finansanalytiker. När de kräver AI-integration kastar sig Apple in i det, tvärtemot Varoufakis påstående att ”molnisterna” undkommer pressen att förbättra sig.

Varoufakis, den matematiska ekonomen som är så hemma i att analysera mikromarknader som iOS, tappar tråden när det gäller det mellan­kapitalistiska kriget på systemnivå – det spel han själv deltog i som Greklands finansminister. Hans ödesdigra miss är att ta träden för skogen: i stället för att förstå hur dagens hyper­informationella kapitalism fungerar som en helhet, fastnar han vid dess beståndsdelar, som en mekaniker som kan namnet på varje kugghjul men inte kan förklara varför motorn går.

Diagnosen ”teknikfeodalism” är det man får när en neoklassisk ekonom frilansar som marxist. När han konfronteras med den faktiskt existerande kapitalismen – rörig, våldsam och ibland reaktionär – hittar han den inte i sina läroböcker. Så han dödförklarar den. Men kapitalismen är inte död – den version som Varoufakis talar om har aldrig funnits.

Hans teknikfeodala saga döljer den riktiga skräckhistorien. Medan han fixerar sig vid 2008 som kapitalismens dödsrossling och oroar sig för ett ”nytt kallt krig” mellan Washington och Peking om halvledare och molnförläningar, är sanningen värre än så: teknikjättarnas dominans är kulmen på ett 70-årigt projekt där Wall Street, Silicon Valley och Pentagon systematiskt krossat varje nation som vågat föreställa sig teknologisk självständighet.

Det ”nya kalla krig” som Varoufakis dramatiserar – Trump som bannlyser Huawei från Android, Biden som bekämpar Kinas chipambitioner – är bara den senaste akten i ett äldre drama, byggt på Darpanet-ritningar, CIA-kupper och decennielånga insatser för att hindra alliansfria länder från att uppnå verklig teknologisk och ekonomisk suveränitet.

Men i stället för att utkämpa de gamla slagen shoppar dagens regeringar efter det som vissa forskare redan kallar ”suveräniteten som tjänst”, där aktörer som Microsoft och Palantir tar hand om alla ens nationella behov, till ett överkomligt pris. (Suveränitet – endast 99 kronor i månaden.)

Läs mer

Det som gör teorin om teknikfeodalism så lockande – och farlig – är att den ger oss superskurkar (Bezos, Musk, Zuckerberg) och serietidningslösningar (splittra dem, bilda kooperativ, låt centralbanker ge ut digitala valutor, gör data bärbar). Den låter oss tro att vi slåss mot medeltida länsherrar när vi står inför något långt farligare: en kapitalism så dynamisk att den kan bränna igenom biljoner kronor på en månad och kalla det tisdag.

Det är teknikfeodalismen som förtjänar en dödsruna. Vi besegrar inte kapitalismen genom att klä ut den i ringbrynja och plymhjälm.

Artikeln är tidigare publicerad i längre form i Le Monde diplomatique. Översättning: Leonidas Aretakis.

Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes 14 augusti, 2025

Kvinnostrejken som chockade Sverige

Gruppfoto på Skeppsbrons telefonstation i Stockholm. Foto: Telemuseums bildsamlingar/Tekniska museet (kolorerat av Flamman).

Våren 1897 gick ett par hundra unga kvinnor i strid med ett av landets första teknikbolag. Allt började med beslagtagna teaterbiljetter – och slutade i världens första kvinnliga tjänstemannastrejk, hånad från höger till vänster som ett överklasspåhitt.

Akt I

Teaterbiljetterna. Det var med dem det hela började, våren 1897. På ena sidan ett mäktigt teknikbolag; på andra sidan ett par hundra unga kvinnor. Konflikten urartade och kulminerade i världens första kvinnliga tjänstemannastrejk. Om det alls var en strejk. Oavsett vilket blev det början på en verklig föreställning i två akter.

År 1897 var arbetarrörelsen på rask frammarsch. Hjalmar Branting, den allvarsamme agitatorn med valrossmustasch och igelkottshår, hade samma år blivit den första socialdemokraten i riksdagen. Konflikterna mellan arbetstagare och arbetsgivare var många och hårda. Varje dag kunde man i tidningarna läsa om arbetande män som gått ut i strejk.

Men en strejk bland Stockholms telefonister? På vad som var ett av landets första teknikbolag? Nej, det tycktes osannolikt. ”Det låter så besynnerligt”, säger den unga kontoristen Elisabeth när strejkfrågan kommer på tal. ”Bildade flickor brukar inte strejka.” Elisabeth är huvudpersonen i Elin Wägners Norrtullsligan från 1908, en roman som lekte med den farliga föreställningen om att kontorister kunde gå i strejk. Det framstod som besynnerligt då, att några andra än manliga kroppsarbetare kunde ta till stridsåtgärder, och det anses besynnerligt även i våra dagar – åtminstone på ett och annat teknikbolag.

Som på Klarna. Där blossade en konflikt upp på hösten 2023 efter att ledningen inte velat skriva på kollektivavtal. Konflikten med facket gick så långt att det varslades om strejk. Men det blev inget den gången. Parterna kom överens i sista sekund. Men raden av fackfientliga teknikbolag är lång med jättar som Amazon, Spotify och Google. Tesla är som bekant inte heller någon vän av kollektivavtal, vilket har blivit en följetong i svenska medier.

Att kvinnor kunde gå ut i strejk var en nyhet som börjat sprida sig vid 1800-talets slut. Men då gällde det arbetarklasskvinnor. Mest kända var händelserna på tändsticksfabriken Bryant & May i London 1888, när 1 400 kvinnor och flickor hade gått ut i en storstrejk. När deras usla arbetsvillkor avslöjades väckte tändsticksflickorna (som de kallades i media) sympati världen över, så även i vårt land. Ett år senare kom turen till Sverige. ”Även kvinnorna börja nu arrangera strejker”, noterar tidningen Arbetet, efter att de anställda ”kullorna” vid S:t Eriks bryggeri på Kungsholmen lagt ned arbetet med begäran om högre lön, vilket också beviljades.

Om kvinnliga strejker var ovanliga var tjänstemannastrejkerna ännu mer sällsynta. När en kortlivad strejk bröt ut bland nordamerikanska telegrafister 1882, började svenska journalister spekulera i konsekvenserna om något liknande skulle inträffa i Sverige. Katastrofen skulle vara ett faktum om de kvinnliga telefonisterna ”gjort strejk endast en halvtimme”, skrev man då.

Och just detta höll på att inträffa, våren 1897. Det var då den första akten av telefoniststriden inleddes. Striden gällde inte kollektivavtal (landets första kollektivavtal, det så kallade Verkstadsavtalet, tecknades inte förrän 1905). Striden gällde teaterbiljetterna. På Allmänna telefonaktiebolaget – eller bara Allmänna som det kallades – hade de manliga cheferna börjat lägga beslag på dessa biljetter, trots att de var avsedda för telefonisterna. Det var upprörande. Ett jävla sätt helt enkelt. Vilka svin.

Missnöjet framfördes i en insändare till Dagens Nyheter ställd direkt till teaterdirektören. Telefonisterna förklarade att biljetterna, vilka direktören så generöst hade skickat till dem, numera knycktes av de manliga cheferna. Inlägget, som var undertecknat av ”Telefonister vid Allmänna telefonbolaget”, utlöste en lavin av upprörda inlägg. Telefonisternas föräldrar berättade att de unga kvinnorna tvingats in till chefens kontor, en och en, för att där förhöras om deras inblandning i den ursprungliga notisen: ”Och så fullkomligt inkvisitoriskt har det gått till väga vid dessa förhör, att t.ex. en stackars flicka, som, av rädsla för att sålunda förhöras, svimmade”.

Jätte. Än i dag avskyr teknikbolagen tanken om fackförbund. Foto: Henrik Montgomery/TT.

Telefonisterna på Allmänna hade den kanske mest märkvärdiga arbetsplatsen i staden. Den fyra våningar höga byggnaden på Malmskillnadsgatan var krönt med ett skelettliknande torn som sträckte sig 45 meter upp i skyn. Det var en spöklik skapelse varifrån tusentals smala trådar löpte över stadens takåsar. På tredje våningen i en jättelik sal satt telefonisterna från morgon till kväll, raka i ryggen på höga stolar med näsan mot ett instrumentbräde och kopplade fram telefonsamtal.

Telefonisternas situation blev en följetong i den svenska pressen. Deras föräldrar skrev om det ena missförhållandet efter det andra. Det berättades om dålig ventilation, dricksvatten som saknades i apparatsalen, otrevliga abonnenter med ”den dåliga vanan att begagna ett rått och ohyfsat språk” och om oron för ”de på huvudet fastskruvade telefonapparater” som ”plågade” telefonisterna. Dessutom var lönerna och arbetstiderna dåliga. Tidningarna var snabba att haka på. ”Tyranniet mot huvudstadens telefonister” löd en rubrik. ”Missförhållanden vid Allmänna telefonbolaget” löd en annan.

Alla tycktes ömma för telefonisterna våren 1897. De var älskade, hade vind i ryggen. Teaterbiljetterna var de värda. Bättre löner likaså. Detta kände telefonisterna, och det kände deras föräldrar också. I avsaknad av en facklig organisation bildade föräldrarna en kommitté som skulle representera telefonisterna. Det kallades till stormöten. Skrifter förbereddes med krav på ändrade arbetstider och bättre löner.

Men bolagsledningen svarade att klagomålen var grundlösa. Dessutom var föräldrakommittén bara ett påhitt. De hade ingen laglig rätt att företräda telefonisterna. Så höll de på ett tag. Tonläget vreds upp. Ilskan tilltog. Och så, på tisdagen den 9 mars klockan åtta, var strejken ett faktum. I stället för att infinna sig på sina platser, som de i vanliga fall gjorde, ställde sig kvinnorna utanför lokalerna på Malmskillnadsgatan.

Pionjärer. Allmänna Telefon AB:s första telefonsal på Malmskillnadsgatan 30 i Stockholm, 1888. Foto: Telemuseums bildsamlingar/Tekniska museet (kolorerat av Flamman).

Trots att antalet strejkande uppgick till mellan 150 och 200 gick det enligt tidningsrapporterna lugnt till: ”De strejkande promenera med käck hållning i flockar på 3 à 4 stycken” medan poliskonstaplarna vankade av och an. Här och var stod de strejkande kvinnorna i långa klänningar och kastade ogillande blickar på de kvinnor som smög in i lokalerna och fortsatte arbeta. Hotet om strejk hade pågått så pass länge att telefonbolaget hunnit träna upp tillräckligt med personal för att klara av en strejk.

Det hela blev rätt så verkningslöst. En flopp helt enkelt. Bolagsledningen ställde ett ultimatum: de som inte återgick till arbetet redan dagen därpå var avskedade. Och vinden som länge blåst i telefonisternas riktning vände tvärt. Sympatierna var som bortblåsta. ”Dessa små sympatiska unga damer”, skrev Svenska Dagbladet, ”lät sig ryckas med av ett slags furiös strejkupphetsning” och ”tågade ut till Malmskillnadsgatan, där de uppställde sig att bilda en offensiv kjolbrigad mot ’strejbrytarna’”. Samma skadeglada skribent noterade att till och med tidningen Socialdemokraten rynkade ”på ögonbrynen åt dem, medlidsamt småleende åt den sociala kampens inflytande på detta område”.

Det framstod som besynnerligt då, att några andra än manliga kroppsarbetare kunde ta till stridsåtgärder, och det anses besynnerligt även i våra dagar – åtminstone på ett och annat teknikbolag.

Telefonisterna kallades omogna och löjeväckande, särskilt de som fortsatte att strejka när de i själva verket var uppsagda. ”Är det icke komiskt?” frågade sig Svenska Dagbladet, som raljerade över situationen. Många andra tidningar hängde på. Det var ingen riktig strejk utan en förhastad ”överklasstrejk”.

På måndagen veckan därpå, sex dagar efter att strejken utlysts, kallade bolagets abonnenter till stormöte för att diskutera fortsättningen. Stora salen i Stockholms börshus var fylld till sista platsen. Föräldrakommittén gjorde ett framförande. Ett halvdussin politiker likaså. Men mötets verkliga höjdpunkt, enligt Svenska Dagbladets utsända, ”var ett nedstämmande strafftal över strejkens oförnuftiga ledning, hållet av – riksdagsmannen Hjalmar Branting!” Denne ”utdömde logiskt och skarpt hela det sätt varpå denna lönestrid förts”. Telefonisterna hade enligt Branting agerat både ”obetänksamt och oklokt”. Strejker fick ”endast användas i yttersta nödfall”. Med detta ”strafftal”, framfört av Socialdemokraternas ledare, punkterades händelserna vid Allmänna telefonbolaget. Därefter pratade man inte längre om någon telefoniststrejk, inte i medierna i alla fall, och det skulle dröja ett kvarts sekel förrän frågan om en telefoniststrejk skulle återkomma – då i en andra akt.

Akt II

Rubriken var klickvänlig: ”Driver staten telefonisterna till prostitution?” Frågan ställdes av den nystartade syndikalisttidningen Arbetaren. Året var 1922. Allmänna telefonbolaget fanns inte längre. Ena delen av företaget hade gått samman med Aktiebolaget L.M. Ericsson och bildat teknikjätten Allmänna Telefonaktiebolaget L.M. Ericsson (senare bara Ericsson). Andra delen av bolaget hade köpts av statliga Telegrafverket. Det var där telefonisterna hamnade. Och de var så många att de kunde räknas i tusentals. De flesta var kvinnor, många från ekonomiskt blygsamma förhållanden, inflyttade från landsbygden. Telefonstationerna hade blivit fler. Telefontornet på Malmskillnadsgatan fanns kvar och ägdes nu av Televerket. De ägde också Telegrafhuset vid Skeppsbron och den nyare stationen på Jakobsbergsgatan 22.

Förklaringen till Arbetarens styvnackade rubriksättning var att lönerna för de statligt anställda telefonisterna hade sänkts. Den kända signaturen Ottar skrädde inte orden: ”Den obarmhärtiga vampyren suger ut telefonisten på all den arbetskraft hon kan prestera i dygnet och ger henne härför en lön, som bringar henne under svältgränsen och dömer henne att leva i ständigt armod, så vida hon icke fördrager att leva på ett sätt som samma stat bestraffar som osedligt.”

Knytpunkt. Stockholms Allmänna Telefon AB vid Malmskillnadsgatan 30, fotat i rimfrost under 1890-talet. Foto: Telemuseums bildsamlingar/Tekniska museet (kolorerat av Flamman).

När det så började bli tal om en strejk bland telefonisterna väcktes minnena från 1897 till liv. Det var återigen Arbetaren som skrev om de gamla händelserna, men minnet tycktes ha förskönats med tiden. Enligt artikeln hade strejken pågått så länge som i tre veckor. ”De rika telefonbolagen segrade till sist” men ”telefonisterna höll ut ganska bra i sin kamp mot de stormrika telefonbolagen”. Att strejken i praktiken var över efter en dag, och att flertalet tidningar avfärdade händelserna som en överilad överklasstrejk, hade glömts bort. Brantings ”strafftal” likaså.

1922 var Branting statsminister. Året innan hade kvinnor för första gången fått rösta i ett riksdagsval. Branting var 62 år gammal, svag och sjuklig, och jobbet som statsminister var slitsamt.

Dessutom var tiderna oroliga. Arbetslösheten hade slagit nya rekord. I mars stod 35 procent av den arbetsföra befolkningen utan jobb, den högsta noteringen någonsin. Mellan 1890 och 1920 hade antalet tjänstemän ökat från 76 000 till närmare 300 000. Kvinnornas andel hade vuxit från drygt 20 till 40 procent. Samtidigt hade tjänstemännens status sänkts. Gränsen gentemot arbetare, som tidigare varit knivskarp, hade luckrats upp. Villkoren för de lägre tjänstemännen hade på sina håll blivit så usla att man börjat prata om ett manschettproletariat. Dessa arbetade på kontor, ofta i vackra byggnader, och klädde sig som om de hade pengar, i skjortor och blusar, medan de i själva verket levde på svältgränsen och knappt hade råd med boende.

Att ansluta sig fackligt satt ändå långt inne för många tjänstemän. De betraktade sig själva som någonting annat än arbetare. Men telefonisterna hörde till dem som först organiserade sig fackligt, som Telegraf- och telefonmannaförbundet. De hade aldrig tidigare gått ut i strejk. Från storstrejken 1909, som berörde 300 000 arbetare, höll de sig borta.

Vinnare. Telefonister går tillbaka till arbetet efter att tecknat kollektivavtal. Först i kön på bilden är de som satt i den lokala fackföreningens styrelse. Foto: Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek (kolorerat av Flamman).

Men så, fredagen den 21 juli, var tiden inne. På morgonen lade 2 000 telefonister i Stockholm och omkring 500 i Göteborg ned arbetet efter krav på kollektivavtal. Effekterna av strejken var förlamande. All telefontrafik var död: ”Rätt många årtionden förflyttas göteborgaren tillbaka i tiden i dag”, skrev Göteborgs Dagblad. Att plötsligt stå utan telefon, skrev Aftonbladet, ”känns som att bli förflyttad långt tillbaka i tiden, och man nästan förvånas över att ett sådant avbrott i förbindelsen med vår omgivning är möjligt.”

Men redan dagen därpå var trafiken i gång igen och på strejkens tredje dag ställdes ett ultimatum till de strejkande: återgå till arbetet i morgon eftermiddag, ”annars avsked!”

Det såg alltså ut att bli en repris från förra gången: ”Telefoniststrejkens fiasko” hade Svenska Dagbladet redan hunnit utbrista triumfatoriskt. Men så svängde det. På måndagen, helt oväntat, lät regeringen meddela att Telegrafstyrelsen var beredd att förhandla med telefonisterna och facket: ”Det torde vara första gången i en facklig strid i detta land en slagen part haft så stor – åtminstone formell – anledning till segerjubel som Stockholms telefonister efter sin omöjliga strejk”, skrev Dagens Nyheter mevdan Arbetaren tyckte det var i sin ordning: ”Regeringen gör äntligen sin solklara plikt mot telefonisterna”.

Telefonisterna måste först avbryta strejken. Därefter skulle parterna mötas vid förhandlingsbordet. Så löd kravet från Telegrafstyrelsen och regeringen. Men facket vek inte en tum. Strejken fortsatte. Dag efter dag. Vare sig arbetsgivaren eller arbetstagarna ville ge efter. Medan de ordinarie telefonisterna var ute på gatorna och strejkade fylldes telefonstationerna av nya förmågor. Strejkbrytare var den gängse benämningen. Men Svenska Dagbladet kallade dem hellre ”arbetsvilliga”. På Arbetaren sade man ”strejkbrytarlöddret från landsorten”.

I sammanlagt tio dagar pågick striderna. Sedan slöts ett avtal. Telefonisterna fick det kollektivavtal de stridit för. Måndagen den 31 juli skriver Arbetaren: ”Telefonisterna avgå med seger i kampen mot telegrafstyrelsen”. På Svenska Dagbladets förstasida var tonen mer dämpad: ”Telefonstrejken nu slut. Alla återtagas men de arbetsvilliga behållas. Tillmötesgående bud av telegrafstyrelsen som antagits.”

”Tio dagar som skakade Stockholm”. Så har händelserna beskrivits i efterhand, även om de är så gott som bortglömda i dag, precis som man på den tiden hade glömt händelserna tjugofem år tidigare, 1897.

Läs mer

Vid tiden kring förra sekelskiftet var det främst arbetarna som anslöt sig fackligt. Tjänstemännen var av olika anledningar långsammare att organisera sig. När åttatimmarsdagen infördes 1919 var det en seger för industriarbetarna. Kontors- och handelsanställda omfattades inte. Men hundra år senare förhåller det sig annorlunda. I Sverige är numera 73 procent av tjänstemännen fackligt anslutna, jämfört med 59 procent bland arbetarna. Och kvinnorna är i högre grad anslutna än män.

Och allt började med det som var världens första kvinnliga tjänstemannastrejk, den som utlöstes av de beslagtagna teaterbiljetterna, en numera helt bortglömd strejk i den svenska och internationella arbetarhistorien – om det nu alls var en strejk.

Diskutera på forumet (0 svar)
Kultur 13 augusti, 2025

Thatcher, lögner och videoband

Adam Curtis nya jättedokumentär är en färgsprakande deppbomb. Foto: BBC.

I en atomiserad värld är sanningen upplöst och ideologierna borta. Adam Curtis ”Shifty” är förföriskt bra – men landar i cynism, tycker Ella Petrini.

Adam Curtis är dokumentärmakaren som grävt djupt i tv-arkiven för att skapa atmosfäriska videoessäer i gränslandet mellan musikvideor och konstfilmer. Det är populärkulturellt, men abstrakt. Tidigare filmer har bland annat utforskat individualism och psykoanalysens inflytande över reklambranschen i The century of the self (2002), kriget mot terrorismen i Bitter Lake (2015), Rysslands politiska landskap från Sovjets fall till Putin i Trauma Zone (2022).

I nya Shifty: The land of make believe, en fem timmar lång BBC-serie som finns i sin helhet på Youtube, riktar Curtis blicken mot hemlandet Storbritannien. Shifty handlar om hur det var att leva igenom landets nyliberala experiment, och börjar med järnladyn själv, Margaret Thatcher. Hon är Curtis självklara antagonist, driven av kallsinnig rationalism och enveten tro på marknadsliberalism. I inledningsscenen välkomnar hon tillsammans med tv-personligheten och pedofilen Jimmy Savile en grupp barn – in i en lejonkula präglad av nedskärningar, massarbetslöshet och frisläppta marknadskrafter.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Utrikes 13 augusti, 2025

Israel river palestinsk fröbank

Den palestinska bonden Mahmoud Al-Shaer plockar tomater i ett växthus i Khan Younis i södra Gazaremsan, fredagen den 25 april 2025. Foto: Abdel Kareem Hana/AP/TT.

En fröbank har attackerats och förstörts i Palestina. ”Man utrotar en kultur och odlad mångfald är en del av det”, säger Maximilian Isendahl från den svenska organisationen Nordbruk.

Med bulldozrar och tunga maskiner attackerades fröbanken i södra Hebron under morgonen den 31 juli. ”Detta är en allvarlig upptrappning av de israeliska militärstyrkornas pågående angrepp på palestinsk matsuveränitet”, skriver bondeorganisationen Nordbruks styrelse via Maximilian Isendahl i ett pressmeddelande.

– I grunden är det sjukt att använda hunger som ett vapen och försöka svälta ut en hel befolkning på två miljoner och att västvärlden sitter och rullar tummarna, säger Joel Holmdahl, ordförande för Nordbruk till Flamman.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Utrikes 13 augusti, 2025

Maoisterna som sålde sig

En nepalesisk pojke läser läxan framför en affisch för landets maoistparti. Foto: Niranjan Shrestha/AP/TT.

För 20 år sedan befann sig Nepal i inbördeskrig. I dag tillhör landet de mest öppna och demokratiska i hela Sydasien. Men trots ett avsatt kungahus och en ny grundlag plågas folket av fattigdom och korruption. En orsak till det är de tidigare rebellerna som har anammat tidigare regeringars korrupta stil.

Med motorcykel tar det minst två dagar. Tre om du åker buss, såvida inget oförutsett händer. Trots detta ligger byn Thabang, en viktig plats för det maoistiska upproret i Nepal (1996–2006), bara 400 kilometer från Katmandu – i landets centrala västra del. Men vilken prövning!

På landets huvudled Mahendra-motorvägen, uppkallad efter en tidigare kung av Nepal, pågår enorma breddningsarbeten som aldrig verkar ta slut. Man kör i 20 kilometer i timmen, med en öm rygg, konstant inandandes damm. Och det är inte det värsta. När man lämnar ”motorvägen” och kör upp mot Himalayas fot, ersätts asfalten av spår som grävts ut med grävmaskiner. Under varje monsunperiod, omkring juni, flödar strömmar av lera och sten över de enkla jordvägarna. Maskinerna återvänder sedan för att angripa klipporna, till stor förtret för vandrare från hela världen.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Ledare 12 augusti, 2025

Att vara splittrad kring ett folkmord

Ebba Busch (KD) vid en manifestation på Norrmalmstorg i Stockholm arrangerad av Vänskapsförbundet Sverige-Israel till stöd för det demokratiska Israel. I bakgrunden syns en plågad Tobias Baudin (S). Foto: Jassica Gow/TT.

När Jimmie Åkesson och Ebba Busch tackar Israel är det lätt att övriga regeringen framstår som rimlig. Men i praktiken har de länge varit överens – åtminstone fram tills nu.

I söndags dödade Israel sex journalister i ett bombanfall vid Shifasjukhuset i Gaza.

Måltavlan var den 28-åriga Al Jazeera-reportern Anas al-Sharif, men i dådet dödades även fyra av hans kollegor – reportern Mohammed Qreiqeh, samt fotograferna Ibrahim Zaher, Mohammed Noufal och Moamen Aliwa. Under måndagen avled även frilansfotografen Mohammad al-Khaldi av skador efter bombningen.

Utan att framlägga bevis påstår Israel att han ledde en Hamas-cell.

Perverst nog lovade landets premiärminister Benjamin Netanyahu att ”ta in fler utländska journalister” – en formulering som i sammanhanget låter mer som ett dödshot än en inbjudan. Inte minst som Israel har en lång historia av att mörda journalister. Enligt Committee to protect journalists (CPJ) har 187 journalister och mediearbetare dödats i Israel, de ockuperade palestinska territorierna och Libanon sedan den 7 oktober.

Detta är förstås för att förhindra rapportering om den framtvingade svält som får allt fler forskare att prata om folkmord.

Det är en skam att Sverige leds genom krisen av en reaktionär regering. Sverigedemokraterna och Kristdemokraterna hejar fortfarande öppet på Israel.

Ett land som bombar journalister och svälter en befolkning ska mötas med total isolering, inte diplomatiska artigheter.

I sitt Almedalstal den 24 juni uttryckte Jimmie Åkesson sin ”största tacksamhet för att de gör det smutsiga och genuint otacksamma jobbet också åt oss för att hålla islamismen och terrorn stången utanför Europa och Sverige”. En dryg månad senare säger hans frikyrkliga imitatör Ebba Busch till Aftonbladet att ”Israel gör hela världen en tjänst i att försöka oskadliggöra Hamas och att försöka upplösa Hamas”.

Det senare gjorde mig så upprörd att jag spelade in en video där jag frågade hur hon kunde hylla ett land mitt under ett folkmord. Hon dök upp i egen hög person för att kalla min kritik för en ”ren lögn” – hon berömde inte folkmordet utan insatserna mot Hamas. Men en medveten massvält riktas knappast endast mot Hamas utan mot hela befolkningen.

Samtidigt kanske vi borde vara ”tacksamma” gentemot Åkesson och Busch. De säger nämligen öppet vad den övriga regeringen också måste mena i det tysta. För hur ser regeringens meritlista ut under kriget?

Läs mer

Fram tills i sommar: bedrövlig. I januari 2024 stoppade man stödet till Unrwa – den organisation som enligt FN:s generalsekreterare António Guterres är ”det främsta sättet att förmedla nödvändig hjälp till palestinska flyktingar. Det finns inget alternativ till Unrwa.” I september samma år lade Sverige ned sin röst när FN:s generalförsamling antog en resolution som krävde att Israels ockupation av palestinska områden skulle upphöra inom tolv månader.

På så sätt har man hamnat allt längre ifrån sina väljare. Enligt en ny mätning från Svenska Dagbladet och Demoskop har stödet för Israel minskat bland moderater, kristdemokrater och liberalpartister. Bland de senare har stödet sjunkit från 70 till 20 procent sedan den 7 oktober 2023.

Inte konstigt att regeringen äntligen har börjat byta fot. I juni 2025 backade man en FN-resolution för en omedelbar och permanent vapenvila samt att humanitärt bistånd ska nå Gaza. I samma månad krävde utrikesminister Maria Malmer Stenergard att EU inför sanktioner mot högerextrema ministrar i Netanyahu-regeringen.

Om regeringen långsamt börjar svänga är det välkommet. Då är det dags att de omprövar sitt Unrwa-stöd också. Men sanktionerna bör inte bara drabba enskilda ministrar – utan hela landet. Ett land som bombar journalister och svälter en befolkning ska mötas med total isolering, inte diplomatiska artigheter.

Diskutera på forumet (0 svar)
Utrikes 12 augusti, 2025

Med kvinnokroppen som slagfält

Bilderna på den då 22-åriga Alaa Salah som sjunger från ett bilflak under upproret mot diktatorn Omar al-Bashir 2019 blev virala. Foto: AFP/TT.

Sudans blodiga inbördeskrig handlar inte bara om presidentmakten. Det är ett försök att förslava kvinnan igen.

När jag var 21 år gammal fick jag reda på en familjehemlighet. Min mormors mor var slav och min morfars far var slavhandlare. Min mamma berättade det en eftermiddag när vi satt i bilen utanför morfars hus i Khartoum.

Min gammelmormor hade blivit bortförd i södra Sudan eller vid dess gränsområden någon gång på 1910-talet. Trots att britterna hade koloniserat Sudan mer än ett decennium tidigare med förevändningen att stoppa slavhandeln, förblev området en rekryteringszon för transsaharisk slavhandel.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Rörelsen 11 augusti, 2025

Judar i hela världen – gör motstånd!

Netanyahu gör anspråk på att tala för världens alla judar, skriver Knessets tidigare talman Avraham Burg. Foto: Jacquelyn Martin/AP/TT.

Den israeliska regering som talar i hela judendomens namn har gett vika för destruktiva krafter. Men vi bär på en annan historia. Nu måste alla goda judiska krafter samla sig för ett upprop till Internationella brottmålsdomstolen i Haag.

Detta är en insändare. Skribenten ansvarar själv för alla åsikter som uttrycks.

Vill du svara på texten? Skicka en replik på högst 3 000 tecken till [email protected].

Lovsjungen, helgad
Varde ditt heliga namn
Förtalad, korsfäst
Förkroppsligad
En miljon brinnande ljus
För den hjälp som aldrig kom
Du vill ha det mörkare
Hineni, hineni
Herre, jag är redo

(Ur Leonard Cohens ”You want it darker”.)

Det finns ingen definition som omfattar alla som identifierar sig som judar. Är judendom en religion? En gen? En kultur? En nationalitet? En juridisk status? I förvirringen över dessa överlappande och motsägelsefulla identiteter har det moderna Israel skapat sin egen exempellösa syntes; en sammansmältning av fem element som aldrig varit en del av judisk historia: religion, land, makt, språk och suveränitet. Resultatet av denna israeliska smältdegel är en kulturell mutation som dristar sig till att kalla sig judendom.

I detta ögonblick i Israels historia har tre av dessa element – religion, makt och land – smält samman till elakartade svulster. Dess makt har blivit för stor och tjänar nu de mest perverterade tolkningarna av judendomen, inriktad på ockupation och dominans. Det mest uppenbara priset för denna cancer är upplösningen av Israels suveränitet. Makten har överlämnats till våldsamma messianska miliser; dessa gängledare tjänstgör nu som ministrar i regeringen. Tillsammans, från toppen och nedåt, har de monterat ned den israeliska staten. Det landet existerar inte längre.

Den här destruktiviteten har alltid varit en närvarande del av den judiska helheten, men oftast begränsad, marginaliserad och tillbakahållen. I dag, tvåtusen år senare, har den tagit kontroll och förverkligas nu i sina mörkaste impulser. Varje jude måste nu konfrontera två grundläggande frågor: Vad är min judiska identitet? Och är jag med dem, eller emot dem?

Det finns ingen medelväg. Detta får inte hända.

Ja, Hamas har begått avskyvärda brott mot mänskligheten. Men inget av detta rättfärdigar Israels handlingar i Gaza sedan dess.

Att stå med dem är att liera sig med de förödande krafterna i vårt förflutna. Med dem som inledde ett hänsynslöst uppror byggt på falska föreställningar mot Romarriket, vilket ledde till förstörelsen av det andra templet och ändlöst lidande för vårt folk. Att stå med dem är att omfamna de bibliska förebuden om förintelse av de nationerna och myten om massmordet vid Masada. Det är att följa en separatistisk, hegemonisk kultur: en värld där icke-judar föraktas medan judar är utvalda och upphöjda.

Det finns en kraftfull, obruten linje som sträcker sig från Bar Kokhbas övermod till Ben-Gvirs ligism; från Rabbi Akivas messianska galenskap till Smotrichs råa fanatism. Ruinernas herrar dog aldrig riktigt ut i judisk historia och nu tillhör de mördarna.

Men judendomen har alltid haft en annan civilisation inom sig. En som är rotad i introspektion, kritik, medkänsla och moraliskt handlande. Profeten Natan stod inför kung David, Israels mäktigaste härskare, och klandrade honom för korruption och blodtörst. Århundraden senare varnade profeten Jeremia Jerusalems depraverade elit att deras livsstil skulle orsaka templets förstörelse. År 70 e.Kr. flydde rabbinen Jochanan Ben Sakkai från seloternas och blodtörstens stad och införde den nya alternativa judendomen: en tro utan tempel, av identitet utan territorium, av styrka utan kraft och av andlig värdighet utan politisk suveränitet.

Det var den här judendomen som senare omfamnade jiddisch, det språk som Isaac Bashevis Singer en gång beskrev som ”de förvisades språk … ett språk utan land och utan gränser, utan stöd av någon regering, ett språk utan ord för vapen, ammunition, militära ingripanden eller krigstaktik. I gettona levde de jiddischtalande som de stora religionerna bara predikade: en vardaglig praktik att studera mänskligheten och dess relationer. Det de kallade Toran, Talmud, etik och mysticism. Gettona, som var långt ifrån endast en tillflyktsort för de förföljda, var ett storslaget experiment i fredligt liv, självdefinition och omsorg om andra. Och allt detta har överlevt och vägrar att ge upp, trots grymheten som omger det.”

Denna spänning inom den judiska själen lever kvar. Mellan krafter präglade av dominans, blodtörst och tystande av andra, och den judendom där tolerans, öppenhet och dialog härskar.

Nu krävs en enorm moralisk kraftsamling från alla dem som vägrar acceptera maktens och korruptionens diktatur ledd av kejsar Netanyahu och hans koalition av apokalyptiska fanatiker.

Nu är stunden att gå ut ur staden, som Jochanan Ben Sakkai gjorde, och återuppväcka en moralens och mänsklighetens judendom. Till vårt förfogande har vi inga institutioner, inga stora resurser. Vi är utspridda, ofta ensamma. Vi har ingen militär eller statlig makt. Men vi har den andliga och etiska styrkan från vårt förflutna. Vi har den judiska historien på vår sida.

Det är därför vi kan och måste stoppa blodbadet.

Så här kan vi börja: Vi behöver en miljon judar. Mindre än tio procent av världens judar ska lämna in ett gemensamt åtal till Internationella domstolen i Haag. Ett kollektivt juridiskt dokument mot staten Israel om brott mot mänskligheten som begåtts i vårt namn och under den falska fanan av vår judiska identitet.

Det är dags att säga: nog!

Två solar kommer att gå upp den dagen. En kommer att lysa över det judiska himlavalvet och kasta ljus över vårt inre mörker och ersätta fanatism med moralisk klarhet. Den andra kommer att lysa över världen och förklara att bland judar finns det de som liknar nationers uslaste brottslingar och det finns de som, utan rädsla och utan några förväntningar att belönas, står emot dem.

Ja, Hamas har begått avskyvärda brott mot mänskligheten. Men inget av detta rättfärdigar Israels handlingar i Gaza sedan dess.

Detta är stunden för uppgörelse. Från det får vi inte fly.

Detta är min vädjan:

Om du är en individ, en gemenskap eller en judisk organisation någonstans i världen, och du skakas av det Israel gör; om du ansluter dig till den humanistiska judendomens värderingar med grundläggande moralisk anständighet och kollektivt ansvar, anslut dig till detta historiska initiativ. Inte genom att ta till vapen eller andra mäktiga krafter, utan till mänsklighetens samvete. Vänd dig till Haag.

I vår vädjan ska vi tillkännage: Vi kommer inte att tillåta staten Israel, som systematiskt utövar våld mot civilbefolkningen, att tala i vårt namn. Vi kommer inte att tillåta att judendomen blir täckmantel för brott. Detta är inte att förkasta vårt folk, det är ett försvar av dess själ. Läkning, inte förstörelse.

Vi är tusentals, tiotusentals, hundratusentals. En miljon judar som helt enkelt säger: Vi är här, och vi är emot.

Ansvarsfulla individer vars själar är upprörda, tänkare, forskare, präster, konstnärer, jurister, tiden är nu. Anslut. Skriv under. Organisera er. Höj den judiska rösten för moraliskt motstånd. Ljuset finns. Det behöver bara många ljus.

Jag hoppas verkligen att aktivistiska läsare kommer att lystra till denna uppmaning och initiera den. 

Som kommer att höra den äldsta av uppmaningar – ”Var är du?” – och som kommer att svara som Leonard Cohen:

Hineni, hineni
Hineni, hineni
Jag är redo, min Herre.

Först publicerad på hans substacksida. Översättning av Paulina Sokolow.

Diskutera på forumet (0 svar)
Nyheter 09 augusti, 2025

Oenig Tidöregering pressas om Gaza: ”Börjar se resultat”

Palestinier gräver efter luftsläppt nödhjälp i Gaza
Att släppa luftburen nödhjälp över Gaza har kritiserats som både riskabelt och otillräckligt, men har kommit att bli en av de få möjliga alternativen. Foto: Jehad Alshrafi/AP

Medan israeliska styrkor belägrar Gaza stad, och allt fler experter väljer att tala om folkmord, blottas interna sprickor i Tidösamarbetets Israelpolitik. Flera extrema utspel från Ebba Busch (KD) – som KU-anmälts – går stick i stäv med resten av regeringens.

”Med mycket stor oro” kommenterade utrikesminister Maria Malmer Stenergard (M) i fredags morse de färska uppgifterna om att Israels militär omringat Gaza stad, redo att gå in och ta ockupationen ännu ett ödesdigert steg längre.

– Det behövs en omedelbar vapenvila, ett slut på stridigheterna och det oerhört omfattande mänskliga lidandet. Med de här planerna riskerar utvecklingen att gå i motsatt riktning, sade hon till Sveriges Radio.

Benjamin Netanyahus senaste uttalanden om att ta ”full kontroll” över hela Gaza, markinvadera centralorten och fördriva dess befolkning på upp till en miljon människor fick Tyskland att stoppa vapenexporten till Israel samma dag, och kallades en ”farlig eskalering” av FN:s generalsekreterare Antonio Guterres när säkerhetsrådet sammanträdde i söndags kväll. Ledamöter från både Sverigedemokraterna och Liberalerna har det senaste året föreslagit att Sverige borde sälja mer vapen till landet, och i våras avslöjade Dagens ETC att KD:s EU-parlamentariker Alice Teodorescu Måwe ägde aktier i tyska storexportören Rheinmetall.

För en dryg vecka sedan gick regeringen ut med att man vill frysa handelsdelen av EU:s associationsavtal med Israel. Biståndsminister Benjamin Dousa (M) kallar läget i Gaza ”apokalyptiskt”, och trycker på att Israel måste släppa in mer nödhjälp – samtidigt som FN:s palestinska hjälporgan Unrwa fortfarande står utan svenska bidrag sedan i december.

– Regeringen har ”grävt ner sig” i lite olika ställningstaganden, även när de inte är i linje med varandra. Ett tydligt exempel är stödet till Unwra, som man gått väldigt långt mot Sida för att stoppa, säger Håkan Svenneling (bilden), utrikespolitisk talesperson för Vänsterpartiet.

– Regeringens linje blir inte konsekvent, oavsett vilken väg Dousa försöker hitta.

Ebba Busch (KD) har intagit en delvis egen linje. Hon ifrågasatte i tisdags ifall det finns ”tydligt underlag” som visar att det är Israel snarare än Hamas som hindrar hjälpkonvojer, och yttrade till Aftonbladet att ”Israel gör hela världen en tjänst”. Partiledaren skrev senare i ett Facebook-inlägg att Sverige ”aldrig” bör skriva under ställningstaganden ”som inte tydligt pekar ut Hamas som helt och fullt ansvariga för kriget och lidandet” eller ”ställer krav på Israel som försvårar deras legitima krigföring”. För två månader sedan pekade Busch klart och tydligt ut Israels regering som ansvarig för att barn svälter ihjäl. 


Inlägget avslutades med punkten att Sverige borde flytta sin ambassad till Jerusalem och erkänna staden som Israels huvudstad, något som KD:s partistyrelse ställde sig bakom redan 2021. På X kallar Ebba Busch två dagar senare Israel för ”Mellanösterns enda demokrati” och noterar att queera demonstrerat för Palestina under Pride ”trots att de värderingar som råder [i] Gaza anser att queers förtjänar att dödas”. Ziv Nevo Kulman, Israels ambassadör i Sverige, citerar inlägget och tackar KD för ”trofast stöd”.

– Inte särskilt relevant, och ett typexempel på hur Ebba Busch försöker triangulera sig, tycker Håkan Svenneling:

– Man är emot Pride ena sekunden, och nästa använder man det för att skönmåla Israel. Det här med ”Mellanösterns enda demokrati” är en slagdänga vi hör från KD om igen, utan att man ser varken de demokratiska bristerna i Israel som stat eller hur de agerar som ockupationsmakt.

Ebba Busch (KD) har stuckit ut hakan om Israel i veckan – och KU-anmälts av Miljöpartiet. Foto: Pontus Lundahl/TT

Emma Berginger (MP) var den riksdagsledamot som i går kväll lämnade in en KU-anmälan från Miljöpartiet mot Ebba Busch, efter den senaste veckans utspel.

– Det handlar om regeringens oförmåga att inta en konsekvent utrikespolitisk linje i förhållande till Israel. Här har vi uttalanden från vice statsministern som står i bjärt kontrast till vad statsministern har sagt, om att Israel ”inte lever upp till sina mest basala skyldigheter”, förklarar hon.

Emma Berginger (bilden) menar att det inte är tydligt när Busch uttalar sig som partiledare kontra statsråd eller vice statsminister – och framför allt att regeringen kan, och måste, göra mer i sakfrågan.

– Miljöpartiet har under lång tid kritiserat regeringens oförmåga att sätta ner foten mot Israel om den humanitära katastrofen och folkmordet som pågår i Gaza. Det finns mycket regeringen skulle kunna göra som man inte gör, och när man till sist kan tänka sig att stoppa ett handelsavtal blir det uppenbart att man inte kan komma överens, säger hon och fortsätter:

– Vi vill återuppta stödet till Unrwa, stoppa all vapenhandel med Israel och ta emot palestinska patienter.

Håkan Svenneling menar att V använt ”alla verktyg” för att pressa regeringen i 22 månader, men också att resultat nu faktiskt börjar synas. Förutom EU:s handelsavtal som nu kan komma att frysas tar han upp att den svenska tillverkaren Aimpoint nyligen slutat sälja sina gevärssikten till Israels militär.

– Egentligen hade vi möten om att frysa avtalet i mitten av juli, och då var regeringen avvisande. Efter det kom fler erkännanden av Palestina som stat och allt tydligare uppgifter om svälten i Gaza, berättar han.

Vänsterpartiet välkomnar att Socialdemokraterna kallat utrikesministern till möte med utrikesutskottet inom de närmaste veckorna, för att fråga ut henne om och få klarhet i regeringens Israelpolitik. Det är först med S-hjälp oppositionen har kunnat kalla samman ett sådant extramöte, då det krävs tillräckligt många ledamöter.

– Sedan tycker jag S behöver göra det SSU klarat av och kalla folkmordet för ett folkmord, och jag hoppas vi kan se dem konsekvent göra det närmaste tiden, säger Håkan Svenneling (V).

Morgan Johansson (S), utrikespolitisk talesperson, har inför extramötet kallat Kristerssons ledarskap ”lealöst” och Israels krigföring ”ett led i en folkfördrivningsprocess”. Tidigare i sommar sade han att ”mycket talar för pågående folkmord”, samt att Maria Malmer Stenergard verkar vara ”trött på att vara utrikesminister” om hon tycker det är ”tröttsamt” att bedömas utifrån vilka ord hon använder för att beskriva läget i Gaza.

Mark Klamberg (bilden), professor i folkrätt vid Stockholms universitet, skriver just nu en bok om folkmord som juridiskt begrepp. Utvecklingen i Gaza sedan Netanyahu utlyste matblockad den 2 mars, bland annat med amerikanska Gaza Humanitarian Foundations matkö-massakrer som Läkare utan gränser beskrivit som ”dödsfällor”, har suddat bort hans sista tvivel på om begreppet borde appliceras på Israel.

– Allt fler israeliska regeringsföreträdare pratar också allt oftare om att förflytta palestinier och vägra dem mat, på sätt som inte kan avskrivas som ”i stundens hetta” eller avfärdas som enskilda extremistpolitiker. Sammanlagt drar jag slutsatsen att man försöker fördriva folk med svält som verktyg, säger Mark Klamberg.

Han ångrar inte sin tidigare mer avvaktande inställning till att använda ordet, och menar att både den israeliska politiska retoriken och situationen på marken har förvärrats med tiden – men framför allt att det viktiga, som världen borde agera efter, är vad som konkret sker.

– Ett brott mot mänskligheten kan vara lika allvarligt som ett folkmord för oss folkrättsjurister. Många av de skyldigheter omvärlden har är desamma. Visst är det viktigt att kalla saker vad de är, och det kan spela roll för vilken press politiker känner av, men det är inte avgörande för vad omvärlden bör göra alldeles oavsett.

Flamman har sökt Ebba Busch (KD) och Morgan Johansson (S).

Diskutera på forumet (0 svar)
Kommentar/Kultur 08 augusti, 2025

Fredrik Thorén: Tack Judiska centralrådet för att ni gör Kneecap relevanta

Kneecap uppträder på Linnéscenen under torsdagens Way out west i Slottsskogen i Göteborg. Foto: Adam Ihse.

När Kneecap äntrar scenen gör de det till ett budskap: den svenska regeringen är medskyldig till folkmordet. Men musiken glöder också i sin egen rätt.

Det var hela festivalens förhandssnackis. Vad skulle hända? 

Tjugo minuter före start vajade redan flaggor – både den palestinska och den irländska – i det allt mer packade publikhavet: ”Free Palestine!”.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)