Jag kommer ihåg när jag först såg rubriken om att två svenska journalister fängslats i Etiopien. Det var semester, jag stod i kassakön på Coop och sträckte på mig lite extra för att kunna läsa mer på löpsedlarna. Namnet Martin Schibbye var bekant. Det var journalisten som något år tidigare hade sålt ett par fina reportage från Filippinerna och Thailand till Flamman.
Gripandena var förstås djupt oroande, men då trodde jag inte att det skulle ta en summarisk rättegång, en elvaårig fängelsedom och drygt ett år i fångenskap innan de frigavs. Det finns flera saker som är värt att diskutera när det gäller fallet Johan och Martin. Dels arbetssätt för journalister och vilken medierapportering vi vill ha. De båda journalisterna har kritiserats – och i vissa fall misstänkliggjorts – för att ha tagit hjälp av ONLF-gerillan för att ta sig in i landet. Om det var rätt eller fel beslut kan förstås diskuteras, men frågan är hur vi i praktiken ska få rapporter från oroshärdar annars. Är de enda inbäddade reportrar vi kan acceptera dem som åker med svenska trupper i Afghanistan? Eller ska ingen reporter någonsin ta hjälp av militär för att ta sig till platser där väpnade konflikter pågår?
Den andra stora frågan är självklart regeringens och Carl Bildts agerande, i synnerhet när det gäller utrikesministerns kopplingar till Lundin Petroleum. Hur Carl Bildt skött sig i den tysta diplomatin vet vi inte. Det kan mycket väl vara som Bildts pressekreterare kommenterade till Flamman för ett år sedan: ”Att de [Martin och Johan] varit i Ogaden för att granska Lundin Petroleum gör varken till eller från”. Problemet är att det ens kan uppstå en diskussion om huruvida en utrikesminister kan ha egna intressen i ett skumt oljebolag. Slutligen, medan vi glädjer oss med Johan och Martin och deras anhöriga, får det inte överskugga Dawit Isaak. Den svenska journalist som suttit fängslad elva år i Eritrea. Välkomna hem Martin och Johan. Nu måste det bli Dawits tur.
Bilderna på den då 22-åriga Alaa Salah som sjunger från ett bilflak under upproret mot diktatorn Omar al-Bashir 2019 blev virala. Foto: AFP/TT.
Sudans blodiga inbördeskrig handlar inte bara om presidentmakten. Det är ett försök att förslava kvinnan igen.
När jag var 21 år gammal fick jag reda på en familjehemlighet. Min mormors mor var slav och min morfars far var slavhandlare. Min mamma berättade det en eftermiddag när vi satt i bilen utanför morfars hus i Khartoum.
Min gammelmormor hade blivit bortförd i södra Sudan eller vid dess gränsområden någon gång på 1910-talet. Trots att britterna hade koloniserat Sudan mer än ett decennium tidigare med förevändningen att stoppa slavhandeln, förblev området en rekryteringszon för transsaharisk slavhandel.
Hon var ett barn när det hände. När ett gäng med plundrare närmade sig hennes by gömde hennes mor – min mormors mormor – barnen i en grotta. Plundrarna avlossade skott som ekade så högt att min gammelmormor trodde att ljudet kom från grottan. Hon fick panik och sprang ut innan hennes mor hann stoppa henne. Plundrarna väntade. Hon fördes norrut till Khartoum och blev så småningom ”gift” med, och sannolikt våldtagen av, den man som ägde henne – min gammelmorfar.
Hon såg aldrig sin familj igen. Vi känner inte till hennes ursprungliga namn, bara det arabiska som hennes nya make gav henne: Karima, den generösa.
Min morfars far hade kommit från Övre Egypten till Khartoum vid sekelskiftet 1900 och gjort sig en förmögenhet. Han hade flera fruar – upp till fyra samtidigt, enligt islamisk lag – som han regelbundet skilde sig från och ersatte, och därtill konkubiner. En särskild förkärlek hade han för förslavade kvinnor, siriyaat på sudanesisk arabiska, från sir, som betyder hemlighet.
Min mormors mor var en av hans långvariga offentliga ”hemligheter”. Han gifte sig med henne och de fick åtta barn. Ovanligt nog skilde han sig aldrig från henne.
Jag har burit med mig min gammelmormors historia under det pågående kriget.
Över 14 miljoner människor har drivits på flykt, medan 25 miljoner – nästan halva befolkningen – hotas av svält. Över 150 000 har dödats. Stora delar av landet saknar mat, rent vatten, skydd, medicin och sjukvård. Sexuellt våld används systematiskt både av miliserna i Rapid Support Forces (RSF) och den sudanesiska armén (FAS).
De många dokumenterade fallen är bara toppen av isberget. Många offer tystas av skam, stigma och rädsla för att bli uteslutna ur familjen och samhället. I Khartoum har många barn som fötts efter sexuella övergrepp övergivits.
Välkommen. Sudans arméchef Abdel-Fattah Burhan hälsas av trupper när han anländer till presidentpalatset, som tagits över av paramilitära RSF-styrkor, den 26 mars 2025. Foto: AP.
När min mamma berättade om min mormors mor avslöjade hon också att min morfar hade skrivit en dikt om hennes förslavande. Jag hittade den i en bok med arabiska dikter som han självpublicerade på 1950-talet. Dikten hette Förlorad hybrid och omtolkade historien om bortförandet.
I dikten gör hennes kidnappare sexuella närmanden: ”Han ville ha henne för sig själv i sin säng / Som en leksak för sin lekfulla ungdom.” Men flickan försvarar sin heder och kyskhet och säger att han bara får röra vid henne om han gifter sig med henne. Och det gör han. Diktens berättare är barnet till den förslavade flickan och hennes kidnappare. Genom att återberätta sina föräldrars första möte reflekterar berättaren över sin egen ”hybrida” självbild – som son till en afrikansk mor och en arabisk far ifrågasätter han sin egen plats.
Det är ett krig mot kvinnors kroppar – precis som slaveriet och de islamistiska diktaturerna i första hand drabbade kvinnor.
Varför kände min morfar behovet att dölja sin mors våldtäkt? Hon var ett barn, bortrövad från sitt hem, egendom till mannen som bokstavligen tog henne som hustru. Ville han förneka det våld som nästan säkert låg till grund för hans och vår släkts ursprung? Eller projicerade jag mina egna tankar, blandade ihop diktens berättare med min morfar, den förslavade flickan och hennes kidnappare med mina morföräldrar?
I samtal med familjen kände jag igen en vilja att försköna sanningen. Ingen talade öppet om våldtäkt. De talade om slaveri, konkubiner, äktenskap. En kusin varnade mig också för att sprida historien offentligt – det kunde förstöra unga släktingars chanser att gifta sig.
I Khartoums societet är det vanligt att undersöka släktträdet hos potentiella gemål. Målet är att ta reda på om de har en irq (”blodådra”) – det vill säga om de är slavättlingar. En sådan upptäckt kan få ett äktenskap att gå om intet, då ”renblodiga” familjer vill undvika ”kontaminering” av sin linje. Föreställningarna om renhet som genomsyrar norra Sudan härrör från historiska konflikter präglar även vår tids våldsamheter.
Mönstren i inbördeskriget går tillbaka till det osmansk-egyptiska styret över Sudan, då sexuellt våld och sexslaveri var centrala inslag i förtrycket mot kvinnor. Offren kom främst från marginaliserade etniska grupper i dagens Sydsudan. Det blev ett bestående system.
Medieskugga. Det sudanesiska kriget har tagit 150 000 liv sedan 2023. Foto: Adrienne Surprenant/AP/TT.
Efter Sudans självständighet 1956 tog en rad militärdiktatorer makten, och de anammade det rovdriftsbeteende som odlats av de osmanska och brittiska kolonisatörerna. De använde också en brittisk taktik: söndra och härska, genom att ställa olika etniska grupper mot varandra.
Denna splittring förstärktes av britternas avstängda distrikt-politik som koncentrerade utveckling, utbildning och infrastruktur till den arabiserade, muslimska norden, medan södern – framställd som afrikansk, icke-muslimsk och icke-arabisktalande – isolerades och därmed sattes i underläge redan vid självständigheten.
Arvet kom väl till pass för Omar al-Bashir. Under hans 30-åriga diktatur intensifierades det nord-sydliga inbördeskriget, som först hade brutit ut vid självständigheten, när sydsudaneser försökte få del av landets politiska och ekonomiska framtid.
Bara under den andra fasen (1983–2005) dog uppskattningsvis två miljoner sydsudaneser. Kriget avslutades 2005 genom ett fredsavtal som gav sydsudaneserna rätt att rösta om självständighet. De röstade överväldigande för, och 2011 föddes Republiken Sydsudan.
Varför kände min morfar behovet att dölja sin mors våldtäkt?
Men precis när kriget i söder ebbade ut, blossade konflikter upp på andra håll.
När ett uppror bröt ut i Darfur i västra Sudan 2003 beväpnade regimen arabiska nomadgrupper för att attackera de svarta afrikaner som stödde upproret. Dessa Janjaweed-miliser bedrev mellan 2003 och 2008 en folkmordskampanj mot masaliterna och furerna, främst i västra och centrala Darfur. Minst 300 000 människor dog och över två miljoner fördrevs.
Janjaweed – arabiska för ”djävulen på en hästrygg” – använde också sexuellt våld. Män som uppfattades som afrikanska mördades, medan kvinnor och flickor våldtogs. En nyckelfigur var Hamdan Dagalo (känd som Hemedti), en befälhavare som blev så viktig för Bashirs styre att han 2013 fick kontroll över sina egna paramilitära styrkor: Rapid Support Forces, en formalisering av Janjaweed.
I december 2018, när regimen skar ned subventioner på basvaror och brödpriset tredubblades över en natt, satte demonstranter i staden Atbara eld på det styrande partiets kontor.
Protesterna spreds snabbt över hela landet och utvecklades till ett krav på regimens fall. Under revolutionen, som fortsatte in på 2019, slog RSF brutalt ned demonstrationerna. I april, när det det folkliga trycket blev omöjligt att stå emot, hjälpte Dagalo och chefen för Sudans väpnade styrkor (FAS), Abdel Fattah al-Burhan, till att avsätta Bashir från makten.
Det sudanesiska civilsamhället motsatte sig att de två generalerna skulle ingå i en övergångsregering. De var inblandade i Bashirregimens värsta grymheter – hur skulle de gå att lita på?
Flykt. Sudanesiska kvinnor som har undkommit kriget vilar upp sig i flyktinglägret Adre i grannlandet Tschad. Foto: Sam Mednick/AP.
Mycket riktigt genomförde genomförde RSF och armén revolutionens blodigaste massaker den 3 juni, bara veckor efter Bashirs fall, då minst 120 fredliga demonstranter dödades vid en sittprotest utanför arméhögkvarteret i Khartoum. Därefter genomfördes en kupp i oktober. Men Dagalo vägrade att överlämna kontrollen över RSF till armén. När RSF i april 2023 attackerade arméns positioner i och runt Khartoum inleddes den nuvarande fasen av kriget – som rentav är mer intensiv än 2003–08.
Under Bashir sågs kriget mot sydsudaneserna som ett heligt krig mot ”hedniska” afrikaner, och även i Darfur fick våldet en sådan etnisk dimension. Det sexuella våldet i dagens krig upprepar mönstret, även om RSF-miliserna även har riktat det mot ”arabiska” kvinnor i norr.
Det sexuella våldets utbredning i kriget speglar hur makten i Sudan alltid har utövats mot kvinnors kroppar. Omedelbart efter självständigheten blev kvinnor måltavlor för islamistiska diktatorer. Gaafar al-Nimeiry (1969–85) var den förste att införa sharialagar. Under Bashirs diktatur kontrollerades och straffades kvinnor genom sedlighetsstyrkor som övervakade deras klädsel, umgänge, relationer och närvaro i offentliga rum. Publika kroppsstraff som piskning var vanligt förekommande.
Det är därför inte förvånande att kvinnor stod i spetsen för upproret 2018–19. Kvinnor i alla åldrar, klasser och yrken ledde demonstrationer och deltog i motståndskommittéer. Gatuförsäljare organiserade mat och dryck vid sittstrejker, kvinnliga studenter och hemmafruar marscherade, medelklasskvinnor bistod med juridisk hjälp och deltog i generalstrejker.
Alaa Salah, då 22 år gammal student i Khartoum, blev en ikon för upproret när hon i april 2019 fotograferades stående på ett biltak i traditionell sudanesisk klädsel, ledandes revolutionära sånger.
Även kvinnor i fattiga och krigshärjade regioner som Darfur – offer för det mest extrema statliga våldet – deltog i massdemonstrationer. Många övernattade sida vid sida med män vid sittprotester, en radikal handling efter tre decennier av islamistiskt styre. De anammade de nubiska drottningarna från det förislamiska Sudan som symboler för kvinnlig makt.
Det systematiska sexuella våld som i dag drabbar kvinnor och flickor måste därför också förstås som ett svar på revolutionen i december 2019. Kriget syftar inte bara till att återställa status quo – milisernas och arméns styre – utan även det könsbaserade förtrycket.
Det är ett krig mot kvinnors kroppar – precis som slaveriet och de islamistiska diktaturerna i första hand drabbade kvinnor. Det är ett försök att återinföra könshierarkier genom att göra kvinnor till maktlösa objekt för manlig sexuell dominans.
En längre version publicerades i Berlin Review i april 2025. Översättning: Leonidas Aretakis.
Netanyahu gör anspråk på att tala för världens alla judar, skriver Knessets tidigare talman Avraham Burg. Foto: Jacquelyn Martin/AP/TT.
Den israeliska regering som talar i hela judendomens namn har gett vika för destruktiva krafter. Men vi bär på en annan historia. Nu måste alla goda judiska krafter samla sig för ett upprop till Internationella brottmålsdomstolen i Haag.
Detta är en insändare. Skribenten ansvarar själv för alla åsikter som uttrycks.
Vill du svara på texten? Skicka en replik på högst 3 000 tecken till [email protected].
Lovsjungen, helgad Varde ditt heliga namn Förtalad, korsfäst Förkroppsligad En miljon brinnande ljus För den hjälp som aldrig kom Du vill ha det mörkare Hineni, hineni Herre, jag är redo
(Ur Leonard Cohens ”You want it darker”.)
Det finns ingen definition som omfattar alla som identifierar sig som judar. Är judendom en religion? En gen? En kultur? En nationalitet? En juridisk status? I förvirringen över dessa överlappande och motsägelsefulla identiteter har det moderna Israel skapat sin egen exempellösa syntes; en sammansmältning av fem element som aldrig varit en del av judisk historia: religion, land, makt, språk och suveränitet. Resultatet av denna israeliska smältdegel är en kulturell mutation som dristar sig till att kalla sig judendom.
I detta ögonblick i Israels historia har tre av dessa element – religion, makt och land – smält samman till elakartade svulster. Dess makt har blivit för stor och tjänar nu de mest perverterade tolkningarna av judendomen, inriktad på ockupation och dominans. Det mest uppenbara priset för denna cancer är upplösningen av Israels suveränitet. Makten har överlämnats till våldsamma messianska miliser; dessa gängledare tjänstgör nu som ministrar i regeringen. Tillsammans, från toppen och nedåt, har de monterat ned den israeliska staten. Det landet existerar inte längre.
Den här destruktiviteten har alltid varit en närvarande del av den judiska helheten, men oftast begränsad, marginaliserad och tillbakahållen. I dag, tvåtusen år senare, har den tagit kontroll och förverkligas nu i sina mörkaste impulser. Varje jude måste nu konfrontera två grundläggande frågor: Vad är min judiska identitet? Och är jag med dem, eller emot dem?
Det finns ingen medelväg. Detta får inte hända.
Ja, Hamas har begått avskyvärda brott mot mänskligheten. Men inget av detta rättfärdigar Israels handlingar i Gaza sedan dess.
Att stå med dem är att liera sig med de förödande krafterna i vårt förflutna. Med dem som inledde ett hänsynslöst uppror byggt på falska föreställningar mot Romarriket, vilket ledde till förstörelsen av det andra templet och ändlöst lidande för vårt folk. Att stå med dem är att omfamna de bibliska förebuden om förintelse av de nationerna och myten om massmordet vid Masada. Det är att följa en separatistisk, hegemonisk kultur: en värld där icke-judar föraktas medan judar är utvalda och upphöjda.
Det finns en kraftfull, obruten linje som sträcker sig från Bar Kokhbas övermod till Ben-Gvirs ligism; från Rabbi Akivas messianska galenskap till Smotrichs råa fanatism. Ruinernas herrar dog aldrig riktigt ut i judisk historia och nu tillhör de mördarna.
Men judendomen har alltid haft en annan civilisation inom sig. En som är rotad i introspektion, kritik, medkänsla och moraliskt handlande. Profeten Natan stod inför kung David, Israels mäktigaste härskare, och klandrade honom för korruption och blodtörst. Århundraden senare varnade profeten Jeremia Jerusalems depraverade elit att deras livsstil skulle orsaka templets förstörelse. År 70 e.Kr. flydde rabbinen Jochanan Ben Sakkai från seloternas och blodtörstens stad och införde den nya alternativa judendomen: en tro utan tempel, av identitet utan territorium, av styrka utan kraft och av andlig värdighet utan politisk suveränitet.
Det var den här judendomen som senare omfamnade jiddisch, det språk som Isaac Bashevis Singer en gång beskrev som ”de förvisades språk … ett språk utan land och utan gränser, utan stöd av någon regering, ett språk utan ord för vapen, ammunition, militära ingripanden eller krigstaktik. I gettona levde de jiddischtalande som de stora religionerna bara predikade: en vardaglig praktik att studera mänskligheten och dess relationer. Det de kallade Toran, Talmud, etik och mysticism. Gettona, som var långt ifrån endast en tillflyktsort för de förföljda, var ett storslaget experiment i fredligt liv, självdefinition och omsorg om andra. Och allt detta har överlevt och vägrar att ge upp, trots grymheten som omger det.”
Denna spänning inom den judiska själen lever kvar. Mellan krafter präglade av dominans, blodtörst och tystande av andra, och den judendom där tolerans, öppenhet och dialog härskar.
Nu krävs en enorm moralisk kraftsamling från alla dem som vägrar acceptera maktens och korruptionens diktatur ledd av kejsar Netanyahu och hans koalition av apokalyptiska fanatiker.
Nu är stunden att gå ut ur staden, som Jochanan Ben Sakkai gjorde, och återuppväcka en moralens och mänsklighetens judendom. Till vårt förfogande har vi inga institutioner, inga stora resurser. Vi är utspridda, ofta ensamma. Vi har ingen militär eller statlig makt. Men vi har den andliga och etiska styrkan från vårt förflutna. Vi har den judiska historien på vår sida.
Det är därför vi kan och måste stoppa blodbadet.
Så här kan vi börja: Vi behöver en miljon judar. Mindre än tio procent av världens judar ska lämna in ett gemensamt åtal till Internationella domstolen i Haag. Ett kollektivt juridiskt dokument mot staten Israel om brott mot mänskligheten som begåtts i vårt namn och under den falska fanan av vår judiska identitet.
Det är dags att säga: nog!
Två solar kommer att gå upp den dagen. En kommer att lysa över det judiska himlavalvet och kasta ljus över vårt inre mörker och ersätta fanatism med moralisk klarhet. Den andra kommer att lysa över världen och förklara att bland judar finns det de som liknar nationers uslaste brottslingar och det finns de som, utan rädsla och utan några förväntningar att belönas, står emot dem.
Ja, Hamas har begått avskyvärda brott mot mänskligheten. Men inget av detta rättfärdigar Israels handlingar i Gaza sedan dess.
Detta är stunden för uppgörelse. Från det får vi inte fly.
Detta är min vädjan:
Om du är en individ, en gemenskap eller en judisk organisation någonstans i världen, och du skakas av det Israel gör; om du ansluter dig till den humanistiska judendomens värderingar med grundläggande moralisk anständighet och kollektivt ansvar, anslut dig till detta historiska initiativ. Inte genom att ta till vapen eller andra mäktiga krafter, utan till mänsklighetens samvete. Vänd dig till Haag.
I vår vädjan ska vi tillkännage: Vi kommer inte att tillåta staten Israel, som systematiskt utövar våld mot civilbefolkningen, att tala i vårt namn. Vi kommer inte att tillåta att judendomen blir täckmantel för brott. Detta är inte att förkasta vårt folk, det är ett försvar av dess själ. Läkning, inte förstörelse.
Vi är tusentals, tiotusentals, hundratusentals. En miljon judar som helt enkelt säger: Vi är här, och vi är emot.
Ansvarsfulla individer vars själar är upprörda, tänkare, forskare, präster, konstnärer, jurister, tiden är nu. Anslut. Skriv under. Organisera er. Höj den judiska rösten för moraliskt motstånd. Ljuset finns. Det behöver bara många ljus.
Jag hoppas verkligen att aktivistiska läsare kommer att lystra till denna uppmaning och initiera den.
Som kommer att höra den äldsta av uppmaningar – ”Var är du?” – och som kommer att svara som Leonard Cohen:
Hineni, hineni Hineni, hineni Jag är redo, min Herre.
Först publicerad på hans substacksida. Översättning av Paulina Sokolow.
Att släppa luftburen nödhjälp över Gaza har kritiserats som både riskabelt och otillräckligt, men har kommit att bli en av de få möjliga alternativen. Foto: Jehad Alshrafi/AP
Medan israeliska styrkor belägrar Gaza stad, och allt fler experter väljer att tala om folkmord, blottas interna sprickor i Tidösamarbetets Israelpolitik. Flera extrema utspel från Ebba Busch (KD) – som KU-anmälts – går stick i stäv med resten av regeringens.
”Med mycket stor oro” kommenterade utrikesminister Maria Malmer Stenergard (M) i fredags morse de färska uppgifterna om att Israels militär omringat Gaza stad, redo att gå in och ta ockupationen ännu ett ödesdigert steg längre.
– Det behövs en omedelbar vapenvila, ett slut på stridigheterna och det oerhört omfattande mänskliga lidandet. Med de här planerna riskerar utvecklingen att gå i motsatt riktning, sade hon till Sveriges Radio.
Benjamin Netanyahus senaste uttalanden om att ta ”full kontroll” över hela Gaza, markinvadera centralorten och fördriva dess befolkning på upp till en miljon människor fick Tyskland att stoppa vapenexporten till Israel samma dag, och kallades en ”farlig eskalering” av FN:s generalsekreterare Antonio Guterres när säkerhetsrådet sammanträdde i söndags kväll. Ledamöter från både Sverigedemokraterna och Liberalerna har det senaste året föreslagit att Sverige borde sälja mer vapen till landet, och i våras avslöjade Dagens ETC att KD:s EU-parlamentariker Alice Teodorescu Måwe ägde aktier i tyska storexportören Rheinmetall.
För en dryg vecka sedan gick regeringen ut med att man vill frysa handelsdelen av EU:s associationsavtal med Israel. Biståndsminister Benjamin Dousa (M) kallar läget i Gaza ”apokalyptiskt”, och trycker på att Israel måste släppa in mer nödhjälp – samtidigt som FN:s palestinska hjälporgan Unrwa fortfarande står utan svenska bidrag sedan i december.
– Regeringen har ”grävt ner sig” i lite olika ställningstaganden, även när de inte är i linje med varandra. Ett tydligt exempel är stödet till Unwra, som man gått väldigt långt mot Sida för att stoppa, säger Håkan Svenneling (bilden), utrikespolitisk talesperson för Vänsterpartiet.
– Regeringens linje blir inte konsekvent, oavsett vilken väg Dousa försöker hitta.
Ebba Busch (KD) har intagit en delvis egen linje. Hon ifrågasatte i tisdags ifall det finns ”tydligt underlag” som visar att det är Israel snarare än Hamas som hindrar hjälpkonvojer, och yttrade till Aftonbladet att ”Israel gör hela världen en tjänst”. Partiledaren skrev senare i ett Facebook-inlägg att Sverige ”aldrig” bör skriva under ställningstaganden ”som inte tydligt pekar ut Hamas som helt och fullt ansvariga för kriget och lidandet” eller ”ställer krav på Israel som försvårar deras legitima krigföring”. För två månader sedan pekade Busch klart och tydligt ut Israels regering som ansvarig för att barn svälter ihjäl.
Inlägget avslutades med punkten att Sverige borde flytta sin ambassad till Jerusalem och erkänna staden som Israels huvudstad, något som KD:s partistyrelse ställde sig bakom redan 2021. På X kallar Ebba Busch två dagar senare Israel för ”Mellanösterns enda demokrati” och noterar att queera demonstrerat för Palestina under Pride ”trots att de värderingar som råder [i] Gaza anser att queers förtjänar att dödas”. Ziv Nevo Kulman, Israels ambassadör i Sverige, citerar inlägget och tackar KD för ”trofast stöd”.
– Inte särskilt relevant, och ett typexempel på hur Ebba Busch försöker triangulera sig, tycker Håkan Svenneling:
– Man är emot Pride ena sekunden, och nästa använder man det för att skönmåla Israel. Det här med ”Mellanösterns enda demokrati” är en slagdänga vi hör från KD om igen, utan att man ser varken de demokratiska bristerna i Israel som stat eller hur de agerar som ockupationsmakt.
Ebba Busch (KD) har stuckit ut hakan om Israel i veckan – och KU-anmälts av Miljöpartiet. Foto: Pontus Lundahl/TT
Emma Berginger (MP) var den riksdagsledamot som i går kväll lämnade in en KU-anmälan från Miljöpartiet mot Ebba Busch, efter den senaste veckans utspel.
– Det handlar om regeringens oförmåga att inta en konsekvent utrikespolitisk linje i förhållande till Israel. Här har vi uttalanden från vice statsministern som står i bjärt kontrast till vad statsministern har sagt, om att Israel ”inte lever upp till sina mest basala skyldigheter”, förklarar hon.
Emma Berginger (bilden) menar att det inte är tydligt när Busch uttalar sig som partiledare kontra statsråd eller vice statsminister – och framför allt att regeringen kan, och måste, göra mer i sakfrågan.
– Miljöpartiet har under lång tid kritiserat regeringens oförmåga att sätta ner foten mot Israel om den humanitära katastrofen och folkmordet som pågår i Gaza. Det finns mycket regeringen skulle kunna göra som man inte gör, och när man till sist kan tänka sig att stoppa ett handelsavtal blir det uppenbart att man inte kan komma överens, säger hon och fortsätter:
– Vi vill återuppta stödet till Unrwa, stoppa all vapenhandel med Israel och ta emot palestinska patienter.
Håkan Svenneling menar att V använt ”alla verktyg” för att pressa regeringen i 22 månader, men också att resultat nu faktiskt börjar synas. Förutom EU:s handelsavtal som nu kan komma att frysas tar han upp att den svenska tillverkaren Aimpoint nyligen slutat sälja sina gevärssikten till Israels militär.
– Egentligen hade vi möten om att frysa avtalet i mitten av juli, och då var regeringen avvisande. Efter det kom fler erkännanden av Palestina som stat och allt tydligare uppgifter om svälten i Gaza, berättar han.
Vänsterpartiet välkomnar att Socialdemokraterna kallat utrikesministern till möte med utrikesutskottet inom de närmaste veckorna, för att fråga ut henne om och få klarhet i regeringens Israelpolitik. Det är först med S-hjälp oppositionen har kunnat kalla samman ett sådant extramöte, då det krävs tillräckligt många ledamöter.
– Sedan tycker jag S behöver göra det SSU klarat av och kalla folkmordet för ett folkmord, och jag hoppas vi kan se dem konsekvent göra det närmaste tiden, säger Håkan Svenneling (V).
Morgan Johansson (S), utrikespolitisk talesperson, har inför extramötet kallat Kristerssons ledarskap ”lealöst” och Israels krigföring ”ett led i en folkfördrivningsprocess”. Tidigare i sommar sade han att ”mycket talar för pågående folkmord”, samt att Maria Malmer Stenergard verkar vara ”trött på att vara utrikesminister” om hon tycker det är ”tröttsamt” att bedömas utifrån vilka ord hon använder för att beskriva läget i Gaza.
Mark Klamberg (bilden), professor i folkrätt vid Stockholms universitet, skriver just nu en bok om folkmord som juridiskt begrepp. Utvecklingen i Gaza sedan Netanyahu utlyste matblockad den 2 mars, bland annat med amerikanska Gaza Humanitarian Foundations matkö-massakrer som Läkare utan gränser beskrivit som ”dödsfällor”, har suddat bort hans sista tvivel på om begreppet borde appliceras på Israel.
– Allt fler israeliska regeringsföreträdare pratar också allt oftare om att förflytta palestinier och vägra dem mat, på sätt som inte kan avskrivas som ”i stundens hetta” eller avfärdas som enskilda extremistpolitiker. Sammanlagt drar jag slutsatsen att man försöker fördriva folk med svält som verktyg, säger Mark Klamberg.
Han ångrar inte sin tidigare mer avvaktande inställning till att använda ordet, och menar att både den israeliska politiska retoriken och situationen på marken har förvärrats med tiden – men framför allt att det viktiga, som världen borde agera efter, är vad som konkret sker.
– Ett brott mot mänskligheten kan vara lika allvarligt som ett folkmord för oss folkrättsjurister. Många av de skyldigheter omvärlden har är desamma. Visst är det viktigt att kalla saker vad de är, och det kan spela roll för vilken press politiker känner av, men det är inte avgörande för vad omvärlden bör göra alldeles oavsett.
Flamman har sökt Ebba Busch (KD) och Morgan Johansson (S).
Fredrik Thorén: Tack Judiska centralrådet för att ni gör Kneecap relevanta
Kneecap uppträder på Linnéscenen under torsdagens Way out west i Slottsskogen i Göteborg. Foto: Adam Ihse.
När Kneecap äntrar scenen gör de det till ett budskap: den svenska regeringen är medskyldig till folkmordet. Men musiken glöder också i sin egen rätt.
Det var hela festivalens förhandssnackis. Vad skulle hända?
Tjugo minuter före start vajade redan flaggor – både den palestinska och den irländska – i det allt mer packade publikhavet: ”Free Palestine!”.
Lås upp
Laddar...
Redan prenumerant? Logga in här
Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇
Prenumerera och läs direkt!
Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.
Den tidigare Labour-ledaren Jeremy Corbyn ska starta ett nytt parti, som snabbt fått 600 000 namnunderskrifter.
Besvikelsen över Keir Starmers Labour har fått den tidigare ledaren Jeremy Corbyn att tillsammans med andra profiler grunda ett nytt vänsterparti – som på några dagar har fått över 600 000 potentiella medlemmar. ”Det saknar motstycke”, säger journalisten Richard Seymour.
Den brittiska vänsterns förhoppningar efter att Labour vann en supermajoritet i förra sommarens parlamentsval har grusats rejält sedan dess. Premiärminister Keir Starmer har bland annat svikit löften om att avskaffa tvåbarnstaket för barnbidrag, subventionera betalningen för vinterbränsle, skapa en grön investeringsfond värd 360 miljarder kronor, och en ny planerad runda nedskärningar stoppades så sent som i juni efter en revolt i partiets parlamentsgrupp.
Starmer har dessutom vägrat att dra in alla vapenleveranser till Israel, trots att länder som till exempel Frankrike gjorde det efter Israels invasion av Libanon förra året. I dagsläget är 32 av totalt 62 exportlicenser fortfarande aktiva. I stället har regeringen gått på offensiven och terrorstämplat rörelsen Palestine Action, sedan medlemmar ockuperat vapenfabriker som bygger reservdelar åt Israels militär och vandaliserat två stridsflygplan på en flygbas.
Lås upp
Laddar...
Redan prenumerant? Logga in här
Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇
Prenumerera och läs direkt!
Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.
Personalen på palestinska Mazra’a förbereder inför kvällens service. Bistron har mött både stöd och hotelser.
Flera palestinska restauranger vittnar om hot, trakasserier – och bajspåsar – men också om ökat stöd. Flamman pratar med restauranger i hela Sverige om hur de påverkas av världspolitiken.
Tanken var aldrig att förknippa restaurangen med politik. Mazra’a öppnade som en vanlig restaurang med palestinskt kök. Det var för tre år sedan som Jenny Hedström och Nidal Kersh slog upp portarna till bistron på Skånegatan på Södermalm i Stockholm. Men sedan kom folkmordet i Gaza, berättar hon. Nu är det viktigt för restaurangen att markera sin ståndpunkt. ”Free palestine” står det på en tavla på väggen i matsalen.
Jenny berättar nu om en rad händelser som inleddes för omkring tre veckor sedan. Personalen åt lunch på restaurangens uteservering innan öppning. En man kom då gående, såg en upphängd palestinasjal och närmade sig.
Lås upp
Laddar...
Redan prenumerant? Logga in här
Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇
Prenumerera och läs direkt!
Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.
Otto Arborén: Vi bidrar alla till framtidens atombomb
Ansvaret för andras liv avskaffas i rask takt med teknikens utveckling. Samtidigt ges allt större krafter till vårt förfogande.
Den 6 augusti 1945 släppte ett amerikanskt plan atombomben Little Boy över Hiroshima. Tre dagar senare föll Fat Man över Nagasaki. 200 000 människor dog av explosionerna, många fler i deras efterdyningar. Ändå fanns ingen mördare.
80 år senare vill allt fler ta plats under kärnvapenparaplyet. Den så kallade terrorbalansens logik fortsätter driva upprustning, trots att mänskligheten sedan länge besitter sprängkraft nog att utplåna sig själv.
Lås upp
Laddar...
Redan prenumerant? Logga in här
Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇
Prenumerera och läs direkt!
Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.
Demonstrationerna för Gaza har demoniserats med begreppet ”antisemitism” – som nu har blivit ett kolonialt verktyg. Foto: Jessica Gow/TT.
Kriget mot antisemitismen sägs skydda judar – men har blivit ett sätt att disciplinera den antikoloniala rörelsen och legitimera Israels krig.
Detta är en insändare. Skribenten ansvarar själv för alla åsikter som uttrycks.
Vill du svara på texten? Skicka en replik på högst 3 000 tecken till [email protected].
När Johannes Anyuru skriver på Instagram att ”det finns inget som heter ‘antisemitism’ [som sträcker sig utöver andra former av rasism]” väcker han Paulina Sokolows oro, och farhågor om just antisemitism. I själva verket ger Anyurus ord uttryck för en kritik som är vedertagen bland judiska antisionister och andra israelkritiker: en som ser jakten på förment antisemitism som ett finslipat vapen mot den antikoloniala rörelsen i allmänhet och palestinarörelsen i synnerhet.
Som företrädare för en oppositionell judisk vänster kunde man önska att Paulina Sokolows förståelse för detta perspektiv vore djupare. Detsamma gäller många andra debattörer till vänster. Det finns därför anledning att förankra Anyurus kommentar i ett vidare teoretiskt och politiskt sammanhang.
Lås upp
Laddar...
Redan prenumerant? Logga in här
Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇
Prenumerera och läs direkt!
Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.
Enligt forskaren Johan Vikström kan småkommuner ha svårt att bedriva arbetsförmedling likvärdigt. Foto: Pontus Lundahl/TT.
Arbetsförmedlingen borde avskaffas enligt Kristdemokraterna, som i stället vill att kommunerna tar över. Forskare varnar för att det skulle kunna leda till nedskärningar i arbetsmarknadspolitiken.
Arbetsförmedlingens existens innebär ”ett absurt dubbelarbete” som både är dyrt och ineffektivt, skriver KD-politikerna Camilla Rinaldo Miller och Lili André i en debattartikel i Svenska Dagbladet (31/7). De syftar på att kommuner i dag också arbetar med arbetsmarknadsinsatser.
Det är inte första gången sådan kritik framförs. Enligt sociologen Roland Paulsen har arbetsförmedlingen genomgått förändringar, från att förmedla jobb till att administrera och kontrollera arbetssökande. Myndigheten har blivit mer av en ”uppfostringsanstalt”, skriver han till Flamman.
Lås upp
Laddar...
Redan prenumerant? Logga in här
Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇
Prenumerera och läs direkt!
Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.
Den israeliska regeringen planerar hur mycket mat som ska släppas in ned till minsta riskorn, och svälter medvetet befolkningen. Foto: Jehad Alshrafi/AP/TT.
Alla vet vad som pågår i Gaza – så hur kan folkmordet få fortsätta? Svaret är den starkes rätt.
Den 25 juli rapporterades i hela världen om spädbarnet Zainab, som dog av svält endast fem månader gammal. Enligt den palestinska hälsomyndigheten hade då 83 barn dött av undernäring sedan 7 oktober 2023, men den senaste månaden har hjärtskärande bilder på palestinier som bara är skinn och ben blivit allt vanligare.
Svälten är knappast den tragiska baksidan av ett krig. Den är kalkylerad ned till minsta riskorn av den israeliska regeringen.
Lås upp
Laddar...
Redan prenumerant? Logga in här
Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇
Prenumerera och läs direkt!
Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.