Från och med den 15 september har Flamman en vikarierande prenumerationsansvarig, eftersom Fredrik Andersson ska vara tjänstledig under ett år.
Välkommen Micaela! Fast helt ny på tidningen är du ju inte, eller hur? Tack! Nej, jag har arbetstränat på Flamman sedan i maj efter en långtidssjukskrivning, och gjort lite allt möjligt. Bland annat har jag hjälpt till med några artiklar och skrivit ett par ledare. Jag brukar även skriva tv-tipsen, och eftersom jag ser väldigt mycket på tv så tänkte jag fortsätta med det även framöver.
Men nu är du prenumerationsansvarig alltså. Hur känns det? Det känns väldigt kul, och lite nervöst. Prenumeranterna är ju liksom Flamman och anledningen till att vi finns som tidning, och det känns hedrande att få vara den som ska fylla Fredriks skor som prenumerationsansvarig när han är tjänstledig. Just nu håller jag på att sätta mig in i prenumerantregistret och hur det funkar, och jag tror att jag och registret kommer att bli goda vänner.
Förutom ny prenumerationsansvarig, vem är du? Jag är en 25-åring som bor i ett kollektiv i södra Stockholm med tre människor och två katter. Min politiska bakgrund har jag väl framför allt inom studentrörelsen, dels inom Vänsterns studentförbund och dels på Stockholms universitets studentkår. Jag har läst en del statsvetenskap och lite annat men har hittills inte lyckats ta någon examen. De senaste åren har jag varit mest aktiv i frågor som rör psykisk ohälsa och missbruk, men brukar försöka vara engagerad ganska brett i vänstern och i den feministiska och antirasistiska debatten. Annars gillar jag att umgås med mina katter, måla naglarna och se på tv-serier.
Prenumeranterna är ju liksom Flamman och anledningen till att vi finns som tidning
Kommer prenumeranterna att märka någon skillnad nu när du har börjat? Först och främst så är jag ju helt grön på det här, så vissa grejer kanske kommer att ta lite längre tid innan jag kan allting. Men framför allt kanske det kommer att märkas genom att det blir nya telefontider för prenumerationsärenden, eftersom jag jobbar lite andra tider. Tidigare har det varit måndag och torsdag 10-17, men från och med nästa vecka kommer det att vara måndagar 10-15, torsdagar 12-17 och fredagar 10-14. Det är lika många timmar som tidigare men förlagt över tre dagar i veckan istället för två.
Flamman möter Tobias Hübinette bland marmorstatyerna på Nationalmuseum. Foto: Paulina Sokolow.
Sveriges mest påpassade forskare tror inte längre på militant antifascism.
För Flamman berättar han om Mattias Karlssons klädstil, hur Katitzi-böckerna gjorde honom till antirasist och varför vänstern inte kan älska honom.
Kostymbyxor och kavaj och till det en jacquardstickad, rutig slipover i mörkgrönt och vinrött. Välklädd är han som vanligt, Tobias Hübinette. Han smälter också in fint i den internationella atmosfären på Grand Hôtels veranda denna grå förmiddag. Rummet är inbäddat i ett sömnigt sorl. En blond dam serverar oss te och kaffe och det är inget konstigt med att vi som utbyter artigheter med henne är mörka och ser utomeuropeiska ut. I den här miljön kunde vi vara ett välbeställt gift par på weekendresa eller affärskollegor.
Att se sig själv utifrån i termer av ras och klass ligger nära till hands i sällskap med Tobias Hübinette. Ingen i Sverige har grävt sig djupare ned i dessa lager, åtminstone inte med en sådan glöd – och till samma pris.
Var köper du dina kläder?
– Mest i Japan. Där finns fler butiker som säljer den här typen av kläder än i Sverige. Svensk modestil är mest bara tröja och byxor.
Sin propra stil till trots har han sin bakgrund i betydligt ruffigare miljöer. På 1990-talet var han aktiv i de antifascistiska miljöerna, först som anarkist i uppväxtorten Motala och sedan i Uppsalas studentliv. Sedan dess har allt han tagit i skapat debatt: internationella adoptioner, överklassens historiska naziböjelser, rasfrågan och mångkulturen.
Ställningstaganden som gjort honom till högerextremisters måltavla, hela vägen från skinheadsåren i mitten av 80-talet till regeringsmakten 2022. Genom åren har han ihärdigt bloggat och postat samkörningar mellan svensk nazisthistoria med adelskalendern och han var tidigt ute med att hänga ut högerextrema personer. Samtidigt har han inte dragit sig för att rota runt i klassiska vänstersår, som förekomsten av obearbetad antisemitism. I sin mediala framtoning framstår han som orädd, eller snarare dumdristig. I verkliga livet är han timid och på sin vakt.
Jag håller mig kvar vid modesnacket för att försöka locka ut honom ur hans akademiska bekvämlighetszon. Det ska visa sig vara svårt.
Men även de högerextrema börjar bli ganska propra?
– Mattias Karlsson (chefsideolog på tankesmedjan Oikos och riksdagsledamot för Sverigedemokraterna) har satt standarden för de nya högerextremisternas klädstil, han är deras modeikon nu. Det är tredelat som gäller. Men utan några detaljer som sticker ut, utan mer uniformt.
Kvällen innan vi ses har tidningen Expo blivit dubbelprisade vid Tidskriftsgalan. ”En vardagsnära granskning som med långsiktig bevakning blottlägger hur extremismen sträckt sig in i maktens familjeliv.” Juryns motivering säger det inte rätt ut, men alla vet att det handlar om migrationsministern Johan Forsell och hans sons involvering i den ungnazistiska grupperingen Aktivklubb. Metoden – att avslöja högerextrema böjelser i makteliten – är typisk för tidskriften som fyller 30 i år och högst välbekant för Tobias Hübinette. Han var med att grunda den.
– Jag är jätteglad över vad Expo har blivit och att de fortfarande finns. Det är inte självklart i dessa tider och de är viktigare än någonsin. Deras syfte är folkbildande och det är kanske det mest verksamma vi har i dag.
Vid starten, minns Tobias Hübinette, drogs tidningen med en vänsterstämpel. Grundarna kom från vänstern, han själv inte minst.
– Det var ju trotskister, vänsterpartister som delvis kanske hade gått med när partiet fortfarande hette VPK. Men i dag är det en högst respekterad tidskrift.
Vitt. Nationalmuseums skulpturgård illustrerar väl Tobias Hübinettes teorier om en bombastisk svensk självbild. Foto: Paulina Sokolow.
Expo har behållit fokus på den vita högerextremismen, men har utelämnat islamismen, som den ju har mycket gemensamt med. Ett tomrum som på senare år intagits av stiftelsen Doku.
– Doku har en stark högerstämpel, vilket inte är konstigt mot bakgrund av vilka som var med vid uppstarten. Alla var i praktiken höger utom Anna-Lena Lodenius som kommer från socialdemokratin.
Borde inte Expo ha tagit det området också?
– Jo, visst, men det finns kanske ingen där som har den kompetensen, med språket. Man bör ju kunna åtminstone arabiska. Men jo, Expos undertitel är ”demokratisk tidskrift”, så därmed är det absolut motiverat att ha fokus även på radikalislamism.
Har du själv haft koll på aktivklubbarna?
– Inte på personnivå, men jag har märkt att den här miljön har växt. Och att det hade börjat komma in personer med en annan klassbakgrund.
Tobias Hübinette säger att de unga högermännen drivs av två frågor. Det ena är vithet – eller ”ras” som han själv föredrar att kalla det – och det andra maskulinitet. Och kön.
Den antirasistiska rörelsen har liksom gått sönder på grund av kriget och det kommer att bli väldigt svårt att reparera det, om någonsin.
– Det vi ser i Sverige, liksom i hela västvärlden är att den gruppen håller på att radikaliseras i detta nu. En utveckling som nog många missat. Nu kommer det i dagen i Sverige.
Han vet inte vart det kommer att ta vägen men tillägger att det är ”otäckt”.
Är det ett generationsuppror?
–Traditionellt har unga, vita män sökt sig till vänstern, i trots mot sina föräldrar. De har dessutom varit mer vänster än unga vita kvinnor. Så har det sett ut sedan 1960- och ända fram till 90-talets antiglobaliseringsrörelse. Så det här är någonting nytt. Det enda vi har att titta tillbaka på är mellankrigstiden, då en liknande våg av högeradikalisering svepte genom Europa med Hitlerjugend och militarisering med unga vita killar från alla sociala bakgrunder.
Det är delvis en reaktion mot jämställdheten, menar Tobias Hübinette, men även flyktingkrisen för tio år sedan. Homofobin finns också där men är inte lika stark som i andra delar av världen. Snarare har det i Sverige blivit en del av borgerlighetens identitet att vara hbtq-vänlig.
Hur märker du av det här skiftet i din vardag?
– Jag träffar de här unga männen på universitetet. Vi möts i korridorerna. Jag känner igen dem på deras Mattias Karlsson-klädstil och de visar att de känner igen mig – inte på ett positivt sätt. De finns här på Karlstads universitet, på alla svenska universitet. Även på utländska lärosäten vet folk på förhand vem jag är. Nätverken är ju internationella.
Dessa kostymnissar, menar Hübinette, återfinns sällan inom humaniora utan satsar på statusutbildningar som juridik, psykologi och läkarlinjen. Vi tittar ned i våra tomma koppar och begrundar att dessa unga högerextremister snart alltså kommer att undersöka våra kroppar och försvara oss inför lagen.
Själv har Tobias nyligen fått problem med just en sådan mäktig person.
I dagarna har detblivit känt att en näringslivstopp gått till en advokat efter en sådan uthängning. Till saken hör att sonen till näringslivstoppen, vid tiden omyndig, planerat ett högerextremt våldsbrott i samband med Eurovisionstävlingen i Rotterdam 2021. Den 27 november kommer domen om sonens dåd. De menar att Tobias gjort sig skyldig till förtal och kräver skadestånd på sammanlagt 170 000 kronor.
Hur mår du?
– Det är pressat. Det handlar om mycket pengar, som jag inte har. Det är svårt att koncentrera sig på arbetsuppgifter som jag ju ändå har samtidigt. Så jag är stressad.
I dag var deadline för att svara på familjens krav. Och han har meddelat dem att han går dem till mötes: allt är avpublicerat och han har erbjudit dem att formulera ursäkten så som de önskar den. Men han tänker inte gå med på skadeståndet.
Tänker du aldrig: ”Varför gör jag det här?”
– De här sakerna sker för att jag har en historia. Jag får betalt för gammal ost, det är logiken.
När i livet fattade du att du var vänster?
– Jättetidigt. Som barn var jag väldigt driven. Jag var elevrådsordförande på gymnasiet och började tidigt läsa vuxenlitteratur. Anne Franks dagbok, vuxenromaner och fantasy. Jag blev snabbt känd av personalen på Motala bibliotek. Jag läste böcker om anarkism. Vår generation var allihopa vänster.
Foto: Paulina Sokolow.
Och Katitzi-böckerna?
– Ja, visst. Det var ju fantastiska böcker. De satte de spår för de handlade om svensk rasism i svenska miljöer. Men sedan fanns det ju en stor produktion av barn- och ungdomsböcker som var vänster på den tiden. Tredje världen hette det på den tiden.
Den brådmogne bokmalen anordnade sedan stadens första antirasistiska demonstration i gymnasiet efter ett attentat mot en flyktingförläggning. Alla partier hakade på. I Motala läste han också Stoppa rasismen, det första moderna försöket att skapa en antirasistisk, antifascistisk organisation och tidning – det var den som Stieg Larsson skrev i.
Under studietiden i Uppsala kom han sedan i kontakt med anarkister, studenter och Uppsalabor.
– Jag var med och startade en anarkistisk studentrörelse, med runt hundra studenter som kom och gick. Vi bildade den anarkistiska gruppen Sine qua non (Utan vilket inte) och grundade tidningen Kaos. Precis vid slutet av Kalla kriget, i början på 90-talet, kom vändpunkten. Det var då den nynazistiska vågen satte igång och anonym rasism övergick till synlig fascism med skinheads och attacker mot flyktingförläggningar. Det var då jag blev aktiv antifascist.
Ur denna autonoma miljö växte det som kom att kallas Antifascistisk aktion, AFA. Men mer beskriver Tobias det som ett nätverk av antifascistiska aktivister i olika städer och delar av Sverige som börjar hitta varandra.
– Den stora motsättningen på den tiden var att vi som kom från anarkisthåll var för den typiska direkta aktionen att konfrontera.
Andra profiler i vänstermiljöerna valde i stället samtalets väg, som Anders Carlberg och hans projekt med att samla unga män ur nazistkrestar i Fryshuset.
– I stället förde vi ett lågskaligt krig mot dem. Med sabotage och konfrontation.
Vilken metod vann tycker du i efterhand?
– Det är ju bara att konstatera att vår kamp inte hjälpte alls. Då hade SD kanske 15 promille, i dag har de över 20 procent.
Så du tror inte på militant antifascism längre?
– Nej, det visade sig inte särskilt politiskt verksamt, eftersom SD bara fortsätter att växa. Men jag kan förstå de unga som väljer att konfrontera den nya vågen av våldsamma nazister.
Nu har vi suttit i de mjuka fåtöljerna och vaggats in av det mjukt klirrande porslinet och lågmälda rösterna. Det är trivsamt. Men så börjar Tobias Hübinette att peka runt i rummet och målar upp ett annat scenario, ett parallellt universum med hemliga möten, sammanträffanden i kontakterna mellan den svenska aristokratin och Hitlertysklands högdjur.
Jag blev utsatt för rasism som barn, innan jag ens visste vad rasism var.
– Kungens föräldrar var ju här på många av de här mötena. Rudolf Hess, som sedan blev Hitlers ställföreträdare, talade här inför Svensk-tyska föreningen 1935. Den nazist som orkestrerade Novemberpogromen 1938 var också gäst här.
Tobias pekar mot ett tomt hörn, där en flygel kan ha stått.
– På 30-talet arbetade en pianist här. Han var ungersk jude. Där satt han kanske och spelade valser och underhöll. Hans efterkommande är i dag ledande Sverigedemokrat.
Han nämner pianistens efternamn, men jag ombeds att inte skriva ut det.
Jag betalar notan för att byta miljö till intilliggande Nationalmuseum som just öppnat för dagen. En annan kulturhistorisk bastion för bättre folk och en bra plats att prata om svenskhet. Vi pratar om vårt gemensamma intresse, så kallad finkultur som opera och konst och konstaterar att de här preferenserna börjar bli mer ovanliga i alla politiska läger. Vem går han med på sådant, har han familj?
– Jag har skyddad identitet. Så det blir svårt att ta upp i en intervju.
Nu ska jag ta bilder av Tobias i skulpturhallen med de kritvita statyerna av nymfer och gudar, utförda av den svenska nationalromantikens stora namn som Bengt Erland Fogelberg och Teodor Lundberg. Asagudarna Tor och Oden i jätteformat och med svällande muskler står på parad som en påminnelse om tiden då det moderna Sverige grundlades – men också om dagens hulkideal i manosfären. Den judiska befolkningens emancipation, byggandet av ett museum för nationens konstskatter, öppnandet av ett lyxigt hotell och födelsen av rasbiologiska ideologier. Allt sammanfaller i tiden runt 1870. Där han står, något obekväm men tillmötesgående under de väldiga vita kropparna, ser han liten och sårbar ut. Men vem gör inte det bredvid statyer?
Tobias Hübinette är inte bara en måltavla för extremhögerns uppmärksamhet, utan även från vänster. Det gäller dels en konflikt som utspelat sig på Uppsala universitet, där Hübinette i artiklar hävdat oegentligheter vid tillsättandet av en forskartjänst men mer av allmänintresse är splittringen i fråga om Gazakriget och kopplingen till den ökande antisemitismen.
Vad har gjort dig kontroversiell under kriget?
– Jag har uppmärksammat antisemitiska yttringar. Alltså inte när det handlat om kritik mot Israel utan fördomar mot judar. Det har räckt för att vissa antirasister på vänsterkanten skulle uppfatta mig som förrädare. Det finns en tidig artikel som jag skrev för Expo redan på 90-talet om antisemitismen inom vänstern, som jag fick kämpa hårt för att få igenom. Även Stieg Larsson var upprörd över att jag ens ville skriva artikeln. Det sågs som ett förräderi redan då.
I januari i år skrev Tobias Hübinette tillsammans med Christer Mattsson, chef för Segerstedtinstitutet, debattartikeln ”Svensk antirasism har gått vilse sedan 7 oktober-attacken”. Där kritiserade de att antirasistiska forskare beskrivit Hamas terrordåd som del av en befrielsekamp, vilket de både kritiserades hårt för av Juan Velasquez och Adrián Groglopo i Parabol och Mattias Gardell i Aftonbladet.
– Vi såg båda hur den antirasistiska rörelsen splittrats och ville skriva en artikel om det. Den har liksom har gått sönder på grund av kriget och det kommer att bli väldigt svårt att reparera det, om någonsin. Vi blev kallade folkmordsapologeter av Mattias Gardell. Hans ord har vägt tungt i rörelsen.
Varför tror du att du ofta hamnar i de här situationerna?
– När jag var liten så hände det som händer i stort sett alla adopterade, jag blev retad. Jag blev utsatt för rasism som barn, innan jag ens visste vad rasism var. Och det har säkert satt sig. En identifikation oavsett vilken minoritetsgrupp vi pratar om: judar, muslimer, romer eller svarta. Jag bryr mig inte om vem som är förövaren. Och där kan man kanske ifrågasätta hur strategiskt det varit ibland. Å andra sidan tänker jag inte i de termerna.
Vi följs åt till korsningen Strandvägen-Kungsträdgården och säger några avslutande ord. Då ser jag i ögonvrån en elegant herre i jaktinspirerade kläder glida förbi på cykel. ”Hej Tobias!”, ropar han glatt. Det visar sig vara Per Gudmundson, tidigare presschef hos Kristdemokraterna, ledarskribent på Svenska Dagbladet och kort tid skribent på högerpopulistiska Bulletin.
– Det var Per Gudmundson. Han började också som radikal vänster i Uppsala, men sedan gick det som det gick.
Klipp från den polska propaganda-kanalen Visegrad 24 förekommer fortfarande i svenska nyhetsmedier. Foto: Visegrad 24/X, Expressen.
Brinnande byggnader, drönarklipp och emojier. Filmerna från krigsfronten i Ukraina gjorde X-kontot Visegrad 24 till en viktig nyhetskälla. Men bakom fasaden döljer sig polsk högerpropaganda – och svenska medier fortsätter att hänvisa till dem.
Härom veckan toppades Expressens sajt av ett suddigt videoklipp på en brinnande byggnad. ”Visegrad 24 skriver att det rör sig om ett industriområde där ryska militären har både baser och drönaranläggningar”, uppgav tidningen (12/10).
Detta var andra gången på kort tid (25/8) som Expressen TV okritiskt hänvisade till Visegrad 24 som nyhetskälla. Detta trots att det numera är både välkänt och uppenbart att Visegrad 24 är en propagandaoperation, förankrad i Polens nationalkonservativa höger. Exemplet lär oss en hel del av de nya formerna för att plantera propaganda i snabba nyhetsflöden.
Visegrad 24 har vuxit till ett mediehus med globalt genomslag – fast utan att driva någon egen publikation. Man nöjer sig med konton på plattformar som X (tidigare Twitter), där man i hög grad återpostar upphittat material. Gärna en video på något som exploderar, plockad direkt från någon rysk, ukrainsk, palestinsk eller iransk kanal i appen Telegram. Videon förses med en braskande engelsk rubrik och läggs upp på X, utan kontroll av äktheten – för att sedan spridas vidare av etablerade medier som Expressen. Visegrad 24 gör sig därmed till en praktisk källa för nyhetsredaktioner som Expressen, som inte vill avlöna egna journalister för att följa Telegramkanaler på främmande språk.
Genombrottet kom 2022, efter Rysslands fullskaliga invasion av Ukraina, då Visegrad 24 utmärkte sig genom att vara snabba med att posta videoklipp från frontlinjen till Twitter, må vara att vissa senare visade sig vara falska. Rubrikerna skrevs för att tilltala alla oss som engagerade sig för Ukraina. På några månader samlade Visegrad 24 mängder av följare och blev en stående nyhetskälla även för etablerade medier. Aftonbladet och Expressen, DN och SvD – alla hänvisade de till Visegrad 24 som källa.
Men något var skumt. För ingenstans uppgav Visegrad 24 några adresser eller redaktörsnamn. Hösten 2022 skrev jag en krönika där jag spekulerade i om det anonyma kontot kanske var en propagandaoperation med Ryssland som avsändare. Var kanske den proukrainska tendensen bara ett sätt att samla följare i ett första skede, för att senare vrida om budskapet i prorysk riktning?
Exemplet lär oss en hel del av de nya formerna för att plantera propaganda i snabba nyhetsflöden.
Ungefär samtidigt började grävande journalister, först på OKO Press, avslöja vilka som låg bakom Visegrad 24. Det var den konservative aktivisten och pr-mannen Stefan Tompson, med polsk och sydafrikansk bakgrund, uppvuxen i brittisk överklassmiljö, tillsammans med svensk-polske Adam Starzynski, som deltagit i konferenser med SD-tankesmedjan Oikos. Finansieringen kom från Polens dåvarande, nationalkonservativa högerregering och syftet skulle vara att sprida dess värderingar i utlandet. Successivt började Visegrad 24 varva sin nyhetsförmedling med en ökad andel renodlad propaganda, där ett genomgående tema är att peka ut muslimer som ett hot mot Europa.
Stefan Tompson förklarar i en intervju att Israel står vid frontlinjen i en kamp för ”västvärlden”, som på hemmaplan måste föras mot ”vänstern”, som han menar har ”bildat gemensam front med blocket Ryssland–Kina–Iran”.
Efter den Hamas-ledda attacken mot Israel den 7 oktober 2023 satsade Visegrad 24 hårt på nyheter från Mellanöstern, som man nu har knoppat av till syskonkontot Middle East 24 (ME24). Medieforskare vid Washingtons universitet har i en studie visat hur Visegrad 24, vid sidan av ännu en handfull liknande aktörer på X, de första veckorna efter attacken lyckades erövra ett betydande inflytande som engelskspråkiga nyhetskällor.
Visegrad 24 för fram samma slags budskap som Israels regering, medan andra (tills vidare) framställer sig som opartiska, eller driver en hårt anti-israelisk linje. Vad som förenar dessa nyhetsförmedlare, som ofta är anonyma, är inte budskapet utan en likartad stil: snabbt återpostande av dramatiska bilder, gärna med rubriker fyllda av emojier och versaler. Även om de har färre följare än de största traditionella nyhetsmedierna, når de större genomslag på X. Till detta bidrar att bland andra Visegrad 24 upprepade gånger har fått del av den hårdvaluta som det innebär att bli återpostad av plattformens ägare, Elon Musk.
Samtidigt har det uppdagats flera fall där högerextrema aktörer på X driver propalestinska konton som samlat stora skaror av följare – vilka knappast haft anledning att ana oråd. Först i nästa skede, när följarna finns på plats, är tiden inne för att stegvis varva Israelkritiken med antisemitiska konspirationsteorier, förintelseförnekande och rasism.
Sannolikt förekommer liknande försök till flerstegsoperationer inom en mängd olika områden. Alla vi som följer världshändelser via sociala medier bör utgå från att vi redan följer konton som har en dold agenda som går bortom vad som hittills varit synligt. Det är omöjligt att med säkerhet identifiera dem på förhand. Men detta är ingen ursäkt för Expressen TV att år 2025 fortsätta legitimera Visegrad 24 som nyhetskälla.
Socialistiska borgmästarkandidaten Zohran Mandani får en kram av Bernie Sanders under ett kampanjmöte den 27 oktober. Foto: Heather Khalifa/AP/TT.
Zohran Mamdani har blivit symbolen för en ny vänster i USA – radikal i sak, varm i tonen och omgiven av tusentals frivilliga som knackar dörr i hans namn. Flamman träffar ledarna för Democratic socialists of America, den darriga språngbrädan för stadens socialistiska framgångar.
En ung, muslimsk socialist född i Afrika – 34-åriga Zohran Mamdani har allt som behövs för att skrämma skiten ur New Yorks borgerlighet. Inte minst som han står som favorit när staden väljer sin nya borgmästare den 4 november.
Långt bakom sig har han tidigare demokratiska delstatsguvernören Andrew Cuomo, som deltar som oberoende, och republikanen Curtis Sliwa. Nu undrar många hur den radikala nykomlingen kunnat gå från två procent i början av primärvalen, till att spöa tungviktare som miljardärerna kastar pengar över.
Lås upp
Laddar...
Redan prenumerant? Logga in här
Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇
Prenumerera och läs direkt!
Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.
Josef (Joel Spira) reser långt för att söka efter sin älskade. Foto: Andreas Öhrman.
Stereotypen med den tokroliga tjejen som dricker champagne i Paris är pinsam och borde aldrig dammats av. 7 steg vill vara smart, men faller på sin egen stelbenthet.
I Andreas Öhmans 7 steg spelar artisten Veronica Maggio den gåtfulla Elle som utvecklat en teori om kärlekens sju etapper: från förälskelse via vardagens tristess och konflikter till nytändningens sjätte steg. I hennes värld är människan förnuftig nog att kontrollera kärlekens virrvarr. Teorin ligger långt från tanken om sammanförda öden, men är desto mer symptomatisk för vårt kbt-upplysta tidevarv.
Innan teorins försökskanin och manliga hjälte Josef (Joel Spira) hinner klura ut vad som väntar i det sjunde steget, går Elle upp i rök och han sadlar om från hjärtekrossad pojkvän till privatdetektiv. Snart inser Josef att han knappt vet någonting om sin mystiska flickvän, och sökandet efter henne tar honom runt i Sverige och över ett världshav.
Lås upp
Laddar...
Redan prenumerant? Logga in här
Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇
Prenumerera och läs direkt!
Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.
Turkiets president Recep Tayyip Erdogan, Jens Stolenberg, dåvarande generalsekreterare för Nato, och statsminister Ulf Kristersson diskuterar Sveriges Natoansökan i juli 2023. Foto: Yves Herman/Pool/AP.
Jens Stoltenbergs nyckel till framgång är försiktighet och eftertanke, en bristvara i dagens världspolitik. Sara Martinsson har läst den store norrmannens självbiografiska "Min tid i Nato".
I Norge är det statsminister Jonas Gahr Støre som brukar jämföras med Palme. Överklasspojken från Oslo vest, som mot alla odds blev vänster. Men egentligen har den tidigare statsministern och Nato-chefen Jens Stoltenberg fler likheter med originalet. Sedan Palme dog har socialdemokratin inte någonstans i världen haft en stjärna med starkare lyskraft än han. Nu har han skrivit 500 sidor om sitt decennium som generalsekreterare för Nato. Man kan läsa dem som skvaller om Trump och Putin, eller för att nosa upp hemligheten bakom ett varumärke så starkt att det på egen hand vann det norska valet.
Mycket har sagts om ”Stoltenberg-effekten”. Mindre om vad den beror på. Hur blev en matteälskande nepobaby från Frogner hela socialdemokratins guldgosse? Ett svar finns förstås i uppväxten. Föräldrarna Thorvald och Karin tillhörde båda Arbeiderpartiets elit. För lille Jens var statsministrar, departementschefer och diplomater normalt middagssällskap. ]Han fick således försprång i att bygga nätverk. Att känna alla hjälpte honom tveklöst upp genom Arbeiderpartiet-hierarkin.
Lås upp
Laddar...
Redan prenumerant? Logga in här
Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇
Prenumerera och läs direkt!
Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.
Roland Boman skriver i ett brev att Jokkmokks människosyn skiljer sig från regeringens. Foto: Jokkmokks kommun.
Regeringens pilotprojekt för att få afghanska flyktingar att flytta tillbaka får kritik i ett brev från Roland Boman, kommunstyrelsens ordförande i Jokkmokk. ”De skiter högaktningsfullt i Jokkmokk”, säger han till Flamman.
Den 10 september lanserade regeringen ett pilotprojekt för så kallad frivillig återvandring av afghanska flyktingar, med förfrågningar till flera kommuner om att delta.
Den 20 oktoberfick man ett öppenhjärtigt brevsvar från Roland Boman, kommunstyrelsens ordförande i Jokkmokk, med rubriken ”Tack men nej tack”. Där står: ”Jokkmokk är Vi, inte vi och dom. Jokkmokk är Vi oavsett bakgrund, födelseland eller hudfärg.”
Lås upp
Laddar...
Redan prenumerant? Logga in här
Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇
Prenumerera och läs direkt!
Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.
Greta Thunberg deltar i en presskonferens vid Sergels torg i Stockholm den 7 oktober. Foto: Caisa Rasmussen/TT.
Demoniseringen av Palestinarörelsen är ett hot mot alla som tror på demokratin.
Detta är en insändare. Skribenten ansvarar själv för alla åsikter som uttrycks.
Vill du svara på texten? Skicka en replik på högst 3 000 tecken till [email protected].
I två års tid har människor gått ut i kraft mot den israeliska folkmordsoperationen i Gaza. Lika länge har vad som kollektivt kan benämnas ”Palestinarörelsen” mött ett fanatiskt politiskt motstånd.
Mönstret påminner om Israel-Palestinakonflikten i sig själv: Israel har låtit brutaliteten mot Palestina växa på bekostnad av även den inhemska opinionen, och i Sverige tas politiska steg mot ökad repression av demonstranter, medan svenskarna själva vänder sig mot den etniska rensningen och tagit ställning för det palestinska folkets rätt till liv och självbestämmande.
För att avskräcka från ökat deltagande och även förstärka övertygelsen i de egna leden har reaktionära och fascistiska fotografer, bland annat SD-kopplade Riks, sett till att fotografera och filma de större demonstrationerna, stundtals understödda av små grupper av motdemonstranter som genom egna spektakel försöker provocera fram reaktioner i syfte att skapa innehåll åt sin egen hejarklack.
Genom en ständigt malande demonisering förnekas palestinademonstranternas mänsklighet.
Genom en ständigt malande demonisering – som är nödvändig om du ska orka hata den som inte gör dig något – radikaliseras högermänniskor till att förneka palestinademonstranters mänsklighet. I chattar och livestreamar kartläggs och hånas engagerade individer. Bilar har körts in i demonstrationståg. En välkänd aktivistprofil blev nyligen misshandlad.
Samma fientliga förhållningssätt går att skönja bland framträdande regeringspartister: riksdagsmoderater beskriver Global Sumud-flottiljen som en samling ”hamaskramare”, ”homofober” och ”antisemiter” medan en Sverigedemokrat hänger ut föräldrar som bär palestinasjal till förskolan – ett plagg som en moderat kommuntopp kallar ”hipstersvastika”. Genom att utnyttja en etnonationalistisk definition av antisemitism där israelkritik likställs med judehat, tvättar man sina egna rasistiska händer.
Tidöpolitiker sätter sig inte bakom ratten för att demonstrera missnöje, men från regeringen kommer en stadig ström av utspel och lagförslag som kan innebära mer skada för fler personer. Genom att strama åt demonstrationsrätten och nyttja vandellagar där ”fel” beteende kan vara grund för indraget uppehållstillstånd eller avbruten medborgarskapsprocess, kommer färre att våga protestera mot demokratiska inskränkningar. Med laglig rätt att riva upp medborgarskap begränsas alla demokratiska aktörers rätt ytterligare. Snaran dras åt och folkets rätt att samlas politiskt kvävs.
Inget av detta sker i ett vakuum. Inskränkningarna sker över hela Europa. I dagarna fick världen veta att israeliska National Center for Combating Antisemitism för ett register över pro-palestinska demonstrationer, tillsammans med de konton och organisationer som potentiellt står bakom. Det som i Sverige sker med mobilkameror och ekokammare på internet, sker även på israeliska myndigheter.
Vill man döda en demokrati, slutar man vårda den. Kampen för Palestinas frihet är inte bara livsavgörande för alla som lever under förtryck mellan floden och havet – den avgör även om vi själva är värda att kämpa för.
Björn Eklund byggde upp sitt förlag Karneval med pengar han fick från sin tidigare arbetsgivare Ordfront. Foto: Leonidas Aretakis.
Han bidrog till att göra Ordfront till Sveriges främsta vänstermagasin. Efter ett storbråk 2003 grundade han förlaget Karneval – som ifrågasätter allt från invandring till vacciner. Flamman träffar förläggaren och fritänkaren Björn Eklund.
"Sista striden för Ordfront?”
Rubrikerna var dramatiska inför den extrainsatta stämman den 4 september 2004, då 614 medlemmar samlades på gymnasieskolan Södra Latin i Stockholm för att avgöra magasinets framtid. I aulan fanns flera vänsterkändisar som Mikael Wiehe, Åsa Linderborg, Maria-Pia Boëthius och Sven Lindqvist.
”Giftpilarna kastades åt alla håll”, rapporterade Journalisten, ”inte minst mot ’Bonnier-pressen’ som enligt flera talare legat bakom ett ’galet och monstruöst massmediedrev’ och iscensatt en ’massaker på Ordfront’.”
Det fanns fog för de starka orden. Sveriges största vänstermagasin återhämtade sig aldrig efter det stormiga mötet. Man bekräftade också uppsägningen av redaktionschefen Björn Eklund, vars kontroversiella text om kriget i Jugoslavien hade gjort honom till dagens huvudperson.
Men avskedandet blev också en nystart. Ur gruset byggde han upp sitt fritänkande förlag Karneval.
Nu står han framför mig i gummistövlar, framför den röda trästugan från 1700-talet i Vitabergsparken på Södermalm. Den tillhör ett välbevarat ”reservatsområde” för arbetarna från de närliggande industrierna i Barnängen. Han hukar sig för att få plats i hallen.
Hemmastad. Från början drev Björn Eklund sitt förlag från hemmet, men han har nu skaffat ett riktigt kontor – ett litet trähus på Södermalm i Stockholm. Foto: Leonidas Aretakis.
– Det där har självklart präglat mig. Det var en smärtsam konflikt som pågick i två år. Först som ett mediedrev, därefter som en strid inom föreningen Ordfront, och till sist som en arbetsrättslig konflikt.
Vi slår oss ned vid köksbordet framför en bokhylla full av förlagets böcker. Stugans skala får oss att se ut som jättar.
Under de första åren gav Karneval ut vänsternamn som Åsa Linderborg och Flammans dåvarande chefredaktör Aron Etzler, och senare även storsäljare som Kapitalet i tjugoförsta århundradet av Thomas Piketty. Men på senare år har Björn Eklund tagit fritänkandet i nya riktningar, med böcker som ifrågasätter etablerade uppfattningar om klimatet, vacciner, Ukrainakriget, samt diskuterar kränkthetskultur och statens ”feminisering”.
Jag är nyfiken på honom av flera skäl. Som publicist undrar jag hur magasinet Ordfront kunde bli så framgångsrikt. När jag var ung aktivist publicerade det alla antiglobaliseringsrörelsens hjältar. Jag beställde hem en låda från tyska Ebay med ett tjugo-tal böcker av Noam Chomsky och John Pilger, varav de flesta nu står i Flammans bokhylla, och som lärde mig allt om USA:s sjaskiga utrikespolitik.
Nu är jag luttrad när det gäller vänstermänniskors förmåga att balla ur politiskt.
Men jag undrar också vad som hände sedan. Jag uppfattar att många författare i den äldre antiimperialistiska miljön, har haft svårt att navigera i en värld där USA inte är den enda skurken. Jag undrar också varför geopolitiken alltid splittrar vänstern, och om det finns något att lära i dag.
Jag frågar om han har gjort en ideologisk resa sedan Ordfront-tiden. Han skakar på huvudet.
– Jag är inte så vänster som du verkar tro. Till skillnad från många på Ordfront så har jag inget förflutet i kommunistiska sekter. Visst har jag ändrat uppfattning i flera frågor men jag vill tro att jag inte har gått högerut, utan att jag i dag vet bättre, säger han.
En sådan fråga är pandemin.
Lås upp
Laddar...
Redan prenumerant? Logga in här
Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇
Prenumerera och läs direkt!
Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.
Anhängare till Tufan Erürman firar hans seger i den turkiska ockuperade delen av huvudstaden Nicosia, Cypern. Foto: Nedim Enginsoy/AP.
Presidentvalet på Nordcypern blev en jordskredsseger för oppositionen.
Den lilla utbrytarstatens sittande president, Ersin Tatar, fick bara knappt 36 procent av rösterna, medan utmanaren Tufan Erhürman fick nära 63 procent när nordcyprioterna gick till valurnorna under söndagen.
Valet handlade inte bara om presidentkandidater, utan också om vägen framåt för Nordcypern – självständighet eller återförening med Cypern.
Cypern har varit delat sedan 1974, och den FN-bevakade ”gränsen” löper rakt igenom huvudstaden Nicosia. Ön, som under många år styrdes av Osmanska riket, har länge haft både en turkisk och grekisk befolkning. Efter en greknationalistisk statskupp med målet att ansluta Cypern till Grekland gick Turkiet in militärt och ockuperade norra sidan av ön. Tusentals etniska greker och turkar flydde eller fördrevs till vardera sidorna.
Lås upp
Laddar...
Redan prenumerant? Logga in här
Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇
Prenumerera och läs direkt!
Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.
Kievs klubbscen lever. Skribenten och dj:n Johan Norling var med om en natt med bombanfall. Foto: Serhii Kaschei.
DJ:n Johan Norling åkte till Ukraina för att spela och upptäckte en livlina för queerhet, ung livslust och ren överlevnad.
Under mitt set på nattklubben Closer i en gammal sovjetisk textilfabrik i centrala Kiev går flyglarmet. Klockan är 19.41 och jag har bara hunnit spela en dryg halvtimme. Jag vänder mig mot Alexei:
– Vad ska jag göra?.
Han knycker på axlarna:
– Alla har ju hört larmet, om de vill gå så går de. Han frågar om jag vill sluta spela. Hur ska jag veta det? Vilket är mitt ansvar som dj när Ryssland avfyrar missiler? En absurd fråga. Dansgolvet fortsätter att vibrera av energin från svettiga dansare medan Alexei kollar den statliga telegramkanalen där de skriver vad som utlöst larmet och vart missilerna är på väg. Jag fortsätter att spela, acid house, 130 bpm. GPS fungerar ändå inte under flyganfall, det stängs av för att försvåra navigeringen för drönare, så det skulle ändå vara svårt att beställa en taxi hem nu.
Det var i vintras jag fick meddelandet från Alexei med frågan om jag vill komma. Den som skriver tillhör kollektivet Shaleni, ”Galningarna”, som arrangerar klubbkvällar. De skriver att de gillar min musik. Jag reser runt en hel del för att dj:a på olika klubbar i Europa och är van vid att sova på hotell med dusch i korridoren och gnisslande tältsängar. Jag har även spelat i Ukraina förut, men det var före kriget.
Frizon. Klubbarna fungerar också som skyddsrum och som vattenhål för kulturella utbyten. Foto: Serhii Kaschei.
Jag tackar ja och när tiden för resan närmar sig gör jag efterforskningar. Är det farligt? Nästan alla svarar att det är viktigt att visa solidaritet, bryta isoleringen och bevittna vad som pågår. Själv är jag orolig för att vara i vägen eller känna mig som en krigsturist. Jag är nervös och bestämmer mig för att inte berätta om resan för mina föräldrar.
På perrongen i Budapest är jag säker på att jag fattat rätt beslut och 20 timmar senare är jag framme. Konturerna av staden är desamma, men så mycket annat har ändrats sedan sist. De krossade fönsterrutorna på skyskrapor kring ett elverk som regelbundet bombas är en brutal påminnelse.
Det första jag tänker är att inte ens försöka med min dåliga ryska. Mina ukrainska vänner i väst har låtit mig förstå att allt ryskt är dåligt. Ryska dj:er och skivbolag som inte öppet tagit avstånd från invasionen bojkottas.
Lås upp
Laddar...
Redan prenumerant? Logga in här
Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇
Prenumerera och läs direkt!
Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.