Utrikes 03 mars, 2018

Vänstern som försvann

Italien hade en gång en av Europas starkaste vänsterrörelser. I dag består den av ett nyliberalt mittenparti och en samling marginaliserade grupper som ständigt byter namn. Hur gick det till?

 

Inför det italienska valet på söndag är det få utanför landet som kan namnet på det huvudsakliga vänsteralternativet. Så har det sett ut länge. Inte ens efter eurokrisen har någon nämnbar förnyelse ägt rum, till skillnad från i grannländer som Grekland, Spanien och Frankrike. Men fram till 1990-talet var situationen den motsatta. Utvecklingen som har lett till dagens situation är på många sätt ett resultat av unika italienska omständigheter, men också en obehaglig föraning om vad som riskerar att ske på andra håll.

Kulturell hegemoni
När andra världskriget tog slut hade Italien den största organiserade vänstern i västvärlden. Den var framförallt samlad i två stora socialistiska masspartier vars medlemmar hade hjälpt till att driva ut nazisterna och besegra den inhemska fascistiska regimen: det italienska kommunistpartiet PCI och socialistpartiet PSI. Av dessa var PCI det starkaste, inte minst på grund av det intellektuella arvet som den tidige ledaren och filosofen Antonio Gramsci lämnade efter sig i form av sina anteckningsböcker från fängelset. Dessa kom att bli ett slags inofficiell katekes för partiet.

PCI åtnjöt en kulturell prestige och ett stöd i intellektuella och konstnärliga kretsar som saknar motstycke i Europa. Tillspetsat kan man säga att om kristdemokratiska DC hade monopol på makten under efterkrigstiden hade PCI monopol på kulturens område. Detta var inte bara en slump, det var också ett resultat av PCI:s egen strategi.

Gramscis tankar om ”kulturell hegemoni” och ”positionskrig” upphöjdes snabbt till leddoktrin i PCI efter att anteckningsböckerna började publiceras 1948. Ledarskapet i PCI gjorde dock en ytlig tolkning av begreppen, vilket skulle komma att få allvarliga konsekvenser under de kommande årtiondena. Enligt den dåvarande ledaren Palmiro Togliatti var partiets uppgift inte att störta kapitalismen utan att vinna ett så stort stöd som möjligt för sin ideologi inom de ramar som det borgerliga samhället hade ställt upp. Det gällde att få sina idéer att framstå som lika självklara för majoriteten av befolkningen som den borgerligt-liberala ideologin som upprätthåller kapitalismen gjorde. I stället för att överraska och attackera motståndarna skulle man långsamt bygga upp sitt inflytande i civilsamhället. Denna vilja att anpassa sig till det rådande systemet skulle prägla partiet under resten av seklet och i förlängningen leda till att partiet 40 år senare röstade för att avskaffa sig självt.

Det kristdemokratiska partiet DC insåg snabbt att deras potentiella väljare var lojala med monarkin och att deras potentiella stöd inom förvaltningen var samma strukturer som fascisterna hade upprättat

Fascistisk amnesti
De första kompromisserna gjordes i princip direkt efter krigsslutet. När Togliatti kom tillbaka till Italien från sin krigsexil i Moskva 1944 meddelade han att alla försök till revolution var uteslutna. Detta främst eftersom de militära styrkeförhållandena, med allierade styrkor i kontroll över landet efter segern, gjorde det omöjligt. Partiet skulle i stället koncentrera sig på att bygga upp ett massparti med en bred väljarbas och bidra till att återupprätta demokratin. Togliatti stannade dock inte där.

Till skillnad från Tyskland som ockuperades och avnazifierades efter kriget behandlades Italien som en medstridande snarare än som besegrad motståndare av de allierade. Ett offer för snarare än ansvarig utövare av fascism. Redan 1943 hade de allierade upprättat en marionettregim i södra Italien kring den komprometterade monarkin. När republiken utropades stod samlingsregeringen av kristdemokrater, socialister och kommunister inför uppgiften att hantera arvet från fascismen och monarkin som hade samarbetat med den. Det kristdemokratiska partiet DC insåg snabbt att deras potentiella väljare var lojala med monarkin och att deras potentiella stöd inom förvaltningen var samma strukturer som fascisterna hade upprättat. De motsatte sig därför allt som kunde liknas vid tysk avnazifiering.

Trots att de var i majoritet i regeringen valde den sekulära vänstern med PCI i spetsen att gå med på kraven. I stället för att rensa ut de fascistiska elementen ur byråkratin och utmanövrera högern bjöd man in DC att leda regeringen och göra dess ledare De Gasperi till premiärminister. I princip alla höga tjänstemän som tillsatts under Mussolini behölls. 1946 gav Togliatti i egenskap av justitieminister amnesti åt de som stridit för Mussolinis regering i Salò, men inte åt dem som gjort motstånd mot densamma. Så sent som 1960 var landets alla polismästare och nästan alla prefekter tidigare fascister.

Italiens hantering av det fascistiska arvet har gjort att Benito Mussolinis barnbarn Alessandra Mussolini har kunnat ge sig in i politiken. Foto: LUCIANO DEL CASTILLO/AP/TT.

Italiens hantering av det fascistiska arvet har gjort att Benito Mussolinis barnbarn Alessandra Mussolini har kunnat ge sig in i politiken. Foto: LUCIANO DEL CASTILLO/AP/TT.

Den historiska kompromissen
Den italienska efterkrigshistorien var därför helt olik den tyska där nazismen hade bannlysts som ideologi, även om många tidigare nazister behölls inom byråkratin av praktiska skäl. I Italien kunde det tidigare fascistpartiet snabbt rehabilitera sig och snart satt de i parlamentet igen under namnet MSI. Den officiella antifascistiska ideologin som rådde i Italien under efterkrigstiden bidrog i själva verket till att dölja de sätt på vilka fascismen fortlevde som en integrerad del av systemet. Detta var mer eller mindre direkta konsekvenser av PCI:s handlingar. Togliatti bidrog till att etablera DC som ett statsbärande parti som skulle komma att utesluta hans eget parti från makten för all framtid. Redan 1947 sparkade De Gasperi ut hans parti från regeringen.

Trots denna extrema pragmatism var PCI ett helt igenom stalinistiskt parti, vilket ofta sågs som en paradox. Enligt historikern Perry Anderson bör det ena dock snarare förstås som en konsekvens av det andra. Moderationen på hemmaplan var en kompensation för de starka banden till Moskva. När studentrevolterna bröt ut på 1960-talet förhöll sig partiet kyligt till de unga radikalerna som agerade utanför de av Moskva sanktionerade ramarna för politisk aktivitet, även om man kritiserade den sovjetiska invasionen av Tjeckoslovakien.

Men lojaliteten med Moskva skulle komma att mjukna. 1973 föreslog den nye partiledaren Enrico Berlinguer, efter att ha sett vad som hände efter vänsterns maktövertagande i Chile samma år, en regeringsallians med kristdemokraterna för att undvika en USA-stödd statskupp. Uppgörelsen kom att döpas till den ”historiska kompromissen”.Detta var ett resultat av den så kallade eurokommunismen, en ny doktrin som hade lanserats av Berlinguer tillsammans med hans spanska och franska kollegor och som gick ut på att de europeiska kommunistpartierna skulle finna en egen demokratisk väg som varken gjorde dem beroende av Sovjetunionen eller USA. Kristdemokraterna gick med på att acceptera stöd från PCI efter valet 1976 men lät inte partiet delta i regeringen. Med PCI:s stöd drev man i stället igenom flera inskränkningar av de civila fri- och rättigheterna.

Samtidigt som Berlusconi förvandlade italiensk politik till en ständig omröstning om hans egen personlighet fortsatte försöken på vänsterkanten att hitta en ny identitet

Kompromissen gav inte partiet något inflytande, men i stället ett väpnat motstånd från den yttersta vänsterkanten under hela 1970-talet, en period som kom att kallas ”blyåren”. När terrorgruppen Röda Brigaderna kidnappade högerpolitikern Aldo Moro 1978 var PCI det parti som argumenterade hårdast mot att förhandla med terroristerna, till synes för att visa hur pålitliga de var som försvarare av statens säkerhet. Moro mördades och PCI kunde stoltsera med sin lojalitet till den italienska staten. Det förändrade dock ingenting – i valet 1979 förlorade man en och en halv miljoner röster. Den historiska kompromissen hade inte lett till något annat än att ytterligare underminera partiet och eurokommunismen skulle föra en tynande ideologisk tillvaro fram till Sovjetunionens kollaps.

Den avrättade Aldo Moros lik påträffas i en bil nära kristdemokraternas partihögkvarter i Rom 1978. Foto: AP/TT.

Den avrättade Aldo Moros lik påträffas i en bil nära kristdemokraternas partihögkvarter i Rom 1978. Foto: AP/TT.

Upplösning, skandaler och återuppståndelser
När Berlinmuren föll, föll också det sista bandet till den ursprungliga kommunistiska ideologin. Mellan 1989 och 1991 höll PCI två kongresser. Partiledaren Achille Occhetto talade om behovet av att undvika gamla banor och att därför upplösa partiet och ändra partinamnet. I debatterna utkristalliserades två läger: ett moderniserande och ett omorganiserande. Modernisatörerna argumenterade för ett närmande till mitten och de marknadslösningar som man nu ansåg oundvikliga för att regera landet.

Det andra lägret argumenterade i stället mot upplösning och för behovet av en ny typ av demokratisk kommunism. Denna skulle vara öppen för de nya perspektiv som tillkommit under de senaste decennierna och som kastade nytt ljus på de komplexa sätt som förtryck tar sig uttryck på under kapitalismens rådande fas, såsom feminism, miljörörelsen och fredsrörelsen. Det första lägret vann och partiet bytte namn till det Demokratiska vänsterpartiet (PDS). Det andra lägret valde dock snart att bryta sig ur och 1991 utropade man det ”nygrundade” kommunistpartiet Rifondazione Comunista (PRC). Det skulle dock snart ske långt mer dramatiska förändringar än så i Italien.

Under hela efterkrigstiden hade det svagare socialistpartiet PSI varit en marginell faktor i den italienska politiken. På 1960-talet satte man sig som juniorpartner i en koalitionsregering med kristdemokraterna men det ledde inte till något större inflytande. I valet 1976 fick partiet ynka 9,7 procent av rösterna. Men under 1980-talet förändrades situationen. När Bettino Craxi tog över ledarskapet gjorde han med sin aggressiva strategi PSI till en nyckelspelare. På grund av PCI:s hegemoni över vänstern var den socialdemokratiska ådran i italiensk politik svag och PSI lyckades aldrig få mer än 14 procents stöd. Men 1983 blev Craxi ändå premiärminister i en koalitionsregering med DC som största parti. Hans namn skulle dock komma att förknippas med helt andra saker än socialism.

17 februari 1992 greps en PSI-medlem av polis, misstänkt för att ha tagit emot mutor av en milanesisk städfirma. Det var början på en korruptionsskandal som skulle rullas upp under de kommande åren och som skulle beröra så många som 5 000 personer enligt vissa uppgifter. Den så kallade Tangentopoli-skandalen, i vars centrum PSI stod, gjorde att partiet förlorade all legitimitet. Tre medlemmar begick självmord och 1994 gick partiet, som hade grundats 1892, upp i rök medan Craxi flydde till Tunisien efter att ha dömts till ett långvarigt fängelsestraff. Enligt statsvetaren Davide Vampa bidrog Craxis ledarskap, i stället för att överta hegemonin över vänstern från PCI, till att förstöra det som återstod av den socialistiska traditionen i Italien, ”till den grad att ordet socialism för många italienare numera är synonymt med korruption, klientelism och vanstyre”.

Men det var inte bara PSI som försvann, alla viktiga partier var indragna i utredningen som kallades Mani Pulite (”Rena händer”). Det statsbärande kristdemokratiska partiet DC försvann också tillsammans med de två övriga koalitionspartierna. Eftersom PCI redan hade avskaffat sig självt innebar detta att i princip hela det ursprungliga italienska partiväsendet hade upphört att existera. Samtidigt genomfördes en reform av valsystemet till förmån för ett majoritetsvalsystem i syfte att minska partiernas makt. Förändringen var så total att man sedan 1992 talar om den ”andra italienska republiken”.

Passivisering och nyliberalism
I valet 1994 vann mediemagnaten Silvio Berlusconis Forza Italia och dess allierade över en allians av vänsterpartier, inklusive PDS och PRC. Berlusconi hade precis gett sig in i politiken som en ny och fräsch kraft. Det skulle dock senare bli uppenbart att det främst var för att försöka skydda sig och sitt affärsimperium från korruptionsanklagelser. Berlusconis första regeringsperiod varade bara i några månader men hans inflytande över italiensk politik och samhällsliv hade bara börjat.

Den italienska väljarkårens förakt för politikerklassen i kölvattnet av Tangentopoli hade fått valdeltagandet att sjunka. Denna trend skulle fortsätta i takt med att Berlusconis vulgära personlighet intog centrum av den politiska scenen samtidigt som hans medieimperium spred en enkel tv-underhållning som bidrog till att demobilisera stora delar av väljarkåren (med undantag för de som stödde honom). Det här fenomenet har kallats ”videokrati”. Italienska statsvetare talar i sin tur om passivizzazione, ett fenomen där en ny typ av amerikaniserad mediakultur passiviserar i stället för att informera befolkningen.

Bild av Christer Themptander.

Bild av Christer Themptander.

Samtidigt som Berlusconi förvandlade italiensk politik till en ständig omröstning om sin egen personlighet fortsatte försöken på vänsterkanten att hitta en ny identitet. Efter att PSI försvunnit var det tidigare kommunistpartiet PDS det enda socialistiska alternativet i Italien. Man gick därför först till val på en keynesiansk plattform, men det visade sig vara ungefär 40 år för sent. Nyliberalismen hade sköljt över resten av Europa och fört de flesta socialdemokratiska partier med sig. Dessutom var det ideologiska arvet en börda. Om kommunismen hade försvunnit som ideologi innebar det inte att antikommunismen hade gjort det. Detta bidrog till att öka trycket på PDS att röra sig högerut.

När alternativet till slut dök upp var det i form av en avdankad komiker vars främsta retoriska attribut är att svära och visa fingret

Efter att den progressiva alliansen förlorat mot Berlusconi valde PDS att röra sig mot mitten och blev i stället en av de ivrigaste förkämparna för liberal ekonomisk ortodoxi i Europa. 1995 ingick man den så kallade ”olivkoalitionen” med det italienska folkpartiet PPI, ett av de två partier som återuppstått ur askan efter det kristdemokratiska DC. Den här alliansen ledde till ett regeringssamarbete mellan 1996 och 2001. 1998 bytte man namn igen till Vänsterdemokraterna (DS) och snart gick man till val på en gemensam lista med PPI. Det här samarbetet låg i linje med partiledaren Walter Veltronis idé om att förvandla partiet till ett brett catch-all-parti i likhet med det amerikanska Demokratiska partiet. 2007 skedde så den slutgiltiga fusionen när de båda valde att bilda just det Demokratiska partiet (PD). Så gick det till när arvtagarna till de kommunistiska och kristdemokratiska antagonisterna, som under nästan femtio år kämpat om makten, till slut förenades i ett nyliberalt parti av första rang, och vars nuvarande ledare Matteo Renzi får Tony Blair att framstå som en revolutionär folktribun.

Demokratiska Partiets första ledare Walter Veltroni inspirerades av det amerikanska partiet med samma namn. Foto: SANDRO PACE/AP/TT.

Demokratiska Partiets första ledare Walter Veltroni inspirerades av det amerikanska partiet med samma namn. Foto: SANDRO PACE/AP/TT.

Apolitisk populism
Till vänster finns fortfarande det ”nygrundade” kommunistpartiet PRC. Det har dock inte lyckats undvika ytterligare splittringar som präglar den italienska vänstern, framförallt på grund av frågan om huruvida man ska samarbeta med den alltmer högervridna mitten-vänstern eller inte. 1998 bröt sig en grupp ur och grundade kommunistpartiet PdCI och 2008 skedde en ny splittring när partialliansen Regnbågsvänstern misslyckades att ta sig in i parlamentet.

Bristen på starka vänsteralternativ har gjort att ett politiskt vakuum har öppnats i italiensk politik de senaste årtiondena. Den ekonomiska krisen och korruptionsskandalerna har krattat manegen för en ny typ vänsterpartier, precis som i Grekland, Spanien och Frankrike. Men i Italien har inget sådant alternativ bildats, vilket gjort att högerextrema Lega Nord i stället har kunnat dra nytta av missnöjet. När alternativet till slut dök upp var det i form av en avdankad komiker vars främsta retoriska attribut är att svära och visa fingret.

Femstjärnerörelsens hat mot det korrupta etablissemanget gav dem snabbt ett stort stöd, främst bland yngre väljare. I det första valet de ställde upp i 2013 fick de 25 procent av rösterna. Men trots missnöjet med etablissemanget är det inte mycket som är progressivt med Beppe Grillos parti som enligt egen utsago ”varken är höger eller vänster”. Ideologin går främst ut på att presentera de egna kandidaterna som moraliskt rättfärdiga och obestickliga personer, till skillnad från yrkespolitikerna. Röstar man bara in dem blir allt bra. Visserligen finns där vissa ekologiska och sociala teman, och det faktum att dess dominans delvis hindrar Lega Nord från att växa ytterligare är positivt. Men när det kommer till frågor som invandring råder det ingen tvekan om var Femstjärnerörelsen står. Det faktum att man valde att sätta sig i samma grupp som Nigel Farages Ukip i Europaparlamentet säger det mesta.

Femstjärnerörelsen, med representanter som Roms borgmästare Virginia Raggi, erbjuder sina väljare digital direktdemokrati och omutbara politiker men ingen ideologi. Foto: Gregorio Borgia/AP/TT.

Femstjärnerörelsen, med representanter som Roms borgmästare Virginia Raggi, erbjuder sina väljare digital direktdemokrati och omutbara politiker men ingen ideologi. Foto: Gregorio Borgia/AP/TT.

Att Femstjärnerörelsen har blivit det huvudsakliga utmanarpartiet är symptomatiskt för ett land som Italien där den demokratiska kulturen har urvattnats och den politiska hopplösheten brett ut sig mer än någon annanstans i Europa de senaste årtiondena. Ett vänsteralternativ värt namnet verkar Italien tyvärr få fortsätta vänta på.

 

_____________________________________

Prova Flamman gratis!

Just nu kan du få prova Flamman gratis i en månad. Följ länken för mer information.

Kultur 11 maj, 2025

Supa, ligga, dö i 30-talets Berlin

Irmgard Keun (1905–1982) var både alkoholiserad och hemlös under perioder. Skrivandet var allt för henne. Foto: Lind & co.

Med en blick för barnperspektivet lyckades Irmgard Keun beskriva erfarenhet av att vara ung på flykt.

I en lägenhet i Berlin sitter en blind man i väntan på att placeras på ett hem för krigsinvalider. Det han vet om världen utanför får han reda på genom sin unga granne Doris. I Konstsilkesflickan från 1932 befinner vi oss i skarven mellan 1920- och 30-tal och Berlin har genomgått drastiska förändringar sedan krigets slut. Jäms med ständiga politiska gatustrider, inflation och fattigdom har staden växt till en glittrande metropol, ett Berlin som den blinde mannen själv aldrig kunnat ta del av. Här finns nu hundratals biografer och storslagna danspalats. Kabaréformatet har förvandlat staden till världens queera centrum, bara för lesbiska finns uppåt 90 barer att välja mellan. På Institutet för sexualvetenskap studerar sexologen Magnus Hirschfeldt människans sexuella liv och genomför den första könsbekröftande operationen. På Romanisches Café trängs författarna, kulturarbetarna och skådespelarna. Det är till den gemenskapen 18-åriga Doris söker sig och tar sig fram med ambitioner och självförtroende. Hon går in på caféet och sveper med blicken, berättar sedan för grannen vad hon sett:

”Den litterära eliten är något enormt flitig med kaffe och schack och prat och en massa andlighet och så, eftersom den inte vill låta sig själv märka att den är lat. Och där är en del flickor som är jättesäkra på sig själva […] de flesta av eliten är alldeles vilda på att få komma ut i tryck.”

På senare tid har många texter återkommit till den här tiden. Nyligen återutgav Modernista Hans Falladas Hur ska det gå för Pinnebergs från 1932 om ett strävsamt par och deras kamp för att behålla värdigheten i en tid av ekonomiskt kaos och Uwe Wittstock satte ljuset på de intellektuellas öden under republikens sista dagar i Februari 33, litteraturens vinter. I ambitionen att fånga det säregna i Berlins beryktade 1920- och tidiga 30-tal i sin samtid har nog ingen kommit närmare än Irmgard Keun. I Konstsilkesflickan från 1931 skriver hon Doris som kommer till Berlin från Köln med drömmen om att slå sig fram inom teatern. Hon är trött på att slita, hon ska bli en stjärna och hon skriver:

”Fast jag tänker inte skriva dagbok, alltså – sånt är ju barnsligt för en ung dam som är arton år fyllda och hur vuxen som helst i alla avseenden. Så jag tänker skriva som om jag beskrev en film, för det är så mitt liv är och kommer att bli mer och mer.”

Doris är urtypen för ”den nya kvinnan”– ung, frigjord och självmedveten, hon jobbar på kontor på dagarna och dansar på nätterna. Men Keun klär också av en Weimarrepublikens vanligaste mytbildningar och beskriver hur kvinnornas frihet begränsas även i den nya tiden: steget till fattigdom är en utebliven lön bort och det säkraste alternativet till hungern är prostitutionen.

Konstsilkesflickan är fortfarande 95 år senare den roman som bäst beskriver livet i Berlin för unga kvinnor under Weimarrepublikens sista år. De stora idéerna och det politiska kaoset anas men Keun släpper aldrig fokuset på huvudpersonen. Drömmarna, slitet, fattigdomen och glamouren lever sida vid sida i Doris värld – i pälsen hon stjäl från en berömd skådespelerska kan arbetarflickan i alla fall klä sig i en känsla av framgång. När pengarna inte räcker till klänningar av silke räcker de i alla fall till konstsilke, en känsla av lyx så god som någon. 

Keun placerar läsaren mitt i Doris virvlande ström av tankar, hennes fasa inför lönearbete och sexuella förbindelser som slutar lika snabbt som de påbörjas. Allt i en för sin tid unik stil som fick kritiker att kalla boken  naiv. Andra, som den briljanta författaren och publicisten Kurt Tucholsky, såg något nytt i Keuns sätt att beskriva sina karaktärers känsloliv och menade att hon skrev på ett ”kvinnligt Heinrich Mann-sätt”.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Kultur 10 maj, 2025

Solidarisk dikt som tappar och fångar

Äpplen har fem rum i sitt kärnhus, precis som antalet delar i Erik Lindman Matas nya bok. Foto: Carla Lomakka.

Erik Lindman Mata föreslår ett möjligheternas skrivande som snarare säger ja än nej och som refererar fritt, nästan utan restriktion.

Hur mycket kan en text kräva av sin läsare? I Erik Lindman Matas nya diktbok Mullvadens kärlek till buffeln stannar jag ofta upp vid den frågan. Första gången det sker är ungefär då dikten relativt okommenterat övergår till att vara ett slags experimentellt klipp- och klistra-, överstryknings-, språkmaterialistisk-, found-poesi av (får man veta i slutet av boken) den marxistiska teoretikern och aktivisten Rosa Luxemburgs fängelsebrev. Låter det svårt? Det var i alla fall just det jag försökte illustrera.

Men textens bortvändhet från läsaren gäller bara för vissa aspekter av boken. När det gäller det som är brännande akut är utsagan glasklar: I slutet av Mullvadens kärlek till buffeln står det att boken är tillägnad Karmel Alaa Walid Hamdan, ett av de tusentals barn som dödats i Gaza sedan den 7 oktober. På ett litterärt plan är dedikationen överflödig. Denna solidaritet står redan inskriven i dikten. För tillsammans med Lindman Matas språkliga driv utgör solidariteten med världens förtryckta bokens fundament.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Rörelsen 10 maj, 2025

Alla förlorar på pajkastning

Under den senaste veckan har flera profilerade vänsterpartister riktat kritik mot partiledningen. Foto: Anders Wiklund/TT.

Detta är en insändare. Skribenten ansvarar själv för alla åsikter som uttrycks.

Vill du svara på texten? Skicka en replik på högst 3 000 tecken till [email protected].

Mycket har sagts från många håll om de senaste dagarnas händelser inom Vänsterpartiet, där Lorena Delgado Varas uppmanades av partistyrelsen att lämna sina uppdrag.

Vissa anser att man blåser upp en fråga om en individ till orimliga proportioner. Andra anser att partiledningens agerande är symboliskt för ett mer långsiktigt mönster kring hur man förhåller sig till partiets medlemmar och mål.

Jag anser att händelserna de senaste dagarna bevisar att det finns en stor och högst problematisk motsättning inom partiet.

Enligt mig är de som tror att splittring är en lösning att betrakta som svikare, som inte har rätt inställning till Vänsterpartiet. Men jag anser också att partistyrelsen gör sig skyldiga till ett svek när de vägrar att förhålla sig konstruktivt till motsättningen och att ha en kamratlig dialog.

Motsättningen handlar i grunden om en bristfällig förståelse för vad makt är och för vad partiarbete är.

Där har både Vänsterpartiets ledning och den interna oppositionen fel.

Makt leder inte automatiskt till mer socialism och feminism, men makt leder inte heller automatiskt till korruption. Vad makt leder till beror på hur den används.

Vi är arbetarklassens parti. Socialismens och feminismens parti. De flesta i Vänsterpartiet är med på detta, både partiledningen och oppositionen. Ändå fastnar diskussionen ofta här, och de ena misstror de andra. I stället för en givande diskussion gör man ogrundade beskyllningar. Diskussioner blir ofta till en tävling i att skjuta över målet.

Mer ödmjukhet, mer diskussion och mer arbete är vägen framåt.

Detta är destruktivt för vårt parti. En korrekt hantering av reella politiska motsättningar inom ett arbetarparti kräver en levande och kamratlig diskussion om de viktiga frågorna. Alla förlorar på pajkastning.

Partiets grundläggande problem är vår nuvarande syn på hur förändring går till. Från partiledningens sida har man en övertro på den parlamentariska vägen och från oppositionens sida har man en övertro på den utomparlamentariska vägen, men vi behöver båda. I dag saknas en helhet. En samstämmighet mellan kortsiktiga och långsiktiga mål.

Vi har kring 30 000 medlemmar, men enbart en liten andel av dessa är organiserade på riktigt. Vänsterpartiets styrka ligger i hur mycket arbete som nedläggs på partiet. En betydligt större andel av våra medlemmar hade kunnat sättas i arbete för partiet om vi hade sett till att skapa förutsättningar för det. Men då måste partiet vara mer än en valkampanjorganisation. Då måste vi finnas i bostadsområdena och på arbetsplatserna i mycket högre grad än i dag.

Vänstern har varit på ideologisk och organisatorisk tillbakagång under lång tid på grund av en pågående identitetskris. Det är dags att börja anamma vår identitet igen. Vi är arbetarklassens parti som kämpar för vår frigörelse från klassamhället och könsmaktsordningen.

Detta innebär att vi går emot den borgerliga hegemonin. För att inte gå under behöver vi ha en strategisk inställning. Vi kan inte, som partiledningen, enbart följa efter svängningar i opinionen och media. Då kommer vi förflytta vår position för långt till slut. Ibland måste vi följa med i svängningarna, men vi måste också kunna stå starka tillsammans när vinden blåser hårt. Det är så man leder. Man kan både lyssna och vara modig.

Samtidigt misslyckas även oppositionen att hitta rätt. Man drar slutsatsen att varje reträtt är ett brott mot den rena läran. Med den inställningen kan man inte heller leda. Om vi verkligen ska vinna måste vi börja prata med varandra och vår klass. Mer ödmjukhet, mer diskussion och mer arbete är vägen framåt.

Läs mer

Vill partiledningen bevisa sina linjer måste de sluta beskriva dem som den enda vägens politik. Vänsterpolitik kan genomföras på andra sätt än i regeringar med centerpartister.

Vill oppositionen bevisa sin linje får man sluta demonisera, börja kompromissa och föra fram ett trovärdigt alternativ som på ett bättre sätt inkluderar både parlamentarismen och utomparlamentarismen än vad partiledningens linje gör.

Kultur 10 maj, 2025

Vi svenskar är mer sekteristiska än vi tror

En spricka uppstår mellan det tornedalska paret när Korpelarörelsen slår ner i byn. Foto: Mimmo Hildén/Iris film.

I den första filmen på minoritetsspråket meänkieli skildras den vidlyftiga Korpelarörelsen, väckelsen som ville göra upp med den laestadianska puritanismen. Såklart spårade det ut.

När krigsflygplanens dån ljuder över Tornedalen, där Jon Blåheds Rörelser utspelar sig, känns platsen fortfarande långt bort från de maktpolitiska händelser som ledde fram till andra världskriget. Ändå vet vi hur decenniet slutade. Inte som byinvånarna trodde, att en gudasänd silverark kommit för att hämta dem på domens dag. Men var det så orimligt att tro att krafter bortom ens egen makt kan susa in över jordelivet?

I Rörelser skildras den ökända Korpelarörelsen, en domedagsprofetisk sexsekt som var verksam under 1930-talet och fortfarande omgärdades av skamfylld tystnad under Jon Blåheds uppväxt 60 år senare. Filmen gestaltar också samma återkommande sekteristiska kännetecken – tungomålstalande och handviftande extatiska predikningar – som fyller en utomstående med stark sekundärskam. Men här placeras det in i en historisk och språklig kontext som ger de gudomliga ingivelserna en mer jordisk förankring. Detta är den första svenska långa spelfilmen som gjorts på meänkieli, som klassas som ett minoritetsspråk i Sverige.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Kommentar/Utrikes 09 maj, 2025

En femårig pojke vårdas för undernäring på ett sjukhus i Khan Younis den 1 maj. Foto: Abdel Kareem Hana/AP/TT.

Allt fler västerländska politiker och medier kräver att kriget upphör, och vissa öppnar till och med för att erkänna den palestinska staten. Men de med mest makt håller fortfarande tyst medan Israels regering börjar bygga ”Gazarivieran”.

”Gazaremsan kommer att helt förstöras”. ”Israeler bör inte skämmas för att använda ordet ockupation.” ”Gazas invånare kommer att börja utvandra i stora antal till andra länder.”

Det är ett axplock av citat från en presskonferens som Israels högerextrema finansminister Bezalel Smotrich gav förra tisdagen. Talet hölls strax efter att regeringen hade meddelat att den kommer intensifiera sin offensiv i Gaza och etablera en permanent närvaro i området. I klartext betyder det att de har köpt Donald Trumps förslag på att själva återuppbygga remsan till ett ockuperat turistparadis. Den slutgiltiga lösningen är en AI-genererad bild på en strandriviera i guldskimmer.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Inrikes/Nyheter 09 maj, 2025

Israelbojkott föreslås inom IF Metall – men ledningen säger nej

Demonstration mot Aimpoint i Malmö – ett av de svenska företag som bedriver handel med Israel. Ett stenkast bort ligger bolaget Nordisk, där verkstadsklubben motionerat om Israelbojkott. Foto: Johan Nilsson / TT

I dagarna beslutade norska LO om ekonomisk bojkott av Israel. En verkstadsklubb i Malmö vill att IF Metall gör detsamma, men fackstyrelsen säger nej – trots att dess internationella samarbetsorgan gett grönt ljus.

”Om inte ockupationen upphör innan september 2025, som FN:s generalförsamling krävt, kommer LO arbeta för att Norge tar initiativ till en internationell ekonomisk bojkott.”

Det beslutet kom i dag från Norska LO, efter förslag om att fackförbundet ska verka för en fullskalig Israelbojkott

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Ledare 09 maj, 2025

Vetenskapen är högerns nästa måltavla

Livsmedelsverkets rekommendationer om maximalt 350 gram rött kött i veckan har fått högern att se rött. Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT.

Lobbyisten Johan Ingerös attacker mot Klimatpolitiska och Finanspolitiska råden handlar knappast om att stärka folket mot experterstyret. Utan om att politiker ska kunna stoppa huvudet i sanden.

Det händer att motstånd presenterar sig i form av pyttesmå, odramatiska händelser, ja nästan vad man kunde kalla för icke-händelser.

En sådan inträffade i förra veckan, när Livsmedelsverket rådde svenskar att äta maximalt 350 gram rött kött i veckan. I sak inga konstigheter; grunden för råden är hälsoeffekterna och kopplingen mellan köttätande och (bland annat) tarmcancer är väletablerad.

Rekommendationen kom redan i höstas, men Livsmedelsverket fick då omedelbart bakläxa av en purken landsbygdsminister, kristdemokraten Peter Kullgren. Han menade att Livsmedelsverket behövde göra om kalkylen med hänsyn tagen till svensk livsmedelsberedskap.

Det gjorde Livsmedelsverket, och återkom häromveckan med exakt samma kostråd. Ministern är uppfriskande ärlig om sin besvikelse: ”Jag noterar att uppdragen inte har fått den effekt som jag hade hoppats på.”

Varje person som doppat en tå i sociala medier förstår att besvikelsen inte främst handlar om beredskap eller köttbönders väl och ve; köttätandet har intagit en central roll i kulturkriget och högerradikaler fyller flödet med närbilder på jättebiffar flankerade av bacon och anekdotiska berättelser om otroliga hälsolyft.

Med tydlig inspiration från USA bereder Ingerö marken för en svensk trumpism.

Samtidigt pågår striden om vetenskapens roll i politiken för fullt. Från USA kommer dagligen nyheter om motorsågsmassakrer mot snart sagt alla myndigheter och aktörer som arbetar med datainsamling och vetenskaplig metod för att hantera möjliga hot mot människan och samhället. Det handlar om både retoriska och ekonomiska attacker, ofta präglade av en illa dold skadeglädje.

En gång i tiden skrattade alla, även svensk höger, när Trump i ett animerat ögonblick spekulerade kring möjligheten att bota covid genom att dricka klorin.

I dag plockar den svenska högern snarare fram anteckningsboken.

Nu formerar den sig för ett angrepp mot de irriterande siffernördarna. Landsbygdsministerns bakläxa är ett exempel. Att klimatminister Pourmokhtari skolkade från Klimatpolitiska rådets senaste presentation, utan att ens bry sig om att hitta på ett svepskäl, är ett annat exempel. Kanske blev hon inspirerad av Sverigedemokraternas klimatpolitiska talesperson Martin Kinnunen, trendsättaren som redan för ett år sedan beskrev Klimatpolitiska rådets rapport som ”mycket gnäll” och öppnade för att, som det heter, ”se över rådets uppdrag”.

Som härförare för den svenska vetenskapsfientligheten rider nu Johan Ingerö in på scenen. Den tidigare folkpartisten, kristdemokraten (som brådstörtat tvingades lämna partisekreterarposten) och numera lobbyisten argumenterar i en ledartext i Göteborgs-Posten (3/5) skickligt för att vetenskapen bör placeras i baksätet. Den som kräver att politiken böjer sig efter vetenskapen, förklarar han, har missat själva poängen med demokratin. Det är de folkvalda som fattar besluten, inte experterna.

Det har han helt rätt i. I demokratin ingår att de folkvalda kan ta experternas rapport, spola ned den i toaletten och göra raka motsatsen. Det är lika självklart som att svenskarna lugnt kan äta tio kilo plankstek i veckan oavsett kostråden.

Läs mer

Kruxet är bara att Ingerö pläderar för en nedläggning av såväl Klimatpolitiska som Finanspolitiska rådet, och mullrar hotfullt mot myndigheter i allmänhet. Texten argumenterar inte främst för de folkvaldas rätt att gå emot experter, utan för något radikalt annat, nämligen de folkvaldas rätt att slippa veta. Det – att makten hävdar sin rätt till okunskap – är en milstolpe i svensk politik. Med tydlig inspiration från USA bereder Ingerö marken för en svensk trumpism, något som skulle kunna marknadsföras som ”Doge – men med förnuft”.

Den svenska trumpismens banérförare säger sig vara rädda för aktivistiska och olydiga tjänstemän. Det är struntprat. De vet mycket väl att det är de tjänstemän som samvetsgrant, petnoga och befriande tondövt fortsätter att komma fram till att mer än 350 gram rött kött riskerar att skada hälsan, oavsett vilka signaler som kommer från Rosenbad – eller för den delen Mar-a-Lago.

Utrikes 09 maj, 2025

Tillbaka till bikupan

På eftermiddagen samlas Kipsélis invånare utanför kaféerna i den svala vårluften. Foto: Elton Wååg.

En gång i tiden kunde man höra Frank Sinatra spela piano på kaféerna i Atens stadsdel Kipséli. Sedan föll området i glömska och förslummades – för att sedan segla upp som ett kreativt område. Nu fruktar invånarna att tunnelbanan kommer föra med sig mer kapital – och högre hyror.

– Vad gör ni här? utbrister den gamle mannen och ser på oss skeptiskt.

– Aten är en så smutsig stad! Vad finns det att se här i Kipséli?

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Inrikes/Nyheter 08 maj, 2025

Ökänd antisemit döms för hatbrott: ”Behövs en ny Hitler”

Ahmed Rami föreläser för Radio Cui Bono. Skärmavbild.

Ahmed Rami har spridit antisemitisk propaganda sedan 1980-talet. Nu döms han ännu en gång för hets mot folkgrupp.

Ahmed Rami, 78, döms för hets mot folkgrupp, efter uttalanden om att ”Tyskland behöver en ny Hitler” och jämförelser av judar med bakterier.

Enligt tingsrätten var uttalandena avhumaniserande, och hade som syfte att skapa förakt och hat mot judar som grupp. Påföljden blir villkorlig dom och dagsböter om sammanlagt 6 000 kronor, och åläggs dessutom att betala 10 000 kronor i advokatkostnader.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Kultur 08 maj, 2025

Samma trauma, nya minnen

”Arv och miljö” blev norska Vigdis Hjorths genombrott. Den nya boken är en uppföljare – och upprepning. Foto: Sara Angelica Spilling.

Hyllade författaren Vigdis Hjorths uppföljare handlar om upprepningens psykologi – men blir mest bara tjatig.

Upprepning har funnits med som ett tema i hela Vigdis Hjorths författarskap, tillsammans med familjedynamik och litteraturens förhållande till sanning. I nya romanen är det, som namnet antyder, än mer uttalat och närvarande på flera nivåer: Upprepningen (2025) fungerar i sig som en variation på hennes mest kända bok Arv och miljö (2016), en historia om ett undanträngt incesttrauma i familjen. Handlingen i den nya, tunna boken är avgränsad till ett fåtal händelser som känns igen från tidigare, men som här utgör hela berättelsen. I sin dagbok skildrar berättaren hur hon blir av med oskulden. Scenen har i själva verket aldrig ägt rum, men tas för sanning av föräldrarna som läser dagboken. Pappan försvinner ut i natten, upprörd – men inte för att ha tagit del av dotterns sexuella uppvaknande som vi först tror, utan av rädsla för att det ska avslöja de övergrepp han utsatte sitt barn för.

Hjorth återvänder till skeendet som skildras i Arv och miljö, som för att se vad som händer om man låter händelser som där är perifera framträda tydligare. Ramen med en vuxen författare som ser tillbaka på sin uppväxt och förstår den annorlunda, gör också att minnesarbete och fiktion ytterligare tematiseras i den nya romanen. Hjorth går i dialog med 1800-talsfilosofen Søren Kiverkegaards idé att upprepning inte är möjlig, vilket enligt honom också skapar en möjlighet till förflyttning. Det perspektivet representeras här framför allt av den vuxna berättarens nya blick på händelser i det förflutna. Men upprepningen står också för det lagbundna och klaustrofobiska: formuleringar återkommer, scener är intill förväxling lika varandra. Vardagsrummen och ölen, träffarna med Finn, mamman som hysterisk står på trappen och väntar, pappan som ber henne att låta flickan vara. Några få ord upprepas och blir avgörande för ett helt liv. Det medelklassliv som berättas ekar också av snarlika skildringar, och även om det kan ses som trotsigt att välja att cirkulera kring sitt trauma i stället för att förnya sig, är det också i linje med en narcissistisk terapikultur.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr