Utrikes 03 mars, 2018

Vänstern som försvann

Italien hade en gång en av Europas starkaste vänsterrörelser. I dag består den av ett nyliberalt mittenparti och en samling marginaliserade grupper som ständigt byter namn. Hur gick det till?

 

Inför det italienska valet på söndag är det få utanför landet som kan namnet på det huvudsakliga vänsteralternativet. Så har det sett ut länge. Inte ens efter eurokrisen har någon nämnbar förnyelse ägt rum, till skillnad från i grannländer som Grekland, Spanien och Frankrike. Men fram till 1990-talet var situationen den motsatta. Utvecklingen som har lett till dagens situation är på många sätt ett resultat av unika italienska omständigheter, men också en obehaglig föraning om vad som riskerar att ske på andra håll.

Kulturell hegemoni
När andra världskriget tog slut hade Italien den största organiserade vänstern i västvärlden. Den var framförallt samlad i två stora socialistiska masspartier vars medlemmar hade hjälpt till att driva ut nazisterna och besegra den inhemska fascistiska regimen: det italienska kommunistpartiet PCI och socialistpartiet PSI. Av dessa var PCI det starkaste, inte minst på grund av det intellektuella arvet som den tidige ledaren och filosofen Antonio Gramsci lämnade efter sig i form av sina anteckningsböcker från fängelset. Dessa kom att bli ett slags inofficiell katekes för partiet.

PCI åtnjöt en kulturell prestige och ett stöd i intellektuella och konstnärliga kretsar som saknar motstycke i Europa. Tillspetsat kan man säga att om kristdemokratiska DC hade monopol på makten under efterkrigstiden hade PCI monopol på kulturens område. Detta var inte bara en slump, det var också ett resultat av PCI:s egen strategi.

Gramscis tankar om ”kulturell hegemoni” och ”positionskrig” upphöjdes snabbt till leddoktrin i PCI efter att anteckningsböckerna började publiceras 1948. Ledarskapet i PCI gjorde dock en ytlig tolkning av begreppen, vilket skulle komma att få allvarliga konsekvenser under de kommande årtiondena. Enligt den dåvarande ledaren Palmiro Togliatti var partiets uppgift inte att störta kapitalismen utan att vinna ett så stort stöd som möjligt för sin ideologi inom de ramar som det borgerliga samhället hade ställt upp. Det gällde att få sina idéer att framstå som lika självklara för majoriteten av befolkningen som den borgerligt-liberala ideologin som upprätthåller kapitalismen gjorde. I stället för att överraska och attackera motståndarna skulle man långsamt bygga upp sitt inflytande i civilsamhället. Denna vilja att anpassa sig till det rådande systemet skulle prägla partiet under resten av seklet och i förlängningen leda till att partiet 40 år senare röstade för att avskaffa sig självt.

Det kristdemokratiska partiet DC insåg snabbt att deras potentiella väljare var lojala med monarkin och att deras potentiella stöd inom förvaltningen var samma strukturer som fascisterna hade upprättat

Fascistisk amnesti
De första kompromisserna gjordes i princip direkt efter krigsslutet. När Togliatti kom tillbaka till Italien från sin krigsexil i Moskva 1944 meddelade han att alla försök till revolution var uteslutna. Detta främst eftersom de militära styrkeförhållandena, med allierade styrkor i kontroll över landet efter segern, gjorde det omöjligt. Partiet skulle i stället koncentrera sig på att bygga upp ett massparti med en bred väljarbas och bidra till att återupprätta demokratin. Togliatti stannade dock inte där.

Till skillnad från Tyskland som ockuperades och avnazifierades efter kriget behandlades Italien som en medstridande snarare än som besegrad motståndare av de allierade. Ett offer för snarare än ansvarig utövare av fascism. Redan 1943 hade de allierade upprättat en marionettregim i södra Italien kring den komprometterade monarkin. När republiken utropades stod samlingsregeringen av kristdemokrater, socialister och kommunister inför uppgiften att hantera arvet från fascismen och monarkin som hade samarbetat med den. Det kristdemokratiska partiet DC insåg snabbt att deras potentiella väljare var lojala med monarkin och att deras potentiella stöd inom förvaltningen var samma strukturer som fascisterna hade upprättat. De motsatte sig därför allt som kunde liknas vid tysk avnazifiering.

Trots att de var i majoritet i regeringen valde den sekulära vänstern med PCI i spetsen att gå med på kraven. I stället för att rensa ut de fascistiska elementen ur byråkratin och utmanövrera högern bjöd man in DC att leda regeringen och göra dess ledare De Gasperi till premiärminister. I princip alla höga tjänstemän som tillsatts under Mussolini behölls. 1946 gav Togliatti i egenskap av justitieminister amnesti åt de som stridit för Mussolinis regering i Salò, men inte åt dem som gjort motstånd mot densamma. Så sent som 1960 var landets alla polismästare och nästan alla prefekter tidigare fascister.

Italiens hantering av det fascistiska arvet har gjort att Benito Mussolinis barnbarn Alessandra Mussolini har kunnat ge sig in i politiken. Foto: LUCIANO DEL CASTILLO/AP/TT.

Italiens hantering av det fascistiska arvet har gjort att Benito Mussolinis barnbarn Alessandra Mussolini har kunnat ge sig in i politiken. Foto: LUCIANO DEL CASTILLO/AP/TT.

Den historiska kompromissen
Den italienska efterkrigshistorien var därför helt olik den tyska där nazismen hade bannlysts som ideologi, även om många tidigare nazister behölls inom byråkratin av praktiska skäl. I Italien kunde det tidigare fascistpartiet snabbt rehabilitera sig och snart satt de i parlamentet igen under namnet MSI. Den officiella antifascistiska ideologin som rådde i Italien under efterkrigstiden bidrog i själva verket till att dölja de sätt på vilka fascismen fortlevde som en integrerad del av systemet. Detta var mer eller mindre direkta konsekvenser av PCI:s handlingar. Togliatti bidrog till att etablera DC som ett statsbärande parti som skulle komma att utesluta hans eget parti från makten för all framtid. Redan 1947 sparkade De Gasperi ut hans parti från regeringen.

Trots denna extrema pragmatism var PCI ett helt igenom stalinistiskt parti, vilket ofta sågs som en paradox. Enligt historikern Perry Anderson bör det ena dock snarare förstås som en konsekvens av det andra. Moderationen på hemmaplan var en kompensation för de starka banden till Moskva. När studentrevolterna bröt ut på 1960-talet förhöll sig partiet kyligt till de unga radikalerna som agerade utanför de av Moskva sanktionerade ramarna för politisk aktivitet, även om man kritiserade den sovjetiska invasionen av Tjeckoslovakien.

Men lojaliteten med Moskva skulle komma att mjukna. 1973 föreslog den nye partiledaren Enrico Berlinguer, efter att ha sett vad som hände efter vänsterns maktövertagande i Chile samma år, en regeringsallians med kristdemokraterna för att undvika en USA-stödd statskupp. Uppgörelsen kom att döpas till den ”historiska kompromissen”.Detta var ett resultat av den så kallade eurokommunismen, en ny doktrin som hade lanserats av Berlinguer tillsammans med hans spanska och franska kollegor och som gick ut på att de europeiska kommunistpartierna skulle finna en egen demokratisk väg som varken gjorde dem beroende av Sovjetunionen eller USA. Kristdemokraterna gick med på att acceptera stöd från PCI efter valet 1976 men lät inte partiet delta i regeringen. Med PCI:s stöd drev man i stället igenom flera inskränkningar av de civila fri- och rättigheterna.

Samtidigt som Berlusconi förvandlade italiensk politik till en ständig omröstning om hans egen personlighet fortsatte försöken på vänsterkanten att hitta en ny identitet

Kompromissen gav inte partiet något inflytande, men i stället ett väpnat motstånd från den yttersta vänsterkanten under hela 1970-talet, en period som kom att kallas ”blyåren”. När terrorgruppen Röda Brigaderna kidnappade högerpolitikern Aldo Moro 1978 var PCI det parti som argumenterade hårdast mot att förhandla med terroristerna, till synes för att visa hur pålitliga de var som försvarare av statens säkerhet. Moro mördades och PCI kunde stoltsera med sin lojalitet till den italienska staten. Det förändrade dock ingenting – i valet 1979 förlorade man en och en halv miljoner röster. Den historiska kompromissen hade inte lett till något annat än att ytterligare underminera partiet och eurokommunismen skulle föra en tynande ideologisk tillvaro fram till Sovjetunionens kollaps.

Den avrättade Aldo Moros lik påträffas i en bil nära kristdemokraternas partihögkvarter i Rom 1978. Foto: AP/TT.

Den avrättade Aldo Moros lik påträffas i en bil nära kristdemokraternas partihögkvarter i Rom 1978. Foto: AP/TT.

Upplösning, skandaler och återuppståndelser
När Berlinmuren föll, föll också det sista bandet till den ursprungliga kommunistiska ideologin. Mellan 1989 och 1991 höll PCI två kongresser. Partiledaren Achille Occhetto talade om behovet av att undvika gamla banor och att därför upplösa partiet och ändra partinamnet. I debatterna utkristalliserades två läger: ett moderniserande och ett omorganiserande. Modernisatörerna argumenterade för ett närmande till mitten och de marknadslösningar som man nu ansåg oundvikliga för att regera landet.

Det andra lägret argumenterade i stället mot upplösning och för behovet av en ny typ av demokratisk kommunism. Denna skulle vara öppen för de nya perspektiv som tillkommit under de senaste decennierna och som kastade nytt ljus på de komplexa sätt som förtryck tar sig uttryck på under kapitalismens rådande fas, såsom feminism, miljörörelsen och fredsrörelsen. Det första lägret vann och partiet bytte namn till det Demokratiska vänsterpartiet (PDS). Det andra lägret valde dock snart att bryta sig ur och 1991 utropade man det ”nygrundade” kommunistpartiet Rifondazione Comunista (PRC). Det skulle dock snart ske långt mer dramatiska förändringar än så i Italien.

Under hela efterkrigstiden hade det svagare socialistpartiet PSI varit en marginell faktor i den italienska politiken. På 1960-talet satte man sig som juniorpartner i en koalitionsregering med kristdemokraterna men det ledde inte till något större inflytande. I valet 1976 fick partiet ynka 9,7 procent av rösterna. Men under 1980-talet förändrades situationen. När Bettino Craxi tog över ledarskapet gjorde han med sin aggressiva strategi PSI till en nyckelspelare. På grund av PCI:s hegemoni över vänstern var den socialdemokratiska ådran i italiensk politik svag och PSI lyckades aldrig få mer än 14 procents stöd. Men 1983 blev Craxi ändå premiärminister i en koalitionsregering med DC som största parti. Hans namn skulle dock komma att förknippas med helt andra saker än socialism.

17 februari 1992 greps en PSI-medlem av polis, misstänkt för att ha tagit emot mutor av en milanesisk städfirma. Det var början på en korruptionsskandal som skulle rullas upp under de kommande åren och som skulle beröra så många som 5 000 personer enligt vissa uppgifter. Den så kallade Tangentopoli-skandalen, i vars centrum PSI stod, gjorde att partiet förlorade all legitimitet. Tre medlemmar begick självmord och 1994 gick partiet, som hade grundats 1892, upp i rök medan Craxi flydde till Tunisien efter att ha dömts till ett långvarigt fängelsestraff. Enligt statsvetaren Davide Vampa bidrog Craxis ledarskap, i stället för att överta hegemonin över vänstern från PCI, till att förstöra det som återstod av den socialistiska traditionen i Italien, ”till den grad att ordet socialism för många italienare numera är synonymt med korruption, klientelism och vanstyre”.

Men det var inte bara PSI som försvann, alla viktiga partier var indragna i utredningen som kallades Mani Pulite (”Rena händer”). Det statsbärande kristdemokratiska partiet DC försvann också tillsammans med de två övriga koalitionspartierna. Eftersom PCI redan hade avskaffat sig självt innebar detta att i princip hela det ursprungliga italienska partiväsendet hade upphört att existera. Samtidigt genomfördes en reform av valsystemet till förmån för ett majoritetsvalsystem i syfte att minska partiernas makt. Förändringen var så total att man sedan 1992 talar om den ”andra italienska republiken”.

Passivisering och nyliberalism
I valet 1994 vann mediemagnaten Silvio Berlusconis Forza Italia och dess allierade över en allians av vänsterpartier, inklusive PDS och PRC. Berlusconi hade precis gett sig in i politiken som en ny och fräsch kraft. Det skulle dock senare bli uppenbart att det främst var för att försöka skydda sig och sitt affärsimperium från korruptionsanklagelser. Berlusconis första regeringsperiod varade bara i några månader men hans inflytande över italiensk politik och samhällsliv hade bara börjat.

Den italienska väljarkårens förakt för politikerklassen i kölvattnet av Tangentopoli hade fått valdeltagandet att sjunka. Denna trend skulle fortsätta i takt med att Berlusconis vulgära personlighet intog centrum av den politiska scenen samtidigt som hans medieimperium spred en enkel tv-underhållning som bidrog till att demobilisera stora delar av väljarkåren (med undantag för de som stödde honom). Det här fenomenet har kallats ”videokrati”. Italienska statsvetare talar i sin tur om passivizzazione, ett fenomen där en ny typ av amerikaniserad mediakultur passiviserar i stället för att informera befolkningen.

Bild av Christer Themptander.

Bild av Christer Themptander.

Samtidigt som Berlusconi förvandlade italiensk politik till en ständig omröstning om sin egen personlighet fortsatte försöken på vänsterkanten att hitta en ny identitet. Efter att PSI försvunnit var det tidigare kommunistpartiet PDS det enda socialistiska alternativet i Italien. Man gick därför först till val på en keynesiansk plattform, men det visade sig vara ungefär 40 år för sent. Nyliberalismen hade sköljt över resten av Europa och fört de flesta socialdemokratiska partier med sig. Dessutom var det ideologiska arvet en börda. Om kommunismen hade försvunnit som ideologi innebar det inte att antikommunismen hade gjort det. Detta bidrog till att öka trycket på PDS att röra sig högerut.

När alternativet till slut dök upp var det i form av en avdankad komiker vars främsta retoriska attribut är att svära och visa fingret

Efter att den progressiva alliansen förlorat mot Berlusconi valde PDS att röra sig mot mitten och blev i stället en av de ivrigaste förkämparna för liberal ekonomisk ortodoxi i Europa. 1995 ingick man den så kallade ”olivkoalitionen” med det italienska folkpartiet PPI, ett av de två partier som återuppstått ur askan efter det kristdemokratiska DC. Den här alliansen ledde till ett regeringssamarbete mellan 1996 och 2001. 1998 bytte man namn igen till Vänsterdemokraterna (DS) och snart gick man till val på en gemensam lista med PPI. Det här samarbetet låg i linje med partiledaren Walter Veltronis idé om att förvandla partiet till ett brett catch-all-parti i likhet med det amerikanska Demokratiska partiet. 2007 skedde så den slutgiltiga fusionen när de båda valde att bilda just det Demokratiska partiet (PD). Så gick det till när arvtagarna till de kommunistiska och kristdemokratiska antagonisterna, som under nästan femtio år kämpat om makten, till slut förenades i ett nyliberalt parti av första rang, och vars nuvarande ledare Matteo Renzi får Tony Blair att framstå som en revolutionär folktribun.

Demokratiska Partiets första ledare Walter Veltroni inspirerades av det amerikanska partiet med samma namn. Foto: SANDRO PACE/AP/TT.

Demokratiska Partiets första ledare Walter Veltroni inspirerades av det amerikanska partiet med samma namn. Foto: SANDRO PACE/AP/TT.

Apolitisk populism
Till vänster finns fortfarande det ”nygrundade” kommunistpartiet PRC. Det har dock inte lyckats undvika ytterligare splittringar som präglar den italienska vänstern, framförallt på grund av frågan om huruvida man ska samarbeta med den alltmer högervridna mitten-vänstern eller inte. 1998 bröt sig en grupp ur och grundade kommunistpartiet PdCI och 2008 skedde en ny splittring när partialliansen Regnbågsvänstern misslyckades att ta sig in i parlamentet.

Bristen på starka vänsteralternativ har gjort att ett politiskt vakuum har öppnats i italiensk politik de senaste årtiondena. Den ekonomiska krisen och korruptionsskandalerna har krattat manegen för en ny typ vänsterpartier, precis som i Grekland, Spanien och Frankrike. Men i Italien har inget sådant alternativ bildats, vilket gjort att högerextrema Lega Nord i stället har kunnat dra nytta av missnöjet. När alternativet till slut dök upp var det i form av en avdankad komiker vars främsta retoriska attribut är att svära och visa fingret.

Femstjärnerörelsens hat mot det korrupta etablissemanget gav dem snabbt ett stort stöd, främst bland yngre väljare. I det första valet de ställde upp i 2013 fick de 25 procent av rösterna. Men trots missnöjet med etablissemanget är det inte mycket som är progressivt med Beppe Grillos parti som enligt egen utsago ”varken är höger eller vänster”. Ideologin går främst ut på att presentera de egna kandidaterna som moraliskt rättfärdiga och obestickliga personer, till skillnad från yrkespolitikerna. Röstar man bara in dem blir allt bra. Visserligen finns där vissa ekologiska och sociala teman, och det faktum att dess dominans delvis hindrar Lega Nord från att växa ytterligare är positivt. Men när det kommer till frågor som invandring råder det ingen tvekan om var Femstjärnerörelsen står. Det faktum att man valde att sätta sig i samma grupp som Nigel Farages Ukip i Europaparlamentet säger det mesta.

Femstjärnerörelsen, med representanter som Roms borgmästare Virginia Raggi, erbjuder sina väljare digital direktdemokrati och omutbara politiker men ingen ideologi. Foto: Gregorio Borgia/AP/TT.

Femstjärnerörelsen, med representanter som Roms borgmästare Virginia Raggi, erbjuder sina väljare digital direktdemokrati och omutbara politiker men ingen ideologi. Foto: Gregorio Borgia/AP/TT.

Att Femstjärnerörelsen har blivit det huvudsakliga utmanarpartiet är symptomatiskt för ett land som Italien där den demokratiska kulturen har urvattnats och den politiska hopplösheten brett ut sig mer än någon annanstans i Europa de senaste årtiondena. Ett vänsteralternativ värt namnet verkar Italien tyvärr få fortsätta vänta på.

 

_____________________________________

Prova Flamman gratis!

Just nu kan du få prova Flamman gratis i en månad. Följ länken för mer information.

Jonas Elvander
Utrikesredaktör och doktorand vid European University Institute i Florens.[email protected]

Flammans veckobrev

Låt Flamman sammanfatta veckan som gått. Prenumerera på vårt nyhetsbrev och häng med i vad som händer.

Genom att fylla i och skicka detta formulär godkänner du Flammans personuppgiftspolicy.

Nyheter 03 maj, 2024

Klasskampens inkubator

Facket IWGB demonstrerar utanför gigbolaget Deliveroos högkvarter i London i april 2021 – samtidigt som företagets börsnotering. Foto: Alastair Grant/AP.

I gigekonomins värld är alla entreprenörer. Men den flexibilitet företagen värdesätter är dubbeleggad. Vad händer när matbud och apptaxichaufförer väljer att gå sin egen väg?

Som så många andra matbud var det kärleken till att cykla som först fick Armin Samii att söka jobbet som matbud på Uber Eats. Men han var less efter bara ett par veckor, berättar han för Financial Times. Prisättningen var nyckfull, och det verkade inte finnas något samband mellan längden på resorna och den ersättning han fick ut. Funktionen för ansiktsigenkänning, som låser upp appen, klarade inte heller av att identifiera honom, på grund av hans lockiga hår och skägg.

Men Armin Samii hade ett ess i rockärmen: han var utbildad programmerare. Han bestämde sig för att använda sina kunskaper, och designade en app med namnet UberCheats.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Nyheter 02 maj, 2024

Bakom AI-musiken döljer sig den mänskliga handen

Den generativa musiken kommer att bygga på allt mer AI-material och därmed också bli allt mer sjuklig. Illustration: Leonidas Aretakis/Nightcafe/AI.

Den nya musikappen Udio kan skapa trovärdiga pastischer på musik som redan har skapats. Men det är alltjämt människan som står för kreativiteten.

Efter ett par års rabalder kring AI-genererad text och bild, har intresset under 2024 allt mer förskjutits mot ljud – både röster och musik. För företagen i AI-industrin är skillnaden mellan dessa uttryck inte så viktiga. Det är samma statistiska modeller som används för att identifiera mönster i ett enormt råmaterial. Det är i stort sett alltid piratkopierat: företagen dammsuger nätet på rådata och använder den utan att fråga om lov.

Ju mer mänsklig skriven text som samlas in, desto bättre blir modellerna på att härma mänskligt skrivande. Så skapades den välkända chattroboten ChatGPT. Om man i stället använder inspelat tal som råmaterial, får man en AI-modell som kan efterlikna mänskliga röster. På så vis hoppas nu talboksföretag snart kunna slippa betala lön till inläsare, medan yrkeskriminella hittar nya upplägg för telefonbedrägerier där offren luras av en anhörigs röst.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Rasmus Fleischer
Ekonomihistoriker och författare.
Inrikes/Nyheter 01 maj, 2024

Brand i känd antifascists kulturkafé

Journalisten och författaren Victoria Rixer har varit aktiv i antifascistiska grupper som Linje 17. Nu har delar av hennes kulturkafé Torpet i Orhem brandskadats över natten till första maj. Foto: Anna E Andersson/Wikimedia commons.

Journalisten Victoria Rixer har varit aktiv i antifascistiska grupper som Linje 17. Nu har delar av hennes kulturkafé Torpet i Orhem brandskadats över natten till första maj.

Morgonen den första maj gick Victoria Rixer upp extra tidigt. Det var premiär för sommarsäsongen av kaféet Torpet i Orhem, där hon också bor, och hon hade förberett en meny med sex olika rågsmörgåsar, grillade surdegsmackor, mat- och efterrättsvåfflor, korv, bullar och ”världens näst godaste cider”. Till kvällen hade hon också planerat ett efterhäng till dagens demonstrationer.

I stället vaknade hon till en hög av rykande brädor och träkol. Delar av hennes livsverk hade brunnit.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Leonidas Aretakis
Chefredaktör på Flamman.[email protected]
Ledare 01 maj, 2024

För en entreprenöriell vänster

De största kriserna i vår tid kräver en innovativ socialistisk rörelse. Foto: Pontus Lundahl/TT.

Första maj påminner om den skaparkraft som finns hos arbetarklassen. Med krig och klimathot vid horisonten måste vi än en gång börja tänka nytt.

Den tidning som du håller i handen är resultatet av entreprenörskap.

Det första malmtåget i Malmbergen lastades 1888 och därmed var den svenska gruvruschen igång. På två år flyttade 5 000 arbetare dit och byggde upp en kåkstad. ”Deras hus var som svinstior”, skrev Dagens Nyheter 1902. ”Men ur dessa klev välklädda herrar och damer.”

Snart uppstod allt från kaféer till krogar och bordeller. Men den viktigaste politiska mötesplatsen var Finn-Jakobs bastu på Kaptensvägen. Där bildades den lokala arbetarföreningen 1895, och samma år uppstod idén om en tidning som skulle stå på folkets sida. Första numret kom ut den 1 maj 1904, under namnet Norrskenet, och nu vet du vart jag är på väg: efter ytterligare ett nummer på arbetarnas dag lanserades den som tidning 1906, under namnet Norrskensflamman.

”Upp till demonstration!” lyder den första texten, som vill påminna de mäktiga om att ”den klass, som med sitt arbete uppbär samhället” också vill ha rösträtt. Detta då deras strävan – till skillnad från överklassens – ”är att bereda den högsta möjliga lycka åt alla.”

Som anekdoten visar hade den tidiga arbetarrörelsen ingenstans att ta vägen. Offentliga lokaler fanns sällan, och socialistiska agitatorer förbjöds ofta att tala offentligt. Men de uppfann ständigt nya sätt att protestera.

Världen är i skriande behov av en vänster som kan se både bakåt och framåt.

August Palm berättar i Ur en agitators lif (1904) om när han förbjöds att tala i Arboga av kronofogden, och i stället gjorde det från en båt i ån, medan tvåtusentalet arbetare gick längs vattnet och lyssnade. Han åkte dock på 100 kronor i böter i efterhand, och då hade han tidigare kastats i Långholmens centralfängelse för smädelse av riksdagen och liknande brott. Även där höll han modet uppe, och tillverkade två tärningar i tuggat bröd som finns bevarade i Arbetarrörelsens arkiv. Om Kata Dalström, en annan agitator, berättas att hon talade i diket för att runda förbuden. Med knappa resurser, och etablissemanget och lagarna emot sig, stod man ändå aldrig rådlös.

Nu står vi här igen. En antidemokratisk höger försöker än en gång kväva alla arenor för bildning och organisering. Man skär ned på allt som gjorde det svenska folkhemmet starkt, som skolor, folkbildning, kultur, föreningsliv – och nu även medier. Sedan årsskiftet har Flamman och andra vänstertidningar tvingats överleva utan presstöd, utan motivering eller information.

Inte heller vi står handfallna. Vi har ökat upplagan med 23 procent sedan första numret 2023, och blir allt fler varje vecka. Vi har inga rika finansiärer utan tar kampen mot högerns nedskärningar med hjälp av dig och andra läsare.

Men varken vi eller den bredare vänstern kan nöja oss med att bevara tidigare landvinningar. Vi måste skapa framtidens samhälle. Därför släpper vi på första maj ett specialnummer om vänsterns och folkets initiativkraft. Vi vill lyfta fram platser som Orsa där man bygger socialismen där man står, uppfinningsrika sätt att protestera hos nya rörelser halvt utanför fackförbunden som Gigwatch, Skiftet och Tankesmedjan Balans, och hur de egentliga innovationer i industrin och AI-teknologin i själva verket kommer från arbetarna.

Samtidigt som vi försvarar historiens bästa innovation – folkhemmet – måste vi ha en plan för hur vi går längre än det, och utveckla svar på vår tids frågor. Klimathotet, stordata, AI, etnonationalismen, folkförflyttningar, finanskrascher, för att inte tala om bankvinster och ägande.

Den socialistiska vänstern behöver därför tankesmedjor och förlag utanför den socialdemokratiska sfären som kan ta fram sådana reformer. Detta ekosystem är i dag alldeles för svagt, vilket gör att de ideologiska debatterna präglas av nostalgi. Se bara på hur programdiskussionen i Vänsterpartiet har kommit att handla om hur många gånger som orden ”antikapitalism” nämns, snarare än vilka vänstersvar som finns på vår tids största utmaningar. Tidigare var det inte sällan i arbetarrörelsen, nedifrån, som idéerna bubblade upp till partierna. Inte minst LO-skapelsen löntagarfonderna, som var ett modigt steg mot gemensamt ägande i Sverige.

Många av dessa strider äger allt oftare rum utanför Sveriges gränser, och det är dags att hugga in även där.

EU-valet är tyvärr en förlorad chans, med tanke på hur splittrad den europeiska vänstern är. Konflikterna sträcker sig tillbaka till tiden när många partier hade kopplingar till den nationalistiska sovjetsocialismen, som såg ett enat Europa som en kapitalistisk sammansvärjning. Det räcker nu, släpp kalla kriget och gå vidare. Detsamma gäller arbetarrörelsen, som länge har motverkat ett direktiv för att erkänna gigarbetare som anställda för att skydda den svenska modellen, vilket har mötts av kritik från Transportarbetarförbundet och andra berörda.

Visst har EU satt upp stora hinder för vänsterpolitik, som de nyliberala reglerna för finanspolitik och statsstöd eller det demokratiska underskottet, men det borde ge desto större anledning att förena sig på den nivån och bjuda motstånd.

Vänstern borde i stället leda kampen för ett annat Europa. För en offensiv gemensam finanspolitik, en starkare social pelare, större makt till parlamentet, ett rättvist flyktingmottagande som väger in fackförbundens önskemål, och en rejäl utvidgning av den fjuttiga klimatsatsningen. Visst kan 468 miljarder kronor låta mycket, men det bleknar inför den amerikanska förlagan ”Inflation reduction act” med sina 4 biljoner kronor.

Det är också på denna nivå som regleringen av nätjättarna måste ske, inte minst hur AI ska hanteras. En rejält utvidgad, demokratiskt styrd investeringsfond på Europanivå skulle också kunna investera i en offentlig infrastruktur för sociala medier, där större delen av våra politiska samtal förs, i stället för att sitta i knät på kinesiska eller amerikanska miljardärer.

Världen är i skriande behov av en vänster som kan se både bakåt och framåt. I dag minns vi våra framsteg, i morgon tar vi itu med framtiden.

Leonidas Aretakis
Chefredaktör på Flamman.[email protected]
Rörelsen 01 maj, 2024

Lobbysossarnas sista första maj?

Socialdemokraternas tidigare partiledare Stefan Löfven (S) talade i Älvängen på första maj 2022. Nu jobbar han på pr-byrån Rud Pedersen. Foto: Adam Ihse/TT.

Socialdemokraternas paroll för årets första maj är Gemensamt ansvar för Sverige. Det sätter inga hjärtan i brand, förutom kanske de mest inbitna socialdemokraters. Nåja, det går ändå bra i opinionen för dem.

Inför valet 2026 håller S på att ta fram ny politik på en rad områden för att vinna tillbaka makten. Det har mest talats om hårdare tag mot invandrare och brottslingar. Mer försiktiga är S när de talar om att de förstått hur illa det gick när man släppte lös marknadskrafterna inom välfärden. Det finns skäl till att de är mer vaga i kanterna.

I S har partitoppar i årtionden nationellt och lokalt bytt sida och börjat jobba för lobbybyråer med hemliga kunder. Men det blir värre för varje år. Det räcker att kolla in deras Facebookväggar som täcks av glada hurrarop när de byter sida. Detta vill partiet dock inte ändra på, och därför har jag granskat sidbytena sedan förra första maj 2023.

Vi börjar med Sven-Erik Österberg, tidigare finansmarknadsminister och en gång omtalad som potentiell partiledare. Han rekryterades för några veckor sedan till den moderattunga byrån Kreab. Där gör han sällskap med Erik Gutiérrez-Aranda, tidigare energi- och näringspolitisk rådgivare för Socialdemokraterna. Det är inte bara sossar som gått till Kreab. Jenny Lindahl gick från att vara kommunikationschef på Vänsterpartiet till att jobba på moderatbyrån Kreab. V vill verkligen vara som S fast 40 år efter. Vi får se om V lärt sig av S misstag och om hon sjunger Internationalen när partiets tåg går en bit bort från Kreabs kontor.

Eva Nordmark är tidigare arbetsmarknadsminister. Hon har gått till lobbyfirman Rud Pedersen, där hon får sällskap av sin tidigare statsminister Stefan Löfven. På en byrå som saknar kollektivavtal. Löfven ”straffades” genom att bli ordförande för socialistinternationalen. Internationella samarbeten kan förvisso vara plågsamt.

I S har partitoppar i årtionden nationellt och lokalt bytt sida och börjat jobba för lobbybyråer med hemliga kunder.

På lokal nivå märker man ofta inte sidbytena då det sker i medieskugga. Men jag har sett att Monica Green, tidigare riksdagsledamot, börjar som lobbyist på byrån The Swedish Thing samtidigt som hon är ordförande i Skövde kommunfullmäktige. Ja, det är lagligt att ha hemliga lobbykunder och vara folkvald samtidigt. Hur detta inte anses vara korruption förstår i alla fall inte jag.

Mindre offentligt känd är Sebastian de Toro som är tidigare statssekreterare och LO-ekonom. Han rekryterades till New Republic över en lunch med Paolo Silva som är delägare på byrån, tidigare språkrör för Grön Ungdom och har jobbat på regeringsdepartementet för Miljöpartiet. Det är inte bara Anna Kinberg Batra man vill vara vän med.

Läs mer

Sist och kanske minst betydelsefull är Juan-Pablo Roa som tidigare jobbat som planeringschef, biträdande stabschef för Stefan Löfven och presschef för Socialdemokraterna. Han går till byrån 500 för att ”stärka deras erbjudande inom public affairs”. På ren svenska: lobbyism.

Den första maj kommer dessa lobbyister förmodligen gå under de röda fanorna. Det är absurt och stötande. Vad sägs om att Socialdemokraterna tar gemensamt ansvar och sätter stopp för svängdörrarna mellan partiet och lobbyklägget? Helst redan till nästa första maj. Tack på förhand.

Robin Zachari
Kanslichef för folkrörelsen Skiftet och ansvarig utgivare för granskningsinstitutet Klägget.[email protected]
Inrikes 01 maj, 2024

Arbetarårets förluster och framgångar

Flamman frågar några profiler om deras segrar och motgångar i stärkandet av arbetares rättigheter, och vad de väntar sig framöver.

Vilken är er största seger under det senaste året?

– Vi har fått upp arbetsmiljöfrågorna mer på agendan i allmänhet och cancerfrågorna relaterat till brandmansyrket i synnerhet, samt gjort ett stort antal bra förhandlingar för enskilda medlemmar.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Rörelsen 30 april, 2024

Skilj mellan sund genetik och rasbiologi

Foto: NHGRI/AP

Visst måste vänstern sluta slå ifrån sig biologisk kunskap, men det betyder inte att rasbegreppet är användbart. Separera hellre den vettiga genetiken från rasbiologin, skriver evolutionsforskaren Patrik Lindenfors i ett svar till religionshistorikern Stefan Arvidsson.

Är ras en biologisk realitet eller en mänsklig konstruktion? Frågan är långt knepigare än man kan tro. Tyvärr har den blivit högaktuell i och med högerpolitikers användning av ordet ”ras” som samlingsnamn för biologiska skillnader, något som gör det svårare att diskutera skilda biologiska förutsättningar på allvar.

Till att börja med är ”ras” inget väldefinierat biologiskt begrepp ens för andra djur än människor. Ras används för att beteckna populationer som är ”tillräckligt olika” vad gäller till exempel genetik eller utseende. Gränsen är luddig och ”tillräckligt olika” betyder olika saker i olika sammanhang. Det här gör att det klassiska avfärdandet av ras såsom ogiltigt för att ”de biologiska skillnaderna mellan olika folk är mindre än skillnaderna mellan olika personer” faktiskt skjuter bredvid målet. Det ingår inget sådant kriterium i rasbegreppet eftersom rasbegreppet inte har några kriterier.

Sedan är det också ett gigantiskt problem att ”ras” har ett historiskt bagage som man måste förhålla sig till. Linné delade upp människan i afrikaner (svarta), européer (vita), asiater (gula) och amerikaner (röda). (Han använde dock inte begreppet ”ras” utan varietet.) En liknande uppdelning, ibland med små skillnader, är det man brukar syfta på när man pratar om ras hos människor.

Om man vill dela upp mänskligheten utifrån genetisk likhet är det dock svårt att hamna i denna gruppering. Det har visat sig att den amerikanska urbefolkningen genetiskt härstammar från Asien, så där är det korrektare att säga att den amerikanska urbefolkningen är asiater, genetiskt sett. Drar man den insikten till sin logiska slutpunkt följer dock en annan slutsats. Alla mänskliga populationer härstammar nämligen från Afrika, vilket innebär att alla människor är afrikaner.

Fortsätter man enligt samma princip hamnar man i Jurassic Park-kunskapen att fåglar är en sorts dinosaurier, men också i att däggdjur är en sorts fiskar. Dessa påståenden är korrekta, men de svarar inte på grundfrågan. För nog är väl vita (européer) genetiskt distinkta från svarta (afrikaner)?

Det stämmer förvisso, men i och med att människor med historiskt genetisk härkomst från Europa och Asien härstammar från ett fåtal grupper som utvandrade från Afrika för några hundra tusen år sedan finns det grupper bland svarta i Afrika som genetiskt skiljer sig mer från varandra än vad de skiljer sig från vita. Så om man vill göra en genetisk uppdelning mellan människor skulle man behöva börja med att dela upp afrikanska grupper från varandra. Och det kan man förstås göra, men då har vi lämnat de traditionella raserna bakom oss.

Sammanfattningsvis så finns alltså de största genetiska skillnaderna mellan olika människogrupper inom en av de traditionella raserna (svarta) och skillnader mellan andra traditionella raser är väldigt små (vita, asiater och amerikansk urbefolkning).

De som sysslar med mänsklig genetik för att de till exempel är intresserade av förhistoriska förflyttningar, genetiska sjukdomar eller hur olika människor reagerar på mediciner har därför till största delen slutat prata om ”ras” och pratar i stället om ”’ancestry’, ’population’, ’cluster’ och liknande”, precis som Arvidsson skriver. Detta dock inte av politiska skäl utan av goda biologiska skäl. Den biologiska realitet man vill undersöka och det historiska bagage man har att förhålla sig till krockar nämligen på ett väldigt icke-konstruktivt sätt.

Jag stöttar Arvidssons tes att det är vettigt att skilja natur och kultur i den här typen av diskussioner, och tycker allmänt att vänstern bör sluta slå ifrån sig biologisk kunskap, men landar i den motsatta slutsatsen i hur man bör hantera rasbegreppet. Det är just för att man vill hålla isär vettiga genetiska undersökningar från mer traditionell rasbiologi och ren rasism som man bör undvika ordet ”ras”. Särskilt knepigt blir det i frågan om att analysera invandrares brottslighet på det sätt som Hanif Bali försöker göra, då olika invandrargrupper kommer från olika traditionella ”raser”. Nej tack, sådant urartar bara i ren rasism.

Svårare då med begreppet kön, som vissa biologer vill hävda ensamrätt på. Kön används dock för att beskriva minst fyra olika företeelser: biologiskt kön, könsroller, juridiskt kön och könsidentitet. Biologiskt kön definieras utifrån könscellernas storlek (spermier och ägg), är binärt och kan inte ändras med någon metod vi har i dag (till skillnad från könsorgan). Juridiskt kön är å sin sida en beteckning vi bestämmer över helt själva och därför kan definiera precis som vi vill. (Frågan vad som är poängen med att ha juridiskt kön om det inte är kopplat till biologiskt kön lämnar jag till andra att svara på.)

Könsroller är det feminister kämpat längst med. I hur stor utsträckning dessa är konstruerade respektive medfödda har varit arena för en lång debatt. Efter många års kamp har det blivit alltmer accepterat att gå utanför samhällets könsnormer. Stor förstämning har därför inträtt bland vissa feminister då könsidentiteten gjort sitt intåg. Att ”vara född i fel kropp” innebär ofta just att man har ett biologiskt kön samtidigt som man känner att ens könsroll gör att man hör till det andra. I stället för att argumentera för att sådana skillnader ska ses som okej – vilket var det tidigare tillvägagångssättet – vill transpersoner nu hellre ha möjlighet att ändra det juridiska könet.

Varför inte, tycker många – låt folk bestämma själva; det är en frihetsreform för transpersoner. För att det motverkar mycket av det vi kämpat för som feminister, tycker andra – vi var väl överens om att könsroller inte skulle vara så hårt bundna till biologiskt kön? Var man landar i den här frågan är dock helt frikopplat från hur man bör hantera rasfrågan. Jag tror att debatten skulle vinna mycket på att diskutera ras- och könsfrågor för sig.

Patrik Lindenfors, forskare i biologisk och kulturell evolution.

Rörelsen 29 april, 2024

Materialister måste våga prata om biologisk ras

Enligt Stefan Arvidsson på Linnéuniversitetet gör människors olika ärftlighet för sjukdomar som Alzheimers att vi borde prata om biologisk ras igen. Foto: Wong Maye-E/AP.

Flammans chefredaktör Leonidas Aretakis påstår att rasbegreppet är ett uttryck för nykonservatism. Men nya forskningsrön visar att begreppet visst har biologisk bäring. Delar av vänstern är dock för trendkänslig för att erkänna det.

I Flamman 11/4 varnar chefredaktör Leonidas Aretakis för att ”nykonservativt” tankegods håller på att leta sig in i vänstern. Det handlar om ”ifrågasättandet av transpersoners rättigheter och försöken att rehabilitera rasbiologin”. Med tanke på hur allvarligt detta låter är hans belägg magert (ett Instagram-inlägg).

Men låt oss bortse från det, för det som ligger bakom Aretakis argumentation är ett synsätt som är lika vanligt hos den trendkänsliga vänstern som det är bedrägligt. I båda fallen, alltså både i frågan om huruvida ”ras” är en användbar term och i frågan om huruvida transpersoner är exkluderade från allmänt vedertagna rättigheter, handlar det i grunden om det faktum att människan är en kulturvarelse och samtidigt en del av naturen. 

För att vi ska hantera verkligheten effektivt är det fundamentalt att skilja natur från kultur. Varför? Jo, därför att vi bevarar och förändrar de två sfärerna av verkligheten på diametralt olika sätt. Om det är naturen vi vill bevara eller förändra, studerar vi lagarna och villkoren som styr den. Hur leder vi bäst flodvattnet till åkrarna? Hur avlägsnar vi bäst stickan i handen? Och sedan bearbetar vi naturen. Vi tar hjälp av teknologi och om det handlar om den del av naturen som är människokroppen använder vi den teknik som kallas medicin. 

Är det kulturen vi vill bevara eller förändra iakttar vi också den – samtidigt som vi värderar det vi ser. Hur funkar monarkier och hur vidmakthåller vi dem? Tar folk varandra i hand och bör de göra det? Men sedan bearbetar vi inte, utan vi samtalar med varandra, vi föreslår politiska åtgärder, vi kämpar, vi lagstiftar och skapar konst och traditioner. De sätt vi bevarar och förändrar natur respektive kultur är alltså mycket olika. 

Kön är ett ord som har sitt existensberättigande av det enkla faktum att homo sapiens är en art som reproducerar sig genom könslig fortplantning. Vi fortplantar oss inte genom att vi till exempel avknoppar en del av oss som sedan blir en ny individ, utan genom att två specimen tillhörande två olika typer (”kön”) av människor smälter samman. Vi kan inte ändra vårt kön eftersom det är genetiskt bestämt, men om vi trots det vill modifiera de delar av våra kroppar som har med den könsliga fortplantningen att göra kan vi göra det med hjälp av det arbete som kallas kirurgi. Könskonträra hormoner, nyvaginor och liknande har förstås en del allvarliga konsekvenser, men det är upp till den myndige individen om den vill göra det livsvalet. 

Vill vi emellertid (också) påverka kulturen så samtalar vi och ändrar eventuellt därefter vårt bruk av vissa namn, ord och beteenden. Om vi har goda skäl och är överens kan vi till och med låtsas att folk som har ett kön har ett annat. Det kan förefalla märkligt och är förknippat med problem, men vi kan göra det om vi vill. Naturen, eller mer specifikt den del av naturen som är människokroppen, blir dock i grunden opåverkad av sådana beteendemässiga förändringar.

Ras är ett ord som till skillnad från ”kön” har en sinister historia. Likafullt finns det förstås inget i ordet i sig som är farligt. Förhoppningsvis lever vi i en tid som är så pass upplyst att vi inte längre behöver använda noa-ord och kalla vargen för ”gråben” och räven för ”Mickel” för att inte locka fram bestarna. Men ord har förvisso en kraft, det ska vi vara medvetna om. Aretakis hävdar nu, och det gör ju många människor nuförtiden, att ”vetenskapen” har visat att ras är ”ogiltigt”. Men den som följer den explosiva utveckling inom framförallt arkeogenetik, vilket ungefär betyder studiet av förhistoriska människors dna, kan iaktta hur forskarna där slår knut på sig för att undvika att tala om ras. I stället heter det på engelska ”ancestry”, ”population”, ”cluster” och liknande. De diagram forskarna tar fram för att visa på olika, ska vi säga, människogruppers relation är likafullt slående lika äldre forsknings uppdelningar i raser och underraser. Berättigar den pågående historieskrivningen om människans förhistoria att vi ånyo börjar tala om ”ras”? Kanske inte. Men annars behöver vi nog något liknande för att beskriva historien korrekt.

En del försöker undgå den rasistiskt belastade färgkodningen genom att använda geografiska termer och istället för att tala om till exempel ”svarta” säger de ”subsahariska afrikaner”. Det kan ju låta neutralt, men dessvärre är också sydafrikanska boer ”subsahariska afrikaner” och det är ju helt enkelt inte dem som avses. Ordet kan inte heller vara ”etnicitet”. Jag hör en amerikansk genetiker säga att om han har dna från en person från Sverige och en från Nigeria kan han snabbt avgöra vem som har ”svensk respektive nigeriansk etnicitet”. Det skulle i sanning vara mirakulöst om han kunde det, för etnicitet betecknar språk och sedvänjor, alltså den kultur som en folkgrupp (grekiskans ethnos) har. Det kan vi inte avläsa ur den del av naturen som är människokroppen. En person som lever bland personer som delar hens kultur, men som far illa på grund av sitt utseende (nej, inte på grund av att hen anses ful, utan för liksom hela dess kropp, ni vet vad jag menar) gör personen ju inte det på grund av hens etnicitet, utan på grund av… ni vet vad jag menar. Läs Tobias Hübinettes Den svenska färgblindheten om detta. Vill vi bekämpa rasism blir det nog svårare utan ordet ras. Afrosvenskarna riksförbund har varit inne på detta. Som Aretakis påpekar, men viftar bort, finns det också en del medicinska skäl för att tala i termer av ras. D-vitaminbrist hos till exempel gravida somalier-svenskor är dock på riktigt.

Ny forskning på arkeogenetik har återaktualiserat frågan om biologisk ras, skriver Stefan Arvidsson. Foto: Jacquelyn Martin/AP.

Liksom den absoluta majoriteten av människor i den här delen av världen, och antagligen i större delen av hela världen, är jag humanist. Vi tror inte människovärde har med dna eller hudfärg att göra. Uppfostrad som jag är under 1970-talet, med dess bilder på små barn ”av olika färg” som glada håller vandra i handen, uppskattar jag mänsklighetens fysiska mångfald; jag finner alltså inte bara folks olika kläder och stilar fascinerande, jag tycker också det är intressant hur folk ser ut rent kroppsligen. Att iaktta det och att dela upp de miljarder människor som befolkar jorden i olika grupper utifrån varifrån deras förfäder har levt i tusentals år kan jag inte se som något skadligt. Klassificeringen av mänskligheten i raser lägger förvisso grunden till rasism, men det är ju inte klassificering i sig som är problemet utan hierarkiseringarna och fördomarna. Huruvida vi verkligen vill behålla just ordet ”ras”, vilket ju till exempel amerikanerna har funnit lämpligt, eller inte, kan man diskutera. Men detta handlar inte, som Aretakis låter göra gällande, om att ”återupprätta rastänkandet” eller ”försvara rabiologi”. Det är ett ohederligt sätt att argumentera. 

Vad gäller att förbinda den med rätta avskydda rasbiologin med ”ifrågasättandet av transpersoners rättigheter” måste jag erkänna att jag kanske inte helt har förstått från vilka vedertagna mänskliga och medborgerliga rättigheter som transpersoner är exkluderade. Tillhör kanske Aretakis dem som vill ge särskilda rättigheter åt barn som våndas med sin köns- och genusidentitet och göra dem myndiga några år tidigare än andra barn? Så att de kan medicinera sig och operera sig? För det är väl inte så att även Aretakis sällar sig till dem som ”ifrågasätter transpersoners rättigheter”? Om Aretakis tillhör dem som ”ifrågasätter transpersoners rättigheter” genom att förneka barn ”rätten” att operera sig så vill han också börja mäta sameskallar. Det kan vi ana ty han förklarar för oss att de båda frågorna ”hänger samman”.

Hur kommer det sig att en vettig person som Leonidas Aretakis viftar så ivrigt och tokigt med varningsflaggan inför diskussioner som har med människans kropp att göra? Jag antar att en bidragande orsak är den eviga idioti som vi kallar postmodernism. Dess förespråkare har lärt sig läxan att ”naturligt” är ett ord som kan användas för att rättfärdiga orättvisor. Vad det handlar om är att något kulturellt, det vill säga något vi kan samtala och därefter lagstifta om, framställs som naturligt i den specifika bemärkelse som närmar sig gudsbegreppet, det är något för alltid fastställt, evigt. Postmodernismen gör helt rätt att avslöja och kritisera när det som är kulturellt och socialt framställs som omöjligt eller djupt olyckligt att förändra. Men av det kan vi inte dra slutsatsen att naturen inte finns, att vi lever i den värld som filosofen Fichte trodde vi levde i: en värld där ett andligt Jag skapar sin egen verklighet.

Nej, det finns inget radikalt med att tro att den mänskliga kulturen har gudomliga krafter; att vi kan förändra verkligheten som vi vill. Det faktum att vi har lyckats förändra naturen så mycket som vi redan gjort – i vissa avseenden har vi ju förändrat den alldeles för mycket, tänk till exempel på den kapitalistiska klimatkrisen, men också genmodifikationer av grödor och plastikoperationer – beror på att vi har sett våra möjligheter, men också lärt oss om våra begränsningar. Naturen har gränser och den sätter gränser. Naturen är något. Hallå! ”Materialism” någon?

Aretakis behöver inte oroa sig för att ”nykonservativa” idéer sipprar in i vänstern. Att vara medveten om vad som faktiskt gäller och vad som kan förändras och vilka följder det får är inte nykonservativt. I stället borde Aretakis oroa sig för den slappa antiintellektualism och opportuna ohederlighet som länge har tillåtits att styra debatten inom delar av vänstern.

Utrikes 29 april, 2024

Italiens befrielsedag firades i skuggan av tv-censur

Stefano Massimi läser upp författaren Antonio Scuratis monolog utanför Palazzo Vecchio i Florens på befrielsedagen den 25 april. Foto: Jonas Elvander.

Det årliga firandet av befrielsen från fascismen präglades av kontrovers efter att en statlig tv-kanal avbokat en antifascistisk talare. Kritiker menar att Giorgia Melonis regering försöker kväsa oppositionen. Men Florens invånare lät sig inte tystas.

Italiens årliga firande av befrielsen från fascismen, Festa della liberazione, den 25 april skedde under mer kontroversiella omständigheter än på länge.

Veckan inleddes med beskedet att författaren Antonio Scuratis monolog om antifascismens arv i Italien hade ställts in av den vänsterlutande tv-kanalen Rai 3 under lördagen. För Scurati, som är specialist på Italiens fascistiska period och har skrivit en bästsäljare om Benito Mussolini, var det ett ”definitivt exempel” på Georgia Melonis högerextrema regerings försök att censurera misshagliga röster. Det faktum att texten, som fokuserade på händelser under Mussolinis regeringstid, kritiserade Melonis postfascistiska parti Italiens bröder för att aldrig ha tagit avstånd från sina rötter i Mussolinis diktatur gör att en sådan tolkning ligger nära till hands.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Jonas Elvander
Utrikesredaktör och doktorand vid European University Institute i Florens.[email protected]
Inrikes/Nyheter 27 april, 2024

Stockholm samlas mot rasismen

Ett tusental stockholmare samlades på Gubbängens torg under lördagen för att protestera mot rasismen. Foto: Oscar Olsson/TT.

I dag samlades ett tusental människor i Gubbängen för att protestera mot rasismen, med tal från tre rödgröna partiledare. Manifestationen var tänkt att inkludera talare även från den utomparlamentariska vänstern, en inbjudan som snart drogs tillbaka. En missad chans att kroka arm, säger Victoria Rixer från Linje 17.

”Inga rasister på våra gator.”

Slagorden ekade över Gubbängens torg under lördagen, där ett tusental människor samlats för att protestera mot rasismen. Detta med anledning av attacken mot ett antifascistiskt samtal på teater Moment i onsdags, när en handfull maskerade högerextremister kastade en rökbomb, stormade in och utdelade ett tiotal slag mot journalisten Mathias Wåg.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr