Utrikes 14 november, 2020

Häxjakten på ”islam-vänstern”

<p class="p1">I Frankrike har den senaste terrorvågen skapat ett klimat i vilket inte bara muslimer misstänkliggörs för sin tro, utan även antirastiska organisationer och postkoloniala universitetslärare anklagas för att främja radikal islamism.</p>

Den som läser en fransk dagstidning nuförtiden får lätt intrycket att det är 2016. Debatten kretsar uteslutande runt republikens fiende nummer ett: den islamistiska terrorismen. Frankrike är än en gång ”i krig”, enligt premiärministern. Lagförslag och upprop om tuffare tag från myndigheter debatteras, välkända profiler hängs ut för att någon gång ha sagt något till försvar för etniska minoriteter eller grundläggande fri- och rättigheter.

Men till skillnad från under efterspelet till attentaten mot Charlie Hebdo och Bataclan har en ny dimension lagts till hysterin. Mordet på läraren Samuel Paty i oktober (efter att han visat Muhammed-karikatyrer på en lektion om yttrandefrihet) och attacken i en kyrka i Nice veckan därpå var på många sätt sista droppen för det franska majoritetssamhället. Nu handlar det inte längre bara om att bekämpa islamistisk terrorism: alla de som på minsta sätt kan anses urskulda eller relativisera våldsbejakande islamism är numera legitima måltavlor för attacker, påhopp och hot.

Upprätthåller republikens värden Frankrikes premiärminister Jean Castex, i mitten till vänster, och utbildningsminister Jean-Michel Blanquer, i mitten till höger, deltar i en tyst minut för den mördade läraren Samuel Paty i en skola i Conflans-Sainte-Honorine utanför Paris den 2 november. Foto: Thomas Coex/AP/TT.

Frankrikes premiärminister Jean Castex, i mitten till vänster, och utbildningsminister Jean-Michel Blanquer, i mitten till höger, deltar i en tyst minut för den mördade läraren Samuel Paty i en skola i Conflans-Sainte-Honorine utanför Paris den 2 november. Foto: Thomas Coex/AP/TT.

Fatima Bent arbetar för den feministiska organisationen Lallab som försvarar muslimska kvinnors rättigheter. Hon vittnar om en allt hätskare islamofobi i det franska samhället.

– Situationen har alltid varit dålig men nu har den blivit värre. Majoriteten av islamofobiska attacker riktas mot kvinnor, främst på grund av slöjan som är förbjuden på offentliga platser. Detta är inget nytt men nu har man börjat stifta lagar som specifikt riktar sig mot muslimer. Regeringen vill nu upplösa flera antirasistiska organisationer som utför ett viktigt arbete, ett arbete som regeringen själv borde ha utfört. Men den franska staten erkänner inte att islamofobi finns, säger hon till Flamman.

Sedan mordet på Paty har flera islamofobiska attacker ägt rum. Till exempel attackerades strax därefter två muslimska kvinnor vid Eiffeltornet för att de bar slöja. Fatima Bent nämner också exempel på muslimska kvinnor som blivit attackerade i Paris tunnelbana. Enligt henne är det en konsekvens av regeringens och medias retorik, som bidrar till att misstänkliggöra muslimer som grupp.

– De säger att man inte ska generalisera och dra alla muslimer över en kam. Men det är precis det de gör. De kritiserar den ”muslimska separatismen”, men det innebär att de kritiserar bönen, slöjan och så vidare. Det är helt vanliga muslimska praktiker men de beskriver dem som terrorism. De säger att islam är lika med barbrari, i stället för att terrorismen är det, säger Fatima Bent.

En beväpnad polis vaktar kyrkan Notre Dame i staden Lille den 1 november. Foto: Michel Spingler/AP/TT.

En beväpnad polis vaktar kyrkan Notre Dame i staden Lille den 1 november. Foto: Michel Spingler/AP/TT.

Efter terrorattackerna i Paris i november 2015 infördes undantagstillstånd i Frankrike. När Macron kom till makten 2017 lät han göra det permanent genom att skriva in det i konstitutionen. Den franska polisen har därmed redan mycket långtgående befogenheter i kampen mot den islamistiska terrorismen.

Debatten om terrorismbekämpningen handlar därför inte så mycket om polisiära och rättsliga frågor i dag, utan om ideologi. För två veckor sedan beskrev premiärminister Jean Castex i en tv-intervju hur han tycker att Frankrike bör svara på terrorismen:

– Denna kamp är ideologisk: fienden försöker splittra oss genom att sprida hat och våld, genom att bryta upp den nationella sammanhållningen. Jag vill här i dag kritisera alla de ursäkter som har gjorts under allt för många år, alla de rättfärdiganden som gjorts för denna radikala islamism: man säger att vi borde späka oss, be om ursäkt för koloniseringen, jag vet inte allt.

– Det främsta sättet att vinna ett krig är att folket är sammanhållet, enat, och stolt över våra rötter, vår identitet, vår republik, vår frihet. Vi måste vinna den ideologiska kampen. Det är slut nu, ingen mer förlåtande inställning från de intellektuella eller partierna, vi måste vara enade i försvaret av våra värden och vår historia.

Castex räknade även upp ett antal olagliga muslimska skolor och moskéer som man låtit stänga. Men det är ingen slump att han specifikt riktade sig mot de intellektuella i intervjun. Denna gång har nämligen även den sekulära utbildningen hamnat i fokus.

Några dagar efter mordet på Paty anklagade utbildningsministern Jean-Michel Blanquer i en intervju de franska universiteten för att vara infekterade av islamo-gauchisme (ungefär ”islam-vänsterism”). Det är en term som används allt mer frekvent i Frankrike för att beskriva dem som på olika sätt anses relativisera diskussionen om islamism, bland annat genom att påminna om att muslimer är en socialt utsatt minoritetsgrupp.

För två veckor sedan publicerades ett upprop i tidningen Le Monde undertecknat av 100 universitetslärare. ”De hundras manifest”, som det kallas, försvarade Blanquers uttalanden och hävdade att akademin fallit offer för en postkolonial ideologi som hämtats från nordamerikanska universitet och som lär studenter att ”hata ’vita’ och Frankrike”.

Manifestet blev dock inte oemotsagt. Några dagar senare publicerade Le Monde ännu ett upprop, denna gång undertecknat av 2 000 universitetslärare, som kritiserade de hundras manifest. Ytterligare ett kritiskt upprop kritiserade manifestet för att hota den intellektuella och akademiska friheten genom att misstänkliggöra en hel teoribildning.

De akademiska motmanifesten drar paralleller mellan talet om ”islam-vänsterism” och den antisemitiska föreställningen om ”jude-bolsjevismen” som var vanlig på 1920- och 30-talen. Trakasserierna av lärare och akademiker med postkoloniala åsikter har också jämförts med McChartyismen i 1940- och 50-talets USA, som ledde till klappjakt på kommunister.

En av undertecknarna till det senare uppropet är Simon Dawes som arbetar vid Université de Versailles Saint-Quentin-en-Yvelines utanför Paris.

– Generellt råder en hälsosam grad av akademisk frihet i Frankrike, det är bara att den är hotad nu. Ett antal konferenser om islamofobi eller om genus och sexualitet har ställts in de senaste åren efter påtryckningar av olika grupper, säger han.

Islamofobiska attacker drabbar främst kvinnor. I Frankrike är slöjan förbjuden att bära på offentliga platser och islamofobi erkänns vanligen inte som en form. Foto: Francois Mori/AP/TT.

Islamofobiska attacker drabbar främst kvinnor. I Frankrike är slöjan förbjuden att bära på offentliga platser och islamofobi erkänns vanligen inte som en form av diskriminering. Foto: Francois Mori/AP/TT.

Efter mordet på Paty bestämde regeringen att alla lärare skulle läsa upp en text om lärarens roll i Frankrike när eleverna återvände till skolan. Men i texten som skrevs av den legendariske socialisten Jean Jaurès hade en passage om lärarnas oberoende strukits – trots att det hela var en del av undervisningen om yttrandefrihet. Senaten röstade även nyligen för att ålägga lärarna att bara undervisa ämnen som ligger i linje med de republikanska värdena.

Trots att lärare traditionellt har en uppburen roll i det franska samhället vittnar Simon Dawes om en allt mer hätsk attityd mot dem som inte följer de ideologiska riktlinjer som stakats ut av regeringen.

– Jag har inte själv blivit attackerad, bortsett från en och annan anklagelse för att vara anti-vit rasist och ”islam-vänster”. Jag fick problem när jag försökte organisera en konferens om islamofobi och man förbjöd mig att använda begreppet islamofobi. Först var argumentet att det inte är ett giltigt begrepp, och sedan skyllde man på risken att det skulle leda till protester.

För Simon Dawes, som själv är från Storbritannien – ett land med en tradition av multikulturalism snarare än den ”assimilationistiska” franska modellen – är kopplingen mellan postkolonial teori och våldsam islamism svår att förstå.

– Problemet är föreställningen om att det franska samhället är odelbart, vilket gör att man inte kan tala om franska muslimer eller någon annan underkategori. Ordet ”ras” har strukits ur konstitutionen och brännmärkts som rasistiskt i sig, med konsekvensen att all antirasistisk aktivism eller anklagelser om rasism ses som rasistiska i sig, eftersom de är beroende av ordet ras. Den franska staten får till exempel inte föra statistik över etniska kategorier, med resultatet att det inte finns något mått på kulturell mångfald och diskriminering i Frankrike, säger han, och fortsätter:

– Logiken bakom den påstådda kopplingen mellan postkolonial teori och islamismen är att dessa debatter om rasism underminerar det franska samhällets odelbarhet, vilket leder till separatism och utbredningen av konspirationsteorier om den franska staten, som i sin tur leder till att islamistiska och radikala idéer får fäste – och i förlängningen till våldsdåd.

Det är anmärkningsvärt att den politiska vänstern inte har gjort något nämnvärt motstånd mot denna auktoritära utveckling. En anledning till det är att den många gånger håller med om problembeskrivningen. Ingen vill i dag anklagas för att vara illojal med den franska republiken och brännmärkas som ”islam-vänster”.

– Diskussioner om rasfrågan och kritik mot kolonialismen ses som inkompatibla med den franska republiken av vissa – i första hand extremhögern, men också av den ”republikanska vänstern” och numera centristiska regeringspolitiker, säger Simon Dawes.

Inrikes 18 juni, 2025

Efter Gaza måste frikyrkorna välja väg

Jesus överblickar flanken av Sankt Porfyrios-kyrkan i Gaza, där stadens kristna samlas för mässa trots de israeliska attackerna. Foto: Omar Ashtawy/APA/Zuma/TT.

I min barndoms pingstkyrka var det självklart: Gud hade utvalt Israel, och vi skulle stötta staten. Men när bomberna faller över Gaza och lidandet växer, är det dags att avslöja den kristna sionismen för vad den är – en farlig irrlära som får människor att blunda för krigsbrott.

Den 5 april 2024 talar den kristna SD-profilen Alexander Christiansson inför hundratals delegater på Jerusalem Prayer Breakfast, en lobbyorganisation som vill föra samman mäktiga politiker och kristna ledare i stöd för Israel.

Mötet hålls på Elite Hotel Marina Tower i Nacka, och Christiansson berättar att det är en speciell samling för honom. Israel har, börjar han, varit ”en del av mig, det har varit i min dna sedan min ungdom.” Det var inte självklart att sonen till den frikyrkliga rockikonen Ulf Christiansson, sångare i bandet Jerusalem, skulle hitta in i politiken. Men när han gjorde det var syftet klart: ”Den första motion jag lade fram i riksdagen var att flytta [svenska] ambassaden från Tel Aviv till Jerusalem,” berättar han på frukosten.

Rummet fylls av applåder.

Förutom Christiansson deltar Svante Rumar, tidigare pastor från Livets Ord, och Lars Enarson. Enarson har en stor följarskara på Youtube, och är en av Sveriges mest kända kristna sionister.

Det hela slutar i ett bönemöte, där stödet för Israel vävs samman med kristet lärjungaskap och en kamp mot världens ondska. Rumar leder slutbönen: ”Vi ber för den israeliska armén. Vi ber för flygvapnet och alla andra försvarsgrenar. Låt din vilja ske i Gaza.”


Att Israels folk är utvalt av Gud, och att kristna därför bör stötta staten Israel var en vanlig talepunkt även i pingstförsamlingen där jag växte upp. För Lewi Pethrus, som ledde både Pingströrelsen och det politiska partiet Kristdemokraterna, var det självklart att grundandet av Israel år 1948 var Guds verk.

Inom den svenska frikyrkligheten lever föreställningen om att staten Israel är en del av Guds plan kvar – ibland som en aktiv kraft, andra gånger som ett mer oreflekterat arv.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Essä 18 juni, 2025

Birgitta Eds existentiella herrgård ger mig mardrömmar

Bild: Jaana-Kristiina Alakoski: ”Beste”, blandat material 2025.

Den nya folkhälsosatsningen på existentiell hälsa vill få oss att sluta grubbla – och gå tillbaka till jobbet.

Livet är meningslöst.

Så känner åtminstone var fjärde svensk, enligt en rapport från 2023. Ångest må vara vår arvedel, men så ensamma, uttråkade, sömnlösa och deprimerade som vi är i dag har vi inte varit på 50 år. Andelen som upplever livet som meningslöst har fyrdubblats på bara två decennier.

Så, vadå? Ska alla in i psykvården? Nej, åtminstone inte enligt socialminister Jakob Forssmed. Han har hittat ett nytt favoritbegrepp: existentiell hälsa. På Forssmeds initiativ har regeringen gett i uppdrag till Folkhälsomyndigheten att utreda hur arbetet kan komma i gång. ”Existentiell hälsa”, står det i regeringens pressmeddelande, ”kan beskrivas som förmågan att tro på, ta vara på, förhålla sig till och känna mening med livet.”

Första gången jag hörde begreppet skrattade jag rakt ut. Jag kunde för mitt liv inte förstå hur de två orden hängde ihop. Jovisst, man måste väl ha en smula hälsa för att fortsätta existera, men utöver det? Handlar det om att minska rökningen bland franska existentialister? De dog ju av sina lungproblem för femtio år sedan.

Nu har jag läst på, och jag skrattar inte längre. Jag är faktiskt jävligt oroad. När man tränger in bakom de suddiga myndighetsflosklerna, och granskar implikationerna av begreppet, framträder bilden av ett sjukt samhälle.


Existentiell hälsa är en sekulär översättning av spiritual health (ett forskningsområde som bland annat påstår sig ha visat att man röker mindre om man tror på Gud, så Sartre hade kanske kunnat få lite hjälp där). Andlig hälsa handlar om att känna att ens liv står i relation till ”något större”, en aspekt som fått hänga med till det vagare svenska begreppet. I rapporterna från Folkhälsomyndigheten, som publicerades i december förra året och i mars i år, framgår framför allt att man inte riktigt kan slå fast vad som menas med existentiell hälsa.

Men ”det kanske inte heller är önskvärt med en definition”, säger utredaren Emma Lindholm i en intervju. ”Då är risken att man också väljer bort vissa aspekter. Det är subjektivt och kan ändras under livets gång.” Existentiell hälsa ska alltså vara… allt man vill att det ska vara? ”Vårt arbete”, skriver de sfinxaktigt i rapporten, ”visar både att existentiell hälsa kan mätas och att existentiell hälsa är något omätbart.”

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Kommentar/Kultur 17 juni, 2025

Paulina Sokolow: Irans kvinnor befrias inte av rosa bomber

Bilder av Israel som ett land för frigjorda kvinnor är en seglivad nationell myt. Foto: Skärmdump, Ronen Zvulun/AP.

”Kvinna, liv, frihet”, dundrade Netanyahu till det iranska folket samma morgon som bomberna regnade över Teheran i fredags. Men med tanke på fascistpacket han styr med är han knappast någon kvinnornas beskyddare.

En grupp unga, välväxta kvinnor i höga stövlar, tajts och hårsvall står i formation och struttar runt i en synkroniserad bensparkardans à la Beyoncé. Jag fattar att det mobilen visar är AI-slask, generisk mjukporr. Ändå stannar jag upp och kollar klart. Den som delat filmen är en gammal bekant som på instagram de senaste 20 månaderna varvat bilder från familjehögtider och karriärframgångar med klipp av morska IDF-soldater, hejarop till Israels eurovision-sångerska och kampanjer om att släppa gisslan.

Undertexten till dansvideon som fångar min uppmärksamhet. ”Befria Iran. Kvinna, liv, frihet. Rädda Israel.” Det kurdiska slagordet jin, jiyan, azadi blev känt för världen som ett feministiskt stridsrop från de förtryckta kvinnorna i Iran efter mordet på 22-åriga Mahsa Amini 2022. Bombningarna sker alltså inte bara av egenintresse, utan är en räddningsaktion av iranska kvinnor, som de stora starka israelerna ska befria från religiöst förtryck.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes 17 juni, 2025

Friskola bytte böcker mot USA-tema – hotas av miljonsmäll

”Fortitudo” betyder mod eller tapperhet på latin. Foto: Liz Fällman.

Amerikanska gymnasiet, ”en svensk skola med amerikanskt mindset”, är en av Sveriges snabbast växande friskolekoncerner. Men lärare vittnar om ohållbar arbetsmiljö – och nu åker bolaget på en miljonsmäll från Skolinspektionen.

Friskolekoncernen Amerikanska gymnasiet kan behöva betala två miljoner kronor i vite till Skolinspektionen, efter en granskning av koncernens skola i Uppsala.

För att undvika miljonvitet måste man innan den 14 november ”se till att samtliga elevers läsår omfattar minst 178 skoldagar” och rätt antal undervisningstimmar – samt att eleverna har ordentlig tillgång till specialpedagog och läroböcker, och att de digitala läromedel man har använt i stället för läroböcker faktiskt fungerar.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes 16 juni, 2025

Palmecentret förlorar miljonbelopp: ”Orbanisering”

Biståndsminister Benjamin Dousa (M) och Jakob Granit, generaldirektör på Sida, besöker ett svenskt biståndsprojekt i Uganda. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman/SVD/TT.

Efter en ändring i sista sekunden stoppas bidrag på 68 miljoner kronor till Palmecentret. ”Svårt att tänka att det inte är riktat mot oss”, säger generalsekreteraren Oscar Ernerot, som beskriver stödet som bortskuret med ”kirurgisk precision”.

– Tråkigast är beskedet såklart för alla våra partners och verksamheter ute i världen, som kommer drabbas hårdast av det här, säger Oscar Ernerot, generalsekreterare för Palmecentret.

– Inte minst i Palestina, vilket är särskilt allvarligt just nu, där vi stödjer fackföreningar, kvinno- och ungdomsorganisationer. Men även i södra Afrika och Colombia.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Kultur 14 juni, 2025

Folket som den israeliska litteraturen vill glömma

Tvångsförflyttningarna av palestinierna skildras på olika sätt i i den israeliska litteraturen. Foto: AP.

Om Israel ska göra upp med sin historia måste glömskan först konfronteras på allvar. Theo Vareman reflekterar över hur 1948 skildrats i palestinsk och israelisk skönlitteratur.

Nyinflyttad i London stod jag en dag vid hylla O i bokhandeln på Gower street och hade framför mig merparten av Amos Oz författarskap. Det var som att träffa en gammal vän. Oz – fram till sin död Israels mest erkända författare – är en av dem jag ständigt återvänder till. Dels tilltalas jag av melankolin hos de ofta sökande, förvirrade huvudpersonerna, dels är han en mästare på att skildra barnets perspektiv, även under dramatiska historiska skeenden. Jag lämnade bokhandeln med kortromanen Panter i källaren från 1995.

Läsaren får följa Proffy, en tolvårig pojke i Jerusalem under året som leder fram till Israels grundande. Kampen för ett eget land letar sig in i Proffys och hans vänners lekar, något som kompliceras av att Proffy samtidigt blir vän med en brittisk soldat som vill bättra på sin rostiga hebreiska. I slutet av boken blir leken allvar, när FN meddelar sin delningsplan för Palestina och drömmen om en judisk stat plötsligt tycks inom räckhåll.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Kultur 14 juni, 2025

Kvinnor som skrattar är inte kannibaler

Paris Hilton talade med en mörk alt som del av sin varumärkesförflyttning. Foto: Chris Pizzello/AP.

Anne Carson rannsakar synen på ljusa röster genom historien. Skojigt, tycker Hanna Johansson om den nyutgivna essän ”The gender of sound”.

Mot slutet av The gender of sound, en essä som första gången publicerades i en samling 1992 och som tidigare i år kom i en tunn, snygg nyutgåva av Silver press, håller Anne Carson ett tal till naivitetens lov. Eller, så här: hon förutspår att hon kommer att få kritik för sitt spretiga sätt att besvara den fråga som essän uppehåller sig vid: ”Hur påverkar våra föreställningar om kön hur vi uppfattar ljud?”

Carson är professorn i klassiska språk som blivit berömd för sitt säregna, poetiska sätt att förhålla sig till antikens källor. I The gender of sound vänder hon sig också dit. Aristoteles föreslog att kvinnors ljusa röster är ett bevis på deras inneboende ondska, eftersom modiga varelser – som lejon, eller tjurar – gör djupa, mörka läten. Ju tyngre testiklar, fortsätter han, desto djupare röst; de fungerar som ett slags lod för stämbanden. I litteraturen är kvinnors ljud okontrollerade och kaotiska: högljudda skrik, vilda skratt, ylanden, gäll klagosång, utrop av smärta eller njutning. De är verbalt inkontinenta, fjolliga, skvallriga. Ofta påtalas likheten mellan kvinnans mun och kvinnans kön, vars läppar bör hållas slutna. I Odyssén ber Telemachos vid ett tillfälle sin mamma Penelope att hålla käften. Under hellenismen hände det att röstövningar ordinerades för att bota fysiska och psykiska besvär hos män, medan en kvinna som använde sin röst för mycket ansågs kunna drabbas av menstruationsrubbningar.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes 13 juni, 2025

V-profilen om Järvaveckan: ”Lobbyister har tagit över”

Magdalena Andersson talar först till folket i Gaza och sedan till de församlade under Socialdemokraternas dag på Järvaveckan. Foto: Liz Fällman.

Årets Järvavecka är den tionde i ordningen. Mohamed Nuur, lokal V-profil, ser skeptiskt på utvecklingen för både veckan och politiken i stort.

– Jag får lite av en tvångstanke att skriva ”Kuken” på den, säger Ung vänster-medlemmen vid klistermärkesbordet om Sverigeflaggan på den USA-Sverige-pin hon hittat på marken. Troligen har någon från Amerikanska Handelskammarens granntält tappat den.

Utöver dem är Vänsterpartiets monter på Järvaveckan omringade av Tibble Gymnasium, samt läkemedelsföretagen Astra Zeneca och Chiesi Pharma. Överallt syns loggorna för huvudsponsorerna: Axel Johnson-gruppen och Gålöstiftelsen. Väderprognosen över Spånga IP är polisdrönare och spridda regnskurar.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes 13 juni, 2025

Allan är homosexuell – ska utvisas till Ryssland

Allan, 41, har förts till förvar – i väntan på att utvisas till det homofoba Ryssland. Foto: Privat / Mikhail Metzel/AP

41-årige Allan flydde till Sverige för att slippa kriga för Putins hbtq-fientliga regim. Nu skickas han tillbaka, då Migrationsverket menar att han motsatt sig deras arbete. ”Medan jag sitter inspärrad är de som hanterat mitt fall lyckliga, fria, och förbereder sig antagligen för midsommar”, skriver han till Flamman.

– Jag är väldigt förvirrad, superstressad nu, säger Allan, 41.

Han kan inte prata länge, men tackar för samtalet. Uppkopplingen är sprakig, och mobilen är lånad. Hans egen blev tagen när han fördes till Migrationsverkets förvar. 

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Rörelsen 13 juni, 2025

Budgetsaneringen på 1990-talet räddade välfärden

När dåvarande statsministern Göran Persson fyllde 50 år, fick han en stickad mössa av Johan Lönnroth. Foto: Claudio Bresciani/Scanpix/TT.

Detta är en insändare. Skribenten ansvarar själv för alla åsikter som uttrycks.

Vill du svara på texten? Skicka en replik på högst 3 000 tecken till [email protected].

Leonidas Aretakis skriver i Flamman (29 maj) under rubriken ”Magdalena Andersson är fast i fel epok”: ”Kritiker menar att de svenska Socialdemokraterna på 90-talet sålde ut välfärden till nyliberalismen, medan finanshökar som Magdalena Andersson menar att budgetsaneringen snarare räddade den. Nu är partiet där igen.”

Att socialdemokratin blivit nyliberal är en myt som lanserats av vänsterns konspirationsteoretiker.

Jag tolkar Leonidas så att han instämmer med de angivna kritikerna. Men de hade fel. Nyliberalerna ville montera ned välfärdsstaten. Fredrik Reinfeldt var en kort tid påverkad av dem då han lät publicera Det sovande folket 1993.

Men att socialdemokratin blivit nyliberal är en myt som lanserats av vänsterns konspirationsteoretiker.

Om vi (jag var med) inte hade fått ordning på de offentliga finanserna – budgetunderskottet låg över tio procent av BNP och Maastrichtskulden låg på 80 procent av BNP 1993 – hade Sverige hamnat i samma situation som Grekland under eurokrisen. Budgetsaneringen fick en dålig fördelningsprofil då S dumpade oss i V – som gjorde upp med dem om en budgetsaneringsplan med bland annat värnskatten hösten 1994 – och genomförde saneringen ihop med C åren 1995 till 1998. Men saneringen var nödvändig.

Läs mer

Anderssons misstag är att hon håller fast vid orimligt strama budgetregler i ett läge då vi är nere på en skuldnivå på 30 procent och vi har behov av ett stort grönt investeringspaket liksom kraftigt ökade statsanslag till kommuner och regioner.

Diskutera på forumet (0 svar)