Utrikes 21 februari, 2021

Indiens bönder i världshistoriens största strejk

Mitt under pandemin har den indiska regeringen antagit tre lagar som syftar till att drastiskt avreglera det offentliga livsmedels- och jordbrukssystemet. Sedan de antogs i september 2020 har lagarna gett upphov till en proteströrelse utan motstycke i landet.

Sedan slutet av november 2020 har hundratusentals bönder slagit läger vid portarna till den indiska huvudstaden New Delhi, fast beslutna om att tvinga regeringen på knä. Det är inte första gången som bönderna intar den mediala och politiska scenen i Indien; det kan ske när en självmordsvåg drabbar gruppen, eller på grund av deras kamp mot genetisk modifierade grödor (GMO), eller när de protesterar mot expropriering. Men denna gång har protesternas storlek, böndernas beslutsamhet, deras sätt att agera samt stödet från en stor del av samhället som motsätter sig premiärminister Narendra Modis politik gett rörelsen en karaktär som aldrig förr skådats i Indien.

Införandet av tre lagar, som lades fram av regeringen i början av juni och sedan antogs av parlamentet i mitten av september, blev den tändande gnistan i en sektor som redan underminerats kraftigt. Antalet jordbrukare i den arbetsföra befolkningen har sjunkit från 70 procent 1951 till 48 procent 2011. Enligt experten Ashok Gulati, som stödjer reformerna, handlar det om att ”lägga grunden för moderniseringen av jordbruket”,(2) men för bönderna själva utgör lagarna början på avvecklingen av jordbruks- och livsmedelspolitiken som infördes på 1960- och 70-talet.

Denna politik vilar på subventionerade minimipriser. Dessa appliceras bara direkt i en tredjedel av jordbrukshandeln, främst för ris- och spannmålsbönder från nordöstra delen av landet, men de strukturerar också indirekt priserna för andra sektorer. Skördarna säljs på grossmarknader (mandis) som kontrolleras av delstaterna, men de kan också köpas upp av den nationella livsmedelsmyndigheten, Food Corporation of India, för att hålla uppe priserna. Lagren levereras då till delstatliga myndigheter som delar ut dem till de allra fattigaste.

Den första lagen, som syftar till att ”främja och förenkla handeln och utbytet av jordbruksprodukter”, gör det möjligt för bönderna att sälja sina varor utanför grossmarknaderna. Dessa marknader som upprättades för att minska mellanhändernas makt hamnade tidigt under rika familjers kontroll. Lokala de facto monopol som följer kastsystemets maktstrukturer uppstod för uppköp, byte och transport av jordbruksprodukter.

Snarare än att reformera dessa mandis vill den federala regeringen främja ”alternativa marknader” som är mer konkurrenskraftiga. Med erfarenheterna från delstaten Bihar, som avskaffade grossmarknaderna 2006, i åtanke fruktar bönderna att marknaderna och all reglering successivt kommer att utrotas.

”Bönderna [i Bihar] är numera utlämnade åt skrupellösa handelsmän som sätter ännu lägre priser [än på grossmarknaderna]”, enligt en officiell rapport.(3) För Richa Kumar som är forskare vid Indian Institute of Technology i New Delhi, befäster lagen snarare ”friheten” för jordbruksindustrins aktörer att ”handla var som helst” (det vill säga utanför de reglerade marknaderna).(4)

Den andra lagen, som är tänkt att skapa ”enighet om priset”, syftar till att uppmuntra bönderna och köpmännen att sluta kontrakt i enlighet med ett ramverk och tariffer som parterna kommit överens om före skörden. Även här lägger regeringen tonvikt på böndernas ”frihet” att välja var de ska sälja varorna. Men hur tungt väger den friheten när det är jordbruksindustrins jättebolag som står på andra sidan? Dessutom riskerar detta att uppmuntra till spekulativ och intensiv monokultur snarare än till en ekologisk diversifiering av odlingarna.

Den tredje lagen beskrivs som ett ”tillägg om essentiella produkter” och innebär att olja, lök och potatis stryks från listan över produkter som hittills har varit föremål för offentlig reglering. Det innebär att det är slut med delstatsmyndigheternas uppköp, trots att bönderna helst hade sett att dessa utsträcktes till många fler produkter. Det uttryckliga målet är att locka privata investeringar till moderniseringen och utvecklingen av lagerinfrastrukturen, inte minst eftersom de lokala myndigheterna ofta anklagas för slöseri på grund av de dåliga lagringsmöjligheterna. Den totala avsaknaden av centrala regleringar gör dock denna reform riskfylld, då undernäringen i landet fortfarande är hög: 14 procent av Indiens befolkning är undernärd.(5) De fattiga riskerar att drabbas av matvarubrist och övriga konsumenter av prishöjningar. ”Denna lag drabbar inte bara bönderna, utan även ’den vanlige medborgaren’ i detta land. Den ger grönt ljus åt inflationen”, sade ministerpresidenten i delstaten Delhi tillika ledaren för Den vanlige medborgarens parti, Arvind Kejriwal, i ett tal den 14 december.(6) Hans parti stödjer böndernas strejk, precis som Kongresspartiet och Indiens kommunistiska parti (marxistiskt).(7)

Dessa tre lagar innehåller också en serie åtgärder som gör det svårare för medborgare att få hjälp av myndigheterna i händelse av en konflikt med en privat aktör. De åtgärdar inte heller på något sätt de sociala och miljömässiga kostnader som den modell av den ”gröna revolutionen” som hittills har förts har inneburit.(8) De tar heller ingen hänsyn till de landlösa jordbruksarbetarna som, beroende på region, utgör nästan en fjärdedel av den arbetsföra befolkningen på landsbygden.

Genom att öppna för sänkta offentliga subventioner utgör lagarna en sammanhängande helhet som utlämnar jordbruket åt mäktiga jordbruksindustriella- och livsmedelskoncerner. Därav vreden hos bönderna, som formulerade sitt svar på reformförslaget redan i juni 2020, under de regionala fackföreningarnas fana. Den 9 augusti, vilket var det 78:e jubileet för rörelsen Quit India, som protesterade mot den brittiska kolonialismen, bröt demonstrationer ut lite här och var: lagtexterna brändes, vägblockader sattes upp, moped- och traktorkaravaner, ockupationer och presentationer av upprop ägde rum. En nationell och partipolitiskt obunden allians av över 500 lokala organisationer har bildats som uppmanar till en ”enad bondemobilisering” (Sanyukt Kisan Morcha).

Rörelsen har sitt fäste i de norra delstaterna – Punjab, Haryana och Uttar Pradesh –, där bönderna, som äger sin jord och ofta anses ha tjänat på den ”gröna revolutionen”, sedan 1990-talet utgör den del av jordbruksvärlden som har svårast att säkerställa sin sociala reproduktion. I Punjab där rörelsen är stark uppgår den ägda marken till 3,6 hektar i genomsnitt, medan den inte är mer än en hektar på nationell nivå. När regeringen, som kontrolleras av det hindunationalistiska Bharatiya Janata Party (Det indiska folkets parti, BJP), vägrade förhandla uppmanade bönderna folk att tåga till New Delhi. När demonstranterna nådde huvudstadens portar fick de hjälp med organiseringen av ett nätverk av hinduiska tempel och gurudwaras, sikhiska helgedomar. Huvudstadens tillfartsvägar blev snabbt delvis blockerade av böndernas läger. Tält har satts upp och sovsalar, vattenkranar, tvättstugor, vårdcentraler och kollektivkök har uppförts. Scener med enorma skärmar har installerats och varje tal sänds direkt på sociala medier.

Antalet kollektiva aktioner fortsätter ständigt att öka. Den 8 december uppmanade bondeorganisationerna till nationell strejk, vilket möttes av ett starkt gensvar i fackföreningar för löntagare och studenter, kvinnorörelser och till och med av vissa köpmän, trots att dessa anses gynnas mest av jordbrukslagarna. En hungerstrejk hölls som svar på den hårda repressionen som präglats av tårgas, vattenkanoner och flera hundra gripanden, enligt fackföreningen All India Kisan Sabha. Den 20 december gjorde tillströmningen av nya demonstranter från Rajasthan att vägen mellan New Delhi och Jaipur blockerades. Den 23:e utropades ”böndernas dag” och förstärkningar från flera delstater nådde huvudstadens portar. Några tusen små- och medelstora bönder från östra och centrala Indien, varav de flesta är medlemmar av kommunistiska fackföreningar, bildade en jeep-karavan.

Den 26 december lanserades en bojkott av ”produkter och tjänster från Ambani och Adani”. I en fras som leker med hindispråkets ljud och lingvistiska kombinationer kritiserar bönderna två högst verkliga namn: de två miljardärerna Gautam Adani och Mukesh Ambani, vars konglomerat på en gång symboliserar ”Shining India” (BJP:s slogan i valrörelsen 2004) och exploateringen av jordbruksekonomin. Ambani som är den mest förmögna personen i Indien enligt Forbes(9) leder koncernen Reliance Industries, som sysslar med allt ifrån petrokemisk teknik till telekommunikation, för att inte nämna grosshandel, transport och spannmålslagring.

Precis efter honom kommer Adani. Han leder en stor grupp med intressen i gruvindustri, bostadsbyggande, hamnindustrin, samt en allt större närvaro i livsmedels- och jordbrukssektorn (koncernen producerar landets största oljemärke). De båda miljardärerna är nära vänner till premiärminister Narendra Modi. Den 27 december avbröts premiärministerns veckovisa radioprogram, Mann Ki Baat (”Samtal från hjärta till hjärta”), av bönder som slog på metalltallrikar för att symboliskt överrösta honom och uttrycka sitt motstånd mot hans politik. Bondeorganisationer uppmanade människor att lämna tillbaka SIM-kort av märkena Reliance (Ambani) och Jio (Adani).

Rörelsens närmast militäriska struktur visar de nära relationer som råder mellan jawan (militären) och kisan (bönderna). De påminner om ett politiskt slagord som är lika gammalt som självständigheten själv: ”Jai jawan, jai kisan” (”Ära till militärerna, ära till bönderna”). I korthet är budskapet att om militären försvarar landets gränser ansvarar bönderna för den interna säkerheten, det vill säga livsmedelssäkerheten. Denna moraliska pakt har gjort att bönderna historiskt har åtnjutit statligt skydd från staten – en pakt som i dag krossats.

Inledningsvis beskrevs demonstranterna från norra Indien av BJP och media som ”antinationalister” som uppviglats av Kina eller Pakistan, eller till och med som ”terrorister” och ”separatister”, med hänvisning till den sikhiska separatiströrelsen i Punjab som ockuperade det Gyllene templet 1984 innan upproret kvästes i blod på premiärminister Indira Gandhis order (hon mördades några månader senare av sina sikhiska livvakter).

Demonstranterna har också anklagats för att vara kontrollerade av den kommunistiska gerillan naxaliterna och utgör vad vissa BJP-politiker och regeringstrogna journalister kallar ”tudke tudke gang” – ungefär ”förstörarna av den nationella enigheten”.

I själva verket är situationen den motsatta: bondekoalitionen har tydligt motsatt sig de godtyckliga gripandena av människorättsaktivister och den kontroversiella medborgarskapslagen från 2019 som diskriminerar muslimer.(10) Dessutom hjälper många sikher till att laga och dela ut mat till andra demonstranter, men också till poliser och paramilitära styrkor som skickats för att ”säkra” vägarna. Detta syns på foton som dock cirkulerar mycket mindre i de så kallade ”godi-medierna” (bokstavligen översatt till ”media som sitter i maktens knä”), som demonstranterna kallar dem.

”Vi är bönder, inte terrorister”, skanderar demonstranterna. De har grundat tidningen Trolley Times, som presenterar sig som ett oberoende och organiserat svar på de mediala attackerna. De har också en stark närvaro på sociala medier och har på det sättet i direktsändning kunnat följa serien debatter mellan deras företrädare och ministrarna för jordbruk, handel och industri, liksom med ministern för konsumtion, livsmedel och distribution. Inför en regering som vägrar dra tillbaka lagarna fortsätter de att kräva att minimipriserna utsträcks till hela jordbrukssektorn och att de erkänns som en lagstadgad rätt.

Den 26 januari, som också är årsdagen för ikraftträdandet av det självständiga Indiens grundlag, åkte en lång karavan av traktorer genom Delhi. Men inget tyder ännu på att det kommer att räcka för att tvinga Modi på reträtt.

Texten är tidigare publicerad i Le Monde diplomatique

Översättning: Jonas Elvander

Fotnoter


Artikelförfattarna är docent i sociologi och antropologi vid Universitetet i Tours, respektive docent i sociologi, associerad chef för Émile Durkheim-centret i Bordeaux. Den förra är medredaktör till antologin L’Inde des sciences sociales, Aux Forges de Vulcain, Paris, 2017.
Ashok Gulati, ”On farm bills, government must get its act together, but Opposition is misguided”, The Indian Express, New Delhi, 28 september 2020.
Himanshu, ”Lessons from Bihar’s abolition of its APMC system for farmers”, Mint, New Delhi, 24 september 2020.
Paridhi Sinha, ”If the mandi is gone, there is no buyer of last resort – Richa Kumar, Associate Professor, IIT-Delhi”, The Blue Letters, 2 november 2020,
”The State of Food Security and Nutrition in the World 2020”, utgåva 2020, Förenta nationernas livsmedels- och jordbruksorganisation (FAO), Rom, 13 juli, 2020.
”’Calling farmers terrorists attempt to defame them’: Arvind Kejriwal”, New Delhi Television (NDTV), 14 december 2020, www.ndtv.com. Aam Aadmi-partiet kom till makten 2015, till stor del hjälpt av antikorruptionsrörelsen 2011.
Det finns flera kommunistiska partier i Indien, däribland Indiens kommunistiska parti och Indiens kommunistiska parti (marxistiskt).
”Degraded and wastelands of India: Status and spatial distribution”, Indian Council of Agriculture Research, New Delhi, juni 2010.
”India’s 100 richest people”, Forbes India, Jersey City (New Jersey), 7 oktober 2020.
 Aminah Mohammad-Arif, Jules Naudet och Nicolas Jaoul (red.), ”The Hindutva turn: Authoritarianism and resistance in India”, South Asia Multidisciplinary Academic Journal, nr. 24–25, Paris, 2020.

Flammans veckobrev

Låt Flamman sammanfatta veckan som gått. Prenumerera på vårt nyhetsbrev och häng med i vad som händer.

Genom att fylla i och skicka detta formulär godkänner du Flammans personuppgiftspolicy.

Utrikes 29 april, 2024

Italiens befrielsedag firades i skuggan av tv-censur

Stefano Massimi läser upp författaren Antonio Scuratis monolog utanför Palazzo Vecchio i Florens på befrielsedagen den 25 april. Foto: Jonas Elvander.

Det årliga firandet av befrielsen från fascismen präglades av kontrovers efter att en statlig tv-kanal avbokat en antifascistisk talare. Kritiker menar att Giorgia Melonis regering försöker kväsa oppositionen. Men Florens invånare lät sig inte tystas.

Italiens årliga firande av befrielsen från fascismen, Festa della liberazione, den 25 april skedde under mer kontroversiella omständigheter än på länge.

Veckan inleddes med beskedet att författaren Antonio Scuratis monolog om antifascismens arv i Italien hade ställts in av den vänsterlutande tv-kanalen Rai 3 under lördagen. För Scurati, som är specialist på Italiens fascistiska period och har skrivit en bästsäljare om Benito Mussolini, var det ett ”definitivt exempel” på Georgia Melonis högerextrema regerings försök att censurera misshagliga röster. Det faktum att texten, som fokuserade på händelser under Mussolinis regeringstid, kritiserade Melonis postfascistiska parti Italiens bröder för att aldrig ha tagit avstånd från sina rötter i Mussolinis diktatur gör att en sådan tolkning ligger nära till hands.

Enligt tv-kanalen berodde avbokningen på att Scurati krävt ett för högt arvode jämfört med vad som är praxis – något som dementerats av författaren, som påpekat att summan var den vanliga och redan överenskommen. En troligare orsak, som många kommentatorer har framhållit, är att kanalen inte vill stöta sig med regeringen och därför valde att censurera sig själv.

Reaktionen lät inte vänta på sig.

För partier som Italiens bröder är det inte fascismen utan antifascismen som utgör en destruktiv och polariserande kraft i Italiens politiska liv.

Journalister och programledare på tv-kanalen gick ut i protest och läste upp monologen i Scuratis ställe. I vänsterfästet Florens började festdagen med att den kände skådespelaren Stefano Massini inlevelsefullt läste upp talet för de tusentals personer som samlats utanför Palazzo Vecchio. I publikhavet vajade alltifrån palestinska till ukrainska och EU-flaggor – ett tecken på hur bred den antifascistiska ideologin ännu är i Italien.

Liksom förra året hade Meloni försökt göra dagen till en manifestation mot alla totalitära ideologier, i stället för en rent antifascistisk sådan. På sin Instagramsida hade hon skrivit:

”På dagen då Italien firar befrielsen, som med fascismens slut lade grunden för demokratins återkomst, upprepar vi vår motvilja mot alla totalitära och auktoritära regimer.”

När Massimi läste upp de avslutande raderna i Scuratis monolog utbröt vilda applåder på Piazza della Signoria:

– Nej, kära Giorgia, kristna mor och kvinna: fascismens slut lade tack vare antifascisterna grunden för demokratin!

Strategiskt nog hade Meloni publicerat talet på sin Facebooksida inför festdagen, för att undkomma anklagelserna om censur. Sådana gester lär dock inte vara effektiva eftersom premiärministern samtidigt har dragit en debattör inför rätta för att ha kallat henne ”nynazist”.

Episoden vittnar om hur känslig den politiska historien och det fascistiska arvet fortfarande är i Italien. Som den brittiske historikern och Europaredaktören för vänstertidningen Jacobin, David Broder, har visat i sin senaste bok Mussolini’s grandchildren har Italiens postfascistiska höger länge försökt utmåla sig som offer för den antifascistiska statsideologin som har präglat Italien sedan 1950-talet. För partier som Italiens bröder är det inte fascismen utan antifascismen som utgör en destruktiv och polariserande kraft i Italiens politiska liv. Det är de postfascistiska patrioterna som är offer och vänstern och liberaler som är förövare.

När festdagen i Florens avslutades med folkorkestrar och skapunk-konserter på torsdagskvällen var stämningen knappast sämre på grund av kontroversen. Slaget om fascismen, antifascismen och historien har uppenbarligen bara börjat i Italien.

Jonas Elvander
Utrikesredaktör och doktorand vid European University Institute i Florens.[email protected]
Inrikes/Nyheter 27 april, 2024

Stockholm samlas mot rasismen

Ett tusental stockholmare samlades på Gubbängens torg under lördagen för att protestera mot rasismen. Foto: Oscar Olsson/TT.

I dag samlades ett tusental människor i Gubbängen för att protestera mot rasismen, med tal från tre rödgröna partiledare. Manifestationen var tänkt att inkludera talare även från den utomparlamentariska vänstern, en inbjudan som snart drogs tillbaka. En missad chans att kroka arm, säger Victoria Rixer från Linje 17.

”Inga rasister på våra gator.”

Slagorden ekade över Gubbängens torg under lördagen, där ett tusental människor samlats för att protestera mot rasismen. Detta med anledning av attacken mot ett antifascistiskt samtal på teater Moment i onsdags, när en handfull maskerade högerextremister kastade en rökbomb, stormade in och utdelade ett tiotal slag mot journalisten Mathias Wåg.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Kultur 26 april, 2024

”Lili och jag förde samtal i mina drömmar”

Lili Brik i Moskva 1973. Ännu levnadsglad och chic. Foto: Bengt Jangfeldt.

Lili Brik var Majakovskijs älskarinna, judinna och en sexuellt utlevande borgarflicka som behövde städas undan i ett allt mer auktoritärt Sovjet. I sin debutroman ”Framtidens hjärta” gör Malin Hasselblad henne levande igen.

Det finns en berömd bild av den ryska avantgardepoeten Vladimir Majakovskij (1893–1930) där han står lutad mot ett träd. Det ser ut som att han tar stöd från trädstammen för att inte ramla. Samma bild finns i en tidigare version, som förklarar den märkliga kroppsställningen. Den utsträckta armen sträcker sig runt en kvinna som bär hatt och tittar rakt in i kameran. Det är Lili Brik som under några omvälvande år runt Ryska revolutionen var Majakovskijs älskarinna, välgörare och marknadsförare. 

Som vi vet går historien extra hårt fram mot vissa. Särskilt om de är kvinnor, tar för sig av livet och framför allt om de stör bilden av en nationalikon. Men inte ens Sovjetunionens propagandaapparat har lyckats radera Lili Brik. För hur skulle det kunna vara möjligt, då Majakovskij levde och dog för kvinnan som fick omöjliga böcker att ges ut, en svältmåltid att framstå som en fest och människor runt omkring henne att utföra stordåd? Framför allt lever hon vidare i rader som ”kunde du inte komma på nåt / som gör att vi utan att plågas / kunde kyssas och kyssas och kyssas?”

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Paulina Sokolow
Kulturredaktör och konstvetare.[email protected]
Ledare 25 april, 2024

Nu kan väl ingen blunda för fascismen

Räddningstjänst, ambulans och polis är på plats i Gubbängen efter attacken. Foto: Fredrik Sandberg/TT.

De senaste åren har många till höger tonat ned det fascistiska våldet, för att ursäkta alliansen med Sverigedemokraterna. Attacken i Gubbängen visar än en gång att hotet inte får ignoreras.

I går kväll arrangerade Vänsterpartiet ett panelsamtal om antifascismen på teatern Moment i Gubbängen. Efter en föreläsning av Klara Ljungberg från Expo skulle ett panelsamtal hållas med miljöpartisten Mariana Moreira Duarte, Vänsterpartiets gruppledare Samuel Gonzalez Westling och frilansjournalisten Mathias Wåg.

I stället stormade en handfull svartklädda, maskerade personer in och utdelade ett tiotal slag mot Mathias Wåg, samt kastade en rökbomb. Enligt Expo rör det sig om nazister, som även ska ha filmat evenemanget för att lägga ut i sina kanaler. Mötet kunde dock fullföljas och även om några fick åka till sjukhus skadades ingen allvarligt.

Det är tack och lov lagligt att kalla nazister för nazister i Sverige

Bara några dagar tidigare hade maskerade nazister patrullerat Göteborgs gator. Och i Järfälla gick maskerade nazister från NMR till attack mot ett migrantläger, efter en uppmaning till ”vårstädning” av högerextremisten Christian Peterson, komplett med koordinater till platsen.

De senaste åren har vi dessutom tvingat vänja oss vid högerextrema provokatörer som dyker upp med kamera för att skapa ”innehåll” till sina kanaler. När Flamman arrangerade Socialistiskt forum för 1,5 år sedan dök en högerextremist upp för att filma och bete sig hotfullt, även då riktat mot just Mathias Wåg.

Man har också försökt sig på strategiska stämningar (”slaps”) som ett sätt att attackera pressfriheten (Flamman, 29/5 2023). Under namnet ”Förtalsombudsmannen” har Christian Peterson stämt komikern Bianca Meyer för att ha kallat högerextremisten Nick Alinia för ”nazistpyssling”, samt drivit ett liknande fall mot Mathias Wåg, för att dyka upp med kamera och provocera på rättegången.

Läs mer

Men Förtalsombudsmannen förlorade alla dessa fall. Det är tack och lov lagligt att kalla nazister för nazister i Sverige, oavsett hur kränkta de blir. Kanske är det därför vi ser en stegrad våldsamhet. Inte konstigt då att Säkerhetspolisen skriver att terrorhotet i dag framför allt kommer från två våldsbejakande rörelser – islamismen och högerextremismen.

Under 2017 placerade nazister bomber på flera flyktingboenden i Göteborg samt en syndikalistlokal, under hösten 2021 ägde två skolattacker rum med högerextrema motiv, och i mars avslöjade Expo hur en nazistisk chattgrupp planerade våldsdåd mot minoriteter som judar och homosexuella. Knivmordet på psykiatrisamordnaren Ing-Marie Wieselgren på Almedalsveckan i Visby 2022 utfördes av en man med bakgrund i NMR, efter flera år av hotfulla aktioner. Den gången var det Johan Hakelius som skämtade bort våldshotet.

Blundar högern nu har den bekänt färg en gång för alla.

Men från höger är impulsen att tona ned hotet. I DN fördömer Erik Helmerson dådet, men kan inte låta bli att lyfta in Palestinaaktionen mot Ebba Busch och klimatungdomarna som protesterade framför riksdagen – som om det att jämställa med maskerad misshandel.

Ulf Kristersson relativiserade nyligen det våldsamma högerextrema hotet själv när han skrev: ”Nynazisterna och den autonoma vänstern har länge hotat judar.” (SvD, 8/11 2023) Några autonoma våldsdåd mot judar kunde han dock inte nämna.

Syftet med sådana relativiseringar är förstås att tona ned sin allians med ett parti som springer ur den nynazistiska rörelsen, och som den fortfarande har banden kvar till. Sverigedemokraternas framgångar bygger på just denna dubbelhet – att framställa sig som städad konservatism, samtidigt som man hela tiden blinkar mot rörelsens mest radikala delar. Flera sverigedemokrater har exempelvis öppet backat Petersons kampanj mot Tobias Hübinette på Karlstads universitet.

I den bästa av världar skulle högern ha förstått allvaret för länge sedan, men efter Gubbängen är det fascistiska hotet hotet omöjligt att förneka. Blundar högern nu har den bekänt färg en gång för alla.

Leonidas Aretakis
Chefredaktör på Flamman.[email protected]
Nyheter/Utrikes 25 april, 2024

Facklig organiseringsvåg i amerikanska södern

Shawn Fain, ordförande för UAW. Foto: Alex Brandon / TT

Det amerikanska fackförbundet United Auto Workers (UAW) har medvind. Volkswagen-arbetare i Tennessee anslöt sig till facket den 19 april, och nästa månad ska även arbetare på Mercedes Benz fabrik i Alabama rösta om att gå med.

Efter förra årets framgångsrika strejker i USA:s nordliga stater, där UAW tog sig an storbolagen Ford Motor Company, General Motors och Stellantis, tändes en gnista i den amerikanska södern.

– Vi röstar för en säkrare arbetsplats, säger Moesha Chandler, arbetare på Mercedes i ett uttalande som delas på UAW:s hemsida, och fortsätter:

– När människor i 20 års ålder känner hur jobben förstör deras kroppar, då är något fel. Genom att gå med i fackföreningen tar vi oss makten att ändra arbetsplatsen till något säkrare och hållbarare.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Saga Grande
Student i litteraturvetenskap och praktikant på Flamman.[email protected]
Inrikes/Nyheter 24 april, 2024

Nazister attackerade antifascistiskt möte: ”Stärker behovet av antifascism”

Moment Teater i Gubbängen efter attacken. Foto: Fredrik Sandberg/TT.

Flera personer har förts till sjukhus efter att maskerade personer attackerade ett möte i södra Stockholm. Nu kallar Vänsterpartiet till manifestation mot attacken.

På onsdagskvällen attackerades ett möte på Moment Teater i Gubbängen av 3-5 svartklädda och maskerade personer. Enligt tidningen Expo ska det röra sig om nazister, som misshandlade flera personer, vandaliserade teaterlokalen och lämnade platsen innan polisen hann fram till platsen.

Evenemanget gick under titeln Antifascistiskt möte, och var tänkt att bestå av en föreläsning med Klara Ljungberg från Expo och ett efterföljande panelsamtal med miljöpartisten Mariana Moreira Duarte, Vänsterpartiets gruppledare Samuel Gonzalez Westling och frilansjournalisten Mathias Wåg.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Jacob Lundberg
Nyhetsredaktör och marknadsansvarig på Flamman. Tipsa om nyheter på 072-9218737 (sms/Signal).[email protected]
Rörelsen 24 april, 2024

Bosättarkolonialism är inte ett perfekt begrepp – men förklarar Israels politik

Israeler firar Jerusalemdagen, en nationell högtidsdag till minne av landets ockupation av östra Jerusalem 1967. Foto: Ohad Zwigenberg/AP.

Under vintern har begreppet bosättarkolonialism debatterats i svensk vänstermedia i relation till Israel och Palestina. I Brand beskrevs Israel av pseudonymen Rolf Skoglund som en ”europeisk-amerikansk bosättarsättarstat”, medan Mirjam Katzin i ett svar kallade det magstarkt att referera till förintelseöverlevare och deras ättlingar för europeiska kolonisatörer.

I en parallell debatt i ETC uppmanade medieforskaren Helena Hägglund vänsterns ledarsidor att använda bosättarkolonialism som teoretiskt ramverk för konflikten, medan Leonidas Aretakis i ett svar beskrev begreppet som ett ”amerikanskt modeord”. Nyligen har termen försvarats av både Kalle Hedström Gustafsson i ETC och Per Sicking i Flamman. Liknande diskussioner har utspelat sig även utomlands, bland annat i tidskriften Jacobin.

Läs mer

Som forskare som använt just det här begreppet i Israel och Palestina känner jag inte igen mig i debatten. Både själva begreppet och poängen med dess användning är ofta ospecifikt beskrivet. Men för att förstå hur och varför det israeliska systemet systematiskt omfördelar resurser från palestinska medborgare i Israel till judiska dito är begreppet användbart.

Nästan all mark i Israel ägs av staten och hyrs ut på kontrakt om 49 eller 99 år genom Israeliska landmyndigheten. Vidden av hur riggat systemet är för de palestinska medborgarna kan vara svår att ta in för den som inte själv hört tjänstemän oförblommerat tala om det.

För att förstå den israeliska nationella skapelseberättelsen med dess vurm för pionjärer är perspektivet också bra, och likaså för att förstå förhållandet mellan de extrema bosättarna och samhället i stort. Begreppet vänder spegeln mot bosättarna: deras självbild, relationen med det nya landet och till de ursprungliga invånarna.

Men man behöver vara specifik. Vad är det till exempel som säger att bosättarkolonialism nödvändigar ett europeiskt förled? Och vilken period pratar vi om när vi säger kolonisatörer? Sionistisk strategi och idé har vidare ändrats över tid och plats. Från sent 1800-tal till 1948 pågick judisk invandring till regionen Palestina under sionistisk flagg. Efter 1948 fortsatte invandringen, bland annat med förintelseöverlevare, men i en helt annan politisk kontext. Inkluderar vi politiken som förs i relation till palestinierna på Västbanken och Gaza eller avgränsar vi oss till Israels erkända gränser? De två systemen är sammanlänkade men olika.

Läs mer

Till saken hör att det inte finns någon sammanhållen förklaringsmodell som heter bosättarkolonial teori. Det finns däremot något som kallas bosättarkoloniala studier. Detta fält arbetar ofta jämförande och rör sig till övervägande del mellan samtidens Australien, Sydafrika, USA, Kanada och Israel och Palestina. Fältet tog form under 1990-talet i Australien som en reaktion mot brister i det postkoloniala perspektivet. Kolonialismen, menade man, är en pågående och allestädes närvarande process. Att det är ett amerikanskt modeord är därför inte en helt rättvis beskrivning.

Begreppet vänder spegeln mot bosättarna: deras självbild, relationen med det nya landet och till de ursprungliga invånarna.

Det bosättarkoloniala perspektivet har många brister: det innebär ofta en klumpig och odynamisk tudelning mellan kolonialism inriktad mot resurser inklusive människor och kolonialism inriktad mot land (bosättarkolonialism är det senare). Där tenderar man att glömma andra grupper utanför binären bosättare-ursprunglig, till exempel andra invandrargrupper.

Kritiker av perspektivet har även lyft fram att den mycket strukturella synen på världen leder till en konceptualisering där bosättningen alltid ”slutförs”. De menar att även de som använder det för att belysa den israeliska statens övergrepp indirekt skriver en historia där palestinierna (snart) är ett minne blott. Från det perspektivet är det alltså inte antisemitiskt utan anti-palestinskt, om palestinskt här betyder en levande palestinsk framtid i regionen.

I slutändan är det dock framför allt ett akademiskt begrepp. Det kan anpassas till praktik och aktivism, men är i grund och botten en förenkling, som kan hjälpa oss att se vissa toner i en situation – som inte förklarar alla processer, men några.

Med det sagt kan det vara till stor hjälp för att föreställa sig en väg framåt. Det innebär ett nödvändigt erkännande och möjliggör en nödvändig uppgörelse. Vem kan förespråka något annat?

Läs mer
Brända bilar i Huwara den 27 februari 2023, efter en våldsam bosättarräd som svarade på att två bosättare sköts ihjäl av en palestinier. Foto: Majdi Mohammed/AP.
Utrikes 12 januari, 2024

Dagen efter Gaza

Johanna Adolfsson
Kulturgeograf och forskare.
Nyheter/Utrikes 24 april, 2024

Gigbolag försökte påverka europeisk arbetspolitik

En taxi från gigföretaget Bolt kör i centrala Stockholm. Foto: Fredrik Sandberg / TT.

Taxibolaget Bolt skrev utkast till brev i den estniska regeringens namn, visar en ny granskning.

Tyskland, Frankrike, Grekland och Estland. Under de senaste åren har de fyra länderna varit starka krafter inom EU för att motarbeta det förslag på ny lagstiftning som unionen tagit fram i syfte att förbättra gigarbetares rättigheter.

Nu meddelar Euractiv att organisationen Corporate Europe Observatory (CEO), som bevakar lobbyism i EU, fått tag i mejl som visar hur det estniska apptaxi- och budföretaget Bolt använt sig av intensiv lobbyism för att påverka landets inställning.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Jacob Lundberg
Nyhetsredaktör och marknadsansvarig på Flamman. Tipsa om nyheter på 072-9218737 (sms/Signal).[email protected]
Kultur 24 april, 2024

Maskerad samhällskritik legitimerar ojämlikhet

Jennifer Coolidge som Tanya i ”White lotus” personifierar rik skörhet. Foto: HBO.

Rötäggen skymmer verklig maktkritik när de superrika skildras i media, enligt medievetaren Axel Vikströms nya avhandling.

Svensk nyhetsmedias skildringar av den ekonomiska eliten vältrar sig i rikedomsporr, och lämnar oss med föreställningen om att det bästa vi kan hoppas på är lite ”bättre” miljardärer – sådana som verkligen har förtjänat sin förmögenhet och förvaltar den med nationens bästa för ögonen. Det menar Axel Vikström i en ny avhandling i media- och kommunikationsvetenskap, med titeln The mediated representation of the super-rich.

Rikedomsporren känns igen från de senaste årens våg av tv- och filmdraman om superrika – Succession, White Lotus, Exit, Triangle of Sadness – listan kan göra lång. När superrika skildras i dessa dramer är det oftast i form av psykologiska undersökningar av förmögenhetens korrumperade krafter, lätt maskerat som samhällskritik.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Inrikes 23 april, 2024

Nya bankregler försvårar för föreningar

Det har blivit allt svårare för ideella föreningar att öppna bankkonton, inklusive för politiska förbund. Foto: Marcus Ericsson/TT.

Det blir allt svårare att starta bankkonton för ideella föreningar, bland annat på grund av en ny anslutningsavgift från bankerna. Nu hoppas föreningslivet på förändring.

I januari 2022 infördes nya direktiv för Sveriges banker. Byråkratin komplicerades, avgiften till bankerna höjdes och att öppna ett bankkonto kostar nu 5 000 kronor eller mer.

Reglerna blev ett hinder för många ideella föreningar, som behöver en ekonomi för att kunna driva verksamhet. En av de drabbade föreningarna är SGC, som samlar runt 375 spelintresserade ungdomar. Trots större ambitioner är de i dagsläget begränsade till digitala möten via plattformen Discord och en gemensam Minecraftvärld. I sommar skulle de vilja anordna ett läger för sina medlemmar med mat, boende och aktiviteter. Men utan bankkonto är det krångligt att få till.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Saga Grande
Student i litteraturvetenskap och praktikant på Flamman.[email protected]