Vakna, mitt folk! skildrar judiskt liv i Europa från franska till ryska revolutionen, med en tydlig betoning på reformrörelse och modernisering. Första halvan handlar om Västeuropa, den andra om Östeuropa. Narrativt är första halvan av boken till stor del uppbyggd kring ett stort antal individuella historiska personer, medan den senare snarare skildrar rörelser, miljöer, tendenser och händelser. Det är ett bra val som levandegör verkligheten som skildras, men jag hade önskat en större bredd.
Det här är den bildade kulturjudens och den judiska filantropens historiebok. De människor som skildras är ofta välbeställda, med en hög bildningsnivå, och deltar aktivt i kulturlivet. De klär sig dyrt och trendigt. De är otraditionella i sin judendom, förutom när författaren lyfter in antagonister till sina huvudpersoner: den traditionella juden och den fattiga juden är den projektionsyta karaktärerna kontrasteras mot, ofta samtidigt. Kanske växte bokens karaktärer upp bland de fattiga eller traditionella. Kanske motarbetades karaktärerna av dem, eller så motarbetade de dem själva. På det hela är det en för dagens sekulära läsare en tillrättalagd judendom, där den breda massan av fattiga och traditionella judar är tysta och ointressanta.
Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇
Prenumerera och läs direkt!
Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.
Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!