En julhälsning från U.K.
… och jag är glad att kunna meddela att julen är kommen, och att jag vägrar befatta mig med förbränningsmotorer och knark, inte nu, men i en mycket snar framtid … var var jag? …
jo: Turkiet fattar turkiska beslut
Saudiarabien fattar arabiska beslut
Uigurerna fattar uiguriska beslut
Mumierna fattar mumiers beslut
Konstnärer fattar konstiga beslut
Svårare än så är det inte
Vi har gjort vårt, nu är det upp till dem
Läs direkt. Bli prenumerant!
Få tillgång till alla artiklar och exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.
Är du redan prenumerant? Logga in
Byråkrater fattar byråkratiska beslut
Ekonomer fattar ekonomiska beslut
Trashankar klädda i sista bitarna av kartong
virvlande kring någon övergiven centraleuropeisk
station vid årets slut fattar sina beslut
Det är egentligen enkelt!
Ministrar fattar våra beslut
Icke-ministrar högerut fattar våra beslut
även om de inte fattar dem själva
Demokrater fattar demokratiska beslut
Kverulanter fattar kverulantiska beslut
Svårare än så är det inte
Tomten fattar tomtiga beslut
Knarkare fattar helt påtända
utvisningsbara beslut
Utrikesministern fattar att inte säga
”glömde passet”
Det är grunden i allt
Indien fattar indiska beslut
Kolkraften fattar kraftiga beslut
Kina fattar inte vilka indiska beslut
de ska bry sig om
Men det är inte det viktiga
Domarna fattar röda kortet
Arierna fattar vita kortet
Moderater fattar moderata beslut
Meloni fattar melodiska beslut
Det är enkelt
Jättar fattar jättebeslut
Lyktgubbar fattar gubbeslut
Coromantborrföretags fartblinda mellanchefer
fattar coromantborrföretagsmellanchefers fartblinda beslut
Men jag är regeringschef
Jag fattar regeringschefsbeslut … när ingen fattar, fattar ingen
ingenting … beslut? … alla fattar allt beslut? … förlåt? …
Min talarskrivare fattar talskrivarbeslut
Ungern fattar att grisost
– en hel gris förvarad i rökgången några
månader för att lösas upp till fet, rökig, ”ost” av kött –
inte är något att exportera till resten av EU,
det är ett grisostbeslut
Små militanta sammanslutningar som inte fattar om de är höger eller vänster fattar sina beslut
Det är egentligen barnsligt enkelt
Småpåvar fattar småpåvra beslut
Eklektiska samfund med exkriminella och ståtliga hemtatuerade
invandrare fattar sina beslut
Estland fattar estniska beslut
Och så vidare
Jag tror ni förstår?
Jaså inte…?
Okej: Iran fattar iranska beslut
Bhutan fattar bhutanska beslut
Thutankhamun fattar egyptiska beslut
Invaderande kungsfasaner i Mönsterås fattar fasansfulla beslut
som att ockupera resten av faunan, vilket bryter mot våra
svenska värderingar
Svenskar fattar svenska beslut
Finländare fattar Finlandiabeslut,
alltså Sibelius svit, inte spriten
Vår hållning är glasklar
Skål!
Polisen fattar polisbeslut
John Pohlman fattar Pohlman-beslut
Det blir varmare, ja
Men inte så varmt som John Pohlman
och andra motorvägslimmare gapar om
Limboffarna fattar limboffbeslut
Lena Andersson fattar svenskans beslut
Ottomanerna fattar ottomanska beslut
Freud fattar freudianska felslut
… Hur länge ska jag hålla på? … Okej ….
Lökmaffian fattar lökiga beslut
Rymdstyrelsen fattar spejsade beslut
Spacex fattar muskiga beslut
Marknadskrafterna fattar marknadskraftiga beslut
Tesla fattar svenska beslut
Kärnkraftshögern fattar kärnkluvna beslut
Opiatknarkarna fattar ingenting
Dollarpetrofanterna fattar dollarpetrofanta beslut
Frenologerna omfattar skallbenens beslut
Osthyvelnasarna fattar hyvelbeslut
(som att hyvla lite lappländsk ödemark)
Renägaradeln fattar inte Kjöllers beslut
Ryssland fattar ryska beslut
Krigsmakten fattar krigsbeslut
Ni fattar?
Nähä?
Madrassvänstern fattar luddiga beslut
Pelargonhögern fattar blommiga beslut
Mormodern fattar mormonernas beslut
Hormonerna fattar våra beslut
Kurderna fattar kurdiska beslut
Rävarna fattar listiga beslut
Turkiet fattar kurdiska beslut
Kunderna fattar otaliga beslut
Och det är ändå jag som fattar svenska beslut
Ingen kan säga att vi inte gjort vårt
som julbesluten, salut för dem,
och för Hans Majestät Konungen
och Hans Majestäts Konungen
majestätiska familj
och alla andra som tar ansvar för förvaltandet
så som skogsägarrörelsen, lantmännen och svenska oljefonden:
En God Vit (Balanserad, Behärskad, Ursinnig i sin vilda vrede)
Jul önskar jag er alla som värnar den svenska äganderätten
(OCH SLÄPP IN OSS I NATO FÖR H-E, JÄVLA SULTAN)