Inrikes 06 oktober, 2025

Efter Gaza måste frikyrkorna välja väg

Jesus överblickar flanken av Sankt Porfyrios-kyrkan i Gaza, där stadens kristna samlas för mässa trots de israeliska attackerna. Foto: Omar Ashtawy/APA/Zuma/TT.

I min barndoms pingstkyrka var det självklart: Gud hade utvalt Israel, och vi skulle stötta staten. Men när bomberna faller över Gaza och lidandet växer, är det dags att avslöja den kristna sionismen för vad den är – en farlig irrlära som får människor att blunda för krigsbrott.

Den 5 april 2024 talar den kristna SD-profilen Alexander Christiansson inför hundratals delegater på Jerusalem Prayer Breakfast, en lobbyorganisation som vill föra samman mäktiga politiker och kristna ledare i stöd för Israel.

Mötet hålls på Elite Hotel Marina Tower i Nacka, och Christiansson berättar att det är en speciell samling för honom. Israel har, börjar han, varit ”en del av mig, det har varit i min dna sedan min ungdom.” Det var inte självklart att sonen till den frikyrkliga rockikonen Ulf Christiansson, sångare i bandet Jerusalem, skulle hitta in i politiken. Men när han gjorde det var syftet klart: ”Den första motion jag lade fram i riksdagen var att flytta [svenska] ambassaden från Tel Aviv till Jerusalem,” berättar han på frukosten.

Rummet fylls av applåder.

Förutom Christiansson deltar Svante Rumar, tidigare pastor från Livets Ord, och Lars Enarson. Enarson har en stor följarskara på Youtube, och är en av Sveriges mest kända kristna sionister.

Det hela slutar i ett bönemöte, där stödet för Israel vävs samman med kristet lärjungaskap och en kamp mot världens ondska. Rumar leder slutbönen: ”Vi ber för den israeliska armén. Vi ber för flygvapnet och alla andra försvarsgrenar. Låt din vilja ske i Gaza.”

Att Israels folk är utvalt av Gud, och att kristna därför bör stötta staten Israel var en vanlig talepunkt även i pingstförsamlingen där jag växte upp. För Lewi Pethrus, som ledde både Pingströrelsen och det politiska partiet Kristdemokraterna, var det självklart att grundandet av Israel år 1948 var Guds verk.

Inom den svenska frikyrkligheten lever föreställningen om att staten Israel är en del av Guds plan kvar – ibland som en aktiv kraft, andra gånger som ett mer oreflekterat arv.

I sin ”Israel-krönika” från den 4 juni drar den kristna tidningen Världen Idag en rak linje från Bibelns profetior till stöd för Israels krig i Gaza:

Uppeldade. Människor samlas i Uppståndelsekyrkan i Jerusalem, för den heliga eldceremonin, den 19 april 2025. Foto: Ammar Awad/Reuters/TPX/TT.

”I den kanske mest upprepade profetian i Gamla testamentet säger Gud att han ska samla Israels barn tillbaka till deras land”, skriver krönikören Roar Sörensen och drar av det slutsatsen att ”Det kristna valet i denna konflikt är att stötta Israel”.

På sociala medier frodas denna kristna sionism, och i många församlingar finns Israel-vänliga grupper som är så engagerade att pastorer som tycker annorlunda väljer att hålla en låg profil, i stället för att utmana dem.

Men kriget i Gaza visar att det är nödvändigt för både kyrkor och politiska partier att göra upp med den här teologin en gång för alla.

Varifrån kommer den kristna sionismen? Från Bibeln, skulle anhängarna svara – och det är riktigt att den innehåller en rad profetior om att det judiska folket ska få återvända till sitt hemland.

Profeten Jeremia skriver: ”Jag skall vända ert öde och samla in er från alla de folk och alla de platser till vilka jag har fördrivit er, säger Herren. Jag skall låta er återvända till den plats jag har förvisat er från.”

Profeten Hesekiel fyller i: ”Jag skall föra er till Israels land, det land jag svor att ge era fäder.”

Men vad dessa texter återspeglar är att stora delar av den hebreiska Bibeln – den boksamling kristna kallar Gamla testamentet – skrevs då den babyloniske kungen Nebukadnessar erövrat Jerusalem, raserat templet och fört bort befolkningen i exil.

Detta skedde år 587 före Kristus. De hebreiska profeterna förutspådde att fångenskapen en dag skulle vara över, och fyrtio år senare fick de rätt: Israeliterna tilläts återvända hem och kunde bygga upp sitt tempel igen.

Stöd. Kristdemokraternas utrikespolitiska talesperson Magnus Berntsson bär ett gult band till stöd för Hamas gisslan, under riksdagens debatt om Sveriges stöd till Gaza den 19 april 2024. Foto: Samuel Steén/TT.

Detta, och inte den moderna staten Israels bildande år 1948, är vad bibeltexterna handlar om.

Efter babylonierna kom romarna, och när de erövrade landet blev israeliterna statslösa igen. Det skulle de förbli i över två tusen år – utan att någon kristen kom på tanken att de gamla profetiorna skulle gå i uppfyllelse en gång till.

Varken Nya testamentets författare, de antika kyrkofäderna, medeltida katolska teologer eller reformatorerna påstår något sådant. Det var först på 1800-talet en sådan idé fick spridning. Det började faktiskt med att den karismatiske irländske prästen John Nelson Darby föll av sin häst hösten 1827. Under sin konvalescens omvärderade han allt han lärt sig – inklusive eskatologin, alltså läran om tidens slut.

Kriget i Gaza visar att det är nödvändigt för både kyrkor och politiska partier att göra upp med den här teologin en gång för alla.

Darby fick för sig att Jesus återkomst skulle ske plötsligt och överraskande, för alla utom dem som kunde tyda tidens tecken. Den tekniska, engelska termen för denna lära är premillennial dispensationalism. Enligt den består historien av olika andliga epoker, där den sista inleds med ett uppryckande: Gud plockar de frälsta till himlen medan krig bryter ut på jorden. När den jordiska vedermödan är över återvänder Jesus och tusenårsriket (millenniet) inleds.

Detta var en helt ny idé i kristenheten. Och skälet till att ingen tidigare ens kommit på tanken är att den bygger på en minst sagt kreativ bibelläsning.

Ett av de tidstecken som Darby pekade ut var att judarna skulle återvända till Israel. När det skedde, förklarade han, var det en signal om att den sista tiden stod för dörren. Det samfund Darby grundade, Plymouthbröderna, blev visserligen aldrig särskilt stort – men denna idé spreds desto mer.

Den plockades den upp av amerikanska väckelseförkunnare och utvecklades till det som kallas för kristen sionism. Det är en spretig rörelse som Robert Smith, en professor som studerat ämnet, definierar så här: ”Kristen sionism är att utifrån vissa kristna övertygelser agera politiskt för att främja och bevara judisk kontroll över de geografiska områden som i dag utgör Palestina och Israel.”

De kristna sionisterna höll noga reda på vad som hände i regionen, för Israel är, skrev fundamentalisten William Blackstone i början av 1900-talet, Guds solur:

”Om du vill veta var vi är i kronologin”, skrev han, ”så blicka mot Israel.”1

När den moderna staten Israel grundades 1948 visste entusiasmen inga gränser. Pentecostal Evangel skrev att nyhetsflödet låg så nära de bibliska profetiorna att man ”nästan undrar om vi är vakna, eller om allt bara är en väldigt spännande dröm.” En annan evangelikal tidning kallade det för ”den största profetiska nyheten under det tjugonde århundradet.”2

När man följer kristna debatter kring staten Israel – inte minst i sociala medier – kan man få för sig att alla kristna tror så här. Men det är faktiskt tvärtom: Denna idé är inte traditionell, och än i dag en minoritetsposition inom kristenheten. Varken den katolska kyrkan, den anglikanska kyrkan eller de stora lutherska kyrkorna delar den här synen – ja, det finns också många frikyrkliga teologer och samfund som avvisar den.

För att sätta lite siffror på detta. Om vi bara räknar katolikerna är de över en miljard, medan antalet vita evangelikaler i USA är omkring 50 miljoner.

Skälet till att den kristna sionismen blivit så inflytelserik är till att börja med att de är bra på marknadsföring; ett exempel är de omåttligt populära Left behind-böckerna, som bygger på denna världsbild. Dessutom hör sionistiska kyrkor till världens mäktigaste samfund, genom att vita evangelikaler har ett så stort inflytande på USA:s politik – inte minst Mellanöstern-politiken.

Mässa. Altarpojkar vandrar längs stolsraderna när palestinska kristna firar palmsöndagen i Sankt Porfyrios-kyrkan i Gaza, den 13 april 2025. Foto: Jehad Alshrafi/AP.

Att påve Franciskus har kallat Israels invasion omoralisk och oproportionerlig, och krävt en folkmordsutredning av brotten, dränks lätt av de högröstade kristna sionisterna.3 Men ännu värre är att de överskuggar de kristna palestinierna, som har en lång historia i regionen.

Många vet inte ens att kristna palestinier existerar, utan antar att alla som bor på Gaza och Västbanken är muslimer. Men där finns tiotusentals kristna, mängder av kyrkor och en rad framträdande ledare. En av dem är Mitri Raheb, kyrkoherde i Betlehem, teolog och mottagare av Olof Palme-priset.

Raheb har kallat den kristna sionismen för krigets mjukvara. Krig förs inte bara med hjälp av hårdvara, som militär utrustning och avancerad teknologi, utan det krävs också en ideologi som ger kampen ett sken av rättfärdighet. Den kristna sionismen erbjuder just detta.

Något av det mest motbjudande med den kristna sionismen är den hårdhet teologin skapar hos många anhängare. Det som utspelar sig i Gaza är en fruktansvärd humanitär katastrof, där krigsbrott staplas på varandra, utan ände. Barn lemlästas, kvinnor begravs under raserade hus och män dödas medan de väntar på matutdelningar. Svält används som ett vapen mot en redan desperat befolkning.

Historien lär oss att våra fiender inte kommer att försvinna bara för att vi menar att de inte har rätt att finnas.

Ändå beter sig en del kristna sionister som att lidandet inte rör dem i ryggen. I stället för att ta in tragedin ägnar de all kraft åt att ifrågasätta rapporter från journalister, FN-organ och humanitära organisationer. I denna kallblodiga sifferexcercis är det viktigare att slå fast exakt hur många tusen barn som dödats, än att sörja och protestera mot dödandet av barn.

Dessutom faller man in i ett realpolitiskt språkbruk, där sorg avfärdas som sentimentalitet. Apokalypsen kräver att man knäcker några ägg.

Man betraktar historien som ett spel, där Gud flyttar pjäserna och människan bör foga sig – i synnerhet när vi närmar oss slutkapitlet, det vill säga tidens slut. Israeliska politiker har haft nytta av de kristna sionisterna, men den drivs djupast sett inte av omsorg för judarna eller staten Israel. Också de är ett medel för ett högre mål: Guds återkomst.

Det blir tydligt när man tittar på det avtryck denna teologi gjorde under andra världskriget. Kristna sionister kunde beklaga judarnas öde i Nazityskland, men menade samtidigt att förföljelserna var en del av Guds plan: ”Hitler vet inte om det, men han är ett instrument i Guds hand genom att han driver judarna tillbaka till Palestina”, skrev den fundamentalistiska predikanten Harald Ockenga. Här fanns, som historikern William Kay påpekat, en kylig fatalism.

Då var det judiskt lidande man kunde acceptera för apokalyptikens högre syften – nu är det palestinskt lidande som sopas undan.

Denna instrumentella syn på människan ligger milsvida från Bibelns betoning på varje människas okränkbara värde och värdighet.

Överblick. Ett palestinskt barn ser ned över julmässan i den grekisk-ortodoxa Sankt Porfyrios-kyrkan i Gaza, den 7 januari 2015. Foto: Khalil Hamra/AP.

Men bör man, undrar säkert några, alls lyssna på vad Bibeln kan ha att säga i denna religiöst laddade konflikt – eller är det bara att hälla bensin på brasan? Jag menar att man bör det, men att det kräver en mer noggrann läsning än de kristna sionisternas. ”Att reducera Bibeln till en ideologisk stödskrift för staten Israel låter sig helt enkelt inte göras”, skrev den nyss avlidne bibelforskaren och teologen Walter Brueggemann.

Ett genomgående tema i den hebreiska Bibeln är Israels förpliktelse mot ”den andre”. Om och om igen återkommer påbudet att skydda änkan, den faderlöse och invandraren. Den judiske rabbinen Abraham Joshua Heschel ser detta som ett av profeternas centrala budskap: De säger nej till dominans genom vapenmakt och förtryck, och kritiserar Israels kungar så snart de inte skyddar de utsatta.

Israels förbund med Gud var förenat med höga moraliska krav: ”När profeterna trädde fram förkunnade de att makt inte överträffar allt, att svärdet är en styggelse och att våld är oanständigt. Svärdet, sade de, ska förgöras”, skriver Heschel.

Dessa perspektiv har plockats upp i en del grenar av den judiska sionismen. Hannah Arendt, Marcus Ehrenpreis och Martin Buber talade om att skapa ett land där trygghet och fred byggdes genom rättvisa, mångfald och samförstånd mellan judar och araber.

Men i stället för samförstånd har Israel och dess fiender dragits in i en destruktiv dödsdans. Hamas ska inte, som en del i den politiska vänstern gjort, romantiseras. Det är en mördarsekt vars mål är Israels utplånande. De genomförde den bestialiska attacken den 7 oktober utan att ta hänsyn till vare sig israeliska eller palestinska liv, och borde för länge sedan ha släppt gisslan.

Det finns goda skäl att stödja Israels rätt att existera och skydda sin befolkning – men vi är sedan länge bortom vad som kan kallas ett försvarskrig. Det medger till och med Israels tidigare premiärminister Ehud Olmert: ”Vad är detta om inte krigsbrott?”, sade han till CNN i maj.

Våldet kommer aldrig att säkra Israels existens.

Profeterna går längre än så och underkänner hela idén om våld som vägen till trygghet. Jesaja varnar dem som ”sätter sin lit till hästar, förtröstar på stridsvagnarnas mängd” och inte på Herren. Och i Psaltaren står det: ”Andra litar till vagnar och hästar, men vi litar till Herrens, vår Guds, namn.”

Våldet kommer aldrig att säkra Israels existens. Därför är de som avstår från att kritisera Israel på denna punkt inga verkliga vänner till landet, utan bidrar till att driva dem i fördärvet.

Som den anglikanska kyrkans ärkebiskop Rowan Williams konstaterat är det hybris att tro att Israels trygghet kan baseras på våld: ”Historien lär oss att våra fiender inte kommer att försvinna bara för att vi menar att de inte har rätt att finnas. Vi är människor, inte gudar, och det ligger inte i vår makt att regissera historien utifrån vår agenda.”

Teologiska diskussioner beskrivs ibland som abstrakta debatter som bör undvikas i toleransen och ”den öppna kyrkans” namn. Men den kristna sionism som utgår från John Nelson Darbys eskatologiska spekulationer är ett exempel på dålig teologi med dödliga konsekvenser.

Kristna palestinier och teologer som Williams och Bruggemann: det är sådana kristna röster som behöver höras idag, snarare än de sionister som förser Benjamin Netanyahu och IDF med krigets mjukvara.

Både kyrkliga samfund och partier som Kristdemokraterna och Sverigedemokraterna behöver gå till botten med detta tankegods, och fundera på hur det påverkat deras teologi och politik. Det borde till att börja med, i ljuset av vad som sker i Gaza, vara ett av huvudärendena när Pingströrelsen och Evangeliska Frikyrkan denna vecka möts för sina nationella sommarkonferenser.

Alla läror som leder till att kristna stänger sina hjärtan för palestiniernas och de förtrycktas lidande måste avslöjas för vad de är: Heresier – irrläror som inte har i kyrkan att göra.

  1. Sutton, American Apocalypse, 21. ↩︎
  2. Sutton, American Apocalypse, 303 ↩︎
  3. https://apnews.com/article/pope-vatican-gaza-israel-genocide-book-62907898cead13dbcfd603592263904c ↩︎
Diskutera på forumet (5 svar)
Ledare 07 oktober, 2025

Trumps fredsplan är ett skämt – och det bästa palestinierna kan hoppas på

Den 29 september välkomnade Donald Trump den israeliska premiärministern Benjamin Netanyahu till Vita huset. Foto: Alex Brandon/AP/TT.

Miljardärer som förvaltare, Tony Blair som guvernör och lyxhotell på ruinerna av Gaza. Donald Trumps plan är grotesk, men i ett läge där alla andra vägar är stängda framstår den ändå som det bästa man kan hoppas på.

Tony Blair som kolonial guvernör, lyxstrand längs kusten, amerikanska miljardärer i en teknokratisk övergångsregering. Detaljerna i den 20-punktsplan för fred i Gaza som Donald Trump presenterade tillsammans med Israels premiärminister Benjamin Netanyahu förra veckan framstår som en ren provokation.

Kravet på att Hamas släpper den återstående gisslan i utbyte mot eldupphör och 250 livstidsdömda palestinska fångar samt 1 700 palestinier som greps efter den 7 oktober, accepterades av gruppen redan under helgen. Men där tog samsynen slut.

Planen föreslår att en teknokratisk ”fredsstyrelse” – bestående av amerikanska miljardärer med sionistiska sympatier, ledd av Trump själv, bistådd av ingen mindre än Tony Blair – ska styra Gaza under interimperiod. För alla med minnen som sträcker sig längre tillbaka i tiden än 20 år, och med någon som helst kunskap om regionen, är just det namnet inte något man i första hand förknippar med fred i Mellanöstern. Förslaget överraskade arabiska representanter, och det var inte förvånande att Hamas skulle förkasta det.

Utöver provokationen i att ens nämna Tony Blairs namn i sammanhanget är det större problemet att ett styre utan palestinskt deltagande underminerar resten av ett eventuellt avtal: om ingen palestinsk representation finns på högsta nivå i Gaza kommer Israel fortsatt kunna hävda att de inte har någon förhandlingspartner när nästa kris uppstår och självsvåldigt bestämma hur den ska lösas. Vi vet nu vilken avgrundsdjup katastrof det kan leda till.

Att bygga lyxbostäder för rika turister på palestinska massgravar är tydligen fortfarande en helt acceptabel idé i maktens globala korridorer.

Listan innehåller dessutom något som kallas ”Trump economic development plan”, en plan för att återuppbygga Gaza som på många sätt liknar den vulgära ”riviera”-plan Trump föreslog förra året, denna gång med en särskild ekonomisk frihandelszon. Att bygga lyxbostäder för rika turister på palestinska massgravar är tydligen fortfarande en helt acceptabel idé i maktens globala korridorer. Att detta skulle utgöra ett seriöst försök att långsiktigt återuppbygga en sönderbombad enklav är omöjligt att ta på allvar.

Vad gäller tillbakadragandet av israelisk militär ska det ske successivt i enlighet med det schema som Israel, USA och andra länder kommer överens om, fram till en ny säkerhetsperimeter kring hela Gaza. Oklarheten i de formuleringarna gör det möjligt för Israel att tolka skrivningen som de vill, och innebär inga garantier för Gazas invånare.

Kravet på att palestinierna ska ”avradikaliseras” genom en interkonfessionell dialog hade varit lättare att smälta om de inte hade utsatts för folkmord av en regering vars ministrar anser att muslimer och kristna är mindre värda än judar.

Men trots dessa brister innehåller planen flera förbättringar jämfört med tidigare förslag. Den slår fast att Israel inte kommer att ”ockupera eller annektera Gaza” – en viktig princip även om ingen liknande garanti finns för Västbanken, som Israel de facto håller på att lägga under sig genom statsunderstödda bosättarattacker.

Med tanke på det hopplösa läget är detta sannolikt det bästa förhandlingsunderlaget gazaborna kunde hoppas på.

Enligt punkt 18 ska återuppbyggnaden av Gaza och den Palestinska myndigheten skapa ”en trovärdig väg till palestinskt självbestämmande och statsbildning, vilket vi erkänner som det palestinska folkets strävan.” Det är en uppenbar röd linje för Netanyahus regering, och skrivelsen är inte värd mycket så länge inga gränser finns definierade i text, men det är ändå förvånansvärt långtgående med tanke på vem som är avsändare.

Vidare kräver planen att Rafah-övergången öppnas i båda riktningar samt att den kontroversiella Gaza Humanitarian Foundation – som har skött utdelningen av bistånd sedan i våras och som anklagas för krigsbrott – ska ersättas av FN-myndigheter, Röda halvmånen och andra aktörer som ”inte är kopplade till någon sida”.

Kanske viktigast av allt är att Trumps plan slår fast att ”ingen kommer att tvingas lämna Gaza och ifall någon gör det kommer de att kunna återvända.” Denna garanti mot etnisk rensning kommer de arabiska parterna sannolikt att hålla hårt på i de pågående förhandlingarna om avtalet. Slutligen ska en internationell ”stabiliseringsstyrka” skapas i samarbete med ”arabiska och internationella partners”, ett förslag som ekar av den tidigare idén om en arabisk eller regional ”fredsbevarande” styrka i Gaza.

Med tanke på det hopplösa läget är detta sannolikt det bästa förhandlingsunderlaget gazaborna kunde hoppas på, vilket Hamas beslut att acceptera det första kravet vittnar om. Trumps hot om att släppa lös Israels militär igen om Hamas inte accepterar planen indikerar inte direkt att de pågående förhandlingarna har den mest produktiva inramningen. Men Hamas politiska kapital är sinande och gisslan är vid det här laget snarare en belastning än ett trumfkort. Rapporter om att Trump ska ha överraskat Netanyahu med delar av planen signalerar dessutom att den inte har tagits fram med värnandet av Bibis personliga intressen som högsta prioritet. 

Läs mer

De pågående förhandlingarna i Egypten mellan USA, Israel, Hamas och flera muslimska länder står därmed inför många hinder. Hamas har gått med på att lägga ned vapnen i utbyte mot amnesti och fri lejd för sina medlemmar, men de har förkastat kravet på att göra det omedelbart och kräver att Israel drar sig ur Gaza först. Det lär Israel aldrig acceptera, liksom kravet på att en helt palestinsk övergångsregering ska styra remsan. Netanyahus utrymme för att kompromissa är litet, med tanke på hans fascistiska allierade. Att Israel fortsätter att bomba Gaza trots att de enligt Trump har gått med på eldupphör vittnar också om att Trumps makt över sin skyddsling inte är så stor som han kanske tror. Skillnaden mellan vad Netanyahu säger utåt och vad han lovar Ben-Gvir, Smotrich och de andra psykopaterna inåt är också sannolikt stor.

Men Trumps fåfänga vilja att bli sedd som fredsstiftare – med fredspriset som hägrande trofé – kan trots allt bli den kraft som till slut sätter de amerikansk-israeliska relationerna på spel, och tvingar den israeliska regeringen att göra de eftergifter som Joe Biden och hans föregångare aldrig ens försökte få dem till. I så fall vore det det bästa man kan hoppas på efter två års totalt mörker, även om man allra helst vill utbrista att planen inte är värd pappret den är skriven på.

Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes/Utrikes 07 oktober, 2025

Svenska aktivister kartläggs på Israels regeringssajt

Palestinademonstranter vid Israels ambassad i Stockholm. Foto: Oscar Olsson/TT.

Israels regering kartlägger Palestinademonstrationer över hela världen, inklusive svenska, och ”riskbedömer” dem offentligt. Flamman kan nu rapportera att enskilda svenska aktivister hängts ut på regeringens webbplats med för- och efternamn.

På Israels regeringshemsida gov.il publicerar Ministeriet för diasporafrågor och bekämpning av antisemitism, ett statligt israeliskt departement, regelbundna ”J-soc reports”: offentliga ”säkerhetsrapporter” om olika protester och demonstrationer mot Israel, världen över

För varje protest listas tid, datum och plats – inte enbart ”Odenplan, Stockholm” eller Folkets Park i Köpenhamn, utan även exakta koordinater. Ibland skrivs också ut hur långt demonstrationen har till närmaste israeliska ambassad, konsulat eller FN-kontor.

Av varje demonstration görs också en ”riskbedömning”, med en skala som går från låg (”risk för mindre störningar och pressbevakning”) till mycket hög (”sannolikt med omfattande våld som orsakar allvarliga skador”). Få tycks ha stämplats som ”mycket hög risk”.

I rapportdokumenten specificerar man att risken är ”potentiell skada på judiska och israeliska samhällen och tillgångar” och att några av faktorerna man bedömer är ”närheten till israeliska tillgångar”, ”organisatörsgruppens historik av våld” och ”tonen i retoriken kring protesten”. Informationen hämtas från sociala medier, primärt Instagram. Man redogör för både följare och lajks, och ”nivåer av engagemang online” är något som också räknas in som ”riskfaktor”.  

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Kommentar 06 oktober, 2025

Joel Halldorf: Därför har påven rätt om Elon Musk

Påve Leo XIV anländer för sin veckovisa audiens på Petersplatsen i Vatikanen, den 10 september 2025. Foto: Gregorio Borgia/AP/TT.

För 100 år sedan tog påve Leo XIII strid för arbetarnas rättigheter mot industrikapitalets exploatering. I dag är det Elon Musk och den digitala eliten som står i fokus för Vatikanens kamp mot orättvisorna.

När Robert Prevost valdes till påve i maj i år tog han namnet Leo, och blev därmed den 14:e i raden med det namnet. Men han förklarade snart att han tog namnet med just Leo XIII som förebild.

”Främst handlar det”, sade han några dagar efter att han tillträtt, ”om att påve Leo XIII i sin historiska encyklika Rerum novarum tog sig an sociala frågor kopplade till den industriella revolutionen.”

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Rörelsen 04 oktober, 2025

Vänstern får inte underskatta hotet från Ryssland

En skadad regeringsbyggnad i Kiev efter en rysk attack, den 8 september 2025. Foto: Dan Bashakov/AP.

Pratet om ”militarisering” spelar bara extremhögern i händerna. Den europeiska vänstern måste stå emot alla stormaktsambitioner – vare sig de tillhör USA, Ryssland eller Kina. Och där ingår ett rubust försvar, skriver Hanna Perekhoda från ukrainska Sociala rörelsen.

Detta är en insändare. Skribenten ansvarar själv för alla åsikter som uttrycks.

Vill du svara på texten? Skicka en replik på högst 3 000 tecken till [email protected].

Det pågår en diskussion om upprustning och militarisering, och jag är medveten om att många på vänsterkanten inte delar min ståndpunkt. Men innan vi ens börjar prata om försvar måste vi ställa oss en grundläggande fråga: Finns det ett verkligt hot mot oss? Och för att svara på det måste vi definiera vad vi menar med ”oss”.

På nationell nivå finns det för de flesta länder i Central- och Västeuropa faktiskt ingen risk för en direkt militär invasion. Och många populister på både vänster- och högerkanten talar bara i dessa nationella termer: ”Det finns inget militärt hot mot vår nation, så varför skulle vi lägga pengar på försvar?”

Men denna ståndpunkt är kontraproduktiv. Genom att vädja till isolationistiska känslor vattnar vänstern extremhögerns trädgård. Den är mer konsekvent och främjar egoism på alla områden, så vänstern förlorar alltid i detta spel.

Om vi i stället ser det ur ett europeiskt perspektiv måste vi erkänna: Ja, Europa som helhet är hotat. Men formen för detta hot varierar beroende på plats.

Om vi inkluderar Ukraina i vår uppfattning om Europa, så är kriget redan här – och det är enormt.

Samtidigt är den europeiska vapenproduktionen långt ifrån tillräcklig för att täcka ens Ukrainas omedelbara behov. Det innebär att produktionen måste ökas – och att vapen måste skickas dit de behövs.

Slagord om att avskaffa krig är inte längre politik. Det är mycket närmare religion – oberoende av verklighetens krav.

För länderna väster om Ukraina är faran inte stridsvagnar som rusar fram mot Berlin. Ett troligare scenario är en provokation i Baltikum, avsedd att testa trovärdigheten i Europas avskräckning. Vad som räknas som en invasion och vad som inte gör det är alltid en tolkningsfråga. Kom ihåg – ryska stridsflygplan kränker redan andra länders luftrum. Steg för steg testar de hur långt de kan gå.

Ur Putins perspektiv är detta frestande. Han tror nämligen att Västeuropa inte kommer att kämpa för några miljoner estländare, litauer och moldaver. Och han har goda skäl att tro det. Om de stora staterna beslutar att det inte är värt det så kollapsar avskräckningen.

I årtionden har européerna förlitat sig på amerikansk militärmakt. Men denna säkerhetsmekanism håller på att rasa samman.

De strategiska sektorer som är nödvändiga för att de europeiska arméerna ska fungera är nästan helt beroende av USA: lufttransporter, satellitunderrättelser, ballistiska missiler, luftförsvar och så vidare. Om USA drar sig tillbaka kommer de europeiska ländernas försvarssystem att bli obrukbara. Verkligheten i dag är att de europeiska ländernas existens är beroende av Trumps högerextrema regim, som sannolikt inte kommer att reagera i händelse av en invasion. De är också sårbara för Putins högerextrema regim, som rustar upp, mobiliserar och aktivt söker konfrontation.

Därför måste Baltikum, Polen och Finland återuppbygga sina lager och förstärka sin infrastruktur. När din granne är världens näst största militärmakt, som dagligen bombar städer, lägger en tredjedel av sin budget på krig och kallar ditt land för ett ”historiskt misstag”, handlar förmågan att försvara sig inte om kapprustning. Det är en fråga om överlevnad. Men denna överlevnad är endast möjlig med hjälp av de västeuropeiska allierade, eftersom inget östeuropeiskt land kan producera de nödvändiga vapnen och konfrontera den ryska armén på egen hand.

I Västeuropa är hotet ett annat. Det handlar mindre om invasion och mer om extremhögerns framväxt. För Putin, Trump och J. D. Vance är drömscenariot tydligt: Östeuropa under rysk dominans, Västeuropa lett av extremhögerregeringar som accepterar deras vision av en värld uppdelad i auktoritära inflytandesfärer.

Här betyder försvar något annat: att motverka desinformation, skydda infrastruktur, blockera utländska pengar i politiken, försvara sig mot cyberattacker, sabotage och energipåtryckningar. Och att hjälpa dem som omedelbart behöver vapen för sin överlevnad.

I årtionden har européerna förlitat sig på amerikansk militärmakt. Men denna säkerhetsmekanism håller på att rasa samman.

Kort sagt: vi måste anpassa verktygen efter hoten. Och framför allt måste vi sluta tänka enbart i snäva nationella termer. För det var just den nationella logiken som under århundraden drev fram krig, förstörelse och splittring på den europeiska kontinenten.

Så var står vi då?

Jag tror att vi måste skilja mellan militarism och försvar.

Militarism är krig som en affärsmöjlighet, driven av kapitalistisk vinst. Det är också att sätta kriget i centrum och underordna hela samhället det. Försvar är samhällets förmåga att skydda sig från aggression. Och i dag, när de tre största militärmakterna öppet hotar med invasioner – Kina mot Taiwan, USA talar till och med om Grönland och Ryssland redan för krig i Ukraina – kan man inte längre låtsas att försvarsproblemet inte existerar.

Problemet är inte produktionen i sig. Problemet är att låta marknaden bestämma vad som ska produceras, för vem och enligt vilka regler. Det är det verkliga slagfältet. Vem bestämmer? För vilket syfte? Under vilka villkor?

Och här har vänstern en avgörande roll att spela: införa strikta exportregler, öppna avtal, demokratisk kontroll.

Nu hör jag även inom min egen organisation: ”Vi har inte kapacitet att införa sådana regler.” Och jag frågar: har vi större kapacitet att avskaffa krig och vapen på hela planeten?

I det läget måste vi vara ärliga. Slagord om att avskaffa krig är inte längre politik. Det är mycket närmare religion – oberoende av verklighetens krav. När vi ställer påstått radikala krav utan några medel för att uppnå dem och utan någon massorganisation i sikte, är det praktiska resultatet enkelt: vi överlämnar fältet till dem som redan sitter vid makten. De kommer då att organisera försvaret helt enligt sina egna regler och intressen. Och vi kommer att få precis den militarism som vi påstår oss bekämpa.

Vi kan naturligtvis hävda att man genom att framföra maximalistiska krav kommer att skärpa motsättningarna, fördjupa de sociala klyftorna och påskynda den borgerliga statens kollaps. Och att denna kollaps kommer att leda till revolution, den slutliga kampen. Även om den radikala högern är stark. Även med en militariserad diktatur granne. För vi hoppas på att när vår stat kollapsar kommer folket i den angränsande militariserade diktaturen att resa sig – och i vårt land kommer det att vara vi, inte extremhögern, som tar makten.

I en värld som domineras av okontrollerad stormaktspolitik kommer progressiva organisationer och deras värderingar alltid att utplånas, först politiskt, sedan fysiskt.

Okej. Men låt oss vara allvarliga ett ögonblick. Hur stor är sannolikheten att människor kommer att göra uppror i militariserade, högerextrema, illiberala stater med massövervakning? Och i en värld av öppet våld, där makten avgörs med vapenmakt, vilka chanser har dagens vänster egentligen mot extremhögern?

Politik handlar inte om fantasi. Det handlar om att analysera den verkliga maktbalansen och att främja sina mål inom den.

Så frågan för oss är enkel: vad är den realistiska positionen för den europeiska vänstern under nuvarande förhållanden?

Enligt mig måste den utgå från två krav samtidigt:

  • För det första att säkerställa att det demokratiska utrymmets strukturer överlever.
  • För det andra måste vi kämpa inifrån detta utrymme för att omdefiniera dess politiska och sociala innehåll.

Det innebär att kämpa dubbelt så hårt mot nyliberala politiska åtgärder – men utan att ge upp den demokratiska arena inom vilken denna kamp fortfarande är möjlig.

Det europeiska projektet – den liberala demokratin i allmänhet – innebär i själva verket en paradox. Det skyddar mot godtyckligt utövad politisk makt, men lämnar människor försvarslösa gentemot kapitalets godtycke. I de så kallade socialistiska staterna var det för övrigt tvärtom: ett visst skydd mot ekonomiskt godtycke, inget skydd mot politisk makt.

Men de som i dag har kapacitet och uttalad vilja att avveckla detta projekt är de regimer där medborgarna varken skyddas mot politiskt eller ekonomiskt förtryck.

Kom ihåg, vi började med frågan om vad vi menar med ”oss”. Ur ett vänsterperspektiv är det naturligtvis inte en nationalstat eller en europeisk gemenskap, utan en global arbetarklass. Jag tror att vi bör ha i åtanke att varken människoliv, arbetstagares rättigheter eller miljön kan skyddas i en stat som faller inom ”inflytandesfären” för autokratiska imperialistiska makter baserade på råvaruexploatering som Putins Ryssland, Trumps USA eller Kina. I en värld som domineras av okontrollerad stormaktspolitik kommer progressiva organisationer och deras värderingar alltid att utplånas, först politiskt, sedan fysiskt.

Läs mer

Den liberala demokratin är full av motsättningar. Men det är motsättningar som vi kan ta kamp mot inifrån. Friheten att organisera fackföreningar, kvinnors rättigheter, socialpolitik, internationell solidaritet – allt detta är inte abstraktioner utan materiell infrastruktur som är beroende av vår förmåga att upprätthålla det lilla utrymme för frihet som en gång öppnades upp under stora uppoffringar.

Först publicerad på Facebook under titeln Rearmanent, militarisation and defence den 22 augusti.

Diskutera på forumet (0 svar)
Kultur 04 oktober, 2025

I en ond värld kan döden komma som tröst

Cajsa von Zeipels verk ”Formula X” från 2021 är ett av verken som visas på Göteborgs konstmuseums utställning ”Apokalyps”. Foto: Hossein Sehatlou.

Atomkrig, döda småbarn och köttslamsor. Göteborgs konstmuseum söker apokalypsstämningarna från medeltidsmålare till experiment med tandläkarborrar.

Hålögda och med bister blick galopperar de skoningslöst över likdelar och kadaver mot sitt mål. Det är Segern, Kriget, Svälten och Döden, som den mellaneuropeiska renässansstjärnan Albrecht Dürer framställer i sitt träsnitt ”Apokalypsens fyra ryttare” från 1498. Över dem vakar ängeln Gabriel, traditionellt förkunnare av den förestående undergången.

Dürer gjorde hela 15 träsnitt på temat världens slut, och han var inte ensam. Under 14- och 1500-talen duggade undergångsprofetiorna tätt. Många var de teologer som spådde den totala katastrofen inom en snar framtid. Just nu kan verket ses i utställningen Apokalyps: Från yttersta domen till klimathot på Göteborgs konstmuseum.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Kultur 03 oktober, 2025

Carsten Höller får mig att svimma

Carsten Höller, ”Stockholm slides”, 2025 Foto: My Matson/Moderna Museet

Den blänker, den påminner om en lekplats, men den får mig att tappa fattningen. Är Stockholm slide ett nytt betydande offentligt verk eller är det den sista tårtan före revolutionen?

När jag skriver det här känner jag mig fortfarande sjösjuk. För en dryg timme sedan var jag en av de allra första att störta 15 meter ner i en brant spiral mot marken i ”Stockholm slide”. Min kropp känner igen barndomens anspänning inför den korta accelerationen och tjoho så är man framme med fötterna på jorden. Tänkte jag. 

Men Carsten Höller (bilden), konstnären bakom Stockholms största offentliga skulptur som ska invigas imorgon lördag, har en annan överraskning i åtanke för den som vågar utmana sin vuxenvärdighet, ta de smala spiraltrapporna upp på Moderna museets tak och kliva i den grova säcken som ska upphäva friktionen. Efter den harmlösa starten börjar den riktiga resan, den i fritt fall. Någonstans där nedanför mig finns havet och den välbekanta skylinen, höstluften är klar och doftar rymd, men inom ett ögonblick blir allt omkring mig ett virvarr, banans låga fogar slår mot mitt bakhuvud i sådan hastighet att hela hjärnan sätts i vibration och under några mikroögonblick förlorar jag faktiskt medvetandet. Väl nere plockar jag ihop mig själv och hoppas att jag ser normal ut. Men på mobilbilder som en annan konstkritiker tagit på mig ser jag att jag ser precis lika fånig ut som alla andra vid landning: leende, sårbar och generad. Jag är tillbaka i verkligheten och allt är som vanligt. Förutom det där illamåendet då, som sitter kvar i mellangärdet. Det är med andra ord inte en lögn att säga att ett konstverk fått mig att tappa fattningen. 

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Kultur 03 oktober, 2025

Vad Pynchons paranoia kan lära oss om Trump

Benicio Del Toro i rollen som Sergio St. Carlos, Willas karatelärare och ledare för Baktan Cross, en fristad för papperslösa. Foto: Warner Bros. Studios.

Från Nixons bandspelare till Trumps twitterflöde: lögnen har alltid varit maktens redskap. ”One battle after another” visar glidningen från kalla krigets övertygelse till vår tids tomma spektakel.

Paul Thomas Andersons One battle after another lär bli en av filmerna som alla säger ”känns så 2025”. 

Den rufsiga Leonardo DiCaprio är perfekt i rollen som Bob, en avdankad vänsteraktivist och pappa som till slut måste göra upp räkningen med sitt förflutna när spåren från en krossad underjordisk terroristgrupp från millennieskiftets toppmötesprotester kommer ikapp honom.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Rörelsen 03 oktober, 2025

Kuba – en tropisk tragedi

Den kubanska ekonomin har kollapsat – och landet kan vara på väg mot att bli en ”misslyckad stat”, skriver ekonomen Renato Aguilar i ett debattinlägg. Foto: Ramon Espinosa/AP.

66 år efter revolutionens seger befinner sig Kuba i en av de värsta kriserna i landets historia. Ekonomin är bankrutt, befolkningen minskar snabbt och hunger och elbrist präglar vardagen. Samtidigt står regimen fast vid en stalinistisk modell som förlamar alla försök till reformer – och framtiden ser allt dystrare ut.

Detta är en insändare. Skribenten ansvarar själv för alla åsikter som uttrycks.

Vill du svara på texten? Skicka en replik på högst 3 000 tecken till [email protected].

Rapporterna från Kuba blir allt mörkare. I september släcktes hela ön ned ännu en gång i ett av de återkommande elavbrott som lamslår vardagen. I Havanna slog människor kastruller i protest och krävde mat, el och frihet. Samtidigt rasar landets en gång stolta sockersektor: årets skörd väntas bli den sämsta på över ett sekel och romindustrin hotas av kollaps. Kombinationen av hunger, strömavbrott och ekonomiskt förfall driver fram små men växande demonstrationer – tecken på att ett samhälle som länge uthärdat alltmer börjar säga ifrån.

Krisen märks på alla plan. Kuba är bankrutt, med ett enormt underskott i betalningsbalansen och utan tillgång till internationella krediter. Det finns väldigt lite att exportera. Tidigare huvudinkomster var turism, vårdpersonal och lärare. Alla dessa sektorer är i kris. Turismen har inte återhämtat sig efter pandemin, och många länder anser att avtalsvillkoren för vårdpersonal är oacceptabla. Jordbruket står stilla och landet producerar bara en liten del av den mat det konsumerar.

Mat är en bristvara, även för dem som har pengar. Människor strövar omkring i staden och letar efter mat. Detta orsakar ett massivt problem med frånvaro från jobbet. Detta tolereras eftersom det drabbar alla lika. Hungern är påtaglig i provinserna men finns även i Havanna. Basvaror som kläder och toalettartiklar är svåra att få tag på. En parallell, underjordisk ekonomi har skapats som ersätter remitteringar. Utanför Kuba finns det stora företag som tar emot beställningar på olika varor för leverans på Kuba, ofta triangulerade genom ett tredje land, särskilt Mexiko och Panama. Denna tjänst är oreglerad, dyr och opålitlig. I minst ett fall förekom en offentlig protest i Florida mot ett av dessa företag.

Bristen på bränsle är akut. Endast en liten del av fossila bränslen produceras på Kuba. Detta påverkar inte bara privata transporter utan även kollektivtrafiken. Många produktiva verksamheter är förlamade eller drivs med endast en bråkdel av sin installerade kapacitet på grund av transportsvårigheter.

Det är långa strömavbrott, praktiskt taget varje dag, ofta över hela ön. Genereringen fallerar, liksom distributionsnätet. Elektricitet på Kuba genereras av värmekraftverk, beroende på tillgången på fossila bränslen. Det finns inga större vattenkraftverk eller kärnkraftverk. Vind- och solkraftverk är bara en dröm på grund av bristen på investeringar. Utrustningen för produktions- och distributionsnätet är i grunden sovjetisk utrustning, dåligt underhållen och ofta föremål för improviserade reparationer. Allt detta påverkar allvarligt den produktiva aktiviteten.

Ett exempel är att sockerskörden 2024–2025 inte kommer att nå 150 000 ton. Detta är mindre än hälften av den föregående skörden. Det är faktiskt det sämsta resultatet på över ett sekel, och långt ifrån den bästa skörden: 8 miljoner ton. Kubas sockerproduktion kan inte möta efterfrågan och måste importera. Romindustrin är i fara på grund av bristen på denna kritiska insatsvara.

Uppvisning. Det kubanska ledarskapet, med president Miguel Diaz-Canel längst fram, ser ut över årets första maj-parad. Foto: Ramon Espinosa/AP.

Många väljer att fly. Möjligen 300 000 människor har emigrerat till USA under 2023-2024. Kuba har förlorat mer än 10 procent av sin befolkning under det senaste decenniet. Det uppskattas att befolkningen var 11,2 miljoner år 2020 och bara skulle vara drygt 9,5 miljoner år 2024. Dessa siffror är osäkra, men det är tydligt att det sker en allvarlig befolkningsminskning på ön. De flesta som flyttar är unga, utbildade människor. Detta påverkar arbetskraftens storlek och produktivitet. Den kubanska befolkningen åldras redan märkbart, och emigrationsvågen väcker allvarliga frågor om den framtida finansieringen av pensioner.

Små protester och spontana demonstrationer förekommer ofta. Nyligen tvingade folkliga protester och fördömanden en minister att avgå. Ministern uppgav att det inte finns några tiggare på Kuba, utan snarare människor som klär ut sig i förklädnad för att tjäna extra pengar genom att gräva i soptunnor. Detta orsakade ett brett folkligt fördömande, och ministern avgick, trots att han hade officiellt stöd.

Brottsligheten ökar snabbt. Organiserade kriminella gäng har tydligen dykt upp. Detta är svårt att bedöma på grund av bristen på transparens inom polisen och det allmänna säkerhetssystemet. Det är dock tydligt att partiets sociala kontrollorgan (CDR) blir alltmer ineffektiva. Polisen är alltmer ineffektiv, och även de behöver tid för att hitta mat till sina familjer.

Så vad gör regeringen?

Varken den eller kommunistpartiet gör någonting och rättfärdigar sin passivitet som en konsekvens av den amerikanska blockaden. Vid de sällsynta tillfällen de inför åtgärder för att lösa den katastrofala situation som landet står inför, förtydligar de noggrant att detta är en tillfällig ”åtgärd” och inte på något sätt en permanent ”reform”.  Motivet bakom detta beteende är det orubbliga försvaret av den ideologiska renheten i den stalinistiska ekonomiska och politiska modell som infördes efter invasionen av Grisbukten.

Carlos Puebla lämnade oss en sång som tydligt återspeglar hur kubanerna ursprungligen såg på revolutionen. Dess refräng lyder:

Kuba har förlorat mer än 10 procent av sin befolkning under det senaste decenniet.

”Kommendanten anlände och beordrade att saker och ting skulle upphöra.”

På dagens Kuba har befälhavaren inte anlänt och beordrat att saker och ting skulle upphöra. Det finns inte ens längre någon befälhavare. Vad vi har är partibyråkrater, förankrade bakom ett monopol på politisk makt. De måste ständigt försvara status quo, annars kommer de att förlora sina magra privilegier. Deras enda substantiella aktivitet är diplomatiska och politisker insats för att söker donationer, och som inte är transparenta. Det finns också hopp om att hitta en ny sponsor, som Sovjetunionen och senare Venezuela under Hugo Chávez var.

I vilket fall ser landets framtid osäker ut.

En oroande möjlighet är att Kuba utvecklas till en ”misslyckad stat” (failed state). Det är en stat som endast kontrollerar små delar av huvudstaden eller större städer där viktiga offentliga byggnader, polis- eller militärkaserner och en internationell flygplats finns. Resten av landet kontrolleras av klaner, sekteristiska grupper och kriminella gäng. Vi har de uppenbara exemplen Somalia och Haiti. Detta förvärras av bristen på starka institutioner och demokratisk erfarenhet. Kuba har mycket svaga institutioner, med det troliga undantaget för armén och polisen, som har svårt att behålla kvalificerad personal, som antingen emigrerar eller flyttar till den privata sektorn.

Ett exempel är universitetets nedgång. Det sker en betydande förlust av lärarpersonal och även studenter. Unga människor vill inte studera. ”Jag behöver ingen ingenjörsexamen för att bädda sängar på hotell”, har vi fått höra. Ett alternativ för de smartaste ungdomarna är att emigrera och försöka studera i Florida eller vid ett latinamerikanskt universitet, där de troligtvis kommer att hitta en kubansk professor som kan hjälpa dem framåt.

En faktor som motverkar denna negativa utveckling mot en misslyckad stat är en utbildad och frisk befolkning. Vi måste dock komma ihåg att den kubanska befolkningen är allt mindre utbildad och frisk på grund av emigration och kollapsen av utbildnings- och hälsovårdssystemen.

Situationen fortsätter att förvärras, med ökande fattigdom och emigration. Befolkningen har redan har minskat från 11,2 till 9,5 miljoner. Levnadsstandarden fortsätter att försämras. Landet blir alltmer irrelevant, och resten av världen försöker glömma bort det eftersom regeringen inte gör något för att förändra situationen.

En annan möjlighet är en systemförändring. Det kan hända att en grupp tar makten och avslutar kommunistpartiets maktmonopol, att Centralplanen stängs och att marknaderna tillåts fungera fritt inom ett visst regelverk. Detta är vad som hände i Sovjetunionen och Östeuropa. Det finns ett par möjliga lösningar som är värda att undersöka.

En systemförändring som sker från en civilsamhällesinstitution, som hände i Polen med Solidarnosc. Det är svårt att identifiera en institution som kan leda en förändring på Kuba. De enda institutioner som sticker ut är armén och de nationella revolutionära miliserna. De revolutionära väpnade styrkorna (FAR) är naturligtvis inte transparenta, och lite är känt om dem. Det finns dock två aspekter som måste övervägas noggrant.

Den kubanska befolkningen är allt mindre utbildad och frisk på grund av emigration och kollapsen av utbildnings- och hälsovårdssystemen.

Den ena är konsekvenserna av 35 år av enorma svårigheter med att återutrusta och underhålla den gamla sovjetiska utrustningen. Den pågående betalningsbalanskrisen gör resurser för att täcka militära utgifter särskilt knappa. Den andra aspekten att beakta är att FAR har börjat delta mycket aktivt i landets ekonomi, initialt med förevändningen att upprätthålla militära utgifter. I dag är FAR landets främsta researrangör och hotelloperatör. Detta innebär att många officerare har lämnat kasernerna för att ansluta sig till det ekonomiska livet. Antalet pensionerade officerare som innehar förtroendeposter i regeringen är mycket stort. Dessa officerare får annan information och ser situationen ur ett annat perspektiv än sina kollegor som fortfarande är i kasernerna.

Ett annat möjligt utfall är en drastisk förändring till följd av en konflikt inom själva partiet, som i Sovjetunionen. Partiet är ännu mer ogenomskinligt än FAR. Med jämna mellanrum finns det tecken på tvister och interna strider inom partiet. Vi ser dessa tecken när vi observerar vissa förändringar och justeringar i regeringen. De kända tecknen är snarare negativa. Vissa personer inom partiet, vagt identifierade som den ”ideologiska oppositionen”, tydligt engagerade i att försvara den nuvarande situationen, skulle kunna uppnå en viss grad av organisation, vilket skulle göra försvaret av ortodoxin ännu starkare.

Dissidenterna skulle sannolikt inte kunna leda en djupgående förändring på Kuba. Även om skaran växer snabbt är den starkt splittrad och infiltrerad av polisen. Regeringsoppositionen saknar ett minimum av organisation, och alla försök att uppnå det har snabbt och effektivt motarbetats av polisen.

Om det sker ett regimskifte uppstår flera möjliga scenarier. För det första kan den våldsamma minoriteten av exilkubaner i Florida, kopplade till resterna av Brigad 2506 (Grisbuktens invasion), organisera en invasion av Kuba. Dessa människor har tillräckligt med vapen och pengar för det. Denna minoritet är dock liten och skulle ha föga stöd, vare sig bland den kubanska befolkningen utomlands eller från amerikanska myndigheter. FAR skulle kunna konfrontera dem och dessutom de skulle möta stark folklig fientlighet. Det skulle bli en explosion av våld.

Dissidenterna skulle sannolikt inte kunna leda en djupgående förändring på Kuba.

Om det fanns en viss grad av liberalisering skulle många utbildade och rika kubaner återvända. Låt oss inte glömma att den kubanska migrationen och dess ättlingar är en av de ekonomiskt mest framgångsrika migrationsgrupper i USA. Det finns redan anekdotisk information från kubanska familjer och grupper i USA som försöker skapa en koppling och ett stöd på ön i väntan på eventuell förändring.

Om det fanns en marknadsliberalisering skulle landet kunna växa mycket snabbt efter en kaotisk period av anpassning. Det finns en utbildad och frisk befolkning. Det finns också betydande ledig installerad kapacitet som väntar på en möjlighet. Den kubanska diasporan kan vara en betydande investeringskälla. En oligarki skulle mycket sannolikt uppstå, vilket har hänt i många delar av Östeuropa. Tecken på detta kan redan ses när man observerar hur den privata sektorn utvecklas.

Ett allvarligt problem skulle vara avvecklingen av det omfattande exproprieringssystemet. Fastighetsregistrering, efter massiva expropriationer, kommer sannolikt att vara kaotisk eller obefintlig. Denna registrering är oerhört viktig för att återuppbygga kreditsystemet. Problemet skulle vara särskilt brådskande inom jordbruket, där krediter är avgörande för att sektorn ska återfå sin produktivitet. Dessutom är ett stort antal exproprierade markägare, eller deras ättlingar, nu amerikanska medborgare. Detta ger dem en rättslig ram för att kräva stöd från den amerikanska regeringen för sina ersättningskrav.

För både omvärlden och medborgarna finns dock mycket lite att göra.

En möjlighet är att fortsätta stödja Kuba genom donationer av medicin, mat och bränsle. Tyvärr finns det inga icke-statliga organisationer (NGO) på ön med den storlek och erfarenhet som krävs för att hantera större donationer. Dessutom insisterar regeringen på att donationer ska levereras via staten, som samtidigt inte erbjuder garantier för korrekt användning och distribution.

Läs mer

Att häva det amerikanska embargot är irrelevant eftersom den potentiella kubanska exporten är extremt liten, och det finns inga resurser för att tillgodose en proportionellt mycket stor efterfrågan på import. Det finns många alternativa leverantörer som inte följer det amerikanska embargot men är inaktiva på grund av Kubas brist på resurser. Ön har helt enkelt inte de pengar eller resurser som skulle kunna användas i formella internationella finansiella kretsar om dessa skulle öppnas.

Vi måste vänta på en betydande förändring för att mobilisera politiskt stöd för att skydda ett land som kommer att befinna sig i en extremt sårbar situation. Inte minst behövs stöd för ansträngningarna att återuppbygga landets ekonomi.

Diskutera på forumet (0 svar)
Kultur 03 oktober, 2025

Killarna: återkomsten

Män hämmas inte längre av av social skam utan älskas och förlåts. Foto: Henrik Montgomery/TT, Jonas Ekströmer/TT, Stefan Jerrevång/TT, Robin Haldert/TT.

När feministerna har lämnat offentligheten finns inte längre några hinder mot manlighet, hur eländig den än är. Att ta ett jobb och göra sin yngre fru gravid är regeringspolitik i dag.

För ett halvt decennium sedan var alla mina väninnor lesbiska. Jag skriver var för att de flesta av dem har slutat vara det. I dag är de tillsammans med en heterosexuell man, planerar att köpa bostadsrätt (om de inte redan gjort det) och dagdrömmer om sitt framtida bröllop.

När jag frågar om de saknar tjejer svarar de oftast med en axelryckning. Beslutet att bilda kärnfamilj var ingenting som togs – det bara hände.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Rörelsen 02 oktober, 2025

På kommunmötet i Arvika märkte jag att V gör skillnad

Jag har funderat på att lämna Vänsterpartiet – men i Arvika märker jag vilken skillnad de gör. Foto: Mickan Mörk/TT.

Detta är en insändare. Skribenten ansvarar själv för alla åsikter som uttrycks.

Vill du svara på texten? Skicka en replik på högst 3 000 tecken till [email protected].

År 2016 satt jag på ett kommunstyrelsemöte i Arvika. Det låter kanske inte så muntert, men den här gången var glädjen påtaglig både till höger och vänster efter ett extra tillskott från staten som plötsligt gjorde budgeten genomförbar. Men i handlingarna fick stödet inte kallas vid sitt rätta namn: ”välfärdsmiljarderna”.

Jag punkterade stämningen när jag frågade: ”Så… är det här Vänsterpartiets välfärdsmiljarder?” Det blev stelt. Alla ville ha pengarna – men ingen ville erkänna avsändaren. Motvilligt medgav man att skänken från ovan kom från vänsterhåll.

Samma logik såg vi 2021 när Socialdemokraterna behövde Vänsterpartiets röster för att Magdalena Andersson skulle bli statsminister. Bara veckor innan hade V fällt den S-ledda regeringen över frågan om marknadshyror. Socialdemokraterna mobiliserade till och med partister – och medlemmar i Pensionärernas riksorganisation – för att hacka på V:s krav om höjd garantipension. När dammet lagt sig stod de med minst i plånboken och Vänsterpartiet som vinnare. Plötsligt började S skryta om att de själva genomfört reformen.

Våra motståndare finansieras av krafter som ingen ensam kan tämja. I Vänsterpartiet har vi varandra.

Visst har Vänsterpartiet gjort misstag. Men när läget varit avgörande har vi röstat rätt.

I partiledardebatten i Sveriges Radio P1 den 17 september hettade det till en enda gång – när Ulf Kristersson (M) anklagade S för kopplingar till gängkriminella och Magdalena Andersson (S) svarade med samma mynt. I övrigt var samsynen kuslig, inte minst i ekonomisk politik och kriminalpolitik, där Socialdemokraterna i praktiken imiterar Moderaterna. Skillnaden är att M tydligt vill fortsätta regera med SD som underlag, medan Magdalena inte kunde säga något säkert om sin sida – särskilt inte om Vänsterpartiet.

Läs mer

Internt i V har det varit flera turer: hot om avhopp, beklagliga händelser och beslut som det går att ha skilda meningar om. Samtidigt har det på högersidan vuxit fram en ”fascistisk hydra”, där både liberaler och konservativa nu utgör huvuden. Rasistskandaler, korruptionsliknande kopplingar till näringslivet och jävsmässiga beslut passerar utan att Ulf säger ifrån. I det landskapet är Vänsterpartiet riksdagens viktigaste oppositionskraft. Politiken jag nämnt ovan hade aldrig blivit av utan partiets medlemmar – och utan er hjältar som sitter i genom långdragna möten i kommun- och regionfullmäktige samt i utskott.

Själv har jag periodvis låtit medlemskapet glida – mest av glömska, ibland på grund av rapporter om det interna livet som inte direkt gjort mig mer entusiastisk. Men: utan Vänsterpartiet hade vi haft marknadshyror, fler kommuner hade pressat sönder sin omsorgspersonal och pensionärerna hade gått miste om sin höjning. Det är ett axplock av vad vår organisation levererar – så länge vi står upp för den. Det är ett år kvar till valet. Våra motståndare finansieras av krafter som ingen ensam kan tämja. I Vänsterpartiet har vi varandra.

Diskutera på forumet (0 svar)