Okategoriserade 14 april, 2010

”Vi har nått en vändpunkt”

Vinden håller på att vända bort från egoism och ökade klyftor. Det menar Richard Wilkinson, en av författarna till boken Jämlikhetsanden. Flammans Aron Etzler träffade honom.

Richard Wilkinson släpar en lampa över hotellgolvet och böjer sig ner för att hitta kontakten. Han frågar om vi ska flytta soffan också för att bilderna ska bli bra. Vissa människor saknar förmåga att uppträda överlägset, även när de når berömmelse. Richard Wilkinson är tydligen en av dem. Den grånade medicinprofessorn närmar sig, som en av två författare till boken Jämlikhetsanden, snabbt stjärnstatus.
När boken kom ut i Wilkinsons hemland Storbritannien fick den stort genomslag. Men till hans förvåning är genomslaget i Sverige också stort. Det är nu tredje gången sedan december han besöker Sverige. Just idag har han blivit hyllad av Mona Sahlin och ätit lunch med Wanja Lundby-Wedin. Richard Wilkinson har skrivit avhandlingar och böcker om ojämlikhetens effekter på hälsan sedan snart fyrtio år är förvånad över att boken fått sådant genomslag.
– Jag är den som är mest överraskad. Jag har försökt under väldigt lång tid att få allmänheten att uppmärksamma problemet med ojämlikhet. Äntligen är det gjort.

Det finns mig veterligen bara två böcker som näringslivets tankesmedja oroat sig så mycket över att de försökt bemöta dem organiserat. Den ena är Naomi Kleins storsäljare Chockdoktrinen. Den andra är Jämlikhetsanden. Det kan mycket väl hända att Jämlikhetsanden är ännu farligare än Chockdoktrinen. Medan Kleins bok ifrågasätter ett av nyliberalismens argument, (att marknadsekonomi och demokrati är oskiljbara), går Jämlikhetsanden till angrepp mot fundamentet, det yttersta skälet till att den har legitimitet hos politiker och medborgare: idén att ojämlikhet är ett nödvändigt offer för att nå tillväxten, som i sin tur måste till för att göra samhället bättre.
Jämlikhetsanden visar, med rakt igenom officiell statistik från FN, WHO och Världsbanken, att mer tillväxt inte gör samhället bättre, och att effekterna av större klyftor leder till ett förslummat och olyckligt samhälle. Det är skälet till bokens unika genomslag, till att ingen motdebattör har lyckats knäcka huvudtesen och till att de konservativa i Storbritannien bekräftat att ökade klyftor ger just de problem som Jämlikhetsanden beskriver. Det är förstås politisk taktik, men det är betydligt bättre att ojämlikhet erkänns som problem än att det sopas under mattan av högern. Erkännandet säger kanske något väsentligt om det politiska läget i västvärlden. Har vi har nått en politisk vändpunkt, när samhällsdebatten för första gången på trettio år börjar svänga åt ett håll där ojämlikhet ses som ett stort problem?
– Ja, jag känner det också. Jag känner det väldigt mycket i mitt hemland.
Wilkinson tror dock inte att det handlar om hans egen bok, utan om finanskrisen och ett erkännande av att vi måste förändra saker på grund av global uppvärmning.
– Men jag tror också att pendeln svängde till höger från någonstans på 1970-talet. Vänstern förlorade initiativet. Det fortsatte och fortsatte. Till slut började det svänga tillbaka igen. Tajmingen kan variera från land till land, men denna typ förändring sker på många ställen.

Vad är det för argument som får högern, som trots allt tror på idén med stora inkomstskillnader, att se problemen med ojämlikhet? Det är i slutändan omöjligt att undvika kostnaderna, säger Richard Wilkinson. De stora problem med kriminalitet, psykisk ohälsa och fetma som kommer ur ojämlikheten tvingar fram högre skatter och en större stat.
– En del delstater i USA spenderar mer pengar på fängelser än på utbildning. Om du inte betalar för bra saker, slutar det ofta med att du ändå får betala för dåliga saker.
Slaget är långt ifrån vunnit. Ingen av invändningarna mot Jämlikhetsanden har visserligen varit speciellt stark, men säkert kommer högern försöka att hitta sätt att ifrågasätta bokens resultat. Men det tar kanske ett år eller två att granska data och plocka fram nya teorier, menar Wilkinson. Hittills har de mest kritiska inläggen – förutom en artikel i Financial Times – kommit från Sverige (vilket också återspeglas i Wikipedia). Det märkliga är alltså att boken både fått sitt mest entusiastiska mottagande och sin hårdaste kritik här. Vad säger det om Sverige?
– Ja…att ni bryr er väldigt mycket om jämlikhet, säger Wilkinson fundersamt.
– Det är ganska bisarrt, när all vår analys visar att Sverige är ett bra exempel, och samtidigt att Storbritannien klarar sig dåligt. Och ändå är boken accepterad över hela det politiska spektrumet i Storbritannien, men i Sverige – inte.

Tidigare under dagen har Richard Wilkinson, inbjuden av Socialdemokraterna hållit föredrag i det gamla riksdagshuset. Salen är full av socialdemokrater. Wilkinson tackas av Mona Sahlin, som säger att hon blivit mycket inspirerad. Det är ju inte konstigt. Richard Wilkinson har just talat om att Sverige, under lång tid ett av världens mest jämlika länder, är väldigt bra när det gäller hälsa, läskunnighet, psykiskt välbefinnande och frånvaro av kriminalitet. Men sedan säger Mona Sahlin något annat också.
– Du ger oss något vi behöver: rätt, och självförtroende.
Det finns inga skäl att misstro henne. Det märkliga med socialdemokraterna är ju att denna rörelse, som varit huvudman för ett av världens mest framgångsrika politiska projekt, inte längre klarar av att vara stolt över sin skapelse. Det krävs en engelsman för att visa hur det ska göras.
Diskussionen om hur man ska minska klyftorna på det socialdemokratiska seminariet landar ganska naturligt i den svenska modellens och välfärdsstatens lösningar med starka fackföreningar, skatter och omfördelning. Richard Wilkinson själv tillägger olika former av gemensamt ägande eller inflytande för de anställda som en väg till mindre klyftor.
– När företagen fanns i den offentliga sektorn var inkomstskillnaderna mycket mindre. De som ledde dem hade inga enorma löner. Men så fort de privatiserades dubblades, eller tredubblades deras löner, samtidigt som de ibland höll de anställdas löner nere.

Om Wilkinson passar socialdemokraterna väl, är det än mer slående är hur väl Jämlikhetsanden passar in i diskussionen om omställning till ett ekologiskt hållbart samhälle.
Richard Wilkinson tänkte inte så mycket på det när boken skrevs, som idag. Sedan boken kom ut har den diskuterats av klimataktivister och miljöorganisationer.
Ojämlikheten idag förhindrar omställningen till klimathållbarhet, förklarar Wilkinson med en argumentationskedja: Ojämlikhet leder till statustävlan. Statustävlan sker i vårt samhälle till stor del via konsumtion. Och fokus på konsumtion hela samhället mindre benäget att kunna sjösätta gemensamma lösningar för en kris som den vi nu står inför. Länder med stora klyftor, som USA kommer alltså att ha betydligt svårare att ställa om än länder som Sverige.
Det finns också en motsatt logik. Klimatomställningen, precis som andra stora omställningar måste göras på ett sätt som ger mer rättvisa, säger Wilkinson.
– Om vi gör det genom att öka skatten på bränslen så att rika människor kan fortsätta konsumera på ett sätt som ger tio gånger mer koldioxid än de fattiga, kommer människor tycka att det är orättvist.
I slutändan handlar det om att genomföra en slags mobilisering för en stor förändring. Då krävs samhällsanda, säger Wilkinson.
– Går samhället igenom förändring genom att alla kämpar för sin egen överlevnad, eller med det allmänna bästa i åtanke? Skillnaden blir väldigt stor.

Det visar sig, lite oväntat att det var just det Richard Wilkinson diskuterat med LO:s ordförande under dagens lunch.
– Vi hade en livlig diskussion om vilket samhälle vi borde ha, och hur fackföreningarna kan vara med och argumentera för ekologisk omställning.
De flesta
fackföreningar finner nolltillväxt svårsmält. Men det är mycket möjligt att nolltillväxten snart kommer vara en lika självklar ram för ekonomiska diskussioner som 1900-talets tillväxttvång. Tillväxtens funktion har förändrats – från social nödvändighet till vår värsta fiende.
– Vi är den första generation som har kommit till den punkt där tillväxt inte längre kan göra samhället bättre åt oss, säger Richard Wilkinson på sin Oxfordengelska. Och tillägger:
Ska samhället bli bättre, måste det istället bli jämlikare.

Namn: Richard Wilkinson
Född: 1943.
Yrke: Tidigare: professor i socialmedicin vid universitetet i Nottingham. Nu pensionär.
Föreläser om sin bok och har grundat en organisation, The Equality Trust. Se www.equalitytrust.org.uk
Kuriosa: Har svenskt påbrå.
Återkommer: två gånger till minst i år: bokmässan och läkarstämman.

Utrikes 22 oktober, 2025

Jag gästade Kievs klubbliv – då föll bomberna

Kievs klubbscen lever. Skribenten och dj:n Johan Norling var med om en natt med bombanfall. Foto: Serhii Kaschei.

DJ:n Johan Norling åkte till Ukraina för att spela och upptäckte en livlina för queerhet, ung livslust och ren överlevnad.

Under mitt set på nattklubben Closer i en gammal sovjetisk textilfabrik i centrala Kiev går flyglarmet. Klockan är 19.41 och jag har bara hunnit spela en dryg halvtimme. Jag vänder mig mot Alexei:

– Vad ska jag göra?.

Han knycker på axlarna:

– Alla har ju hört larmet, om de vill gå så går de. Han frågar om jag vill sluta spela. Hur ska jag veta det? Vilket är mitt ansvar som dj när Ryssland avfyrar missiler? En absurd fråga. Dansgolvet fortsätter att vibrera av energin från svettiga dansare medan Alexei kollar den statliga telegramkanalen där de skriver vad som utlöst larmet och vart missilerna är på väg. Jag fortsätter att spela, acid house, 130 bpm. GPS fungerar ändå inte under flyganfall, det stängs av för att försvåra navigeringen för drönare, så det skulle ändå vara svårt att beställa en taxi hem nu.

Det var i vintras jag fick meddelandet från Alexei med frågan om jag vill komma. Den som skriver tillhör kollektivet Shaleni, ”Galningarna”, som arrangerar klubbkvällar. De skriver att de gillar min musik. Jag reser runt en hel del för att dj:a på olika klubbar i Europa och är van vid att sova på hotell med dusch i korridoren och gnisslande tältsängar. Jag har även spelat i Ukraina förut, men det var före kriget.

Frizon. Klubbarna fungerar också som skyddsrum och som vattenhål för kulturella utbyten. Foto: Serhii Kaschei.

Jag tackar ja och när tiden för resan närmar sig gör jag efterforskningar. Är det farligt? Nästan alla svarar att det är viktigt att visa solidaritet, bryta isoleringen och bevittna vad som pågår. Själv är jag orolig för att vara i vägen eller känna mig som en krigsturist. Jag är nervös och bestämmer mig för att inte berätta om resan för mina föräldrar.

På perrongen i Budapest är jag säker på att jag fattat rätt beslut och 20 timmar senare är jag framme. Konturerna av staden är desamma, men så mycket annat har ändrats sedan sist. De krossade fönsterrutorna på skyskrapor kring ett elverk som regelbundet bombas är en brutal påminnelse.

Det första jag tänker är att inte ens försöka med min dåliga ryska. Mina ukrainska vänner i väst har låtit mig förstå att allt ryskt är dåligt. Ryska dj:er och skivbolag som inte öppet tagit avstånd från invasionen bojkottas.

Men klubbarna och dansgolven är viktiga för det yngre Ukraina. Sedan Maidan-revolutionen har fler vuxit fram och även ryska turister kom hit för att dansa tidigare. Nu har antalet utländska dj:er minskat, men musiken är ändå konstant. Dagen efter att jag åker hem vet jag att också Berlins klubbkommission ska komma på besök. De vill stärka kontakter, visa solidaritet och fortsätta vänskapen mellan Europas absoluta techno-huvudstad och dess yngre utmanare som fram till kriget var ett hett alternativ för Europas technoturister.

Kievs klubbscen har snabbt blivit legendarisk. Sedan drygt tio år tillbaka har klubbar vuxit fram som trendiga alternativa platser för antifascistiskt motstånd, pridefiranden och queer kultur. Det unga mot det äldre och det fria mot det repressiva. Det har till och med hänt att de fungerat som tillflyktsorter när fascister gått till attack.

Jag vet att K41, som ligger i ett nedlagt bryggeri i området Podil, en gång barrikaderade entrén mot ett nazistgäng. Under invasionens första månader var klubben skyddsrum för omkring 200 personer. Då var det flera klubbar som ställde om för att i stället hjälpa till med försvaret av Ukraina och de är fortfarande högst aktiva vad gäller att samla in pengar och materiel. K41 har samlat in totalt tre miljoner kronor som har gått till inköp av drönare och skyddsutrustning.

Rök. Ska festen fortsätta eller lösas upp? Under bombräder stängs nätet ned för att förvilla drönarna, något som DJ:n Johan Norling (bilden) fick uppleva. Foto: Serhii Kaschei.

Den första technofestivalen under kriget, Brudniy Pes (”Smutsiga hunden”) sommaren 2023, ägde rum dagtid för att följa de nattliga utegångsförbuden. Trots flyglarm kom tusentals festare dit, och hela överskottet skänktes till landets armé.

Men klubblokalerna är även viktiga rekreativa platser i en vardag som präglas av krig. En morgon träffar jag den tyska dj:n Sedef Adasi som precis spelat på K41. Hon berättar om dem hon träffat där, om krigsveteraner och flyktingar från öst, och tonåringar som blir vuxna i skuggan av kriget. På dansgolvet har de för en stund varit tillsammans, drömt sig bort och vilat från en tuff vardag.

Men vad innebär det att vara i en krigszon? Jag hade inte trott att krig också innebar en negroni på en takbar eller ett lyxigt skyddsrum med bio på hotell. Eller nyöppnade restauranger, hånglande par och stilettklackar som fastnade mellan golvplanken, mot bakgrund av beslagtagna stridsvagnar och ljudet av drönare som skjuts ned. Nattliv är alltid ett mikrokosmos där konflikter, drömmar, hopp och åtrå tar sig uttryck. Även i Kiev och även nu.

På väg hem från klubben dagen innan, strax efter elva, innan utegångsförbudet börjar vid midnatt, hör vi de första smällarna. Jag lägger först inte märke till det, men Alexei gör mig uppmärksam.

– Hörde du?

Krig. Skribenten hann bara dj:a i en halvtimme innan bomberna föll. Foto: Serhii Kaschei.

DJ Sith, som också var med, hade sagt åt honom att inte skrämma upp mig, men dova smällar fortsatte att eka över staden och min puls steg för varje gång. Var det drönare som sköts ned eller missiler som träffade mål? Dagen därpå läste jag att det var hundratals drönare och runt 40 missiler som avfyrats från Ryssland. Dundret fick rutorna att skallra och det blev inte mycket sömn.

– God morgon! Har du druckit kaffe? Ska vi köpa med något?

Sedan drygt tio år tillbaka har klubbar vuxit fram som trendiga alternativa platser för antifascistiskt motstånd, pridefiranden och queer kultur.

Morgonen efter har jag just kommit ut från hotell Bursa, ett snyggt boutiquehotell i kvarteret Podil. Kievs Brooklyn, som jag brukar kalla det på skämt. Det känns surrealistiskt att kliva ut på gatan och möta Alexei och Aliona. De väntar vid grinden mot gatan med solglasögonen på.

– Americano, svarar jag zombieartat.

På väg till stationen passerar vi en regeringsbyggnad som fortfarande brinner. Jag ser en blek rökpelare som stiger upp mot den blå himlen och brandbilar passerar tidiga söndagsflanörer.

På tåget hem delar jag kupé med Elena. Hon bor i Wien nu men hälsar på sin pappa var tredje månad. Han är pensionär utanför Kiev och vill inte lämna sina tomatplantor. Hon räcker över en tomat till mig och strör på lite salt.

Jag förstår varför han är stolt över dem. Elena är född på Kamtjatka i östra Sibirien och berättar att hennes pappa var i flottan och jobbade på en ubåt. Senare flyttade de till Murmansk före Kiev, men hon har fortfarande en syster i Sibirien. De kan inte prata längre. Hennes syster förstår inte varför Ukraina ska bråka så.

Skydd. I dunket och discobelysningen lever kärleken. Foto: Serhii Kaschei.

Det är inte första gången jag hör hur kriget skär rakt igenom familjer. Kompisar i Kiev med föräldrar på Krim berättar hur de hjärntvättats av rysk propaganda. Alla är trötta på kriget och vill bara att det ska ta slut. Elena är trött på att lära sig tyska. Hon vill bara hem till sitt hus i Donetsk. Efter tre nätter av flyglarm längtar jag själv hem för att få sova ut.

Tillbaka i Budapest är allt som vanligt. Ingen möter upp tåget som kommer från Kiev och passkontrollen avklarades vid gränsen för många timmar sedan. Klockan är 05.30 när vi kommer fram och jag är osäker på hur jag ska fördriva tiden tills mitt flyg hem går.

Läs mer

Jag tar mig till Rudas badhus, det enda som är öppet så här tidigt och sjunker ned i den hexagonala poolen. Axlarna sjunker ned och jag slås av en stark overklighetskänsla. Jag tänker på det Elena sade på tåget, om när kriget startade. Hon hade inte vetat hur hon skulle reagera, krig kändes så abstrakt, så hon försökte hitta liknande exempel. Hon tänkte på Tjetjenien och Bosnien och frågade sig om det var så det skulle bli i Ukraina nu. Och hur var det i så fall?

Hon hade fortfarande inget svar och inte jag heller.

Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes 21 oktober, 2025

Åtalas för hatiska våldsdåd – hade ”Mein kampf” i bokhyllan

Ur Polisens förundersökning. Foto: Polisen.

De fyra nazisterna rånade en man på en Lacoste-keps och sparkade en annan medan han låg ned. Nu visar förundersökningen på kopplingen mellan Aktivklubb Sverige och nazismen.

Fyra män i 20-årsåldern åtalas efter tre misshandelsfall i centrala Stockholm i slutet av sommaren. Samtliga misstänkta är hemmahörande i den nynazistiska gruppen Aktivklubb, som av Säpo beskrivs som våldsbejakande och ett säkerhetshot.

– Det rör sig om helt oprovocerade våldsdåd och det har funnits ett hatbrottsmotiv bakom gärningarna. Några av männen syns göra nazisthälsningar på övervakningsfilmer och foton i anslutning till gärningarna, säger åklagare Gustav Andersson.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Utrikes 21 oktober, 2025

Inga kungar i Amerika

En kostymerad demonstrant deltar i en ”No kings”-protest i Los Angeles den 18 oktober, de största demonstrationerna i landet sedan 1970-talet. Foto: Ethan Swope/AP/TT.

När federala agenter stormar bostadshus och människor försvinner i nattliga räder växer samtidigt ilskan i USA. Rörelsen No kings samlar miljontals i protest mot deportationerna, i en kamp om landets själ.

Det var mitt i natten den 30 september när en av de boende i ett höghus i Chicagos fattiga södra delar vaknade av att lägenheten skakade.

– Jag tittar ut genom fönstret, och det är en Black Hawk-helikopter, säger mannen till en lokal nyhetskanal.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Nyheter 21 oktober, 2025

Aktivister avbröt seminarium – menar att Gaza osynliggörs

Biblioteket Carolina Rediviva i Uppsala ligger precis intill Engelska parken. Foto: Fredrik Persson / TT / Anders Wiklund / TT

Aktivister avbröt ett seminarium om akademisk frihet i Uppsala, i protest mot att temaveckan saknade punkter om Gaza. Tidigare utbildningsminister Anna Ekström menar att aktivisterna överröstade diskussionen – medan de själva menar att det är universitetet som tystar Palestinarörelsen.

Under måndagen invigdes Uppsala universitets temavecka om akademisk frihet. Invigningsseminariet gick under rubriken ”Från vackra ord till praktik”, och representanter från universitetens ledning i Uppsala, Stockholm och Umeå samt Konstfack var inbjudna för att diskutera vad som händer ”när universiteten tillämpar akademisk frihet i sin vardag”.

Men under samtalet reste sig flera personer i publiken, varav en hade med sig en megafon. I ett anförande kritiserade man att ingen av veckans punkter berörde Gaza, där bland annat FN-experter lyft risken för ett skolasticid – en utrotning av ett områdes eller ett folks akademiska institutioner.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Kultur 20 oktober, 2025

Platt som en landningsbana för stridsflyg

Offret, ångraren och förrädaren drabbar samman på Tribunalen. Foto: Anna Drvnik.

Fick jag bestämma skulle DCA-avtalet spolas, Tamsons hålla fingrarna i styr och Teater Tribunalen växa upp.

Går det verkligen att göra fars av ett bilateralt försvarsavtal? Svaret på det är troligen ja. Konsten och i synnerhet komedin har åtminstone sedan Molière varit suverän på att klä av makten, med dess uppburrade löjlighet och gravallvarliga krumbukter. Att bjuda på förlösande gapflabb utan skyldigheter till förfining eller diplomatisk hövlighet är en av de högsta dygderna. Ett gott skratt förlänger käften och så vidare.

Pang i bygden, med premiär i lördags på Teater Tribunalen med regi av Richard Turpin hade inte bara en skara prima skådespelare på scen. Lördagspubliken var stridslysten och uppsluppen. De hade alla kommit för att se pjäsen vars rykte redan nått nationell räckvidd tack vare att det moderata oppositionsrådet i region Stockholm, Kristoffer Tamson, önskat dra in teaterns offentliga finansiering och dessutom göra den återbetalningsskyldig. Orsaken är att regissören Richard Turpin förra våren utropat ”Leve Ryssland!” i sitt ”fredstal” på Svensk-ryska vänskapsföreningens årsmöte.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Ledare 20 oktober, 2025

Snabba klipp blir Europas undergång

En robotarm från ABB deltar i en bordtennis-turnering vid Världsmästerskapen för humanoida robotar i Kina, den 15 augusti 2025. Foto: Tingshu Wang/Reuters/TT.

Svensk industri byggdes av ingenjörer med långsiktiga mål. I dag styrs den av finansmän som jagar snabba klipp. När ABB säljer sin robotavdelning till Japan visar det hur folkhemskapitalismen ersatts av en skojarekonomi.

Det som väckte mitt klimatintresse var boken Detta förändrar allt av författaren Naomi Klein. Under ett lärorikt erasmusutbyte i Köpenhamn – också med närgående studier av stadens rökiga bodegor och svettiga klubbar – öppnade boken mina ögon för hur frågan hänger ihop med världens orättvisor och paradoxerna i vårt ekonomiska system.

En av Kleins poänger i boken är att klimatkrisen har ”dålig tajming”. Den kräver omfattande handling nu, samtidigt som världen är mer fientligt inställd mot målriktad styrning av ekonomin än någonsin förr. Detta tänkte jag på när jag läste att svenska industriklenoden ABB ska sälja sin robotavdelning till japanska företaget Softbank.

Kommunikationsdirektör Jacob Lund på Wallenbergsfärens investeringsbolag Investor säger att affären är ”finansiellt attraktiv”. Softbanks grundare Masayoshi Son å andra sidan har större ambitioner och säger: ”Varför föddes Masa Son? Det kan låta märkligt, men jag tror att jag föddes för att realisera artificiell superintelligens” – en intelligens som överträffar den mänskliga. Softbank vill koppla ihop deras AI-satsning med ABB:s kompetens inom robotik – något som Kina gjort sedan 2017.

Varför ska vi bry oss om ABB? För att bolaget, tidigare Asea Brown Boveri, har varit centralt i svensk industrihistoria. Det klassiska, svarta eller blåa SJ-loket som ofta kör långsammare tåg och nattåg? Byggt av Asea som Sveriges största lokserie någonsin. Hört talas om att Sverige har kärnkraft? Mellan 1975 och 1985 var bolaget med att bygga nio kärnkraftsreaktorer i Sverige, varav flera fortfarande är igång. Noterat att Sveriges elsystem transporterar stora mängder el från norr till syd? Asea samarbetade med statliga Vattenfall om att bygga den då världsstörsta ledningen mellan Harsprånget i norr och Hallsberg 1952.

I stället för att investera för att lösa klimatkrisen handlar det om snabba cash och status.

Sådant samarbete mellan statliga aktörer som SJ och Vattenfall och privata som Asea var utmärkande för innovation under svensk socialdemokratisk kapitalism. Det blev också typexempel för ekonomisk forskning om industripolitik och utveckling, till exempel John Kenneth Galbraiths teori om ”teknostruktur” och Erik Dahméns ”utvecklingsblock”. Poängen var att ledande innovationer och stabil industriell utveckling kommer av långsiktiga satsningar mot tydliga mål och stabila relationer mellan bolag och stat.

Men med nyliberalismen kom nya idéer. Bolag ska maximera aktieägarnas avkastning, inte bidra till samhällsnyttan. Staten ska skapa förutsättningar, inte styra. I stället för att målriktat använda den tekniska förmåga som ABB mödosamt byggt upp inom järnvägar, elnät och kärnkraft – nyttiga saker för ett samhälle på väg mot fossilfrihet – kunde tillgångarna brytas ut ur bolaget och säljas.

2018 sålde ABB transmissionsnätsavdelningen till japanska Hitachi. Försäljningen motiverades med att ”ABB-aktien har gått svagt”. Pådrivande var finansmannen Christer Gardell, vars ”aktivistfond” hade köpt in sig för att pressa på för en försäljning.  ”Nu när finansmännen har tagit befälet från industrialisterna så är pengar i fickan en snabbare väg till deras hjärtan än ett långsiktigt ägande”, sammanfattade SVT:s ekonomireporter Peter Rawet. Bara några år senare fick bolaget som i dag heter Hitachi en gigantisk beställning på 145 miljarder kronor på transmissionsledningar till havsbaserad vind – cirka 45 miljarder mer än försäljningen av hela bolaget några år tidigare och Sveriges största exportorder någonsin.

Nu vill ABB än en gång sälja till japanska aktörer och man anar ett mönster: svenska ägare vill göra snabba affärer medan andra vill ha svensk industriell kompetens. I en intervju med Svenska Dagbladet förklarar ABB:s vd Morten Wierød att det är Kina och USA som är mest attraktivt för ABB i framtiden – trots Trumps tullar och Kinas statsstyrda ekonomi.

Läs mer

Det är det här som åsyftas med klimatkrisens dåliga tajming. Vi lever inte bara i ett ekonomiskt system där produktionsmedlen till övervägande del är privatägda, utan dessutom utgörs vår tids kapitalister till övervägande del av hustlare på jakt efter snabba klipp och miljardärer med storhetsvansinne. I stället för att investera för att lösa klimatkrisen handlar det om snabba cash och status. Samtidigt förstår jag dem när regeringen presenterade sin budget som inte gav någon mer riktning för Sveriges ekonomi bortom fler skattesänkningar. Om inte staten pekar ut en riktning, varför skulle kapitalisterna satsa?

För att parafrasera Gramsci: Den gamla världen dör, och den nya kämpar med att födas. Nu är det hustlarnas tid.

Diskutera på forumet (0 svar)
Kultur 19 oktober, 2025

Kultkalkonen ”Tron” får ny kostym med AI-feminism

Tekniken är ond, men AI är frälsning? Vem som är hjälte i ”Tron: Ares” är lika oklart som samtiden. Foto: Disney.

Budskapet i Disneys uppföljare till dataspels-dramat speglar den korrupta doktrinen mellan däven nostalgi och flåsig teknikoptimism. Olga Ruin har sett "Tron: Ares".

Samtidigt som vi väntar i foajén för att bli insläppta till pressvisningen av Tron: Ares pågår i biografens lokaler ”Beredskapskonferens”, anordnad av Tidningsutgivarna och Sveriges Tidskrifter. Tydligen har den svenska biokrisen gått så långt att Filmstaden behöver extraknäcka som värd för heldagspanelsamtal om IT-attacker, informationssäkerhet och krigsplacering.

Filmen, vars titel anspelar på den grekiske krigsguden, känns genast passande. Krig ute, inne och i sinne.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Kultur 18 oktober, 2025

Sanningen finns i orgasmen

Från vänster till höger: Theodor Adorno, Paul Feyerabend, Susan Sontag och Michel Foucault. Foto: Roessler/KEystone/TT, Wikimedia commons, Jeffrey Blankfort/Camera Press, Jacques Haillot/L’Express.

1900-talsfilosofins ”fantastiska fyra” framträder i kött, blod och kroppsvätskor i Wolfram Eilenbergers nya bok. Resultatet är ett verk som trollar bort gränsen mellan sex och tanke – men som i sin helhet ger ett något slappt intryck.

En otrogen professor och ett gränsöverskridande tonårsgeni. En megaloman självmordsaspirant som förföljer meningsmotståndare med kniv och en opiatmissbrukande krigsinvalid. Nej, det är inte hjältarna i Marvels Fantastic four, utan fyra av 1900-talets mest inflytelserika filosofer: Theodor Adorno, Susan Sontag, Michel Foucault och Paul Feyerabend. I den tredje delen av Wolfram Eilenbergers filosofiska grupporträtt följer vi dessa bångstyriga giganter från andra världskrigets slut till det symboliska året 1984.

Efter framgångarna med Trollkarlarnas tid och Frihetens lågor är Eilenberger något så ovanligt som en populär, kanske till och med sexig filosofihistoriker. Samtidsandar: Filosofins sista år och början på en ny upplysning 1948–1984 (Daidalos, 2025) bräcker dock föregångarna som den köttsligaste skildringen av filosofi jag har läst. Listan kan göras lång: Adorno möter en älskarinna i efterkrigsårens New York och översätter hennes orgasmer till insikten att sanningen flyr våra begrepp; Sontags sexdebut i det promiskuösa San Francisco väcker hennes motstånd mot dualismen kropp och själ; den vetenskapsteoretiska anarkisten Feyerabend tar med sig frågan om standardmetoden från seminariet till sängkammaren. Bara sexualitetshistorikern Foucaults sexliv – beryktat för vidlyftiga orgier och pedofilanklagelser – lämnas åt läsarens fantasi.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Kultur 18 oktober, 2025

En progressiv mask för nygammalt kvinnohat

Förra veckans visning av modehuset Jean-Paul Gaultier är kvinnohatiskt, anser Flammans modeskribent Alice Aveshagen. Foto: Maison Jean Paul Gaultier.

Designern Duran Lantink vill leka med queer identitet för anrika Gaultier – men landar i ett förlöjligande av kvinnor. Hur radikala är han och hans manliga designerpolare?

In på catwalken kommer en ung slank man glidande, med inte många trådar på kroppen. Men där hans pojkbröstvårtor skulle ha suttit, gungar i stället en imponerande fritt hängande kvinnobyst som är omöjlig att slita blicken ifrån. Skandal? Genidrag? Snälla – gäsp.

Den nederländske designern Duran Lantink har hyllats som ett stjärnskott inom det konceptuella modet, det vill säga mode som sätter idéer och konst före kommersiell bärbarhet. Han beskrivs som queer, radikal och politisk, men uttrycket har ofta vacklat på gränsen till parodi. Redan förra säsongen väckte han uppmärksamhet genom sin så kallade ”bröstchock” som varken kändes särskilt nyskapande eller särskilt radikal.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)