De hemlösas tidning i Malmö, Aluma, har sedan i våras minskat sin försäljning med över 3.000 tidningar per månad. Om inte försäljningen vänder, riskerar 50 försäljare och ett antal heltidsanställda att bli utan jobb och sysselsättning.
Tappat halva försäljningen på kort tid
Hasse Olsson, en av Alumas försäljare, berättar att han på bara några månader tappat nästan hälften av sin försäljning. Tidigare tog det honom tre timmar att sälja tio nummer av tidningen, men nu kan det ta hela dagen.
– Jag är säker på att det hänger ihop med finanskrisen. Folk har sina egna bekymmer och har inte tid eller ork att tänka på andras problem. De håller hårdare än någonsin i sina pengar.
Förutom sämre försäljning så minskar även bidragen från kommunerna i Skåne. Tidigare fick Aluma 130.000 från socialförvaltningen i Malmö, något som nu dragits in och hotar hela tidningens existens.
– De fattar ju inte att det skulle bli mycket dyrare för kommunen om vi fick lägga ner tidningen, det skulle ju bli kriminalitet och sådant.
Guldkant på tillvaron
Hasse Olsson menar att kommunen måste inse att Aluma ger folk ett sammanhang, att man får rutiner genom att komma till Aluma på morgonen, träffar andra försäljare och får prata med andra i samma situation innan man börjar arbetsdagen med att sälja tidningar.
Maria Dahmén som är chefredaktör på tidningen, säger att Aluma är mer ett socialt projekt än något annat. Trots vikande försäljningssiffror hon har inga planer på att göra om tidningen för att på det sättet locka fler läsare. Tidningen kommer jobba på som vanligt och hoppas att läsarna hittar tillbaka.
– De som säljer tidningen har ofta någon form av pension eller socialbidrag. Att sälja Aluma är ett sätt att få någon form av guldkant på tillvaron, möjlighet att äta ordentlig eller gå på bio.
Likadant i Göteborg och Stockholm
Maria Dahmén berättar att situationen ser likadan ut för hemlösas tidningar i Göteborg och Stockholm. Både tidningen Faktum och Situation Stockholm har tidigare haft dippar i sin försäljning. Men för Malmö är det första gången det händer.
– Vi hoppas att uppmärksamheten kring tidningen kan få försäljningsminskningen att vända.