Inrikes 30 juli, 2008

Kultur, alienation, tristess och hopplöshet

Del 1 i Flammans sommarserie "Favoriten". Jesper Weithz skriver om en popgrupp från Wales och frågar sig vad vi individer använder kulturen till.

FAVORITEN May as well be heaven this hell, smells the same
”Yes”, Manic Street Preachers

Jag minns inte när jag köpte Manic Street Preachers tredje skiva, The Holy Bible. Jag minns bara att jag avskydde den.
Redan på sin första maxisingel New Art Riot hade ”Manics” – fyra walesiska arbetarklasskillar uppvuxna under thatcherismens järngrepp – varit ett totalband där attityd, estetik, referenser och musik var lika viktiga beståndsdelar. Nihilism, arbetarklassromantik, systemkritik, destruktiv självupptagenhet, finlitteratur och populärkultur blandades till en tidstypisk kompott. Allt tonsatt med en stökig, enkel och glammig poprock. Som om JG Ballard och Marx startat ett band ihop med Axl Rose. Mycket ungdomligt.

Fullängdsdebuten Generation Terrorists tilltänkta, men senare övergivna, titel fångade allt bandet handlade om: Culture, Alienation, Boredom and Despair. Skivan hade träffat min känsligaste tonårsnerv. Kultur, alienation, tristess och hopplöshet. Jag var en av de unga män som skulle ha förläst mig på Den unge Werthers lidanden eller En räddare i nöden om mitt hem hade varit välutbildat. Men nu blev det Manics. Generation Terrorists blev mitt bibliotek. Till varje låt på skivan fanns citat som pekade ut mot fler världar; Sylvia Plath, Valerie Solanas, Rimbaud, George Orwell, Camus, Chuck D och Ibsen bland andra.

Postmodernism var bara förnamnet. Och det skulle bli mer av den varan.

När The Holy Bible kom, två år efter den succéartade debuten, ett år efter uppföljaren Gold against the Soul, förstod vi Manics-fans ingenting. Långfingrad glampop hade bytts mot inåtvänd postpunk. Skivan blev en kommersiell flopp. Vilket inte förvånade.

The Holy Bible är mörk. De flesta av texterna är tonsatta dikter av Richey James, bandets estetiska kapten, som inför öppen ridå led av depressivitet, missbruk, anorexi och hade tendens att skära och på andra sätt skada sig. Hans beklagliga tillstånd är fundament som The Holy Bible står på, inte i form av självbiografiska berättelser utan som associativa medvetandeströmmar, fulla av dubbeltydningar och komplexitet.

Skivans textmaterial kan sägas ingå en särskild genre. Jämför med romanen Salome, Sfinxerna av Lars Norén, diktsamlingen MONOMTRL av Johan Jönsson eller filmen Container av Lukas Moodysson. Eller den mer lättillgängliga, men därmed inte mer lättsmälta, romanen Crash av JG Ballard. En synnerligen mansdominerad genre, som ni ser, som utmärks av fixering vid vissa ämnen: historiska katastrofer (Auschwitz i Noréns och Manics fall, Tjernobyl hos Moodysson); sopor, äckel och avföring (Johan Jönssons MONOMTRL utspelar sig bland annat inom äldrevården, Container säger sig självt); tabloidvärldens fixstjärnor (Norén och Ballard); mord, massmord och kända mördare (Ballard, men i synnerhet The Holy Bible). I samtliga fall, förutom JG Ballards Crash som har en mer traditionell berättelseform, kan vi tala om konst där muren mellan det depressiva jaget och världen runtomkring har lösts upp.

The Holy Bible är extremfallet. Självhatet och hat mot de politiska systemen kan inte särskiljas; Thatcher, Pol Pot och berättarjaget är samma fiende. Massmördare och idoler sida vid sida. Radikala ledare från vänster till höger ställs jämte sexuella neuroser. Kärlek och hat, självdyrkan och självhat, samhälle och individ – allt kletas samman i en sotsvart lava och likställs i ett postmodernt helvete där ingenting är viktigare än det andra, där ingenting kan betonas över det andra, en mänsklighetens slutstation där nihilismen är sinnesbedövande.

Samtidigt osar The Holy Bible av politisk vrede. Richey James verkar i texterna vilja vara cyniker men kommer ut som rättfärdig. De stora nihilisterna visar sig ofta, som bekant, vara de största moralisterna. Och här finns kanske plattans största tematiska värde, att den samtidigt uttrycker politisk uppgivenhet och politisk vrede, politisk insikt och förakt för all politik. Att tala i motsatser är ett enkelt poetiskt trick för att framstå som ”djup”, fördunkling med andra ord. Men Richey James’ prosa (bara två av skivans texter är skrivna av Nicky Wire) söker inte denna simpla effekt. Hans lyriska dubbelhet kommer av en vilja att omfamna och benämna allt, men samtidigt lyckas han inte ens ta sig utanför sitt eget skinn. Det politiska som personligt och vice versa, för att leka med en snart uttömd maxim.

Den 1 februari 1995, nästan på dagen ett halvår efter att The Holy Bible släppts, försvann Richard ”Richey” James Edwards. Den 2 februari anmälde bandets manager honom försvunnen till polisen. Den 17 februari hittades han bil övergiven i närheten av Severn Bridge, en bro ökänd för frekventa självmordshopp.
Hans kropp har aldrig återfunnits.

Trots att lagen medger det, vill hans familj inte dödförklara honom och Manic Street Preachers återstående medlemmar sparar en fjärdedel av bandets royalties utifall att han ska dyka upp vid liv.

Jag minns som sagt inte när jag köpte The Holy Bible. Inte heller när jag började uppskatta den. Men nog säger det något om oss individer vad vi använder kulturen till. Vissa söker förströelse. Andra söker utmaning. Inte få söker bevis på sitt kulturella kapital.

För egen del har jag märkt mig i kulturen välja det allra svartaste. För att vara svår? Nej. (Hoppas jag.) Men ett sökande efter de tillstånd som kommersialismens glättighet inte medger. Varför? Jag vet inte. Kanske en slags fåfäng jakt efter något som känns sant, ”4 REAL” som Richey James skar in i sin arm under en intervju, efter att journalisten frågat om Manics inte var fejk.

Richey James skar sig, liksom tusentals unga tjejer och killar gör. Det är en riskabel liknelse, men svärta har för mig den katharsis-effekt som många självskärare vittnar om. Det ger mig förlösning i att stirra rakt in det allra svartaste. Men om många skär sig för att glömma smärtan, tittar jag för att bli påmind om den. Att smärtan finns.

Jag förstår att jag kan tas för en socialpornografisk turist i lidandets lustgård, men jag vill tro att jag inte är en simpel voyeur.

Jag vill tro att det handlar om politik. Att smärtan finns. Och att den är systematisk. (1998 steg självmordsfrekvens i Sydkorea med 50 procent efter en ekonomisk kris i Sydostasien, artificiellt framsuggererad av spekulanter och rykten mellan börsaktörer. Det är mord, inte självmord.)

The Holy Bible visar mig världen som jag uppfattar den utifrån ett politiskt-filosofiskt perspektiv – som ett osorterat lidande, ett ständigt gäckande gytter, och oavsett hur mycket politisk teori jag än fyller mig, blir det inte överskådligt. Det postmoderna helvetet alltså.
Men att se världen som ett virrvarr av lidande och smärta, är inte det passiviserande, för att säga avpolitiserande? Det har jag åtminstone själv anklagat postmodernismen för. Höjt finger mot dess vilja att blanda samman korten i ett öppet hav och förneka att det existerar en kortlek, ett system.

Kanske har jag haft fel. Eller rättare sagt, om man reducerar begreppet politisk kultur till uppbygglig eller sedelärande kultur har jag haft rätt. Eller om man tror att svaret på världens komplicerade frågor kan finnas i en poplåt på fyra minuter.

Vilket är mer än lovligt enfaldigt.

The Holy Bible är kompakt svärta, världen beskriven som ett suicidalt sjukdomstillstånd, men det är en svärta som vilar på en instinktiv vänstergrund. (En recensent i The Observer tillskrev John Osbornes revolutionerande pjäs Se dig om i vrede en ”instinctive leftishness”, alltså inte uppbygglig, kanske inte ens uttalad, men instinktiv vänsterposition, som ett sound.) Och det räcker. För mig i alla fall. The Holy Bibles ogenomträngliga svärta kopplar upp mig mot världen och upphäver min alienation och hopplöshet. Inte genom vad skivan berättar utan genom dess position. Genom sin leftishness.

Kommentar/Kultur 17 juni, 2025

Paulina Sokolow: Irans kvinnor befrias inte av rosa bomber

Bilder av Israel som ett land för frigjorda kvinnor är en seglivad nationell myt. Foto: Skärmdump, Ronen Zvulun/AP.

”Kvinna, liv, frihet”, dundrade Netanyahu till det iranska folket samma morgon som bomberna regnade över Teheran i fredags. Men med tanke på fascistpacket han styr med är han knappast någon kvinnornas beskyddare.

En grupp unga, välväxta kvinnor i höga stövlar, tajts och hårsvall står i formation och struttar runt i en synkroniserad bensparkardans à la Beyoncé. Jag fattar att det mobilen visar är AI-slask, generisk mjukporr. Ändå stannar jag upp och kollar klart. Den som delat filmen är en gammal bekant som på instagram de senaste 20 månaderna varvat bilder från familjehögtider och karriärframgångar med klipp av morska IDF-soldater, hejarop till Israels eurovision-sångerska och kampanjer om att släppa gisslan.

Undertexten till dansvideon som fångar min uppmärksamhet. ”Befria Iran. Kvinna, liv, frihet. Rädda Israel.” Det kurdiska slagordet jin, jiyan, azadi blev känt för världen som ett feministiskt stridsrop från de förtryckta kvinnorna i Iran efter mordet på 22-åriga Mahsa Amini 2022. Bombningarna sker alltså inte bara av egenintresse, utan är en räddningsaktion av iranska kvinnor, som de stora starka israelerna ska befria från religiöst förtryck.

Netanyahu har visat att han är beredd att gå i princip hur långt som helst för att behålla makten.

Fråga bara premiärminister Benjamin Netanyahu. Även han upprepade slagordet i ett tal på X, riktat till det iranska folket den 13 juni, samma morgon då anfallet inleddes: ”Tiden är inne för det iranska folket att ena sig kring sin flagga och sitt historiska arv, genom att stå upp för sin frihet från det onda och förtryckande regimen. […] Detta är er chans att göra era röster hörda.”

Men hur trovärdig är Netanyahu som kvinnokämpe?

Ingen normal människa kan försvara Irans islamistiska diktatur, inte ens i relation till de folkrättsbrott som Israel gjort sig skyldiga till. Men världen är ändå i dag en betydligt farligare plats än förra veckan. Och om Iran inte hunnit konstruera kärnvapen, så har de nog god lust att rappa på nu. Klart är i alla fall att Israels bomber inte gjort livet enklare för iranska kvinnor, troligast tvärtom. Ju stökigare och mer klanstyrt landet lämnas, desto bättre för Netanyahu.

Klipp med unga kvinnor i israeliska påverkanskonton kan se oskyldiga och trovärdiga ut, och av gisslan lyfts gärna de snygga tjejerna fram. Både Eden Golan och Yuval Raphael, artisterna som framförde 2024 och 2025 års bidrag till Eurovision, passar in i berättelsen om Israel som en härligt frigjord plats full med girlpower, garanten mot islamististiskt mörker.

Men bakom den frihetspredikande premiärministern, hur inramad han än är av ärtiga tjejer, bygger hans ledarskap på en koalition av kvinnofientliga antiabortförespråkare i partier som ortodoxt judiska Yahadut HaTora och högerextrema Otzma Yehudit som båda avvisar kvinnliga kandidater.

Läs mer

Men hotet mot kvinnor kommer inte bara från extremhögern och den strikta judendomen. Israeliska kvinnor anses ha en historiskt stark ställning i samhället med lagstadgade rättigheter, men bilden av den självständiga kvinnan med gevär på armen sida vid sida med sin manliga soldatkollega är också mycket av en nationell myt.

Bara sex av 32 ministrar i regeringen är kvinnor, och internationellt ligger landet på plats 91 i jämställdhetsrankingen Global Gender Gap, på grund av bristande politisk representation och ett stort lönegap. Kriget och den eskalerande militariseringen har trängt ut kvinnofrågor i marginalen ytterligare. Enligt Israel Women’s Network har dessutom våldet mot kvinnor ökat och blivit dödligare på grund av alla vapen i omlopp, samt posttraumatisk stress bland män som kommit tillbaka från miltärtjänstgöring. Var fjortonde dag mördas en israelisk kvinna av sin partner.

Netanyahu har visat att han är beredd att gå i princip hur långt som helst för att behålla makten. Snart kan han mycket väl stå på randen till en ultraotrodox rabbinstyrd stat. Då har han ingen nytta av de dansande tjejerna längre.

Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes 17 juni, 2025

Friskola bytte böcker mot USA-tema – hotas av miljonsmäll

”Fortitudo” betyder mod eller tapperhet på latin. Foto: Liz Fällman.

Amerikanska gymnasiet, ”en svensk skola med amerikanskt mindset”, är en av Sveriges snabbast växande friskolekoncerner. Men lärare vittnar om ohållbar arbetsmiljö – och nu åker bolaget på en miljonsmäll från Skolinspektionen.

Friskolekoncernen Amerikanska gymnasiet kan behöva betala två miljoner kronor i vite till Skolinspektionen, efter en granskning av koncernens skola i Uppsala.

För att undvika miljonvitet måste man innan den 14 november ”se till att samtliga elevers läsår omfattar minst 178 skoldagar” och rätt antal undervisningstimmar – samt att eleverna har ordentlig tillgång till specialpedagog och läroböcker, och att de digitala läromedel man har använt i stället för läroböcker faktiskt fungerar.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes 16 juni, 2025

Palmecentret förlorar miljonbelopp: ”Orbanisering”

Biståndsminister Benjamin Dousa (M) och Jakob Granit, generaldirektör på Sida, besöker ett svenskt biståndsprojekt i Uganda. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman/SVD/TT.

Efter en ändring i sista sekunden stoppas bidrag på 68 miljoner kronor till Palmecentret. ”Svårt att tänka att det inte är riktat mot oss”, säger generalsekreteraren Oscar Ernerot, som beskriver stödet som bortskuret med ”kirurgisk precision”.

– Tråkigast är beskedet såklart för alla våra partners och verksamheter ute i världen, som kommer drabbas hårdast av det här, säger Oscar Ernerot, generalsekreterare för Palmecentret.

– Inte minst i Palestina, vilket är särskilt allvarligt just nu, där vi stödjer fackföreningar, kvinno- och ungdomsorganisationer. Men även i södra Afrika och Colombia.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Kultur 14 juni, 2025

Folket som den israeliska litteraturen vill glömma

Tvångsförflyttningarna av palestinierna skildras på olika sätt i i den israeliska litteraturen. Foto: AP.

Om Israel ska göra upp med sin historia måste glömskan först konfronteras på allvar. Theo Vareman reflekterar över hur 1948 skildrats i palestinsk och israelisk skönlitteratur.

Nyinflyttad i London stod jag en dag vid hylla O i bokhandeln på Gower street och hade framför mig merparten av Amos Oz författarskap. Det var som att träffa en gammal vän. Oz – fram till sin död Israels mest erkända författare – är en av dem jag ständigt återvänder till. Dels tilltalas jag av melankolin hos de ofta sökande, förvirrade huvudpersonerna, dels är han en mästare på att skildra barnets perspektiv, även under dramatiska historiska skeenden. Jag lämnade bokhandeln med kortromanen Panter i källaren från 1995.

Läsaren får följa Proffy, en tolvårig pojke i Jerusalem under året som leder fram till Israels grundande. Kampen för ett eget land letar sig in i Proffys och hans vänners lekar, något som kompliceras av att Proffy samtidigt blir vän med en brittisk soldat som vill bättra på sin rostiga hebreiska. I slutet av boken blir leken allvar, när FN meddelar sin delningsplan för Palestina och drömmen om en judisk stat plötsligt tycks inom räckhåll.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Kultur 14 juni, 2025

Kvinnor som skrattar är inte kannibaler

Paris Hilton talade med en mörk alt som del av sin varumärkesförflyttning. Foto: Chris Pizzello/AP.

Anne Carson rannsakar synen på ljusa röster genom historien. Skojigt, tycker Hanna Johansson om den nyutgivna essän ”The gender of sound”.

Mot slutet av The gender of sound, en essä som första gången publicerades i en samling 1992 och som tidigare i år kom i en tunn, snygg nyutgåva av Silver press, håller Anne Carson ett tal till naivitetens lov. Eller, så här: hon förutspår att hon kommer att få kritik för sitt spretiga sätt att besvara den fråga som essän uppehåller sig vid: ”Hur påverkar våra föreställningar om kön hur vi uppfattar ljud?”

Carson är professorn i klassiska språk som blivit berömd för sitt säregna, poetiska sätt att förhålla sig till antikens källor. I The gender of sound vänder hon sig också dit. Aristoteles föreslog att kvinnors ljusa röster är ett bevis på deras inneboende ondska, eftersom modiga varelser – som lejon, eller tjurar – gör djupa, mörka läten. Ju tyngre testiklar, fortsätter han, desto djupare röst; de fungerar som ett slags lod för stämbanden. I litteraturen är kvinnors ljud okontrollerade och kaotiska: högljudda skrik, vilda skratt, ylanden, gäll klagosång, utrop av smärta eller njutning. De är verbalt inkontinenta, fjolliga, skvallriga. Ofta påtalas likheten mellan kvinnans mun och kvinnans kön, vars läppar bör hållas slutna. I Odyssén ber Telemachos vid ett tillfälle sin mamma Penelope att hålla käften. Under hellenismen hände det att röstövningar ordinerades för att bota fysiska och psykiska besvär hos män, medan en kvinna som använde sin röst för mycket ansågs kunna drabbas av menstruationsrubbningar.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes 13 juni, 2025

V-profilen om Järvaveckan: ”Lobbyister har tagit över”

Magdalena Andersson talar först till folket i Gaza och sedan till de församlade under Socialdemokraternas dag på Järvaveckan. Foto: Liz Fällman.

Årets Järvavecka är den tionde i ordningen. Mohamed Nuur, lokal V-profil, ser skeptiskt på utvecklingen för både veckan och politiken i stort.

– Jag får lite av en tvångstanke att skriva ”Kuken” på den, säger Ung vänster-medlemmen vid klistermärkesbordet om Sverigeflaggan på den USA-Sverige-pin hon hittat på marken. Troligen har någon från Amerikanska Handelskammarens granntält tappat den.

Utöver dem är Vänsterpartiets monter på Järvaveckan omringade av Tibble Gymnasium, samt läkemedelsföretagen Astra Zeneca och Chiesi Pharma. Överallt syns loggorna för huvudsponsorerna: Axel Johnson-gruppen och Gålöstiftelsen. Väderprognosen över Spånga IP är polisdrönare och spridda regnskurar.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes 13 juni, 2025

Allan är homosexuell – ska utvisas till Ryssland

Allan, 41, har förts till förvar – i väntan på att utvisas till det homofoba Ryssland. Foto: Privat / Mikhail Metzel/AP

41-årige Allan flydde till Sverige för att slippa kriga för Putins hbtq-fientliga regim. Nu skickas han tillbaka, då Migrationsverket menar att han motsatt sig deras arbete. ”Medan jag sitter inspärrad är de som hanterat mitt fall lyckliga, fria, och förbereder sig antagligen för midsommar”, skriver han till Flamman.

– Jag är väldigt förvirrad, superstressad nu, säger Allan, 41.

Han kan inte prata länge, men tackar för samtalet. Uppkopplingen är sprakig, och mobilen är lånad. Hans egen blev tagen när han fördes till Migrationsverkets förvar. 

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Rörelsen 13 juni, 2025

Budgetsaneringen på 1990-talet räddade välfärden

När dåvarande statsministern Göran Persson fyllde 50 år, fick han en stickad mössa av Johan Lönnroth. Foto: Claudio Bresciani/Scanpix/TT.

Detta är en insändare. Skribenten ansvarar själv för alla åsikter som uttrycks.

Vill du svara på texten? Skicka en replik på högst 3 000 tecken till [email protected].

Leonidas Aretakis skriver i Flamman (29 maj) under rubriken ”Magdalena Andersson är fast i fel epok”: ”Kritiker menar att de svenska Socialdemokraterna på 90-talet sålde ut välfärden till nyliberalismen, medan finanshökar som Magdalena Andersson menar att budgetsaneringen snarare räddade den. Nu är partiet där igen.”

Att socialdemokratin blivit nyliberal är en myt som lanserats av vänsterns konspirationsteoretiker.

Jag tolkar Leonidas så att han instämmer med de angivna kritikerna. Men de hade fel. Nyliberalerna ville montera ned välfärdsstaten. Fredrik Reinfeldt var en kort tid påverkad av dem då han lät publicera Det sovande folket 1993.

Men att socialdemokratin blivit nyliberal är en myt som lanserats av vänsterns konspirationsteoretiker.

Om vi (jag var med) inte hade fått ordning på de offentliga finanserna – budgetunderskottet låg över tio procent av BNP och Maastrichtskulden låg på 80 procent av BNP 1993 – hade Sverige hamnat i samma situation som Grekland under eurokrisen. Budgetsaneringen fick en dålig fördelningsprofil då S dumpade oss i V – som gjorde upp med dem om en budgetsaneringsplan med bland annat värnskatten hösten 1994 – och genomförde saneringen ihop med C åren 1995 till 1998. Men saneringen var nödvändig.

Läs mer

Anderssons misstag är att hon håller fast vid orimligt strama budgetregler i ett läge då vi är nere på en skuldnivå på 30 procent och vi har behov av ett stort grönt investeringspaket liksom kraftigt ökade statsanslag till kommuner och regioner.

Diskutera på forumet (0 svar)
Utrikes 13 juni, 2025

Norge får ny drogpolitik: ”Avkriminalisering light”

Bjørn Dahl, politiker för anarkistiska Samfunnspartiet, rökte en holk i valstugan på Karl Johan redan 2017. Foto: Vidar Ruud/NTB.

En majoritet i norska Stortinget, inklusive Arbeiderpartiet, har röstat igenom ett nytt lagpaket som ska bemöta droganvändare med lägre straff och mer hjälp. ”Även i Sverige är S den största nöten att knäcka”, säger Karin Rågsjö (V) – som tycker att reformen kunde ha gått längre.

I förra veckan röstade fyra norska partier – Høyre, Sosialistisk Venstreparti (SV), socialliberala Venstre och socialdemokratiska Arbeiderpartiet – för en ny ”rusreform”.

– Vi har länge varit en del partier i Stortinget som jobbat för en avkriminalisering av mindre mängder narkotika, säger Torgeir Knag Fylkesnes (bilden), SV:s rättspolitiska talesperson, till Flamman.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Nyheter 12 juni, 2025

Skolskytten i Österrike följde nazistkonton på X

Bilden som 21-åringen lade upp innan masskjutningen, en bild på honom från en e-sportsturnering, samt en detalj ur det fastnålade inlägget hos ett av de få konton han följde. På den sistnämnda bilden syns nazistsymbolen ”svarta solen” och den fascistiska filosofen Julius Evola.

Ett konto på X kopplas till skytten som mördade tio personer i österrikiska Graz. En bild postad minuter innan dådet refererar till två tidigare skolskjutningar – och i skyttens flöde blandas våldsamt innehåll med roterande hakkors.

I tisdags mördades tio människor på en gymnasieskola i österrikiska Graz. Den misstänkte gärningsmannen, en 21-årig tidigare elev, ska ha dykt upp på skolan runt kvart i tio på förmiddagen. Därefter gick han in på en toalett och tog fram sina vapen, ett par skyddsglasögon och ett headset.

Några minuter innan klockan slog tio hördes de första skotten. Mindre än tio minuter senare hade 21-åringen tagit sitt liv på en av skoltoaletterna, efter landets värsta massmord i modern historia. Sju av de dödade var flickor och flera av offren hade utländsk bakgrund, främst från europeiska länder.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)