Arbetsdomstolen beslöt avslå arbetsgivarorganisationen Sveriges Hamnar talan och att Göteborgs hamn ska betala hamnarbetarfackets rättegångskostnader.
Seger för hamnarbetarna
Med andra ord, en dyrköpt konflikt som arbetsgivarna hade väckt mot den stridbara hamnarbetarfackföreningen i Göteborg och en lika stor seger för de 900 arbetarna i Göteborgs hamn.
Nedmontering av rättigheter
Bakgrunden till konflikten uppstod efter högerregeringens tillträde i slutet av 2006.
Det kommunala bolagets ledning trodde att nu låg vägen öppen för en nedmontering av de olika rättigheter som Hamn-4:an under årens lopp hade tillkämpat sig.
Under det första halvåret 2007 märkte hamnarbetarna att företagets arrogans växte.
Åtgärdsprogram
Ett åtgärdsprogram utannonserades i vilket flera försämringar av arbetsförhållanden aviserades. Bland dem försämrade övertidsregler. Mot detta röstade hamnens 900 arbetare för en övertidsblockad som utlöstes i midsommarhelgen förra året och som fick fullständig verkan under två dygn.
Stämde facket
Mot denna försvarsåtgärd tvekade inte hamnbolaget att stämma den lokala fackavdelningen.
Kravet ställdes på 1,3 miljoner kronor, en summa som bolaget senare höjde till 1,6 miljoner kronor efter att först ha påstått att företaget skulle dra tillbaka sin stämning mot facket.
Det dröjde nästan ett år innan Arbetsdomstolen fällde sin dom som blev en total seger för Göteborgs hamnarbetare och deras fackklubb.
– Jag var egentligen aldrig nervös, jag var hela tiden säker på att vi skulle vinna, sa Peter Annerback, 4:ans ordförande i en kommentar till Proletären.
Smutsig PR-kampanj
Hamnbolaget anklagas för att ha slösat med stadens skattepengar och egentligen borde Hamnbolagets styrelse personligen betala rättegångskostnaderna. Hamndirektörerna har använt sig av skattepengar i en sällsynt smutsig PR-kampanj riktad mot hamnfacket, utförd av den moderata firman JKL för vilken även förre statsministern Göran Persson arbetar.
Kampanj i tidningar
Även Göteborgs kommunalråd Göran Johansson har deltagit i hetskampanjen mot hamnfacket och anklagade hamnfacket, enligt Proletären, för att ”jävlas så mycket de orkar”.
Kampanjen har bedrivits främst i de lokala medierna, särskilt från tidningen Göteborgsposten som har total dominans bland tidningar i Göteborg.
Journalist utnyttjades
Men bubblan sprack när en journalist på tidningen uppgav att han hade utnyttjats i hamnbolagets mediekampanj. PR-firman, som agerar lika antifackligt som USA-företagare, planterade ”nyheter” på tidningen.
Bland anklagelserna påstods att hamnarbetare som jobbade över fick se sina däck sönderskurna.
Samma massmedier som dagligen demoniserade hamnarbetarnas kamp för värdiga arbetsförhållanden, förvandlades till musslor efter domslutet. Arbetsdomstolens dom har bara tagits upp i notisform av dessa.