Nyheter/Utrikes 30 november, 2022

Alla ska bli medelklass – men medelklassen är missnöjd

Xi Jinpings nygamla styre vill på sikt göra alla kineser till medelklass. Men medelklassen i Kina är allt mer missnöjd.

I oktober utsåg det kinesiska kommunistpartiets tjugonde kongress ännu en gång Xi Jinping till sin generalsekreterare för en historisk tredje mandatperiod. En av de saker han kommer att tvingas hantera är situationen för den kinesiska medelklassen (350–700 miljoner människor, beroende på definition), som har tjänat stort på 1990-talets reformer, vilka gav dem tillgång till universitetsutbildning och högavlönade jobb samt tillät familjer att förse sina enda barn med materiellt välstånd, äga fastigheter (87 procent av hushållen äger en lägenhet, 20 procent äger mer än en) (1), och oreglerad (om än standardiserad) konsumtion – till priset av att ha tvingats in en allas konkurrens mot alla.

Medelklassen är en essentiell del av kommunistpartiets ekonomiska strategi, som påbörjades ett par år innan Xi tog makten 2012. Denna strategi syftade till att minska behovet av utländska investeringar och export av lågprisvaror inom den kinesiska planen för tillväxt, till fördel för inhemsk efterfrågan, högteknologi och finans. Bara medelklassen kunde driva på tillväxten genom ökad konsumtion och samtidigt utgöra den högt utbildade arbetskraft som den kinesiska ekonomin eftersträvade. (2)

Tanken var att de också skulle utgöra ett föredöme för (landsbygdens) arbetarklass. I dagens Kina betyder medelklass i princip samma sak som urban klass – de som har möjlighet att ta tillvara på nya möjligheter inom utbildning, arbete och personlig berikning. Det enda sättet att få medelklassen att växa är att införliva migrantarbetare från landsbygden (så kallade mingong) som har flockats till storstäderna, där de kan ställa sin arbetskraft i det ”kinesiska miraklets” tjänst. Regeringen vill ”civilisera” dessa migranter, det vill säga lära dem gott uppförande och god smak. Politiken och utbildningsväsendet har gett medelklassen denna uppgift. (3)

Medelklassen förväntas också föregå med gott exempel politiskt. De tillåts protestera, i lagom dos. De uppmuntras att delta i den kontinuerliga förbättringen av rättssystemet, så länge de inte utmanar det politiska. De måste vara både progressiva (det vill säga förespråka modernisering) och konservativa (för att upprätthålla stabiliteten).

Men drömmen om ett samhälle som nästan uteslutande utgörs av medelklass-medborgare, något som speglas i de officiella honnörsorden ”litet välstånd” och ”gemensamt välstånd”, har krockat med Kinas ekonomiska problem, motsättningarna inom samhället och framträdandet av alternativa sociala visioner. Dessa utmaningar, som uppstod på tidigt 2000-tal, har förstärkts av pandemin.

Den nya kinesiska ekonomin har utvecklats långsamt, och tillfredsställer inte längre ambitionerna om rörlighet uppåt. Fler än någonsin tar universitetsexamen, men jobbmarknaden är mättad. Samtidigt tycks den gamla ekonomin ha nått sin gräns: både kinesiska och utländska tillverkare flyttar sina fabriker till utlandet, och byggsektorn, som en gång i tiden ledde efterfrågan, har hamnat i en tillgångskris (4). Många potentiella medelklasskineser är arbetslösa, eller jobbar med låg lön för marknadsföringsplattformar eller som budförare.

Klassystemets rigiditet ökar, eftersom städernas nyanlända har svårt att ta sig in i medelklassen, och de som redan är en del av den inte heller gör några framsteg: inkomsterna stiger inte längre, levnadsomkostnaderna ökar och fastighetspriserna har stigit kraftigt sedan slutet av 1990-talet, vilket tvingat unga människor att skuldsätta sig, eller deras föräldrar att sälja en lägenhet (bland dem som har en över) för att i sin tur kunna hjälpa sina barn att skaffa en första bostad. Kostnaden för utbildning (inklusive extra privatlektioner, trots att det officiellt inte är tillåtet) stiger, precis som kostnaderna för att flytta till ett område med bra skolor. Allt detta driver ytterligare upp priserna på nya bostäder.

För att kunna accepteras som medelklass måste man leva upp till vissa standarder gällande smak och konsumtion. ”Lyx” (semi-lyx) har blivit en livsstil. Detta gäller kläder, möbler, bilar, mobiltelefoner och var man bor, vilka restauranger man äter på, vilka scenföreställningar man ser på och vart man åker på semester. Man förväntas sporta och ta hand om sin hälsa (fast utan att undlåta att ta hand om äldre släktingar).

Hälso- och sjukvård blir också allt dyrare: kollektiva sjukförsäkringar täcker en allt mindre del av kostnaderna och privata försäkringar blir allt mer avgörande. Tjänstemän och anställda på stora företag kan hålla huvudet över vattnet, men så är inte längre fallet för egenanställda eller småföretagare.

Pandemin, med sina nedstängningar och reseförbud, har underminerat möjligheterna för miljoner små och medelstora företag vars vinstmarginaler redan var tunna. Vissa småföretagare har inte längre råd att betala räkningarna.
Sedan 1990-talets ekonomiska öppnande har idén om att varje generation ska få det bättre än den förra slagit rot. Människor trodde att deras levnadsstandard skulle kunna fortsätta öka obegränsat, eller åtminstone att deras sociala status skulle bevaras från en generation till nästa. Nu är allt det borta: människor känner sig fångade i en spiral av utgifter och skulder, och har förlorat alla känslor av trygghet.

Fastigheter är den perfekta illustrationen: den yngre generationens föräldrar och mor- och farföräldrar har byggt upp ett ansenligt fastighetskapital, som tros utgöra 70 procent av de kinesiska hushållens tillgångar (5). Men deras välstånd är en illusion, eftersom det bygger på ett ständigt stigande pris för nya bostäder och dess sekundäreffekt på innevarande bestånd. Detta placerar bostadsägande utom räckhåll för den yngre generationen, speciellt i stora städer. Alla är överens om att spiralen måste brytas, men det skulle reducera värdet på de tillgångar hushållen har samlat ihop och använder för att hjälpa sina barn eller räknar med inför pensionen, eftersom det offentliga systemet inte kan garantera några drägliga pensioner. I värsta fall har vissa familjer tvingats fortsätta betala för lägenheter de köpt på planeringsstadiet, trots att byggandet har stannat av efter att byggherren har fått slut på pengar.

Man kan förstås alltid flytta till en medelstor stad där levnadskostnaderna är lägre. Men det innebär också att man accepterar begränsade karriärmöjligheter och sämre skolor. Och eftersom det ses som ett tecken på framgång och social status att bo i storstaden, ses det också som ett misslyckande att lämna den.

Medelklassen uttrycker inte bara dessa farhågor privat: de uttalar dem på sociala medier, och ibland via kollektivt handlande. Kulturella rörelser som tar avstånd från den ständiga konkurrensen, arbetskulten och pressen att ”lyckas” till varje pris har uppstått. Den kändaste, ”ligga ned”-rörelsen (tangping), uppmanar människor att hoppa av hamsterhjulet, bara arbeta så mycket som krävs, förbli singel, inte skaffa barn och njuta av livet. Enligt sociologen Sun Liping är de som anammar denna livsstil i första hand barn till föräldrar som har arbetat ihop ansenliga rikedomar; han avfärdar rörelsen som lyx (6). Andra ser den som ett uttryck för ett djupgående missnöje som samhället och partiet måste hitta ett svar på. Varför jobba ”996” – nio till nio, sex dagar i veckan – om det inte innebär att man kan klättra på samhällsstegen?

Protester har förekommit. I april i år frös fem regionala banker kontona för 300 000 kunder. Bankerna hade förlorat sina pengar i riskabla investeringar, framför allt i fastigheter. Sedan sommaren har ett växande antal bostadsköpare i Kina vägrat göra avbetalningar om inte byggnationen av deras redan köpta bostäder återupptas. I vissa fall har arbetet stått stilla i månader. I september hade 342 bostadsbyggen i nästan hundra städer påverkats av bojkotten.

Den mest förvånande aspekten av Kinas problem är inte att drömmen om att bygga ett medelklassland verkar allt mer ouppnåeligt och inte heller att medelklassen gör uppror, utan att kommunistpartiet tycks inse problemets magnitud och försöker begränsa det. Partiet är naturligtvis oroat över att unga människor verkar sakna något som helst samhällsansvar (eller nationellt ansvar) och inte vill arbeta.

Samtidigt innebär krisen att akademiker får möjlighet att kritisera statens politik. De säger att regeringen borde förbättra hälsovården och pensionerna, bekämpa ojämlikheten och extrem rikedom, skära ned på avgifterna för utbildning och begränsa boendekostnaderna, göra antagningsprov och examina mindre konkurrensutsatta, hindra företag från att hunsa sina anställda, och förespråka samarbete i stället för konkurrens. Det är tydligt att kommunistpartiets ledning känner likadant.

Så när Henanprovinsen försökte hindra småsparare som lurats av bankerna från att protestera – genom att arrestera en handfull och dra in covid-passen för 1 300 personer för att stoppa dem från att resa till demonstrationer – agerade regeringen omedelbart. Ett kompensationssystem sattes upp, bankdirektörer arresterades och de tjänstemän som beordrat indragandet fick sig en uppsträckning. De provinsiella myndigheterna fick tillåtelse att låna pengar för att återuppliva bostadsmarknaden och återstarta de byggnadsprojekt som legat på is.

Frågan om medelklassen i sig var inte en del av den tjugonde kongressens agenda. Men den fanns säkerligen i bakhuvudet på varje delegat och togs upp i varje debatt. Utmaningarna för den ekonomiska utvecklingen, kampen mot ojämlikhet och jakten på ”allmänt välstånd” och social stabilitet betyder att Kinas ”framgångsrika” är ett av regeringens främsta huvudbryn. Lokala myndigheter använder ibland medelklassens problem som ett påtryckningsmedel när de förhandlar med det centrala styret. De förväntas förhindra proteströrelser och de kan använda regeringens rädsla för uppror för att tvinga dem att hjälpa medelklassen.

Men protesterna betyder inte att revolution eller politisk destabilisering är aktuellt. Det finns inga tecken på att kommunistpartiets maktanspråk utmanas av någon annan politisk rörelse eller något annat politiskt system. Kan Kinas nuvarande sociala kontrakt – som tillåter att ett enda parti får politiskt monopol i utbyte mot välstånd – på ett fördelaktigt sätt bytas ut mot något slags demokratisk kapitalism? Det är inte troligt: protester mot nedstängningar den gångna helgen har visserligen innehållit krav på Xi Jinpings avgång, men detta är fortfarande ett ovanligt undantag. Den kinesiska medelklassen klagar långt oftare över kapitalismen än kommunistpartiet. Men vill han att det ska fortsätta så måste Xi Jinping hitta ett sätt att mildra missnöjet.

Jean-Louis Rocca är sociolog och medförfattare (tillsammans med Marc Blecher, David SG Goodman, Yingjie Gui och Beibei Tang) till Class and the communist party och China, 1978-2021: reform and market socialism, Routledge, 2022.

Texten är tidigare publicerad i Le Monde Diplomatique.

Översättning: Tor Gasslander

Fotnoter

1. William AV Clark, Huang Youqjin and Yi Diachun, ”Can millennials access homeownership in urban China?”, Journal of Housing and the Built Environment, nr 1, Springer, Berlin, januari 2019, och ”Multiple home ownership in Chinese cities: An institutional perspective”, Cities, vol 97, Elsevier, Amsterdam, februari 2020.

2. Se The making of the chinese middle class: small comfort and great expectations, Palgrave Macmillan, London, 2017.

3. Se The middle class in reforming China: the dream of classless society av Marc Blecher, David SG Goodman, Yingjie Guo, Jean-Louis Rocca och Beibei Tang, Class and the communist party of China, 1978-2021: reform and market socialism, Routledge, 2022.

4. Martine Bulard, ”Xi Jinping’s challenges in historic third term”, Le Monde diplomatique, engelsk utgåva, oktober 2022.

5. Dong Dengxin, ”Houses account for about 70 pct of Chinese households’ assets, putting pressure on consumption stimulation”, Global Times, Peking, 29 april 2020.

6. Sun Liping, ”Lying Down’ is not a working-class phenomenon”, Weibo, 13 juni 2021.

Flammans veckobrev

Låt Flamman sammanfatta veckan som gått. Prenumerera på vårt nyhetsbrev och häng med i vad som händer.

Genom att fylla i och skicka detta formulär godkänner du Flammans personuppgiftspolicy.

Kultur 05 maj, 2024

Finskt trauma får tala

Finska krigsbarn anländer till Stockholm den 19 februari 1944. Foto: TT.

Temat i vittnesmålen från de finska krigsbarnen är slitet mellan länder, familjer, syskon och språk. Och att försöka anpassa sig utan att gå itu.

”Det är i sista stund.”

Så sade en av dem som anmälde sig till den berättarcirkel för finska krigsbarn jag ledde i Ljungby i fjol. Första träffen grät vi allihop. Smygande, stockande, rinnande, ursäktande. Med veckorna släppte spänningarna.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Jenny Ahonen
Verksamhetsutvecklare i ABF Ljungby och grundare av Sverigefinska föreningen i Ljungby i Småland.
Inrikes 05 maj, 2024

Alla är vi entreprenörer

Det är arbetarkollektivet som står för innovationerna. Foto: Mrwinn/Adobe Stock.

Den individuella entreprenören tros kunna lösa allt från arbetslösheten till klimatkrisen. Men innovationskraften finns nu som alltid hos kollektivet.

I ett vänstermem som cirkulerar på nätet tittar den gamle lejonkungen och hans son Simba ut över världen. Men i stället för den afrikanska savannen sitter de framför en storstad.

– Titta Simba. Allt som solen vidrör är skapat av proletariatets arbete, förklarar Lejonkungen.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Mathias Wåg
Grävande journalist och aktivist.
Inrikes 04 maj, 2024

Orsa kompani lovar ingenting bestämt!

Olof Arborelius, ”Kyrkbyn med Lillån, Orsa”, olja på duk.

I Dalarnas skogsområden har en trotsig gemenskapskultur växt fram. Här odlar man potatis och startar skolor, men det kallas varken prepping, gröna vågen eller antikapitalism – utan det är bara så man gör.

En brunbjörn står på bakbenen för att gå till attack med klorna, och mellan oss står bara ett tanigt trästaket.

Installationen står i matbutiken Skattunge Handels träffstuga som precis har firat folkhögskolans dag den 17 april, där nyfikna har fått lära sig om allt från ekologisk odling till att väva vadmal. Här finns toa för gäster och en mikrovågsugn där snickare och andra besökande arbetare kan värma sin mat, och på tv:n visas ibland fotbollsmatcher.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Leonidas Aretakis
Chefredaktör på Flamman.[email protected]
Nyheter 03 maj, 2024

Klasskampens inkubator

Facket IWGB demonstrerar utanför gigbolaget Deliveroos högkvarter i London i april 2021 – samtidigt som företagets börsnotering. Foto: Alastair Grant/AP.

I gigekonomins värld är alla entreprenörer. Men den flexibilitet företagen värdesätter är dubbeleggad. Vad händer när matbud och apptaxichaufförer väljer att gå sin egen väg?

Som så många andra matbud var det kärleken till att cykla som först fick Armin Samii att söka jobbet som matbud på Uber Eats. Men han var less efter bara ett par veckor, berättar han för Financial Times. Prisättningen var nyckfull, och det verkade inte finnas något samband mellan längden på resorna och den ersättning han fick ut. Funktionen för ansiktsigenkänning, som låser upp appen, klarade inte heller av att identifiera honom, på grund av hans lockiga hår och skägg.

Men Armin Samii hade ett ess i rockärmen: han var utbildad programmerare. Han bestämde sig för att använda sina kunskaper, och designade en app med namnet UberCheats.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Nyheter 02 maj, 2024

Bakom AI-musiken döljer sig den mänskliga handen

Den generativa musiken kommer att bygga på allt mer AI-material och därmed också bli allt mer sjuklig. Illustration: Leonidas Aretakis/Nightcafe/AI.

Den nya musikappen Udio kan skapa trovärdiga pastischer på musik som redan har skapats. Men det är alltjämt människan som står för kreativiteten.

Efter ett par års rabalder kring AI-genererad text och bild, har intresset under 2024 allt mer förskjutits mot ljud – både röster och musik. För företagen i AI-industrin är skillnaden mellan dessa uttryck inte så viktiga. Det är samma statistiska modeller som används för att identifiera mönster i ett enormt råmaterial. Det är i stort sett alltid piratkopierat: företagen dammsuger nätet på rådata och använder den utan att fråga om lov.

Ju mer mänsklig skriven text som samlas in, desto bättre blir modellerna på att härma mänskligt skrivande. Så skapades den välkända chattroboten ChatGPT. Om man i stället använder inspelat tal som råmaterial, får man en AI-modell som kan efterlikna mänskliga röster. På så vis hoppas nu talboksföretag snart kunna slippa betala lön till inläsare, medan yrkeskriminella hittar nya upplägg för telefonbedrägerier där offren luras av en anhörigs röst.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Rasmus Fleischer
Ekonomihistoriker och författare.
Inrikes/Nyheter 01 maj, 2024

Brand i känd antifascists kulturkafé

Journalisten och författaren Victoria Rixer har varit aktiv i antifascistiska grupper som Linje 17. Nu har delar av hennes kulturkafé Torpet i Orhem brandskadats över natten till första maj. Foto: Anna E Andersson/Wikimedia commons.

Journalisten Victoria Rixer har varit aktiv i antifascistiska grupper som Linje 17. Nu har delar av hennes kulturkafé Torpet i Orhem brandskadats över natten till första maj.

Morgonen den första maj gick Victoria Rixer upp extra tidigt. Det var premiär för sommarsäsongen av kaféet Torpet i Orhem, där hon också bor, och hon hade förberett en meny med sex olika rågsmörgåsar, grillade surdegsmackor, mat- och efterrättsvåfflor, korv, bullar och ”världens näst godaste cider”. Till kvällen hade hon också planerat ett efterhäng till dagens demonstrationer.

I stället vaknade hon till en hög av rykande brädor och träkol. Delar av hennes livsverk hade brunnit.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Leonidas Aretakis
Chefredaktör på Flamman.[email protected]
Ledare 01 maj, 2024

För en entreprenöriell vänster

De största kriserna i vår tid kräver en innovativ socialistisk rörelse. Foto: Pontus Lundahl/TT.

Första maj påminner om den skaparkraft som finns hos arbetarklassen. Med krig och klimathot vid horisonten måste vi än en gång börja tänka nytt.

Den tidning som du håller i handen är resultatet av entreprenörskap.

Det första malmtåget i Malmbergen lastades 1888 och därmed var den svenska gruvruschen igång. På två år flyttade 5 000 arbetare dit och byggde upp en kåkstad. ”Deras hus var som svinstior”, skrev Dagens Nyheter 1902. ”Men ur dessa klev välklädda herrar och damer.”

Snart uppstod allt från kaféer till krogar och bordeller. Men den viktigaste politiska mötesplatsen var Finn-Jakobs bastu på Kaptensvägen. Där bildades den lokala arbetarföreningen 1895, och samma år uppstod idén om en tidning som skulle stå på folkets sida. Första numret kom ut den 1 maj 1904, under namnet Norrskenet, och nu vet du vart jag är på väg: efter ytterligare ett nummer på arbetarnas dag lanserades den som tidning 1906, under namnet Norrskensflamman.

”Upp till demonstration!” lyder den första texten, som vill påminna de mäktiga om att ”den klass, som med sitt arbete uppbär samhället” också vill ha rösträtt. Detta då deras strävan – till skillnad från överklassens – ”är att bereda den högsta möjliga lycka åt alla.”

Som anekdoten visar hade den tidiga arbetarrörelsen ingenstans att ta vägen. Offentliga lokaler fanns sällan, och socialistiska agitatorer förbjöds ofta att tala offentligt. Men de uppfann ständigt nya sätt att protestera.

Världen är i skriande behov av en vänster som kan se både bakåt och framåt.

August Palm berättar i Ur en agitators lif (1904) om när han förbjöds att tala i Arboga av kronofogden, och i stället gjorde det från en båt i ån, medan tvåtusentalet arbetare gick längs vattnet och lyssnade. Han åkte dock på 100 kronor i böter i efterhand, och då hade han tidigare kastats i Långholmens centralfängelse för smädelse av riksdagen och liknande brott. Även där höll han modet uppe, och tillverkade två tärningar i tuggat bröd som finns bevarade i Arbetarrörelsens arkiv. Om Kata Dalström, en annan agitator, berättas att hon talade i diket för att runda förbuden. Med knappa resurser, och etablissemanget och lagarna emot sig, stod man ändå aldrig rådlös.

Nu står vi här igen. En antidemokratisk höger försöker än en gång kväva alla arenor för bildning och organisering. Man skär ned på allt som gjorde det svenska folkhemmet starkt, som skolor, folkbildning, kultur, föreningsliv – och nu även medier. Sedan årsskiftet har Flamman och andra vänstertidningar tvingats överleva utan presstöd, utan motivering eller information.

Inte heller vi står handfallna. Vi har ökat upplagan med 23 procent sedan första numret 2023, och blir allt fler varje vecka. Vi har inga rika finansiärer utan tar kampen mot högerns nedskärningar med hjälp av dig och andra läsare.

Men varken vi eller den bredare vänstern kan nöja oss med att bevara tidigare landvinningar. Vi måste skapa framtidens samhälle. Därför släpper vi på första maj ett specialnummer om vänsterns och folkets initiativkraft. Vi vill lyfta fram platser som Orsa där man bygger socialismen där man står, uppfinningsrika sätt att protestera hos nya rörelser halvt utanför fackförbunden som Gigwatch, Skiftet och Tankesmedjan Balans, och hur de egentliga innovationer i industrin och AI-teknologin i själva verket kommer från arbetarna.

Samtidigt som vi försvarar historiens bästa innovation – folkhemmet – måste vi ha en plan för hur vi går längre än det, och utveckla svar på vår tids frågor. Klimathotet, stordata, AI, etnonationalismen, folkförflyttningar, finanskrascher, för att inte tala om bankvinster och ägande.

Den socialistiska vänstern behöver därför tankesmedjor och förlag utanför den socialdemokratiska sfären som kan ta fram sådana reformer. Detta ekosystem är i dag alldeles för svagt, vilket gör att de ideologiska debatterna präglas av nostalgi. Se bara på hur programdiskussionen i Vänsterpartiet har kommit att handla om hur många gånger som orden ”antikapitalism” nämns, snarare än vilka vänstersvar som finns på vår tids största utmaningar. Tidigare var det inte sällan i arbetarrörelsen, nedifrån, som idéerna bubblade upp till partierna. Inte minst LO-skapelsen löntagarfonderna, som var ett modigt steg mot gemensamt ägande i Sverige.

Många av dessa strider äger allt oftare rum utanför Sveriges gränser, och det är dags att hugga in även där.

EU-valet är tyvärr en förlorad chans, med tanke på hur splittrad den europeiska vänstern är. Konflikterna sträcker sig tillbaka till tiden när många partier hade kopplingar till den nationalistiska sovjetsocialismen, som såg ett enat Europa som en kapitalistisk sammansvärjning. Det räcker nu, släpp kalla kriget och gå vidare. Detsamma gäller arbetarrörelsen, som länge har motverkat ett direktiv för att erkänna gigarbetare som anställda för att skydda den svenska modellen, vilket har mötts av kritik från Transportarbetarförbundet och andra berörda.

Visst har EU satt upp stora hinder för vänsterpolitik, som de nyliberala reglerna för finanspolitik och statsstöd eller det demokratiska underskottet, men det borde ge desto större anledning att förena sig på den nivån och bjuda motstånd.

Vänstern borde i stället leda kampen för ett annat Europa. För en offensiv gemensam finanspolitik, en starkare social pelare, större makt till parlamentet, ett rättvist flyktingmottagande som väger in fackförbundens önskemål, och en rejäl utvidgning av den fjuttiga klimatsatsningen. Visst kan 468 miljarder kronor låta mycket, men det bleknar inför den amerikanska förlagan ”Inflation reduction act” med sina 4 biljoner kronor.

Det är också på denna nivå som regleringen av nätjättarna måste ske, inte minst hur AI ska hanteras. En rejält utvidgad, demokratiskt styrd investeringsfond på Europanivå skulle också kunna investera i en offentlig infrastruktur för sociala medier, där större delen av våra politiska samtal förs, i stället för att sitta i knät på kinesiska eller amerikanska miljardärer.

Världen är i skriande behov av en vänster som kan se både bakåt och framåt. I dag minns vi våra framsteg, i morgon tar vi itu med framtiden.

Leonidas Aretakis
Chefredaktör på Flamman.[email protected]
Rörelsen 01 maj, 2024

Lobbysossarnas sista första maj?

Socialdemokraternas tidigare partiledare Stefan Löfven (S) talade i Älvängen på första maj 2022. Nu jobbar han på pr-byrån Rud Pedersen. Foto: Adam Ihse/TT.

Socialdemokraternas paroll för årets första maj är Gemensamt ansvar för Sverige. Det sätter inga hjärtan i brand, förutom kanske de mest inbitna socialdemokraters. Nåja, det går ändå bra i opinionen för dem.

Inför valet 2026 håller S på att ta fram ny politik på en rad områden för att vinna tillbaka makten. Det har mest talats om hårdare tag mot invandrare och brottslingar. Mer försiktiga är S när de talar om att de förstått hur illa det gick när man släppte lös marknadskrafterna inom välfärden. Det finns skäl till att de är mer vaga i kanterna.

I S har partitoppar i årtionden nationellt och lokalt bytt sida och börjat jobba för lobbybyråer med hemliga kunder. Men det blir värre för varje år. Det räcker att kolla in deras Facebookväggar som täcks av glada hurrarop när de byter sida. Detta vill partiet dock inte ändra på, och därför har jag granskat sidbytena sedan förra första maj 2023.

Vi börjar med Sven-Erik Österberg, tidigare finansmarknadsminister och en gång omtalad som potentiell partiledare. Han rekryterades för några veckor sedan till den moderattunga byrån Kreab. Där gör han sällskap med Erik Gutiérrez-Aranda, tidigare energi- och näringspolitisk rådgivare för Socialdemokraterna. Det är inte bara sossar som gått till Kreab. Jenny Lindahl gick från att vara kommunikationschef på Vänsterpartiet till att jobba på moderatbyrån Kreab. V vill verkligen vara som S fast 40 år efter. Vi får se om V lärt sig av S misstag och om hon sjunger Internationalen när partiets tåg går en bit bort från Kreabs kontor.

Eva Nordmark är tidigare arbetsmarknadsminister. Hon har gått till lobbyfirman Rud Pedersen, där hon får sällskap av sin tidigare statsminister Stefan Löfven. På en byrå som saknar kollektivavtal. Löfven ”straffades” genom att bli ordförande för socialistinternationalen. Internationella samarbeten kan förvisso vara plågsamt.

I S har partitoppar i årtionden nationellt och lokalt bytt sida och börjat jobba för lobbybyråer med hemliga kunder.

På lokal nivå märker man ofta inte sidbytena då det sker i medieskugga. Men jag har sett att Monica Green, tidigare riksdagsledamot, börjar som lobbyist på byrån The Swedish Thing samtidigt som hon är ordförande i Skövde kommunfullmäktige. Ja, det är lagligt att ha hemliga lobbykunder och vara folkvald samtidigt. Hur detta inte anses vara korruption förstår i alla fall inte jag.

Mindre offentligt känd är Sebastian de Toro som är tidigare statssekreterare och LO-ekonom. Han rekryterades till New Republic över en lunch med Paolo Silva som är delägare på byrån, tidigare språkrör för Grön Ungdom och har jobbat på regeringsdepartementet för Miljöpartiet. Det är inte bara Anna Kinberg Batra man vill vara vän med.

Läs mer

Sist och kanske minst betydelsefull är Juan-Pablo Roa som tidigare jobbat som planeringschef, biträdande stabschef för Stefan Löfven och presschef för Socialdemokraterna. Han går till byrån 500 för att ”stärka deras erbjudande inom public affairs”. På ren svenska: lobbyism.

Den första maj kommer dessa lobbyister förmodligen gå under de röda fanorna. Det är absurt och stötande. Vad sägs om att Socialdemokraterna tar gemensamt ansvar och sätter stopp för svängdörrarna mellan partiet och lobbyklägget? Helst redan till nästa första maj. Tack på förhand.

Robin Zachari
Kanslichef för folkrörelsen Skiftet och ansvarig utgivare för granskningsinstitutet Klägget.[email protected]
Inrikes 01 maj, 2024

Arbetarårets förluster och framgångar

Flamman frågar några profiler om deras segrar och motgångar i stärkandet av arbetares rättigheter, och vad de väntar sig framöver.

Vilken är er största seger under det senaste året?

– Vi har fått upp arbetsmiljöfrågorna mer på agendan i allmänhet och cancerfrågorna relaterat till brandmansyrket i synnerhet, samt gjort ett stort antal bra förhandlingar för enskilda medlemmar.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Rörelsen 30 april, 2024

Skilj mellan sund genetik och rasbiologi

Foto: NHGRI/AP

Visst måste vänstern sluta slå ifrån sig biologisk kunskap, men det betyder inte att rasbegreppet är användbart. Separera hellre den vettiga genetiken från rasbiologin, skriver evolutionsforskaren Patrik Lindenfors i ett svar till religionshistorikern Stefan Arvidsson.

Är ras en biologisk realitet eller en mänsklig konstruktion? Frågan är långt knepigare än man kan tro. Tyvärr har den blivit högaktuell i och med högerpolitikers användning av ordet ”ras” som samlingsnamn för biologiska skillnader, något som gör det svårare att diskutera skilda biologiska förutsättningar på allvar.

Till att börja med är ”ras” inget väldefinierat biologiskt begrepp ens för andra djur än människor. Ras används för att beteckna populationer som är ”tillräckligt olika” vad gäller till exempel genetik eller utseende. Gränsen är luddig och ”tillräckligt olika” betyder olika saker i olika sammanhang. Det här gör att det klassiska avfärdandet av ras såsom ogiltigt för att ”de biologiska skillnaderna mellan olika folk är mindre än skillnaderna mellan olika personer” faktiskt skjuter bredvid målet. Det ingår inget sådant kriterium i rasbegreppet eftersom rasbegreppet inte har några kriterier.

Sedan är det också ett gigantiskt problem att ”ras” har ett historiskt bagage som man måste förhålla sig till. Linné delade upp människan i afrikaner (svarta), européer (vita), asiater (gula) och amerikaner (röda). (Han använde dock inte begreppet ”ras” utan varietet.) En liknande uppdelning, ibland med små skillnader, är det man brukar syfta på när man pratar om ras hos människor.

Om man vill dela upp mänskligheten utifrån genetisk likhet är det dock svårt att hamna i denna gruppering. Det har visat sig att den amerikanska urbefolkningen genetiskt härstammar från Asien, så där är det korrektare att säga att den amerikanska urbefolkningen är asiater, genetiskt sett. Drar man den insikten till sin logiska slutpunkt följer dock en annan slutsats. Alla mänskliga populationer härstammar nämligen från Afrika, vilket innebär att alla människor är afrikaner.

Fortsätter man enligt samma princip hamnar man i Jurassic Park-kunskapen att fåglar är en sorts dinosaurier, men också i att däggdjur är en sorts fiskar. Dessa påståenden är korrekta, men de svarar inte på grundfrågan. För nog är väl vita (européer) genetiskt distinkta från svarta (afrikaner)?

Det stämmer förvisso, men i och med att människor med historiskt genetisk härkomst från Europa och Asien härstammar från ett fåtal grupper som utvandrade från Afrika för några hundra tusen år sedan finns det grupper bland svarta i Afrika som genetiskt skiljer sig mer från varandra än vad de skiljer sig från vita. Så om man vill göra en genetisk uppdelning mellan människor skulle man behöva börja med att dela upp afrikanska grupper från varandra. Och det kan man förstås göra, men då har vi lämnat de traditionella raserna bakom oss.

Sammanfattningsvis så finns alltså de största genetiska skillnaderna mellan olika människogrupper inom en av de traditionella raserna (svarta) och skillnader mellan andra traditionella raser är väldigt små (vita, asiater och amerikansk urbefolkning).

De som sysslar med mänsklig genetik för att de till exempel är intresserade av förhistoriska förflyttningar, genetiska sjukdomar eller hur olika människor reagerar på mediciner har därför till största delen slutat prata om ”ras” och pratar i stället om ”’ancestry’, ’population’, ’cluster’ och liknande”, precis som Arvidsson skriver. Detta dock inte av politiska skäl utan av goda biologiska skäl. Den biologiska realitet man vill undersöka och det historiska bagage man har att förhålla sig till krockar nämligen på ett väldigt icke-konstruktivt sätt.

Jag stöttar Arvidssons tes att det är vettigt att skilja natur och kultur i den här typen av diskussioner, och tycker allmänt att vänstern bör sluta slå ifrån sig biologisk kunskap, men landar i den motsatta slutsatsen i hur man bör hantera rasbegreppet. Det är just för att man vill hålla isär vettiga genetiska undersökningar från mer traditionell rasbiologi och ren rasism som man bör undvika ordet ”ras”. Särskilt knepigt blir det i frågan om att analysera invandrares brottslighet på det sätt som Hanif Bali försöker göra, då olika invandrargrupper kommer från olika traditionella ”raser”. Nej tack, sådant urartar bara i ren rasism.

Svårare då med begreppet kön, som vissa biologer vill hävda ensamrätt på. Kön används dock för att beskriva minst fyra olika företeelser: biologiskt kön, könsroller, juridiskt kön och könsidentitet. Biologiskt kön definieras utifrån könscellernas storlek (spermier och ägg), är binärt och kan inte ändras med någon metod vi har i dag (till skillnad från könsorgan). Juridiskt kön är å sin sida en beteckning vi bestämmer över helt själva och därför kan definiera precis som vi vill. (Frågan vad som är poängen med att ha juridiskt kön om det inte är kopplat till biologiskt kön lämnar jag till andra att svara på.)

Könsroller är det feminister kämpat längst med. I hur stor utsträckning dessa är konstruerade respektive medfödda har varit arena för en lång debatt. Efter många års kamp har det blivit alltmer accepterat att gå utanför samhällets könsnormer. Stor förstämning har därför inträtt bland vissa feminister då könsidentiteten gjort sitt intåg. Att ”vara född i fel kropp” innebär ofta just att man har ett biologiskt kön samtidigt som man känner att ens könsroll gör att man hör till det andra. I stället för att argumentera för att sådana skillnader ska ses som okej – vilket var det tidigare tillvägagångssättet – vill transpersoner nu hellre ha möjlighet att ändra det juridiska könet.

Varför inte, tycker många – låt folk bestämma själva; det är en frihetsreform för transpersoner. För att det motverkar mycket av det vi kämpat för som feminister, tycker andra – vi var väl överens om att könsroller inte skulle vara så hårt bundna till biologiskt kön? Var man landar i den här frågan är dock helt frikopplat från hur man bör hantera rasfrågan. Jag tror att debatten skulle vinna mycket på att diskutera ras- och könsfrågor för sig.

Patrik Lindenfors, forskare i biologisk och kulturell evolution.