Bibelberättelserna du inte fick höra i söndagsskolan, vars författare är lika höljd i dunkel som de bibliska förlagorna, är en kul liten skrift med den provokativa ambitionen att återge bibelställen vilka svårligen berättas i söndagsskolan.
Vi får följa ett femtiotal berättelser som alla utmärker sig mer eller mindre gentemot över 2000 år senare fastlagda värderingar .
Det är väl just bokens polemiserande syfte som med jämna mellanrum gör att författaren sätter krokben för sig själv. Författaren gör exempelvis tolkningen att Kains mord på Abel skulle bevisa att brott visst lönar sig då Kain blir beskyddad av Gud, vilken dessvärre inte håller måttet. En nogrannare läsning av Bibeln ger vid handen att Kain faktiskt förbannas till ökenlivet och anledningen till att Gud ”skyddar” Kain är för att vistelsen i förbannelsen skall bli desto längre.
Vidare gör författaren en något grövre feltolkning då det tolkas som att Bibelns skildring av hur Lots döttrar våldtar sin egen far skulle antyda att detta på något sätt betraktas som moraliskt försvarbart. En mer kontextuell läsning av Bibeln visar att barnen efter dessa två samlag bildar stammarna till Israels fiender, ammoniterna och moabiterna, samt att denna skildring av de båda folkslagen snarare kan vara tänkt som en skymf mot deras härstammning i just egenskap av fiender.
Men ett riktigt lågvattenmärke nås då författaren menar att Jesus förespråkade total avhållsamhet i Matt. 14 (!). Sannolikt är det egentligen Matt. 26:29 författaren avser då citatet i boken är hämtat därifrån och Jesu ord ”Jag säger er: nu kommer jag inte att dricka av det som vinstocken ger […] förrän den dag jag dricker det nya vinet med er i min faders rike”. En rimligare tolkning är att Jesus här snarare talar om sin egen död och uppståndelse än förepråkar att ingen ska dricka alkohol. Tyvärr finns det något för många lättvindiga förklaringar av detta slag i boken.
Nog har Bibelberättelserna du inte fick höra i söndagsskolan sina förtjänster. Problemet blir att lösryckta händelser och berättelser hamnar utanför sitt sammanhang och öppnar upp för godtyckliga tolkningar. Bokens förtjänster krymps till ingenting om dessa berättelser inte används i en nyanserad diskussion där vi faktiskt tar i beaktande att ett av skälen till att vi inte ofta hörde dem i söndagsskolan kan vara just att de inte anses representativa för modern kristendom av präster som inte ser hela Bibeln som endast Guds ord.