Okategoriserade 26 januari, 2006

Bönderna är avgörande för arbetarklassen

Fem år efter det första World Social Forum börjar ett nytt storprojekt långsamt ta form, en samlad löntagarfront på en antiimperialistisk bas. Samir Amin insisterar på att vänstern i Nord måste förstå att arbetarklassens framtid i Nord hänger samman med böndernas öde i Syd.

Under rubriken ”Arbetare i alla länder – konflikt eller samverkan?” har fackliga representanter från Sverige och Tyskland, Kina och Indien, Brasilien, Nigeria och Sydafrika, Argentina och Kanada – det vill säga både från världens gamla och nyligen industrialiserade länder – samlats. Konferensen, i Arena:s regi, visar att den globala rättviserörelsens börjat göra avtryck också i den svenska fackliga rörelsen, länge relativt kallsinnig till den världssociala rörelsen.
Jag träffar en optimistisk Samir Amin, egyptisk veteran i utvecklingsekonomisk och marxistisk debatt och föreståndare för Third World Forum i Dakar, Senegal, på LO:s kursgård Runö, norr om Stockholm.
– Konferensen syftar till att åter bygga upp av en samlad löntagarfront på en antiimperialistisk bas – det är inte något välgörenhetsprojekt utan ett samarbete på alla nivåer i olika länder och regioner, i både Nord och Syd, en internationalism för de arbetande klasserna, säger Amin.
När deltagarna samlas på de världssociala forumen i Pakistan, Mali och Venezuela i dagarna, kommer de att jobba vidare utifrån fem frågor: Hur man ska kunna besegra USA:s projekt för militär kontroll av planeten. Hur man ska kunna bygga en polycentrisk värld och omforma eller omskapa nyliberala internationella institutioner som IMF, WTO och EU. För en ”av-varufiering” av naturresurser och grundläggande social välfärd. För jämlikhet mellan könen – som en av de huvudsakliga dimensionerna av kampen för demokrati. Och för återuppbyggandet av en enig internationell löntagarfront.
– Den nyliberala kapitalismen och USA:s militära hegemoni är tätt sammanvävda. Det kommer inte att finnas någon liberalism i dagens mening när USA:s projekt för militär kontroll över planeten bryter samman.

Att dagens Europa har så svårt att ta sig ur ekonomisk kräftgång och nyliberala idéer menar han har framför allt två förklaringar, något han skriver om i Det liberala viruset (Tankekraft förlag) som nyligen släppts på svenska.
Socialdemokraterna gjorde misstaget att tro att Sovjetunionens sammanbrott, som drabbade alla kommunister, var deras seger. Istället besegrades båda tvillingbröderna, socialdemokrati och kommunism, av kapitalismen, menar Amin. Detta fick till följd att socialdemokratin kom att röra sig mot och liera sig med nyliberalismen, med Tony Blairs så kallade ”tredje väg”.
Det andra problemet är den Europeiska unionen. Ett i grunden ett amerikanskt projekt för Europa, syftande till att, efter andra världskriget, återuppbygga det kapitalistiska Västeuropa på en grundval av en integrerad marknad, så liberal som möjligt. Med tiden har EU-kommissionen gradvis byggts upp som ett redskap för att försvaga nationalstaterna i syfte att genomdriva nyliberala regleringar och idéer.

Den europeiska eliten har underordnat sig USA eftersom den finansiella oligarkin i triaden, det vill säga USA, Västeuropa och Japan, har större gemensamma än motstridiga intressen av att kontrollera planetens naturtillgångar, och av att överexploatera periferiernas billiga arbetskraft. Oligarkin utgör den sociala basen för den kollektiva imperialism som under förenta staternas ledarskap gradvis kristalliserats sedan andra världskriget.
Amin menar att ”den europeiska politiska kulturen” skiljer sig från USA:s.
– Jag pratar här inte om ”kultur”, vilket är ett elastiskt ord som betyder allt och inget. Det faktum att svenskar dricker öl och italienare vin kanske kan kallas en kulturell skillnad, men den är inte viktig (skratt).
– Politisk kultur är en produkt av historien, av klasskamp i alla dess dimensioner. Europa har haft en strålande historia, kännetecknad av skarpa politiska motsättningar mellan höger och vänster. Vänstern stödde upplysningen, högern, vid denna tid, var emot den. Vänstern stödde franska revolutionen, högern var emot den. Vänstern stödde arbetarrörelsen och socialismen, högern var emot dem. Vänstern stödde den ryska revolutionen, högern var emot den. Skarpt!
Inget av detta var viktigt i formerandet av USA:s politiska kultur. Landet grundades av de sekter som var upplysningens offer, menar Amin. Religiositet och ”obskyritanism”– inte upplysning – blev dominerande. Den amerikanska revolutionen förändrade ingenting vad avser produktionsförhållandena, till och med slaveriet behölls.
– Det skedde förvisso en industrialisering och en arbetarklass formerades, men klassmedvetandet mognade aldrig utan blev ständigt avbrutet av återkommande immigrationsvågor som skapade en anda av kommunitarism där folk identifierade sig som italienare, svenskar, irländare, spanjorer, etcetera. Väldigt annorlunda från i Europa.
Amin menar att de europeiska folkliga klasserna gradvis kommer att förkasta nyliberalismen som raserar deras sociala landvinningar. Men den europeiska vänstern står inför en dramatisk utmaning. Om den inte bryter med liberalismen får det katastrofala följder.

Vänstern i Europa är relativt överens om att EU är ett nyliberalt projekt idag, men det finns väldigt olika åsikter om hur detta ska hanteras. I de nordiska länderna, och, tror jag tilltagande i några andra länder, finns en vänsterströmning som anser att EU är ett oreformerbart projekt. Och sedan har du den starkaste strömningen i Centraleuropa, som menar att EU:s institutioner måste reformeras inifrån. Kan du kommentera det?
– Min intiution för mig närmast den nordiska visionen. Jag känner – olyckligtvis, för jag är inte glad över detta – att möjligheterna att korrigera systemet genom att kämpa inom det är försumbara, och att projektet därför måste förstöras – men – med ambitionen att något nytt måste konstrueras i dess ställe.

I Sverige, finns en stor debatt kring arbetskraftsinvandring. Framförallt från liberalt håll framförs att arbetarrörelsen inte får vara rasistisk och därför måste bejaka arbetskraftsinvandring, men samtidigt har man problemet med social dumping. Hur skall vänstern hantera detta?
– Ja, åter igen, det finns flera olika aspekter på detta. En är att arbetarklassen i EU blir allt mer multikulturell i och med den ökande andelen arbetskraftsinvandrare från Syd och Öst. Denna utveckling kommer att fortsätta. I viss utsträckning är detta en upprepning av USA:s 1800-talsutveckling. Det kan också i Europa få, och har redan haft, förödande konsekvenser, som rasism och en möjlighet för kapitalet att bryta arbetarrörelsens enhet.
– Jag tror inte att den nederländska modellen, där har man gått längre i en multikulturell riktning än i andra länder, är någon bra lösning. Där jämställs olika etniska gemenskaper, i ett så kallat skydd av deras identiteter. Detta är det amerikanska mönstret som lett till förödande effekter på det holländska samhället som idag kanske är det mest rasistiska i Europa.
– Jag tror att det minst dåliga mönstret – det är dock inte perfekt – är integration. Inte assimilation, utan integration i betydelsen att man ger folk lika rättigheter. Att man inte kan accepterar saker som det svenska fallet med ett lettiskt företag som kom hit och betalade löner som understeg de svenska (Vaxholmsfallet).
– I många kretsar, även inom vänstern, har man goda intentioner och säger: Låt oss öppna upp för migrantarbetare. Men det kan inte accepteras, migration är inte lösningen för de länder från vilka migranterna kommer heller. Den är inte lösningen för Algeriet, Nigera, Kongo, Lettland eller Polen. Problemet måste istället lösas på plats, genom korrekta politiska, sociala och ekonomiska strategier som minskar emigrationstrycket.

Ni har här också diskuterat den snabba industrialiseringen i delar av den tredje världen. Vilka kommer de politiska följderna att bli av denna utveckling, i till exempel Kina, och hur kan det komma sig att vänsteruppsvinget i Syd varit så starkt just i Latinamerika?
– Vad gäller Kina är det uppenbart för mig att den kinesiska härskande klassen har ett nationellt kapitalistiskt projekt, syftande till tävlan med de andra betydande kapitalistiska länderna. Det projektet är, menar jag, omöjligt därför att Kinas utveckling inte kan tillgodose arbetarklassens och böndernas grundläggande behov.
– Den kinesiska borgerligheten kan inte, som i Europa, välja en socialimperialistisk lösning: att ge sociala fördelar till arbetarna inom landet, på bekostnad av länder man dominerar imperialistiskt. Detta exemplifierades när Kina förra sommaren försökte köpa ett stort oljebolag för att kunna framträda som en av de större oljeproducenterna på global nivå. USA stoppade detta genom att förbjuda det politiskt – helt i strid med alla liberala regler. Detta visar att ett nationellt borgerligt projekt i Kina är förutbestämt att leda till växande motsättningar och motståndet från arbetare och bönder i Kina växer nu.
– I Latinamerika finns det en stark rörelse åt vänster som, med alla sina begränsningar och motsägelser, är väldigt, väldigt viktig. Denna har blivit möjlig kanske på grund av att i alla fall de största av länderna där är lite mer industrialiserade än andra delar av den tredje världen. Och genom sammanbrottet för de diktaturer som, stödda av CIA och USA, var nära kopplade till de gamla oligarkierna, vilket gjort att folken i Latinamerika oftast åtnjuter en högre grad av demokrati, oavsett dess begränsningar, än andra periferier.

Du skriver också mycket om jordbrukssektorn och de sektorer i världen som inte dragits in i den industriella utvecklingen i tredje världen. Vilken betydelse har detta för de industrialiserade länderna i Nord och Syd?
– Framför allt i Nord där andelen bönder bara är 3 eller 5 procent, tenderar folk att glömma bort att halva mänskligheten fortfarande utgörs av bönder, 3 miljarder eller mer. Dessa utgör en enorm och billig arbetskraftsreserv för kapitalet, och upplösningen av bondesamhällena går allt fortare. Detta är kapitalets strategi för att få billig arbetskraft.
– Motstrategin – för att återuppbygga en internationell löntagarfront – måste därför, nödvändigtvis, inkludera en arbetar-bondeallians. Det innebär ett utarbetande av mönster som undviker att bondesamhällena upplöses, och som undviker den urbanisering utan industrialisering som kan ses överallt idag. Bondeorganisationer, framför allt Via Campesina i Latinamerika, men också i Asien, Europa och Afrika är mycket drivande i forumprocessen och detta är en grundläggande och avgörande fråga som också kommer att diskuteras mycket på de världssociala forumen.

Inrikes 18 september, 2025

Välfärdsstat ut, gigjobb in

Gigekonomin suger in arbetare när välfärdsstaten slutar skydda dem, menar forskaren Petter Törnberg. Foto: Janerik Henriksson/TT.

Gigekonomins framväxt och nedmonteringen av välfärdsstaten är två sidor av samma mynt, enligt en ny svensk-nederländsk studie. ”De bygger på en sårbar, arbetslös underklass som inte får skydd från någon välfärdsstat”, säger forskaren Juliana Chueri.

”Stoppa gigbolagen i välfärden!” vädjade nyligen trafikpolitikern Kadir Kasirga (S) i tidningen Transportarbetaren. 

Andelen privata leverantörer inom vård och omsorg har ökat överlag de senaste åren, främst under borgerliga regionstyren. Men i våras tog gigekonomin ett helt nytt kliv in på välfärdens arena, när app-taxibolaget Bolt – vars arbetsvillkor kritiserats som ”slavliknande” av chaufförer – vann en upphandling i region Uppsala, för att köra kollektivavtalslösa vårdresor. Kort därefter gjorde närliggande Sigtuna kommun samma sak, och har nu anförtrott Bolt med att köra skolskjuts och färdtjänst – under vad man beskriver som ”kollektivavtalsliknande villkor”.

I en ny studie från Vrije Universiteit i Amsterdam, gjord av det svensk-brasilianska forskarparet Petter Törnberg och Juliana Chueri, granskas förhållandet mellan gigekonomin och välfärdsstaten i olika europeiska länder. På den digitala frilansplattformen Upwork, som de analyserat, fann man mer plattformsarbete i länder med svagt statligt skyddsnät, samt att arbetet ofta var mer ”lågkvalificerat” (enkelt och maskinellt) och lågavlönat.

I länder med starkare välfärd fanns i regel färre gigjobb på plattformen, och fördelningen mellan ”hög- och lågkvalificerat” arbete var ofta jämnare. Men forskarna är ense om att plattformsbolagen också fungerar som ”politiska agenter” – som aktivt utnyttjar, och gärna utvidgar, svagheter i välfärdsstaten.

– De jobbar mot all sorts reglering, både på statlig och EU-nivå, ibland med enorma politiska kampanjer men också genom att bara inte lyda lagen, säger Juliana Chueri (bilden) till Flamman.

– Vi har sett exempel i Spanien där bland annat Uber struntat i att skriva kontrakt med sina anställda, som alla budbolag egentligen måste.

Flamman har tidigare skrivit om bland annat Bolts lobbyingförsök i EU, och hur bolaget haft kontakter djupt in i Estlands regering. Petter Törnberg menar att bolagen ofta framställs som teknikbolag, men att deras affärsmodeller i grunden bör ses som byggda på att leta kryphål:

– Men de bygger också på tillgången till en sårbar, arbetslös underklass, som inte får tillräckligt skydd från någon välfärdsstat. I grunden är problemet inte att desperata arbetare söker sig till plattformsarbete, men att en så stor grupp så desperata individer finns – som ett resultat av välfärdsstatens nedmontering. 

Ekonomihistorikern Pontus Blüme (bilden) kan inte dra särskilt många slutsatser från studien om svenskt plattformsarbete, då Upwork – den specifika plattform studien tittat på – utgör en väldigt liten del av det. Däremot är han inte säker på att uppsvinget för jobbplattformar främst är andra sidan myntet av välfärdens underfinansiering – utan snarare en ”naturlig konsekvens av en urholkning av arbetsrätten”.

– Och, kanske ännu mer, den mest långtgående tendensen av att företag i alla branscher strävar efter att bli ”lean”. Stora koncerner som Skanska och Atlas Copco anställer inte längre några byggnads- eller verkstadsarbetare alls, utan utgörs nästan bara av jurister, beskriver han.

Läs mer

– Alla som faktiskt producerar saker är underleverantörer i långa kedjor. Det är på många sätt den dominerande idén för allt företagande: att ”externalisera risk”, här genom att göra allt mindre saker internt. Den väldefinierade plattformsekonomin – Wolt och Uber – tar det bara lite längre, och gör det lite mer explicit.

Petter Törnberg (bilden) håller med Pontus Blüme om att utvecklingen i grunden handlar om en ”bredare transformering” av kapitalismen, som redan pågått i över 20 år:

– Det här är inte längre företag som tävlar mot varandra på en öppen marknad. Man försöker snarare använda social och politisk makt för att skaffa sig olika monopolställningar. Och många forskare utanför Sverige blir fortfarande förvånade över hur mycket ”sårbarare” former av arbete som sedan 1990-talet tillåtits på den svenska arbetsmarknaden.

Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes 18 september, 2025

Svensk kostym, kurdiskt blod

Dansandet har också blivit en väg in i ett politiskt engagemang. Foto: Lisa Mattisson.

En folksång i radion under pandemin fick yrkeschauffören Björn Lindberg att börja dansa kurdisk dans. Nu har han en entusiastisk storpublik från hela världen som följer honom på Tiktok och Instagram.

Ding, ding, ding, ding, tjut, tjuut! På mobilskärmen syns en man i ett enkelt möblerat vardagsrum som rör sig med sirliga rörelser till kurdisk folkmusik. Det hörs på drillarna att det är en glädjedans och zurnan, blåsinstrumentet i låten tutar gällt som en säckpipa på speed. Höfterna rör sig, axlarna vickar och han bröstar upp sig och kastar då och då skälmska blickar mot kameran medan armarna svänger sensuellt. I handen håller han en sjal med den röd-grön-gula kurdiska flaggans färger som han snurrar i takt till rytmernas gung.

Det är bara en sak som sticker ut: den dansande mannen har ljust, rödlätt hår och liknar mest kaviar-Kalles storebror.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Kommentar 17 september, 2025

Paulina Sokolow: Är församlingen till för oss judar – eller för Israel?

Utrikesminister Maria Malmer Stenergard (M) och Aron Verständig, ordförande judiska centralrådet vid en minnesstund för 7 oktober-attacken i Israel. Foto: Fredrik Sandberg / TT.

Judar mot judar. Så kan man beskriva det som hände i måndags, när aktionsgruppen Judisk antisionistisk allians genomförde en manifestation framför det judiska kulturcentret Bajit. Detta i protest mot att man bjudit in en tidigare IDF-officer till ett föredrag i samma hus där barn några timmar tidigare suttit vid sina bänkar. Kan man tänka sig en tydligare bild av den avgrundsdjupa sprickan som uppstått inom en av Sveriges minsta minoriteter? 

Hur kunde det bli så här? Det är inget vackert firande av jubileumsåret, då det uppmärksammas att det är 250 år sedan juden Aaron Isaac fick kungens tillåtelse att grunda en judisk församling. Det var så landet blev en – om än inte välkomnande famn – så definitivt en fruktsam jordmån för de första invandrarna att starta affärsrörelser, varav vissa skulle blomstra till dessa dagar och forma svenskt kulturliv. Vill man få en känsla av en sådan mötesplats så går det att besöka Judiska museet i Gamla stan, en undanskymd men interiört vacker byggnad som vittnar om en bit svensk, mångkulturell kosmopolitisk historia. 

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Rörelsen 17 september, 2025

Hur kan Sverige kasta iranska feminister rakt in i döden?

Mordet på Mahsa Jina Amini uppmärksammas i Oslo, september 2023. Foto: Javad Parsa/NTB/TT.

Detta är en insändare. Skribenten ansvarar själv för alla åsikter som uttrycks.

Vill du svara på texten? Skicka en replik på högst 3 000 tecken till [email protected].

I dag tänder jag ett ljus för den unga iransk-kurdiskan Jina Mahsa Amini. Det är nämligen tre år sedan hon miste livet efter att ha misshandlats av Irans så kallade moralpoliser i Teheran.

Med all rätt väckte mordet ramaskri i hela landet. Hur kan en ung kvinna dödas bara för att hon inte dolt sitt hår tillräckligt väl under slöjan?

Tusentals kvinnor har under årtionden mördats av ayatollornas förtrycksapparat bara för att de velat leva fria liv eller deltagit i protester. Men mordet på Jina tände en unik gnista av motstånd.

Miljontals kvinnor och män gick ut på gatorna i Iran och ropade ”Kvinna, liv, frihet”. Unga kvinnor ryckte av mullornas turbaner. Bilder av Jina bars på demonstrationer från Teheran till Stockholm.

Att hon blev en sådan symbol beror till stor del på de två modiga journalisterna Nilufar Hamedi och Elaheh Mohammedi. 

Utvisningarna av Fereshteh och Narges illustrerar att Sverige inte menar allvar med sina fördömanden av kvinnoförtryck runt om i världen.

De avslöjade vad som hänt och vakade över henne på sjukhuset innan hon dog. En av de sista bilderna, där Jina ligger inför döden under en rutig filt med slangar i munnen och näsan, är outhärdlig.

Och ayatollorna, som i vanliga fall kontrollerar alla medier, blev ursinniga. Strax efter att bilderna på Jina på sjukhussängen spridits över hela världen frihetsberövades de två journalisterna. Hamedi och Mohammedi anklagades för att ha ”spridit propaganda och konspirera mot rikets säkerhet”. Först efter sjutton månader i fängelse och omfattande protester från omvärlden frigavs de.

När jag i dag sörjer Jinas orättfärdiga död är jag ledsen över något annat också. Sverige, en gång känt som en humanitär stormakt, utvisar kvinnorättsaktivister till Iran. Kvinnor som jagas av ayatollorna bara för att de kämpar för sina medsystrars rätt till att välja framtid, kärlekspartner och bestämma över sina kroppar. Det är oacceptabelt.

Låt mig nämna två av dem.

Fereshteh Javani (bilden) kom till Sverige för sex år sedan efter att ha kämpat för kvinnors rättigheter i Iran. Här organiserar hon ”Kvinna, liv, frihet”-manifestationer runt om i landet, samtidigt som hon arbetar och försörjer sig. Hennes kamp mot ayatollorna i Iran är ingen hemlighet eftersom hon också framträtt i bland annat Flamman. Men trots att hon riskerar avrättning i Iran har Migrationsverket beslutat att utvisa henne dit.

En annan kvinna som fortsatt sitt engagemang för både kvinnors och kurders rättigheter i Sverige är Narges Hashemi, som flyttade hit för ett decennium sedan med sin bror Edris. Även hon har organiserat ”Kvinna, liv, frihet”-manifestationer och finns med säkerhet på Teheran-regimens lista över dem som ska straffas.

Läs mer

Ändå insisterar Migrationsverket, på direktiv av Tidö-regeringen, på att hon måste lämna Sverige omedelbart. Och som en kriminell måste hon två gånger i veckan anmäla sig till Migrationsverket i Märsta.

Utvisningarna av Fereshteh och Narges illustrerar att Sverige inte menar allvar med sina fördömanden av kvinnoförtryck runt om i världen. Hur kan vi kasta kvinnorättsaktivister som sökt skydd hos oss tillbaka till sina förtryckare? Har skamlösheten inga gränser?

Nu är jag rädd att jag snart behöver tända fler ljus. För de kvinnorättsaktivister som Sverige utvisar till Iran.

Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes/Nyheter 17 september, 2025

Bjöd in IDF-soldat till Stockholm – detta är Miff

Miff firar Israels självständighetsdag i Oslo – medan demonstranter protesterar mot Miff. Foto: Amanda Pedersen Giske / NTB.

Föreningen Med Israel för fred (Miff) växer snabbt, och har goda kontakter inom skandinavisk politik. Vilka står bakom den norska organisationen, som bjuder in israeliska soldater och extremistiska bosättare till Stockholm?

”Djupt skamligt att demonstrera mot Israel utanför en judisk skola i Sverige. Många judiska barn och familjer känner stor oro och lever med polisbevakning varje dag,” skrev finansminister Elisabeth Svantesson på X om gruppen Judisk antisionistisk allians protest mot den israeliska soldaten Eldar Maiders föreläsning i Stockholm. 

Föredraget hölls på det judiska kulturcentret Bajit, granne med Hillelskolan. Enligt ministern visade demonstranterna ”ingen solidaritet” utan ”passerade ytterligare en skamlös gräns”.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Ledare 17 september, 2025

Vi känner med Karl-Oskar – men skiter i våra barn

I norska Lofoten snuddar Golfströmmen vid kusten. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman/SVD/TT.

Samma politiker som diskuterar om perser och kurder kan vara svenskar, rycker på axlarna åt att Norden snart kan vara obeboeligt. Var är solidariteten med nästa generations svenskar?

När min son var fem år gammal kom han ut i köket en sen kväll efter nattning och frågade upprört: ”Men vem var apan?!” Jag förstod ingenting. Han förklarade: ”Pappa är människa, farfar är människa och hans pappa var nog också människa. Så vem var apan egentligen?”

Då förstod jag. Han hade sett den klassiska bildserien av evolutionen, från krum apa till rakryggad homo sapiens. Nu undrade han, helt logiskt, hur långt tillbaka i släkten man måste gå för att hitta den där supercoola apan. Kunde det vara farfars farfar? Han famlade klumpigt efter gränserna för ett biologiskt ”vi”. Var börjar det – och var tar det slut?

Det är en rimlig fråga från ett barn. Mindre rimligt är att svenska makthavare tycks vara lika uppslukade av var vi:et börjar och slutar. Det märks inte minst på diskussionerna om kulturkanon, eller Jessica Stegruds påpekande av det ”talande” i att den diskuterades av en perser och en kurd – det vill säga kulturminister Parisa Liljestrand och socialdemokraten Lawen Redar.

Det svenska historiska vi:et tycks sträcka sig till mitten av 1800-talet, tiden för Utvandrarna-sviten. Karl-Oskars och Kristinas lidande och hopp kan vi än i dag solidarisera oss med. Längre tillbaka än så förvandlas historiska människor till platta figurer som vikingar och trälar, svåra att identifiera sig med. Det påstås att kineser har en levande vi-känsla som når 5 000 år tillbaka i tiden. Här klarar vi 150.

Nog är det märkligt att vi kan känna med Karl-Oskar och Kristina, men inte med svenskar två generationer framåt i tiden.

Men det verkliga mysteriet är inte hur långt tillbaka vi kan känna gemenskap. Det är varför vi inte tycks kunna sträcka vårt vi framåt i tiden mer än till nästa val. I slutet av augusti publicerades en studie (van Westen et al, JGR Oceans, 24/8) som är talande för detta ointresse. Där forskningen tidigare har trott att risken för Golfströmmens kollaps var relativt låg, kanske fem procent, visar nya beräkningarna på 25 procent i ett låg-utsläppsscenario – och hela 70 procent i värsta fall. Kollapsen beräknas i så fall inträffa från år 2063 och under de följande årtiondena.

Ja, det är modeller. Risker och sannolikheter. Men vi pratar heller inte om Motala ström utan om Golfströmmen – den makalösa pumpen i Atlanten som drivs av salt och värme och som gör Norden beboeligt. Den som låter oss odla potatis på sommaren och överleva vintern.

Läs mer

De gastkramande risktalen borde ha toppat varje nyhetssändning. Partiledarna som ständigt ropar om ett hotat ”vi” borde ha stått i kö för att kommentera. Här talar forskare om en 50–50-risk att själva den mäktiga pump som upprätthåller livet i Norden och möjliggjort både vikingar och Gustav Vasa riskerar att upphöra inom livstiden för dagens svenska skolbarn! Och de som får tåpirrningar av fortissimon i ”Ja, jag vill leva, jag vill dö i Norden”, just de, kunde inte bry sig mindre.

Nog är det märkligt att vi kan känna med Karl-Oskar och Kristina, men inte med svenskar två generationer framåt i tiden. Kanske borde man ha skrivit in Golfströmmen i kulturkanon?

Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes 17 september, 2025

Palestinarörelsen och trollens nya gigekonomi

Sverigedemokratiska riksdagspolitikern Jessica Stegrud anländer till Jimmie Åkessons bröllop med högerextrema nätaktivisten Nick Alinia. Expo avslöjade nyligen att de hängt ut ett ungdomsgäng tillsammans. Foto: Jens Christian/Expressen/TT.

SD-politikern Jessica Stegruds filmaktion visar hur täta banden är mellan moderpartiet och de högerextrema nätaktivisterna. När trollfabriken lade ned tog frilansarna vid – för att skapa en alternativ medievärld där aktivister förlöjligas och blir dokusåpor på nätet.

Det har gått några timmar sedan Riksmötet öppnades med blåsorkestrar och kungatal. Politikerna har lämnat Riksdagen efter öppningscermonin den 9 september. Nu tas Mynttorget över av ett myller av vänstergrupper. Arrangörerna från Septemberuppropet, en allians bestående av Rebellmammor, Feministerna, Tillsammans mot rasism, Fridays for future, och 71 andra grupper, riggar högtalare och rullar ut banderoller, med krav på allt från stopp till folkmord till klimaträttvisa.

Men en grupp med tio fotografer som samlats bredvid bryr sig inte om den växande manifestationen. De flockas kring en ensam gråhårig pensionär med Palestinaflaggor och följer honom vart han än går på torget.

Gholamreza Harati deltog i revolutionen i Iran och flydde till Sverige i mitten av 80-talet. Han är en välkänd profil i Palestinarörelsen, alltid längst fram med flaggor i båda händerna. Högljudd, orädd och ständigt på plats, trots polisens återkommande avvisningar. I ytterhögerns alternativmedier har han blivit en följetong.

De hotar mig, de ringer mig sent på kvällen och natten. De ljuger om mig på sociala medier.

”Kryckmannen” kallar de honom. När den Sverigedemokraterna närstående mediekanalen Riks publicerar videor från manifestationen handlar de bara om honom. Korta klipp som paketeras för Facebook, Youtube och Tiktok.

I en av filmerna hör man Gholamreza upprört svara Riks reporter, fotomodellen Melina Hebelius, att han känner sig förföljd och tänker polisanmäla dem.

– De hotar mig, de ringer mig sent på kvällen och natten. De ljuger om mig på sociala medier, säger Gholamreza in i kameran och pekar på fotograferna.

”Kryckmannen: Jag kommer anmäla dig!” blir Riks rubrik för sin tionde film om honom.

Riks är inte ensamma om sin fixering vid Harati. På sociala mediet X har någon skapat ett falskt konto i hans namn, där filmerna om honom sprids. Hans namn och hemadress har lagts ut på sajten Invandrarkollen. Någon har smygfilmat honom utanför hans hem i den förort han bor.

– Jag hotar aldrig någon tillbaka. Det är för att ur min mun kommer bara politiska slagord, berättar Gholamreza Harati för Flamman.

– Men de tjänar pengar på att skriva om mig.


En av dem som skapar filmer om Gholemreza är den frilansande högeraktivisten Christian Peterson. Trots sin bakgrund i nazistiska Nordiska motståndsrörelsen är Peterson en återkommande gäst i Riks intervjusoffa. Men han säljer även egenproducerade inslag till kanalen. Ett sådant inslag var hans film från Återvandringskonferensen i Milano i våras, som Flamman rapporterade från.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Ledare 16 september, 2025

Kära regering – kalla inte demonstranter för ”odjur”

Den moderata utrikesministern Maria Malmer Stenergard delade ett inlägg som kallar Palestinademonstranter för ”odjur”. Foto: Stefan Jerrevång/TT.

Medan FN förklarar att Israel begår folkmord riktar politikerna inte sin ilska mot förövarna – utan mot demonstranterna för barns lika värde.

”Sverige är under en värderingsattack.”

Så skrev kristdemokraterna Ebba Busch och hennes nya toppnamn Alice Teodorescu Måwe i en debattartikel i helgen. Där uppmanade de till ”hårdare tag mot Palestinarörelsen”, som de menar har stått för en ”tsunami av hat mot judar”, samt ett ”dominans­beteende och krav på under­kastelse”.

Åtgärdslistan är lång: fler ska lagföras, demonstrationer ska flyttas, arrangörer svartlistas, och personer med dubbla medborgarskap – som jag själv – ska kunna fråntas sitt svenska pass. ”Den som agerar våldsamt eller uttrycker hat, hot eller stöd till terrorism uppvisar inte god vandel”, konstaterar de.

Nog är rätten att demonstrera mot den israeliska krigsmaskinen en fråga om yttrandefrihet, Maria Malmer Stenergard?

I går kväll fick vi en uppvisning i vad som kallas bristande vandel. Ett tiotal personer demonstrerade på Östermalm utanför Bajit, det judiska kulturcentrumet. Anledningen var att föreningen Med Israel för fred hade bjudit in en soldat från Israels armé att föreläsa. På scenen stod alltså företrädaren för en krigsmakt som just nu anklagas av FN för att begå folkmord. På plakaten stod ”IDF-soldater = krigsförbrytare” och ”Alla barn är lika värda”.

Ändå var det demonstranterna som politikerna gick till storms mot. Först spred Judiska ungdomsförbundet (JUS) en bild på demonstranterna med texten: ”Det spelar ingen roll vem avsändaren är, och det spelar all roll vad kontexten är. Att ställa sig med detta framför den judiska skolan när barn går hem är rakt av antisemitiskt.”

Utrikesministern Maria Malmer Stenergard (bilden) delade inlägget med texten: ”Det här handlar inte om yttrandefrihet, utan om att skapa skräck och rädsla hos barn som bor i Sverige. Vars familjer i generationer har blivit förföljda. Jag känner bara avsky mot dem som gör detta.” Inlägget delas av Ebba Busch, som även kallat helgens demonstrationer för en ”lynchmobb” i TV4 Nyhetsmorgon.

Gruppledaren för den moderata riksdagsgruppen Mattias Karlsson (bilden) tar i ännu hårdare: ”Det är terror i vardagen. Det är antisemitism i sin renaste form. De som gör detta är inte aktivister, de är odjur.” Inlägget delas av Maria Malmer Stenergard. Oppositionsledaren Magdalena Andersson stämmer in och kallar demonstrationen ”djupt olämplig”.

Men demonstrationen ägde rum efter att barnen redan gått hem. Och nog är rätten att demonstrera mot den israeliska krigsmaskinen en fråga om yttrandefrihet, Maria Malmer Stenergard?

I dag släppte FN en rapport som hävdar att Israel begår folkmord i Gaza. Kommissionen menar att fyra av fem folkmordshandlingar har utförts – massdödande, svårt fysiskt och psykiskt våld, skapande av livsvillkor som leder till förintelse, samt åtgärder som förhindrar födslar – och pekar på både israeliska ledares uttalanden och arméns agerande som bevis på folkmordsavsikt.

Dessa handlingar stöds av den orwellskt benämnda organisationen Med Israel för fred. Flamman har tidigare uppmärksammat att de bjudit in bosättarlobbyisten Eugene Kontorovich, som dessutom har gästat riksdagen på Kristdemokraternas inbjudan. Nu en IDF-soldat.

Den senaste veckan har Sverige diskuterat mordet på högerdebattören Charlie Kirk och förföljelsen av civilförsvarsminister Carl-Oskar Bohlin i en mörk gränd, och många har kallat till besinning. När ledande politiker kallar demonstranter för ”odjur” och får backning av utrikesministern är det uppenbart att man inte alls värnar det demokratiska samtalet, utan försöker få sina motståndare att hålla käften.

Läs mer

Så vem är det som ”uttrycker hat, hot eller stöd till terrorism”? I går var det ni: Ebba Busch, Alice Teodorescu Måwe, Maria Malmer Stenergard, Mattias Karlsson, Magdalena Andersson, Med Israel för fred.

Det är ni som brister i vandel.  Skyltar med ”Alla barn är lika värda” gör det däremot inte.

Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes/Nyheter 16 september, 2025

Protesterade mot IDF-föredrag – kallas ”odjur”

IDF-soldaten Eldar Maider (t.v.) och Hillelskolan i Stockholm (t.h.). Foto: Privat / Judiska ungdomförbundet.

Såväl utrikesministern som flera riksdagsledamöter har kritiserat gårdagens demonstration utanför det judiska kulturcentret Bajit och Hillelskolan. Nu kan Flamman berätta att en föreläsning med en israelisk soldat ägde rum samtidigt – och att demonstrationen ägde rum efter skoltid.

På måndagskvällen samlades ett tiotal personer på Nybrogatan på Östermalm i Stockholm. Två bar på en banderoll med texten ”IDF-soldater = krigsförbrytare”, och organisationsnamnet Judisk antisionistisk allians. En äldre man höll i ett plakat med texten ”Alla barn är lika värda”.

Strax därpå gick Judiska ungdomsförbundet (JUS) ut med kritik mot manifestationen:

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes 15 september, 2025

Sades upp från hamnen – tar fallet till domstol

Erik Helgeson håller ett kort tal utanför Arbetsdomstolen på måndagen den 15 september. Foto: Jacob Lundberg.

Erik Helgeson både polisanmäldes och sparkades efter Hamnarbetarförbundets blockad mot israelisk vapenhandel. Men polisanmälan lades ned – och nu är det i stället hans arbetsgivare i Göteborgs hamn som står inför rätta.

Utanför Arbetsdomstolen i Gamla stan har ett trettiotal personer samlats. Vissa bär på skyltar med fackliga budskap, andra på Palestinaflaggor. Vissa kombinerar båda.

Vid entrén står Erik Helgeson, vice ordförande i Hamnarbetarförbundet. I handen håller han en lånad megafon prydd med klistermärken från vänsterorganisationer från de senaste femton åren. Han råkar först slå på en ambulansliknande siren, innan han lyfter den mot munnen. 

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)