Om jag hade hört ordet ”hudvårdsrutin” när jag var 15, vilket jag inte gjorde, hade jag nog antagit att det syftade på ett tjärbad för patienter med bisarra, fjällande hudsjukdomar. I dag är rutinen självklar för många 15-åringar, förutsägbart nog för dem med kvinnligt kön. ”Vilken är din hudvårdsrutin?” har i intervjuer med yngre kvinnor blivit en given lära-känna-fråga som antas säga något kärnfullt om individen. Antalet videosnuttar (reels) med rubriken ”Min hudvårdsrutin” ökar ständigt och spänner över hela spektrat från proffsproducerade reklaminslag med Bianca Ingrosso till högstadietjejer i dunkla badrum som mumlar något om att få till ”rätt glow”.
Hudvårdsrutinen är en process som involverar 5–10 produkter med namn som ”toner”, ”serum”, ”primer” och ”concealer” (bland andra) som i rätt ordning duttas och smörjs in i ansiktet. Syftet är att ”uppnå en hälsosam hud”, vilket är detsamma som vackrare hud. Producenternas uppfinningsrikedom är imponerande; förutom mängden barocka specialingredienser (snigelsekret är populärt, spårmängder av guld och vulkanaska förekommer) gör differentieringen beroende på hudtyp och lokal (partiet kring ögonen kräver givetvis egna serum och primers, för att inte tala om torra respektive oljiga partier i olika hörn av ansiktet) att mängden produkter ökar med minst en tiopotens. Lägg därtill att man givetvis kan ha en rutin för varje årstid, och antalet produkter överstiger kanske inte stjärnorna i Vintergatan men väl i någon mindre dvärggalax.
Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇
Prenumerera och läs direkt!
Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.
Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!