Utrikes 04 augusti, 2018

Dörren öppen i Sarajevo

När Ena var fyra år bröt Balkankriget ut och hon tvingades fly Bosnien med sin mamma och trillingsystrar. Nu hjälper hon och systrarna i stället unga män på väg norrut längs den ”nya Balkanrutten”.

 

När Ena och hennes systrar föddes i början av 1989 var det i ett land som inte längre finns, i före detta Jugoslavien. Strax efter det bröt kriget ut. Medan Ena, hennes två trillingsystrar och deras mamma flydde till Frankrike, stannade pappan kvar under hela kriget.

Kulhål och spår av kriget syns fortfarande runt om i Sarajevo. På Ena syns inga spår, och hon har bara vaga minnen från kriget. Det hon minns är mer vardagliga saker, inget som egentligen är kopplat till att vara på flykt, att leva i en stad söndertrasad av krig eller att komma tillbaka utan att minnas sitt modersmål. Ändå sitter kriget kvar i henne, i hela staden. Hon pratar snabbt och intensivt om kriget som ett trauma som fortfarande påverkar inte bara Sarajevo, utan hela Bosnien.

Till skillnad från andra länder på Balkan, som Serbien och Makedonien, var Bosnien fram till nyligen inte en del av den så kallade Balkanrutten till norra Europa, för att inte tala om en slutdestination.

– Saken är att flyktingarna inte kom hit förrän i ungefär februari i år. Jag vet inte hur, men de har passerat via andra länder fram tills nu, säger Ena.

Det var ungefär samtidigt, i februari, som internationell media började uppmärksamma vad de kallade för ”den nya Balkanrutten”. Orsakerna till den nya vägen är flera. Polisvåld längs Serbiens gränser till Ungern och Kroatien och tilltagande hopplöshet i serbiska läger har fått människor att söka nya vägar. En av dem går via Albanien, Montenegro och sedan Bosnien, med EU som mål.

Minnet av ett krig

Kanske är det på grund av vad Ena kallar för ett ”obearbetat trauma” som lokalbefolkningen trots knappa resurser svarat som den gjort på den nya situationen. Sedan början av året har över 7000 personer registrerats i landet. Det är mångdubbelt fler än antalet för hela 2017. Drygt 3000 migranter befinner sig fortfarande i landet.

– Det är en väldigt speciell situation. Krigsflyktingar kommer till ett land där lokalbefolkningen också har varit flyktingar, säger Ena.

Hon har föreslagit att vi möts på Tito’s bar i Sarajevo. Vägarna är rödmålade till den gamle ledarens ära, även om baren är alldeles för nybyggd för att ha anor så långt tillbaka. Ena tror att allt sker av en anledning, även om det är något som till synes kan verka orättvist. Som att vara född in i krig. Därför tror Ena inte heller att det var en slump att hon plötsligt började tänka på Afghanistan. Samtidigt som det i media mest skrivs om Syrien. Ena jobbar som turistguide, och håller visningar om Sarajevos historia.

– Det finns ett ställe med afghanska mattor som jag alltid går förbi på visningarna, och den här dagen stannade jag till och tittade på dem. Jag kände ett slags konstig dragning till Afghanistan, du vet, alla pratar om Syrien bara, men jag visste inte varför.

Kort därefter visade hennes vän henne ett meddelande om en grupp afghanska killar som bodde på ett hostel. Hon kunde inte sluta tänka på dem, bestämde sig för att söka upp den person som skickat meddelandet och gick till hostelet. Ena och killarna blev vänner och hon gav dem en tur runt stan. Kort därefter flyttade de sju männen i 20-årsåldern in i det stora hus som Ena och systrarna Maja och Hana bor i.

– Vi har plats, och jag tycker inte om att huset ska stå tomt när någon har behov av att utnyttja det. Jag ringde mina systrar och de sa ja, säger hon.

Lokalbefolkningens hjälp

Ena och hennes systrar är inte ensamma om sitt beslut att hjälpa de nyanlända. Det är fler än dem som tagit in individer, familjer och gravida par. Men eftersom Sarajevo just nu framför allt är en plats som migranter passerar genom är det högst sannolikt att få andra har bott ihop med lokalbefolkningen under så lång tid som de afghanska killarna bodde hos Ena och hennes systrar. Men det är heller inte bara genom att erbjuda tak över huvudet som folk hjälper.

På Tarik Aljovićs familjs restaurang som ligger intill stationen är alla välkomna. Under de blåa markiserna sitter ett tiotal killar från framför allt Pakistan, Afghanistan, Algeriet och Marocko. Den nästintill tomma stationen har blivit en samlingsplats för de som flytt och fastnat i Bosnien, och för närvarande samlas omkring 300 unga män och enstaka familjer här dagligen. På restaurangen får alla som vill ladda sina telefoner och ofta även gratis mat.

– En del vill betala och då ger vi rabatt, till exempel en dryck på köpet. Men oftast ger vi bort mellan tio och femtio portioner mat om dagen, förklarar Tarik Aljovi.

Han menar att hans familjs restaurang är en institution i Sarajevo. Det är mer eller mindre alltid fullsatt och har legat här i drygt 20 år, sedan just efter kriget som Tarik Aljović föddes under, men är för ung för att minnas. Före det hade familjen en annan restaurang, men liksom så mycket annat förstördes den.

– Min pappa säger alltid att om det går att hjälpa ska du göra det. Det är alltid lättare att vara vänlig än elak, säger Tarik Aljović.

För Ena är förklaringen inte lika enkel, även om hennes impuls är att ge om hon kan. Bosnier vill gärna uppfattas som att de är hjälpsamma, men egentligen, menar hon, förstår de inte riktigt vad de gör ännu. Hon går ganska hårt åt sina landsmän och menar att hjälpen också är ett slags självhjälp.

Alla hjälper, men de är också säkra på att ingen kommer vilja stanna. Hon liknar det vid att ta hand om en söt valp som hittills uppfört sig exemplariskt.

– Det här är en helt ny situation för oss som aldrig sett ett så stort inflöde av migranter. Vår kultur är väldigt enhetlig och även om många vill ge intryck av att vara öppna så tror jag att det kan ändras snabbt, säger Ena.

Ömsesidig respekt

Ena och systrarnas hus är stort, med en grön trädgård där det står utemöbler och växter. Det ligger bara fem minuter från Sarajevos tågstation och Tariks pappas restaurang. Ljuset skiner in och små tavlor, personliga detaljer och gamla möbler ger en hemtrevligt bohemisk känsla.

Salim Khan är en av sju killar som har bott i huset med systrarna under fyra månader. Det här är hans sista kväll i Sarajevo och han sitter på trappan utanför tågstationen. Bosnien är inte ett land han har tänkt stanna i. Det är varken lätt att stanna eller att ta sig vidare och han kommer att sakna systrarna.

– Vi blev som bröder och systrar. De har varit så snälla mot oss, vi kommer att fortsätta ha kontakt med varandra, säger Salim.

Han och kompisen Said är de sista två kvar. De övriga fem har lämnat Sarajevo och två av dem är redan i Frankrike, där Ena och hennes systrar levde som flyktingar under några år på nittiotalet. Det bästa med att bo hos Ena var inte den materiella standarde menar han, utan det faktum att han och hans sex vänner, till skillnad från så många av dem som varje dag kommer till stationen, har haft tillgång till sängar, dusch och tak över huvudet.

– Det bästa var den respekt de behandlade oss med, och vi dem med, säger Salim Khan.

Identitet och flykt

Ena säger själv att hennes minne av kriget är vagt, men trots det pratar hon om sig själv som någon som varit flykting. Känslan av att vara flykting, med allt vad det innebär, finns inbyggd i henne oavsett. Precis innan hon bjöd in killarna att dela huset med dem pratade hon med en kompis som hade sett flyktingarna på gatan i Sarajevo och mindes hur det en gång var för henne själv.

– Vi är jämngamla, men hennes minnesbilder var så mycket starkare än mina. Hon berättade för mig om hur hon kom till Kroatien med sina föräldrar och sedan till Holland. Medan de på det ena stället behandlades väl, var förhållandena mycket sämre på det andra stället. Framför allt bemötandet var annorlunda, säger Ena.

Hon menar att människor ofta klumpas ihop för att göra dem lättare att förstå eller prata om.

– ”Den tacksamma flyktingen”, eller ”den giriga flyktingen”, säger Ena sakta och eftertänksamt.

Att leva ihop

När killarna först flyttade in tog det ett tag att vänja sig. Det var inte helt lätt, och de gick tillsammans genom en fas där de lärde känna varandra, insåg vilka gränser de hade och hur samvaron skulle utformas. De två husreglerna, ingen alkohol och inget kött, följdes utan problem. Några andra regler hade de egentligen inte.

Men Ena kunde först uppleva att killarna dömde henne och systrarna för vissa detaljer i deras privatliv. Efter ett tag gav det dock med sig. Ena förklarar att det är dumt att tro att de här killarna skulle vara annorlunda än någon annan, den du lever ihop med får du se alla sidor av.

– Jag gav dem svar på tal och ställde motfrågor som fick dem att tänka till. Vi har en väldigt ärlig och direkt relation. Att sluta döma varandra var en kollektiv process.

Flera gånger har hon fått frågan om hon var rädd när de tog in sju unga män i huset. Hon ler snett och tar en paus igen.

– Det var vi inte. Inte alls. Men jag kan förstå frågan. Kanske hade vi varit det om vi bjudit in sju okända personer, men det gjorde vi inte. Vi blev vänner innan, säger hon.

Under tiden som Salim, Said och de andra bodde i huset gjorde de allt på afghanskt vis. Från trappan på tågstationen berättar Salim att de lagade mat ibland, ofta något med ris, och sedan åt de allihop på golvet. I det stora, öppna vardagsrummet pekar Ena på en hylla där duken de använde ligger. Nu, dagen efter att Salim och Said, de som stannade längst, gett sig av ligger den prydligt hopvikt på en låg hylla.

Ena menar att de lärde sig mycket av att öppna dörren för Salim och hans vänner.

– Killarna visade hur fåniga vi är här i väst, och i Bosnien där alla vill vara som i väst, med våra ägodelar och vårt behov av utrymme. De delade allt på ett så självklart sätt och gav också till andra utanför huset som hade mindre, förklarar hon.

Bosnien inte målet

För många som kommer till Bosnien är det inte slutdestinationen. Få känner ens till att landet existerar och, som Ena säger, är det först nyligen som det fattiga landet blivit en del av flyktvägen från Mellanöstern. Salim, Said och deras vänner tänkte hela tiden att de skulle ta sig vidare. De blev bekväma efter ett tag och Ena och systrarna tog det svåra beslutet att ge dem ett par veckor på sig att lämna huset.

– Vi hjälpte några som inte längre hjälpte sig själva eller sin egen familj. De sa själva att de hade dåligt samvete som stannade här och inte fortsatte sin resa. De slutade göra allt. Precis som vi alla kan göra mot våra föräldrar när vi är unga, säger hon.

Dagen efter att Salim och Said åkt sitter Ena i den numera tomma källaren. Kanske kommer de att bjuda in några fler att bo här, men just nu har de lovat bort källaren till volontärer som hjälper flyktingar runt om i staden. Hon drar upp benen under sig på stolen. När killarna flyttade in var tanken att de kunde stanna så länge de ville om de var i Bosnien för att stanna.

– Men som så många andra, vi som är födda här också, insåg de att Bosnien är ett skadat land. Vem vill leva i ett skadat land om du har möjligheten att inte göra det?

Ena tror däremot inte att det vore omöjligt att få stanna i Bosnien. Men den som väljer att stanna måste inse att han eller hon får ta det för vad det är. Arbetslösheten ligger på omkring 40 procent. Många jobbar olagligt och tjänar runt 400 euro i månaden, men har samtidigt ett relativt bra liv. Ena är personligen glad över att hennes mamma valde att komma tillbaka från Frankrike efter kriget. Men hon vet att många är trötta på hur landet fungerar, eller inte fungerar.

– Det går nog att leva ett helt liv här utan att ha giltiga papper, säger hon.

Not: Förutom Salim och Said vill ingen av killarna framträda med sina namn.

_____________________________________

Prova Flamman gratis!

Just nu kan du få prova Flamman gratis i en månad. Följ länken för mer information.

Fakta Nya Balkanrutten

Sedan årsskiftet har över 7200 människor anlänt till och registrerats i Bosnien. Många aktivister menar att asylsystemet lämnar mycket i övrigt att önska och att chanserna att få asyl i landet är små. Samtidigt som lokalbefolkningen hjälper har det från statligt håll gått trögt. I skrivande stund ska snart det andra lägret öppna i Hadži, en timme utanför Sarajevo. Där kommer migranter att bo i tält innan baracker finns på plats.

I början av juni fick Bosnien 1,5 miljoner euro i stöd från EU för att bättre kunna hantera situationen de står inför. Bosniens säkerhetsminister Dragan Mektić har sagt att Bosnien inte kan bli nästa ”hotspot”, det vill säga, ett land där många asylsökande samlas. Enligt honom saknas resurser och landet kan bara vara en plats som människor passerar, inte en där de stannar. Samtidigt var ökat stöd till länder på Balkan en av punkterna som EU:s ministrar enades om i slutet på juni.

Enligt online-magasinet Kosovo 2.0 anlände sammanlagt 7900 personer till Albanien, Montenegro och Bosnien i maj. De flesta samlas nu i Bosnien, framförallt i Bihac i norr vid gränsen till Kroatien, dit det går dagliga bussar från huvudstaden Sarajevo. Enligt FN-organet International Organisation for Migration har 57 000 människor nått Europa via smugglarrutter i år.

Inrikes/Nyheter 18 september, 2025

Toppmoderat anmäld för hets mot folkgrupp: ”Kallar judar för odjur”

Mattias Karlsson är gruppledare för Moderaterna i riksdagen. Foto: Henrik Montgomery / TT.

Anmälaren menar att Moderaternas gruppledare Mattias Karlssons beskrivning av en judisk vänstergrupp som ”odjur” är rasistisk – och beskriver anmälan som en symbolisk markering.

I samband med den tysta manifestation som arrangerades av en judisk vänstergrupp mot ett föredrag av en tidigare IDF-officer på det judiska kulturcentret Bajit gick flera politiker ut med hård kritik mot protesten.

Bland dem som fördömde manifestationen fanns utrikesminister Maria Malmer Stenergard och Socialdemokraternas partiledare Magdalena Andersson, som båda lyfte fram det faktum att den judiska Hillelskolan delar lokal med Bajit, och att det kan ha funnits elever på plats trots att protesten ägde rum efter skoltid.

Även Moderaternas gruppledare i riksdagen, Mattias Karlsson, kritiserade manifestationen i hårda ordalag:

I bilden på X-inlägget ser man tydligt att det är en judisk förening som håller i manifestationen

”Det är terror i vardagen. Det är antisemitism i sin renaste form. De som gör detta är inte aktivister, de är odjur”, skrev han i ett inlägg som fortfarande ligger uppe på X.

Nu har en polisanmälan lämnats in mot Mattias Karlsson – för hets mot folkgrupp. Bakom den står nätverket Nödrop Gaza, som i ett inlägg på Instagram beskriver hur Karlsson ”kallar judar för odjur”.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes 18 september, 2025

Välfärdsstat ut, gigjobb in

Gigekonomin suger in arbetare när välfärdsstaten slutar skydda dem, menar forskaren Petter Törnberg. Foto: Janerik Henriksson/TT.

Gigekonomins framväxt och nedmonteringen av välfärdsstaten är två sidor av samma mynt, enligt en ny svensk-nederländsk studie. ”De bygger på en sårbar, arbetslös underklass som inte får skydd från någon välfärdsstat”, säger forskaren Juliana Chueri.

”Stoppa gigbolagen i välfärden!” vädjade nyligen trafikpolitikern Kadir Kasirga (S) i tidningen Transportarbetaren. 

Andelen privata leverantörer inom vård och omsorg har ökat överlag de senaste åren, främst under borgerliga regionstyren. Men i våras tog gigekonomin ett helt nytt kliv in på välfärdens arena, när app-taxibolaget Bolt – vars arbetsvillkor kritiserats som ”slavliknande” av chaufförer – vann en upphandling i region Uppsala, för att köra kollektivavtalslösa vårdresor. Kort därefter gjorde närliggande Sigtuna kommun samma sak, och har nu anförtrott Bolt med att köra skolskjuts och färdtjänst – under vad man beskriver som ”kollektivavtalsliknande villkor”.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes 18 september, 2025

Svensk kostym, kurdiskt blod

Dansandet har också blivit en väg in i ett politiskt engagemang. Foto: Lisa Mattisson.

En folksång i radion under pandemin fick yrkeschauffören Björn Lindberg att börja dansa kurdisk dans. Nu har han en entusiastisk storpublik från hela världen som följer honom på Tiktok och Instagram.

Ding, ding, ding, ding, tjut, tjuut! På mobilskärmen syns en man i ett enkelt möblerat vardagsrum som rör sig med sirliga rörelser till kurdisk folkmusik. Det hörs på drillarna att det är en glädjedans och zurnan, blåsinstrumentet i låten tutar gällt som en säckpipa på speed. Höfterna rör sig, axlarna vickar och han bröstar upp sig och kastar då och då skälmska blickar mot kameran medan armarna svänger sensuellt. I handen håller han en sjal med den röd-grön-gula kurdiska flaggans färger som han snurrar i takt till rytmernas gung.

Det är bara en sak som sticker ut: den dansande mannen har ljust, rödlätt hår och liknar mest kaviar-Kalles storebror.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Kommentar 17 september, 2025

Paulina Sokolow: Är församlingen till för oss judar – eller för Israel?

Utrikesminister Maria Malmer Stenergard (M) och Aron Verständig, ordförande judiska centralrådet vid en minnesstund för 7 oktober-attacken i Israel. Foto: Fredrik Sandberg / TT.

Judar mot judar. Så kan man beskriva det som hände i måndags, när aktionsgruppen Judisk antisionistisk allians genomförde en manifestation framför det judiska kulturcentret Bajit. Detta i protest mot att man bjudit in en tidigare IDF-officer till ett föredrag i samma hus där barn några timmar tidigare suttit vid sina bänkar. Kan man tänka sig en tydligare bild av den avgrundsdjupa sprickan som uppstått inom en av Sveriges minsta minoriteter? 

Hur kunde det bli så här? Det är inget vackert firande av jubileumsåret, då det uppmärksammas att det är 250 år sedan juden Aaron Isaac fick kungens tillåtelse att grunda en judisk församling. Det var så landet blev en – om än inte välkomnande famn – så definitivt en fruktsam jordmån för de första invandrarna att starta affärsrörelser, varav vissa skulle blomstra till dessa dagar och forma svenskt kulturliv. Vill man få en känsla av en sådan mötesplats så går det att besöka Judiska museet i Gamla stan, en undanskymd men interiört vacker byggnad som vittnar om en bit svensk, mångkulturell kosmopolitisk historia. 

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Rörelsen 17 september, 2025

Hur kan Sverige kasta iranska feminister rakt in i döden?

Mordet på Mahsa Jina Amini uppmärksammas i Oslo, september 2023. Foto: Javad Parsa/NTB/TT.

Detta är en insändare. Skribenten ansvarar själv för alla åsikter som uttrycks.

Vill du svara på texten? Skicka en replik på högst 3 000 tecken till [email protected].

I dag tänder jag ett ljus för den unga iransk-kurdiskan Jina Mahsa Amini. Det är nämligen tre år sedan hon miste livet efter att ha misshandlats av Irans så kallade moralpoliser i Teheran.

Med all rätt väckte mordet ramaskri i hela landet. Hur kan en ung kvinna dödas bara för att hon inte dolt sitt hår tillräckligt väl under slöjan?

Tusentals kvinnor har under årtionden mördats av ayatollornas förtrycksapparat bara för att de velat leva fria liv eller deltagit i protester. Men mordet på Jina tände en unik gnista av motstånd.

Miljontals kvinnor och män gick ut på gatorna i Iran och ropade ”Kvinna, liv, frihet”. Unga kvinnor ryckte av mullornas turbaner. Bilder av Jina bars på demonstrationer från Teheran till Stockholm.

Att hon blev en sådan symbol beror till stor del på de två modiga journalisterna Nilufar Hamedi och Elaheh Mohammedi. 

Utvisningarna av Fereshteh och Narges illustrerar att Sverige inte menar allvar med sina fördömanden av kvinnoförtryck runt om i världen.

De avslöjade vad som hänt och vakade över henne på sjukhuset innan hon dog. En av de sista bilderna, där Jina ligger inför döden under en rutig filt med slangar i munnen och näsan, är outhärdlig.

Och ayatollorna, som i vanliga fall kontrollerar alla medier, blev ursinniga. Strax efter att bilderna på Jina på sjukhussängen spridits över hela världen frihetsberövades de två journalisterna. Hamedi och Mohammedi anklagades för att ha ”spridit propaganda och konspirera mot rikets säkerhet”. Först efter sjutton månader i fängelse och omfattande protester från omvärlden frigavs de.

När jag i dag sörjer Jinas orättfärdiga död är jag ledsen över något annat också. Sverige, en gång känt som en humanitär stormakt, utvisar kvinnorättsaktivister till Iran. Kvinnor som jagas av ayatollorna bara för att de kämpar för sina medsystrars rätt till att välja framtid, kärlekspartner och bestämma över sina kroppar. Det är oacceptabelt.

Låt mig nämna två av dem.

Fereshteh Javani (bilden) kom till Sverige för sex år sedan efter att ha kämpat för kvinnors rättigheter i Iran. Här organiserar hon ”Kvinna, liv, frihet”-manifestationer runt om i landet, samtidigt som hon arbetar och försörjer sig. Hennes kamp mot ayatollorna i Iran är ingen hemlighet eftersom hon också framträtt i bland annat Flamman. Men trots att hon riskerar avrättning i Iran har Migrationsverket beslutat att utvisa henne dit.

En annan kvinna som fortsatt sitt engagemang för både kvinnors och kurders rättigheter i Sverige är Narges Hashemi, som flyttade hit för ett decennium sedan med sin bror Edris. Även hon har organiserat ”Kvinna, liv, frihet”-manifestationer och finns med säkerhet på Teheran-regimens lista över dem som ska straffas.

Läs mer

Ändå insisterar Migrationsverket, på direktiv av Tidö-regeringen, på att hon måste lämna Sverige omedelbart. Och som en kriminell måste hon två gånger i veckan anmäla sig till Migrationsverket i Märsta.

Utvisningarna av Fereshteh och Narges illustrerar att Sverige inte menar allvar med sina fördömanden av kvinnoförtryck runt om i världen. Hur kan vi kasta kvinnorättsaktivister som sökt skydd hos oss tillbaka till sina förtryckare? Har skamlösheten inga gränser?

Nu är jag rädd att jag snart behöver tända fler ljus. För de kvinnorättsaktivister som Sverige utvisar till Iran.

Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes/Nyheter 17 september, 2025

Bjöd in IDF-soldat till Stockholm – detta är Miff

Miff firar Israels självständighetsdag i Oslo – medan demonstranter protesterar mot Miff. Foto: Amanda Pedersen Giske / NTB.

Föreningen Med Israel för fred (Miff) växer snabbt, och har goda kontakter inom skandinavisk politik. Vilka står bakom den norska organisationen, som bjuder in israeliska soldater och extremistiska bosättare till Stockholm?

”Djupt skamligt att demonstrera mot Israel utanför en judisk skola i Sverige. Många judiska barn och familjer känner stor oro och lever med polisbevakning varje dag,” skrev finansminister Elisabeth Svantesson på X om gruppen Judisk antisionistisk allians protest mot den israeliska soldaten Eldar Maiders föreläsning i Stockholm. 

Föredraget hölls på det judiska kulturcentret Bajit, granne med Hillelskolan. Enligt ministern visade demonstranterna ”ingen solidaritet” utan ”passerade ytterligare en skamlös gräns”.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Ledare 17 september, 2025

Vi känner med Karl-Oskar – men skiter i våra barn

I norska Lofoten snuddar Golfströmmen vid kusten. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman/SVD/TT.

Samma politiker som diskuterar om perser och kurder kan vara svenskar, rycker på axlarna åt att Norden snart kan vara obeboeligt. Var är solidariteten med nästa generations svenskar?

När min son var fem år gammal kom han ut i köket en sen kväll efter nattning och frågade upprört: ”Men vem var apan?!” Jag förstod ingenting. Han förklarade: ”Pappa är människa, farfar är människa och hans pappa var nog också människa. Så vem var apan egentligen?”

Då förstod jag. Han hade sett den klassiska bildserien av evolutionen, från krum apa till rakryggad homo sapiens. Nu undrade han, helt logiskt, hur långt tillbaka i släkten man måste gå för att hitta den där supercoola apan. Kunde det vara farfars farfar? Han famlade klumpigt efter gränserna för ett biologiskt ”vi”. Var börjar det – och var tar det slut?

Det är en rimlig fråga från ett barn. Mindre rimligt är att svenska makthavare tycks vara lika uppslukade av var vi:et börjar och slutar. Det märks inte minst på diskussionerna om kulturkanon, eller Jessica Stegruds påpekande av det ”talande” i att den diskuterades av en perser och en kurd – det vill säga kulturminister Parisa Liljestrand och socialdemokraten Lawen Redar.

Det svenska historiska vi:et tycks sträcka sig till mitten av 1800-talet, tiden för Utvandrarna-sviten. Karl-Oskars och Kristinas lidande och hopp kan vi än i dag solidarisera oss med. Längre tillbaka än så förvandlas historiska människor till platta figurer som vikingar och trälar, svåra att identifiera sig med. Det påstås att kineser har en levande vi-känsla som når 5 000 år tillbaka i tiden. Här klarar vi 150.

Nog är det märkligt att vi kan känna med Karl-Oskar och Kristina, men inte med svenskar två generationer framåt i tiden.

Men det verkliga mysteriet är inte hur långt tillbaka vi kan känna gemenskap. Det är varför vi inte tycks kunna sträcka vårt vi framåt i tiden mer än till nästa val. I slutet av augusti publicerades en studie (van Westen et al, JGR Oceans, 24/8) som är talande för detta ointresse. Där forskningen tidigare har trott att risken för Golfströmmens kollaps var relativt låg, kanske fem procent, visar nya beräkningarna på 25 procent i ett låg-utsläppsscenario – och hela 70 procent i värsta fall. Kollapsen beräknas i så fall inträffa från år 2063 och under de följande årtiondena.

Ja, det är modeller. Risker och sannolikheter. Men vi pratar heller inte om Motala ström utan om Golfströmmen – den makalösa pumpen i Atlanten som drivs av salt och värme och som gör Norden beboeligt. Den som låter oss odla potatis på sommaren och överleva vintern.

Läs mer

De gastkramande risktalen borde ha toppat varje nyhetssändning. Partiledarna som ständigt ropar om ett hotat ”vi” borde ha stått i kö för att kommentera. Här talar forskare om en 50–50-risk att själva den mäktiga pump som upprätthåller livet i Norden och möjliggjort både vikingar och Gustav Vasa riskerar att upphöra inom livstiden för dagens svenska skolbarn! Och de som får tåpirrningar av fortissimon i ”Ja, jag vill leva, jag vill dö i Norden”, just de, kunde inte bry sig mindre.

Nog är det märkligt att vi kan känna med Karl-Oskar och Kristina, men inte med svenskar två generationer framåt i tiden. Kanske borde man ha skrivit in Golfströmmen i kulturkanon?

Diskutera på forumet (1 svar)
Inrikes 17 september, 2025

Palestinarörelsen och trollens nya gigekonomi

Sverigedemokratiska riksdagspolitikern Jessica Stegrud anländer till Jimmie Åkessons bröllop med högerextrema nätaktivisten Nick Alinia. Expo avslöjade nyligen att de hängt ut ett ungdomsgäng tillsammans. Foto: Jens Christian/Expressen/TT.

SD-politikern Jessica Stegruds filmaktion visar hur täta banden är mellan moderpartiet och de högerextrema nätaktivisterna. När trollfabriken lade ned tog frilansarna vid – för att skapa en alternativ medievärld där aktivister förlöjligas och blir dokusåpor på nätet.

Det har gått några timmar sedan Riksmötet öppnades med blåsorkestrar och kungatal. Politikerna har lämnat Riksdagen efter öppningscermonin den 9 september. Nu tas Mynttorget över av ett myller av vänstergrupper. Arrangörerna från Septemberuppropet, en allians bestående av Rebellmammor, Feministerna, Tillsammans mot rasism, Fridays for future, och 71 andra grupper, riggar högtalare och rullar ut banderoller, med krav på allt från stopp till folkmord till klimaträttvisa.

Men en grupp med tio fotografer som samlats bredvid bryr sig inte om den växande manifestationen. De flockas kring en ensam gråhårig pensionär med Palestinaflaggor och följer honom vart han än går på torget.

Gholamreza Harati deltog i revolutionen i Iran och flydde till Sverige i mitten av 80-talet. Han är en välkänd profil i Palestinarörelsen, alltid längst fram med flaggor i båda händerna. Högljudd, orädd och ständigt på plats, trots polisens återkommande avvisningar. I ytterhögerns alternativmedier har han blivit en följetong.

De hotar mig, de ringer mig sent på kvällen och natten. De ljuger om mig på sociala medier.

”Kryckmannen” kallar de honom. När den Sverigedemokraterna närstående mediekanalen Riks publicerar videor från manifestationen handlar de bara om honom. Korta klipp som paketeras för Facebook, Youtube och Tiktok.

I en av filmerna hör man Gholamreza upprört svara Riks reporter, fotomodellen Melina Hebelius, att han känner sig förföljd och tänker polisanmäla dem.

– De hotar mig, de ringer mig sent på kvällen och natten. De ljuger om mig på sociala medier, säger Gholamreza in i kameran och pekar på fotograferna.

”Kryckmannen: Jag kommer anmäla dig!” blir Riks rubrik för sin tionde film om honom.

Riks är inte ensamma om sin fixering vid Harati. På sociala mediet X har någon skapat ett falskt konto i hans namn, där filmerna om honom sprids. Hans namn och hemadress har lagts ut på sajten Invandrarkollen. Någon har smygfilmat honom utanför hans hem i den förort han bor.

– Jag hotar aldrig någon tillbaka. Det är för att ur min mun kommer bara politiska slagord, berättar Gholamreza Harati för Flamman.

– Men de tjänar pengar på att skriva om mig.


En av dem som skapar filmer om Gholemreza är den frilansande högeraktivisten Christian Peterson. Trots sin bakgrund i nazistiska Nordiska motståndsrörelsen är Peterson en återkommande gäst i Riks intervjusoffa. Men han säljer även egenproducerade inslag till kanalen. Ett sådant inslag var hans film från Återvandringskonferensen i Milano i våras, som Flamman rapporterade från.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Ledare 16 september, 2025

Kära regering – kalla inte demonstranter för ”odjur”

Den moderata utrikesministern Maria Malmer Stenergard delade ett inlägg som kallar Palestinademonstranter för ”odjur”. Foto: Stefan Jerrevång/TT.

Medan FN förklarar att Israel begår folkmord riktar politikerna inte sin ilska mot förövarna – utan mot demonstranterna för barns lika värde.

”Sverige är under en värderingsattack.”

Så skrev kristdemokraterna Ebba Busch och hennes nya toppnamn Alice Teodorescu Måwe i en debattartikel i helgen. Där uppmanade de till ”hårdare tag mot Palestinarörelsen”, som de menar har stått för en ”tsunami av hat mot judar”, samt ett ”dominans­beteende och krav på under­kastelse”.

Åtgärdslistan är lång: fler ska lagföras, demonstrationer ska flyttas, arrangörer svartlistas, och personer med dubbla medborgarskap – som jag själv – ska kunna fråntas sitt svenska pass. ”Den som agerar våldsamt eller uttrycker hat, hot eller stöd till terrorism uppvisar inte god vandel”, konstaterar de.

Nog är rätten att demonstrera mot den israeliska krigsmaskinen en fråga om yttrandefrihet, Maria Malmer Stenergard?

I går kväll fick vi en uppvisning i vad som kallas bristande vandel. Ett tiotal personer demonstrerade på Östermalm utanför Bajit, det judiska kulturcentrumet. Anledningen var att föreningen Med Israel för fred hade bjudit in en soldat från Israels armé att föreläsa. På scenen stod alltså företrädaren för en krigsmakt som just nu anklagas av FN för att begå folkmord. På plakaten stod ”IDF-soldater = krigsförbrytare” och ”Alla barn är lika värda”.

Ändå var det demonstranterna som politikerna gick till storms mot. Först spred Judiska ungdomsförbundet (JUS) en bild på demonstranterna med texten: ”Det spelar ingen roll vem avsändaren är, och det spelar all roll vad kontexten är. Att ställa sig med detta framför den judiska skolan när barn går hem är rakt av antisemitiskt.”

Utrikesministern Maria Malmer Stenergard (bilden) delade inlägget med texten: ”Det här handlar inte om yttrandefrihet, utan om att skapa skräck och rädsla hos barn som bor i Sverige. Vars familjer i generationer har blivit förföljda. Jag känner bara avsky mot dem som gör detta.” Inlägget delas av Ebba Busch, som även kallat helgens demonstrationer för en ”lynchmobb” i TV4 Nyhetsmorgon.

Gruppledaren för den moderata riksdagsgruppen Mattias Karlsson (bilden) tar i ännu hårdare: ”Det är terror i vardagen. Det är antisemitism i sin renaste form. De som gör detta är inte aktivister, de är odjur.” Inlägget delas av Maria Malmer Stenergard. Oppositionsledaren Magdalena Andersson stämmer in och kallar demonstrationen ”djupt olämplig”.

Men demonstrationen ägde rum efter att barnen redan gått hem. Och nog är rätten att demonstrera mot den israeliska krigsmaskinen en fråga om yttrandefrihet, Maria Malmer Stenergard?

I dag släppte FN en rapport som hävdar att Israel begår folkmord i Gaza. Kommissionen menar att fyra av fem folkmordshandlingar har utförts – massdödande, svårt fysiskt och psykiskt våld, skapande av livsvillkor som leder till förintelse, samt åtgärder som förhindrar födslar – och pekar på både israeliska ledares uttalanden och arméns agerande som bevis på folkmordsavsikt.

Dessa handlingar stöds av den orwellskt benämnda organisationen Med Israel för fred. Flamman har tidigare uppmärksammat att de bjudit in bosättarlobbyisten Eugene Kontorovich, som dessutom har gästat riksdagen på Kristdemokraternas inbjudan. Nu en IDF-soldat.

Den senaste veckan har Sverige diskuterat mordet på högerdebattören Charlie Kirk och förföljelsen av civilförsvarsminister Carl-Oskar Bohlin i en mörk gränd, och många har kallat till besinning. När ledande politiker kallar demonstranter för ”odjur” och får backning av utrikesministern är det uppenbart att man inte alls värnar det demokratiska samtalet, utan försöker få sina motståndare att hålla käften.

Läs mer

Så vem är det som ”uttrycker hat, hot eller stöd till terrorism”? I går var det ni: Ebba Busch, Alice Teodorescu Måwe, Maria Malmer Stenergard, Mattias Karlsson, Magdalena Andersson, Med Israel för fred.

Det är ni som brister i vandel.  Skyltar med ”Alla barn är lika värda” gör det däremot inte.

Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes/Nyheter 16 september, 2025

Protesterade mot IDF-föredrag – kallas ”odjur”

IDF-soldaten Eldar Maider (t.v.) och Hillelskolan i Stockholm (t.h.). Foto: Privat / Judiska ungdomförbundet.

Såväl utrikesministern som flera riksdagsledamöter har kritiserat gårdagens demonstration utanför det judiska kulturcentret Bajit och Hillelskolan. Nu kan Flamman berätta att en föreläsning med en israelisk soldat ägde rum samtidigt – och att demonstrationen ägde rum efter skoltid.

På måndagskvällen samlades ett tiotal personer på Nybrogatan på Östermalm i Stockholm. Två bar på en banderoll med texten ”IDF-soldater = krigsförbrytare”, och organisationsnamnet Judisk antisionistisk allians. En äldre man höll i ett plakat med texten ”Alla barn är lika värda”.

Strax därpå gick Judiska ungdomsförbundet (JUS) ut med kritik mot manifestationen:

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)