Okategoriserade 22 februari, 2007

”Du förstår allt. Du förstår ingenting.”

Varför kunde maoismen bli den starkaste ideologin bland studenter i ett av världens rikaste länder? Aron Etzler skriver om bakgrunden till filmen Gymnasielärarens lilla röda, som i dagarna börjar hyras ut i videobutikerna.

Filmatiseringen av Dag Solstads bok om Pedersen, gymnasieläraren som blir maoist blev en stor succé i Norge. Alla tycks dock vara överens om att boken är bättre. Och det är inte konstigt. Dag Solstad anses av många vara den främste levande författaren i Norge. Och boken – «Gymnaslærer Pedersens beretning om den store politiske vekkelsen som har hjemsøkt vårt land» (1982) – Solstads bästa (Solstad själv sa om filmen att ”nakenscenerna var bäst”).
Men filmen är värd att se nu när den kommer till Sverige på DVD. Man skall bara förbereda sig på en film som gör ont. För många av filmens gestalter börjar engagemanget i rörelsen som en befrielse och slutar som en fångenskap. Detta är Solstads kärleksfulla, men smärtsamma uppgörelse med sin bakgrund i Arbeidernes Kommunistparti, AKP(m-l).
Det är inte förvånande att denna uppgörelse tagit större utrymme, och verkar betydligt mer framåtsyftande i Norge än i Sverige. AKP:arna lyckades inte bara bygga en dagstidning (Klassekampen) ett av Norges största förlag (Oktober förlag), ett parti som på sina håll fortfarande spelar roll, utan även att länge ha ett stort inflytande i norska kulturkretsar. Solstad själv skriver i «Gymnaslærer Pedersen», att huvudfrågan under tio år i det norska intellektuella livet var om man var för eller mot AKP (m-l). Det är därför heller inte förvånande att många retar sig på skillnaderna mellan filmen, boken och verkligheten.
– Filmen och boken är i praktiken konkurrerande berättelser om AKP(m-l)-rörelsen, står det i en studiehandledning från Film&Kino, som också ger ett tydligt exempel: när filmens två huvudpersoner delar ut flygblad utanför fabriksportarna i boken tar arbetarna flygbladen, men i filmen är arbetarna ointresserade.
En annan uppmärksammad skillnad är att skådespelarna i filmen övar skytte, något som varken finns i boken eller i verklighetens AKP (m-l). Generellt ger filmen alltså en mörkare bild av AKP.
Den tydligaste skillnaden är dock att filmen inte lägger speciellt mycket krut på att förklara bakgrunden till m-l-rörelsen. Istället för att ge en politisk bakgrund har regissören Hans Petter Moland lagt in extatiska bildscener och sånger (ofta från den ryska revolutionen) för att förklara känslan av väckelse hos revolutionärerna. Att veta något om bakgrunden till m-l-rörelsen kan därför vara bra.

Den verkliga historien om AKP (m-l) börjar 1969, med en utbrytning ur Sosialistisk Folkeparti. Drivande i utbrytningen är ett antal studenter som sinsemellan har olika uppfattningar om huruvida Marcuse eller Mao beskriver världen bäst, men delar uppfattningen att socialdemokratin och Sosialistisk Folkeparti, inte längre är redskap för att förändra världen. Ganska snart vinner maoisterna den interna striden.
Det finns en klar logik bakom det besynnerliga faktum att högskolestudenter i ett av världens rikaste länder valde att hämta sin ideologi från en kommunistisk bondeorganisation på andra sidan jorden i början av 1970-talet: Socialdemokratin representerade vid sextiotalets slut den etablerade makten, snarare än radikalitet. Det alternativ som förut stod till buds för de mer otåliga – kommunisterna – var bundna vid Sovjetunionen, en stat som efter invasionen av Ungern och Tjeckoslovakien tydligt utövade förtryck i sin intressesfär.
Ekonomiskt hade ingen generation haft det bättre i världshistorien än 68-generationen: mer än tjugo års kapitalistisk expansion toppades av en rekordsnabb utbyggnad av offentlig välfärd och utbildning. Den snabba utvecklingen av samhället – av många betecknad som Utbildningsrevolutionen – gav känslan att historien accelererade, att allt var möjligt. Detta perspektiv fanns i alla vänsterideologier som växte 1968: och det tycktes dessutom stödjas av vad som hände i världen: i Pariskravallerna och Pragupproret såg de möjligheten till revolutionen och stalinismens undergång.
Samtidigt vidgades perspektiven för befolkningen i de rika länderna. Den politiska befrielsen från kolonialmakterna synliggjorde vilka enorma klyftor som existerade i världen. Medan den dominerande socialdemokratin i väst, och kommunismen i öst upprättat en fredlig samexistens med kapitalismen såg upprorsfacklan ut att ha tagits över av tredje världen-länder som Vietnam, Kuba och Kina. Maoismens uppstigande innebar att klasskampen tolkades på ett nytt sätt, att de internationella relationerna mellan syd och nord kom tillbaka in i det radikala tänkandet på ett mycket påtagligt sätt. Den som grep efter maoismen grep efter världsrevolution.
Maoismen hade också en annan fördel: den var tydlig när det gällde vad som borde göras. Ett revolutionärt, enhetligt och disciplinerat parti skulle byggas, precis som på Lenins tid, partiet skulle arbeta med massorna och förebereda revolution. Världens fattiga hade rest sig – i Kina – och nu var det proletariatet i de rika länderna som skulle följa efter.

Maoismen gav ”ideologiska superkrafter”, skriver Håkon Kolmannskog i sin avhandling om AKP (m-l): Ideologisk leiarskap i den norske ml-rørsla. Och det var precis vad de unga världsomstörtarna behövde. De levde som Kolmannskog påpekar, i en gigantisk paradox: å ena sidan kom de ur en generation – utbildningsrevolutionens barn – som upplevde att allt var möjligt. Å andra sidan var de objektiva förutsättningarna för AKP (m-l) att göra revolution i det stabila välfärdslandet Norge, synnerligen dåliga. Inte bara för att arbetarklassen upplevde låg arbetslöshet och höga reallöneökningar, utan för att denna nybildade organisation med några hundra medlemmar stod mot hela borgarklassen, statsapparaten, all media, och socialdemokratin samt dess fackföreningar. I det läget var det skönt att vara ”kamrat med 700 miljoner” kineser och dessutom kunna luta sig mot hela den kommunistiska historien av uppror och intellektuell skärpa. AKP (m-l) tog inte bara Maos 700 miljoner i anspråk, utan Stalin – som besegrat fascismen – , Lenin – som gjort revolution i Ryssland, och Marx. Eventuella skillnader de stora männen emellan slätades över: Marxismen-leninismen-Mao Tse Tungs tänkande blev EN lära, vetenskapen om hur man gör revolution.
Faktum är att det fungerade – ett tag. AKP (m-l) i Norge blev ett av de starkaste yttervänsterpartierna i Västeuropa. Detta parti hade till en början fördelen av att formas efter det svenska broderpartiet Kfml:s (senare Kpml(r) respektive SKP:s) uppslitande strider, och kunna lära sig av det för att undgå samma misstag, alltså att råka ut för partisplittring.

Hösten 1969 vann Röd Front valet i Det Norske Studentersamfund, nästa höst segrade Röd Front i Bergen, Oslo och Trondheim. De snabba framgångarna, segern i folkomröstningen om EG-medlemskap 1972, tillsammans med vågen av vilda strejker strax därefter gav maoisterna ytterligare tro på att de var den norska arbetarklassens representant. Men det var en illussion. I universitetsvärlden gällde en slags upp- och –nervänd värld, där världsrevolution inte behövde verka mer omöjligt än en försiktig utbildningsreform. Ju mer extrema maoisterna blev, desto mer uppslutning fick de vid universiteten. Det stora bakslaget kom när AKP (m-l) väl bildade sitt parti och mötte de arbetarmassor som antogs göra dem sällskap på vägen mot världsrevolutionen. I valet 1973 bekräftades det fatala nederlaget: 0,4 procent gav sin röst på AKP (m-l), samtidigt som Sosialistisk Venstreparti gjorde ett fenomenalt val. Nu började det bli svårt att hävda att AKP (m-l) var den norska arbetarklassens parti.
De upprepade misslyckandena med att anknyta till arbetarklassen ledde till en ny fas inom partiet: om ingen kunde tro på revolution i Norge, vad var då poängen med att ha ett benhårt, disciplinerat revolutionärt parti? Lösningen blev vad Kolmannskog kallar en ”disciplinerande dystopi”. Avantgardeidén vreds ett varv i aktivisternas självbild, de utgjorde fortfarande ett avantgarde, men massorna var oupplysta, mutade av kapitalet och socialdemokratin. Äkta klassmedvetande skulle födas ur fattigdom.
Uppenbarligen var inte det norska proletariatet redo att göra revolution, men klassmotsättningarna mellan ”proletära länder” och ”utsugarnationer” skulle skärpas, revolutionerna i tredje världen skulle leda till ett ”världskrig”. Partiet ställde in sig på att övervintra. Medlemmarna skulle proletariseras – för att hållas immunt mot högeravvikelser.

”Gymnasielärarens lilla röda” följer med i alla dessa faser. Och framställer – ibland på ett klumpigt sätt – tragiken i AKP (m-l):s obesvarade och invecklade kärlek till den norska arbetarklassen. Proletariseringen lyfts fram som det slutliga nederlaget för partiprojektet.
Här representerar arbetarsonen Werner Ludal den ena ytterligheten, och Nina Skåtøy från högborgerlig bakgrund, den andra.
För Werner är problemet aldrig att att passa in miljön. Istället är det AKP-arnas politiska strategi som ställer honom inför valet mellan den sociala tillhörigheten och AKP. Medan AKP-arna drar slutsatsen att arbetarklassen i välfärdslandet Norge helt enkelt har det för bra, hoppas att ett tredje världskrig skall rena den från reformistiska villfarelser, förstår Werner Ludal att arbetarklassen aldrig kommer lockas av ett undergångsprogram – den reellt existerande arbetarklassens parti är Arbeiderpartiet, inte AKP.
Nina Skåtøy, från högborgerlig bakgrund, försöker vara ett revolutionärt föredöme och tar arbete som sömmerska. Men hon möter inget gensvar. Sömmerskorna kan inte begripa varför en kvinna med hennes bakgrund frivilligt tar ett arbete långt ned på samhällstrappan, och de uppfattar hennes iver att organisera dem som nedlåtande. Nina övergår sedan till att med alla medel försöka bli en av dem, att utplåna sig. Ingenting lyckas: hennes alienation blir maximal.

I en avslutande drömscen – bara i filmen – säger hon till Pedersen: ”Du förstår allt. Du förstår ingenting”.
För AKP:arna, några av sin generations mest pålästa och förödande klarsynta förstod allt om utsugningen, repressionen och det koloniala förtrycket. Men om hur arbetarklassen i Norge uthärdade kapitalismen och kunde fortsätta rösta socialdemokratiskt begrep de ingenting. De lärde sig via maoismen de allra klokaste delarna av folkrörelsens ABC. Men de kunde inte se hur samma ideologi ledde dem till att önska Norge ekonomisk kris och inbördeskrig.
Så blev AKP (m-l) ett parti som samtidigt kunde åstadkomma storverk, fostra några av de bästa fackliga kämparna och största författarna i Norge och ändå i sina största ögonblick aldrig bli mer än en liten rörelse på marginalen.

Litteratur:
Håkon Kolmannskog: Ideologisk leiarskap i den norske ml-rørsla. Det umogleges kunst 1965-1980.(Institutt for arkeologi, konservering og historiske studier. Universitetet i Oslo. Våren 2006).

Kommentar 18 juni, 2025

Paulina Sokolow: Det är Fokus lupinfascism som är invasiv

I en krönika i tidningen Fokus jämför människor med ohyra. Rensningsretoriken är direkt farlig, skriver Paulina Sokolow i ett svar. Foto: Lise Åserud/NTB/TT.

Jag förstår att det är kittlande för högerkrönikören Anna Nachman att jämföra människor med lupiner, som ska slängas ”i svarta sopsäckar som brännbart avfall”. Men det är de som förpestar klimatet.

”All mångfald berikar inte – invasiva arter hotar de egna” lyder rubriken på Anna Nachmans senaste krönika i Fokus. Jag förstår så klart att syftet: att sådana som jag ska bli upprörda. Så låt mig göra er nöjda.

Även om alla över fjorton år förstår rubrikens budskap, och anar mellan raderna vilken sorts mångfald som inte berikar, får den som tar sig in bakom betalväggen först en lektion i frejdig naturrutan-ton om hur brandgula nyckelpigor tagit sig in i svensk natur och orsakat bitna barnarmar och utträngning av den gulliga röda som vi känner till. 

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes 18 juni, 2025

Efter Gaza måste frikyrkorna välja väg

Jesus överblickar flanken av Sankt Porfyrios-kyrkan i Gaza, där stadens kristna samlas för mässa trots de israeliska attackerna. Foto: Omar Ashtawy/APA/Zuma/TT.

I min barndoms pingstkyrka var det självklart: Gud hade utvalt Israel, och vi skulle stötta staten. Men när bomberna faller över Gaza och lidandet växer, är det dags att avslöja den kristna sionismen för vad den är – en farlig irrlära som får människor att blunda för krigsbrott.

Den 5 april 2024 talar den kristna SD-profilen Alexander Christiansson inför hundratals delegater på Jerusalem Prayer Breakfast, en lobbyorganisation som vill föra samman mäktiga politiker och kristna ledare i stöd för Israel.

Mötet hålls på Elite Hotel Marina Tower i Nacka, och Christiansson berättar att det är en speciell samling för honom. Israel har, börjar han, varit ”en del av mig, det har varit i min dna sedan min ungdom.” Det var inte självklart att sonen till den frikyrkliga rockikonen Ulf Christiansson, sångare i bandet Jerusalem, skulle hitta in i politiken. Men när han gjorde det var syftet klart: ”Den första motion jag lade fram i riksdagen var att flytta [svenska] ambassaden från Tel Aviv till Jerusalem,” berättar han på frukosten.

Rummet fylls av applåder.

Förutom Christiansson deltar Svante Rumar, tidigare pastor från Livets Ord, och Lars Enarson. Enarson har en stor följarskara på Youtube, och är en av Sveriges mest kända kristna sionister.

Det hela slutar i ett bönemöte, där stödet för Israel vävs samman med kristet lärjungaskap och en kamp mot världens ondska. Rumar leder slutbönen: ”Vi ber för den israeliska armén. Vi ber för flygvapnet och alla andra försvarsgrenar. Låt din vilja ske i Gaza.”


Att Israels folk är utvalt av Gud, och att kristna därför bör stötta staten Israel var en vanlig talepunkt även i pingstförsamlingen där jag växte upp. För Lewi Pethrus, som ledde både Pingströrelsen och det politiska partiet Kristdemokraterna, var det självklart att grundandet av Israel år 1948 var Guds verk.

Inom den svenska frikyrkligheten lever föreställningen om att staten Israel är en del av Guds plan kvar – ibland som en aktiv kraft, andra gånger som ett mer oreflekterat arv.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Essä 18 juni, 2025

Birgitta Eds existentiella herrgård ger mig mardrömmar

Bild: Jaana-Kristiina Alakoski: ”Beste”, blandat material 2025.

Den nya folkhälsosatsningen på existentiell hälsa vill få oss att sluta grubbla – och gå tillbaka till jobbet.

Livet är meningslöst.

Så känner åtminstone var fjärde svensk, enligt en rapport från 2023. Ångest må vara vår arvedel, men så ensamma, uttråkade, sömnlösa och deprimerade som vi är i dag har vi inte varit på 50 år. Andelen som upplever livet som meningslöst har fyrdubblats på bara två decennier.

Så, vadå? Ska alla in i psykvården? Nej, åtminstone inte enligt socialminister Jakob Forssmed. Han har hittat ett nytt favoritbegrepp: existentiell hälsa. På Forssmeds initiativ har regeringen gett i uppdrag till Folkhälsomyndigheten att utreda hur arbetet kan komma i gång. ”Existentiell hälsa”, står det i regeringens pressmeddelande, ”kan beskrivas som förmågan att tro på, ta vara på, förhålla sig till och känna mening med livet.”

Första gången jag hörde begreppet skrattade jag rakt ut. Jag kunde för mitt liv inte förstå hur de två orden hängde ihop. Jovisst, man måste väl ha en smula hälsa för att fortsätta existera, men utöver det? Handlar det om att minska rökningen bland franska existentialister? De dog ju av sina lungproblem för femtio år sedan.

Nu har jag läst på, och jag skrattar inte längre. Jag är faktiskt jävligt oroad. När man tränger in bakom de suddiga myndighetsflosklerna, och granskar implikationerna av begreppet, framträder bilden av ett sjukt samhälle.


Existentiell hälsa är en sekulär översättning av spiritual health (ett forskningsområde som bland annat påstår sig ha visat att man röker mindre om man tror på Gud, så Sartre hade kanske kunnat få lite hjälp där). Andlig hälsa handlar om att känna att ens liv står i relation till ”något större”, en aspekt som fått hänga med till det vagare svenska begreppet. I rapporterna från Folkhälsomyndigheten, som publicerades i december förra året och i mars i år, framgår framför allt att man inte riktigt kan slå fast vad som menas med existentiell hälsa.

Men ”det kanske inte heller är önskvärt med en definition”, säger utredaren Emma Lindholm i en intervju. ”Då är risken att man också väljer bort vissa aspekter. Det är subjektivt och kan ändras under livets gång.” Existentiell hälsa ska alltså vara… allt man vill att det ska vara? ”Vårt arbete”, skriver de sfinxaktigt i rapporten, ”visar både att existentiell hälsa kan mätas och att existentiell hälsa är något omätbart.”

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Kommentar/Kultur 17 juni, 2025

Paulina Sokolow: Irans kvinnor befrias inte av rosa bomber

Bilder av Israel som ett land för frigjorda kvinnor är en seglivad nationell myt. Foto: Skärmdump, Ronen Zvulun/AP.

”Kvinna, liv, frihet”, dundrade Netanyahu till det iranska folket samma morgon som bomberna regnade över Teheran i fredags. Men med tanke på fascistpacket han styr med är han knappast någon kvinnornas beskyddare.

En grupp unga, välväxta kvinnor i höga stövlar, tajts och hårsvall står i formation och struttar runt i en synkroniserad bensparkardans à la Beyoncé. Jag fattar att det mobilen visar är AI-slask, generisk mjukporr. Ändå stannar jag upp och kollar klart. Den som delat filmen är en gammal bekant som på instagram de senaste 20 månaderna varvat bilder från familjehögtider och karriärframgångar med klipp av morska IDF-soldater, hejarop till Israels eurovision-sångerska och kampanjer om att släppa gisslan.

Undertexten till dansvideon som fångar min uppmärksamhet. ”Befria Iran. Kvinna, liv, frihet. Rädda Israel.” Det kurdiska slagordet jin, jiyan, azadi blev känt för världen som ett feministiskt stridsrop från de förtryckta kvinnorna i Iran efter mordet på 22-åriga Mahsa Amini 2022. Bombningarna sker alltså inte bara av egenintresse, utan är en räddningsaktion av iranska kvinnor, som de stora starka israelerna ska befria från religiöst förtryck.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes 17 juni, 2025

Friskola bytte böcker mot USA-tema – hotas av miljonsmäll

”Fortitudo” betyder mod eller tapperhet på latin. Foto: Liz Fällman.

Amerikanska gymnasiet, ”en svensk skola med amerikanskt mindset”, är en av Sveriges snabbast växande friskolekoncerner. Men lärare vittnar om ohållbar arbetsmiljö – och nu åker bolaget på en miljonsmäll från Skolinspektionen.

Friskolekoncernen Amerikanska gymnasiet kan behöva betala två miljoner kronor i vite till Skolinspektionen, efter en granskning av koncernens skola i Uppsala.

För att undvika miljonvitet måste man innan den 14 november ”se till att samtliga elevers läsår omfattar minst 178 skoldagar” och rätt antal undervisningstimmar – samt att eleverna har ordentlig tillgång till specialpedagog och läroböcker, och att de digitala läromedel man har använt i stället för läroböcker faktiskt fungerar.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes 16 juni, 2025

Palmecentret förlorar miljonbelopp: ”Orbanisering”

Biståndsminister Benjamin Dousa (M) och Jakob Granit, generaldirektör på Sida, besöker ett svenskt biståndsprojekt i Uganda. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman/SVD/TT.

Efter en ändring i sista sekunden stoppas bidrag på 68 miljoner kronor till Palmecentret. ”Svårt att tänka att det inte är riktat mot oss”, säger generalsekreteraren Oscar Ernerot, som beskriver stödet som bortskuret med ”kirurgisk precision”.

– Tråkigast är beskedet såklart för alla våra partners och verksamheter ute i världen, som kommer drabbas hårdast av det här, säger Oscar Ernerot, generalsekreterare för Palmecentret.

– Inte minst i Palestina, vilket är särskilt allvarligt just nu, där vi stödjer fackföreningar, kvinno- och ungdomsorganisationer. Men även i södra Afrika och Colombia.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Kultur 14 juni, 2025

Folket som den israeliska litteraturen vill glömma

Tvångsförflyttningarna av palestinierna skildras på olika sätt i i den israeliska litteraturen. Foto: AP.

Om Israel ska göra upp med sin historia måste glömskan först konfronteras på allvar. Theo Vareman reflekterar över hur 1948 skildrats i palestinsk och israelisk skönlitteratur.

Nyinflyttad i London stod jag en dag vid hylla O i bokhandeln på Gower street och hade framför mig merparten av Amos Oz författarskap. Det var som att träffa en gammal vän. Oz – fram till sin död Israels mest erkända författare – är en av dem jag ständigt återvänder till. Dels tilltalas jag av melankolin hos de ofta sökande, förvirrade huvudpersonerna, dels är han en mästare på att skildra barnets perspektiv, även under dramatiska historiska skeenden. Jag lämnade bokhandeln med kortromanen Panter i källaren från 1995.

Läsaren får följa Proffy, en tolvårig pojke i Jerusalem under året som leder fram till Israels grundande. Kampen för ett eget land letar sig in i Proffys och hans vänners lekar, något som kompliceras av att Proffy samtidigt blir vän med en brittisk soldat som vill bättra på sin rostiga hebreiska. I slutet av boken blir leken allvar, när FN meddelar sin delningsplan för Palestina och drömmen om en judisk stat plötsligt tycks inom räckhåll.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Kultur 14 juni, 2025

Kvinnor som skrattar är inte kannibaler

Paris Hilton talade med en mörk alt som del av sin varumärkesförflyttning. Foto: Chris Pizzello/AP.

Anne Carson rannsakar synen på ljusa röster genom historien. Skojigt, tycker Hanna Johansson om den nyutgivna essän ”The gender of sound”.

Mot slutet av The gender of sound, en essä som första gången publicerades i en samling 1992 och som tidigare i år kom i en tunn, snygg nyutgåva av Silver press, håller Anne Carson ett tal till naivitetens lov. Eller, så här: hon förutspår att hon kommer att få kritik för sitt spretiga sätt att besvara den fråga som essän uppehåller sig vid: ”Hur påverkar våra föreställningar om kön hur vi uppfattar ljud?”

Carson är professorn i klassiska språk som blivit berömd för sitt säregna, poetiska sätt att förhålla sig till antikens källor. I The gender of sound vänder hon sig också dit. Aristoteles föreslog att kvinnors ljusa röster är ett bevis på deras inneboende ondska, eftersom modiga varelser – som lejon, eller tjurar – gör djupa, mörka läten. Ju tyngre testiklar, fortsätter han, desto djupare röst; de fungerar som ett slags lod för stämbanden. I litteraturen är kvinnors ljud okontrollerade och kaotiska: högljudda skrik, vilda skratt, ylanden, gäll klagosång, utrop av smärta eller njutning. De är verbalt inkontinenta, fjolliga, skvallriga. Ofta påtalas likheten mellan kvinnans mun och kvinnans kön, vars läppar bör hållas slutna. I Odyssén ber Telemachos vid ett tillfälle sin mamma Penelope att hålla käften. Under hellenismen hände det att röstövningar ordinerades för att bota fysiska och psykiska besvär hos män, medan en kvinna som använde sin röst för mycket ansågs kunna drabbas av menstruationsrubbningar.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes 13 juni, 2025

V-profilen om Järvaveckan: ”Lobbyister har tagit över”

Magdalena Andersson talar först till folket i Gaza och sedan till de församlade under Socialdemokraternas dag på Järvaveckan. Foto: Liz Fällman.

Årets Järvavecka är den tionde i ordningen. Mohamed Nuur, lokal V-profil, ser skeptiskt på utvecklingen för både veckan och politiken i stort.

– Jag får lite av en tvångstanke att skriva ”Kuken” på den, säger Ung vänster-medlemmen vid klistermärkesbordet om Sverigeflaggan på den USA-Sverige-pin hon hittat på marken. Troligen har någon från Amerikanska Handelskammarens granntält tappat den.

Utöver dem är Vänsterpartiets monter på Järvaveckan omringade av Tibble Gymnasium, samt läkemedelsföretagen Astra Zeneca och Chiesi Pharma. Överallt syns loggorna för huvudsponsorerna: Axel Johnson-gruppen och Gålöstiftelsen. Väderprognosen över Spånga IP är polisdrönare och spridda regnskurar.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes 13 juni, 2025

Allan är homosexuell – ska utvisas till Ryssland

Allan, 41, har förts till förvar – i väntan på att utvisas till det homofoba Ryssland. Foto: Privat / Mikhail Metzel/AP

41-årige Allan flydde till Sverige för att slippa kriga för Putins hbtq-fientliga regim. Nu skickas han tillbaka, då Migrationsverket menar att han motsatt sig deras arbete. ”Medan jag sitter inspärrad är de som hanterat mitt fall lyckliga, fria, och förbereder sig antagligen för midsommar”, skriver han till Flamman.

– Jag är väldigt förvirrad, superstressad nu, säger Allan, 41.

Han kan inte prata länge, men tackar för samtalet. Uppkopplingen är sprakig, och mobilen är lånad. Hans egen blev tagen när han fördes till Migrationsverkets förvar. 

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)