Arrangörer var Agora, Olof Palmes internationella centrum, LO, TCO och ABF Stockholm. Balibar har under många år ägnat sig åt forskning om rasism. Han har nyligen utkommit med en bok på Verso, The Politics of the Other Scene, i vilken han avhandlar teman som huruvida det existerar en specifikt europeisk rasism och om ett europeiskt medborgarbegrepp är en möjlighet.
Han argumenterade i sin inledning för att det skett ett paradigm-skifte i sättet vi förhåller oss till och förstår rasism. Genom en idéhistorisk exposé visade han på hur begreppet rasism förskjutits från att ha refererat till biologiska kännetecken till en ”rasism utan raser”, där rasism förmedlas och verkar genom föreställningar om kultur. Författaren och journalisten Stefan Jonsson knöt i sin inledning an till Balibars resonemang och försökte visa på hur sociala uteslutningsmekanismer idag sker på basis av värden och hur dessa uteslutningsprocesser är förknippade med den samtida kapitalismens utveckling. Den tredje huvudtalaren Philomena Essed problematiserade i sitt anförande kloningsbegreppet, hon menade att de sociala och kulturella sammanhang som möjliggör kloning som en biologisk diskurs sällan tydliggörs.
Essed placerade sig i diskussionen i den mer civilisationskritiska fåran av rasismforskningen där moderniteten och det moderna projektet problematiseras som en grundbult i rasismen. Seminariet visade emellertid i sin helhet på att mer materialistiska sätt att förstå rasistiska processer vinner mark. Den efterföljande diskussonen fokuserade på olika motståndsstrategier, såväl inom facket som akademin. En knäckfråga utgjordes av hur man politiskt ska förhålla sig till universalitetsanspråk – huruvida man kan tala om universella värden eller om dessa alltid förkroppsligar specifika gruppers intressen och värderingar.