PARIS Clemenceau avseglade från den franska hamnen Toulon den 1 januari med destination Alang-varvet i Indien. Beslutet att exportera det asbest-förorenade fartyget hade överklagats till en domstol av Greenpeace, organisationen Förbjud asbest-Frankrike och Andeva som samlar offer för asbestförgiftning.
Organisationerna hävdar att Clemenceau innehåller minst 105 ton asbest och att varvet i Alang inte har rätt utrustning för att ta hand om giftet. Men en administrativ domstol i Paris avslog deras begäran att stoppa exporten den 30 december. Två dagar senare lättade Clemenceau ankar. Miljö- och hälsoorganisationerna planerar dock att överklaga beslutet och menar att om de vinner i nästa instans så kan fartyget tvingas att återvända till Frankrike.
Andevas biträdande ordförande Michel Parigot säger att den franska regeringen bryter mot bland annat Basel-konventionen som reglerar transport av farligt avfall, mot EU-direktiv och mot ett franskt dekret om hantering av asbest.
Kan skada indiska arbetare
Regeringen hävdar dock att merparten av asbesten i Clemenceau har tagits bort.
– Vi har redan tagit hand om 115 ton asbest från Clemenceau. Det var så mycket vi kunde ta utan att skada skeppets struktur och sjösäkerhet, säger Jean Francois Bureau, talesman för försvarsdepartementet.
Men Parigot hävdar att det mesta av det farliga materialet är kvar i fartyget, exempelvis 40 000 kvadratmeter asbestförgiftade golvplattor. Han säger att den franska regeringen inte har gett några garantier för att giftet inte kommer att skada arbetarna i Indien.
– Det finns ingen plan för regelbundna hälsokontroller av de indiska arbetarna och inte heller någon adekvat plan för hur man ska göra sig av med materialet. Arbetarna har inte tränats i att hantera ett material som är så farligt som asbest, säger han.
Omkring 40.000 personer är anställda vid varvet i Alang där de monterar ner fartyg för hand. Hälso- och arbetsexperter säger att arbetsförhållandena vid varvet är förskräckliga och att det knappt finns några säkerhetsföreskrifter.
Clemenceau är 230 meter lång och väger 20.000 ton. När fartyget var fullastat kunde hon frakta 45 flygplan. Fartyget byggdes vid franska flottans varv i Brest på 50-talet. 1997 bestämdes det att hon skulle skrotas. Fartyget såldes 2003 till ett varv i Spanien men köpet gick tillbaka när varvet upptäckte att Clemenceau var full med asbest. Då försökte den franska regeringen sälja Clemenceau till Turkiet men Greenpeace och andra miljörörelser satte stopp för det draget. Efter påtryckningar sa regeringen att man skulle ta bort 90 procent av asbesten och sedan sälja skeppet till ett utländskt varv för nedmontering.
Asbest är en mineralfiber som tidigare användes bland annat som isolering och som brandskydd. Men det visade sig att asbest är mycket hälsovådligt och kan orsaka cancer och asbestos. Mineralfibern har varit förbjuden i praktiskt taget alla i-länder i minst tio år.