Inrikes/Utrikes 04 januari, 2018

Europeiska exempel: Vad kan Sverige lära sig?

Efter ett supervalår i Europa stundar ett vanligt valår i Sverige. Från Jean-Luc Melenchons folkrörelsedrivna framgång till Die Linkes östtyska kollaps var 2017 ett omskakande år i politiken, inte minst på den vänstra planhalvan. I årets första nummer av Flamman tittar utrikesredaktör Jonas Elvander och inrikesredaktör Tor Gasslander närmare på den europeiska vänsterns viktigaste drag och försöker svara på vad som kan inspirera den svenska valrörelsen – och vad som bör fungera som avskräckande exempel.

Med folket mot eliten

De senaste åren har flera vänsterpopulistiska rörelser trätt fram och rönt framgångar på olika håll i västvärlden. De mest namnkunniga är Syriza, Bernie Sanders, Podemos och nu senast Jean-Luc Mélenchons France Insoumise i det franska presidentvalet i våras. Gemensamt för de här partierna och politikerna är att de till stor del har övergett den traditionella klassbaserade diskursen som länge varit dominerande inom vänstern till förmån för en som ställer ”folket” mot ”eliten”. Den stora majoriteten av vanliga människor ställs i ett vertikalt förhållande (i motsats till det horisontella klassförhållandet) mot ett etablissemang bestående av politiker, företagare och mainstreammedia som anklagas för att ha för att ha tappat kontakten med de förra och berikat sig på deras bekostnad. I Sanders och Mélenchons fall innebar detta att de, ofta inte utan framgång, konkurrerade om väljare med de högerpopulistiska alternativen i respektive länder – Donald Trump och Marine Le Pens Nationella Fronten.

Rörelserna har alla även gemensamt att de i stor utsträckning har övergett de traditionella symboler som brukar förknippas med vänstern, såsom färgen röd och ord som ”socialism” och ”vänster”. Denna symboliska otydlighet har gjort att de har lyckats locka nya väljargrupper som annars aldrig skulle rösta på ett vänsteralternativ. Dock har undersökningar också visat att den stora majoriteten av dessa partiers och kandidaters väljare är traditionella vänsterväljare.

Tydlig ledare

En annan aspekt av den växande vänsterpopulismen är att fokus ofta, enligt latinamerikanskt manér, fästs på en tydlig ledargestalt. Pablo Iglesias, Bernie Sanders och Jean-Luc Mélenchon har i (och även utanför) sina respektive länder i princip blivit synonyma med sina rörelser. Detta har gjort att flera av partierna (Podemos, France Insoumise) har blivit sårbara för anklagelser om att de skulle vara auktoritära. Detta ses dock i regel som ett nödvändigt sätt att etablera en tydlig symbol som olika typer av befolkningsgrupper med olika politiska krav kan projicera sina förhoppningar på.
Denna personfixering kompenseras i många fall också av en livskraftig demokratisk gräsrotsrörelse. Podemos, som uppstod ur proteströrelsen mot åtstramningen 2011, organiserar sina medlemmar i ”cirklar” och France Insoumise har en välutvecklad digital medlemskultur. Följaktligen är alla dessa politiska alternativ snarare rörelser än partier, och i den mån de även är partier är de snarare hybridformer än traditionella politiska partier.

 

Populism bortom höger och vänster

STOCKHOLM 20171122 Intervju med Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson inför partiets landsdagar som startar på fredag. Foto: Alexander Larsson Vierth/ TT kod 11840
Sverigedemokraternas parti-ledare Jimmie Åkesson
pekar ut Sverige på en jordglob.
Foto: Alexander Larsson Vierth/TT.

 

Populismen satte världen och Sverige i gungning under 2017. Politiska analytiker och experter tillskrev den alltifrån Donald Trumps och alt-rights framgångar i USA till den franska vänsteruppstickaren Jean-Luc Mélenchon. Kort sagt: allt som var oväntat populärt. Dess värde blev också en av årets hetaste potatisar, inte minst inom en vänster som i populismen såg sina största möjligheter – och värsta motståndare.
Typiskt för den populism som det franska valets svarta häst  Melenchon tillskrivits, var bland annat en välorganiserad digital rörelse som delvis stod utanför det partipolitiska systemet. Robin Zachari, som driver den svenska nätrörelsen Skiftet, tror att liknande faktorer kommer att bli avgörande i framtiden även i Sverige.
– Det tror jag kommer att bli oerhört viktigt och där ligger nog de politiska partierna rätt långt efter, säger han till Flamman.
– Jag tror att de politiska partierna är ganska stelnade apparater i dag som i mycket hålls uppe av bidrag och traditioner snarare än innovationer.
Är det partiernas död vi ser, menar du?
– Jag vet inte, partier gör saker som andra inte gör eller kan göra. De sitter i möten och fattar beslut och tar ansvar för dem. Det gör inte en folkrörelse.
I valrörelsen 2018 siktar Skiftet också på att i högre grad synas ”på gator och torg”. Rörelsen, som till större delen finansieras av crowdfunding, utökar också personalstyrkan.

Precis som i Frankrike, där Melenchon fick sin populistiska motpol i Marine Le Pens högerextrema Front National, har populismen i Sverige varit starkt förknippad med Sverigedemokraterna. För Time Magazine har Le Pen själv beskrivit partiets symbol – en blå ros – som ett tecken på att det som tidigare varit omöjligt nu är genomförbart.
Robin Zachari menar, med vad som kan beskrivas som klassisk populistisk retorik, att själva begreppet populism har varit ett sätt för en ekonomisk och politisk elit att underminera alla som vill mer än de själva vill oavsett om de står till höger eller vänster.
– Man ojar sig över populismens framväxt, och så buntar man ihop Corbyn och Trump. En person som är upprörd över nyliberalismens destruktiva framfart de senaste tjugo åren och en xenofobisk orange pumpa. Vi måste kasta av oss det där teknokratiska oket. Folk är arga och det är rimligt.
Finns det inte en risk, om man öppnar den dörren, att man ger bort spelet till utpräglat populistiska partier som Sverigedemokraterna?
– Nej, det tror jag inte. Det finns en skillnad i vad som är ansvarsfull populism och inte. Och Sverigedemokraterna har inte haft det här oket tidigare – det är därför de har gått så bra som det har gjort.

 

 

Exemplet Corbyn

När Jeremy Corbyn oväntat valdes till Labours partiledare i september 2015 skrevs partiets dödsruna i den brittiska pressen. Efter att ha överlevt ett internt kuppförsök och blivit omvald med ännu större mandat ett år senare blev det i våras dags för partiets nya ledning och gräsrotsrörelse att pröva vingarna i ett val sedan premiärminister Theresa May plötsligt utlyst nyval. Återigen förutspåddes Labours utplåning. När röken hade lagt sig visade det sig dock att partiet hade vunnit 30 säten i parlamentet och ökat sin röstandel med historiskt höga 9,6 procent. Den konservativa regeringen förlorade sin majoritet och tvingades in i ett förnedrande samarbete med de ultrareaktionära nordirländska unionisterna i DUP.

Sedan dess sitter Jeremy Corbyn säkert. Den gräsrotsrörelse som förde honom till makten har fortsatt locka nya medlemmar – i dagsläget är de över 570 000 vilket gör Labour till det största partiet i Västeuropa. Om Corbyns projekt har visat på något är det att den långsamt förtvinande europeiska socialdemokratin bara kan överleva om den släpper mitten och börjar röra sig åt vänster.

”Bred kyrka”

Det kan dock vara vanskligt att dra för långtgående slutsatser av vad som sker i brittisk politik. Det politiska systemet och olika ekonomiska och kulturella faktorer gör det svårt att överföra det till andra breddgrader. Det brittiska valsystemet med majoritetsval i enmansvalkretsar, vilket gynnar de två största partierna, har gjort att Labour är det enda realistiska alternativet för vänstern i stort. Partiet som brukar kallas en ”bred kyrka” innefattar flera grupper som i länder med parlamentariska system skulle utgöra separata partier. Jeremy Corbyn som tillhör partiets vänsterfalang har i dag ideologiskt mer gemensamt med radikala vänsterpolitiker i andra länder än kollegorna i den egna partigruppen.

Samtidigt är det ett faktum att den europeiska socialdemokratin sedan 1970-talet har ömsat skinn och övergett flera av de ståndpunkter som förut ansågs självklara. Corbyn som alltid har varit trogen sina åsikter förknippas med denna svunna era. Därför är striden mellan hans anhängare och det nyliberala partietablissemanget inte bara en strid om makten i partiet utan också en strid om dess politiska arv.

Trots dessa och andra olikheter, till exempel en ekonomisk ojämlikhet som ännu inte har nått samma nivå på andra håll i Västeuropa, är exemplet Corbyn instruktivt för en europeisk socialdemokrati som befinner sig i existentiell kris och vars enda alternativ är att, som i Grekland och Frankrike, helt enkelt gå upp i rök.

 

Vem vill vara som Jeremy Corbyn?

STOCKHOLM 20171122 Intervju med Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson inför partiets landsdagar som startar på fredag. Foto: Alexander Larsson Vierth/ TT kod 11840
Håkan Juholt var ordförande för socialdemokraterna
från mars 2011 till januari 2012. I dag är Håkan Juholt
Sveriges ambassadör på Island.
Foto: Magnus Hjalmarson Neideman/SvD/TT.

 

– Socialdemokraterna ska stå i mitten av svensk politik, sa Stefan Löfven via videolänk på den Socialdemokratiska kongressen i mars.
I motsats till systerpartiet Labour i Storbritannien, har Socialdemokraterna i Sverige under året inte rört sig vänsterut, utan siktat på mitten.

Men för inte så länge sedan genomgick partiet en period då vänstersidan tagit över och drev en politik mot vänsterhåll.
Bland vissa belästa Corbyn-entusiaster i Storbritannien är Håkan Juholt inte bara en före detta svensk partiledare och Sveriges ambassadör på Island. Han är också en förgrundsgestalt. Precis som Corbyn valdes han i en tid av mittenpolitik från Socialdemokraterna, och kom att lägga om kursen.
– Valet av mig som socialdemokratisk ordförande var en reaktion på samhällsutvecklingen och det socialdemokratiska partiets utveckling året innan. Därför blev jag vald. Och utifrån det lade jag fast den politiska kursen, övertygad om att det fanns ett brett folkligt stöd för den och att den var rätt, naturligtvis, säger Håkan Juholt till Flamman.

Samtidigt är Corbyn något mer. Han kan inte göra fel och han ses nästan som en helgonlik figur av sina anhängare

Han är samtidigt noggrann med att påpeka att han som ambassadör inte vill kommentera dagspolitiken.
– Jag valdes som partiledare i en tid där olika skattesänkningar var lösningen på allt, och det enda som diskuterades. Min politiska kurs innebar en annan dagordning, det är jag stolt över. Men det ligger bakom mig, och jag är mycket angelägen om att jag får säga det.

Efter framgångarna för Corbyn under 2017 lyfte ett antal debattörer, däribland Håkan Juholts förre detta talskrivare Daniel Suhonen,  frågan om inte Socialdemokraterna i Sverige borde vara mer som i Storbritannien – igen.
Aron Etzler är partisekreterare för Vänsterpartiet, och har i omgångar besökt Jeremy Corbyns kampanjer i Storbritannien. Han menar att likheterna mellan Håkan Juholt och Jeremy Corbyn inte är oväsentliga.
– Samtidigt är Corbyn något mer. Han kan inte göra fel och han ses nästan som en helgonlik figur av sina anhängare, säger han till Flamman.

Och med ett Socialdemokratiskt parti som går mot mitten ser Aron Etzler en möjlighet för Vänsterpartiet att i stället bli det parti som lär av Labour. När Expressen frågar honom vad årets paroll blir svarar han ”ett Sverige för de många, inte de få”, i ett eko av Jeremy Corbyns paroll ”for the many, not the few”.
Din partiledare då, Jonas Sjöstedt, är han också ”helgonlik”?
– Haha, det vill jag nog inte säga. Men jag tror att Jonas gillar Jeremy Corbyn och tycker att han är en inspiration. För många av oss i Vänsterpartiet tror jag att Corbyn visar att socialism och radikal vänsterpolitik inte bara lever, utan är en väg framåt.

 

 

Invandring eller välfärd

I Tyskland präglades valet i september av två frågor som för vänstern delvis kom att visa sig svåra att förena: invandring och välfärdspolitik. Vänsterpartiet Die Linkes gruppledare och förbundskanslerkandidat Sahra Wagenknecht hade föregående vinter rört upp känslorna på många håll när hon kritiserade Angela Merkels flyktingpolitik för att ha utsatt tyska medborgare för fara och krävde att invandrare som gjort sig skyldiga till brott skulle få sitt uppehållstillstånd indraget. Uttalandet ledde till en djup spricka i partiet som man bara delvis lyckades överskyla inför valet.

För Wagenknecht som själv kommer från Östtyskland och tillhör vänsterfraktionen i partiet var det enda sättet att vinna tillbaka förtroendet hos dessa väljare uppenbarligen att visa sig ”hård” i fråga om invandring

Orsaken till Wagenknechts kommentarer var det faktum att partiet riskerade att förlora stora delar av sitt traditionella väljarstöd i Östtyskland till det högerpopulistiska AfD. Det var också mycket riktigt vad som kom att ske. Trots att partiet ökade sin röstandel med en dryg halv procentenhet totalt förlorade man över fem procentenheter i öst, den största delen till just AfD. För Wagenknecht som själv kommer från Östtyskland och tillhör vänsterfraktionen i partiet var det enda sättet att vinna tillbaka förtroendet hos dessa väljare uppenbarligen att visa sig ”hård” i fråga om invandring. Sedan valet har konflikten antagit nya dimensioner. Äldre partiledare såsom Oskar Lafontaine och Gregor Gysi har lagt sig i bråket på olika sidor och det ser inte ut att närma sig en lösning inom överskådlig framtid.

Principkonflikt

Konflikten i den tyska vänstern är ett symptom på en av de största utmaningarna som vänstern i dag står inför: att kombinera en solidarisk invandringspolitik med en solidarisk socialpolitik i ett klimat där dessa alltmer anses vara oförenliga. För Die Linke har problemet blivit större än på många andra håll eftersom Tyskland är ett av de länder som har haft störst flyktinginvandring de senaste åren och eftersom partiet har stora väljargrupper i det forna Östtyskland vars ekonomiska situation stadigt har blivit sämre de senaste åren. I andra länder med stor invandring där vänstern inte vilar på stora fattiga väljargrupper som riskerar att lockas över till extremhögern kan frågan formuleras på ett annat sätt: hur ska vänstern kunna vinna nya väljare när invandring allt oftare sätts i motsättning till generös välfärdspolitik i debatten?

Bråket i den tyska vänstern handlar också om att definiera vad som är vänster. Är det att garantera alla skydd som flyr från förföljelse (och därmed riskera att ge högern ammunition för att attackera välfärdsstaten)? Eller är det att först och främst garantera de egna medborgarna ett drägligt liv och i andra hand hjälpa dem man har råd med?

 

”Den europeiska vänsterns största utmaning”

STOCKHOLM 20171122 Intervju med Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson inför partiets landsdagar som startar på fredag. Foto: Alexander Larsson Vierth/ TT kod 11840

Regeringen beslutade i november att förlänga
gränskontrollerna, bland annat för resande med tåg
över Öresundsbron, fram till den 11 maj 2018.
Foto: Johan Nilsson/TT.

 

När Sifo har mätt det politiska samtalet i sociala medier har det varit tydligt att integration och invandring, jämte lag och ordning, varit de två stora samtalsämnena under hösten.
I nyheterna är trenden inte lika tydlig – de domineras framförallt av politiska skandaler och spelteori. Men väljarnas intresse, även bland de som är positiva till invandring, har ökat stadigt de senaste åren.

Lisa Pelling är utredningschef på Arena Idé och expert på migration. Hon tror trots det allmänna intresset inte att partierna kommer prioritera invandringsfrågor i valrörelsen.
– Jag tror tyvärr inte att det är något parti som kommer att identifiera det här som valvinnande frågor, förutom Sverigedemokraterna. Jag tror att alla andra partier kommer att vilja prata så lite som möjligt om migration.

I förra veckan talade dock LO ut. Torbjörn Hållö, ekonom på LO, skrev i en debattartikel i Dagens Industri om sambandet mellan välfärd och migration. Invandringen kostar, åtminstone på kort sikt, och det är arbetarna som får betala för den.
– Problemet är att vi i Sverige, framförallt från vänstern, för fram att invandringen inte har några fördelningseffekter. Det är bara genom att erkänna fördelningseffekterna som man faktiskt med klok policy kan påverka detta, säger Torbjörn Hållö till Flamman.

Enligt Hållö har vänstern haft svårt att prata om invandring bland annat för att det riskerar att kopplas till rasism, men också för att effekterna av invandringen före hösten 2015 var ganska små – och därmed inte så intressanta. Oavsett, säger Torbjörn Hållö, har tystnad från vänsterhåll drivit väljare i famnen på extremhögern.
– Hade vi haft en mer nykter och öppen diskussion för några år sedan så hade man kunnat försöka bemöta de problem som faktiskt fanns. Då hade vi kunnat hindra att en stor minoritet har gått över till ett så obehagligt parti som Sverigedemokraterna.

Lisa Pelling är delvis kritisk till Hållös syn på frågan, som hon menar beskriver kostnader för invandring som något som automatiskt drabbar låginkomsttagare, snarare än någonting som styrs av politiska beslut.
– Men det är konstigt att Torbjörn Hållö inte ägnar sig åt att formulera sådana förslag. Det kanske är det han borde göra, i stället för att ge sken av att migration automatiskt skapar förlorare. LO:s medlemmar förlorar på bristande jämställdhetspolitik, inte på att människor flyttar till Sverige. Det är ändå omfördelningspolitik som ska vara vänsterns paradgren, säger hon till Flamman.

Dessutom, menar hon, finns det gott om forskning som visar på de positiva effekterna av invandring. Det handlar både om långsiktiga ekonomiska fördelar och att andra arbetare kan få det bättre ställt när nya med lägre utbildning kommer in. Den så kallade push-up effekten glöms till förmån för en bild där nya arbetare ”tar andras jobb”, enligt Lisa Pelling.
– Det är den europeiska vänsterns största utmaning, att formulera migration som något i grunden positivt, att klara av att använda sig av den för att bygga jämlikhet, säger hon till Flamman.
– Men när jag säger det här så hör jag hur utopiskt det låter just nu.

Siffra

2880...

...så många artiklar nämnde ordet populism i svensk dagspress under 2017, enligt mediedatabasen Retriever. Det är en ökning med fyra hundra sedan den tidigare toppnoteringen år 2016. Antalet kan jämföras med Löfven, som nämndes drygt 140 000 gånger, och Trump som omskrivits i cirka 90 000 artiklar.

Fakta

For the many, not the few
Var slagorden kommer ifrån från början är omdebatterat, men i den brittiska pressen har formuleringen ofta tillskrivits poeten Percy Bysse Shelley, som skrev:
”Rise, like lions after slumber
In unvanquishable number!
Shake your chains to earth like dew
Which in sleep had fallen on you
Ye are many — they are few.”

Kommentar 18 juni, 2025

Paulina Sokolow: Det är Fokus lupinfascism som är invasiv

I en krönika i tidningen Fokus jämför människor med ohyra. Rensningsretoriken är direkt farlig, skriver Paulina Sokolow i ett svar. Foto: Lise Åserud/NTB/TT.

Jag förstår att det är kittlande för högerkrönikören Anna Nachman att jämföra människor med lupiner, som ska slängas ”i svarta sopsäckar som brännbart avfall”. Men det är de som förpestar klimatet.

”All mångfald berikar inte – invasiva arter hotar de egna” lyder rubriken på Anna Nachmans senaste krönika i Fokus. Jag förstår så klart att syftet: att sådana som jag ska bli upprörda. Så låt mig göra er nöjda.

Även om alla över fjorton år förstår rubrikens budskap, och anar mellan raderna vilken sorts mångfald som inte berikar, får den som tar sig in bakom betalväggen först en lektion i frejdig naturrutan-ton om hur brandgula nyckelpigor tagit sig in i svensk natur och orsakat bitna barnarmar och utträngning av den gulliga röda som vi känner till. 

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes 18 juni, 2025

Efter Gaza måste frikyrkorna välja väg

Jesus överblickar flanken av Sankt Porfyrios-kyrkan i Gaza, där stadens kristna samlas för mässa trots de israeliska attackerna. Foto: Omar Ashtawy/APA/Zuma/TT.

I min barndoms pingstkyrka var det självklart: Gud hade utvalt Israel, och vi skulle stötta staten. Men när bomberna faller över Gaza och lidandet växer, är det dags att avslöja den kristna sionismen för vad den är – en farlig irrlära som får människor att blunda för krigsbrott.

Den 5 april 2024 talar den kristna SD-profilen Alexander Christiansson inför hundratals delegater på Jerusalem Prayer Breakfast, en lobbyorganisation som vill föra samman mäktiga politiker och kristna ledare i stöd för Israel.

Mötet hålls på Elite Hotel Marina Tower i Nacka, och Christiansson berättar att det är en speciell samling för honom. Israel har, börjar han, varit ”en del av mig, det har varit i min dna sedan min ungdom.” Det var inte självklart att sonen till den frikyrkliga rockikonen Ulf Christiansson, sångare i bandet Jerusalem, skulle hitta in i politiken. Men när han gjorde det var syftet klart: ”Den första motion jag lade fram i riksdagen var att flytta [svenska] ambassaden från Tel Aviv till Jerusalem,” berättar han på frukosten.

Rummet fylls av applåder.

Förutom Christiansson deltar Svante Rumar, tidigare pastor från Livets Ord, och Lars Enarson. Enarson har en stor följarskara på Youtube, och är en av Sveriges mest kända kristna sionister.

Det hela slutar i ett bönemöte, där stödet för Israel vävs samman med kristet lärjungaskap och en kamp mot världens ondska. Rumar leder slutbönen: ”Vi ber för den israeliska armén. Vi ber för flygvapnet och alla andra försvarsgrenar. Låt din vilja ske i Gaza.”


Att Israels folk är utvalt av Gud, och att kristna därför bör stötta staten Israel var en vanlig talepunkt även i pingstförsamlingen där jag växte upp. För Lewi Pethrus, som ledde både Pingströrelsen och det politiska partiet Kristdemokraterna, var det självklart att grundandet av Israel år 1948 var Guds verk.

Inom den svenska frikyrkligheten lever föreställningen om att staten Israel är en del av Guds plan kvar – ibland som en aktiv kraft, andra gånger som ett mer oreflekterat arv.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Essä 18 juni, 2025

Birgitta Eds existentiella herrgård ger mig mardrömmar

Bild: Jaana-Kristiina Alakoski: ”Beste”, blandat material 2025.

Den nya folkhälsosatsningen på existentiell hälsa vill få oss att sluta grubbla – och gå tillbaka till jobbet.

Livet är meningslöst.

Så känner åtminstone var fjärde svensk, enligt en rapport från 2023. Ångest må vara vår arvedel, men så ensamma, uttråkade, sömnlösa och deprimerade som vi är i dag har vi inte varit på 50 år. Andelen som upplever livet som meningslöst har fyrdubblats på bara två decennier.

Så, vadå? Ska alla in i psykvården? Nej, åtminstone inte enligt socialminister Jakob Forssmed. Han har hittat ett nytt favoritbegrepp: existentiell hälsa. På Forssmeds initiativ har regeringen gett i uppdrag till Folkhälsomyndigheten att utreda hur arbetet kan komma i gång. ”Existentiell hälsa”, står det i regeringens pressmeddelande, ”kan beskrivas som förmågan att tro på, ta vara på, förhålla sig till och känna mening med livet.”

Första gången jag hörde begreppet skrattade jag rakt ut. Jag kunde för mitt liv inte förstå hur de två orden hängde ihop. Jovisst, man måste väl ha en smula hälsa för att fortsätta existera, men utöver det? Handlar det om att minska rökningen bland franska existentialister? De dog ju av sina lungproblem för femtio år sedan.

Nu har jag läst på, och jag skrattar inte längre. Jag är faktiskt jävligt oroad. När man tränger in bakom de suddiga myndighetsflosklerna, och granskar implikationerna av begreppet, framträder bilden av ett sjukt samhälle.


Existentiell hälsa är en sekulär översättning av spiritual health (ett forskningsområde som bland annat påstår sig ha visat att man röker mindre om man tror på Gud, så Sartre hade kanske kunnat få lite hjälp där). Andlig hälsa handlar om att känna att ens liv står i relation till ”något större”, en aspekt som fått hänga med till det vagare svenska begreppet. I rapporterna från Folkhälsomyndigheten, som publicerades i december förra året och i mars i år, framgår framför allt att man inte riktigt kan slå fast vad som menas med existentiell hälsa.

Men ”det kanske inte heller är önskvärt med en definition”, säger utredaren Emma Lindholm i en intervju. ”Då är risken att man också väljer bort vissa aspekter. Det är subjektivt och kan ändras under livets gång.” Existentiell hälsa ska alltså vara… allt man vill att det ska vara? ”Vårt arbete”, skriver de sfinxaktigt i rapporten, ”visar både att existentiell hälsa kan mätas och att existentiell hälsa är något omätbart.”

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Kommentar/Kultur 17 juni, 2025

Paulina Sokolow: Irans kvinnor befrias inte av rosa bomber

Bilder av Israel som ett land för frigjorda kvinnor är en seglivad nationell myt. Foto: Skärmdump, Ronen Zvulun/AP.

”Kvinna, liv, frihet”, dundrade Netanyahu till det iranska folket samma morgon som bomberna regnade över Teheran i fredags. Men med tanke på fascistpacket han styr med är han knappast någon kvinnornas beskyddare.

En grupp unga, välväxta kvinnor i höga stövlar, tajts och hårsvall står i formation och struttar runt i en synkroniserad bensparkardans à la Beyoncé. Jag fattar att det mobilen visar är AI-slask, generisk mjukporr. Ändå stannar jag upp och kollar klart. Den som delat filmen är en gammal bekant som på instagram de senaste 20 månaderna varvat bilder från familjehögtider och karriärframgångar med klipp av morska IDF-soldater, hejarop till Israels eurovision-sångerska och kampanjer om att släppa gisslan.

Undertexten till dansvideon som fångar min uppmärksamhet. ”Befria Iran. Kvinna, liv, frihet. Rädda Israel.” Det kurdiska slagordet jin, jiyan, azadi blev känt för världen som ett feministiskt stridsrop från de förtryckta kvinnorna i Iran efter mordet på 22-åriga Mahsa Amini 2022. Bombningarna sker alltså inte bara av egenintresse, utan är en räddningsaktion av iranska kvinnor, som de stora starka israelerna ska befria från religiöst förtryck.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes 17 juni, 2025

Friskola bytte böcker mot USA-tema – hotas av miljonsmäll

”Fortitudo” betyder mod eller tapperhet på latin. Foto: Liz Fällman.

Amerikanska gymnasiet, ”en svensk skola med amerikanskt mindset”, är en av Sveriges snabbast växande friskolekoncerner. Men lärare vittnar om ohållbar arbetsmiljö – och nu åker bolaget på en miljonsmäll från Skolinspektionen.

Friskolekoncernen Amerikanska gymnasiet kan behöva betala två miljoner kronor i vite till Skolinspektionen, efter en granskning av koncernens skola i Uppsala.

För att undvika miljonvitet måste man innan den 14 november ”se till att samtliga elevers läsår omfattar minst 178 skoldagar” och rätt antal undervisningstimmar – samt att eleverna har ordentlig tillgång till specialpedagog och läroböcker, och att de digitala läromedel man har använt i stället för läroböcker faktiskt fungerar.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes 16 juni, 2025

Palmecentret förlorar miljonbelopp: ”Orbanisering”

Biståndsminister Benjamin Dousa (M) och Jakob Granit, generaldirektör på Sida, besöker ett svenskt biståndsprojekt i Uganda. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman/SVD/TT.

Efter en ändring i sista sekunden stoppas bidrag på 68 miljoner kronor till Palmecentret. ”Svårt att tänka att det inte är riktat mot oss”, säger generalsekreteraren Oscar Ernerot, som beskriver stödet som bortskuret med ”kirurgisk precision”.

– Tråkigast är beskedet såklart för alla våra partners och verksamheter ute i världen, som kommer drabbas hårdast av det här, säger Oscar Ernerot, generalsekreterare för Palmecentret.

– Inte minst i Palestina, vilket är särskilt allvarligt just nu, där vi stödjer fackföreningar, kvinno- och ungdomsorganisationer. Men även i södra Afrika och Colombia.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Kultur 14 juni, 2025

Folket som den israeliska litteraturen vill glömma

Tvångsförflyttningarna av palestinierna skildras på olika sätt i i den israeliska litteraturen. Foto: AP.

Om Israel ska göra upp med sin historia måste glömskan först konfronteras på allvar. Theo Vareman reflekterar över hur 1948 skildrats i palestinsk och israelisk skönlitteratur.

Nyinflyttad i London stod jag en dag vid hylla O i bokhandeln på Gower street och hade framför mig merparten av Amos Oz författarskap. Det var som att träffa en gammal vän. Oz – fram till sin död Israels mest erkända författare – är en av dem jag ständigt återvänder till. Dels tilltalas jag av melankolin hos de ofta sökande, förvirrade huvudpersonerna, dels är han en mästare på att skildra barnets perspektiv, även under dramatiska historiska skeenden. Jag lämnade bokhandeln med kortromanen Panter i källaren från 1995.

Läsaren får följa Proffy, en tolvårig pojke i Jerusalem under året som leder fram till Israels grundande. Kampen för ett eget land letar sig in i Proffys och hans vänners lekar, något som kompliceras av att Proffy samtidigt blir vän med en brittisk soldat som vill bättra på sin rostiga hebreiska. I slutet av boken blir leken allvar, när FN meddelar sin delningsplan för Palestina och drömmen om en judisk stat plötsligt tycks inom räckhåll.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Kultur 14 juni, 2025

Kvinnor som skrattar är inte kannibaler

Paris Hilton talade med en mörk alt som del av sin varumärkesförflyttning. Foto: Chris Pizzello/AP.

Anne Carson rannsakar synen på ljusa röster genom historien. Skojigt, tycker Hanna Johansson om den nyutgivna essän ”The gender of sound”.

Mot slutet av The gender of sound, en essä som första gången publicerades i en samling 1992 och som tidigare i år kom i en tunn, snygg nyutgåva av Silver press, håller Anne Carson ett tal till naivitetens lov. Eller, så här: hon förutspår att hon kommer att få kritik för sitt spretiga sätt att besvara den fråga som essän uppehåller sig vid: ”Hur påverkar våra föreställningar om kön hur vi uppfattar ljud?”

Carson är professorn i klassiska språk som blivit berömd för sitt säregna, poetiska sätt att förhålla sig till antikens källor. I The gender of sound vänder hon sig också dit. Aristoteles föreslog att kvinnors ljusa röster är ett bevis på deras inneboende ondska, eftersom modiga varelser – som lejon, eller tjurar – gör djupa, mörka läten. Ju tyngre testiklar, fortsätter han, desto djupare röst; de fungerar som ett slags lod för stämbanden. I litteraturen är kvinnors ljud okontrollerade och kaotiska: högljudda skrik, vilda skratt, ylanden, gäll klagosång, utrop av smärta eller njutning. De är verbalt inkontinenta, fjolliga, skvallriga. Ofta påtalas likheten mellan kvinnans mun och kvinnans kön, vars läppar bör hållas slutna. I Odyssén ber Telemachos vid ett tillfälle sin mamma Penelope att hålla käften. Under hellenismen hände det att röstövningar ordinerades för att bota fysiska och psykiska besvär hos män, medan en kvinna som använde sin röst för mycket ansågs kunna drabbas av menstruationsrubbningar.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes 13 juni, 2025

V-profilen om Järvaveckan: ”Lobbyister har tagit över”

Magdalena Andersson talar först till folket i Gaza och sedan till de församlade under Socialdemokraternas dag på Järvaveckan. Foto: Liz Fällman.

Årets Järvavecka är den tionde i ordningen. Mohamed Nuur, lokal V-profil, ser skeptiskt på utvecklingen för både veckan och politiken i stort.

– Jag får lite av en tvångstanke att skriva ”Kuken” på den, säger Ung vänster-medlemmen vid klistermärkesbordet om Sverigeflaggan på den USA-Sverige-pin hon hittat på marken. Troligen har någon från Amerikanska Handelskammarens granntält tappat den.

Utöver dem är Vänsterpartiets monter på Järvaveckan omringade av Tibble Gymnasium, samt läkemedelsföretagen Astra Zeneca och Chiesi Pharma. Överallt syns loggorna för huvudsponsorerna: Axel Johnson-gruppen och Gålöstiftelsen. Väderprognosen över Spånga IP är polisdrönare och spridda regnskurar.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes 13 juni, 2025

Allan är homosexuell – ska utvisas till Ryssland

Allan, 41, har förts till förvar – i väntan på att utvisas till det homofoba Ryssland. Foto: Privat / Mikhail Metzel/AP

41-årige Allan flydde till Sverige för att slippa kriga för Putins hbtq-fientliga regim. Nu skickas han tillbaka, då Migrationsverket menar att han motsatt sig deras arbete. ”Medan jag sitter inspärrad är de som hanterat mitt fall lyckliga, fria, och förbereder sig antagligen för midsommar”, skriver han till Flamman.

– Jag är väldigt förvirrad, superstressad nu, säger Allan, 41.

Han kan inte prata länge, men tackar för samtalet. Uppkopplingen är sprakig, och mobilen är lånad. Hans egen blev tagen när han fördes till Migrationsverkets förvar. 

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)