Välkommen Petter Westerman, Flammans nya marknadsansvarig. Hur känns det?
– Det är spännande och otroligt roligt att börja jobba för vänsterns skarpaste tidning. Jag kommer att arbeta med att våra texter ska få bättre spridning på nätet och att fler får ta del av papperstidningen. Men även förbättra våra annonssamarbeten och utveckla våra kampanjer. Och säkert en massa andra saker som jag inte har koll på ännu. Jag ser väldigt mycket fram emot att börja jobba med dessa frågor!
Nog om tjänsten. Vem är du?
– Världens svåraste fråga, men okej. Jag är en engagerad person som lagt mycket av min fritid och lönearbetande tid inom den ideella sektorn. De senaste åren har jag skolat om mig till medievetare för att jag tycker att strategisk kommunikation och marknadsföring är viktiga medel i kampen att förändra vårt samhälle. Fritiden ägnar jag åt världsfrånvända spel och böcker.
Som medievetare, vad tänker du om medielandskapet i dag?
– Medielandskapet har förändrats mycket de senaste åren. Många tidningar drar ner på antalet journalister och vissa verkar till och med tvungna att ta in SD-tjänstemän som skribenter för att gå runt ekonomiskt. Samtidigt är en av orsakerna till att vissa papperstidningar inte går så bra just att det journalistiska innehållet får sämre och sämre kvalitet. Därför är tror jag att Flamman med sina många skarpa och välskrivna artiklar kan nå ut till en bredare läsarkrets.
Det låter ju bra! Hur tänker du att Flamman ska nå dessa läsare?
– Framförallt tänker jag att det handlar om synlighet. Att nå fler människor som är intresserade av ett seriöst vänsteralternativ i den politiska debatten. Jag tror att många är oroliga över vart det politiska samtalet är på väg i dag. Här kan Flamman bli mer synlig och visa att det finns alternativa sätt att prata om dessa frågor. Det är en av de saker som vi kan bli bättre på.