<p class="p1"><span class="s1"><b>Det har gått snart två år. Lidandet består. </b></span></p>
Det är svårt att undgå hur mycket lidande den ”nya” flyktingpolitiken skapar. Den politik som enligt statsministerns utsago nu består mer av ”ordning och reda”. Den ordningen innebär att ensamkommande barn flyttas runt över hela Sverige och rycks upp med rötterna. Den innebär att barn får sin ålder nedskriven och därmed garanteras de en plats på utvisningsplanet mot Kabul. Den nya politiken skapar det lidande som inte längre känns i den 17-åring som befaras ha dödats i ett terrorattentat i Kabul, bara några dagar efter tvångsutvisningen från Sverige. Den ”nya” politiken leder till oro och stress hos familjer som splittras, när den ena föräldern fått ett utvisningsbesked.
Vi vet precis vad som händer. Det finns många vittnesmål, det finns siffror och statistik. Vi lever mitt i det. Människorna finns i varje nyhetstidning du läser. En artikel om en person som ska få lämna på grund av att hen inte har tillräckliga skyddsskäl eller ett barn som försvinner från skolan .
Rörelsen, Vi står inte ut, har inte slutat kämpa. Organisationer som deras, uppmärksammar oss andra dagligen om hur illa det är, hur ideella krafter sliter och hjälper och tröstar och fyller upp, där samhället nu har dragit sig tillbaka. Detsamma gäller det läsarfinansierade medieprojektet Blank Spot Project, som bevakar, skriver och folkbildar om vilken situation barnen från Afghanistan skickas tillbaka till, som vittnar om hur de ensamkommande mår och som ställer politiker till svars.
Vi vet att inget annat att asyllagar som ger människor rätt till en fristad från krig och förföljelse är gott nog. Lagar som återigen gör det möjligt för familjer att återförenas och uppehållstillstånd som är permanenta. Allt annat är att passera anständighetens gräns.
Vi kan inte säga att vi inte visste. För vi kan inte lära bort empatin. Så stöd de personer, organisationer och partier som inte står ut men som fortfarande kämpar. De som tror att det vi gör idag är viktigt för i morgon.
Jesus överblickar flanken av Sankt Porfyrios-kyrkan i Gaza, där stadens kristna samlas för mässa trots de israeliska attackerna. Foto: Omar Ashtawy/APA/Zuma/TT.
I min barndoms pingstkyrka var det självklart: Gud hade utvalt Israel, och vi skulle stötta staten. Men när bomberna faller över Gaza och lidandet växer, är det dags att avslöja den kristna sionismen för vad den är – en farlig irrlära som får människor att blunda för krigsbrott.
Den 5 april 2024 talar den kristna SD-profilen Alexander Christiansson inför hundratals delegater på Jerusalem Prayer Breakfast, en lobbyorganisation som vill föra samman mäktiga politiker och kristna ledare i stöd för Israel.
Mötet hålls på Elite Hotel Marina Tower i Nacka, och Christiansson berättar att det är en speciell samling för honom. Israel har, börjar han, varit ”en del av mig, det har varit i min dna sedan min ungdom.” Det var inte självklart att sonen till den frikyrkliga rockikonen Ulf Christiansson, sångare i bandet Jerusalem, skulle hitta in i politiken. Men när han gjorde det var syftet klart: ”Den första motion jag lade fram i riksdagen var att flytta [svenska] ambassaden från Tel Aviv till Jerusalem,” berättar han på frukosten.
Rummet fylls av applåder.
Förutom Christiansson deltar Svante Rumar, tidigare pastor från Livets Ord, och Lars Enarson. Enarson har en stor följarskara på Youtube, och är en av Sveriges mest kända kristna sionister.
Det hela slutar i ett bönemöte, där stödet för Israel vävs samman med kristet lärjungaskap och en kamp mot världens ondska. Rumar leder slutbönen: ”Vi ber för den israeliska armén. Vi ber för flygvapnet och alla andra försvarsgrenar. Låt din vilja ske i Gaza.”
Att Israels folk är utvalt av Gud, och att kristna därför bör stötta staten Israel var en vanlig talepunkt även i pingstförsamlingen där jag växte upp. För Lewi Pethrus, som ledde både Pingströrelsen och det politiska partiet Kristdemokraterna, var det självklart att grundandet av Israel år 1948 var Guds verk.
Inom den svenska frikyrkligheten lever föreställningen om att staten Israel är en del av Guds plan kvar – ibland som en aktiv kraft, andra gånger som ett mer oreflekterat arv.
I sin ”Israel-krönika” från den 4 juni drar den kristna tidningen Världen Idag en rak linje från Bibelns profetior till stöd för Israels krig i Gaza:
Uppeldade. Människor samlas i Uppståndelsekyrkan i Jerusalem, för den heliga eldceremonin, den 19 april 2025. Foto: Ammar Awad/Reuters/TPX/TT.
”I den kanske mest upprepade profetian i Gamla testamentet säger Gud att han ska samla Israels barn tillbaka till deras land”, skriver krönikören Roar Sörensen och drar av det slutsatsen att ”Det kristna valet i denna konflikt är att stötta Israel”.
På sociala medier frodas denna kristna sionism, och i många församlingar finns Israel-vänliga grupper som är så engagerade att pastorer som tycker annorlunda väljer att hålla en låg profil, i stället för att utmana dem.
Men kriget i Gaza visar att det är nödvändigt för både kyrkor och politiska partier att göra upp med den här teologin en gång för alla.
Varifrån kommer den kristna sionismen? Från Bibeln, skulle anhängarna svara – och det är riktigt att den innehåller en rad profetior om att det judiska folket ska få återvända till sitt hemland.
Profeten Jeremia skriver: ”Jag skall vända ert öde och samla in er från alla de folk och alla de platser till vilka jag har fördrivit er, säger Herren. Jag skall låta er återvända till den plats jag har förvisat er från.”
Profeten Hesekiel fyller i: ”Jag skall föra er till Israels land, det land jag svor att ge era fäder.”
Men vad dessa texter återspeglar är att stora delar av den hebreiska Bibeln – den boksamling kristna kallar Gamla testamentet – skrevs då den babyloniske kungen Nebukadnessar erövrat Jerusalem, raserat templet och fört bort befolkningen i exil.
Detta skedde år 587 före Kristus. De hebreiska profeterna förutspådde att fångenskapen en dag skulle vara över, och fyrtio år senare fick de rätt: Israeliterna tilläts återvända hem och kunde bygga upp sitt tempel igen.
Stöd. Kristdemokraternas utrikespolitiska talesperson Magnus Berntsson bär ett gult band till stöd för Hamas gisslan, under riksdagens debatt om Sveriges stöd till Gaza den 19 april 2024. Foto: Samuel Steén/TT.
Detta, och inte den moderna staten Israels bildande år 1948, är vad bibeltexterna handlar om.
Efter babylonierna kom romarna, och när de erövrade landet blev israeliterna statslösa igen. Det skulle de förbli i över två tusen år – utan att någon kristen kom på tanken att de gamla profetiorna skulle gå i uppfyllelse en gång till.
Varken Nya testamentets författare, de antika kyrkofäderna, medeltida katolska teologer eller reformatorerna påstår något sådant. Det var först på 1800-talet en sådan idé fick spridning. Det började faktiskt med att den karismatiske irländske prästen John Nelson Darby föll av sin häst hösten 1827. Under sin konvalescens omvärderade han allt han lärt sig – inklusive eskatologin, alltså läran om tidens slut.
Kriget i Gaza visar att det är nödvändigt för både kyrkor och politiska partier att göra upp med den här teologin en gång för alla.
Darby fick för sig att Jesus återkomst skulle ske plötsligt och överraskande, för alla utom dem som kunde tyda tidens tecken. Den tekniska, engelska termen för denna lära är premillennial dispensationalism. Enligt den består historien av olika andliga epoker, där den sista inleds med ett uppryckande: Gud plockar de frälsta till himlen medan krig bryter ut på jorden. När den jordiska vedermödan är över återvänder Jesus och tusenårsriket (millenniet) inleds.
Detta var en helt ny idé i kristenheten. Och skälet till att ingen tidigare ens kommit på tanken är att den bygger på en minst sagt kreativ bibelläsning.
Ett av de tidstecken som Darby pekade ut var att judarna skulle återvända till Israel. När det skedde, förklarade han, var det en signal om att den sista tiden stod för dörren. Det samfund Darby grundade, Plymouthbröderna, blev visserligen aldrig särskilt stort – men denna idé spreds desto mer.
Den plockades den upp av amerikanska väckelseförkunnare och utvecklades till det som kallas för kristen sionism. Det är en spretig rörelse som Robert Smith, en professor som studerat ämnet, definierar så här: ”Kristen sionism är att utifrån vissa kristna övertygelser agera politiskt för att främja och bevara judisk kontroll över de geografiska områden som i dag utgör Palestina och Israel.”
De kristna sionisterna höll noga reda på vad som hände i regionen, för Israel är, skrev fundamentalisten William Blackstone i början av 1900-talet, Guds solur:
”Om du vill veta var vi är i kronologin”, skrev han, ”så blicka mot Israel.”1
När den moderna staten Israel grundades 1948 visste entusiasmen inga gränser. Pentecostal Evangel skrev att nyhetsflödet låg så nära de bibliska profetiorna att man ”nästan undrar om vi är vakna, eller om allt bara är en väldigt spännande dröm.” En annan evangelikal tidning kallade det för ”den största profetiska nyheten under det tjugonde århundradet.”2
När man följer kristna debatter kring staten Israel – inte minst i sociala medier – kan man få för sig att alla kristna tror så här. Men det är faktiskt tvärtom: Denna idé är inte traditionell, och än i dag en minoritetsposition inom kristenheten. Varken den katolska kyrkan, den anglikanska kyrkan eller de stora lutherska kyrkorna delar den här synen – ja, det finns också många frikyrkliga teologer och samfund som avvisar den.
För att sätta lite siffror på detta. Om vi bara räknar katolikerna är de över en miljard, medan antalet vita evangelikaler i USA är omkring 50 miljoner.
Skälet till att den kristna sionismen blivit så inflytelserik är till att börja med att de är bra på marknadsföring; ett exempel är de omåttligt populära Left behind-böckerna, som bygger på denna världsbild. Dessutom hör sionistiska kyrkor till världens mäktigaste samfund, genom att vita evangelikaler har ett så stort inflytande på USA:s politik – inte minst Mellanöstern-politiken.
Mässa. Altarpojkar vandrar längs stolsraderna när palestinska kristna firar palmsöndagen i Sankt Porfyrios-kyrkan i Gaza, den 13 april 2025. Foto: Jehad Alshrafi/AP.
Att påve Franciskus har kallat Israels invasion omoralisk och oproportionerlig, och krävt en folkmordsutredning av brotten, dränks lätt av de högröstade kristna sionisterna.3 Men ännu värre är att de överskuggar de kristna palestinierna, som har en lång historia i regionen.
Många vet inte ens att kristna palestinier existerar, utan antar att alla som bor på Gaza och Västbanken är muslimer. Men där finns tiotusentals kristna, mängder av kyrkor och en rad framträdande ledare. En av dem är Mitri Raheb, kyrkoherde i Betlehem, teolog och mottagare av Olof Palme-priset.
Raheb har kallat den kristna sionismen för krigets mjukvara. Krig förs inte bara med hjälp av hårdvara, som militär utrustning och avancerad teknologi, utan det krävs också en ideologi som ger kampen ett sken av rättfärdighet. Den kristna sionismen erbjuder just detta.
Något av det mest motbjudande med den kristna sionismen är den hårdhet teologin skapar hos många anhängare. Det som utspelar sig i Gaza är en fruktansvärd humanitär katastrof, där krigsbrott staplas på varandra, utan ände. Barn lemlästas, kvinnor begravs under raserade hus och män dödas medan de väntar på matutdelningar. Svält används som ett vapen mot en redan desperat befolkning.
Historien lär oss att våra fiender inte kommer att försvinna bara för att vi menar att de inte har rätt att finnas.
Ändå beter sig en del kristna sionister som att lidandet inte rör dem i ryggen. I stället för att ta in tragedin ägnar de all kraft åt att ifrågasätta rapporter från journalister, FN-organ och humanitära organisationer. I denna kallblodiga sifferexcercis är det viktigare att slå fast exakt hur många tusen barn som dödats, än att sörja och protestera mot dödandet av barn.
Dessutom faller man in i ett realpolitiskt språkbruk, där sorg avfärdas som sentimentalitet. Apokalypsen kräver att man knäcker några ägg.
Man betraktar historien som ett spel, där Gud flyttar pjäserna och människan bör foga sig – i synnerhet när vi närmar oss slutkapitlet, det vill säga tidens slut. Israeliska politiker har haft nytta av de kristna sionisterna, men den drivs djupast sett inte av omsorg för judarna eller staten Israel. Också de är ett medel för ett högre mål: Guds återkomst.
Det blir tydligt när man tittar på det avtryck denna teologi gjorde under andra världskriget. Kristna sionister kunde beklaga judarnas öde i Nazityskland, men menade samtidigt att förföljelserna var en del av Guds plan: ”Hitler vet inte om det, men han är ett instrument i Guds hand genom att han driver judarna tillbaka till Palestina”, skrev den fundamentalistiska predikanten Harald Ockenga. Här fanns, som historikern William Kay påpekat, en kylig fatalism.
Då var det judiskt lidande man kunde acceptera för apokalyptikens högre syften – nu är det palestinskt lidande som sopas undan.
Denna instrumentella syn på människan ligger milsvida från Bibelns betoning på varje människas okränkbara värde och värdighet.
Överblick. Ett palestinskt barn ser ned över julmässan i den grekisk-ortodoxa Sankt Porfyrios-kyrkan i Gaza, den 7 januari 2015. Foto: Khalil Hamra/AP.
Men bör man, undrar säkert några, alls lyssna på vad Bibeln kan ha att säga i denna religiöst laddade konflikt – eller är det bara att hälla bensin på brasan? Jag menar att man bör det, men att det kräver en mer noggrann läsning än de kristna sionisternas. ”Att reducera Bibeln till en ideologisk stödskrift för staten Israel låter sig helt enkelt inte göras”, skrev den nyss avlidne bibelforskaren och teologen Walter Brueggemann.
Ett genomgående tema i den hebreiska Bibeln är Israels förpliktelse mot ”den andre”. Om och om igen återkommer påbudet att skydda änkan, den faderlöse och invandraren. Den judiske rabbinen Abraham Joshua Heschel ser detta som ett av profeternas centrala budskap: De säger nej till dominans genom vapenmakt och förtryck, och kritiserar Israels kungar så snart de inte skyddar de utsatta.
Israels förbund med Gud var förenat med höga moraliska krav: ”När profeterna trädde fram förkunnade de att makt inte överträffar allt, att svärdet är en styggelse och att våld är oanständigt. Svärdet, sade de, ska förgöras”, skriver Heschel.
Dessa perspektiv har plockats upp i en del grenar av den judiska sionismen. Hannah Arendt, Marcus Ehrenpreis och Martin Buber talade om att skapa ett land där trygghet och fred byggdes genom rättvisa, mångfald och samförstånd mellan judar och araber.
Men i stället för samförstånd har Israel och dess fiender dragits in i en destruktiv dödsdans. Hamas ska inte, som en del i den politiska vänstern gjort, romantiseras. Det är en mördarsekt vars mål är Israels utplånande. De genomförde den bestialiska attacken den 7 oktober utan att ta hänsyn till vare sig israeliska eller palestinska liv, och borde för länge sedan ha släppt gisslan.
Det finns goda skäl att stödja Israels rätt att existera och skydda sin befolkning – men vi är sedan länge bortom vad som kan kallas ett försvarskrig. Det medger till och med Israels tidigare premiärminister Ehud Olmert: ”Vad är detta om inte krigsbrott?”, sade han till CNN i maj.
Våldet kommer aldrig att säkra Israels existens.
Profeterna går längre än så och underkänner hela idén om våld som vägen till trygghet. Jesaja varnar dem som ”sätter sin lit till hästar, förtröstar på stridsvagnarnas mängd” och inte på Herren. Och i Psaltaren står det: ”Andra litar till vagnar och hästar, men vi litar till Herrens, vår Guds, namn.”
Våldet kommer aldrig att säkra Israels existens. Därför är de som avstår från att kritisera Israel på denna punkt inga verkliga vänner till landet, utan bidrar till att driva dem i fördärvet.
Som den anglikanska kyrkans ärkebiskop Rowan Williams konstaterat är det hybris att tro att Israels trygghet kan baseras på våld: ”Historien lär oss att våra fiender inte kommer att försvinna bara för att vi menar att de inte har rätt att finnas. Vi är människor, inte gudar, och det ligger inte i vår makt att regissera historien utifrån vår agenda.”
Teologiska diskussioner beskrivs ibland som abstrakta debatter som bör undvikas i toleransen och ”den öppna kyrkans” namn. Men den kristna sionism som utgår från John Nelson Darbys eskatologiska spekulationer är ett exempel på dålig teologi med dödliga konsekvenser.
Kristna palestinier och teologer som Williams och Bruggemann: det är sådana kristna röster som behöver höras idag, snarare än de sionister som förser Benjamin Netanyahu och IDF med krigets mjukvara.
Både kyrkliga samfund och partier som Kristdemokraterna och Sverigedemokraterna behöver gå till botten med detta tankegods, och fundera på hur det påverkat deras teologi och politik. Det borde till att börja med, i ljuset av vad som sker i Gaza, vara ett av huvudärendena när Pingströrelsen och Evangeliska Frikyrkan denna vecka möts för sina nationella sommarkonferenser.
Alla läror som leder till att kristna stänger sina hjärtan för palestiniernas och de förtrycktas lidande måste avslöjas för vad de är: Heresier – irrläror som inte har i kyrkan att göra.
Bild: Jaana-Kristiina Alakoski: ”Beste”, blandat material 2025.
Den nya folkhälsosatsningen på existentiell hälsa vill få oss att sluta grubbla – och gå tillbaka till jobbet.
Livet är meningslöst.
Så känner åtminstone var fjärde svensk, enligt en rapport från 2023. Ångest må vara vår arvedel, men så ensamma, uttråkade, sömnlösa och deprimerade som vi är i dag har vi inte varit på 50 år. Andelen som upplever livet som meningslöst har fyrdubblats på bara två decennier.
Så, vadå? Ska alla in i psykvården? Nej, åtminstone inte enligt socialminister Jakob Forssmed. Han har hittat ett nytt favoritbegrepp: existentiell hälsa. På Forssmeds initiativ har regeringen gett i uppdrag till Folkhälsomyndigheten att utreda hur arbetet kan komma i gång. ”Existentiell hälsa”, står det i regeringens pressmeddelande, ”kan beskrivas som förmågan att tro på, ta vara på, förhålla sig till och känna mening med livet.”
Första gången jag hörde begreppet skrattade jag rakt ut. Jag kunde för mitt liv inte förstå hur de två orden hängde ihop. Jovisst, man måste väl ha en smula hälsa för att fortsätta existera, men utöver det? Handlar det om att minska rökningen bland franska existentialister? De dog ju av sina lungproblem för femtio år sedan.
Nu har jag läst på, och jag skrattar inte längre. Jag är faktiskt jävligt oroad. När man tränger in bakom de suddiga myndighetsflosklerna, och granskar implikationerna av begreppet, framträder bilden av ett sjukt samhälle.
Existentiell hälsa är en sekulär översättning av spiritual health (ett forskningsområde som bland annat påstår sig ha visat att man röker mindre om man tror på Gud, så Sartre hade kanske kunnat få lite hjälp där). Andlig hälsa handlar om att känna att ens liv står i relation till ”något större”, en aspekt som fått hänga med till det vagare svenska begreppet. I rapporterna från Folkhälsomyndigheten, som publicerades i december förra året och i mars i år, framgår framför allt att man inte riktigt kan slå fast vad som menas med existentiell hälsa.
Men ”det kanske inte heller är önskvärt med en definition”, säger utredaren Emma Lindholm i en intervju. ”Då är risken att man också väljer bort vissa aspekter. Det är subjektivt och kan ändras under livets gång.” Existentiell hälsa ska alltså vara… allt man vill att det ska vara? ”Vårt arbete”, skriver de sfinxaktigt i rapporten, ”visar både att existentiell hälsa kan mätas och att existentiell hälsa är något omätbart.”
Mätt det har de åtminstone gjort, genom en intervjustudie där svenskar i olika åldersgrupper fått svara på frågor i stil med ”Vad gör att du känner livslust och meningsfullhet?” och ”Vilka sammanhang mår du bra av?”
Resultatet är rafflande.
Människor upplever sig må bra av att vara ute i naturen. Umgås med sin familj och sina vänner. Vissa känner även glädje när de handarbetar, påtar i trädgården, lyssnar på musik, tränar eller har sex. Troende uppger att Gud är viktig för dem. Någon påstår sig vara mer glad när solen skiner. Att se barn växa upp upplevs som meningsfullt av många.
Bild: Jaana-Kristiina Alakoski: ”Lille rövhål”, blandat material 2025.
Vad bra att det har gjorts en utredning av detta. Den visar nämligen att vi lever i ett helt idiotiskt samhälle, som inte ens klarar av att utgå från plattityder om vad som gör livet värt att leva, utan måste lägga hundratusentals kronor på att skicka ut enkäter och få folk att upprepa dem till en utredning. Rapporten ”Existentiell hälsa och folkhälsa” visar ett samhälle utan självförtroende som förvaltare av det gemensamma livet. Ett samhälle, med andra ord, i existentiell kris.
Som filosof slås jag framför allt av två saker när jag granskar myndighetsspråket om meningen med livet. Det första är att den självklart ska nalkas som en upplevelse. Meningen med livet är alltså inte någon intellektuell fråga. Antingen anses det månghundraåriga filosofiska problemet redan som löst (42, som i Liftarens guide till galaxen), eller också anser Folkhälsomyndigheten det vara irrelevant för deras syften. Det enda som räknas är upplevelsen.
För det andra är det givet för dem att utgå från individen. Meningen med livet har, igen helt okommenterat, begränsats till att handla om mitt liv. Huruvida hela mänskligheten, eller allt medvetet liv, kan sägas ha ett syfte är inte något som Folkhälsomyndigheten bjuder in till att grubbla över. Om du upplever livet som meningslöst handlar det om dig, dig, dig. Vad kan du göra åt saken? Stanna upp en stund på din löprunda och iaktta en knotig björk, som läkaren Anders Rosengren tipsar om i ”En oväntad glänta. Tankar om hälsa och existens.”
Cirkelresonemanget bakom begreppet existentiell hälsa kan skrivas ut så här: Meningen med livet är att du ska må bra. Om du känner mening mår du bättre. Om du mår bättre har du lättare att känna mening. Ditt liv blir meningsfullt och bra, när du själv väljer att göra saker som får livet att kännas meningsfullt för dig.
Av det filosofiska problemet om meningen med livet återstår inte mycket. Men det är filosoferna som själva har krattat manegen för det här individualistiska, upplevelsefokuserade tankesättet.
Frågan om livets mening sågs länge som en del av metafysiken. Det vill säga: man utgick ifrån att det kunde finnas en mening i sig, som Gud eller världsanden. Men metafysiken monterades ned av flera olika filosofiska rörelser under 1900-talet. I Oxford härjade den lingvistiska logiska positivismen, som förklarade frågan om livets mening vara rent nonsens. ”Vad menas med mening?” blev ett mer populärt problem.
Samtidigt menade existentialisterna i Paris att människans existens definierades av att vara utslungad i ett ofärdigt liv, helt utan metafysiska grundvalar. Livet i sig är meningslöst och absurt. Vi måste själva välja vår mening.
Salut. Existentiell hälsa har ingenting att göra med den franska filosofen Jean-Paul Sartres tobaks- och dryckesvanor. Foto: AP.
För Jean-Paul Sartre innebar denna frihet en fruktansvärd ångest. För den svenska Folkhälsomyndigheten ska existentiella reflektioner ofelbart leda fram till välmående.
Filosofen Torbjörn Tännsjö sammanfattar problemet i Dagens Nyheter (16/2 2025):
Den här idén förutsätter att människor når en glättad syn på människans lott när de tänker över existentiella frågor. Men tänk om kritiskt tänkande kring dessa frågor utmynnar i tanken att det inte finns någon högre makt som har någon plan med ens liv, att det inte finns några moraliska sanningar, att ens liv saknar mening men att döden ändå är det värsta som kommer att drabba en?
Själva syftet med begreppet ”existentiell hälsa” tycks vara att dränera frågan om livets mening på den ångest som länge varit förknippad med den. Albert Camus inledde till exempel sin undersökning av frågan med att hävda att det bara finns ett verkligt allvarligt filosofiskt problem: självmordet. ”Då man avgör om livet är värt att leva eller inte, besvarar man filosofins grundläggande fråga.”
Detta är en fråga som absolut inte får ställas i dag. Folkhälsomyndigheten tycks redan ha besvarat den, eftersom de förespråkar att integrera existentiella perspektiv i arbetet med suicidprevention. Existentiell hälsa handlar alltså om att hitta sätt att tänka på meningen med livet som undanröjer möjligheten till deprimerande slutsatser.
Det finns ett gäng filosofer som är ivriga att hjälpa dem. Kanske för att de ser jobbmöjligheter. Svenska sällskapet för filosofisk praxis replikerar Tännsjö: poängen med existentiella reflektioner är inte att komma fram till något, det är reflekterandet i sig. Vi vet alla redan att man kan må bättre av sina tankar – se bara på placeboeffekten! (Vilken typ av filosofi som ska fungera som existentiella sockerpiller nämner de inte.) Sällskapet ser gärna en ökad satsning på filosofiska samtal i allt från äldrevården till elevhälsan.
Saliga. Birgitta Ed och Ulf Kristersson på gudstjänsten vid riksmötets öppnande. Foto: Jonas Ekströmer/TT.
En annan som tycker att vi filosofer borde ”ta vårt ansvar och bidra till den existentiella hälsan, eller det existentiella välbefinnandet, oavsett vad vi tycker om själva begreppet” är Kalle Grill, lektor vid Umeå universitet. Enligt Grill handlar det om att ha ”sunda (funktionella, kloka) förhållningssätt till existentiella frågor”. Han har själv, som ”filosofisk rådgivare”, haft samtal med människor som ”varit handikappade av sina egna inställningar till utmaningar i livet”. Efter deras snack har de ”ändrat sin inställning och uppnått mycket högre funktion och välmående i vardagen”.
Det är ju kul att Kalle Grill kan vara en så bra kompis, eller hobbyterapeut, men det tycks mig ha mycket lite med filosofi att göra. Blickar man bakåt i filosofihistorien verkar en välfungerande vardag, sundhet och välmående knappast ha ett naturligt samband med högtstående existentiella reflektioner. Ta Sokrates, som beskrev filosofi som en övning i att dö, och satte stolthet i att oberört kunna tömma giftbägaren:
För ingen vet om inte döden är det högsta goda för människan, men man är rädd för döden som om man säkert visste att den är det högsta onda. Där har vi just en sådan förkastlig okunnighet: att tro sig veta vad man inte vet!
Existentiell hälsa handlar alltså om att hitta sätt att tänka på meningen med livet som undanröjer möjligheten till deprimerande slutsatser.
Eller tänk på Søren Kierkegaards rättfärdigande av Abrahams beredskap att offra sin son Isak, som ett argument för varför tron överskrider etiken. (Själv hade Kierkegaard lyckligtvis inga barn, efter att hans ångestfyllda överanalyserande drivit honom till att bryta upp förlovningen med sitt livs stora kärlek.) Eller varför inte reflektera över Simone Weil, som svälte sig till döds vid 34 års ålder, eftersom hon trots framskriden tuberkulos vägrade äta mer än hon trodde att soldaterna i den franska motståndsrörelsen fick i sig.
Moralfilosofi, teologiska analyser och sanningskärlek leder knappast ofelbart till en sund själ i en sund kropp. Man kan lika gärna landa i att det är rimligt att ta livet av sig eller mörda sina barn.
Om seriösa reflektioner över livets mening i själva verket ska undanröjas av satsningen på existentiell hälsa, vad vill man i så fall uppnå? Vilket kan vara syftet med ett sådant statligt initiativ?
Naturligtvis menar alla inblandade väl. Jakob Forssmed menar väl, utredaren Emma Lindholm menar väl, och alla som håller existentiella samtal med ryggmärgsskadade som överväger att ta livet av sig menar såklart väl i att försöka mota undan tanken på suicid som en rationell utväg. Birgitta Ed, statsministerns fru och relativt nybakad präst, menar också väl. Hon har köpt herrgården Fållökna som ska renoveras till kursplats för existentiell hälsa, som man inte ska kunna rymma ifrån. ”Hälsotillståndet är inget vidare för många unga. Det här är en avskild plats där man inte kan smita i väg till andra saker”, som hennes kollega Thorbjörn Larsson uttrycker det till Expressen.
Vägen till helvetet är kantad av goda avsikter (och, som i Fållöknas fall, 25 hektar skog). Det är kanske en överdrift att hävda att ambitionen med ”existentiell hälsa” är att frihetsberöva alla unga människor som grubblar sig sjuka. Men det finns något uppfordrande i begreppet, som antyder att det närmast har blivit en plikt för medborgarna att uppleva livet som meningsfullt.
Oas. Statsministerns fru Birgitta Ed ska omvandla herrgården Fållökna kursgård för existentiell hälsa – och garanterar att det inte går att rymma. Foto: Pontus Lundahl/TT.
Hälsa definieras av WHO som ”ett tillstånd av fullständigt fysiskt, psykiskt och socialt välbefinnande, inte endast frånvaro av sjukdom eller funktionsnedsättning”. Hälsa har alltså inte bara en negativ definition – frånvaro av lidande – utan ska innebära ett fulländat välbehag på alla plan. Existentiell hälsa tillför en fjärde dimension, ett välbefinnande i bemärkelsen av upplevd mening. Man ska alltså inte bara befrias från meningslösheten, utan också känna en positiv mening.
Folkhälsan innebär, enligt den franska filosofen Michel Foucault, ett annat slags maktutövande än straff och våld. Av det som han kallar för biomakten drivs medborgarna till självdisciplin i föreställningen om att de optimerar sina liv. I dag pressas man ständigt att maximera sin hälsa: träna sig snygg, medicinera sig glad, sluta röka, ha ett rikt sexliv och så vidare. Biomakten fungerar positivt, inte repressivt, genom att få oss att frivilligt forma oss till de sunda, arbetsdugliga invånare systemet behöver.
Varför har nu en existentiell dimension adderats till biomakten?
Samtidigt förväntar sig arbetsgivarna mer än någonsin att arbetet ska vara så meningsfullt för den anställda att den i princip ska utföra det av ren passion.
Om vi återvänder till undersökningen ”Svenskarna, vardagen och meningslöshetens mörker” av Kairos Futures, framträder en möjlig förklaring. En annan fråga som institutet ställt sedan 1982 är hur meningsfulla svenskarna uppfattar sina arbeten. Under det tidiga 80-talet tycker omkring 70 procent att arbetet känns meningsfullt. Sedan pekar kurvan stadigt nedåt. 2023 tycker bara 18 procent att arbetet är en viktig källa till mening.
Samtidigt förväntar sig arbetsgivarna mer än någonsin att arbetet ska vara så meningsfullt för den anställda att den i princip ska utföra det av ren passion. Granskar man språket i platsannonserna blir detta imperativ snabbt tydligt. ”Driv” efterfrågas för nästan samtliga jobb. Engagemanget ska inte utgå från lönen, utan från en personlig upplevelse av mening i sysslan. Så här kan det låta i en platsannons för städare:
Om du ofta får höra… att du är snäll. En omtänksam person. Och noggrann. Då är det nog dig vi söker! Vi jobbar nämligen med omtanke när vi städar fram en enklare, renare vardag åt våra kunder. Och vi gör det med hjärtat. För vi vet att vårt arbete får kunden att trivas och må bra, och det gör oss glada.
Systematisk exploatering har aldrig låtit så mellanmänskligt. De fattigare städar åt de rikare för att de är så snälla. De gör det med hjärtat, för att de drivs av att få livspusslet att gå ihop för den övre medelklassen.
Samtidigt känner både den gifta HR-konsulten och PR-konsulten, i hemlighet, att jobben som slukar all deras tid är lika meningslösa som städerskans.
För att ett sådant system ska hålla ihop räcker det inte med peppig retorik i platsannonserna. Meningslöshetskänslan växer ändå, och hotar att kröka ned den stadigt uppåtpekande bnp-kurvan. Det sista regeringen vill är att människor stannar upp och tar sin existentiella ångest på allvar. Alltså måste en pseudobehandling inrättas, och det pronto.
Hur arbetet med existentiell hälsa skall fortskrida är, liksom det mesta i rapporterna från Folkhälsomyndigheten, mycket oklart.
De föreslår fyra utvecklingsområden: Synliggöra och stimulera, Öka kunskap om samband, Utvärdera verksamheter och Utforska mätmetoder. Man vill ordna seminarier, föra dialog med berörda myndigheter, ”fördjupa kunskapen om risk- och skyddsfaktorer för existentiella fenomen” – kanske får vi se varningstexter i stil med ”Fransk existentialism skadar dina barn, din familj och dina vänner”? – och göra fler intervjuer ”bland grupper med förhöjd risk att drabbas av ohälsa kopplat till existentiella perspektiv”.
En annan slutsats man hade kunnat dra av deras utredning är att det redan finns ett välfungerande system för att skapa sammanhang, gemenskap och mening. Nämligen föreningslivet.
Det sista regeringen vill är att människor stannar upp och tar sin existentiella ångest på allvar.
Folkhälsomyndigheten noterar faktiskt att ideellt arbete, kultur, idrott och politiska organisationer uppges av många i intervjustudien som viktigt i deras liv. Men under rubriken ”Vägen framåt” nämns plötsligt inte föreningslivet med ett ord. Kanske för att den regering som gett dem i uppdrag att utreda den existentiella hälsan samtidigt stryper stöden till studieförbund och ideella organisationer.
I stället ska vi som individer få hjälp att skydda oss mot dåliga existentiella fenomen, och lära oss att undvika perspektiv som kan leda till ohälsa. Men oavsett hur detta ska gå till har jag svårt att tänka mig att det skulle fungera. Människan är, tror jag, obotligt metafysisk: vi kommer alltid att undra över existensens grunder.
För att sno ett tankeexperiment från den amerikanska filosofen Robert Nozick: tänk dig att Folkhälsomyndigheten tog fram en erfarenhetsmaskin, som skapade en upplevelse av livet som meningsfullt. Du kunde få tillbringa resten av dina dagar i en matrix som gav en perfekt illusion av djupt och underbart existentiellt välbehag. Maskinen skulle dessutom ta bort möjligheten att fråga dig om det du upplevde var verkligt eller sant. Skulle du välja att leva i en sådan maskin?
De flesta skulle nog svara nej på den frågan. Meningen med livet kan inte reduceras till en upplevelse. Vi bryr oss för mycket om verkligheten, och vill lära känna den och förstå den, även om det skulle vara skrämmande och deprimerande.
Men innan vi vet ordet av har vår existentiella ångest sjukdomförklarats. Grubblande ungdomar fångas in och skickas till Fållökna, där de omskolas till livspositiva HR-konsulter som kan löpträna och förundras över fågelsång samtidigt.
Snart blir det kanske dags att samlas på Folkhälsomyndighetens trappa, med varsin cigg i mungipan, och demonstrera för rätten att se livet som meningslöst.
Paulina Sokolow: Irans kvinnor befrias inte av rosa bomber
Bilder av Israel som ett land för frigjorda kvinnor är en seglivad nationell myt. Foto: Skärmdump, Ronen Zvulun/AP.
”Kvinna, liv, frihet”, dundrade Netanyahu till det iranska folket samma morgon som bomberna regnade över Teheran i fredags. Men med tanke på fascistpacket han styr med är han knappast någon kvinnornas beskyddare.
En grupp unga, välväxta kvinnor i höga stövlar, tajts och hårsvall står i formation och struttar runt i en synkroniserad bensparkardans à la Beyoncé. Jag fattar att det mobilen visar är AI-slask, generisk mjukporr. Ändå stannar jag upp och kollar klart. Den som delat filmen är en gammal bekant som på instagram de senaste 20 månaderna varvat bilder från familjehögtider och karriärframgångar med klipp av morska IDF-soldater, hejarop till Israels eurovision-sångerska och kampanjer om att släppa gisslan.
Undertexten till dansvideon som fångar min uppmärksamhet. ”Befria Iran. Kvinna, liv, frihet. Rädda Israel.” Det kurdiska slagordet jin, jiyan, azadi blev känt för världen som ett feministiskt stridsrop från de förtryckta kvinnorna i Iran efter mordet på 22-åriga Mahsa Amini 2022. Bombningarna sker alltså inte bara av egenintresse, utan är en räddningsaktion av iranska kvinnor, som de stora starka israelerna ska befria från religiöst förtryck.
Lås upp
Laddar...
Redan prenumerant? Logga in här
Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇
Prenumerera och läs direkt!
Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.
”Fortitudo” betyder mod eller tapperhet på latin. Foto: Liz Fällman.
Amerikanska gymnasiet, ”en svensk skola med amerikanskt mindset”, är en av Sveriges snabbast växande friskolekoncerner. Men lärare vittnar om ohållbar arbetsmiljö – och nu åker bolaget på en miljonsmäll från Skolinspektionen.
Friskolekoncernen Amerikanska gymnasiet kan behöva betala två miljoner kronor i vite till Skolinspektionen, efter en granskning av koncernens skola i Uppsala.
För att undvika miljonvitet måste man innan den 14 november ”se till att samtliga elevers läsår omfattar minst 178 skoldagar” och rätt antal undervisningstimmar – samt att eleverna har ordentlig tillgång till specialpedagog och läroböcker, och att de digitala läromedel man har använt i stället för läroböcker faktiskt fungerar.
Lås upp
Laddar...
Redan prenumerant? Logga in här
Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇
Prenumerera och läs direkt!
Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.
Biståndsminister Benjamin Dousa (M) och Jakob Granit,
generaldirektör på Sida, besöker ett svenskt biståndsprojekt i Uganda. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman/SVD/TT.
Efter en ändring i sista sekunden stoppas bidrag på 68 miljoner kronor till Palmecentret. ”Svårt att tänka att det inte är riktat mot oss”, säger generalsekreteraren Oscar Ernerot, som beskriver stödet som bortskuret med ”kirurgisk precision”.
– Tråkigast är beskedet såklart för alla våra partners och verksamheter ute i världen, som kommer drabbas hårdast av det här, säger Oscar Ernerot, generalsekreterare för Palmecentret.
– Inte minst i Palestina, vilket är särskilt allvarligt just nu, där vi stödjer fackföreningar, kvinno- och ungdomsorganisationer. Men även i södra Afrika och Colombia.
Lås upp
Laddar...
Redan prenumerant? Logga in här
Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇
Prenumerera och läs direkt!
Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.
Tvångsförflyttningarna av palestinierna skildras på olika sätt i i den israeliska litteraturen. Foto: AP.
Om Israel ska göra upp med sin historia måste glömskan först konfronteras på allvar. Theo Vareman reflekterar över hur 1948 skildrats i palestinsk och israelisk skönlitteratur.
Nyinflyttad i London stod jag en dag vid hylla O i bokhandeln på Gower street och hade framför mig merparten av Amos Oz författarskap. Det var som att träffa en gammal vän. Oz – fram till sin död Israels mest erkända författare – är en av dem jag ständigt återvänder till. Dels tilltalas jag av melankolin hos de ofta sökande, förvirrade huvudpersonerna, dels är han en mästare på att skildra barnets perspektiv, även under dramatiska historiska skeenden. Jag lämnade bokhandeln med kortromanen Panter i källaren från 1995.
Läsaren får följa Proffy, en tolvårig pojke i Jerusalem under året som leder fram till Israels grundande. Kampen för ett eget land letar sig in i Proffys och hans vänners lekar, något som kompliceras av att Proffy samtidigt blir vän med en brittisk soldat som vill bättra på sin rostiga hebreiska. I slutet av boken blir leken allvar, när FN meddelar sin delningsplan för Palestina och drömmen om en judisk stat plötsligt tycks inom räckhåll.
Lås upp
Laddar...
Redan prenumerant? Logga in här
Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇
Prenumerera och läs direkt!
Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.
Paris Hilton talade med en mörk alt som del av sin varumärkesförflyttning. Foto: Chris Pizzello/AP.
Anne Carson rannsakar synen på ljusa röster genom historien. Skojigt, tycker Hanna Johansson om den nyutgivna essän ”The gender of sound”.
Mot slutet av The gender of sound, en essä som första gången publicerades i en samling 1992 och som tidigare i år kom i en tunn, snygg nyutgåva av Silver press, håller Anne Carson ett tal till naivitetens lov. Eller, så här: hon förutspår att hon kommer att få kritik för sitt spretiga sätt att besvara den fråga som essän uppehåller sig vid: ”Hur påverkar våra föreställningar om kön hur vi uppfattar ljud?”
Carson är professorn i klassiska språk som blivit berömd för sitt säregna, poetiska sätt att förhålla sig till antikens källor. I The gender of sound vänder hon sig också dit. Aristoteles föreslog att kvinnors ljusa röster är ett bevis på deras inneboende ondska, eftersom modiga varelser – som lejon, eller tjurar – gör djupa, mörka läten. Ju tyngre testiklar, fortsätter han, desto djupare röst; de fungerar som ett slags lod för stämbanden. I litteraturen är kvinnors ljud okontrollerade och kaotiska: högljudda skrik, vilda skratt, ylanden, gäll klagosång, utrop av smärta eller njutning. De är verbalt inkontinenta, fjolliga, skvallriga. Ofta påtalas likheten mellan kvinnans mun och kvinnans kön, vars läppar bör hållas slutna. I Odyssén ber Telemachos vid ett tillfälle sin mamma Penelope att hålla käften. Under hellenismen hände det att röstövningar ordinerades för att bota fysiska och psykiska besvär hos män, medan en kvinna som använde sin röst för mycket ansågs kunna drabbas av menstruationsrubbningar.
Lås upp
Laddar...
Redan prenumerant? Logga in här
Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇
Prenumerera och läs direkt!
Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.
Magdalena Andersson talar först till folket i Gaza och sedan till de församlade under Socialdemokraternas dag på Järvaveckan. Foto: Liz Fällman.
Årets Järvavecka är den tionde i ordningen. Mohamed Nuur, lokal V-profil, ser skeptiskt på utvecklingen för både veckan och politiken i stort.
– Jag får lite av en tvångstanke att skriva ”Kuken” på den, säger Ung vänster-medlemmen vid klistermärkesbordet om Sverigeflaggan på den USA-Sverige-pin hon hittat på marken. Troligen har någon från Amerikanska Handelskammarens granntält tappat den.
Utöver dem är Vänsterpartiets monter på Järvaveckan omringade av Tibble Gymnasium, samt läkemedelsföretagen Astra Zeneca och Chiesi Pharma. Överallt syns loggorna för huvudsponsorerna: Axel Johnson-gruppen och Gålöstiftelsen. Väderprognosen över Spånga IP är polisdrönare och spridda regnskurar.
Lås upp
Laddar...
Redan prenumerant? Logga in här
Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇
Prenumerera och läs direkt!
Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.
Allan, 41, har förts till förvar – i väntan på att utvisas till det homofoba Ryssland. Foto: Privat / Mikhail Metzel/AP
41-årige Allan flydde till Sverige för att slippa kriga för Putins hbtq-fientliga regim. Nu skickas han tillbaka, då Migrationsverket menar att han motsatt sig deras arbete. ”Medan jag sitter inspärrad är de som hanterat mitt fall lyckliga, fria, och förbereder sig antagligen för midsommar”, skriver han till Flamman.
– Jag är väldigt förvirrad, superstressad nu, säger Allan, 41.
Han kan inte prata länge, men tackar för samtalet. Uppkopplingen är sprakig, och mobilen är lånad. Hans egen blev tagen när han fördes till Migrationsverkets förvar.
Lås upp
Laddar...
Redan prenumerant? Logga in här
Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇
Prenumerera och läs direkt!
Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.
När dåvarande statsministern Göran Persson fyllde 50 år, fick han en stickad mössa av Johan Lönnroth. Foto: Claudio Bresciani/Scanpix/TT.
Detta är en insändare. Skribenten ansvarar själv för alla åsikter som uttrycks.
Vill du svara på texten? Skicka en replik på högst 3 000 tecken till [email protected].
Leonidas Aretakis skriver i Flamman (29 maj) under rubriken ”Magdalena Andersson är fast i fel epok”: ”Kritiker menar att de svenska Socialdemokraterna på 90-talet sålde ut välfärden till nyliberalismen, medan finanshökar som Magdalena Andersson menar att budgetsaneringen snarare räddade den. Nu är partiet där igen.”
Att socialdemokratin blivit nyliberal är en myt som lanserats av vänsterns konspirationsteoretiker.
Jag tolkar Leonidasså att han instämmer med de angivna kritikerna. Men de hade fel. Nyliberalerna ville montera ned välfärdsstaten. Fredrik Reinfeldt var en kort tid påverkad av dem då han lät publicera Det sovande folket 1993.
Men att socialdemokratin blivit nyliberal är en myt som lanserats av vänsterns konspirationsteoretiker.
Om vi (jag var med) inte hade fått ordning på de offentliga finanserna – budgetunderskottet låg över tio procent av BNP och Maastrichtskulden låg på 80 procent av BNP 1993 – hade Sverige hamnat i samma situation som Grekland under eurokrisen. Budgetsaneringen fick en dålig fördelningsprofil då S dumpade oss i V – som gjorde upp med dem om en budgetsaneringsplan med bland annat värnskatten hösten 1994 – och genomförde saneringen ihop med C åren 1995 till 1998. Men saneringen var nödvändig.
Anderssons misstag är att hon håller fast vid orimligt strama budgetregler i ett läge då vi är nere på en skuldnivå på 30 procent och vi har behov av ett stort grönt investeringspaket liksom kraftigt ökade statsanslag till kommuner och regioner.