Konkursförvaltarna för Saab Automobile tror på ”viss fortsatt verksamhet” i Trollhättan. Flera intressenter har redan hört av sig, enligt konkursförvaltarna.
Det var strax före jul som Saab i Trollhättan ansökte om konkurs. Sedan dess har även Youngman förklarat sig intresserat av konkursboet, eller åtminstone delar av det.
Samstämmiga bedömare menar att det var Saabs tidigare ägare, amerikanska General Motors, som utdelade dödstöten, genom att motsätta sig kinesiska Youngman som ny ägare. GM antas vilja skydda samarbetet med sin egen kinesiska partner, Shanghai Auto.
GM kan neka licens
Saab har kontrakt med GM om att ifall Saab bytte ägare skulle GM ha möjlighet att sluta tillåta Saab tillverka bilar på licens.
– Det är inte GM:s uppdrag att presentera ekonomiska lösningar för ett företag på obestånd, sade GM:s presstalesman James Cain till Sveriges radio.
Saabs VD, Victor Muller, ansökte om ett lån på 600 miljoner euro från en kinesisk bank för att komma runt problemet.
Men även det sade GM nej till. Enligt bedömare vägrade General Motors också att meddela vad man kunde acceptera.
Holländske Victor Muller är grundare och VD för Spyker Cars. Efter Spykers köp av Saab Automobile i februari 2010 drivs Spyker och Saab som separata bolag inom koncernen Saab Spyker Automobiles.
Regeringen passiv
Enligt kritiker har regeringen medvetet låtit Saab i Trollhättan gå under. Regeringen skapade 2009 ett stödpaket för bilindustrin, med 28 miljarder kronor, men i praktiken har det varit svårt att få ta del av pengarna. Endast fem miljarder har betalats ut.
Dagen efter Saabs konkursansökan, den 20 december, höll näringsminister Annie Lööf och arbetsmarknadsministern Hillevi Engström presskonferens utanför fabriken i Trollhättan.
– Det är viktigt att vi presenterar förbättringar och förstärkningar på de områden de lokala och regionala företrädarna tycker är viktigt, sa Annie Lööf enligt Ekot.se.
Minister hänvisar till AF
Hillevi Engström menade att många av Saabs anställda kunde räkna med nya jobb.
– Erfarenheten visar att de som nyligen är uppsagda, och står nära arbetsmarknaden, är attraktiva.
Engström hänvisade också till att regeringen i sin budget avsatt 1,2 miljarder extra till Arbetsförmedlingen.
IF Metalls ordförande Stefan Löfven vill också se arbetsmarknadspolitiska insatser.
– Men att enbart lägga fokus på arbetsmarknadspolitiken är en för defensiv ingång, i stället måste åtgärder i första hand inriktas på att rädda jobb och få igång industriell produktion.
Robert Collin, motorskribent på Aftonbladet, skriver att Victor Muller inte hade några alternativ kvar efter GM:s senaste nej. ”General Motors, som ju också var nära konkurs för tre år sedan. Och som finns kvar som biltillverkare i dag endast för att president Obama gick in med ’skattebetalarnas pengar’ och räddade biljätten”, skriver Collin.