Det var i vintras som den norrbottniska tågtrafiken upphandlades för andra gången. Det personalägda Tågkompaniet lyckades inte bjuda under tågjätten Connex och blev därför av med sin entreprenad.
– Det är vagnar som vi åkte med på Malmbanan i slutet av 60-talet. Sitsarna var lortiga, armstöden söndergnagda, förmodligen av hundar. Det var också hål i en del av sittdynorna så att stålfjädrarna stack upp. I mittgången var det så lortigt att stod man för länge på en plats så satt skorna fast i golvet, berättar Rene Jone för Fremover.
– Värst var i alla fall temperaturväxlingarna i vagnen där vi satt, tillägger Odd Nilsen. Det varierade från några få plusgrader till tropisk värme. Och det har inte med termostaten att göra, det är ett fel på hela värmesystemet.
Enligt dem gick det inte att få upp ett enda enda fönster i tåget, trots att det kom in snö i kupén. Av tågets fem vagnar var det endast i en vagn som toaletterna var i ordning. På jakt efter en toalett upptäckte Odd Nilsen och Rene Jone även att utgångsdörrarna var otäta. De upplevde även att utgångsdörrarna var svåra att öppna.
Passagerarna framförde inte några klagomål till konduktören under resan eftersom de inte tyckte att det var meningsfullt.
– De gör så gott de kan och är oskyldiga. Ansvaret ligger på en högre nivå i Connex, säger Rene Jone.
– Visst var Tågkompaniets vagnar ganska slitna, men det var i alla fall rent överallt, fönstren täta och alla toaletter tillgängliga, säger Rene Jone till Fremover.
Connex hamnade också i blåsväder efter en händelse den 8 december i fjol.
Då lämnades åtta passagerare kvar i snöovädret på stationen i Vassijaure. Den gången riktades kritik mot företaget för att det inte kunde ordna med ersättningstrafik för passagerarna för vidare resa till Narvik.
