Nyheter/Utrikes 14 december, 2020

Idyll mellan Gulfstaterna och Israel

Under hösten har normaliseringen av Israel accelererat i arabvärlden. Även om Saudiarabien fortfarande tvekar inför att ta steget uppmuntrar USA andra länder att bli vänner med Tel Aviv.

Den 23 oktober kom Israel och Sudan, efter flera månaders diskussion och amerikansk medling, överens om att upprätta diplomatiska förbindelser med varandra. Denna överenskommelse följde dem som redan hade ingåtts mellan Tel Aviv och två Gulfstater, Förenade Arabemiraten och Bahrain, i och med ”Abraham-­avtalet” den 15 september. På bara några veckor valde tre medlemmar av Arabförbundet att sälla sig till Egypten (1978) och Jordanien (1994) och bryta tabut kallat ”tatbi”, det vill säga normaliseringen av Israel, och överge den så kallade ”mouqat’a” – bojkotten av landet. Symboliken i närmandet mellan Israel och Sudan är desto starkare då det var i Sudans huvudstad Khartoum som den så kallade ”vägrans front”1 undertecknades den 1 september 1967 av nio länder som därmed förband sig att fortsätta kampen mot Israel och återta de områden som man förlorat i sexdagarskriget (5–10 juni 1967). Det var då som de ”tre nejen” som präglade de israelisk-arabiska relationerna till slutet av 1970-talet utropades: ”nej” till fred med Israel, ”nej” till erkännandet av landet och ”nej” till förhandlingar.

De senaste veckornas tredubbla normalisering innebär att klockan klämtar för det arabiska fredsinitiativet som antogs vid Arabförbundets möte i Beirut i mars 2002. Detta initiativ innebar att ”normala relationer” skulle upprättas med Israel i utbyte mot ett fullständigt tillbakadragande från territorierna som ockuperats sedan 1967 och att en rättvis lösning skulle hittas på problemet med de palestinska flyktingarna. Officiellt definieras Arabförbundets position fortfarande av ”Abdallah-planen”, uppkallad efter den tidigare saudiske kungen som gett upphov till förslaget. Men styrkeförhållandena i förbundet har förskjutits till fördel för dem som förespråkar normalisering: Förenade Arabemiraten, Bahrain, Egypten och, framför allt även om de ännu inte erkänner det öppet, Saudiarabien. För Saudiarabien, liksom för Förenade Arabemiraten och Bahrain, är Tel Aviv en logisk och pålitlig allierad i det kalla kriget mot Iran. Dessa monarkier anser att USA inte längre utgör den pålitliga beskyddare som det en gång varit, och som en gång i tiden organiserade det militära svaret på Iraks invasion av Kuwait i juni 1990.

Barack Obama gav på sin tid upphov till bestörtning, för att inte säga panik i Persiska viken när han den 15 juli 2015 sydde ihop avtalet om Irans kärnenergi­program, som gjorde att sanktionerna mot landet lyftes. Hans efterträdare Donald Trump återinförde dem visserligen efter att den 8 maj 2018 ha beordrat att USA ska lämna Wienavtalet. Men hans tendens att kräva att monarkierna betalar i ”cash” för sitt beskydd och att upprepa att USA inte längre kommer att inlåta sig på ”ändlösa krig” har övertygat Gulfstaternas ledarna om att deras region inte längre är lika strategisk för USA som den har varit. Sedan dess har normaliseringen av relationerna med Israel framstått som en fråga om överlevnad inför hotet från Iran, och till och med Irak som håller på att återupprusta. Och de ber resten av Arabvärlden att följda dem i denna vändning.

Den 9 september begravdes under ett möte med utrikesministrarna i Arabförbundet – under påtryckning från Saudiarabien, Förenade Arabemiraten, men även Egypten – ett förslag på en resolution som fördömer normaliseringen av Israel, till förfång för palestinierna som hade skrivit förslaget och som därefter beslutade att avsäga sig sitt ordförandeskap av förbundet.

– Gulfstaterna styr Arabförbundet. De har pengar medan det är ekonomisk kris eller inbördeskrig i andra länder. För att göra saudierna och emiraterna till viljes och få ekonomiskt stöd räcker det med att inte längre tala om palestinierna, säger en nordafrikansk diplomat som har lång erfarenhet av toppmöten i förbundet där linjen i Palestinafrågan för 20 år sedan fortfarande definierades av ”hökarna” (Algeriet, Irak, Sudan, Syrien och Jemen). Som ett tecken i tiden hör man aldrig längre talas om Byrån för bojkott av Israel, som är beroende av Arabförbundet. Men sedan ligger dess säte också i Damaskus…

Mån om att utmåla sig själv som ansvarig för den senaste utvecklingen meddelade Trump i en tweet den 24 oktober att ”fem andra [arabiska] länder tänker följa i spåren” av Förenade Arab­emiraten, Sudan och Bahrain. Förutom Oman, Qatar och Marocko (varav de två sistnämnda i praktiken redan har direkta relationer med Israel) hoppades den amerikanske presidenten kunna övertyga Saudiarabien att officiellt ta steget, men kung Salman Ibn Al-Sauds försiktighet var för stark. 2018 tillrättavisade han kronprinsen Mohammed Bin Salman (”MBS”) efter att denne flera gånger gett uttryck för sin positiva syn på Israel och ”Israelernas rätt att ha sin egen mark”.2 I januari, när den saudiske utrikesministern välkomnade ”seklets plan” som tagits fram av Trumps regering för att lösa den israelisk-­palestinska frågan, skyndade sig kungen att lugna palestinierna genom att hänvisa till Abdallah-­planen.

För den gamle kungen handlar det främst om att hålla skenet uppe och se till att frågan inte förvärrar en redan spänd intern situation som präglas av osäkerhet kring tronföljden och kronprinsens vilja att skaka den rådande ordningen. På Twitter, ett socialt medium som erbjuder viss kompensation för den bristande yttrandefriheten, är saudierna splittrade. Om vissa är positiva till närmandet till Israel och fäller hårda domslut över de palestinska ledarna, förkastar andra avtalet våldsamt och kräver att östra Jerusalem överlämnas till palestinierna. Enligt den israelisk-amerikanske miljardären Haim Saban är MBS själv medveten om att en normalisering kan leda till att han ”dödas av Iran, Qatar eller sitt eget folk”3. Dessutom finns risken att andra medlemmar av kungafamiljen kan utnyttja tillfället att hindra honom från att inta tronen.

Mohammed Bin Zayed Al-Nahyan (”MBZ”) är den andra motorn i normaliseringen av Israel. Men kronprinsen och de facto ledaren i Förenade Arabemiraten är mindre begränsad än sin saudiske kollega av inrikes­politiska omständigheter. De få undersåtarna, som utgör en ö i ett hav av utlänningar som utgör 90 procent av federationens sex miljoner invånare, har under de senaste två årtiondena vant sig vid en långsam normalisering. I palatsen i Abu Dhabi och Dubai har de israeliska juvelerarna diskret hållit ställningarna. På konferenser i de två städerna är det inte ovanligt att man stöter på israeliska akademiker som är där i egenskap av ”inbjudna observatörer”. I april 2011, efter flera månaders intensiv lobbying, tog Abu Dhabi emot ledningen för den nya Internationella myndigheten för förnyelsebar energi (Irena), efter att ha säkrat Israels officiella representation vid samma institution.

Och sedan augusti råder total hänförelse. Det går inte en vecka utan att pressen skriver om ett bilateralt ministermöte eller ett emiratisk-israeliskt evenemang. Emirates Center for Strategic Studies and Research (ECSSR) organiserar en konferens om utvecklingen av den ”abrahamitiska freden” i Persiska viken och Mellanöstern. En kommunikationsbyrå som grundats i all hast organiserar ett möte mellan kvinnliga ledare i de båda länderna – varav en är en välmeriterad tidigare medlem i israeliska armén. I Dubai väntar de stora hotellen otåligt på de israeliska turisthorderna som snart kommer att ges visumtillstånd. I denna handelsstad togs den israeliske riskkapitalisten Erel Margalit nyligen emot med pompa och ståt. ”Det är som att bli kär”, sade tv-presentatören Youssef Abdulbari på Dubai TV efter att ha intervjuat Margalit och prisat mångfalden av utbyten med israelerna.4 Idyllen är desto mer passionerad som den välbemedlade emiratiska ungdomen fascineras av Tel Aviv vars nattliv spås ersätta Beiruts och Kairos.

Och palestinierna då? De som bor i Förenade Arabemiraten, i vissa fall sedan 1950-talet, tvingas hålla låg profil. En av dem förklarar för oss under anonymitet att hen funderar på att flytta till Kuwait:

– En monarki som i motsats till sina grannländer vägrar att ha med Tel Aviv att göra så länge som de palestinska områdena inte ges tillbaka. (5)
Även om de emiratiska myndig­heterna insisterar på den finansiella och humanitära hjälp som man ger palestinierna, inte minst för att bekämpa covid-19, så är svansföringen i den politiska frågan mycket lägre.

För MBZ är en av kompensationerna för normaliseringen av Israel att Tel Aviv överger projektet att annektera Västbanken. På vilket den israeliske premiärministern Benjamin Netanyahu svarar att den helt enkelt är ”uppskjuten”. Denna falska dialog, där båda parter talar förbi varandra och som enbart syftar till att rädda ansiktet på dem, lär fortsätta så länge som den Palestinska myndigheten ledd av Mahmoud Abbas motsätter sig en ”fred” som inte ställer några större krav på Israel. Om han efterträds av en mer medgörlig ledare som accepterar att göra nya eftergifter kommer garanterat ingen propalestinsk offensiv att komma från emiraterna. För Abu Dhabi är Mohammed Dahlan, en tidigare ledare för det palestinska Fatah-­partiet och tidigare chef för säkerhetstjänsten i Gaza, en idealisk kandidat. Han är bosatt i Dubai, har en spänd relation med Abbas och valde att inte kritisera avtalet mellan Förenade Arabemiraten och Israel. Han ska till och med ha varit en av avtalets upphovsmän.

I Bahrain har normaliseringen drag av både den emiratiska och den saudiska situationen. I likhet med de tidigare har den lilla ön i Persiska viken som styrs av en sunnitisk monarki länge bedrivit en normaliseringspolitik i praktiken, en politik som gått så långt att man 2009 lät Israel öppna en informell ambassad (6). Men befolkningen som till övervägande del är shiitisk är långt mindre foglig än i Förenade Arabemiraten. Även om den hårda repressionen av den folkliga protest­rörelsen 2011 har försvagat oppositionen har denna inte försvunnit, och i likhet med delar av den saudiska opinionen har den skyndat sig att för­döma närmandet till Israel.

Situationen är helt annorlunda i Sudan. Under den osäkra övergången till demokrati har generalerna vid makten tre prioriteter: att Sudan ska strykas från listan över länder som stödjer terrorism, att sanktionerna mot landet som infördes efter massakrerna i Darfur ska hävas och att landet ska ges tillgång till internationell finansiering. Normaliseringen av relationerna med Israel garanterar Khartoum Washingtons stöd i dessa strävanden, men det har också utlöst spänningar mellan militärerna och koalitionen av partier och rörelser som ledde protesterna mot Omar Al-Bashir 2019. Denna koalition anser att det inte är upp till en övergångsregering att fatta ett sådant beslut. Men det återstår att se hur långt de kommer att gå i sina protester.

Texten är tidigare publicerad
i Le Monde diplomatique.

Översättning: Jonas Elvander.

Fotnoter


Algeriet, Egypten, Irak, Jordanien, Kuwait, Libanon, Marocko, Sudan och Syrien.
Jeffrey Goldberg, ”Saudi crown prince: Iran’s supreme leader ’makes Hitler look good’”, The Atlantic, Washington DC, 2 april 2018.
Online-konferens, ”Israel’s security and prosperity in a Biden White House”, Florida Jewish Vote Team, 21 okt 2020.
Isabel Kershner, ”’It’s like falling in love’: Israeli entrepreneurs welcomed in Dubai”, The New York Times, 7 november 2020.
Jfr. Mona Farrah, ”Les irréductibles Koweïtiens rejettent la normalisation avec Israel”, Orient XXI, 13 okt 2020.
Barak Ravid, ”Israel’s secret embassy in Bahrain”, Axios, 21 okt 2020.

Kommentar/Kultur 16 augusti, 2025

Alice Aveshagen: Labubu är inget gulligt troll – det är avgrunden

Enligt uppgift har trollet under årets första halvår sålts till en summa av drygt fyra miljarder kronor. Foto: Henrik Montgomery/TT.

Det är en kvav sommarkväll i herrens år 2025. Du står i ett gathörn och väntar på grönt. Framför dig: en Prada-väska, en perfekt gelmanikyr, och så dinglande från dragkedjan – ett plastmonster med ljusrosa päls och psykotiskt leende. Labubu. Den stirrar. Den dömer. Den vet att du redan googlat återförsäljare. Och du vet att den vet.

Det här är inte gulligt utan diaboliskt. Samtidens känslomässiga bottenläge, fäst med kromad karbinhake.

För den som (hittills) lyckats undgå fenomenet: Labubu är sommarens mest virala accessoar. Tillsammans med NFT-apor, Bearbricks-björnar och limited edition-Crocs visar den hur kulturen har förändrats. Begär utan djup. Konsumtion som performance snarare än behov.

Figuren skapades av Kasing Lung, en Hongkongfödd konstnär uppvuxen i Nederländerna, som en del av serien The Monsters, inspirerad av ”nordisk och västerländsk folktro”. Ursprungligen ett konstprojekt i samarbete med det japanska märket How2work. Men när det kinesiska företaget Pop Mart lanserade figurerna i blind box-format 2019, blev det en succé. Alltså: kinderägg för vuxna känsloekonomer. Vilken färg kommer du att få? Spänningen är olidlig!

I dag är samlandet postindividuellt. Det spelar ingen roll vilken du får – bara att du får någon.

Sedan dess har Labubu muterat från kultfigur till globalt merch-mem. En TikTok-rekvisita, en algoritmisk trofé, ett sätt att ”personalisera” sin lyxväska utan att egentligen uttrycka något alls. Figuren säger ingenting om sin bärare. Och det är poängen.

Historiskt sett har det funnits mening i att hänga saker på sin väska. Jane Birkin tejpade fast nyckelknippor, pärlor och snören på sin Hermès-väska för att ta ned lyxen på jorden, förvandla objektet till liv. I dag är charmen med charms (ungefär berlock eller amulett) reducerad till att signalera tillhörighet – men inte till en genuin subkultur eller ett riktigt sammanhang. Labubu är inte din. Den är bara en. Och den markerar den slutgiltiga spiken i kistan för samlarkulturen.

Det handlar inte längre om personligt nörderi, långsamt uppbyggd expertis eller sentimental värme. I modets värld kunde det förr betyda nyckelringar från städer man faktiskt varit i, broscher från mormors låda, tygmärken från marknader i Berlin, eller lappar man sprättat ur gamla plagg. Saker med laddad vardaglighet. Spår av liv och val. I dag är samlandet post-individuellt. Det spelar ingen roll vilken du får – bara att du får någon, filmar uppackningen och bekräftar att du är med i spelet. Överraskningen har ersatt smaken. Känsloregistret är inte dött, bara bedövat, kodifierat och paketerat för uppladdning.

Och det är just därför figuren fungerar, också rent estetiskt. Labubu är en paradox: infantil men inte lekfull, söt men inte gripande, absurd men inte provocerande. Formgjuten tomhet med maximal projicerbarhet. Kitsch, ja – men med drag av depression. Den betyder ingenting, och kan därför fyllas med vad som helst: nostalgi, ironi, tillhörighet, mild nihilism. Det är inte figuren som är innehållet. Det är din reaktion.

Läs mer

Men nu, äntligen, känns det som att figuren sjunger på sista versen. Hösten är på väg. Regnet gör luften tjock. Jag föreställer mig hur Labubu blir dyngsur, tyngd av sin egen betydelselöshet. Den hör hemma i en låda nu, bredvid andra plastminnen från forna flöden.

Fast vi vet ju hur det blir. Snart kommer nästa grej. Eller så återuppstår Labubu i plagierad mammakorv från Moncler, vädersäkrad och redo för ännu en säsong i känslomässig standby.

Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes/Utrikes 16 augusti, 2025

Business på gränsen till krig

Kambodjansk soldat håller koll på lastbilar med förnödenheter. Foto: Anton L. Delgado/AP.

I maj regnade både indiska och pakistanska missiler över Kashmir, och mellan Thailand och Kambodja blev läget nyligen glödhett för första gången på länge. Längs Asiens mest omstridda gränser finns miljarder att hämta – om man heter Saab.

När Kambodja och Thailand kommer överens om vapenvila den 28 juli har fyra dagars explosiva våldsamheter längs gränsen redan hunnit döda dussintals civila, på båda sidor gränsen. Hundratusentals har evakuerats eller är på flykt. Båda parter hävdar att den andra sköt först.

De kambodjanska militära mål Thailand attackerar i slutet av juli ligger precis i närheten av flera hinduiska stentempel från 1000-talet, som spelar stor symbolisk roll i båda sidors anspråk över området. Fyra jaktplan släpper bomber över djungeln – två amerikanska F-16, två svenska Jas Gripen.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Rörelsen 15 augusti, 2025

Att ställa den rätta frågan

Andre Ventura firar att hans högerpopulistiska parti Chega blir Portugals andra största parti, den 19 maj 2025. Foto: Ana Brigida/AP/TT.

Detta är en insändare. Skribenten ansvarar själv för alla åsikter som uttrycks.

Vill du svara på texten? Skicka en replik på högst 3 000 tecken till [email protected].

År 2017 fanns det 400 000 utrikesfödda invånare i Portugal och den yttersta högern var i det närmaste obefintlig. Åtta år senare bor där 1,6 miljoner utlänningar – 15 procent av befolkningen – och den yttersta högern har blivit den näst största kraften i parlamentet.

I hela Europa verkar sambandet mellan ökad migration och främlingsfientliga partiers framväxt oundvikligt. ”Det franska folket vill inte ha mer invandring”, konstaterar Marine Le Pen och föreslår en folkomröstning.

Men vad är den rätta frågan?

Låt oss återvända till Portugal år 2008, långt innan den senaste migrationsvågen. Landet, som drabbats av finanskrisen, stod på randen till bankrutt. I utbyte mot stöd krävde Internationella valutafonden och EU reformer: Lissabon skulle ”modernisera” sin ekonomi – privatisera, skära ned på offentliga utgifter och avreglera arbetsmarknaden. Landet skulle på så sätt bli mer konkurrenskraftigt för att väcka investerares uppmärksamhet.

Till slut satsade regering efter regering allt på turistboomen, öppnade lågprisflyglinjer och liberaliserade korttidsuthyrningen.

Portugal gjorde allt för att locka nytt kapital. 2009 införde det en särskild residensstatus, avsedd att locka tjänstemän och utländska pensionärer med tio års skattebefrielse. Systemet blev en omedelbar succé. Tre år senare lanserade regeringen ”gyllene visum” (eller ”uppehållstillstånd för investeringar”), som gav särskild tillgång till medborgarskap för utlänningar som var beredda att skriva stora checkar. En kapitalflod vällde in i fastighetssektorn. Till slut satsade regering efter regering allt på turistboomen, öppnade lågprisflyglinjer och liberaliserade korttidsuthyrningen. Semesterfirare strömmade in i miljoner och förde med sig utländsk valuta.

Botemedlet verkade fungera. Portugal återgick till tillväxt 2014, bytesbalansen gick med överskott och budgetunderskottet krympte år efter år. Den tidigare sorgebarnet hade blivit mönsterelev.

Men bakom de smickrande siffrorna dolde sig en annan verklighet. Sedan finanskrisen har Portugal upplevt en betydande befolkningsflykt, som kulminerade i 120 000 avresor 2013 och fortfarande låg på 75 000 år 2023. De flesta som lämnat är unga akademiker. Utan framtidsutsikter i en ekonomi dominerad av lågavlönade servicejobb har de inte längre råd att bo i de stora städerna, där hyrorna har fördubblats på mindre än tio år. I dag bor nästan en tredjedel av portugiserna i åldern 15–39 utomlands.

Denna utflyttning har påskyndat befolkningens åldrande: landet har nu bara en ung person på två äldre, och födelsetalet är bland de lägsta i Europa. Och eftersom människor i 70-årsåldern inte plötsligt skulle börja diska i restauranger, städa hotellrum eller plocka hallon, började Portugal i början av 2020-talet ta in brasilianare, angolaner, indier, lankeser, marockaner, med flera.

Läs mer

Betrakta siffrorna ur en annan vinkel, och vissa studier tycks visa på ett ännu starkare samband än det första: mellan emigration (både intern och internationell) och framväxten av den yttersta högern. Detta beror delvis på att utflyttningen har tagit bort unga, utbildade väljare som är mindre benägna att stödja främlingsfientliga partier från vissa områden – och delvis på att deras frånvaro förändrar det politiska beteendet hos dem som är kvar, i regioner som sjunker allt djupare i kris.

Så om Portugal höll en folkomröstning om migration, vad skulle den rätta frågan vara? Skulle den handla om huruvida man ska utvisa de underbetalda, utnyttjade utländska arbetare som nu är livsviktiga för ett land i demografisk nedgång?

Eller om huruvida man ska avsluta den politik som fått unga människor att lämna, genom att förvandla deras land till en semesterort för rika pensionärer och digitala nomader?

Översättning: Leonidas Aretakis.

Diskutera på forumet (0 svar)
Kultur 15 augusti, 2025

Skånska mansmord

Lina Wolffs mörderska hämnas sekel av mansförtryck. Foto: Johan Nilsson/TT.

Lina Wolffs feministiska hämndhistoria utspelar sig på en redan blodig jord. Det är hembränt, fula ord och nedgrävda lik – och offren är bara män.

Fastän det skånska landskapet aldrig är så vackert som under sommaren ser jag misstänksamt ut genom tågfönstret – men inte utan en viss fascination. Jag har läst Lina Wolffs nya roman Liken vi begravde (Albert Bonniers förlag, 2025) och kan inte undgå att undra vad det är med de vidsträckta fälten som ger upphov till ett särskilt slags våldsam prosa.

Lina Wolff (bilden) är en i raden av författare som vuxit upp på den skånska landsbygden och vars skrivande återkommer till den komplexa relationen mellan våld och begär, sexualitet och makt. I sin nya bok återvänder Wolff till uppväxtorten Hörby och dess mörka historia av bland annat det så kallade Helénmordet 1989, då offret var en tioårig flicka, och 1800-talsförfattaren Victoria Benedictssons självmord på Leopolds hotell i Köpenhamn. Liken vi begravde är dock en tydligt fiktiv berättelse.

Den unga kvinnan Jolly har fått i uppdrag av den lokala prästen att skriva berättelsen om byn och ”människor som din fostermor, vars öde ingen bryr sig om”. Jolly är i sig inte en skrivande person utan berättar utifrån plikt, för bara så kan en styra berättelsen om sig själv. Romanen består huvudsakligen av Jolly som berättar om sin och systern Peggys uppväxt med fosterföräldrar på en nedgången gård i Skånes inland. Det är hembränt, grova ord och nedgrävda lik överallt. Byn plågas av ständiga motgångar, särskilt om man råkar vara kvinna eller rasifierad, vilket familjens vänner är. Ändå finns här hopp – fram till att ett bestialiskt mord på två sjuåriga tvillingar begås. Hela samhället skakas av händelsen, inte minst systrarnas fostermamma Jenni som blir besatt av att hitta mördaren.

Fiktionen öppnar upp för en gruvlig hämnd. Inte för att fostermamman skulle kalla det så, för Jenni är det snarare att utkräva rättvisa i en värld där kvinnor och barn ständigt är underkastade männens godtycke:

”Tänk om alla döda kvinnor och barn kunde resa sig upp ur sina gravar. Tänk om de kunde gå samman. […] Att nu fick det räcka. Med skiten. Och tänk om alla dessa vålnader från våldtagna och dödade kvinnor och barn skulle utse en ställföreträdare på jorden, någon som var gjord av kött och blod och därmed kunde utföra rättvisans dåd.”

Sättet att ge igen på mördaren på mördarens vis, kallsinnigt och tand för tand, påminner om den numera feministiska kultboken Dirty weekend av Helen Zahavi från 1991. Boken var en av de första i sin genre av kvinnor som slår tillbaka på våldsamma män – och njuter av det. I sin samtid kritiserades Zahavis bok för att vara pornografisk och för brutal. Också Jennis hämndaktion ifrågasätts av hennes närstående i Liken vi begravde: Är det hon som är galen eller är det samhället?

Av litteraturvetare som bland annat Ebba Witt-Brattström anses även 1800-tals författaren Victoria Benedictsson vara en feministisk förgrundsgestalt, som var dömd att gå under i ett patriarkalt samhälle. De få böcker Benedictsson hann publicera gavs samtliga ut under pseudonymen Ernst Ahlgren och självmordet föranleddes av en olycklig kärleksaffär med den köpenhamnska litteraturkritikern Georg Brandes. Förutom Benedictssons förankring till hembyn Hörby passar hennes tragiska livsöde utmärkt in i Lina Wolffs litterära universum. Hur begär leder till lidande, är ett väl utforskat ämne i Wolffs tidigare verk. Inte minst i den förra romanen Djävulsgreppet från 2022 där en destruktiv kärleksrelation skildras från den misshandlade kvinnans perspektiv. I den beskrivs våldet så ingående att jag ofta behövde pausa läsningen.

Liken vi begravde läser jag däremot i rask takt. Wolff har tidigare gjort sig känd för att bemästra konsten att skriva en bladvändare som också de mest svårflörtade kritiker uppskattar. Den här gången får den språkliga kvaliteten träda tillbaka för intrig och tragikomik.

Läs mer

Allt känns genomtänkt: från plats- och klassbeskrivningar till det traditionella valet av berättare. Att placera berättaren i den betraktande Jolly i stället för hennes mer drivna syster Peggy är snarare regel än undantag i framför allt coming of age-romaner. Liken vi begravde är smart, men når inte lika djupt som de tidigare böckerna. Här får varken våldet eller klassanalysen fullt den hänsyn de förtjänar, när boken stannar vid att återge redan etablerade kännetecken för klassresan i stället för att fördjupa erfarenheten.

Diskutera på forumet (0 svar)
Kultur 14 augusti, 2025

En helvetesfärd på stereoider

Egentligen vill man bara ha vänner. Foto: SVT.

Bland manliga influerare säljs idén om den starka och självständiga mannen. Men egentligen handlar allt bara om att hitta sin flock.

Män lever kortare liv än kvinnor, det är sant i nästan hela världen. Frida Söderlunds SVT-dokumentär Priset män betalar levererar flera tänkbara förklaringar till statistiken: ett manligt liv fyllt av löpträning toppat med Jäger och ryssfemmor är påfrestande; den konstanta tillvaron i omkörningsfilen är fartfylld och målinriktad, men också riskabel, ohållbar, stressig och ganska ensam.

Utgångspunkten i dokumentären är den diskutabla uppfattningen att manligheten är under attack och måste återtas. Men hur? Ett återkommande svar i dokumentären stavas träning och ”mindset”, vilket förmedlas på lite olika sätt.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Ledare 14 augusti, 2025

Möhippa AB – nu med personaltröjor och pyroteknik

En möhippa äntrar scenen under Allsång på Skansen, den 15 juli 2025. Foto: Anna Hållams/TT.

En gång räckte det med en flaska cava och ett hemmagjort quiz. Nu krävs det rökgranater, escape rooms och tre obetalda semesterdagar. Vem är det egentligen vi firar?

Att vara en 33-årig kvinna i Stockholm är att ha minst fem gruppchattar i gång samtidigt om möhippor, baby showers och – det senaste inom den amerikaniserade influerarhysterin – gender reveals.

Missförstå mig rätt: jag älskar att fira. Jag gråter så att sminket rinner på bröllop, köper tankfulla presenter till mina vänners bebisar, och tycker att ritualer är det finaste som människan har skapat. Men någonstans längs vägen verkar det ha blivit rimligt att en möhippa innehåller specialtryckta baddräkter (”Team Bride”), temafester över en helg i Barcelona, taxibåtar till strandklubbar och escape rooms som klämts in mellan vinprovningen och middagen med förbeställd setmeny.

Baby showers med färgkoordinerade cupcakes och heliumfyllda ballonger i roséguld, och bokstavsbanderoller som stavas fel men ändå kostade 179 kronor på Etsy. Det spelar ingen roll om den gravida vännen föredrar ost och sömn – det viktiga är att det blir fotovänligt.

Det här är inte bara ett privat problem utan djupt politiskt. Det är ännu ett sätt att förvandla våra relationer till transaktioner.

Gender reveals är det mest absurda. Könet på en knappt existerande människa ska avslöjas i ett rökmoln av konfetti och eld. Allt för att få ett filmklipp som kan läggas upp med slow motion-filter till en akustisk cover av Coldplay.

Vad hände med att samlas i ett vardagsrum med en flaska bubbel, laga frittatas tillsammans och prata i timmar? Kanske leka en frågelek? Det bidrar väl inte lika mycket till den ekonomiska tillväxten, förstås. Eller till brudens instagramflöde.

Men det är dyrt att leva i en värld där till och med känslor har en prislapp. Allt ska paketeras, stylas, delas och scrollas förbi. Vi är en generation kvinnor som lärt oss att vår kärlek, vår vänskap, vår närvaro måste bevisas med pengar. Och helst fångas på bild, med ett guldfärgat ”Mom to be”-diadem i bakgrunden.

Det är resultatet av decennier av en marknadiserad girl boss-kultur. Den gör vänskaper till logistik, livshändelser till content. Och vi betalar inte bara med pengar, utan med tid, ork och engagemang.

Och de flesta av oss är inte influerare utan helt vanliga arbetare. Lärare, vårdpersonal, kommunikatörer, statstjänstemän, rörmokare och receptionister. Men ändå förväntas vi trolla fram presentbudgetar, ställa upp på hemliga planeringsmöten på Zoom, och lägga tre semesterdagar på att flyga till Malaga för att delta i en vinjakt utklädda till Spice Girls. Och även om jag känner att ”jag har inte råd just nu” – vill väl ingen vara den som förstör stämningen i gruppchatten.

Vi måste sluta låtsas att detta är normalt. Hur många blivande brudar har inte haft sitt livs dag – utan matchande solglasögon i Bridesmaids-gravyr?

Läs mer

Det här är inte bara ett privat problem utan djupt politiskt. Det är ännu ett sätt att förvandla våra relationer till transaktioner. En känslomässig kapitalism, där man köper sig till gemenskap – och där den som inte har råd, inte platsar.

Men det går att göra på ett annat sätt. Att fira måste inte vara ett kapitalistiskt skådespel. Det räcker med ett knytis på en fin kulle, med prosecco i pappmugg, och ett handskrivet quiz om barndomstiden. Att säga ”Fan vad glad jag är för din skull” och inte ”Dra i det här snöret om fallskärmen inte utlöser sig automatiskt.” Så till alla 30-plussare där ute med något att fira: skippa galenskaperna. Behåll känslan. Allt annat är bara presentpapper.

Diskutera på forumet (0 svar)
Utrikes 14 augusti, 2025

Sluta lajva medeltid – det här är kapitalism

Adobe stock.

Det är lockande att kalla teknikjättarna för feodalherrar. Men det är samma kapitalistiska utsugning – nu beväpnad med molnservrar och AI.

Från Paris till Madrid, från Rom till Berlin hemsöks Europas vänster av ett medeltida spöke – iförd en Silicon Valley-hoodie: ”teknikfeodalismen”.

Jean-Luc Mélenchon, de facto-ledare för det franska vänsterpartiet La France Insoumise, har krävt en skatt på vinsterna från vad han kallar våra nya ”digitala herrar”. Samtidigt twittrar samme Mélenchon att ”AI är inte något externt till den kapitalistiska verkligheten: den skriver in sig i en teknikfeodalism där några få aktörer fångar upp räntan.”

Vinst eller ränta? Kapitalism eller feodalism? Som en lösdrivande Schrödingers katt som strövar runt på Palo Altos gator existerar Mélenchons ekonomi i två tillstånd samtidigt – död och levande, kapitalistisk och feodal – beroende på vilket retoriskt syfte han har när han öppnar lådan.

I Spanien går vice premiärminister Yolanda Díaz till angrepp mot ”teknikfeodalismen hos magnaten Elon Musk” och varnar för att teknikmiljardärer vill förvandla ”demokratier till företagsmonarkier”. Italiens gröna ledare Angelo Bonelli anklagar samma miljardär för att ha skapat ”en autokratisk nyfeodalism” och uppmanar landet att välja mellan ”Musk eller demokratin”.

Denna våg av teknikfeodal teater är komiskt dåligt tajmad – den blossar upp mitt i den mest obscena, AI-drivna kapitalistiska backanalen sedan Guldruschen. Under Trumps Gulfturné i maj 2025 säkrade han enorma investeringar till USA, där det mesta öronmärks för AI-infrastruktur – 5,8 biljoner kronor från Saudiarabien, 11,6 biljoner från Qatar och 13,5 biljoner från Förenade Arabemiraten. Japan har redan utlovat 11 biljoner.

När OpenAI:s Sam Altman i fjol äskade ytterligare 77 biljoner ”för mänsklighetens skull”, kändes det som performancekonst. Nu framstår det snarare som bristande ambition.


När så mycket kapital – och framtida profit – står på spel är ingenting heligt. Datalager, algoritmfästningar och patent ger inte längre skydd. Gårdagens monopolist är morgondagens affärsanka. Wall Street-analytiker kräver nu att Apple sparkar sin vd Tim Cook, för att han enligt dem misskött bolagets AI-strategi.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes 14 augusti, 2025

Kvinnostrejken som chockade Sverige

Gruppfoto på Skeppsbrons telefonstation i Stockholm. Foto: Telemuseums bildsamlingar/Tekniska museet (kolorerat av Flamman).

Våren 1897 gick ett par hundra unga kvinnor i strid med ett av landets första teknikbolag. Allt började med beslagtagna teaterbiljetter – och slutade i världens första kvinnliga tjänstemannastrejk, hånad från höger till vänster som ett överklasspåhitt.

Akt I

Teaterbiljetterna. Det var med dem det hela började, våren 1897. På ena sidan ett mäktigt teknikbolag; på andra sidan ett par hundra unga kvinnor. Konflikten urartade och kulminerade i världens första kvinnliga tjänstemannastrejk. Om det alls var en strejk. Oavsett vilket blev det början på en verklig föreställning i två akter.

År 1897 var arbetarrörelsen på rask frammarsch. Hjalmar Branting, den allvarsamme agitatorn med valrossmustasch och igelkottshår, hade samma år blivit den första socialdemokraten i riksdagen. Konflikterna mellan arbetstagare och arbetsgivare var många och hårda. Varje dag kunde man i tidningarna läsa om arbetande män som gått ut i strejk.

Men en strejk bland Stockholms telefonister? På vad som var ett av landets första teknikbolag? Nej, det tycktes osannolikt. ”Det låter så besynnerligt”, säger den unga kontoristen Elisabeth när strejkfrågan kommer på tal. ”Bildade flickor brukar inte strejka.” Elisabeth är huvudpersonen i Elin Wägners Norrtullsligan från 1908, en roman som lekte med den farliga föreställningen om att kontorister kunde gå i strejk. Det framstod som besynnerligt då, att några andra än manliga kroppsarbetare kunde ta till stridsåtgärder, och det anses besynnerligt även i våra dagar – åtminstone på ett och annat teknikbolag.

Som på Klarna. Där blossade en konflikt upp på hösten 2023 efter att ledningen inte velat skriva på kollektivavtal. Konflikten med facket gick så långt att det varslades om strejk. Men det blev inget den gången. Parterna kom överens i sista sekund. Men raden av fackfientliga teknikbolag är lång med jättar som Amazon, Spotify och Google. Tesla är som bekant inte heller någon vän av kollektivavtal, vilket har blivit en följetong i svenska medier.

Att kvinnor kunde gå ut i strejk var en nyhet som börjat sprida sig vid 1800-talets slut. Men då gällde det arbetarklasskvinnor. Mest kända var händelserna på tändsticksfabriken Bryant & May i London 1888, när 1 400 kvinnor och flickor hade gått ut i en storstrejk. När deras usla arbetsvillkor avslöjades väckte tändsticksflickorna (som de kallades i media) sympati världen över, så även i vårt land. Ett år senare kom turen till Sverige. ”Även kvinnorna börja nu arrangera strejker”, noterar tidningen Arbetet, efter att de anställda ”kullorna” vid S:t Eriks bryggeri på Kungsholmen lagt ned arbetet med begäran om högre lön, vilket också beviljades.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Kultur 13 augusti, 2025

Thatcher, lögner och videoband

Adam Curtis nya jättedokumentär är en färgsprakande deppbomb. Foto: BBC.

I en atomiserad värld är sanningen upplöst och ideologierna borta. Adam Curtis ”Shifty” är förföriskt bra – men landar i cynism, tycker Ella Petrini.

Adam Curtis är dokumentärmakaren som grävt djupt i tv-arkiven för att skapa atmosfäriska videoessäer i gränslandet mellan musikvideor och konstfilmer. Det är populärkulturellt, men abstrakt. Tidigare filmer har bland annat utforskat individualism och psykoanalysens inflytande över reklambranschen i The century of the self (2002), kriget mot terrorismen i Bitter Lake (2015), Rysslands politiska landskap från Sovjets fall till Putin i Trauma Zone (2022).

I nya Shifty: The land of make believe, en fem timmar lång BBC-serie som finns i sin helhet på Youtube, riktar Curtis blicken mot hemlandet Storbritannien. Shifty handlar om hur det var att leva igenom landets nyliberala experiment, och börjar med järnladyn själv, Margaret Thatcher. Hon är Curtis självklara antagonist, driven av kallsinnig rationalism och enveten tro på marknadsliberalism. I inledningsscenen välkomnar hon tillsammans med tv-personligheten och pedofilen Jimmy Savile en grupp barn – in i en lejonkula präglad av nedskärningar, massarbetslöshet och frisläppta marknadskrafter.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Utrikes 13 augusti, 2025

Israel river palestinsk fröbank

Den palestinska bonden Mahmoud Al-Shaer plockar tomater i ett växthus i Khan Younis i södra Gazaremsan, fredagen den 25 april 2025. Foto: Abdel Kareem Hana/AP/TT.

En fröbank har attackerats och förstörts i Palestina. ”Man utrotar en kultur och odlad mångfald är en del av det”, säger Maximilian Isendahl från den svenska organisationen Nordbruk.

Med bulldozrar och tunga maskiner attackerades fröbanken i södra Hebron under morgonen den 31 juli. ”Detta är en allvarlig upptrappning av de israeliska militärstyrkornas pågående angrepp på palestinsk matsuveränitet”, skriver bondeorganisationen Nordbruks styrelse via Maximilian Isendahl i ett pressmeddelande.

– I grunden är det sjukt att använda hunger som ett vapen och försöka svälta ut en hel befolkning på två miljoner och att västvärlden sitter och rullar tummarna, säger Joel Holmdahl, ordförande för Nordbruk till Flamman.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)