Det är en djärv och slagkraftig tes Robin L. Einhorn lägger fram i American Taxation, American Slavery. Den kritiska retoriken mot en stark stat, som gör sig gällande än idag i USA, har sina rötter i försvar av slaveriet och inte i frihetstörst. Den amerikanska misstron mot centralstyre är inte en del av ett demokratiskt arv. Ursprunget härstammar från slavägande eliter som inte hade någon erfarenhet av demokratiska regeringar där de levde, det enda de kände till om demokrati var att det hotade slaveriet. Idén att staten är det stora hotet mot frihet har många grunder, men en av de mest primära involverade ”friheten” för en del människor att hålla andra som boskapsegendom. Roten till uppfattningen att staten även hotar äganderätten (även om Adam Smith såg staten som bara behövlig just när det gällde att försvara stora skillnader i egendom) har också många orsaker. I det tidiga USA var en huvudorsak att stora delar av ”egendom” bestod av människor.
Historieprofessor Einhorn understryker att klasskonflikt var mycket viktigt i den unga republiken. Hon sätter slaveriet som det största amerikanska undantaget i det amerikanska undantaget. Skälen som brukar lyftas fram: avsaknaden av monarki och aristokrati, de stora naturrikedomarna, massinvandringen från andra kontinenter, att indianer var ”svagare grannar” än vad de europeiska staterna hade. Allt detta spelade in, men den stora skillnaden låg i att endast Förenta staterna var ett halvt fritt och halvt slavsamhälle på 1700-talet och 1800-talet. Detta formade påtagligt vad som hände i amerikansk politik. Denna faktor exponerar Einhorn och de tidigare idoliserade grundarna av landet kritiseras friskt. Många av dessa män var slavägare själva.
Einhorn studerar skattesystemet fram till slaveriets avskaffande. Enskilda kapitel handlar om direktskatter, tariffernas ursprung och egendomsskatternas utformning. För att anse att dessa partier är underhållande läsning måste man nog antingen ha examen i ekonomisk historia eller anställning på Skatteverket.´
American Taxation, American Slavery har ett appendix som heter ”How to talk about taxes” som egentligen inte har ett smack med bokens övriga innehåll att göra. Här reder Einhorn ut vanliga myter och föreställningar om dagens skattesystem. Det gäller att hålla koll på vilka som bär skattebördan och hur detta kan skiftas över till olika grupper snarare än det totala skattetrycket. Detta appendix är pedagogiskt och – om uttrycket ursäktas – oskattbart. Efter den komprimerade lektionen får man lust att stoppa det i händerna på nästa företrädare för Skattebetalarnas förening man får korn på.