Skolverket har inte funnit skäl att pricka den kristna friskolan Andreasgymnasiet, som anmält för att den undervisar om Intelligent design, ID. Teorin går ut på att det ligger en intelligent skapare bakom universum, och drivs framförallt i USA som ett kristet svar på Darwins evolutionsteori.
– Vi har inte tagit ställning till om intelligent design är en vetenskap eller inte, vårt perspektiv är att ta reda på om skolan uppfyller kraven på en allsidig och saklig undervisning. På en konfessionell skola är det en grundtanke att skolan och lärarna får uttrycka vad de tror på. Däremot kan skolan inte enbart redovisa denna tro eller kräva av eleverna att de ska omfatta den, säger Ingela Gullberg, undervisningsråd på Skolverket till Lärarnas tidning.
Christer Sturmark, ordförande för Humanistiska förbundet tycker att det är fegt av Skolverket att inte ta ställning till huruvida ID är en vetenskap eller ej.
– ID är en idé, som helt saknar empiriskt stöd och vetenskapligt innehåll. Det är väldigt lätt att konstatera att det inte är en vetenskap.
Mats Selander, vars undervisning på Andreasgymnasiet, som debatten till stor del handlat går långt för att hävda ID-idéerna, menar Sturmark. Bland annat har han sagt i tv-programmet Existens att Darwins teori kommer vara död om 20 år.
– Jag tror Skolverket är lite lurade. Om de gör ett besök på den här skolan är det klart att en lärare inte säger saker som Skolverket inte skulle godkänna.
Sturmark tycker man mycket väl kan undervisa om ID på religionslektionerna, precis som om andra skapelseberättelser.
– Det verkligt allvarliga här är inte ID i sig, utan att de lär eleverna att misstro vetenskapliga metoder överhuvudtaget