Som icke teaterhistoriskt bevandrad ser jag Norrbottensteaterns uppsättning av Rigoletto, en välgjord musikteater, som ursprungligen bygger på pjäsen Kungen roar sig av Victor Hugo (1832), omarbetad till opera (1851) av Giuseppe Verdi.
Denna opera har senare anpassats till vår tid i pjäsen Rigolettos dotter av Irena Kraus, här fritt tolkad till musikteater av Henrik Dahl, som också regisserat pjäsen. Originalmusiken är av Verdi, bearbetad av Rolf Hedberg, som lockat fram Verdis musik med hjälp av bl.a. dragspel, tramporgel, fiol, mandolin, blås – och slagverk.
Eftersom pjäsen ingår i Riksteaterns program kommer den att spelas på många platser i landet. Passa på att se den!
Rigoletto är en vacker pjäs med mycket goda skådespelar- och musikerprestationer. I det vackra finns även kärlek och tragedi, samt ett roande samhällsgyckleri.
Vad är det, som tvingar människor till flykt? Ett pass ger nödvändig identitet för statens behov av registrering, det berättar lite om tillhörighet, men talar det verkligen om vem en människa är och vilka drömmar hon bär på?
Rigoletto, spelad av Lars Lindström, drivs i flykt av kärlek till sin dotter Gilda, spelad av Sima Millon.
De hamnar i en brutal värld där ingenting längre är heligt. Vi känner att det är Sverige, men flykten har pågått länge, gått från land till land, där Gilda dragits med i en jättelik axelremsväska för att sedan söka trygghet i en container.
Över allt bär Rigoletto med sig hoppet om att möta en bättre värld där de kan möta friheten. Han kan allt. Han är en man med ryggrad om än vänsterhanden är förlorad. Han har prövat på ett otal jobb, är livsbejakande, lever i sorglöshet, men är lättlurad och blir utnyttjad.
Han får arbete hos Hertigen, spelad av Rolf Christianson, som snabbt blir förälskad i Gilda, i detta land där vi tar hand om varandra. Den kvinnotjusande Hertigen köpslår med Rigoletto i hårdvalutan – Din frihet mot Min lust! Och livet blir sedan inte alltid, som man tänkt sig. Vad är bäst, att vara utlåst eller inlåst? Kan alla ta emot kärleken eller är den alltid bara en tillfällig handelsvara? Är härskarna som styr världen idag av samma natur om än med andra förtecken, när de startar krig för att förhindra krig och där staterna skrivit under FN-deklarationer för mänskliga rättigheter, som det står makthavarna fritt att bryta mot.
Den klassiska handlingen känns verklighetsnära med kopplingar till mordet på Fadime Shahindal för två år sedan. Pjäsen kan därför ses som en värdig hyllning till hennes minne.
Det är en gripande och stark skildring, där 18-åriga Sima Millon gör en storprestation.
Hon började som nioåring att dansa flamenco, spelade som 11-åring huvudrollen i Marcello Rancanas kortfilm Flickan och dimman på SVT och hade även en roll i Agneta Fagerströms tv-serie Den förste zigenaren i rymden.
Även övriga skådespelare bör lyftas fram. Detta är teater när den är som bäst, där det till synes enkla i rörelser och nyanseringar, talar om ett yrkeskunnande, som borde kunna smitta av sig i det påbörjade samarbetet mellan Norrbottensteatern och länets amatörteatrar.