Nu rasar Motormännen mot den höjda bensinskatten.
– Vi ser det som ett valsvek, säger Motormännens Berndt Sehlstedt till Flamman.
Kristdemokraterna hade som vallöfte att sänka bensinpriset. Nu har kd alltså fått ge efter för de övrigt allianspartierna.
– Det är ett hot mot demokratin att man gör på det här sättet, säger Berndt Sehlstedt.
Regeringen föreslår i höstbudgeten en höjning av koldioxidskatten med 6 öre/kg koldioxidutsläpp. Det innebär en höjning av bensinpriset med 17 öre inklusive moms. Tillsammans med den årliga indexeringen av punktskatterna, höjs bensinpriset, inklusive moms, med 29 öre litern.
– Sverige tar ett viktigt steg framåt för att också visa vägen för andra länder i framför allt EU. Jag tror att effekten av det här beslutet är långt större än den faktiska utsläppsminskningen, säger Naturskyddsföreningens generalsekreterare Svante Axelsson.
Regeringen tänker ta bort det särskilda tullvillkoret för etanol, vilket sänker bensinpriset.
Regeringen kommer också att höja reseavdraget med 50 öre, till 18,50 kr. Naturskyddsföreningen är dock kritisk till förändringen av reseavdragen.
– Höjda reseavdrag skulle främst gynna bilister i storstadsregionerna som samtidigt har landets bästa kollektivtrafik, säger Svante Axelsson.
”Obegripligt”
– Från bilisthåll är det ett obegripligt förslag, säger Tomas Nilson, presschef på Motormännens riksförbund.
– Ingen annan utsläppskälla i Sverige eller i hela världen betalar ens i närheten av vad de svenska bilisterna betalar för sina koldioxidutsläpp. Industrin i Sverige betalar i bästa fall hälften av bilisternas kostnad för utsläpp. Koldioxidproblematiken är en global fråga och inte liktydigt med en svensk transportfråga, som vissa politiker och debattörer försöker göra det till.
