I slutet av augusti varslade arbetsgivarna Scandinavian Servicepartner, SSP, som är underleverantör av servicetjänsten, omkring 300 anställda. Anledningen är att avtalet företaget har med SJ löpt ut, och SJ väljer att inte förlänga detta.
SJ har själva varslat omkring 700 av sina anställda om uppsägning. Nu hoppas SJ att en del av dessa ska kunna vara kvar om de istället börjar arbeta på tågrestaurangerna. Enligt SJ kommer förändringen att ske stegvis under nästa år. Just nu sitter SJ i förhandlingar med Seko gällande de nya arbetsförhållandena för personalen ska se ut.
– Vårt främsta mål är att minimera uppsägningen, säger Lena Aldenmark från Seko.
Hon menar att det i grunden handlar om att minska det planerade varslet på 700 anställda.
Hur har personalen reagerat?
– Det är blandade känslor. Detta handlar ju om en ändrad yrkesroll. Det innebär inte att personalen ska byta arbetsuppgifter helt och bara ägna sig åt servering, utan att uppgifterna kommer att spridas.
– Vi vet inte hur förhandlingarna kommer att sluta. I potten ligger arbetstillfällen och just nu är vi mitt inne i processen. Den avgörande pusselbiten, om vilka orter detta kommer att drabba, har inte blivit presenterad än, säger Aldenmark till Flamman.
Konduktörerna tar över tågmaten
Restaurangpersonalen på SJ har varslats om uppsägning. Nu ska istället konduktörerna ta över servicedelen ombord på tågen. Seko förhandlar just nu med SJ, i hopp om att kunna minimera antalet uppsägningar.