Rörelsen 15 augusti, 2024

Kräver solidariteten att sexuellt våld förnekas?

Kvinnliga franska judar i en manifestation mot det sexuella våldet under Hamas attack mot Israel den 7 oktober 2023. Foto: Michel Euler/AP.

Varför har Hamas sexuella våld den 7 oktober blivit så omdiskuterat? Synen på våldtäkt kan inte vara beroende av ens hållning i Israel/Palestinafrågan, utan borde erkännas och fördömas av alla parter, menar Catrin Lundström, biträdande professor i etnicitet och migration vid Linköpings universitet.

Detta är en insändare. Skribenten ansvarar själv för alla åsikter som uttrycks.

Vill du svara på texten? Skicka en replik på högst 3 000 tecken till [email protected].

Vad hände egentligen den 7 oktober 2023? Är det alls en fråga vi borde ägna oss åt efter att den svårt klaustrofobiska Gazaremsan har bombats sönder och samman av Israel under tio månader sedan Hamas attack? Är ödet för 1 139 mördade barn, ungdomar och familjer i Israel och 253 gisslantagna, varav uppskattningsvis 124 fortfarande vid liv i Hamas fångenskap, ens relevant i ljuset av uppemot 40 000 döda och mer än dubbelt så många sårade och skadade palestinier i ett land i ruiner?

En del av svaret hittas i argumentet att Israel fortsätter att använda Hamas våldsamma sexuella övergrepp som en form av propagandakrig för att legitimera dödandet av oskyldiga civila i form av sönderbrända kroppar i det provisoriska tältlägret i Rafah, dit människor uppmanats fly undan kriget, allt brutalare räder i Gaza stad, för att inte tala om eskalerande sexuella kränkningar mot tillfångatagna palestinska män och kvinnor – en verklighet som tvingar oss att älta det som inträffade den 7 oktober om och om igen.

En annan förklaring är att Hamas sexuella våld under anfallet fortsätter vara en knutpunkt där meningsmotståndare i kriget strålar samman.

Det är den sistnämnda delen som förbryllar mig. 

Till en början framstod inte våldtäkterna som ett ämne för debatt, utan snarare som en fruktansvärd omständighet. Men det stod snart klart att olika falanger skulle gå åt olika håll i just denna fråga. 

Sexuellt våld som antikolonial kamp

Den fransk-israeliska sociologen Eva Illouz anade tidigt oråd, och vädjade till vänstern redan den 17 oktober i tidningen Dagens ETC, om att inte släta över ”massmord på oskyldiga civila i deras hem, urskillningslöst våld mot kvinnor, äldre och barn, och masskidnappningar av israeliska medborgare”.

Men mot slutet av månaden gick nordamerikanska feminister, queer- och transforskare ut i ett samlat upprop, ”Feminists for a free Palestine. Stop the genocide. End the occupation”, mot vad de förstod som ett pågående folkmord. Där slog de fast att ”koloniserade folk har rätt att välja sina medel för motstånd”. De närmare 150 undertecknarna, bland dem Angela Davis, Yasmin Gunaratnam och Chandra Talpade Mohanty, ansåg att Israel cyniskt använde vittnesmålen om sexuellt våld för att berättiga det orättfärdiga kriget, men att de själva tog avstånd från den typen av ”pinkwashing” och ”kooptering av HBTQ-rättigheter”. 

Och här gick möjligen chansen till en global feministisk israelisk-palestinsk kvinnoallians om intet.

Kritiken då, liksom nu, kan summeras i att de återkommande rapporteringarna om Hamas anfall faller in i en islamofobisk berättelse om muslimska män, samt att årtionden av förödmjukelse, fördrivning, förtryck och ockupation inte kan fortlöpa utan motstånd. Dessa sakförhållanden fick humanekologen Andreas Malm att omedelbart rubricera gärningarna som ”antikolonial kamp” i tidningen Parabol. 

Prioriteringen av offerkategorier delades inte av judiska kvinnor, som den 17 november tröttnade på omvärldens nedtoning av attackens sexuella karaktär och demonstrerade under parollen #MeTooUnlessUrAJew, med udden riktad mot FN:s senfärdighet i att fördöma inslaget av sexuellt våld. FN:s kvinnokommitté hade en särskild skyldighet att fördöma Hamas gärningar, ansåg de, och påminde om att FN slagit fast att systematiskt genusbaserat våld utgör ett folkrättsbrott.

Alltmedan över sjuttio kvinnoorganisationer i Gaza och annorstädes skrev ett gemensamt upprop i nättidningen Parabol i början av december (nr 4, 2023), där de å sin sida påpekade att ”inga trovärdiga bevis eller rapporter från oberoende internationella utredningsorgan” hade presenterats. Ändå, anmärkte de, användes dessa ”ogrundade anklagelser” – inte minst ”mot israeliska kvinnor som hålls som gisslan i Gazaremsan” – ”utan källkritik eller försiktighet” för att ”rättfärdiga folkmordet” i Gaza. 

Den 5 december redogjorde brittiska BBC för de videor av nakna och blodiga kvinnor som Hamas själva filmade dagen för attacken, liksom för de många fotografier av kroppar från platserna som tydde på att ett flertal kvinnor (och män) hade våldtagits.

Och till sist, den 7 december 2023, fördömde även vicepresident Kamala Harris de sexuella övergreppen på X.

Striden om sanningen

Den första samlade artikeln om Hamas sexuella våld presenterades i tidningen The New York Times reportage ”’Screams without words’: How Hamas Weaponized Sexual Violence on Oct. 7”, av Jeffrey Gettleman, Anat Schwartz och Adam Sella den 28 december 2023. Tidningen beskrev videon av ”kvinnan i svart klänning” med sönderrivna kläder, särade ben med exponerat underliv, som blev viral under morgontimmarna den 8 oktober. 

Journalisterna hade ägnat två månader åt att undersöka stödbevisning i form av videor, fotografier, GPS data från mobiltelefoner, därtill genomfört intervjuer med fler än 150 personer, bland dem vittnen, medicinsk personal, soldater och våldtäktsrådgivare, och slog fast ”att dessa attacker mot kvinnor inte var isolerade händelser, utan en del av ett bredare mönster om genusbaserat våld den 7 oktober”. Men det stora hindret för bevisföringen och vittnesmålen var att de flesta kvinnor som utsattes inte längre var vid liv.

Trovärdigheten i artikeln betvivlades av The Intercept och ett par detaljer i The Times text fick senare dras tillbaka. 

Strax efter New York Times redogörelse publicerade Al Jazeera en artikel baserad på Hamas 16-sidiga promemoria ”Our Narrative”, om händelserna den 7 oktober. Enligt underlaget var Hamas plan ”att attackera israeliska militäranläggningar och tillfångata soldater”, vilka skulle kunna användas för att sätta press på de israeliska myndigheterna att släppa de tusentals palestinier som hålls i israeliska fängelser. Gruppen vidmakthåller att det är ”ett religiöst och moraliskt åtagande” för de stridande i Hamas väpnade gren, Qassambrigaderna, att undvika att skada civila, och förkunnar att om det fanns ”något fall av riktat våld mot civila så skedde det av misstag och under konfrontationen med ockupationsstyrkorna”. I utlåtandet medgav de dock att det ”kanske skedde några felgrepp” under attacken ”på grund av den snabba kollapsen av det israeliska säkerhets- och militärsystemet och det kaos som orsakades i områdena nära Gaza”.

Splittringen inom den judiska vänstern

Under en paneldebatt i Paris den 3 mars väckte den judiska filosofen Judith Butler stor uppmärksamhet när hon kallade Hamas attack den 7 oktober som ett uttryck för väpnat motstånd ”med en taktik som vi kan vara för eller emot”. Butler, som tidigare inkluderat Hamas i den progressiva, globala vänstern, klargjorde att hon som person förvisso kände avsky inför taktiken. 

Reaktionerna lät inte vänta på sig. Eva Illouz konstaterade krasst, under den skarpa titeln ”The global left needs to renounce Judith Butler” i tidningen Haaretz den 21 mars, att Butlers kommentarer i Paris minsann inte kom efter ett kortsiktigt tvivel, dagen efter den 7 oktober, utan efter publiceringen av flera djuplodande reportage och inlagor. Illouz sammanfattar uppgivet att ”mot bakgrund av det extrema sexuella våld som israeliska kvinnor utsattes för av Hamasmedlemmar, mot bakgrund av rapporter och undersökningar av New York Times, advokater, läkare, icke-statliga organisationer, journalister och civila, som alla har vittnat om extremt sexuellt våld (inklusive könsstympning, blodiga nakna kvinnokroppar, vaginor med infogade spikar, bröst som skurits av med kniv och kvinnor som bundits med rep och sedan skjutits i ansiktet), inför de världsomspännande bilderna av en ung kvinna som dödats och paraderats på en gata i Gaza till folkmassans sång, vad säger Judith Butler till oss? Att de vill ha bevis.” 

Men Butler var och är långt ifrån ensam i sin position som judisk kritiker av Israel i allmänhet och kriget i synnerhet. Uppemot 1 000 ”antisionistiska judiska feminister” i USA har till dags dato undertecknat uppropet ”Open letter to the Israeli and U.S. Governments and others weaponizing the issue of rape” från den 28 februari, 2024. Brevet tar sin utgångspunkt i judars särskilda ”ansvar att uttala oss till stöd för palestiniernas rättigheter och mot det pågående folkmordet”, men värjer sig också mot ”försöken att misskreditera anhängare av kvinnors rättigheter som uttalar sig mot våldtäkt”. En liknande balansakt framlades av författaren Masha Gessen i en essä i The New Yorker häromdagen (20/7-24).

FN:s rapport om konfliktrelaterat sexuellt våld

FN:s första skrivelse om förloppet den 7 oktober kom den 4 mars 2024, dagen efter Butlers uttalande. Pramila Patten, särskild representant för sexuellt våld i konflikter, konstaterade där att det fanns ”tydlig och övertygande information” för att gruppvåldtäkter, samt sexuell tortyr och övergrepp på bundna och avrättande kvinnor med sönderskurna genitalier, skett i åtminstone tre kibbutzer, längs gränsen mot Gaza dagen för anfallet.

Resultaten i Pattens protokoll återgavs senare i FN:s generalsekreterare António Guterres’ redogörelse för konfliktrelaterat sexuellt våld i världen under 2023 (tillsammans med anklagelser om sexualbrott utförda av israeliska IDF). I sammanfattningen citeras Pattens slutsatser om att ”det finns rimliga skäl att tro att konfliktrelaterat sexuellt våld förekom under attackerna den 7 oktober på flera platser i närheten av Gaza, inklusive våldtäkt och gruppvåldtäkt, på minst tre platser”, det vill säga musikfestivalen Nova och dess omgivningar, väg 232 och kibbutz Re’im. 

Vidare står att läsa att på ”musikfestivalen Nova och dess omgivningar finns det rimliga skäl att tro att flera incidenter av sexuellt våld ägde rum där offren utsattes för våldtäkt och/eller gruppvåldtäkt och sedan dödades”. Ytterligare vittnesmål kom ”från personer som bevittnat minst två fall av våldtäkt på kvinnokroppar”. 

På väg 232 kom ”trovärdig information baserad på vittnesmål om en incident där två kvinnor våldtogs av beväpnade element”. I ”kibbutz Re’im verifierade uppdragsteamet ytterligare en våldtäkt på en kvinna utanför ett bombskydd” och på ”de olika platserna för attackerna den 7 oktober fann uppdragsteamet flera helt eller delvis nakna kroppar från midjan och nedåt – mestadels kvinnor – med händerna bundna och skjutna flera gånger, ofta i huvudet”. I fallet med väg 232 hittades, enligt utsagan, ett liknande mönster, som också inkluderade kropparna av några män. ”Även om detta är indicier kan mönstret av avklädning och fasthållande av offer tyda på vissa former av sexuellt våld”, fastställer FN i sitt memorandum.

Beträffande gisslan som förts till Gaza slår redovisningen fast att uppdragsteamet ”fick tydlig och övertygande information om att sexuellt våld, inklusive våldtäkt, sexualiserad tortyr och grym, omänsklig och förnedrande behandling, förekommit mot vissa kvinnor och barn under deras tid i fångenskap” och att det finns ”rimliga skäl att tro att detta våld kan pågå”.

Två vitt spridda uppgifter om det sexualiserade våldet var enligt FN feltolkningar av otränade observatörer. I ett fall sade en första insatsperson att en gravid kvinnas barn hade skurits ut ur hennes livmoder. Det visade sig att kvinnan inte var gravid, utan hade fått inälvorna utskurna. 

Resultaten ifrågasätts

Misstron mot beläggen för främst systematiken i det sexuella våldet tycks, trots dessa belägg, vara tämligen spridd inom vissa delar av den svenska vänstern. I tidningen Parabol intervjuas den svensk-uruguayanske Ernesto Katzenstein av den internationella redaktören Francisco Contreras. Katzenstein uppges ha arbetat med bistånd i Guinea-Bissau samt tågtillverkning – och tituleras i tidningen Proletären den 14 mars 2024 som ”ingenjören och lekmannaforskaren inom humaniora”. Katzenstein har, med den kompetensen, författat en bok med den hyfsat självsäkra titeln ”7 oktober – Hamas mot Israel: Myterna, propagandan, sanningen”, och går, i sällskap med Contreras, ”igenom vad som egentligen hände den 7 oktober” (nr 4/2024). 

Katzenstein insinuerar att det i själva verket kan ha varit Israel som stod för morden på civila – och framställs som en trovärdig källa i Magasin Konkret, Kommunistiska Arbetarföreningen och Proletären (samtliga av manliga skribenter) som alla pekar på boken som en bra källa för att få reda på vad vi faktiskt vet om den 7 oktober. Katzensteins tillförlitlighet är delvis baserat på hans judiska ursprung (som han delar med cirka 15 miljoner andra) och hans egen släktforskning. ”Det finns två saker som alltid används i propagandasyfte i krig. Det är kvinnor och bebisar”, förklarar Katzenstein, och tillägger att han är beredd att sätta sin ”hand i elden på att våldtäkter inte begicks den 7 oktober” (och med den insatsen torde det vara av ganska stor vikt att försvara sin ståndpunkt). 

Lisa Bjurvald, journalist på Vestmanlands Läns Tidning, förhöll sig däremot skeptisk till underlaget för Katzensteins bok, och beskrev argumentationen som inlindad ”i en storm av svårkontrollerade och detaljerade ’fakta’” som liknar de som ”gärna hänger upp sig på sådant som ”omöjliga” produktionsförutsättningar för gasen i koncentrationslägren” eller dylika avledningar. 

Våldtäkt inte en fråga om sympatier i kriget

Tvivlen som omgärdar Hamas våldtäkter fick den nordamerikanska liberala feministen Sheryl Sandberg att kasta sig in i debatten med filmen ”Screams Before Silence” – med tydlig hänvisning till The New York Times artikel. I den i alla hänseenden partiska filmen från april i år träffar Sandberg ögonvittnen från Novafestivalen och går igenom utsagor från överlevande, soldater och medicinsk personal, och studerar foton av skändade kvinnokroppar. 

Sandberg förtydligar sin ståndpunkt och sitt syfte med filmen i en intervju med Jake Tapper i CNN och understryker att inställningen till våldtäkt inte kan vara beroende av ens hållning i kriget.

På den punkten är jag enig med Sandberg. Och en sak står klart: om tanken med att konfrontera och ifrågasätta journalister, vittnesmål och bevisunderlag var att undvika att dessa berättelser skulle användas i ett propagandakrig, kan man med fog säga att resultatet blivit det motsatta. Uppfattningen om Hamas sexuella övergrepp har snarare förvandlats till sprängstoff, vilket förklarar en viss beröringsskräck. 

Och frågan är varför. För vilken betydelse har det för kritiker av Israels förödande krigsföring om det fanns systematiska inslag av sexuellt våld under Hamas attack den 7 oktober? Gör det Israels eventuella krigsbrott ogjorda? Vore det omöjligt att härbärgera Hamas sexuella tortyr och samtidigt bekänna sig som pro-palestinsk? Eller är sympatin med Palestinasaken beroende av Hamas oskuld på den här punkten? 

Den logiken riskerar att splittra i synnerhet kvinnor, som, likt Sandberg, antingen riktar blicken mot de sexuella övergreppen på israeliska kvinnor – och därmed förefaller direkt pro-israelisk i vårt polemiska tillstånd. Eller, jämte de självutnämnda manliga revolutionärerna inom vänstern, visar sitt stöd för Palestina genom att spela ned – eller faktiskt förneka – den komponenten. Den politiserade uppställningen visar, i mitt tycke, hur själva grunden för solidaritetsbanden formulerats utifrån ytterst betänkliga premisser. Under vilka genusperspektivet är fortsatt avlägset.

Ledare 16 september, 2025

Kära regering – kalla inte demonstranter för ”odjur”

Kristdemokraternas partiledare Ebba Busch (KD) har uppmanat till ”hårdare tag mot Palestinarörelsen”. Foto: Stefan Jerrevång/TT.

Medan FN förklarar att Israel begår folkmord riktar politikerna inte sin ilska mot förövarna – utan mot demonstranterna för barns lika värde.

”Sverige är under en värderingsattack.”

Så skrev kristdemokraterna Ebba Busch och hennes nya toppnamn Alice Teodorescu Måwe i en debattartikel i helgen. Där uppmanade de till ”hårdare tag mot Palestinarörelsen”, som de menar har stått för en ”tsunami av hat mot judar”, samt ett ”dominans­beteende och krav på under­kastelse”.

Åtgärdslistan är lång: fler ska lagföras, demonstrationer ska flyttas, arrangörer svartlistas, och personer med dubbla medborgarskap – som jag själv – ska kunna fråntas sitt svenska pass. ”Den som agerar våldsamt eller uttrycker hat, hot eller stöd till terrorism uppvisar inte god vandel”, konstaterar de.

Nog är rätten att demonstrera mot den israeliska krigsmaskinen en fråga om yttrandefrihet, Maria Malmer Stenergard?

I går kväll fick vi en uppvisning i vad som kallas bristande vandel. Ett tiotal personer demonstrerade på Östermalm utanför Bajit, det judiska kulturcentrumet. Anledningen var att föreningen Med Israel för fred hade bjudit in en soldat från Israels armé att föreläsa. På scenen stod alltså företrädaren för en krigsmakt som just nu anklagas av FN för att begå folkmord. På plakaten stod ”IDF-soldater = krigsförbrytare” och ”Alla barn är lika värda”.

Ändå var det demonstranterna som politikerna gick till storms mot. Först spred Judiska ungdomsförbundet (JUS) en bild på demonstranterna med texten: ”Det spelar ingen roll vem avsändaren är, och det spelar all roll vad kontexten är. Att ställa sig med detta framför den judiska skolan när barn går hem är rakt av antisemitiskt.”

Utrikesministern Maria Malmer Stenergard (bilden) delade inlägget med texten: ”Det här handlar inte om yttrandefrihet, utan om att skapa skräck och rädsla hos barn som bor i Sverige. Vars familjer i generationer har blivit förföljda. Jag känner bara avsky mot dem som gör detta.” Inlägget delas av Ebba Busch, som även kallat helgens demonstrationer för en ”lynchmobb” i TV4 Nyhetsmorgon.

Gruppledaren för den moderata riksdagsgruppen Mattias Karlsson (bilden) tar i ännu hårdare: ”Det är terror i vardagen. Det är antisemitism i sin renaste form. De som gör detta är inte aktivister, de är odjur.” Inlägget delas av Maria Malmer Stenergard. Oppositionsledaren Magdalena Andersson stämmer in och kallar demonstrationen ”djupt olämplig”.

Men demonstrationen ägde rum efter att barnen redan gått hem. Och nog är rätten att demonstrera mot den israeliska krigsmaskinen en fråga om yttrandefrihet, Maria Malmer Stenergard?

I dag släppte FN en rapport som hävdar att Israel begår folkmord i Gaza. Kommissionen menar att fyra av fem folkmordshandlingar har utförts – massdödande, svårt fysiskt och psykiskt våld, skapande av livsvillkor som leder till förintelse, samt åtgärder som förhindrar födslar – och pekar på både israeliska ledares uttalanden och arméns agerande som bevis på folkmordsavsikt.

Dessa handlingar stöds av den orwellskt benämnda organisationen Med Israel för fred. Flamman har tidigare uppmärksammat att de bjudit in bosättarlobbyisten Eugene Kontorovich, som dessutom har gästat riksdagen på Kristdemokraternas inbjudan. Nu en IDF-soldat.

Den senaste veckan har Sverige diskuterat mordet på högerdebattören Charlie Kirk och förföljelsen av civilförsvarsminister Carl-Oskar Bohlin i en mörk gränd, och många har kallat till besinning. När ledande politiker kallar demonstranter för ”odjur” och får backning av utrikesministern är det uppenbart att man inte alls värnar det demokratiska samtalet, utan försöker få sina motståndare att hålla käften.

Läs mer

Så vem är det som ”uttrycker hat, hot eller stöd till terrorism”? I går var det ni: Ebba Busch, Alice Teodorescu Måwe, Maria Malmer Stenergard, Mattias Karlsson, Magdalena Andersson, Med Israel för fred.

Det är ni som brister i vandel.  Skyltar med ”Alla barn är lika värda” gör det däremot inte.

Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes/Nyheter 16 september, 2025

Protesterade mot IDF-föredrag – kallas ”odjur”

IDF-soldaten Eldar Maider (t.v.) och Hillelskolan i Stockholm (t.h.). Foto: Privat / Judiska ungdomförbundet.

Såväl utrikesministern som flera riksdagsledamöter har kritiserat gårdagens demonstration utanför det judiska kulturcentret Bajit och Hillelskolan. Nu kan Flamman berätta att en föreläsning med en israelisk soldat ägde rum samtidigt – och att demonstrationen ägde rum efter skoltid.

På måndagskvällen samlades ett tiotal personer på Nybrogatan på Östermalm i Stockholm. Två bar på en banderoll med texten ”IDF-soldater = krigsförbrytare”, och organisationsnamnet Judisk antisionistisk allians. En äldre man höll i ett plakat med texten ”Alla barn är lika värda”.

Strax därpå gick Judiska ungdomsförbundet (JUS) ut med kritik mot manifestationen:

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes 15 september, 2025

Sades upp från hamnen – tar fallet till domstol

Erik Helgeson håller ett kort tal utanför Arbetsdomstolen på måndagen den 15 september. Foto: Jacob Lundberg.

Erik Helgeson både polisanmäldes och sparkades efter Hamnarbetarförbundets blockad mot israelisk vapenhandel. Men polisanmälan lades ned – och nu är det i stället hans arbetsgivare i Göteborgs hamn som står inför rätta.

Utanför Arbetsdomstolen i Gamla stan har ett trettiotal personer samlats. Vissa bär på skyltar med fackliga budskap, andra på Palestinaflaggor. Vissa kombinerar båda.

Vid entrén står Erik Helgeson, vice ordförande i Hamnarbetarförbundet. I handen håller han en lånad megafon prydd med klistermärken från vänsterorganisationer från de senaste femton åren. Han råkar först slå på en ambulansliknande siren, innan han lyfter den mot munnen. 

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Rörelsen 15 september, 2025

Svensk judisk vänster: Hamnarbetarna gör vad regeringen borde

Erik Helgeson, vice ordförande i Hamnarbetarförbundet. Foto: Henrik Montgomery/TT.

Detta är en insändare. Skribenten ansvarar själv för alla åsikter som uttrycks.

Vill du svara på texten? Skicka en replik på högst 3 000 tecken till [email protected].

I dag den 15 september förhandlar Gothenburg Roro Terminal (GRT) och Hamnarbetarförbundet i Arbetsdomstolen om uppsägningen av förbundets vice ordförande Erik Helgeson som skedde efter att förbundet gemensamt beslutat om en blockad mot vapenleveranser till och från Israel, med hänvisning till misstankarna om krigsbrott och brott mot mänskliga rättigheter.

Moderna krigsbrott sker aldrig som isolerade fenomen. De sker alltid i en kedja av leverantörer och andra möjliggörare. Därför är arbetarkollektiv som fackförbund en mycket viktig part i förhindrandet av krigsbrott. Oavsett vad man tycker om Hamnarbetarförbundets stridsåtgärd måste vi försvara rätten för fackförbund att demokratiskt sätta ner foten när krigsbrott sker. 

Att, som GRT, försöka straffa fackliga företrädare som Erik Helgeson personligen i stället för att föra sin talan mot förbundet är ett sätt att försöka skrämma fackligt aktiva till tystnad. Erik Helgeson har som vice ordförande inte fattat beslut om strejken själv. Den hade tydligt stöd i medlemsomröstning.

Oavsett vad man tycker om Hamnarbetarförbundets stridsåtgärd måste vi försvara rätten för fackförbund att demokratiskt sätta ner foten när krigsbrott sker. 

Mycket tyder dessutom på att Hamnarbetarförbundet, trots kostnaden för dem, gör vad svenska staten troligtvis är skyldiga till. Internationella brottmålsdomstolen, ICC, har en pågående arresteringsorder för krigsbrott mot israeliska ledare. Internationella Domstolen i Haag utreder Israel för brott mot folkmordskonventionen. I stället för en veckas vapenblockad från Hamnarbetarförbundets sida borde vi ha ett totalt stopp för vapenhandel från statligt håll. Men riksdagen vägrar agera.

Det samhälle GRT försöker bygga är ett samhälle där arbetare inte vågar stötta varandra eller skydda allmänheten från brott som möjliggörs av företagen de jobbar för. Det är inte bara ett samhälle som skeppar vapen till krigsbrott. Det är också ett samhälle som där folk tittar bort vid mutor och vid diskriminering. 

Läs mer

Det är ett samhälle vi alla förlorar på, men särskilt de mest utsatta. Vi behöver arbetare med civilkurage. Men vi kan bara ha arbetare med civilkurage om vår föreningsrätt värnas och om fackligt förtroendevalda skyddas från personliga hämndåtgärder från motparten. Den uppgiften ligger i dag hos Arbetsdomstolen. 

Därför har Hamnarbetarförbundet kallat folk att komma och visa sitt stöd vid Arbetsdomstolen, Stora Nygatan 1 i Stockholm i dag vid 12:30. Vi hoppas att vi ses där!

Diskutera på forumet (0 svar)
Rörelsen 15 september, 2025

Antisemitismen är inte en rasism

Synagogan i Göteborg. Foto: Adam Ihse/TT.

Detta är en insändare. Skribenten ansvarar själv för alla åsikter som uttrycks.

Vill du svara på texten? Skicka en replik på högst 3 000 tecken till [email protected].

En konstig diskussion förs om huruvida antisemitism finns. I en välvillig tolkning skulle tesen vara att antisemitismen inte är något egenartat, bara en form av vanlig rasism. Jag tror detta är ett missförstånd. Antisemitismen finns, men det är inte någon vanlig rasism.

Låt oss bruka uttrycket ”rasism” snävt. Det handlar då om föreställningar om att människor genetiskt sett tillhör olika grupper (raser) med gemensamma (statistiska, åtminstone) kännetecken. Den grövsta och enklaste indelningen är den i svarta, gula och vita människor, förknippade med en föreställning om olika värde hos dessa grupper. Filosofen Heidegger uttryckte denna fördom i skriften ”På väg mot språket”, men den fanns redan utförligt presenterad av Hitler i Mein Kampf.

De vita är mest värda då de hyser en överlägsen intelligens. De svarta är minst värda, då de uppvisar lägre begåvning. De gula hamnar någonstans mitt emellan de svarta och de vita. De är mer intelligenta än de svarta men inte lika intelligenta som de vita. I synnerhet äger de gula inte samma slags talang för originellt tänkande, som de vita. De imiterar duktigt vita upptäckter, men ger inga banbrytande bidrag till mänsklighetens utveckling.  

Rasismen var tämligen allmänt omfattad inom västvärlden och den fick legitimera kolonialismens övervåld mot svarta liksom förtrycket av svarta ättlingar till slavar i väst. Endast Sovjet förkastade principiellt rasismen tillsammans med eugeniken med hänvisning till biologen Lysenko. 

Rasismen hade en kvasivetenskaplig underbyggnad. Olika försök med rasblandning skulle ha utvisat att intelligensskillnaderna var reella och att vita som fick barn med svarta skulle få barn med lägre intelligens än vita som fick barn med vita. Eugen Fischer var en forskare djupt fascinerad av Mendels genetik, som just återupptäckts. Han genomförde 1908 en studie i nuvarande Namibia där han undersökte svarta och vita och individer av blandade och ansåg sig finna att de vita var intelligentast, de svarta dummast och de av blandade (bastarderna) föll någonstans mitt emellan de renodlade grupperna. Resultatet publicerades i boken Die Rehoboter Bastarde und das Bastardisierungsproblem beim Menschen (Jena: Gustav Fischer, 1913). Dessa tankar samexisterade med rashygienens föreställningar om att de olika rasgemenskaperna var instabila. De hotades av ”rasblandning”, men också av en välfärdsstat, som såg till att mindervärdiga människor kunde överleva och reproducera sig. Ett sent uttryck för ramtänkandet är Hernstein och Murrays famösa bok The Bell Curve (1994).

Rasismen var tämligen allmänt omfattad inom västvärlden och den fick legitimera kolonialismens övervåld mot svarta liksom förtrycket av svarta ättlingar till slavar i väst.

Nazisterna var förstås också rasister. Hitler och Churchill var överens på den punkten — men oense med Stalin. De delade också en utbredd antisemitism, även om den hos nazisterna kom att ta sig ofattbart extrema uttryck. Men var denna antisemitism en rasism?

Hitlers resonemang kring judarna är inte glasklara. Han börjar i Mein Kampf med att konstatera att han aldrig personligen haft något problem med judarna. Länge tänkte han på judarna, skriver han, som en särskild religiös grupp, och hans principiella hållning är att man i politiken bör låta religionerna vara. Han finner antisemitismen vulgär. Så drabbas han av en insikt, vill han få oss att tro. Judarnas religion är bara en förklädnad. Men en förklädnad för vad?

Han talar förvisso i Mein Kampf om judarna som en särskild ras. Han varnar för att judiska män ska förföra ariska kvinnor, göra dem med barn, och därför skada den ariska folkstammen. Men vi vet från hans bordssamtal att han inte själv trodde på denna tes. Judarna utgör inte, enligt Hitler, någon ras i analogi med svarta och arier. Han säger: Vi använder för enkelhetens skull begreppet ”judisk ras”. I verkligheten och ur genetisk synpunkt finns ingenting sådant som ”den judiska rasen”. 

Han beskriver i stället i Mein Kampf judarna som en mäktig konspiratorisk grupp (inte en ras och inte en religion), som står i begrepp att erövra världen. Det är ingen gräns för denna människogrupps slughet, de kontrollerar både arbetarrörelsen (såväl bolsjevismen som den reformistiska rörelsen) och det internationella finanskapitalet. Genom en kniptångsmanöver kommer judarna att lägga världen under sig. Här får till sist Tyskland en mission att fylla. Tyskland ska besegra judendomen. 

Varje antydan till antisemitism inom solidaritetsrörelsen med folket i Gaza och på Västbanken undergräver, ja motverkar rörelsens syfte.

Det som är extremt med nazismen är med vilket ursinne man tar itu med den förmenta judiska faran. Först vill man bli av med judarna och man samarbetar till den änden med sionistiska organisationer. Till sist sätts det fullständiga folkmordet i verket.

Fördomarna mot judar, som nazisterna nyttjar politiskt, är utbredda i västvärlden med rötter i den kristna religionen, uttryckt av både den heliga Birgitta och Martin Luther. Jag läste nyss av en händelser Karl Gerhards memoarer, Med mitt goda minne. Karl Gerhard var en modig centralgestalt inom den antinazistiska rörelsen i vårt land. Hur häpnadsväckande är det därför inte att notera all den undertryckta antisemitism som så ofta gör sig påmind under läsningen. Om någon person är jude så kommenteras detta. Om personen inte är snål görs affär av detta. Om en judisk affärsman inte gestikulerar på ett för judar ”typiskt” vis — med handflatorna uppåt — så måste det redovisas. Allt ligger kanske på samma nivå som skämt om norrmän eller smålänningar i vardagligt tal. Ändå finns här en obehaglig påminnelse om hur svåra att bli av med dessa antisemitiska föreställningar har varit — och är.

Antisemitismen har främst frodats inom den politiska högern, men då den inte är någon egentlig rasism har också antirasister och vänsterpolitiker ibland hemfallit åt den. Stalin hade sin paranoida antisemitiska period efter andra världskriget, då ”kosmopoliter” förföljdes, Gomulka angrep judarna i Polen på sextiotalet, då de beskylldes för att sabotera tanken om en särskild polsk socialism (de utmålades bl.a. som sovjetiska agenter), Arthur Engberg var den främste svenske socialdemokratiska antisemiten, Lars Hillersbergs satirer var under 68-rörelsen öppet antisemitiska och inom rörelsen mot Israels ockupation och krig riktade mot palestinier har i sen tid antirasister spritt antisemitiska bilder. En välvillig tolkning är att de inte känt igen dem som sådana, vilket är oacceptabelt då det handlar om ledande personer med plats i riksdagen.

Denna antisemitism är potentiellt livsfarlig. Vi vet det då vi sett hur den kunnat utnyttjas politiskt i olika sammanhang. Ändå är den inte en rasism. Om det alls finns ett bevis för denna hållning beträffande rasismen, så borde det utgöras av apartheids Sydafrika. Där skilde man skarpt mellan svarta, färgade och vita. Var hamnade judarna? Bland de vita! 

Läs mer

Man kan tycka att då ett folkmord utspelas framför våra ögon så är det småsint att leta efter antisemitiska uttryck bland de berättigade protesterna mot Israels politik. Men det är inte småsint, det är nödvändigt. Varje antydan till antisemitism inom solidaritetsrörelsen med folket i Gaza och på Västbanken undergräver, ja motverkar rörelsens syfte.

Diskutera på forumet (0 svar)
Kultur 15 september, 2025

Mysborgerligt om konstens överlevnad

Romantisk bild av konst och skapande. Lydia Sandgrens nya roman bland de bästa i år tycker Love Frisell. Foto: Daniel Wester.

”Artens överlevnad” är 800 sidor konstnärsromantik. Som berättelse är den lysande, men lite för trevlig.

Knappt ett halvår efter att Lydia Sandgrens bildningsroman Samlade verk gavs ut, sensommaren 2020, skedde något så otippat i svensk press som en debatt om estetik. Var den drygt över 600 sidor långa debutromanen lika bra som kritikerna skrev?

Sandgrens nya roman Artens överlevnad (Albert Bonniers förlag, 2025) är ännu längre. Under drygt 800 sidor tar den med läsaren på en resa genom Göteborg, New York och Rom i en svindlande berättelse om den stora konstens och den sanna kärlekens inverkan på människors liv över decennier. Liksom i Samlade verk utspelar sig intrigen på två plan. I det samtida får Karl Hillberg, en drygt 30 år gammal gymnasielärare tillika romandebutant, ett erbjudande att skriva en biografi över stjärndirigenten Enzo Viera av hans änka Alice. Det leder Karl till Rom och vad som finns kvar av förra seklets bildade borgerlighet. Till hans ”hjälp” finns överliggaren Mischa, hans socialt missanpassade men intellektuellt briljanta barndomsvän.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Kultur 13 september, 2025

Från sportstugor till boutiquehotell

Snart är en natts sömn i Carl Larssons säng inte omöjligt – åtminstone för den som är villig att betala. Foto: Trons/TT.

Folkhemmets enkla lantställe är inte bara alltmer avlägset för de allra flesta. Nu bjuder fiffiga entreprenörer ut dem dygnsvis med kock och märkesdesign.

”Man får inte gå in med badkläder i huset, farmor ville ha det så”, skrev Tara Moshizi om svenskars försök att bevara gamla generationers vanor i sina sommarstugor. ”Hur ska jag hantera kulturkrocken på min mans släktgård?”, undrar en ”entreprenör” i en insändare i DN, som beskriver sin familj som ”livsnjutare”. Hon vill rensa bort i förråden, han vill bara ta det lugnt – precis som på farfars och farmors tid.

Precis som Moshizi skriver är allt heligt i den svenska sommarstugan. Tapeten i vår egen sitter kvar sedan 70-talet med gröna blommor. De fysiska tillskotten kan räknas på en hand: en ny soffa, två tavlor och ännu en pinnstol. Allt annat har bevarats intakt, och ibland tycker jag mig se mormor och gå runt i sina vita kilklackar.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Kultur 13 september, 2025

Ekonomipristagarna är för kära i sina teorier

Ekonomipristagarna Daron Acemoglu, James A. Robinson och Simon Johnson har samlat det bästa i en ny bok som nu finns på svenska. Foto: Patrik Lundin.

Institutioner sägs förklara varför vissa samhällen blomstrar och andra faller. Men Nobelpristagarna måste till slut medge att fackföreningar är centrala för framgång. Lovisa Broström har läst ”Varför är inte hela världen rik?”

När ekonomen Daron Acemoglu tog emot nobelpriset i ekonomi 2024 sade han i sitt tacktal att ”Framtiden avgörs inte av tekniken i sig, utan av vilka institutioner vi väljer att bygga”. Den meningen belyser den motvikt som Acemoglu, James A. Robinson och Simon Johnson vill utgöra mot den samtida teknikoptimismen. Teknisk utveckling och AI kommer inte nödvändigtvis att göra livet bättre, risken är stor att det blir tvärtom. I stället menar herrarna att det är institutionerna som kommer att avgöra om vi går mot en ljusare framtid eller inte.

Men vad är då en institution? Detta har det skrivits massor om men först nu kommer en bok på svenska med utdrag ur de mest pregnanta delarna av förra årets nobelpristagares böcker i samlingsboken Varför är inte hela världen rik?, utgiven av Volante tillsammans med Handelsbankens mediesatsning EFN. Författarna är rätt vaga på denna punkt men vi rör oss runt regler som skyddar egendomsrättigheter, uppmuntrar till brett samhällsdeltagande, ger incitament för talang och kreativitet, samt upprätthåller rättsstatsprincipen.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes/Nyheter 12 september, 2025

Avbokades från ABF – anklagas för Hamasstöd

ABF-huset på Sveavägen i Stockholm. Foto: Janerik Henriksson.

Organisationen Rättvisa för alla stoppas med kort varsel från att hålla evenemang i ABF:s lokaler, efter inlägg som ifrågasätter klassningen av Hamas som terrororganisation. Föreningen själva menar att ett högerdrev ligger bakom avbokningen – och beskriver beslutet som rasistiskt.

Föreningen Rättvisa för alla hade bokat en lokal i ABF-huset i Stockholm inför sin valårs-avspark den 13 september. Men under torsdagen meddelade de att evenemanget avbokats.

”Rasisterna försöker tysta oss. Etablissemanget försöker stoppa oss. Men vi växer bara starkare”, skriver organisationen på Instagram.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Ledare 12 september, 2025

Sanningen om mordet på Charlie Kirk

Den högerradikala debattören Charlie Kirk sörjs i Orem, Utah. Foto: Lindsey Wasson/AP.

Den amerikanska ytterhögern fantiserar om att mata migranter till krokodiler. I Sverige jämförs människor med lupiner som ska läggas i svarta sopsäckar. Våldsretoriken känner inga nationsgränser – och allt politiskt våld måste fördömas lika hårt.

”Det borde vara offentligt. Det borde gå snabbt. Det borde sändas på tv”, sade Charlie Kirk i februari 2024 om att återinföra offentliga avrättningar. ”Man skulle kunna sälja det, finansiera staten. Det skulle kunna vara typ: ’presenteras av Coca-Cola’. Och nej, jag skojar inte. Förresten, jag skulle lätt titta in för att få se någon pedofil få huvudet avhugget.”

Mordet på Charlie Kirk är en tragedi. Ingen ska dödas eller hotas för sina politiska åsikter. Men mordet är också en konsekvens av en upphettad retorik som finns på flera håll, men inte minst i den amerikanska ytterhögern.

Donald Trump har gjort den till sitt signum. Så här kommenterade han mordet: ”Det finns en hel del radikala vänsterdårar där ute, och vi måste bara slå skiten ur dem.” Samma man som under Black Lives Matter-protesterna framför Vita Huset efter mordet på George Floyd 2020 sade: ”Kan man inte bara skjuta dem? Bara skjuta dem i benen eller något?”

Sådana våldsfantasier återkommer ständigt i hans rörelse. Bloggaren Laura Loomer har sagt att Trump borde få ”demokrater avrättade för förräderi”, och att illegala invandrare borde ”matas till krokodilerna”. Joe Walsh, en av Charlie Kirks mentorer från Teparty-rörelsen, har sagt: ”Den 8 november röstar jag på Trump. Den 9 november, om Trump förlorar, plockar jag fram musköten. Är du med?”

Curtis Yarvin, husfilosofen i Silicon Valleys nya reaktionära höger, fantiserar öppet om att politiska motståndare ska ”skummas ihjäl” som ”kalkoner med fågelinfluensa” eller förvandlas till biodiesel.

Detta är inte anonyma nätkommentarer, utan centrala röster i den amerikanska högern. Som bara för några år sedan stormade en regeringsbyggnad med halvautomatiska vapen, för att sedan bli benådade av presidenten.

Och i Sverige?

Mordet är också en konsekvens av en upphettad retorik som finns på flera håll, men inte minst i den amerikanska ytterhögern.

Här skriver vice statsminister Ebba Busch om en ”fasansfull reaktion” från delar av den svenska vänstern, som ”gläds över en meningsmotståndares död”, utan att ange en enda källa. När min kollega Jacob Lundberg hör av sig till hennes presschef Mia Widell svarar hon: ”Hon refererar till det som nu syns i olika sociala och andra medier. Se gärna kommentarsfältet på exempelvis AB på Facebook, men även Expressen och DN.” Det ser ut som mina källhänvisningar i gymnasiet.

I så fall kan jag lika gärna citera Busch egna följare, efter att hon anklagade Palestinarörelsen för att ta hit ”Mellanösterns sätt att lösa konflikter”: ”Vilka fakking djur”, ”Ta en stor kontainer och packa dom i skicka ner dom till Gaza 👍👍💪💪” och ”BLY BLY BLY”.

Men det behövs inte, för vice statsministern har själv nära till våldsam retorik. Efter påskkravallerna 2022 sade hon: ”Varför har vi inte 100 skadade islamister, 100 skadade kriminella, 100 skadade upprorsmakare […] varför sköts det inte skarpt?”

Hon är inte ensam. Även Fokus-skribenten Anna Nachman fantiserar om en våldsvänster där ”piercade humanister skrattar rått och gottar sig åt hans död”, även det utan källhänvisning. Detta bara veckor efter att hon skrivit om ”invasiva arter” som förpestar det svenska samhället, och liknar människor vid lupiner som bör slängas ”i svarta sopsäckar som brännbart avfall”.

Och Svenska Dagbladets Peter Wennblad, som precis kallade hela Palestinarörelsen ”livsfarlig”, försvarade för bara ett par år sedan den sverigedemokratiska presschefen Linus Bylunds uppmaning till ”journalistrugby, att man knuffar journalister”. ”Fler politiker borde vara lite mer respektlösa mot journalister”, skrev Wennblad, vilket orsakade krismöte då hans kollegor inte uppskattade att han uppmanade till våld mot dem.

Den här retoriken är inte slumpmässiga nätutbrott. Avhumaniserande kommentarer som man hittar från anonyma vänsterkonton, uttrycks på högerkanten rakt ut av ministrar, ledarskribenter och riksdagsledamöter. Inte minst hos Sverigedemokraterna, som bokstavligen drivit en trollfabrik för att sprida hat mot politiska motståndare, och vars företrädare ständigt visar sig ha samröre med nazistiska våldsgrupper. En SD-politiker i Nynäshamn har rentav skrivit att hon ville skjuta skallen av en känd kvinnlig författare.

Läs mer

Och partiet meddelar att man inte ens tänker vidta några åtgärder mot Jessica Stegrud, som precis blivit avslöjad med att förfölja och hänga ut två tonåringar tillsammans med högerextrema aktivisten Nick Alinia.

Självklart förekommer hotfulla beteenden även till vänster. Förföljelsen av Carl-Oskar Bohlin i kvällsmörkret, och flygbladsutdelningen i Maria Malmer Stenergards trappuppgång är två exempel på hotfulla beteenden som tydligt måste fördömas.

För som mordet på Charlie Kirk visar går det inte att ha dubbla måttstockar. Den som försvarar den egna sidans politiska våld försvarar allt politiskt våld. Är Ebba Busch redo att erkänna det?

Diskutera på forumet (0 svar)