Utrikes 02 mars, 2023

Ljudet av motstånd

Från pop och rock till rap, metal och elektroniskt: populärmusiken i Ukraina har blivit en del av det nationella uppvaknandet sedan 2014. Nu attackeras återigen den ukrainska musikkulturen från Ryssland. Men musiken tystnar inte, utan bidrar på flera sätt till försvarsinsatsen.

Den 22 februari 2022 är Mariupols teater fullsatt. Andriy Khlyvnyuk står på scenen med sitt band Boombox. Med en karriär som spänner över två decennier har bandet musik för varje tillfälle – för att bli kär eller göra slut, skratta eller gråta, stå på en arena eller vid frontlinjen.

Men denna kväll är atmosfären inte festlig. Om drygt 24 timmar kommer Ryssland att invadera Ukraina. Ingen vet det förstås, men rädslan hänger ändå tung. Människor samlas på stadens torg framför teatern, insvepta i ukrainska flaggor och sjunger ukrainska sånger. Khlyvnyuk ropar ut till dem: ”Tack för att du är du. För din integritet. För att du inte är rädd. Det här är vårt hem, och ingen kan jaga bort oss. Låt dem försöka. Ärat vare Ukraina!”

Kvällen därpå höjer Boombox stämningen på en spelning i staden Melitopol. Sent samma kväll, på väg till nästa stad på turnén, nås bandet av nyheten att Ryssland är attackerat. Khlyvnyuk beger sig till Kiev, för sin familj i säkerhet och byter ut mikrofonen mot ett automatgevär. Han ansluter sig frivilligt till en brandstödsenhet vid polisen i Kiev som nu försvarar staden.

Under krigets första dagar tänkte ingen på musik. Sådant som människor hade lyssnat på dagen innan blev till toner från ett annat liv. Låtar som kunde uttrycka detta nya liv var ännu otänkba. Luftanfallssirener, explosioner, skottlossning – detta var krigets enda soundtrack.

Tre veckor senare bombade ryska plan Mariupols teater, där hundratals civila hade sökt skydd. Tio dagar senare hamnade Andriy Khlyvnyuk under granateld nära Kiev och sårades i ansiktet av splitter.

Det här är inte första gången som Ryssland försöker utradera den ukrainska kulturen. Ukrainas historia är full av kvävda begynnelser och våldsamt avbrutna återfödslar.

Under 1900-talet blev ukrainska kompositörer, artister, forskare och lärare antingen förföljda och mördade, eller inkorporerade i Moskvas imperiesystem, och fick snart stå som urtypen för en nationell minoritet. Den ukrainska musikens många förgreningar reducerades till en enda lantlig stereotyp. Repressionen mot den ukrainska musiken nådde sin höjdpunkt under de stalinistiska utrensningarna under 1930-talet, men påbörjades ännu tidigare. Den viktiga kompositören, pianisten och folkmusiksamlaren Mykola Leontovych sköts exempelvis ihjäl av en agent för den hemliga polisen Tjeka 1921.

Förstörelsen av kobza- och banduraspelarnas kultur var ett särskilt hårt slag mot ukrainska musiktraditioner. I århundraden hade kobzarer, ofta blinda äldre män, rest från by till by med sina stränginstrument som påminner om lutor. De var skapare och förmedlare av den episka sångtraditionen duma, samt av religiösa sånger och sagor. Förföljelsen av kobzarerna började med det tsaristiska förtrycket av allt ukrainskt under slutet av 1800-talet. Men det var först på 1930-talet som denna musikkultur utplånades helt. Under Stalin blev kobza- och banduraspelare arresterade, deporterade och mördade.

Folkmusikens olika traditioner som spreds muntligt från en generation till en annan över den landmassa som nu är Ukraina förstördes till största del. I deras ställe införde de sovjetiska kulturmyndigheterna en enda ”ukrainsk” kliché: ”folklig körsång”. I nästan alla städer och byar i den Ukrainska sovjetrepubliken fick denna klyscha ersätta de autentiska traditionerna. I den traditionella folksången hade ensemblens alla medlemmar sjungit med sin distinkta röst, men i folkkörerna skulle rösterna bli ett. Resultatet behövde vara monolitiskt och ingen enskild röst fick sticka ut. På de stora folkmusikfestivalerna som arrangerades för att skylta med den multietniska staten Sovjetunionen lät alla körer nästan identiskt.
Under det sena 1960-talet genomgick den ukrainska musiken en renässans. Bekymrad över att västerländska rockband blev allt mer attraktiva för den sovjetiska ungdomen, beordrade Politbyrån i Moskva att ”vokal-instrumentala ensembler” – Sovjetunionens namn på popband – skulle bildas i alla republiker. I Ukraina gick planen i baklås. I stället för att främja lojalitet med unionen uppstod en modern och originell musikscen. Band som Vodohray, Kobza, Vizerunky Shlyakhiv, Smerichka, Arnika och dussintals andra lånade nya rytmer och harmonier från musiken som smugglats in från väst. Avgörande var att de också integrerade motiv och instrument från ukrainsk folkmusik.

I sin dokumentär Mustache Funk (2020) visar Vitali Bardetski hur de ukrainska banden under dessa år var en del av ett globalt fenomen: den ukrainska versionen av brasiliansk bossanova-funk, eller av västafrikansk afrobeat. Men under sovjetiska förhållanden hade Mustache Funk inget hopp om att hitta en stor publik, varken innanför eller utanför landsgränsen, föll under perestrojkan i stort sett i glömska.

Detta var inte den enda musikaliska blomstringen i Ukraina som fick ett abrupt slut under dessa år. Den obestridda stjärnan i ukrainsk ”estrada” (popchanson) på 1970-talet var kompositören, poeten och sångaren Volodymyr Ivasyuk, som skrev dussintals hits om kärleken och hemlandet som än i dag är kända i hela landet. Mest känd är ”Chervona ruta” (”Röd alpros”), som nådde en miljonpublik genom versionen som sjungs av Sofiya Rotaru 1991. 1979, vid 30 års ålder, hittades Ivasyuk hängd i en skog. Myndigheterna förklarade att han hade begått självmord, men tvivel kvarstod. Många trodde att han hade blivit mördad av underrättelsetjänsten. Ivasyuks begravning i Lviv förvandlades till en massprotest mot den sovjetiska regeringen.

Nästa renässans började med ”Chervona Ruta”-festivalen i Tjernivtsi 1989, med syfte att inspirera unga människor att sjunga och tala på sitt modersmål. Några veckor före festivaldagen förbjöds den. Men efter ett upprop till Leonid Kravchuk, som då var chef för den ideologiska avdelningen i centralkommittén för Ukrainas kommunistiska parti (och senare den första presidenten i det oberoende Ukraina) tilläts den fortsätta, även om myndigheterna gjorde allt för att försvåra för den. Folk kom från hela Ukraina. I slutet av festivalen reste sig publiken på stadion och sjöng ”Ukraina har ännu inte upphört”, en dikt av Pavlo Chubynskyi tonsatt av Michailo Verbitski på 1860-talet, som 1991 blev landets nationalsång.

Ukrainas självständighet 1991 verkade öppna för oändliga möjligheter. ”Allt är annorlunda nu” (”A teper use inakshe”), sjöng eurodance-duon Aqua Vita 1997 i en av de största hitsen från den tiden. Musikfestivaler dök upp över hela landet, och lokal-tv sände program med ny ukrainsk musik i alla stilar från popballader till hiphop och hårdrock till reggae.

Men de ukrainska konstnärernas storhetstid var kortvarig. I slutet av 1990-talet kontrollerades den ukrainska musikindustrin till stor del av de ryska skivbolagens, radio- och TV-stationernas större budgetar, som lätt penetrerade marknaden genom dotterbolag och utlöpare. Den globala musikindustrins konsert- och skivbolag öppnade filialer i Moskva och erövrade den ukrainska marknaden därifrån.

Musiker från Ukraina stod inför ett val: antingen hanka sig fram i hemlandet eller åka till Ryssland där de kunde försörja sig. Allt fler ukrainska popstjärnor valde det senare och övergick till att sjunga på ryska, bo mellan två länder och vinna priser i Ryssland som ryska musiker. Ett hoppfullt tecken för ukrainsk musik kom 2004, när Ruslana vann Eurovision Song Contest med ”Dyki tantsi” (”Vilda danser”), en medryckande mix av pop och karpatisk folklore. Segern var ett förebud om politisk förändring och ett halvt år senare bröt den orangea revolutionen ut.

Men verkligt tektoniska förändringar började först efter Euromajdan, Rysslands annektering av Krim och invasionen av Donetsk och Luhansk 2013–14. Allt fler ukrainare insåg att Rysslands inflytande var ett hot. De började intressera sig mer för Ukrainas historia och kultur och började använda det ukrainska språket igen. Det nationella självmedvetandet fick ett enormt uppsving. Detta ledde också till ett nytt intresse för inhemsk musik.

Staten ägnade ökad uppmärksamhet åt att främja det ukrainska. Ändringar i språklagen fastställde kvoter för tv och radio: först 25 procent, sedan 30 procent och slutligen 35 procent av all musik som sändes behövde sjungas på ukrainska. Till en början ledde detta till att stationer spelade mycket mediokert material. Men på grund av kvoterna, eller trots dem, trängde ukrainska sånger gradvis undan de ryska från topplistorna. Låten ”Plakala” (”Hon grät”) av gruppen Kazka, som släpptes i maj 2018, låg till exempel högt på de ukrainska listorna i månader. I oktober nådde den till och med nummer nio i den globala rankingen i musikappen Shazam. Videon har nu 420 miljoner visningar på YouTube.

Konsertmarknaden genomgick också en radikal förändring under andra hälften av 2010-talet. Vissa västerländska artister var rädda för att uppträda i Ukraina på grund av kriget, medan många band från Ryssland nekades inträde eftersom de stödde annekteringen av Krim. Detta skapade nya möjligheter för ukrainska musiker. Unga band kunde uppträda på mycket större scener, och några spelade snart på utsålda arenor. När Atlas Weekend-festivalen hölls för första gången i Kiev sommaren 2015 kom 20 000 fans för att lyssna på lokal rock, hiphop, indie och elektronisk musik. År 2021 hade antalet vuxit till över 600 000. Uppställningen var nu internationell: artister som The Prodigy, Kasabian och Liam Gallagher uppträdde tillsammans med ukrainska huvudakter som Boombox, Okean Elzy, The Hardkiss och Dakhabrakha.

Många ukrainska musiker fortsätter att väva in lokala element. Onuka kombinerar till exempel elektropop med traditionella instrument. På vissa konserter ackompanjeras de av en hel orkester med folkinstrument inför utsålda salar. Bandet Ragapop spelade in en EP med låtar baserade på dikter av den galiciska 1800-talsförfattaren Ivan Franko, vilket ledde till att dessa klassiska verser sjöngs i en mäktig kör på gruppens konserter.

Vissa skivbolag har specialiserat sig på att gräva upp musik från glömskan och återupptäcka artister som kunde ha blivit internationella stjärnor om förutsättningarna varit annorlunda. En sådan pärla är Kobzareva Duma, en inspelning av en konsert av Shapoval Sextet från 1976, som sammanväver psykedelisk jazz med traditionella ukrainska motiv. En annan är Valentina Goncharova, som experimenterade med elfiol och bandspelare på 1980- och 1990-talen.

Några dagar efter invasionen spelade Andriy Khlyvnyuk in en kort video på det öde Sofiatorget i centrala Kiev. Han var på patrull med sin enhet, klädd i kamouflage. I videon sjunger Khlyvnyuk den första versen av låten ”Oy u luzi Chervona kalyna” (”Ett rött olvon vid ängen”). Låten skrevs i sin nuvarande version 1914 och var populär i Sich-infanteriet, en arméenhet i den Ukrainska folkrepubliken under första världskriget. Det är en patriotisk marsch i stil med en folksång:

Åh, på ängen har ett skogsolvon böjt sig ned
Vårt stora Ukraina är i sorg
Vi kommer att plocka den röda bärklasen och bära den högt
Vi kommer att ta vårt stora Ukraina och hej hej, muntra upp det

Khlyvnyuks video blev viral. Inom några veckor fanns sången överallt: gatumusikanter sjöng den, likaså barn på lekplatserna och soldater vid fronten, remixer spelades på radio och som mobilringsignaler. Den sydafrikanska musikern The Kiffness säkrade internationell distribution med en remix som det ukrainska skridskoparet Oleksandra Nazarova och Maksym Nikitin använde för sin friåkning vid världsmästerskapen i Montpellier i mars 2022. När Khlyvnyuk låg på sjukhuset efter sin skada kontaktades han av ingen mindre än Pink Floyds gitarrist David Gilmour, som bad om tillåtelse att använda videon. Resultatet blev ”Hey hey, rise up”, den första Pink Floyd-låten på 28 år. Sedan december 2022 har singeln samlat in mer än 6 miljoner kronor till humanitära insatser i Ukraina.

Efter att ha tillfrisknat i april återvände Andriy Khlyvnyuk till tjänsten. Med sin enhet åkte han till de nyligen befriade städerna nära Kiev, distribuerade hjälpsändningar och hjälpte till att ta bort kroppar från civila som mördats av ryska soldater från gatorna. Sedan dess har Andriy samlat in pengar till bepansrade ambulanser och stridsdrönare, och fick tid för en rad välgörenhetsgalor i Europa med Boombox. Efteråt återvände han till fronten igen.

Många andra musiker har tagit värvning för att ställa sig vid fronten med vapen i hand eller hjälpa till med transporter. De inkluderar Yevhen Halych, frontman i rockbandet O. Torvald som har varit huvudakt på de största festivalerna i landet, countrysångaren Sasha Boole, samt Nechytailo från duon Zapaska, poet och forskare på regionen Podilias antikviteter. Eller Stasik, en avantgardesångerska och skådespelare som nu tjänstgör som sjukvårdare, eller Sashko Polozhynskiy, ledaren för rap-rockbandet Tartak, vars låt ”Jag vill inte bli en ukrainsk hjälte, mitt land uppskattar inte hjältar” blev en hymn för den Orangea revolutionen 2004.

Andra musiker bidrar till försvaret genom att med hjälp av sin berömmelse samla in donationer och främja internationell solidaritet. 2022 turnerade Dakhabrakha igen i USA två gånger och gav dussintals konserter i Europa, inklusive ett framträdande på Glastonburyfestivalens huvudscen. Vid varje spelning berättar musikerna om kriget och kräver att tunga vapen ska ges till Ukraina, och varje gång går en betydande del av bandets avgift till välgörenhetsorganisationer i landet. Popsångerskan Jamala, som vann Eurovision Song Contest för Ukraina 2016 med låten ”1944” – året för Sovjetunionens deportering av cirka 200 000 krimtatarer – samlade in 90 miljoner euro i donationer till Ukraina och dess väpnade styrkor vid stödkonserter under krigets två första månader. Detta placerar henne i nivå med landets största välgörenhetsstiftelser.

Rapgruppen Kalush vann Eurovision Song Contest 2022 med ”Stefania”. Låten, som är tillägnad frontmannens mamma, blandar rap och sångsång med traditionella folkinstrument. Under uppträdandet i finalen den 14 maj 2022 uppmanade bandledaren Oleh Psyuk världen att rädda de soldater och civila som är fångade i stålverket Azovstal i Mariupol, där de var under belägring från den ryska armén.

Under tävlingen följde Kalush reglerna och avstod från uttryckliga referenser till kriget. Men dagen efter finalen släppte bandet en video till låten, som visar bombade gator och kvinnliga soldater som räddar barn från förstörda hus i Bucha, Irpin, Borodjanka och Hostomel, alla i utkanten av Kiev. Efter att ha tagit barnen till sina mammor i flyktingboenden går de ombord på tåget till fronten. Videon avslutas med bilder av en brinnande rysk stridsvagn och en ung flicka som håller i en molotovcocktail. Två veckor efter finalen auktionerade Kalush ut pokalen och samlade in 9 miljoner kronor som de donerade till den ukrainska armén.

Men det är inte bara kända band som bidrar till krigsinsatsen. Många musiker som inte själva tjänstgör i armén hjälper den genom att samla in pengar och köpa bilar, radioapparater, första hjälpen-väskor och uniformer. De vet att inte bara deras egen, utan även den ukrainska musikens överlevnad står på spel.

Efter den första chocken kände många ukrainska musiker inspiration att skapa. En av de första var Anton Slepakov, medgrundare av bandet Vagonovazhatye (VGNVZ), en poet och legend inom alternativscenen. Tillsammans med Andriy Sokolov släppte han i mars ett album med titeln Warnyakannya (”Krigssamtal”), som kombinerar talat ord med elektronisk musik. Texterna frammanar små men meningsfulla ögonblicksbilder av krig: en stad utan barn, tejp på järnvägsstationens fönster, två uppsättningar nycklar från lägenheter i Donetsk och Mariupol, en hund uppkallad efter staden Irpin, en flaska vin sparad för segerdagen. Slepakov följdes av dussintals artister som bearbetar aktuella händelser i nya släpp varje vecka och förvandlar känslor till ord och musik. De rasar, förbannar fienden, sörjer, inspirerar till kamp, till och med skämtar. Det vill säga, de lever sig genom kriget på samma sätt som varje ukrainare.

Khrystyna Soloviy, känd för sina ömma kärleksballader, sjunger i ”Ukrains’ka ljut” (”Ukrainsk vrede”) till tonerna av de italienska partisanernas kampsång ”Bella ciao”: ”Och de förbannade bödlarna / vi bränner dem skoningslöst”. Palindrome ropar: ”Vi är mer tillsammans nu än någonsin! Vänd hem, dina rostiga ryska bojor faller sönder.” I en låt av Oi Fusk, med titeln ”Klockan klämtar för dig” (”Po komu podzvin”), rappar artisten: ”Mitt hus har inga fler väggar, och jag är inte ensam om denna översvämning, floderna färgas återigen av blod”. Låten skrevs dagen efter att hans hus förstörts av en rysk missil. Otoy, en stigande stjärna inom ukrainsk rap, tog även värvning och lyckades däremellan spela in nya EP:n ”Okolofront” (”Nära fronten”). I den förklarar han: ”Detta är min nya vardag, min nya vardag är krig. Antingen i marken här eller redo att spotta kulor varje dag.”

Den ukrainska musikindustrin kommer att behöva byggas upp från ruinerna. Men detta är artisternas minsta problem just nu. För att återfödelsen ska vara möjlig måste de först överleva.

Texten är tidigare publicerad i Le Monde diplomatique.

Översättning: Leonidas Aretakis.

Nyheter 12 december, 2025

Kommunister lämnar valsamarbete: ”Inget intresse”

Kommunistiska partiet demonstrerar på Sergels torg i Stockholm, 1 maj 2016. Foto: Henrik Montgomery / TT.

Inför valet nästa år ville Kommunistiska partiet se en ”fredslista” med fokus på nedrustning och välfärd. Nu lämnar partiet det planerade samarbetet med bland annat Framtidens Vänster. ”Våra medlemmar har inget intresse av att valarbeta åt andra partier”, skriver partistyrelsen i Proletären.

Inför valet 2026 har flera mindre vänsterpartier diskuterat en samverkan. Bland dem finns de nybildade partierna Framtidens vänster och Solidaritet, båda utbrytningar ur Vänsterpartiet, såväl som Feministerna, Socialistiskt alternativ och Kommunistiska partiet. Även organisationerna Folkets röst och Arbetarmakt har deltagit i diskussionerna.

Nu meddelar Kommunistiska partiet att man drar sig ur samarbetet, genom en ledarartikel i partitidningen Proletären, signerad partistyrelsen. 

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (1 svar)
Krönika/Kultur 12 december, 2025

Ann Heberlein: Överklassens hedonister bär läderkalsonger

Inte bara smoking och tiara behöver vara rätt. För rätt tillfälle gäller piercing och läder. Foto: Pablo Gallard/Adobe stock.

När en ny bekantskap frågade mig om jag ville följa med på ”en hedonistisk fest i en bunker på en ö” svarade jag omedelbart ja. Vi hade träffats några gånger, jag är en rätt gränslös och nyfiken person – så varför inte?

Temat för den hedonistiska tillställningen var Berlin, och genom noggrann exeges av inbjudan hade jag fattat att viss porrighet, eventuellt piskor, förväntades av deltagarna. Eftersom jag är mån om att smälta in – klassresenär som jag är – hade jag rustat mig med nätstrumpor, nio centimeter höga klackar och en högt skuren svart body.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Rörelsen 12 december, 2025

Felriktad kritik hjälper inte kampen mot antisemitism

Palestinska arbetsgruppen i Stockholm demonstrerar för Palestina i centrala Stockholm. Foto: Henrik Montgomery/TT.

Detta är en insändare. Skribenten ansvarar själv för alla åsikter som uttrycks.

Vill du svara på texten? Skicka en replik på högst 3 000 tecken till [email protected].

Självkritik är nödvändigt i varje folkrörelse. Men för att vara legitim måste den komma inifrån och bygga på korrekt analys. Här brister Bassem Nasrs text ”Att låta judehat passera ger motståndarna rätt” (Flamman, 29/11) på båda punkter. Han har inte en förankring i rörelsen som motsvarar den överordnade position han tar i texten, och har under lång tid främst ägnat sig åt att kritisera oss, ofta med samma typ av svepande anklagelser som i den här artikeln.

Ökningar av anmälningar av antisemitiska incidenter i samband med konflikter i Israel–Palestina är ett välkänt mönster, främst på grund av att högerextrema, konspirativa och islamofoba miljöer använder konflikten för att legitimera hat som redan finns. BRÅ visar att 78 procent av anmälningarna efter den 7 oktober saknar koppling till Palestinakonflikten och att mycket av det som anmäls inte ens är antisemitism. Riksåklagaren konstaterar dessutom att inga åtal väckts efter Palestinademonstrationer.

Palestinarörelsen är dessutom ingen enhetlig organisation. Den består av hundratals föreningar, fackförbund, trossamfund, nätverk och lokala initiativ utan gemensam ledning eller centralstyrning. Att rikta kollektiva krav mot denna mångfald, utan att precisera vad som avses, reproducerar samma logik om kollektiv skuld som Nasr säger sig vilja motverka.

BRÅ visar att 78 procent av anmälningarna efter den 7 oktober saknar koppling till Palestinakonflikten och att mycket av det som anmäls inte ens är antisemitism.

Självklart finns problematiska uttryck för antisemitism från individer även inom denna rörelse. Att plocka fram enskilda aktivister som om de vore representativa, samtidigt som man bortser från den massiva, politiskt organiserade rasism som i dag präglar riksdag, regering, opposition och stora delar av svensk offentlighet, leder dock till en skev bild av vilka krafter som driver hatet.

Sverigedemokraternas trollfabriker har dokumenterats sprida klassiska antisemitiska konspirationsteorier om George Soros och ”globalister”, och när partiföreträdare tror sig vara anonyma dyker uttalanden upp som ”juden är roten till allt ont”. Den typen av systematiska uttryck från aktörer med parlamentarisk och medial makt är något helt annat än enstaka plumpa eller okunniga uttalanden från individer utan plattform.

Vi lever dessutom i ett land där framförallt muslimers rättigheter just nu systematiskt inskränks med just antisemitismen som ett centralt argument, där koranbränningar nyligen sågs som yttrandefrihetens höjdpunkt, där klädförbud som knappt berör någon kan bli valfrågor och där muslimsk organisering utsätts för kampanjer som gör demokratisk delaktighet allt svårare. Det är inte antirasism Bassem Nasr gör med sin text – det är att peka ut fel förövare.

Nasr reducerar missbruket av antisemitismanklagelser till Netanyahus retorik, som om problemet vore en enskild politiker och inte en bred, internationellt etablerad strategi. I verkligheten är det västerländska regeringar, EU-institutioner, den svenska högern, konservativa tankesmedjor och en rad pro-israeliska lobbyaktörer som driver fram IHRA-definitionens linje, där kritik av Israel likställs med antisemitism. Den utvecklingen är central, eftersom det är den som möjliggjort såväl en farlig sammanblandning av Israel som sionistisk stat med det judiska folket som utbredning och de attacker mot MR-organisationer, akademiker och Palestinaaktivister vi ser i hela västvärlden. Att isolera detta till Netanyahu är inte en analys, det är ett sätt att undvika att rikta blicken mot makten på hemmaplan.

Läs mer

Nasr skriver om rörelsen som ett objekt han ska tillrättavisa, med svensk offentlighet som faktisk publik. Han talar inte till oss, utan över oss. Stora delar av Palestinarörelsen har i decennier bedrivit ett konsekvent antirasistiskt arbete, just för att vi vet vad kollektiv skuldbeläggning innebär. Vi behöver inte lektioner i det.

Antirasism utan maktanalys blir blind. Den hjälper varken kampen mot antisemitism eller kampen mot islamofobi.

Slutreplik från Bassem Nasr: I tjugo år har jag stått för Palestina – ändå är min åsikt ogiltig

Tre debattörer – Anna Ardin, Ammar Makboul och Valley Ghanem – inleder sin replik (ovan) till mig med orden ”självkritik är nödvändigt i varje folkrörelse”. Just denna nödvändighet lyser dessvärre med sin frånvaro i resten av deras text.

Min poäng är enkel: För att utveckla vår rörelse måste vi klara av att självkritiskt blicka inåt och våga hantera svåra frågor. I detta ingår att gemensamt bekämpa antisemitismen, vilket ger oss antirasistisk trovärdighet och stärker vår röst för ett fritt Palestina.

I debattörernas replik finns det en del resonemang som jag kan hålla med om. Att Palestinarörelsen är mångfacetterad och att individer inte bär kollektiv skuld. Att Netanyahus grundlösa anklagelser om antisemitism har fått spridning även i den antipalestinska rörelsen i Sverige. Och att antisemitism också finns inom extremhögern samtidigt som muslimers rättigheter inskränks. Här råder ingen oenighet.

Men det finns två tydliga skiljelinjer mellan oss: synen på kampen mot antisemitism och synen på interna debatter i Palestinarörelsen.

Debattörerna invänder mot min verklighetsbeskrivning och hänvisar till att Riksåklagaren konstaterat att inga åtal väckts efter Palestinademonstrationer. Men rasistiska uttryck prövas långt ifrån alltid rättsligt. Sverigedemokrater kan sprida antimuslimsk rasism dagligen utan att det leder till åtal. 

Därför måste vi använda fler kunskapskällor än domstolar. Expertmyndigheten Brå rapporterar att svenska judar upplever ökad utsatthet efter 7 oktober 2023, särskilt barn och unga. Detta är väl belagt. Att bortse från detta är svårt att tolka som något annat än ett bristande intresse för frågan.

Jag tror på en rörelse som utvecklas genom öppen och saklig diskussion – inte genom sektliknande tendenser. Därför reagerar jag på debattörernas tonläge. Mina åsikter bedöms inte komma ”inifrån”. Min uppmaning om gemensam aktion mot rasism beskrivs som ”kritik mot oss”, och jag påstås inta en ”överordnad position” utan tillräcklig ”förankring i rörelsen”. 

Att uttrycka sin åsikt om hur vi kan stärka rörelsen är inte att positionera sig hierarkiskt. Och idén att vissa aktivister ska bedöma andras ”förankring” skapar ett slutet system där endast de som godkänts av några självutnämnda domare anses ha rätt att delta på lika villkor. 

Jag har över 20 års engagemang i Palestinarörelsen – genom bland annat föreläsningar, skolbesök, studieresor, debattartiklar och anordnande av manifestationer. Om det inte anses tillräcklig ”förankring” eller ”inifrån”: vilka orimliga trösklar är det då debattörerna vill upprätta? Och även om jag vore helt ny i rörelsen borde mina argument bemötas sakligt. Så fungerar en levande folkrörelse.

Till skillnad från debattörerna så nöjer jag inte mig med att hylla självkritiken i teorin. Palestinarörelsen måste ständigt utvecklas, och det förutsätter självkritik. I Palestina pågår ockupation, annektering och folkmord. Det kräver att vi gör vårt yttersta – även när det innebär att granska oss själva. 

Att ta antisemitism på större allvar gör oss inte svagare. Det gör oss starkare, bredare och mer trovärdiga. Och det är, i den här kampen, faktiskt livsviktigt.

Bassem Nasr

Diskutera på forumet (0 svar)
Ledare 11 december, 2025

Varför kallar Fokus människor för ohyra?

Kollage. Bild: Fokus / X.

Ogräs, invasiva arter och kackerlackor – magasinet Fokus har gått från högkvalitativ journalistik till att försvara nazistmarscher och avhumanisera politiska motståndare. Har proppen gått på redaktionen?

Att Fokus graviterat högerut är allmänt känt. Och i dag togs ännu en gir mot avgrunden.

I en text med rubriken ”Skamligt av SKMA” kallar Ofer Maimon Gralvik min kollega Paulina Sokolow för ”kommunisten, antisemiten, samt eventuellt judinnan”.

Detta för att Paulina Sokolow kritiserat hans redaktör Anna Nachman för att dela en text av den högerextrema aktivisten Christian Peterson, som beskriver den återupplivade nynazistiska Salemmarschen som en missförstådd ”sorgeprocess”.

Den sortens oförskämdheter har vi blivit vana vid från tidningen Fokus. Men det senaste året har man hamnat på en mörkare plats.

Det var en märklig sådan i så fall. Alla tre talarna kom från Nordiska Motståndsrörelsen, och i talen hyllades det nazityska ledarskiktet som ”krigshjältar”.

Paulina Sokolow ifrågasatte det lämpliga i att Anna Nachman som begravningsrepresentant för Judiska församlingen i Stockholm allierar sig med sådana krafter. Det är en rimlig fråga, inte minst som Paulina Sokolows egen släkt ligger begravd där. Hon fick också medhåll i en kommentar av Svenska kommmittén mot antisemitism (SKMA), som dock inte nämnde Nachmans centrala roll i församlingen.

Det fick Ofer Maimon Gralvik att i sin text anklaga SKMA för att ”dela ut megafoner till kommunistiska antisemiter för att dessa skulle kunna nazistsmeta religiösa judar”.

Maimon Gralviks ordval är smaklösa på flera plan, inte minst för att Paulina Sokolow trots hög personlig kostnad flera gånger lyft antisemitism inom vänstern mitt under pågående folkmord. Den sortens oförskämdheter har vi blivit vana vid från tidningen Fokus.

Men det senaste året har man hamnat på en mörkare plats.

I juni skrev redaktören Anna Nachman en text som inte bara beskyllde mångfalden för brottsligheten i Sverige, utan även jämförde kriminella ”subkulturer” med den invasiva arten lupiner. Hon påminde också om Naturvårdsverkets råd för att bli av med arten: ”slå med lie, gräva upp rötterna och slänga dem i svarta sopsäckar som brännbart avfall”.

Artikeln fick med rätta hård kritik av Paulina Sokolow här i Flamman, och kallades rasbiologisk av både Alex Voronov i Göteborgs-Posten och Anna Hellgren i Expressen. Till slut tvingades Fokus vd Jon Åsberg försvara sin publicering i tidningen Journalisten.

Men det är inte bara där som proppen har gått. Hennes kollega Negar Josephi erkände nyligen ”jättestolt” att hon spottat mot Palestinaaktivister och anmälts för ofredande, och har vid åtminstone sex tillfällen kallat mig ”Kackerlackis”, ett språkbruk som inte så lite påminner om antisemitisk avhumanisering. Dessutom menar hon att jag har ”en liten Hitler i [m]ig djupt där inne.”

Nu undrar jag vad som har hänt. Ambitionerna var skyhöga när Fokus grundades 2005, och med förlagor som The Economist, Newsweek och Time ville göra högkvalitativa reportage och analyser.

”Vi tror att människor vill förstå sin samtid och den värld vi lever i. Och att de är nyfikna och vill lära sig mer. Det är vår egen drivkraft också”, sade medgrundaren och redaktören Karin Pettersson till Göteborgs-Posten.

När man börjar få kritik från SKMA för att ursäkta nynazism kanske det är läge att fundera över var man har hamnat.

Nu tvingas hon ta avstånd från sin skapelse: ”Extra hemskt på ett personligt plan, pga jag var med och startade den här tidningen”, skriver hon på Bluesky. ”Och ofattbart att familjen Ax:son Johnson i dag vill finansiera sådant här.”

I dag har det politiska oberoendet skiftat över i ”varken vänster eller höger”, vilket låter snarlikt men som vi alla vet är långt till höger. Ungefär som att ”varken för eller emot misshandel” betyder att man är för det. Och det är väl okej att tidningar utvecklas, även Flamman har som bekant en brokig historia.

Men när man börjar få kritik från SKMA för att ursäkta nynazism kanske det är läge att fundera över var man har hamnat, i stället för att gå till full attack med nya okvädesord.

Så jag ber er. Snälla Fokus – säg åt era skribenter att sluta kalla mig för kackerlacka.

Diskutera på forumet (0 svar)
Ledare 11 december, 2025

Sossarna säljer ut min barndomsby till Australien

I Vittangi där jag växte upp talar man numera om det ”socialdemokratiska gruvindustriella komplexet”, där vinsten exporteras och kostnaderna blir kvar. Det är dags att låta byarna själva ta del av markens rikedomar.

Sedan 1992 har dörren för att exploatera svenska naturrikedomar i princip stått vidöppen. Då avreglerades nämligen de utländska företagens rätt att förvärva svenska bolag och fast egendom. I praktiken ger det utländska gruvbolag rätt att exploatera svenska mineraler – oavsett vad lokalbefolkningen i de berörda kommunerna anser.

Detta ställdes på sin spets i våras i min barndomsby Vittangi, där man planerar att anlägga en grafitgruva. Tillsammans med det australiska gruvbolaget Talga, med tidigare arbetsmarknadsministern Eva Nordmark som styrelseordförande, körde näringsminister Ebba Busch över Kiruna kommun. Det kommunala planmonopolet rundades, och de utländska gruvkapitalisternas profitintresse sattes före kirunabornas uppfattning. Stanken av unken kolonialism var svår att dölja.

Stanken av unken kolonialism var svår att dölja.

Sedan dess har det varit relativt tyst i frågan. Men nu tycks debatten åter ta fart. I DN Debatt (4/12) skrev nyligen tre nationalekonomer att Sverige blivit ett Eldorado för utländska gruvbolag: ”Gruvboomen i Sverige gynnar främst utländska bolag, medan vi tar riskerna […] Sverige ger bort värden som i andra länder finansierar välfärdstjänster, infrastruktur och framtida välstånd.”

Ekonomerna föreslår ett regelverk som liknar det norska, med en statlig fond och höga skatter, så att en större del av värdet vid exploateringen av våra naturrikedomar kan komma samhällsekonomin och de lokalsamhällen som berörs till del. Och nog behöver något göras.

Frågan har även en tydlig vänster-högerdimension. Det märktes när SVT Norrbotten (7/11) frågade riksdagspartierna hur de ställer sig till en gruvskatt, så att mer av våra naturrikedomar kan komma lokalbefolkningen till del. Regeringspartierna var antingen luddiga (KD) eller direkt negativa (M och L). Medan oppositionspartierna – och Kirunaborna – var mer positiva.

Vänsterpartiet svarade att de är positiva och har också nyligen presenterat ett konkret förslag om detta. Miljöpartiet ligger nära Vänsterpartiet i frågan. Men även Centerpartiet svarade, om än mer svävande, att de är positiva. Socialdemokraterna var luddigast. De anser ”att en större andel av det värde som gruv- och mineralnäringen genererar borde komma lokalsamhället till del, men har inget förslag på en naturresursskatt.”

Läs mer

För Socialdemokraternas del är frågan förmodligen känslig, eftersom två av partiets tidigare arbetsmarknadsministrar – Eva Normark i Talga och Anders Sundström i Kaunis Iron – har fingrarna djupt nedstuckna i den gruvkapitalistiska syltburken. En tredje är den tidigare socialdemokratiske näringsministern Karl Petter Thorwaldsson, numera senior rådgivare åt SSAB, som myntat uttrycket ”jag älskar gruvor!”

Men skulle Socialdemokraterna ändå orka ta steg i riktning mot Vänsterpartiet och Miljöpartiet skulle den regionala rättvisan kunna bli en het valfråga 2026. Detta skulle sannolikt förbättra möjligheterna för de rödgröna partierna att få ett stort väljarstöd i norra Sverige och på landsbygden. Pratet som jag hör bland allt fler vänner i min barndomsby Vittangi, om att Socialdemokraterna blivit en del av ett gruvindustriellt komplex, skulle också få sig en knäck.

Diskutera på forumet (0 svar)
Utrikes 11 december, 2025

Den texanska ideologin

En Tesla Cybertruck passerar medan solen går ned bakom Spacex-farkosten Starship, den 12 oktober 2024, i Boca Chica, Texas. Foto: Eric Gay/AP/TT.

Silicon Valley föddes ur en kalifornisk hippiedröm om internet som en fredsskapare. När resultatet i stället blev ojämlikhet och övervakning har investerarna sökt sig söderut – till ett Texas präglat av reaktionär kristendom och hänsynslös exploatering av mark och människor.

Längs den slingrande Coloradofloden, omgiven av slätter och buskmarker, breder Teslas Gigafactory ut sig över mer än 1 000 hektar utanför Austin i Texas.

Från luften ser den ut som en landningsbana för utomjordingar. På det platta taket står TESLA i enorma vita versaler, så stora att de syns från fönstret i ett förbiflygande plan. Fabriken, invigd 2022, ligger lågt och utdraget. Det här är inget campus som Googles eller Apples huvudkontor i Kalifornien. Gigafactory är en kolossal fästning i samma skala som en boskapsranch.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Veckobrev 10 december, 2025

Varför vill Ivar Arpi att jag ska kunna utvisas?

Jag försöker rädda julen från Ivar Arvpi. Foto: SVT Play.

I helgen var Flamman på plats när den högerextrema demonstrationen i Salem gjorde återkomst. På plakaten stod allt från ”Ut med rasisterna” till ”Hitler hade bara en pungkula”, men uppslutningen bland nazister var mager. Det roligaste skälet som angavs på flera håll, bland annat från NMR-aktivisten Martin Saxlind, var att det ”krockade med lite julbord”.

Det här är bara början – Sverigedemokraterna vill även kunna dra in medborgarskap för ”illojalitet”. 

Vem visste att senapssill och Janssons var sådana pålitliga antifascister?

Tyvärr står julborden inte i vägen för okristlig politik. Först föreslog regeringen att nya medborgare ska skriva under kontrakt om ”svenska värderingar” (migrationsminister Johan Forsell förtydligade tyvärr inte om medlemskap i Aktivklubb ingår i paketet), och i fredags gick de vidare med förslaget om indraget medborgarskap för gängkriminella.

Magdalena Andersson är inte någon Maria Magdalena direkt, och föreslog fotboja på sexåringar inför sitt jultal i Kärrtorp för att inte bli omslädad. Nu väntar vi bara på att någon ska föreslå korsfästelse för upprorsmakare.

Jesus Kristus, vad sägs om att landets politiker tog en sked rödbetssallad och stämde upp i en ”Stilla natt”, i stället för att riva sönder rättsstaten som om den vore julklappspapper.

I fredags diskuterade jag indraget medborgarskap i SVT Aktuellt med Ivar Arpi. Där förklarade jag inte bara att åtgärden är verkningslös, då gängledare ofta föredrar att vistas utomlands – vilket gripandet av den högt uppsatta Foxtrotmedlemmen i Irak i somras visade. Utan att den också signalerar för oss med dubbla medborgarskap, i mitt fall svenskt och grekiskt, att vi inte är fullgoda svenskar.

Han tyckte att jag grät krokodiltårar och att om jag inte planerade något gängdåd skulle lagen inte gälla mig. Men för det första är det här bara början – Sverigedemokraterna vill även kunna dra in medborgarskap för ”illojalitet”. 

Och visst har även jag drömt om att utvisa Putinfjäskande sverigedemokrater till Ryssland, men jag tycker inte att det ska bli svensk lag. Och för det andra handlar det om att det är en grundbult i en rättsstat att alla är lika för lagen. Det ska inte spela någon roll var en terrorists föräldrar kommer från, båda ska ha samma straff. Det kan vi aldrig tumma på.

Läs mer

Du kan se ett klipp från framträdandet på min Instagram, och hela inslaget i SVT Play

Det har blivit mycket där på senaste – ett klipp från min medverkan i högerpodden God ton, om Nato i Katalyspodden Avgå alla, och om Israel i Eurovision från TV4 Nyhetsmorgon. Så följ mig gärna där.

När jag ändå håller på får du gärna även följa Flamman på Instagram, Tiktok och Youtube så att du inte missar några röda vänsterklipp som gör upp med högergrincharna.

Ha en riktigt varm jul!

Diskutera på forumet (0 svar)
Kommentar 10 december, 2025

Paulina Sokolow: Ska en nazistvän begrava judar?

Anna Nachman, begravningsansvarig på Judiska församlingen, delar högerextrema ”Förtalsombudsmannens” syn på antirasisterna. Foto: Fredrik Persson/TT, Drago Prvulovic/TT (montage).

”För 25 år sedan skedde ett mord av vars sviter vi ännu plågas. Media var snabba att måla upp en förenklad bild, juridiken var inte bättre”, skriver Anna Nachman den 8 december, begravningsverksamhetens chef i Judiska församlingen, på Facebook.

Hon syftar på mordet på skinnskallen Daniel Wretström år 2000, som den svenska naziströrelsen använde som förevändning för att anordna årliga massmöten i Salems kommun utanför Stockholm.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes 10 december, 2025

”Kontanter är en kraftfull protest mot bankernas övervinster”

Under årets Black Friday handlade svenska hushåll för omkring fyra miljarder mer än en vanlig fredag, enligt SCB. Foto: Janerik Henriksson/TT.

Kontantupproret samlar de som fallit mellan den sedellösa ekonomins stolar, medan Positiva Pengar vill att Riksbanken tar digital kontroll över kronan. De kommer från olika håll, men samlas allt oftare mot sin gemensamma fiende – privata banker.

När rörelsen Kontantupproret tog sina första steg 2015, omgavs ordförande Björn Eriksson av en liten skara ”udda existenser” som brann för sedlar och mynt. Kontanter sågs som ”dödfött”, framtiden var digital.

– Det är intressant att börja rota i en fråga som kontanter, för man kommer snabbt i kontakt med alla grupper som ”stängts ute”. Kvinnor som flytt från kontrollerande, våldsamma män, handikappade med god man, gamla som har svårt med tekniken, och andra som inte ses som lönsamma att bry sig om, berättar Björn Eriksson.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes/Nyheter 10 december, 2025

Musk närmar sig svenska högerextremister: ”Politisk agenda”

Elon Musk (t.v.) och William Hahne (t.h.). Foto: Hanna Franzén/TT / Alex Brandon/AP.

Efter att ha blandat sig i flera europeiska val verkar världens rikaste man nu rikta in sig på Sverige. Under de senaste veckorna har Elon Musk interagerat med flera kända högeraktivister på den egna plattformen X. Och enligt forskaren Carl Heath är Sverige inte rustat för en aktör som Elon Musk.

”Jag är tillbaka! Tack från botten av mitt hjärta till alla som hjälpte mig att få mitt konto tillbaka genom att dela mitt inlägg. Och ett speciellt tack till Elon Musk som personligen steg in och fick det att ske. Jag är verkligen tacksam.”

Så skriver den svenska högerextrema profilen Evelina Hahne, 30, på Musks plattform X. Detta efter att hennes make William Hahne, 33, fått spridning på ett inlägg där han uppmuntrade följare att hjälpa hustrun att få sitt konto tillbaka.

”Kollar på det”, skrev Musk i ett svar till William Hahne, som är tidigare vice partiledare i Alternativ för Sverige, där också hans fru stod på riksdagslistan i förra valet. Strax därefter ska kontot ha återställts.

Interaktionen mellan Elon Musk och det högerextrema paret Hahne är långt ifrån den första. Sammanlagt har Musk skrivit nio svar direkt till Evelina Hahne under året – varav fem under den senaste månaden. Evelina Hahne har drygt 100 000 följare, och är ett av de drygt 1 000 konton som mångmiljardären följer på plattformen. Musk själv har runt 229 miljoner följare.

”Om du kommer till Sverige och våldtar våra kvinnor borde du deporteras, oavsett om du är livsfarlig även för ditt hemland”, lyder ett av Evelina Hahnes inlägg från i november.

”Absolut” svarar mångmiljardären 45 minuter senare. ”Galet att det här ens är en fråga!”

Evelina Hahne har även skrivit ett inlägg riktat direkt till USA:s president, där hon uppmanar honom att ”skrida till handling” mot Sveriges Television, på grund av ett inslag hon menar är klippt på ett försåtligt sätt.

Motivationen verkar ideologisk snarare än ekonomisk – han har en tydlig politisk agenda.

”De har hänsynslöst smutskastat dig från dag ett, och styrs av vänsterextremister. Låt dem inte komma undan med detta.”

Inlägget följde på att Trump stämt brittiska BBC på motsvarande 11 miljarder svenska kronor.

Paret Hahne sitter båda i styrelsen för bolaget Nordic Empire AB, som omsatte 100 miljoner kronor förra året. Bolaget säljer bland annat plastsugrör, men har inte velat svara på vilka andra verksamheter man bedriver när Flamman tidigare frågat. Enligt uppgifter till Konsumentverket står man även bakom en webbutik för lampor, vars returadress listas som kinesiska Shenzhen, strax utanför Hongkong.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)