Okategoriserade 16 april, 2008

Maoister segrar i Nepal

Rösträkningen i Nepal är inte på långa vägar avslutad, men det råder i nuläget inga tvivel om att maoisterna är valets stora segrare. <br />

Vid Flammans pressläggning, när resultat från 208 valkretsar rapporterats, hade Communist Party of Nepal (Maoist) vunnit 114 mandat.
Kongresspartiet och Communist Party of Nepal (Unified Marxist-Leninist), UML, tävlade fortfarande om andraplatsen. Prognosen var att de kommer att vinna runt 30-40 valkretsar vardera. Rojalisterna, som tidigare varit den tredje kraften i parlamentet, hade hittills inte vunnit något mandat.

Enskilt största partiet
Dock gäller resultaten hittills endast de 240 mandat som väljs genom enmansvalkretsar. Därtill tillkommer 335 proportionella mandat som väljs via nationella partilistor. Rösträkningen för de proportionella mandaten påbörjas senare, men prognosen visar att maoisterna blir det enskilt största partiet även inom det proportionella valet. Vid pressläggningen hade maoisterna 31 procent av de proportionella rösterna, UML 23 procent och Kongresspartiet 21 procent.
Något ironiskt var att maoisterna kämpade hårt för införande av ett proportionellt valsystem. Hade de accepterat att behålla det gamla personvalssystemet hade de i princip varit garanterade absolut majoritet i församlingen. Detta kan tolkas som att maoisterna själva överraskats av resultatet.

Ungdomar och kvinnor
En viktig förklaring till maoisternas framgångar är deras förmåga att lansera ungdomar, kvinnor samt medlemmar av lägre kast och etniska minoriteter som sina kandidater, något som stärkt bilden av partiet som en kraft för förändring.
– Man kan konstatera att maoisterna lyckades sälja bilden av att det var de som stod för förnyelse, inte Kongresspartiet eller UML, säger Bishnu Rimal, fackföreningsledare och en av UML:s kandidater. Men det fanns även många som röstade på maoisterna utifrån rädsla. Många röstade på maoisterna därför att de trodde att maoisterna skulle återvända till djungeln och återuppta den väpnade kampen om de förlorade valet.
Maoisternas ordförande, Prachanda, ställde upp som kandidat i två valkretsar, Kathmandu-10 och Rolpa-2. Han vann båda med stor marginal. Kandidaturerna var symboliskt mycket viktiga. Rolpa var det område där maoisterna inledde sin väpnade kamp 1996 medan Kathmandu är rikets huvudstad. Genom att vinna båda mandaten samtidigt visar maoisterna att Prachanda är ledare för hela Nepal, för både stad och land. I Rolpadistriktet fick maoisterna över 70 procent av rösterna. Partiets andreman, Baburam Bhattarai, fick över 81 procent av rösterna i valkretsen Gorkha-2.

”Otänkbar seger”
– En maoistisk seger var otänkbart, både för oss och Kongresspartiet. Vi förväntade oss en jordskredsseger för UML. Nu blev det tvärtom, säger Rimal.
För UML, som sedan 1991 varit det största parlamentariska vänsterpartiet och sett sig själva som regeringsalternativet mot Kongresspartiet, är resultatet ett bittert nederlag. Särskilt förnedrande är att partiet inte lyckats vinna ett enda mandat från huvudstaden Kathmandu, trots att staden varit ett av partiets starkaste fästen och att man nominerat flera av sina mest framträdande ledare som kandidater där. Inför valet fanns diskussioner om en valallians mellan UML och maoisterna i staden, ett förslag som UML i slutändan förkastade. Madhav Kumar Nepal har nu meddelat att han avgår som partiledare, och partiet har deklarerat att man inte längre anser sig ha ett folkligt mandat att sitta kvar i regeringen.
– UML har nu spelat ut sin roll i nepalesisk politik. I Nepal finns Kongresspartiet, som skyddar den rika bourgeoisien, och maoisterna, som skyddar de fattiga. UML har ingen roll att spela då de varken skyddar borgarklassen eller fattigas intressen, hävdar maoisternas Bhattarai i en intervju till dagstidningen Kantipur.

Etniska partier
I södra Nepal har etniska partier såsom Madhesi Janadhikar Forum vunnit i 30 valkretsar. MJF och dess allierade har flera gånger paralyserat det ekonomiska livet i Nepal med strejker och kampanjer för en autonom stat i Madheshregionen. Med valresultatet i ryggen så har de ett folkligt mandat att fortsätta med den politiken, något som torde oroa landets nya regering. Den enda motorvägen som förbinder huvudstadsregionen med Indien går genom Madhesh, och om den blockeras så stryps import av bränsle och livsmedel.
Risken är uppenbar att utländska krafter kan komma att understödja etniska konflikter i Madhesh, för att på så sätt destabilisera ett vänsterstyre i Nepal.
I ett land där över 70 procent av befolkningen lever på under två US-dollar om dagen är längtan efter politiska och ekonomiska förändringar mycket stor. En ny konstitution ska skrivas, och med en bred vänstermajoritet torde vägen stå öppen för avskaffandet av monarkin och skapandet av en federal demokratisk republik. Men de ekonomiska förändringarna kan bli betydligt svårare att genomföra. Landets viktigaste inkomstkälla är turismen, men det är en sektor som är lätt att underminera med sabotage och destabilisering utifrån. Maoisterna har sagt att de kommer att leda den nya regeringen, men samtidigt finns en överenskommelse sedan tidigare om att sittande allpartikoalitionen skall fortleva.
– Vi följer utvecklingen avvaktande. Stora utmaningar står inför maoisterna, folk frågar när de kommer kasta ut kung Gyanendra från palatset. Hur ska de integrera sina kämpar med armén? Snart kommer prishöjningar på bensin och mjölk. Vi har sagt till de maoistiska kamraterna att vi kan hjälpa till på vår kant, men inte vara med och regera. Det kommer att vara svårt att blidka allas önskemål, avslutar Rimal.

Kultur 22 september, 2025

Heltnes antiterapi är uppgivet trösterik

Johan Heltne beskriver ett mentalt tillstånd där känslor omvandlas till fysiska obehag. Foto: Henric Hemmerlind.

Hur hanterar vi lidande? ”Anfallen” kan läsas som kritik mot en kultur som har svårt att acceptera smärta som inte leder någon vart.

För två år sedan satt jag för första gången mittemot min då nya psykolog, och berättade för honom att jag inte hade några känslor. Det var en upplevelse jag burit på länge, som kommit att bli en mer tryckande faktor i mitt liv – mitt känsloliv var främst teoretiskt. Oftast försökte jag gissa mig fram till den rimliga känslan och sedan känna den, vilket orsakade mig ett lidande jag var trött på och ville förändra.

Det är just konsekvenser av uteblivna känslor jag upplever att Johan Heltnes nya bok Anfallen, utgiven på det nystartade förlaget Episod, handlar om.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Kultur 22 september, 2025

En komisk knockout mot myndighets-Sverige

Willma Idris spelar Willma i ”Boxningsklubben” på Kulturhuset Stadsteatern Husby. Foto: Leonard Stenberg.

Loran Battis ”Boxningsklubben” är fysisk, högljudd och dråplig utan att tappa skärpan en sekund.

Förra året utkom Battis dokumentärfilm G. 21 scener från Gottsunda som även kom att belönas med en Guldpiga för sitt finstämda porträtt av vardagen i den vackra men stökiga Uppsalaförorten. Medan grabbarna från regissörens barndom fortsatte att snurra i sportbilar, gräva upp vapen i skogen och hålla fast vid det kriminella livet, valde Batti en annan väg där boxningen blev hans fristad. Mot den bakgrunden är han nu tillbaka med en pjäs om kampsporten, i vilken huvudpersonen Willma (Willma Idris) återvänder till förorten hon vuxit upp i. Med en okuvlig vilja för hon en kamp om att öppna en boxningsklubb för att slå tillbaka mot samhället som vänt hennes hemtrakter ryggen. Willma tar bokstavligen saken i egna händer och bryter sig in i en lokal som stadsdelsförvaltningen avsett för en mäklarfirma. Mot sig har hon en segdragen byråkrati som möter hennes initiativ med regler och blanketter.

Att låta det byråkratiska maskineriet förkroppsligas av Petter, en medelålders man på gränsen till nervsammanbrott, visar sig vara ett tacksamt humoristiskt grepp då den grå tillvaron av ständig pappersexercis minst sagt tär på hans välmående. I pjäsens inledande scen virvlar han runt på sitt kontor, kastas in i ett telefonsamtal som utvecklas till ett bråk med sin fru och försöker sedan stilla nerverna med Simon & Garfunkel och några halvhjärtade andningsövningar. Under föreställningen växlar dessutom Idris mellan att spela Willma och stadsdelsdirektören Ann-Katrin, som i olika yogapositioner rabblar ”byråkratiska” med en djup, släpig stämma. Det är som om karaktärerna hoppat rätt ut ur serietecknaren Liv Strömquists album där människor fast i senmodernitetens syrefattiga tillvaro vänder sig till mindfulness. Jag skrattar ofta rakt ut. Battis och Hallbergs skrattfest varvas dock med sylvass kritik som skär genom alla samhällslager.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Kultur 21 september, 2025

Det är världen som är handikappad

Glamour för alla. Foto: Scallywag Fox, ”Drag Syndrome”, 2020.

Londonmuseet Victoria & Albert sätter ljuset på design för personer med funktionshinder. Med färg och innovationskraft visar utställningen på normalitetens snäva gränser om än väl informationstungt.

En trappa kan för en person vara ett sätt att ta sig till nästa våning, en så självklar del av vardagen att man knappt tänker på det. För någon i rullstol kan samma trappa utgöra en mur som, om ingen hiss finns, kan förstöra en hel dag.

Det här orättvisa tillståndet är utgångspunkten för Design and disability på anrika Victoria & Albert Museum i London. I denna tillfälliga utställning blandas kläder, redskap och politisk kamp sömlöst med varandra, i en hyllning till hur personer med funktionsnedsättning har lyckats anpassa en ovälkomnande verklighet efter sig själva. Men det allvarliga ämnet till trots är Design and disability en explosion av pastellfärg och glädje.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Krönika 21 september, 2025

Paulina Sokolow: Svenska kyrkan är solidaritetens sista utpost

Demonstration för Gaza i Stockholm den 17 juni, arrangerad av Amnesty Sverige, Oxfam Sverige, Svenska Freds- och Skiljedomsföreningen, Olof Palmes Internationella Center, och Act Svenska kyrkan. Foto: Jessica Gow/TT.

Jag har precis gått med i Svenska kyrkan. Och det har inte ett dugg att göra med att jag tröttnat på att vara judinna eller för att jag kommit på att Jesus återuppstod på Påskdagen. Snarare är det en konsekvens av min tro. En grundbult i judiskt tänkande, är att ”laga världen”, på hebreiska tikkun olam och som omnämns i Mishna, sammanfattningen av Talmud. 

Det som är sönder behöver lagas.

Låt mig förklara. Det handlar om en vilja och saknad över att få ingå och delta i ett sammanhang bortom det partipolitiska som tenderar att vara volatilt och nyckfullt. Det behövs också, men medan parlamentarismen behöver sin höger-vänsterskala och praktiska lösningar på sakfrågor, är vi så många fler som kan enas om mycket på ett principiellt plan, även i det andliga. För det behövs en annan plattform. 

Främst tror jag på Jesus nådebudskap och en stark, enande freds- och solidaritetsrörelse och den vill jag vara en del av.

Medan hela det politiska fältet rört sig högerut och dragit med sig Socialdemokraterna i skredet, har Svenska kyrkan förblivit vid sin antirasistiska, sexualinkluderande och socialt ansvarstagande och icke-dömande ståndpunkt. Kristendomens budskap om nåd har visat sig fungera som ett slitstarkt rättesnöre i hur Svenska kyrkan år efter år och i en våldsam omvärld stått stadigt i viktiga frågor i jämförelse med den civila omvärlden, där omsvängningen i det politiska samtalet har brutaliserats och där tonaliteten förbytts från omsorg och hopp till hårdhet, lönsamhet och murar. Etablerade, tidigare samlande institutioner som Svenska freds, Amnesty och till och med Human rights watch, kämpar numera i marginalen.

Vill man få en fysisk förnimmelse av avståndet mellan Svenska kyrkan och det parti som kallar sig kristet är det bara att kolla in Ebba Buschs resa mot att tacka Israel under pågående folkmord och hennes giftiga retorik mot muslimer. Det är inte Svenska kyrkan som rört på sig, det är Kristdemokraterna.

Denna breda och samlande struktur behöver inte återuppfinnas, utan existerar i diakonin, den verksamhet som riktar in sig på socialt utslagna, i flyktingmottagandet, i de kyrkliga rummen som har landets generösaste öppettider och till vilka tillträdet aldrig är villkorat med entréavgifter eller medlemskap. De bara finns där i varje stadsdel, bemannat med personer som tar emot, kan snacka, erbjuder aktiviteter för alla åldrar och inte minst en rik körsångsverksamhet. En institution som ger utrymme för religion och tradition är också mer mottaglig för befolkningsgrupper för vilka det är en viktig del i vardagen, inte bara kristna.

Att Svenska kyrkan tog den öppet samhällstillvända och socialt orienterade vägen kan vi bland annat tacka prästen och politikern Harald Hallén i Torrskog för. Inom socialdemokraterna arbetade han i början av förra seklet för ett kyrkopolitiskt program som skulle behålla statskyrkan och inte, som partimajoriteten önskade, ”avskaffa” den. Sverige får då det Hallén kallade ”folkkyrkan”. Jesus, menade Hallén pragmatiskt, är inte Gud utan en mänsklig idealgestalt.

Vilken otrolig idé. I stället för att isolera de frommaste från omvärlden, antar de en position som följer med sin tid och som ser det som en samhällsförpliktelse att upprätthålla relationer med andra trosinriktningar, något som i modern tid varit av betydelse för Sveriges många muslimer.

Så det är inte konstigt att högerextrema partier nu vill aktivera sig i den slumrande valrörelsen till kyrkovalet. Och det ingår i folkkyrkans organisering att engagemanget organiseras partipolitiskt, kanske inte helt idealt. Ingen institution är ointaglig, men Svenska kyrkan har visat sig sällsynt motståndskraftig. Valet den 21 september, som spås få högre valdeltagande på grund av ett större intresse från unga, kommer att sätta det på ytterligare prov.

Läs mer

Min relation till kyrkan är inte bara teoretisk utan reell. Vänskapen inleddes med en av de vanligaste svenska folksporterna, genom körsången. Jakobs kyrka i Kungsträdgården, Björkhagens kyrka, Matteus och Oscarskyrkan. Där har jag tagit en stämma i både Mozarts ”Requiem” och ”Veni, veni Emmanuel” eller nött bänk i publiken när något av mina barn sjungit. I musikens klanger i gemenskap uppstår intima band mellan förnuft och mysticism, en effekt som inte är oviktig för att se en mening med att orka fortsätta det politiska engagemanget. 

Om jag tror på Gud? Främst tror jag på Jesus nådebudskap och en stark, enande freds- och solidaritetsrörelse och den vill jag vara en del av. Det gör mig salig på riktigt.

Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes/Nyheter 19 september, 2025

Fokusskribent anmäld för ofredande: ”Spottade på oss”

Negar Josephi anmäldes för ofredande efter måndagens manifestation utanför det judiska kulturcentret Bajit och Hillelskolan. Foto: Bulletin / Judiska ungdomsförbundet / X.

Efter manifestationen utanför judiska kulturcentret Bajit i måndags har skribenten Negar Josephi polisanmälts för ofredande, efter att ha spottat mot demonstranter. ”Jag är jättestolt”, säger hon till Flamman om händelsen.

Vid måndagens manifestation utanför det judiska kulturcentret Bajit, där en tidigare IDF-officer bjudits in för att berätta om Israels invasion av Gaza, blev det stökigare än tänkt.

– Det blev en del konfrontation mellan de som gick in och vi som stod där. Det var ganska många som sade fula ord till oss. ”Fuck you”, ni är smuts, sådana saker. En man nästan slog mig, polisen kom mellan oss och de tog bort honom, berättar Tesfaye Woubshet Ayele, 35 (bilden).

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes/Nyheter 19 september, 2025

Körde in i demonstration – utreds som försök till misshandel

En dryg vecka innan händelsen gjorde mannen antipalestinska inlägg i sina sociala medier. I bakgrunden en tidigare propalestinsk demonstration i Helsingborg. Foto: Flamman / X / Johan Nilsson / TT.

I lördags körde en bilförare i femtioårsåldern in i en Palestinademonstration i Helsingborg, utan att någon av deltagarna kom till skada. Tidigare hade mannen gjort inlägg om att palestinier ”avhumaniserat sig själva” – och fantiserat om klusterbomber över Gaza. Nu utreds han för försök till misshandel.

Lördagseftermiddagen den 13 september tågade ett par hundra Helsingborgare nerför Södergatan, med Palestinaflaggor och protestplakat i händerna. En helt vanlig lördagsdemonstration mot folkmordet i Gaza – ända tills en röd Skoda anländer.

– Han kom rätt fort mot tåget i motsatt riktning, i kanske 40 kilometer i timmen, sedan saktade han ned lite men stoppade inte. Jag sprang rakt genom tåget och knackade hårt på hans ruta, ställde mig framför bilen och tecknade att han skulle stanna, beskriver Göran Mårtensson, som var demonstrationsvakt vid tillfället.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
TV 19 september, 2025

Grillen #7: ”Odjur” – därför vill regeringen tysta Palestinarörelsen

I veckans Grillen: Moderaterna kallar judiska demonstranter för odjur – bra analys eller bristande vandel?

Grillen gästas av Sverige favoritteolog, Joel Halldorf, som pratar om varför kyrkan är motkraften som vi behöver. Intervjun presenteras i samarbete med Visk, Vänstern i Svenska kyrkan.

Avsnittet går även att se på Youtube.

Om avsnittet

Medverkande:
Leonidas Aretakis
Paulina Sokolow
Jacob Lundberg

Gäst:
Joel Halldorf

Vinjett:
Kornél Kovács

Kamera:
Maksim Nourala

Klippning:
Petter Evertsen

Diskutera på forumet (0 svar)
Veckobrev 19 september, 2025

Socialismen är också en tro

Cykelbud tar en rökpaus framför en mural med Jesusbarnet, i Masaya, Nicaragua. Foto: Esteban Felix/AP.

Tror du på Gud?

Själv har jag genom hela livet varit avundsjuk på människor med tro. Jag blev påmind om det när min femåriga son för två veckor sedan frågade: ”Vad händer när alla människor har dött och jorden har exploderat?” Han lyckades med det högertyckarna fantiserar om – att göra mig mållös.

Men vad ska vänstern med tro till – står inte den i vägen för kampen här och nu?

Så lät det i varje fall i Hjalmar Brantings första maj-tal 1917, ”Vågen stiger”. Där förklarade han att även om det finns undantag, så var det länge sedan ”religionens män […] vädjade till folket att se till all orättfärdighet, som bedrevs upp på samhällshöjderna. Nu har prästerskapet fått andra uppgifter.” De ”reda sina bon i skuggan av makten” och ”predika för folket underkastelse”, samt att ”allt är utmärkt väl beställt i denna den bästa av världar.”

Men det finns gott om exempel på motsatsen. Som Joel Halldorf förklarar i veckans avsnitt av Grillen (se här på Youtube), hämtade den tidiga arbetarrörelsen mycket av sitt befrielsespråk från kyrkan, och i den första svenska utgåvan av Kommunistiska manifestet lade översättaren Per Götrek till ett eget motto: ”Folkets röst är Guds röst”.

När jag sitter på de hårda träbänkarna tänker jag aldrig på hur jag ska ta mig framåt, utan på hur jag kan bli bättre inför människorna i min omgivning.

Och man kan lika gärna vända på det. Om någon miljard år kommer solen, en gul dvärg ungefär halvvägs genom sitt liv, att vara så varm att världshaven blir till ånga. På lång sikt är klimatet kört ändå. Så varför ska vi engagera oss?

Svaret på den frågan är i någon bemärkelse religiös. Om vi enbart ser till fakta så är allt förgäves. Vilken hybris att som individ försöka ta upp kampen mot termodynamikens orubbliga lagar.

Ändå gör vi det. Agerar utifrån en tro, även om åtminstone jag saknar språket för det.

I sitt tal citerar Hjalmar Branting den engelska socialistiska science fiction-författaren H.G. Wells, som menade att prästerna tappat bort sitt engagemang i världen, och borde hitta tillbaka till ”en verklig religiositet, det vill säga en verklig samhällssolidaritet i världen.”

För mig är kyrkan ett sådant rum. Ingen kommer fram och försöker sälja något, alla är välkomna. Precis som vänstern i sina bättre stunder. När jag sitter på de hårda träbänkarna tänker jag aldrig på hur jag ska ta mig framåt, utan på hur jag kan bli bättre inför människorna i min omgivning. Många av de finaste andliga platserna är också kombinationer av folkhem och kristendom – som Skogskyrkogården eller Markuskyrkan i södra Stockholm.

I helgen är det kyrkoval, och tanken att föra in partipolitiken i dessa fina rum tar emot. Men den är där, så givetvis kommer jag att rösta på något av de alternativ som bäst matchar min tro – en ”verklig samhällssolidaritet i världen”.

Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes 19 september, 2025

Lång väg kvar på Sveriges nya elnät

Regeringens mål om att dubbla elproduktionen kräver en kraftig utbyggnad av elnäten. Foto: Erland Segerstedt.

I rekordfart har högspänningsledningen Aurora Line byggts från Luleälven till finska gränsen. Men elnätet behöver fortfarande byggas ut kraftigt. Prognoser pekar på att det totalt kan handla om kostnader på nära en biljon kronor – men de exakta siffrorna varierar kraftigt. ”Klart det ställer till det”, säger Maria Jalvemo på Svenska kraftnät.

Kilometer efter kilometer sträcker sig den 30 meter höga elledningen genom skogslandskapet. Men på en punkt längs sträckan pågår arbete. En skylift och några bilar står nere på marken, medan en person sakta förflyttar sig högt uppe i luften längs linan.

– Det är en cykel som sitter fast i ledningen. Vi har jobbat i sju dagar med att sätta upp plastbitar som ska skrämma bort fåglarna. Vi började i Messaure och nu har vi kommit till stolpe 316, berättar Pavel, som står på marken vid skåpbilen med material.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes/Nyheter 18 september, 2025

Toppmoderat anmäld för hets mot folkgrupp: ”Kallar judar för odjur”

Mattias Karlsson är gruppledare för Moderaterna i riksdagen. Foto: Henrik Montgomery / TT.

Anmälaren menar att Moderaternas gruppledare Mattias Karlssons beskrivning av en judisk vänstergrupp som ”odjur” är rasistisk – och beskriver anmälan som en symbolisk markering.

I samband med den tysta manifestation som arrangerades av en judisk vänstergrupp mot ett föredrag av en tidigare IDF-officer på det judiska kulturcentret Bajit gick flera politiker ut med hård kritik mot protesten.

Bland dem som fördömde manifestationen fanns utrikesminister Maria Malmer Stenergard och Socialdemokraternas partiledare Magdalena Andersson, som båda lyfte fram det faktum att den judiska Hillelskolan delar lokal med Bajit, och att det kan ha funnits elever på plats trots att protesten ägde rum efter skoltid.

Även Moderaternas gruppledare i riksdagen, Mattias Karlsson, kritiserade manifestationen i hårda ordalag:

I bilden på X-inlägget ser man tydligt att det är en judisk förening som håller i manifestationen

”Det är terror i vardagen. Det är antisemitism i sin renaste form. De som gör detta är inte aktivister, de är odjur”, skrev han i ett inlägg som fortfarande ligger uppe på X.

Nu har en polisanmälan lämnats in mot Mattias Karlsson – för hets mot folkgrupp. Bakom den står nätverket Nödrop Gaza, som i ett inlägg på Instagram beskriver hur Karlsson ”kallar judar för odjur”.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)