Okategoriserade 18 maj, 2005

Nato ut ur Åre!

Politiska sångarna Anne Feeney (bilden) och David Rovics turnerar i Danmark och Sverige den 18 – 31 maj 2005, delvis tillsammans medJan Hammarlund. På tisdag deltar de i de förväntat stora protesterna mot Natos möte i Åre, tillsammans med bland andra Tomas Bolme, Emil Jensen och Jens Gustavson.

STOCKHOLM
Lördag 21/5
Protestmöte mot Natotoppmötet i Åre. Nato ut ur Sverige! Ingen smyganslutning till Nato! Inga krigsförbrytare till Åre! Försvara folkrätten! Odenplan, tal och musik. Kl. 13:00. Arr: Nätverket mot krig och Globalisering underifrån.

ÖSTERSUND/ÅRE
Måndag 23/5
Torgaktiviteter mot Nato, Stortorget, Östersund. Kl. 12. Banderoller och bokbord från Nätverket (Moskoselkåta) och andra organisationer. Tillverkning av banderoller och plakat

Måndag 23/5
Demonstration mot Nato-toppmötet. Kl. 17.00 från Stortorget i Östersund som avslutas med tal och artister på badhusparkens scen i centrala Östersund till långt in på kvällen. Klara artister: Ronny Eriksson, Svenska Akademin, The Bläckfisks (Östersund), Academia Humania (Östersund). Talare: bland andra Eva-Britt Svensson, EU-parlament. (V), Agneta Norberg, vice ordförande Sveriges Fredsråd och Elina Åberg, språkrör Grön Ungdom-Riks.

Tisdag 24/5
Torgaktiviteter mot Nato-toppmötet. Kl. 12. Stortorget, Östersund. Banderoller och bokbord från Nätverket (Moskoselkåta) och andra organisationer. Bussresa från Östersunds bussttorg till Åre 17.00-18.20. Bussar t.o.r. Östersund -Åre ˆ 100 kr t.o.r.

Tisdag 24/5
Protestmöte mot Nato-toppmötet. Åre, Kabinbanan. Kl. 19.00 Artister:Tomas Bolme, Emil Jensen, Sinwar, kurdisk folkrock (Östersund), Red Light District Lovers (Åre), Jens Gustavson (Östersund), Anne Feeney och David Rovics, amerikanska protestmusiker. Talare: bland andra Eva-Britt Svensson, EU-parlament. (V), Agneta Norberg, vice ordförande Sveriges Fredsråd och Elina Åberg, språkrör Grön Ungdom-Riks. Kontaktperson för allt praktiskt angående protesterna i Åre/Östersund: Nätverket för Global Fred och Demokrati – Östersund, PG Bengtsson, [email protected].

Flammans veckobrev

Låt Flamman sammanfatta veckan som gått. Prenumerera på vårt nyhetsbrev och häng med i vad som händer.

Genom att fylla i och skicka detta formulär godkänner du Flammans personuppgiftspolicy.

Utrikes 27 juli, 2024

Italiens vänster slutar aldrig dansa

I Rom arrangeras rejvfester i bland annat nedlagda lagerlokaler. Foto: Valerio Manzoni.

Bland det första Giorgia Meloni gjorde som premiärminister var att förbjuda Italiens stolta och radikala rejvtradition. Men två år efter antirejvlagen hittar landets vänsterungdomar ännu ut i fabriker och skogar.

Det är tidig augusti efter midnatt, och jag kan inte längre skilja mina hjärtslag från basen som bultar ända in i benmärgen. Jag har just återvänt till Rom, där jag nu studerar sedan tre år tillbaka, efter en regnig sommar hemma i Stockholm. Ingen av mina närmsta vänner från plugget har ännu återvänt inför höstterminen, och i min jakt på social stimulans har jag alltså hamnat på ett rejv.

Oräkneliga främmande ansikten blixtrar framför mina ögon som rutor i en filmrulle, ett pulserande töcken av musik som känns snarare än hörs, och den sortens svettiga hetta som klibbar mot huden. Det övergivna industrilagret vid Via dei Volscis ände har blivit ett enda stort hjärta i stål och betong, och jag blir ett med dess slag. Vi är trehundra kroppar under det där räfflade, kalejdoskopiskt blänkande plåttaket, men vi rör oss som en enda organism.

Så fort någon drar i gång musik på en demonstration har de en ursäkt att stänga ner alltihop

Vi är också trehundra brottslingar. År 2022 drev Italiens bröder, det styrande högerextrema partiet under Georgia Meloni, igenom il decreto anti-rave. Lagen förbjuder folksamlingar på över 50 personer att spela musik utan tillstånd, och hotar organisatörer såväl som deltagare med böter på upp till 10 000 euro, 115 000 kronor, och tre till sex års fängelse.

Den här natten hade industrilagret på Via del Volsci ockuperats av vänsteraktiviströrelsen Communia. Ockupationen är en sedan 80-talet vanligt förekommande protestaktion i Rom, men en som blivit allt mer riskfylld under Meloni-regimen.

– Det är ett politiskt angrepp förstås, säger 22-åriga Sebastiano Bergamo, grundare till studenträttsorganisationerna Oppositione studentesca alternativa och Cambiare rotta.

– Så fort någon drar i gång musik på en demonstration har de en ursäkt att stänga ner alltihop. Samtidigt låter de tvåtusen fascister och nynazister hålla manifestation utanför Mussolinis mausoleum utan problem.

I dagarna efter rejvet reflekterar jag över kulturen och den brokiga men varma skara jag mötte där, och varför de skulle kunna uppfattas som farliga. Någon timme innan vi kom dit hade min vän Giacomo berättat att det inte var någon vanlig fest vi skulle på. Det var ett minnesrejv.

Ockupationen av lagerlokalen var till minne av Andrea Dorno, en basketspelare och ledstjärna bland San Lorenzos unga, som vid 23 års ålder gått bort i en stroke. Hans vänner, hans basketlag, ungdomarna han tränade och volontärerna i Esc Ateliér, Cinema Palazzo och Communia – San Lorenzos tre politiska ungdomsorganisationer, i vilka Dorno var verksam – enades alla för att i hans namn göra revolt för en natt.

Rejvkulturen är en naturlig utbyggnad av den radikala gemenskapen till vänster

Jag kände inte Andrea Dorno, men jag ser hans ansikte varje dag, i den väggmålning på min gata som förevigat honom i byggstenen för San Lorenzos gemenskap, den som han själv var med att lägga. Det är i den kärlek och kämpaglöd som han inspirerade som jag anar varför rejvkulturen är så skrämmande för extremhögern.

Något som gjorde intryck på mig långt innan jag introducerades för Roms rejvkultur var den ideologiska intensitet, frikopplad från det partipolitiska etablissemanget, som jag bevittnat bland stadens unga vänster. Både mitt eget område San Lorenzo och andra studenttäta delar av Rom kryllar av anarkistbokaffärer och transfeministkaféer där stadens unga framåttänkare möts för att prata.

Rejvkulturen är en naturlig utbyggnad av den gemenskapen. Det hela slog mig också som nästintill otänkbart hemma i Sverige, där ungas politiska engagemang ter sig uteslutande knutet till ungdomspartier, och där kritik, inte av ett enskilt parti, utan av den liberala kapitalismen som sådan, sällan tillåts luft i ens de mest vänstervridna av kretsar.

I Rom är rejvkulturen en naturlig utbyggnad av den vänsterpolitiska gemenskapen. Foto: Valerio Manzoni.

– Självklart är vi mer kritiska mot etablissemanget och våra egna partier än vad ni är, säger 46-åriga Valerio Mattioli, grundare av socialistkollektivet Esc Ateliér och författare av Ex machina (2022), en historia över italiensk technomusik.

– Vi har inget vänsterparti längre. Demokraterna, som ju ska vara arvingar till det gamla kommunistpartiet, är knappt ens socialdemokrater längre. Det är som i USA, höger kontra lite mindre höger. Vi måste vända oss utanför systemet.

Jag möter Mattioli på Cafè Giuffà i San Lorenzo, ett fik, bar och socialistisk bokaffär i ett. Hans böcker åtnjuter en hedersplats i kaféets musikhylla, och på väg till baren hälsar han på varenda gäst och anställd. Ändå vill han inte kännas vid benämningen lokalkändis.

Rejven drog till sig ungar från förorten, fattiga smågangsters och arbetarklassungar från Roms getton

– Vi känner alla varandra, vi gamla rävar inom vänstermiljön. De dras med mig efter trettio år, fastän de helst skulle kicka ut mig, säger han och skrattar.

När jag påpekar att elektronisk musik och vänsterpolitik inte är en självklar duo för de flesta, svarar Mattioli att de ju är oskiljaktiga.

– Eller ja, kanske inte från början, medger han, och leder mig tillbaka till den italienska rejvkulturens begynnelse.

Enligt Mattioli började allt med ”kärlekens andra sommar” i England, år 1989, med techno och ecstasy som gjorde alla till hippier på samma sätt som psykedelisk rock och marijuana gjorde på 60-talet.

– Ett gäng snubbar från Rom som bara råkade besöka England just då tog med sig fenomenet hem, och det totalt exploderade, berättar Mattioli.

– Allt var ganska officiellt till en början. Rejv organiserades av musikproducenter och arrangörer i uthyrda lagerlokaler. Men de drog till sig ungar från förorten, fattiga smågangsters, quatti, arbetarklassungar från Roms getton, borgata, som inte hade ett skit för sig och tyckte det här med rejv var asgrymt. Jag var en av dem. Techno tonsatte vår generation.

Som av en slump råkade ett annat fenomen sammanfalla med rejvkulturens ankomst.

Läs mer

– Cirka 1993 började det dyka upp centri sociali runtom i Roms förorter. Det var övergivna fabriker, lagerlokaler och halvfärdiga byggprojekt som ockuperades av folk utan någon annanstans att ta vägen.

Mattioli berättar om alla han lärde känna i dessa squats (ockuperade byggnader) som på grund av att de var invandrare, queera, led av funktionshinder eller drogberoende inte var välkomna på varken arbetsplatser eller i bostadsområden.

– För att tjäna pengar började de arrangera marknader, spelningar, filmvisningar, och så vidare. Vi förortskids hade ju inte råd med konserter och bio i innerstan, så vi började också hänga där. Vid det här laget hade den officiella rejvscenen totalt spårat ur och i princip dött, men vi som hade växt upp med rejv och samtidigt nu upptäckte squats började arrangera rejv tillsammans med dem som bodde och jobbade där. Det gick från att vara en marknadsföringstaktik inom musikindustrin till en gräsrotsgrej.

På 90-talet blev förorten plötsligt coolare än innerstan. Vi kunde känna stolthet i vår förortsidentitet

– Innan var alla coola klubbar och barer i centrum, där vi inte var välkomna, förklarar han.

– Men på 90-talet blev förorten plötsligt coolare än innerstan. Vi kunde känna stolthet i vår förortsidentitet, och det stärkte sammanhållningen i lokalsamhället.

Och det var där, bland alla som inte passade in i mallen, som Mattioli och hans jämnåriga fick upp ögonen för sociopolitiska och medborgarrättsliga frågor.

– Som vit, cishetero grabb i sena tonåren var det som att kliva in i en ny värld, berättar han.

Det sociala medvetande som uppstod hos ungdomarna från förorten i kontakt med squats skilde sig radikalt från det som präglat den gamla vänstern.

Roms radikala rejvkultur viker inte ned sig, trots högerregeringens förbud. Foto: Valerio Manzoni.

– Kommunistpartiet som fanns då hade ju sina rötter i stalinismen. De var skäggiga gubbar som viftade med Maos lilla röda och vägrade höra talas om feminism och hbtq-rättigheter. Stofiler som jagade bort alla kids med sin fundamentalism.

Den nya generationens vänsterideologi föddes i mötet mellan uttråkade förortsgäng, socialt utsatta grupper och rejvkulturens inkluderande atmosfär, menar Mattioli.

Sebastiano Bergamo, som arrangerat demonstrationer för ungas rättigheter sedan han var sexton år, och rejv sedan han var arton, håller med.

– Rejv och aktivism var del av samma paket redan från början för mig. När jag började hänga på squats i San Lorenzo fick jag upp ögonen för medborgarrättsrörelsen och techno på samma gång, säger han.

– Det är tack vare Valerio och hans generation av pionjärer.

Visst är rejv politiska i sig, men de är också till för att ha kul. Vi blandar medicinen med socker så att säga

I dag är rejv ett sätt för politiska organisationer att locka unga till sin sak, berättar Bergamo.

– På mitt universitet i Torino anordnar vi ett årligt rejv i samband med en konferens för unga vänsteraktivistgrupper från hela Italien. Visst är rejv politiska i sig, men de är också till för att ha kul. Vi blandar medicinen med socker så att säga.

Han beskriver en symbiotisk relation mellan politiken och rejvkulturen, där festerna lockar nya medlemmar till hans organisation, samtidigt som aktivismen legitimerar rejvandet.

– Om vi har ett budskap kan de inte avfärda oss som ett gäng stökiga pundare, säger Bergamo om skolledningens reaktion inför rejven där eleverna för en natt ockuperar universitetsområdet.

Läs mer

– På ett sätt har antirejvlagen gjort festerna mer politiska. Nu är alla som deltar medvetna om att det är en protesthandling. Vissa technokollektiv har till och med börjat anordna temarejv som kretsar kring specifika politiska frågor. Jag var nyligen nyligen på ett rejv med med ett muslimskt DJ-kollektiv som sedan folkmordet i Gaza började har specialiserat sig på remixer av palestinsk folkmusik, berättar Bergamo.

Men trots att många med Bergamo håller god min i elakt spel, är det ofrånkomligt att den italienska rejvscenen tagit stryk under Meloni-regeringen.

– Många är rädda. Jag märker det på mina vänner i DJ-kretsen, på folk som brukade rejva varje helg men nu hellre stannar hemma, berättar 24-åriga fotografen Valerio Manzoni, som i protest mot lagen skildrar rejvkulturen och dess gemenskap.

Finanspamparna drar linor på vip-toaletter, men det har ingen något problem med så länge de strör pengar omkring sig

– De straff som man kan få bara av att delta vid ett rejv kan förstöra folks liv. De har redan vräkt nästan alla gamla squats. Folk som fann sin räddning i rejvkulturen bor nu på gatan.

Och rejvare är inte de enda som lider under regeringens repressalier. I fjol, på arbetarrörelsens högtidsdag den första maj, tog Meloni tillfälle att förkunna en sänkning av minimilönen, samt att 169 000 italienska hushåll skulle förlora rätten till välfärdsbidrag. Antalet hemlösa på Roms gator var dessutom på uppgång redan innan Italiens bröder tog makten, och har enligt FN:s ekonomiska kommission stigit med över 14 procent sedan 2014.

Foto: Valerio Manzoni.

– De säger att de vill utrota fattigdom, men vad de gör är att utrota de fattiga. Rejvgrejen är bara en aspekt av en storskalig kampanj mot de svagaste i samhället, säger Sebastiano Bergamo.

– Det är ju inte direkt finanspampar i vita skjortor som går på rejv. De drar linor på vip-toaletten på nattklubbar, men det har ingen något problem med, så länge de strör pengar omkring sig.

Nattklubbar är kapitalismens svar på rejv, menar Bergamo.

– Rejv är en innovation skapad ur motkulturer. Det är något kreativt, något levande. Kapitalismen är oförmögen att skapa på egen hand, och måste alltid parasitera kulturer utanför sig själv, säger han.

Det är när töntar som oss kommer i kontakt med häftiga idéer som något revolutionärt kan ske

Valerio Mattioli håller med:

– Det är kapitalismens magiska kraft, att utvinna monetärt värde ur vad som helst, till och med antikapitalism, samtidigt som det kastrerar det hotfulla elementet.

Han ser samma trend ske i Berlin, som kallats den moderna rejvkulturens huvudstad. Till och med på technopalatset Berghain, som har blivit ökänt för sina läderdominerade fetischkvällar.

– Det är en betongkoloss, totalt statisk, dit du kan gå och spendera massa pengar för att få ge utlopp för din identitet, för att dagen efter ta på dig skjortan och slipsen och gå till jobbet. De har hittat ett sätt att både tjäna pengar på folk som avviker från normen, samtidigt som de hindrar dem från att hota samhällets strukturer utanför sin lilla isolerade betongbubbla, säger han och fortsätter:

– Hela grejen med rejv är att de liknar ett virus. De sprider sig och kan dyka upp varsomhelst, närsomhelst. När du har klubbar som Berghain med en snubbe som står utanför och utvärderar om du är cool nog för att komma in kan inget sprida sig. Vi förortskids på 90-talet var inte coola, vi var astöntiga. Det är när töntar som oss kommer i kontakt med häftiga idéer som något revolutionärt kan ske.

Ett centrum för Roms rejvkultur som däremot inte rört sig ur fläcken på snart 40 år är Centro Sociale Forte Prenestino. Den första maj 1986 ockuperade ett gäng ungdomar den övergivna 1800-talsborgen, som sedan dess kommit att bli Roms mest långlivade och uthålliga squat. Under sin slogan ”nödvändigt olagliga” arrangerar ockupanterna inte bara rejv, utan även marknader, biovisningar, språkkurser, vin- och jazzfestivaler, samt seminarier om anarkistlitteratur.

Valerio Manzoni, fotografen vars favoritobjekt är just rejv, är stammis på söndagsmarknaderna och hälsar på frukthandlarna med namn.

– Folk som inte förstår sig på rejv tror att vi är pundare och ligister hela bunten. Forte Prenestino är bevis på motsatsen.

Du behöver bara se friheten och glädjen i folks ögon för att fatta

Detta är exakt det budskap som Manzoni söker sprida med sina bilder.

– Jag fotar i svartvitt för att det låter mig fokusera på människorna, berättar han.

– Folk blir ofta förvånade, eftersom rejv är förknippat med neon och starka färger, men det behövs inte. Du behöver bara se friheten och glädjen i folks ögon för att fatta.

Det är också något nostalgiskt och melankoliskt över Manzonis bilder. När jag påpekar detta nickar han sorgset och säger:

– Jag växte upp i Roms rejvkultur, men det är en värld på utdöende. Jag hoppas kunna föreviga dessa sista stunder med mina vänner, så jag har något att se tillbaka på sedan.

Men en sekund efter det dystra erkännandet brister han ut i ett leende som får de diamantprydda nitarna i hans kinder att glittra till.

– Fast vi kommer inte att ge oss utan en fajt. Så lätt blir de inte av med oss.

Nicholas Nilsson
Student och frilansjournalist.
Inrikes 26 juli, 2024

Rätt man på posten

Gerardo Berrios flydde diktaturen i Chile för att bli fackligt engagerad. Foto: Mats Wingborg.

Gerardo Berrios flydde Pinochets diktatur efter att ha avslöjat hur regimen öppnade människors post. I Sverige blev han den första vänsterpartisten i Sekos styrelse. Nu firar han pensionen med tårta.

Det ekar tomt i de stora posthallarna i Årsta. Den tidigare terminalen har flyttat till Rosersberg och de lokala brevbärar- och logistikverksamheter som ska ta över lokalerna är ännu inte helt på plats.

Det råder uppbrottsstämning. Posten har flyttat sin verksamhet och postklubbens ordförande Gerardo Berrios, som jobbat inom posten i Stockholm sedan 1984, går snart i pension. Om några dagar ska han tackas av med tårta och tal. Han slår sig ned i ett öde fikarum och börjar berätta sin historia.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Kultur 25 juli, 2024

Libertarianismen är lika död som dronten

Festligheter 2012 på MS Balmoral till minne av Titanics förlisning. Foto: Lefteris Pitarakis/AP Photo.

Rasmus Landström läser ”Individualisterna” för att hitta ursprunget till elitens klasskamp. I stället upptäcker han en ideologisk cocktailklubb för pojkmän.

De senaste åren har det skett en nytolkning av nyliberalismen. Det började med att Wendy Brown visade hur ideologin skiljer sig från klassisk liberalism genom att förespråka en aktiv stat snarare än en tillbakadragen. Enligt nyliberala ideologer borde staten skydda marknadsordningen istället för att lämna den ifred. Wolfgang Streeck skrev om hur central den här ideologin varit för utformandet av det moderna EU, medan Quinn Slobodian satte ljuset på dess betydelse för mellanstatliga avtal.

Nytolkningarna kan sammanfattas som en uppgörelse med den klassiska idén om ”den osynliga handen”. Snarare är nyliberalismen en sorts asocial ingenjörskonst.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Rasmus Landström
Författare, litteraturredaktör och medlem i Flammans styrelse.
Ledare 24 juli, 2024

”Fredsduvan” i Budapest drivs på ryskt uran

I början av juli avlade Viktor Orbán visit i Moskva. Foto: Alexander Zemlianichenko/AP.

Tidningen Proletären kallar Viktor Orbán för fredsduva. Men det räcker att titta på hans Israelpolitik för att fatta att det inte stämmer.

Grabbarna på Proletären har fått en oväntad ny idol: Ungerns premiärminister Viktor Orbán. 

Har han slopat landets rasistiska och paranoida flyktingpolitik? Eller avskaffat sina egna slavlagar på arbetsmarknaden? Nä, det är inte det som är grejen. Det Orbán gjort är att bege sig ut på en lång resa för att ”mäkla fred” i Ukraina. 

Under världsturnén har ledaren för det lilla landet med tio miljoner invånare hunnit träffa såväl Vladimir Putin som Xi Jinping. Insatsen gör att Proletären förser honom med epitetet ”fredsduva”:

Ungern har blockerat alla försök att fördöma Israels brutala krigföring i Gaza

”I EU är det för närvarande Orbán som, tillsammans med Slovakiens premiärminister Robert Fico, utgör motpolen till den enögda krigspolitiken”, skriver de i en osignerad ledare.

Men Orbán är ingen modern Olof Palme, och Ungern är inte någon humanitär stormakt. Det räcker att titta på landets politik mot Israel för att förstå det. Sedan den 7 oktober har Ungern konsekvent blockerat alla försök att få till ett unisont fördömande av Israels brutala krigföring i Gaza. Man har bland annat, som enda europeiska land, vägrat motsätta sig en markinvasion av Rafah. 

Det senaste exemplet kom för ett par dagar sedan, då det israeliska parlamentet Knesset röstade emot en tvåstatslösning och för ett israeliskt annekterande av Palestina. Ett förslag presenterat av Israels radikala höger, som flyttat mittfåran i landets politik närmare ren extremism.

26 av EU:s medlemsländer röstade för att fördöma beslutet. Fredsduvan i Budapest röstade emot.

Om Orbán ska liknas vid en fågel så är han snarare en stöddig hötorgsduva

Att Orbán plötsligt börjat vurma för autokratier i öst handlar framför allt om stålar. Kina har gjort tunga investeringar i landet, senast en stor batterifabrik i landets näst största stad Debrecen. Ryssland hjälper i sin tur till med expansionen av landets enda kärnkraftverk i byn Paks, som står för över hälften av Ungerns energiförsörjning. Till råga på allt står Ryssland för både hela landets konsumtion av uran och majoriteten av det importerade fossilbränslet.

Relationen till Israel är mer komplex, och handlar delvis om en personlig relation mellan Orbán och Netanyahu med ett kvart sekel på nacken. Men även där finns det fördelar. Inför valet 2018 använde sig den ungerske autokraten av en israelisk firma, Black Cube, för att spionera på sina politiska motståndare.

Klart är i alla fall att fredsduvan från Budapest inte drivs av någon vilja till humanism och samförstånd, utan av kinesiska batterier, ryskt uran och israeliska spiontjänster. 

Nej, Proletären – om Orbán ska liknas vid en fågel så är han snarare en hötorgsduva. Stöddig, storvulen och proppmätt på korruptionens soggiga pommes frites.

Jacob Lundberg
Nyhetsredaktör och marknadsansvarig på Flamman. Tipsa om nyheter på 072-9218737 (sms/Signal).[email protected]
Ledare 24 juli, 2024

Vänstern kan vinna – om den vill det

Anhängare till Nya folkfronten och Det okuvade Frankrike samlas för att lyssna på det sistnämnda partiets ledare Jean-Luc Mélenchon. Foto: Thomas Padilla/AP.

Valen i Storbritannien, Frankrike och Sverige visar att demokratiska socialister blivit bättre på att vinna. Men om vinsterna faktiskt ska ge några resultat så gäller det att kombinera offensiva vänsterförslag med geopolitisk tydlighet och samarbetsförmåga.

Storbritannien behöver ett ligg. Landets lystnad inför Keir Starmer saknar nämligen både gränser och kontroller.

Zoe Strimpel skriver i The Spectator att han är den första premiärministern sedan Tony Blair hon ”gladeligen hade övervägt en opassande affär med”. Han har även hetsat upp Caitlin Moran till ”turbonivåer”, skriver hon i The Times: ”Jag känner mig pilsk”.

Visst, efter 14 år med konservativt styre unnar man britterna en erotisk urladdning. Om vi bortser från att Starmer har förflyttat Labour högerut, så visade han tillsammans med den franska Nya folkfronten att vänsterrörelser kan vinna val.

Men båda segrarna visar också att även om fokus mellan valen bör ligga på att bygga rörelser, så beror valframgångar på förmågan att vara strategisk. Där finns lärdomar att dra.

Vänsterpolitik är alltså inte extrem, utan tvärtom populär

Från vänster påpekas korrekt att Starmer fick 3 miljoner färre röster än Jeremy Corbyn 2017, men att den senare snuvades av det märkliga brittiska valsystemet. Vänsterpolitik är alltså inte ”extrem”, utan tvärtom populär.

Men likväl fick Corbyn färre röster än Theresa May och förlorade valet, medan Starmer lyckades ta makten.

En viktig faktor är visserligen att den brittiska högern i dag är djupt splittrad. Men Keir Starmer vägde också in hur valsystemet fungerar i sin strategi, något som Corbyn misslyckades med. Jeremy Gilbert och andra kamrater föreslog en progressiv allians med de gröna och liberalerna för att bryta den konservativa dominansen, genom att dra undan kandidater utan möjlighet att vinna. Men Corbyn lyssnade inte, utan stärkte i stället stödet i redan säkrade distrikt.

Läs mer

Som tur är lyckades den franska Nya folkfronten, trots sitt radikala program, att undvika den fälla Corbyn trampade i. Det gav dem också valsegern. Som Halil Karaveli skriver i veckans nummer var det De grönas partiledare Marine Tondelier som ringde runt för att samla vänstersidan. Och de konflikter som har funnits har inte gällt de socialistiska förslagen, utan kontroversiella ställningstaganden inom världspolitiken, som nu gör det svårt för vänsteralliansen att enas om en premiärministerkandidat.

Inrikespolitiskt ligger nämligen Okuvade Frankrike, precis som Corbyns rörelse, nära folkets önskningar. Partiets sociala reformer har därför utgjort stommen i de gemensamma valprogrammen våren 2022, först under namnet Union populaire och senare Nupes, vilket då nästan resulterade i en andra valomgång med 22 procent.

Jeremy Corbyn lyckades knipa en plats i parlamentet – tack vare Starmers usla Gazapolitik. Här hälsar han på Nordirlands försteminister Michelle O’Neill vid en manifestation för Palestina. Foto: Thomas Krych.

Där ingår en rad bra förslag som att riva upp Macrons höjning av pensionsåldern, höjd minimilön, höjd inkomstskatt för de rikaste, och statliga klimatinvesteringar – ett progressivt program inte olikt Corbyns.
Men den ryska invasionen av Ukraina för två år sedan har fått geopolitiska frågor att träda i förgrunden. Och precis som Jeremy Corbyn har Jean-Luc Mélenchon snubblat på orden när det gäller reaktionära fenomen som kriget i Ukraina och Hamas.

Exemplen är för många för att reduceras till mediekampanjer, som att Corbyn har kallat Hamas och Hizbollah för ”vänner”, och att Mélenchon i höstas karaktäristiskt nog försvarade rapparen Médines skämt om att en grön politiker är förintelseöverlevare. Han har även ifrågasatt att antisemitismen är ett problem i Frankrike – och i ett bisarrt ögonblick anklagat judarna för att ha dödat Jesus.

Även om de Okuvade blev störst av vänsterpartierna i valet har sådana upptåg gjort det svårt för samarbetspartierna att acceptera en kandidat från dem till posten som premiärminister.
Vad högerns ledarskribenter tycker är strunt samma, men vissa potentiella samarbetspartner och väljare undrar nog med rätta varför man väljer ”förståelse” för auktoritära högerrörelser, framför att vinna stöd för socialistisk politik.

Risken är alltså att valsegern snarare leder till ett uppsving för extremhögern

Keir Starmer har i sin tur förlorat stöd i delar av arbetarklassen på en usel Gazapolitik. Många av de platser som Labour faktiskt förlorade i valet gick i stället till gröna eller självständiga kandidater – inte minst Jeremy Corbyn som åter blev invald i underhuset för sin London-valkrets Islington med stor marginal efter att han uteslutits ur sitt gamla parti. Detta i kombination med en stram finanspolitik har gjort att Labour för första gången ligger under 50 procent i landets fattigaste områden – en del av befolkningen som uppenbarligen känner sig allt mindre representerad. Risken är alltså att valsegern snarare leder till ett uppsving för extremhögern.

Läs mer

Här har den nordiska vänstern visat vägen genom att gå starkt framåt på en grönt socialistisk inrikespolitik med en konsekvent utrikespolitik, som försvarar folkrätten i både Ukraina och Gaza. I EU-valet blev Vänsteralliansen näst största parti i Finland och Socialistiska folkpartiet enskilt störst i Danmark – medan Jonas Sjöstedt blev Sveriges mest kryssade kandidat.

Det är inte överraskande. Folket är nämligen redo att omfamna socialismen, så länge man är säker på att den är demokratisk. En vänster som slår på hjärnan när det är val, och slåss med hjärtat däremellan, kommer inte bara att få kvinnliga brittiska krönikörer, utan världens alla socialister att salivera.

Leonidas Aretakis
Chefredaktör på Flamman.[email protected]
Kommentar 23 juli, 2024

Medlemmar i facket United Auto Workers strejkar i Michigan i september 2023. Foto: Carlos Osorio/AP.

Den amerikanska fackkämpen gick nyligen bort, endast 59 år gammal. Under sitt liv hann hon utveckla en unikt användbar teori för organisering. Nu är det upp till de tiotusentals aktivister hon utbildade att föra hennes radikala arv vidare.

Inom folkrörelser tillbringar vi ganska mycket tid med att prata om vad vi vill – allt från de stora sakerna, som arbetarnas makt över produktionsförhållanden, socialism, och så vidare, till mer prosaiska frågor som bättre skola, vård, bostäder och arbete. Ibland pratar vi även om vad vi ska göra för att uppnå de olika målen. Ofta ekar då de magiska orden: organisera dig. 

Hur vi ska organisera oss för att faktiskt ha chans att vinna är dock något som diskuteras mer sällan. I alla fall när jag började engagera mig fackligt var det få som kunde förklara vad exakt som menades med organisering. På sin höjd hördes någon utsliten fras om ”kollektivets styrka”, men för det mesta fick jag intrycket att det mest handlade om att bli medlem i någon organisation och gå på enstaka möten. 

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Daria Bogdanska
Facklig organisatör
Ledare 23 juli, 2024

Västvärldens medier tar Israels parti

Israels attack mot Gaza är ett av vår tids brutalaste krig. Men medierna tar varje chans att tona ned övergreppen. Frågan är bara hur länge till det är möjligt.

Publiken jublar när Rawahel ännu en gång gör mål. Palestinaflaggor vajar, keffiyehsjalar vevas i luften.

– Jag älskar den här sporten och de här människorna, säger den unga fotbollsspelaren Walid till Göteborgsposten (17/7).

– Jag känner inte dem och de känner inte mig, men de respekterar mig och mitt land.

Rawahel, ett pojklag för 13–14-åringar, har kommit till Göteborg ända från Västbanken för att spela i Gothia Cup. En chans att få bort barnen från krigsatmosfären, så att de ska få känna sig trygga, menar tränaren Rabi Abu Nazen.

Några dagar tidigare i Palestina har den israeliska militären, IDF, återigen massakrerat en så kallad ”säker zon”, dit IDF själva uppmanat palestinier att fly. Förra gången hette platsen Rafah. Nu heter den al-Mawasi.

Experter och människorättsorganisationer varnar för så väl folkmord som etnisk rensning

Enligt FN-organet Ocha har mer än 38 000 palestinier rapporterats dödade sedan Israel gick in i Gaza i oktober. Räknar man in de som också dött av Israels framprovocerade svält, brist på dricksvatten, kollapsad sjukvård och alla de som begravts i rasmassorna, är siffran antagligen mycket högre. Enligt ansedda medicinska tidskriften Lancet kan den ligga så högt som 186 000.

Det är ett av de mest brutala krigen i vår tid. Experter och människorättsorganisationer varnar för så väl folkmord som etnisk rensning. För den som bor i västvärlden och konsumerar nyheter från de större medierna, framgår dock inte lidandets omfattning. Här har medierna nämligen intagit en inte bara ängslig position, utan en där de ibland rentav blir megafon för den israeliska propagandan.

När en IDF-soldat skickar sin hund på en ung man med Downs syndrom och sedan lämnar honom för att dö, blir rubriken i BBC: ”The lonely death of Gaza man with Down’s syndrome” (16/7) (”Den ensliga döden för en manlig Gazabo med Downs”). Som om döden stilla infunnit sig alldeles på egen hand.

När IDF dödar 16 personer i en skola, väljer SVT att återge Israels pressmeddelande rakt av. Då blir nyheten att IDF jagat Hamasterrorister som ”använt civila som mänskliga sköldar” (8/7). Det speglar en trend – inte mindre än tre gånger har SVT fällts av Granskningsnämnden för opartiska inslag till Israels favör.

Läs mer

Skribenten och aktivisten Ellen Helker-Nygren har granskat alla artiklar som Dagens Nyheter publicerade om kriget under dess första månad. Hon fann bland annat att kraftuttryck som ”blodigt”, ”massaker” och ”slakt” ofta användes om israeliska dödsoffer men i bara ett fall om palestinska – trots att de palestinska dödsoffren var tio gånger fler i slutet av månaden. Liknande granskningar har gjorts av amerikanska och brittiska medier, som visat på snarlika resultat.

Tillsammans skapar de en illusion om Israels dödande som rättfärdigt, och av palestinier som inte riktigt mänskliga. Med den berättelsen i ryggen kan USA fortsätta att förse Israel med vapen – medan EU, Israels viktigaste handelspartner, som genom sanktioner och handelsblockad hade kunnat sänka Israels ekonomi – fortsätter att ge sitt passiva stöd.

Frågan är bara hur länge till det går. De flesta i Gaza i dag har nämligen en smart telefon

Frågan är bara hur länge till det går. De flesta i Gaza i dag har nämligen en smart telefon. Bilder och klipp från den hårresande, ocensurerade verkligheten med döda barn, stympade lemmar, förtvivlade mammor och pappor och ändlös förstörelse, pumpas ut på sociala medier där de sprids av hela världens växande Palestinarörelse.

Det har effekt. Stora aktörer som Samsung och Norges statliga oljefond, en av världens största, har dragit tillbaka verksamhet och investeringar i landet. De israeliska forskarna Eugene Kandel och Ron Tzur varnar i en rapport för att staten Israel på sikt kommer att kollapsa om ingenting ändras.

Den här veckan ordnar Palestinarörelsen ”Week of rage” (”Vecka av vrede”) i Stockholm. Demonstrationståg kommer att fylla Stockholms gator, och det kommer att skanderas: ”Alla ser och alla hör, hur barnen i Gaza dör!”

När trycket blir stort nog kommer politikerna att behöva agera. En dag kommer Palestina vara ett land där barn spelar fotboll utan en tanke på flykt och död. Låt oss hålla i tills dess.

Melinda Kandel
Tjänstledig städare och tidigare aktiv i Fastighetsanställdas förbund.
Nyheter/Utrikes 23 juli, 2024

Nyreaktionär rörelse bär fram Trumps kronprins

Så sent som 2022 valdes JD Vance in i den amerikanska senaten. Tidigare i juli valdes han till republikanernas kandidat till posten som vicepresident. Foto: Carlos Osorio/AP.

Bakom JD Vance finns ett ideologiskt nätverk som sträcker sig från wokekritiska liberaler till reaktionära monarkister. Om det skulle speglas i en konservativ regerings politik återstår att se – men idéerna inspirerar redan retoriken.

Förra veckan utsågs JD Vance till Donald Trumps parhäst i höstens amerikanska presidentval. Det spekuleras redan i om han kommer att söka presidentposten 2028.

Den 39-årige före detta riskkapitalisten kommer från den amerikanska landsbygden, och skildrade sin fattiga uppväxt i boken Hillbilly Elegy (2016). På grund av sin relativt unga ålder och sitt ursprung i arbetarklassen har Vance beskrivits som en sällsynt kandidat till posten som vicepresident. Även hans nationalkonservativa åsikter – inspirerade av nationalistiska partier i Östeuropa – sticker ut i ett parti som länge präglats av marknadsliberal ideologi.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Jacob Lundberg
Nyhetsredaktör och marknadsansvarig på Flamman. Tipsa om nyheter på 072-9218737 (sms/Signal).[email protected]
Rörelsen 19 juli, 2024

Ett sista engångsligg med Stockholm Pride

Försvarsmakten deltar i Stockholm Pride 2023 – i kamouflage. Foto: Oscar Olsson/TT.

Detta är en insändare. Skribenten ansvarar själv för alla åsikter som uttrycks.

Det queera och antifascistiska blocket har sedan 2016 varit ett av de största i Stockholms prideparad. Närvaron av våra kroppar och budskap har under dessa år både utmanat och synliggjort maktstrukturerna i paraden, som under regnbågens färger blivit en avbild av det kommersialiserade och fascistiska samhället.

När homo-, transfoba och rasistiska grupper tillåtits att marschera stolt i samma parad har vi samlats för att visa att vi är fler än dem. Blocket har varit gruset i regnbågskapitalismens sko och har alltid mötts av en orimlig polisnärvaro, ajabajasamtal och den ständigt närvarande frågan: ”Kommer vi tillåtas gå i paraden i år?”

Trots att vi lyckats karva ut en radikal bit i en annars hopplös parad har vår längtan efter att göra slut med Stockholm Pride likt en dysfunktionell relation ständigt varit levande. Problemen eskalerade under flera års tid, men när Prideledningen förra året uttalade sig om vårt block och Erdogandockan kände vi att bägaren runnit över. Prideledningen slängde våra queera syskon i Turkiet och Kurdistan under bussen, och relationen hade officiellt övergått från infekterad till destruktiv.

Samtidigt som vi planerat och drömt om ett politiskt pride i nätverket Reclaim pride Stockholm har våra hjärtan krossats och vår kamp behövts på annat håll. Det pågående folkmordet i Palestina har manat oss att ta över gatorna. I månader har vårt skrik efter eldupphör ekat i staden. Sedan demonstrationernas start har vi i snöstorm, regn och hetta mötts under parollen ”Queer as in free Palestine”.

Vi har sett israeliska soldater posera med regnbågsflaggor framför ett sönderbombat Gaza. Vi har sett reklamfilmer som marknadsför Tel Avivs stränder som ett gayvänligt resmål. Vi har sett hurrande liberaler som firar att homosexuella officerare välkomnas i den israeliska armén. Vi har sett och kartlagt brotten.

Vi gör det för att påminna hur Prideparaden borde vara en plats för samhällsförändring och politiska krav.

Israels rosatvätt är genomskinlig, och ingen regnbågsflagga är stor nog att dölja våldet. I verkligheten bjuder Israel in festglada turister att dansa på ockuperad mark, ovanpå ruinerna av etniskt rensade palestinska byar. En homosexuell officer bär samma vapen, samma förtryckaruniform och är lika mycket en del av att upprätthålla en kolonial regim som den heterosexuella soldaten. Vi säger: inte i vårt namn. Inte i vårt fucking namn.

Svenska politikers tystnad över det pågående folkmordet i Gaza har varit öronbedövande men vi är inte förvånade. Det är samma politiker som länge kysst förtryckarregimers ringar. Det är samma svenska politiker som i augusti kommer att gå i Stockholms prideparad. Hur många av Gazas barn måste dö för att någon med makt ska ta ställning? Vi undrar om Prideledningen kommer att låta Israels ambassad gå i paraden trots domen i ICJ, de otaliga bevisen på brott mot mänskliga rättigheter och skoningslöst mördande.

Läs mer

Den palestinska flaggan har varit årets mest laddade symbol, förbjuden på arenan under Eurovision i Malmö samtidigt som prideflaggan välkomnas (men bara om den används i opolitiskt syfte). I år kommer vi därför att hålla prideflaggan (i ett jävligt politiskt syfte) i ena handen och palestinska flaggan i den andra. Vi gör det för att påminna hur Prideparaden borde vara en plats för samhällsförändring och politiska krav.

Lördagen den 3 augusti samlas vi därför i paraden för ett engångsligg med Stockholm Pride. Vi samlas under parollen Queers for Palestine. Att gå i blocket är att göra motstånd och inte låta den dödliga tystnaden passera. Vi queera vet att Pride föddes ur upplopp, protest och en bubblande ilska. En hunger efter rätten att få leva, dansa och älska. Pride för oss är en dag för handling och solidaritet. Pride betyder att minnas dem som kastade första stenen och låta deras arv och vår kamp eka över gatorna. Vi är queera antifascister för att vi vet vilka kroppar som drabbas av det fascistiska våldet.

Krönika/Kultur 18 juli, 2024

Anant Ambani och Radhika Merchants bröllop i Gujarat, Indien, har kostat 6 miljarder svenska kronor. Bild: Reliance Industries via AP.

Doften av garam masala och gurkmeja i gyllene sagoskrud ska få världen att ge efter för oligarkernas fascistiska framtidsvisioner.

Vad passar bättre att bryta av det dystopiska nyhetsflödet från krig och valrörelser än ett färgsprakande indiskt sagobröllop? Med sin visuella orgasm av glittrande sarier, uppsluppna danser och spelande neonfontäner, har det fått Metgalan att framstå som en vetelängdsstel fika med bostadsrättsföreningen.

Detta har hänt: Asiens rikaste man, Mukesh Ambani, har hållit ett flera veckor långt bröllop för sin son Anant. Bruden är Radhika Merchant, även hon dotter till en förmögen indisk familj och festen, med drygt 1 000 privatjetinflugna gäster från hela världen, ägde rum i förra veckan i Jamnagar i den indiska delstaten Gujarat. Budget: 6 miljarder kronor.  

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Paulina Sokolow
Kulturredaktör och konstvetare.[email protected]